eitaa logo
شیدایی
970 دنبال‌کننده
218 عکس
90 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‍ 🔘سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع ازدواج موقت: ▫️محور های سخنرانی: 1-تشکیل خانواده ی موقت 2-ازدواج موقت و پیشگیری از فحشا و فساد 3-عدم سوء استفاده از ازدواج موقت و پایبندی به رفع نیاز همسر دائم که پاسخگویی مناسبی به نیاز شوهرش دارد. 4-نفی ازدواج سفید و تاکید بر ازدواج موقت @moteha 🌹
👌حضرت محمد صلی الله علیه و آله ازدواج موقت داشتند... 🔹 قالَ وَ رَوَى الْفَضْلُ الشَّيْبَانِيُّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الْبَاقِرِ (علیه السلام) أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَطَاءٍ الْمَكِّيَّ سَأَلَهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ الْآيَةَ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) تَزَوَّجَ بِالْحُرَّةِ مُتْعَةً فَاطَّلَعَ عَلَيْهِ بَعْضُ نِسَائِهِ فَاتَّهَمَتْهُ بِالْفَاحِشَةِ فَقَالَ إِنَّهُ لِي حَلَالٌ إِنَّهُ نِكَاحٌ بِأَجَلٍ فَاكْتُمِيهِ فَأَطْلَعَتْ عَلَيْهِ بَعْضَ نِسَائِه‏ 🔸عبد الله بن عطاء از امام باقر (عليه السلام) درباره کلام خداوند متعال «و إذا أسر النبي...» (آيه 3 سوره تحريم) پرسيد. پس امام باقر (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) با حره ازدواج موقت كرد، بعضي از زنانش از اين ازدواج مطلع شدند و به پيامبر (صلی الله علیه و آله) نسبت فحشاء (زنا) دادند. (نعوذ بالله) پس در جواب آنها فرمود: اين كار بر من حلال است اين يك ازدواج موقت (با سرآمدی معین) بود پس آن را مخفي كردم ولي برخي از زنانش بر آن اطلاع پيدا كرد. 📚وسائل الشيعة/ج‏21/ص10 📚خلاصة الإيجاز/ص24 📚جامع أحاديث الشيعة/ج‏26/ص76 @moteha 🌹
💢شرایط موقت 🔹 قبل از خواندن صیغه ی عقد موقت، ابتدا باید مهریه ای مشخص شود تا صیغه ی عقد صحیح باشد. حتّی اگر خانم بگوید مهریه نمی خوام، باز هم عقد صحیح نیست. لذا حتما باید مهریه هر چند اندک مشخص شود. 🔸تذکر: مهریه باید به گونه ای باشد که ارزش مالی داشته و مقدار آن هم کاملا مشخص باشد. مثلا اگر می گویند مهریه یک جلد کلام الله مجید باشد، یا این قرآن کریم را همان موقع نشان دهندکه معلوم شود چه قرآنی منظور است و یا این که قیمت آن را مشخص کنند و بگویند: مهریه، یک جلد کلام الله مجید باشد، به قیمت (مثلا) 10 هزار تومان. 🔹اگر بگویند مهریه، دو شاخه گل رز باشد، در این صورت گل ارزش مالی دارد، اما هنوز مشخص نشده که این شاخه گل چه قیمتی باشد. روی همین حساب یا باید شاخه گل را همان زمان نشان دهند و بگویند: «همین شاخه گل» و یا این که بگویند: «دو شاخه گل رز به قیمت (مثلا) دو هزار تومان». 🔹 برای صحیح بودن عقد موقت، باید قبل ازخواندن صیغه ی عقد، مدت محرمیت به صورت دقیق مشخص شود. در این میان تفاوتی نمی کند که این مقدار اندک باشد (مثلا یک ساعت) یا زیاد باشد (مثلا بیست سال). اگر بگویند: «تا هر زمانی که دوست داستیم» یا «تا زمانی که در دانشگاه بودیم» یا «تا وقتی که یکدیگر را دوست داشتیم» در تمام این مثال ها به خاطر مجهول بودن زمان عقد، صیغه ی محرمیت باطل است. @moteha 🌹
