eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (4) 🌺 داستان آفرینش آدم س: با توجه به آیه ی «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأسْماءَ كُلَّها» چرا خدای متعال، اسماء را به حضرت آدم (ع) آموخت؟ ج: داستان آدم (ع) داستانی است که درباره ی آن حرف های بسیاری زده شده است؛ ولی آنچه انسان می فهمد و باید بفهمد، این است که پروردگار متعال داستان ابتدای خلقت آدم (ع) را این گونه بیان کرد: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأرْضِ خَليفَةً»: می خواهم کسی در روی زمین جانشین من باشد تا حرف هایی را که می خواهم به انسان ها بزنم، او از طرف من بزند. «خلیفه» به این می گویند. شاهان وقتی به مسافرت می رفتند، یک نفر را به جای خود می گذاشتند تا کار شاه، لنگ و معطّل نماند. خدا می خواست انسان هایی را که در زمین خلق کرده، هدایت کند. نمی شد خود خدا بیاید با انسان ها حرف بزند. انسان ها زبان خدا را بلد نبودند. خدا به جای آن، یک آدم آفرید با زبان آدم ها و در میان خود آدم ها و با ارتباط با آدم ها تا بیاید به آدم ها بگوید: «خدا این گونه فرمود.» به این می گویند «خلیفه ی خدا». تمام انبیاء، خلیفه و جانشین خدا هستند. همه ی آدم ها خلیفه نیستند. صدام خلیفة الله نیست. همه ی انسان ها نه؛ بلکه فقط و فقط انبیاء. آن ها از خدا می گرفتند و به آدم ها ابلاغ می کردند. آن ها به جای خدا کار خدا را می کردند؛ اما دیگران که کاره ای نیستند. این غلط است که ما می گوییم: «همه ی آدم ها خلیفةالله هستند.» نه؛ خیلی ها هیچ چیز بلد نیستند و هیچ چیز سرشان نمی شود. فقط آن ها که شأنشان گرفتن از خدا و رساندن به خلق خداست، خلیفه می شوند. خدا فرمود: «من می خواهم آدمی مثل بقیه ی آدم ها بگذارم تا حرف مرا به آن ها برساند و آن ها عمل کنند تا زندگی شان انسانی شود.» در آن زمان آدم زیاد بود؛ اما نه آدم های دومی؛ بلکه آدم های قبلی. آدم های قبلی، وحشی بودند و به شکل آدم بودند. هنوز نسلشان در جنگل های آمازون هست. گاهی جامعه شناسان، یکی دو ماه نزد آن ها می مانند و آداب و رسوم زندگی شان را می نویسند و بیرون می آیند. آن ها ظاهرًا آدم هستند؛ اما عقل ندارند؛ مثل گوسفندند. هزار سال پیش چطور بودند؟ حالا هم همان طورند. خدا خواست آدم دیگری درست کند که پیغمبر، آن ها را اصلاح و تربیت کند. آن قبلی ها قابل اصلاح نبودند و عقل نداشتند. ملائکه، آن آدم های قبلی را دیده بودند و گفتند: «این که قابل خلافت نیست. این آدم خوار است؛ آدم کش است؛ خونریز است. این که قابل هدایت نیست!» هنوز خدا این آدم بعدی را خلق نکرده بود تا آن ها ببینند که با آن ها خیلی فرق دارد. خدا جواب نداد و آدم (ع) را آن گونه که می خواست خلق کند، خلق کرد. به او عقل داد. به او قدرت یادگیری داد. خدا این عقل و قدرت یادگیری را امتحان کرد. چیزی به او یاد داد و او یاد گرفت و وقتی از او پرسید، جواب داد. فقط همین! یعنی ملائکه فهمیدند که این آدم جدید، قدرت یادگیری دارد. هیچ چیز بلد نیست؛ اما اگر یادش بدهند، یاد می گیرد. معنای «عَلَّمَ آدَمَ الْأسْماءَ» همین است. آدم می خواست با حوا زندگی زمینی کند. زندگی زمینی زبان می خواهد؛ بیل و کلنگ و ... می خواهد. ابتدا الفاظی لازم است که خدا به او یاد داد و او آن ها را یاد گرفت. زمانی که ملائکه دیدند او قدرت یادگیری دارد و وقتی خدا به او یاد می دهد، یاد می گیرد، اما آن آدم های وحشی اگر خدا یادشان بدهد، چون