شیدایی
‍ 🔘سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع ازدواج موقت: #جدید ▫️محور های سخنرانی: 1-تشکیل خانواده ی مو
👌دلالت ڪننده به ڪارهای خیر باشید. ❤️ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم میفرمایند: 🔻إن َّالدَّالَّ عَلَى الْخَيْرِ كَفَاعِلِهِ. 🔸يقينا راهنمای به خير، همانند انجام دهنده ى آن است. وهمچنین رسول الله صلی الله علیه و آله سلم فرموده اند : 🔻فوَاللَّهِ لَأَنْ يُهْدَى بِكَ رَجُلٌ وَاحِدٌ خَيْرٌ لَكَ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ ". به الله سوگند! اگر یڪ نفر به سبب تو هدایت شود، از شتران سرخ مو برای تو بهتر (سودمندتر) است. پس را کنید @moteha 🌹
4_6007867822070301947.pdf
427.4K
بحثی علمی از علامه طباطبایی: بخشی از کتاب ازدواج موقت از نظر اسلام گرد آورنده حسن موجودی @moteha 🌹
✨نقش مهمّ شیخ جعفر نجفی (کاشف الغِطاء) و در ترویج فرهنگ ازدواج موقت فامیلی در ایران عهد قاجار: •[مرحوم شیخ جعفر نجفی – کاشِفُ الغِطاء – فقیه عهد فتحعلیشاه قاجار، از مُرَوِّجین سنت ازدواج موقّت (مُتعه / صیغه) و از مُشَوِّقین مردم وجوانان به آن– برای حفظ عفت وامنیّت عمومی جامعه – بود؛ بحدّی که صاحِب قِصَصُ العُلماء – مرحوم میرزا محمّد تُنـُکابُنی– در شرح احوالات وی (ش31- ص236و237از چاپ جدید قصص العلماء) مینویسد: «... در سالی که شیخ به قزوین آمد، بمسجد رفت؛ مردم خواهش مَوعِظَه نمودند. شیخ در مسجد، بالای منبر رفت و فرمود: ایّها النـّاس! مگر شما شیعه نیستید؟! چرا عقد انقطاع (ازدواج موقت) در میان شما متداول نیست؟! پس فرمود که: تقصیر با علماءِ بَلـَد (شهر) است. و چون حاجّ ملاّ عبدالوهّاب، رَئیس علماء قزوین درآن عهد بود؛ شیخ به او خِطاب فرمود که: چرا دختر خود را به عقد انقطاع (ازدواج موقت) نمی دهی تا مردم رَغبَت در عقد انقطاع کنند و به تو مُتابَعَت (= پیروی و تبعیّت) کنند؟...». در "نـُزهَة الأبرار" (در وقایع عهد قاجار) ادامۀ ماجرا چنین آمده است: «... پس چون دخترِ آن مجتهد معروف شهر، بعقد موقت پسری فقیر و بی بضاعت در آمد و جارچیان به امر نمایندگان مرحوم فتحعلی شاه قاجار، در قزوین و برخی شهرهای اطراف جار زدند و این واقعه را اِعلام عمومی نمودند، زشتی و قـُبح غیر منطقی ازدواج موقت – که سنتی اسلامی وضروری برای جامعه است – شکسته شد و مردم قزوین ونواحی اطراف، براحتی، دختران و پسران نوجوان و تازه بالغ را به هم رسانده و ایشان را با یکدیگر مَحرَم ساخته و به کام می رساندند؛ و لفظ صیغه را به کار نمی بردند، بلکه می گفتند: «می خواهیم فلان پسر را با فلان دختر مَحرَم سازیم، تا به گناه نیفتند». امّا جهت جلوگیری از طغیان حسّ شهوت درپسران ودختران تازه بالغ، والدین هریک از آن دو پسر و دختر، در خانه ای که بصورت هفتگی و بیشتر در شب های جمعه جمع می شدند، بطور خصوصی و دور از سمع و بَصَر دیگران، عهدنامه یا قولنامه ای می نوشتند و در آن تأکید می کردند که اگر دخول صورت گیرد و دختر پردۀ بکارت خود را از دست بدهد، پسر باید تعهّد کند که در این فرض، بلافاصله با آن دختر ازدواج دائم نماید و ایشان که تا آن زمان «محرم هم بوده اند»، از این پس «زن و شوهر(دائمی) شوند»، و این عهدنامه یا قولنامه را همگی امضاء یا مُهر میکردند و دختر و پسر را همان شب، تنها در اطاق خلوتی در آن خانه رها می کردند و خود چند ساعت به گفت و شنود و ضیافت پرداخته و چون آن دو از هم کام می گرفتند، همگی رهسپار خانۀ خود می شدند و کسی نیز از این جریان خبردار نمی شد؛ زیرا اهل محلّ، ایشان را از بستگان و آشنایان یکدیگر میدانستند و برای کسی از همسایگان نیز هیچ سؤالی پیش نمی آمد که این رفت و آمدهای هفتگی برای چیست! این سنت ازدواج موقت خانوادگی و فامیلی، بهمان صورت محرمانه، بین خانواده ها و آشنایان، همچنان تا اواخر عهد قاجار و اوایل عهد مشروطیّت پابرجا بود؛ امّا همزمان با صدای گامهای ننگین استعمار روس و انگلیس، این رسم خانوادگی و فامیلی زیبا و آرامبخش نیز – توأم با پخش اشعار شاعران خود فروخته و جیره خوار عصر مشروطه، مثل عارف قزوینی و ایرج میرزا - برچیده شد، تا زنا و فحشاء جای آن را پر کند!! @moteha 🌹
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شبکه ی سه سیما؛ چرا شما آقایون علما حلال خدا که ازدواج موقت هست رو تو جامعه نباید ترویج بدین؟ @moteha 🌹
🔹دکتر مجید ابهری جامعه شناس و مردم شناس یک جوان دانشجو یا بی کار یا کارمند، غریزه جنسی‌اش دروغ نیست. اما پول ندارد، خانه ندارد، پس به کجا باید مراجعه کند؟گاهی مجبور می شود به دنبال زنان متاهل برود و خود این موضوع، معضلی برای جامعه می شود.  اگر جوان ها به سمت ازدواج موقت سوق داده شوند، دیگر به دنبال زنان متاهل و انحرافات جنسی نخواهند رفت. انحرافات جنسی  الان متاسفانه زمینه ی گسترده‌ای دارند، مثل هم جنس گرایی و هم جنس بازی در جامعه که خود مبحث جداگانه ای دارد. همه این ها به این دلیل است که ازدواج موقت در جامعه وجود ندارد و ازدواج دائم بسیار مشکل و دشوار است. اگر ازدواج موقت به عنوان اهرم کنترل و مدیریت روابط جنسی در جامعه مطرح شده، باید ساماندهی نیز بشود. ترویج ازدواج موقت باعث می شود مسایل روانی و عصبی افراد ترمیم و جبران شود. یک عده از ترس فمینیست‌ها و افرادی که به ظاهر مدافع حقوق زنان هستند، با ازدواج موقت به عنوان یک راهکار اصلی اجتماعی مخالفند اما با فحشا موافقند. اگر ازدواج موقت تصویب و از طرف نهادهای متولی  ساماندهی شود، برای افراد مجرد یا مردان متاهلی که مشکلات جنسی در زندگی زناشویی دارند، خیلی از مشکلات حل می شود. @moteha 🌹
یک یاحسین گفتم و دیدم غمی نماند تسکین دردهای دل مضطرم حسین... ‌ @moteha 🌹
ازدواج موقت در قرآن دليل روشن مشروع بودن صیغه، آيه ی «24 سوره نساء» است: فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنّ قآتوهُنّ أجُوُرَهُنّ فَرِيْضَهً پس هرگاه، از آن زنان بهره مند شديد، مزد آنان را (كه مهر معين است) بپردازيد. الفاظ اين آيه به روشنى گواه است كه در مورد ازدواج موقت وارد شده زيرا: اولاً: واژه «استمتاع» بكار رفته، كه ظاهراً در مورد «نكاح موقت» است. اگر نكاح دائم منظور بود نياز به قرينه داشت. ثانياً: لفظ «اُجُورَهُنَّ» به معناى «مزد آنان» بكار برده شده است كه گواه روشنى برمتعه است زيرا در مورد نكاح دائم كلماتى از قبيل «مهريه» و «صداق» بكار مى رود. ثالثاً: مفسّران شيعه و سنى بر آنند كه آيه ياد شده، در مورد نكاح متعه نازل گرديده است. جلال الدين سيوطى در كتاب تفسير «در المنثور» از ابن جرير و سدى نقل مى كند كه آيه فوق در مورد متعه است. (دّرالمنثور، ج 2، ص 140، در ذيل آيه ياد شده) هم چنين، ابوجعفر محمد بن جرير طبرى در تفسير خود، از سدى و مجاهد و ابن عباس نقل مى كند كه اين آيه در مورد نكاح موقت است. (جامع البيان فى تفسير القرآن، جزء 5، ص 9) رابعاً: صاحبان صحاح و مسانيد و جوامع روايى نيز اين حقيقت را پذيرفته اند به عنوان مثال مسلم بن حجاج در صحيح خود به نقل از جابر بن عبدالله و سلمه بن اكوع، روايت مى كند كه گفته اند: «خرج علينا منادى رسول الله (عليه السلام) فقال انَّ رسول الله قد أذن لكم أن تستمتعوا يعنى متعه النِّساء منادى پيامبر به سوى ما آمد و گفت: رسول خدا به شما اجازه استمتاع (بهره مند شدن از زنها) يعنى نكاح متعه زنان را عنايت فرمود.». (صحيح مسلم، جزء 4، ص 130، ط مصر) عمران بن حصين می گوید: خداوند درباره متعه آيه ‏اى فرو فرستاد وآن را با آيه ی ديگرى نسخ نكرد، و پيامبر ما را بدان خواند و از آن باز نداشت، سپس مردى هرچه خواست، طبق نظر خودش گفت. (يعنى عمر ازآن نهى كرد) (تفسير رازى، ج 3، ص 201، 8) روايات صحاح و مسند ها در اين زمينه، بيش از آن است كه در اين نوشتار بگنجد. بنابراين، اصل تشريع متعه در صدر اسلام و در عصر پيامبر گرامى مورد پذيرش دانشمندان و مفسران اسلامى است. 📚منابع این قسمت: 1) صحيح بخارى، باب تمتّع 2) مسند احمد، ج 4، ص 436 و ج 3 ص 356، 3) الموطّأ (مالك)، ج 2، ص 30، 4) سنن بيهقى، ج 7، ص 306، 5) تفسير طبرى، ج 5، ص 9، 6) نهايه ابن اثير، ج 2، ص 249، 7) تاريخ ابن خلكان، ج 1، ص 359، 8) احكام القرآن (جصاص)، ج 2، ص 178، 9) محاضرات راغب، ج 2، ص 94، 10) الجامع الكبير (سيوطى)، ج 8، ص 293، 11) فتح البارى ابن حجر، ج 9، ص 141) @moteha 🌹
❁❁ ❣️مژده بر اهل خرد باز بہ تن جان آمد ✨ رحمٺ رحمان آمد ❣️خلف پاڪ نبے زاده‌ے زهراےبتول ✨ از گلستان نوگل خندان آمد (ع)❣️ ✨❣️ @moteha