عقل ندارند یاد نمی گیرند، ملائکه فهمیدند که این آدم قابلیت خلافت دارد، اما آن ها ندارند؛ چون وحشی اند. خدا خواست این موضوع را محکم و مؤکد کند؛ لذا فرمود: «در مقابل آدمی با این خصوصیات که گفتید نمی شود خلیفه باشد، سجده کنید.» در آن زمان سجده بر آدم چون دستور خدا بود، اشکالی نداشت. بعدًا حرام شد. حتی در زمان حضرت یوسف (ع) هم حرام نبود. در اسلام تحریم شد. بنابراین برای اینکه ملائکه خوب بفهمند این آدم با آدم های قبلی خیلی فرق دارد و شایستگی خلافت را دارد و آن ها ندارند، فرمود: «اُسْجُدُواْ لآِدَمَ». شیطان سجده نکرد و از اینجا منحرف شد. این داستان خلقت آدم و «عَلَّمَ آدَمَ الْأسْماءَ» و خلافت خدا بود. بعداً خدا به آدم فرمود: «اگر بخواهی اینجا بمانی، باید از این درخت نخوری.» او هم زندگی انسانی لازم داشت. زندگی انسانی هم با نان گندم تأمین می شود. او هم رفت سراغ گندم؛ لذا خدا فرمود: «باید بروی بیرون!» چون در آنجا برای این همه آدم که جا نبود. آمدند بیرون و کاشتند و خوردند تا امروز که حدود هفت میلیارد آدم بر روی زمین زندگی می کنند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت، فصل اول 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا خدا به همه انسانها یک جور نگاه می کند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: کور و بینا با هم مساوی نیستند. همانطور که مؤمنانی که اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، با اهل گناه مساوی نیستند. البته تعداد کمی از شما متنبه می شوید. 📖 و ما يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ وَ لاَ الْمُسي‏ءُ قَليلاً ما تَتَذَكَّرُونَ (غافر، 58) آیه شماره 203 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عامل بسیاری از ناکامی ها چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: در زندگى انسان، علاوه بر اين جنبه ى معنوى، عدم موفّقيتهايى را نيز به بار مى‏ آورند. بسيارى از ميدانهاى تحرّك بشرى وجود دارد كه انسان به خاطر كه از او سرزده است، در آنها ناكام مى شود. (28/ 10/ 1375) پند 26 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 23): ✅ ای ابوذر! هر کس به همراه خود سه چیز به قیامت نبرد، زیان دیده است. 1️⃣ که او را از حرامهای خدا باز داشته. 2️⃣ بردباریی که با آن، جهل کم عقلها را رد کرده. 3️⃣ اخلاقی که با آن با مردم مدارا کرده است. ✍️ شرح: یعنی دوری از گناه 📖 يا أَبَا ذَرٍّ مَنْ لَمْ يَأْتِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِثَلاَثٍ فَقَدْ خَسِرَ قُلْتُ وَ مَا اَلثَّلاَثُ فِدَاكَ أَبِي وَ أُمِّي قَالَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ وَ حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ السُّفَهَاءِ وَ خُلُقٌ يُدَارِي بِهِ اَلنَّاسَ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (218) 🌷پاسخ عجیب امام سجاد (ع) به جوان بی تربیت جوانی به امام سجاد (ع) فحش و ناسزا گفت. حضرت در پاسخ به او فرمود: جوان! ما در قیامت گردنه بسـیار سـختی در پیش داریم. اگر من از آن گردنه گذشتم، باکی ندارم. هر چه مایلی بگو. اما اگر در آن گردنه حیران ماندم، از هر چه تو بگویی، بدترم. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص133 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (5) 🌺 داستان آفرینش آدم س: آیا اَسمائی که به حضرت آدم (ع) آموزش داده شد، اسماء حُسنی نبود؟ ج: معنای آیه ی «عَلَّمَ آدَمَ الْأسْمَاءَ» این نیست. این را عرفا بعد از چند قرن نوشته اند و درباره ی «عَلَّمَ آدَمَ الْأسْمَاءَ» گفته اند. اگر آدم (ع) چنین چیز هایی بلد بود که دیگر به حرف شیطان گوش نمی داد. اینکه خدا فرمود: «اگر بخورید، باید بروید بیرون و اگر نخورید، اینجا هستید»، اگر آدم چنین چیزهایی بلد بود که به حرف شیطان گوش نمی داد و به حرف خدا گوش می داد. او بین {حرف} شیطان و خدا فرق نگذاشت و به حرف شیطان گوش داد. به چنین کسی چطور می شود اسماء را یاد داد؟ آدم (ع) تازه از عدم به وجود آمده بود و هیچ خبری نبود. نه علمی داشت و نه چیزی بلد بود. هیچ چیز بلد نبود. معنای اسماء، این نیست. منظور، لغت است. منظور، لغت محاوره است. آدم و حوا بِر و بِر به هم نگاه می کردند. زبان که نداشتند. چیزی که بلد نبودند. چه کنند؟ باید ادامه داشته باشد. بالاخره باید از بیرون، چیزهایی به او بدهند. این «اسماء»، هسته ی اولیه ی زبان باشد تا بعداً کم کم اضافه شود. خدا این را به آن ها یاد داد. وقتی آدم (ع) آمد، پدر و مادر که نداشت. اطرافیانی هم نداشت. خودشان یک زن و شوهر بودند. زبان بلد نبودند که با هم حرف بزنند. به هم نگاه می کردند. وسیله ی بزرگ ارتباط، زبان است. اگر آدم با زبان ارتباط نداشته باشد، ارتباطی در کار نیست و نمی فهمد دیگری چه می گوید و چه می خواهد. خدا آن کلماتی را که در زندگی ساده ی آن زمان لازم بود، به آن دو یاد داد و آن ها توانستند با همان شروع کنند و کم کم زیاد شد؛ اما اولش ساده بود. در اثر اینکه جمعیت زیاد شد، عده ای لب فلان رودخانه رفتند و عده ای پای فلان کوه. آن ها گاهی با خودشان این اسماء را کم و بیش و درست و غلط گفتند تا اینکه خودش یک زبان شد. آن ها هم وقتی زیاد شدند، به جای دیگر رفتند و در آنجا هم همان طور زبان زیاد شد؛ و الّا آدم و حوا یک زبان بیشتر نداشتند. در آن زمان دو نفر بودند. کم کم زیاد شدند و از جاهایی که جا نداشت، به جاهای رفتند. بنابراین اسماء یعنی اسمائی که در زندگی مورد نیاز است، نه آن. در آن زمان آن بالایی ها لازم نبود. باید پایینی را درست کنند تا بعد کم کم. چه کسی گفته آدم (ع) تا آن نوک بالا رفت؟ اگر این حرف ها بود که این کارها را نمی کرد. خیلی تعجب است از این آقایان. با اینکه می گویند: «ما آن بالاها رفته ایم»، معنای این را نمی فهمند که نمی شود به آدمِ این طوری از آن مطالب بالا یاد داد. او این چیزها را بلد نیست. او زبان بلد نیست که بگوید این آسمان است و این زمین است و این تیر است و این تخته. خدا این ها را به او یاد داد. س: ممكن است كسي بگويد به خاطر معرفت به خدا هم اسماء ديگري لازم بود؟ ج: معرفت به خدا از راه اسم درست نمي شود. بايد عمل كنند. س: بعضي خواسته اند بگويند اين اسماء، اسامی اهل بيت است؟ ج: بي خود خواسته اند. ما که نمي توانيم بخواهيم. بايد ببينيم خدا چه گفته است. آنجا نه اهل بيت بودند و نه هيچ كسي. اهل بيت بنا شد نُه هزار سال بعد بيايند. س: مي گويند وجود نوري آن ها در آن موقع بود؟ ج: در آنجا نور كجا بود؟ آن ها هيچ چيز بلد نبودند. بيچاره ها تازه چشم باز كرده بودند. نه نور مي فهمیدند و نه ظلمت. اينها {این حرف ها را} بعداً فهميدند و خواستند نُه هزار سال جلو ببرند. اين جور نيست. آن ها در آن زمان هيچ چيز بلد نبودند. نه نور، نه ظلمت، نه بالا، نه پايين، هيچ چيز. تازه مي خواهند از صفر شروع كنند و خدا چند كلمه به آن ها ياد داد كه ضروريات زندگي در آن زمان برگزار شود. بعد كم كم زبان با تركيبات، زياد شود. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت، فصل اول 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا دعاهای چه کسانی را قطعاً اجابت می کند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: خدا درخواستهای کسانی را که به اصول دین ایمان دارند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، اجابت می کند و از فضل خودش بیشتر هم به آنها می دهد. اما برای غیر مسلمانها در جهنم شکنجه ای شدید خواهد بود. 📖 و يَسْتَجيبُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ وَ يَزيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ الْكافِرُونَ لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ (26 شوری) آیه شماره 204 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اگر خدا گناهان ما را با توبه می آمرزد، پس بدی در چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: مراقب باشيد، اينكه خداى متعال باب توبه را باز كرده و فرموده است من را مى آمرزم، معنايش اين نيست كه ، چيزهاى كم و كوچكى هستند؛ نه. گاهى ، همه ى وجود حقيقى انسانى را ضايع مى كنند، از بين مى برند و يك انسانِ در مرتبه ى عالى حياتِ انسانى را به يك حيوان درنده ى كثيفِ پليدِ بى ارزش تبديل مى كنند. ، اين گونه است. خيال نكنيد ، چيز كمى است. همين دروغ گويى، همين غيبت كردن، همين بى اعتنايى به شرافت انسانها، همين ظلم كردن - و لو با يك كلمه - كم و كوچكى نيست. (28/ 10/ 1375) پند 27 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 24): ✅ ای ابوذر! 🔸 اگر قوی بودن، تو را خوشحال می کند، بر خدا توکل کن! 🔸اگر محترمترین بودن، تو را خوشحال می کند، اهل خدا شو! 🔸 اگر ثروتمندترین بودن، تو را خوشحال می کند، به آنچه در دست خداست، بیشتر از آنچه در دست مردم است، اطمینان کن! ✍️ شرح: توکل بر خدا انسان را قوی می کند. که همان انجام واجبات و ترک گناهان است، انسان را نزد مردم، محترم می کند و اطمینان به دارایی خدا انسان را از دیگران بی نیاز می کند. 📖 يا أَبَا ذَرٍّ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ أَقْوَى اَلنَّاسِ فَتَوَكَّلْ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ أَكْرَمَ اَلنَّاسِ فَاتَّقِ اَللَّهَ وَ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ أَغْنَى اَلنَّاسِ فَكُنْ بِمَا فِي يَدِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْثَقَ مِنْكَ بِمَا فِي يَدِكَ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (219) 🌷 وصیتی به امام باقر (ع) پدرم امام سجاد (ع) هنگام وفاتش مرا در آغوش گرفت و آنگاه فرمود: پسـر جان! تو را سـفارش می کنم به چیزي که پدرم حسین بن علی (ع) در هنگام وفات خود، مرا به آن وصیت نمود، و نیز فرمود پدرش علی (ع) به همان چیز، حسینش را سفارش کرده و فرموده: پسر جان! بترس از ظلم به کسی که جز خدا دادخواهی ندارد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 137 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (6) 🌺 داستان آفرینش آدم س: آيا آيه ي «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنّى جَاعِلٌ فىِ الْأرْضِ خَلِيفَةً» دلالت دارد که همه ی انسان ها خليفه ي خدا در زمين هستند؟ ج: چه دلالتي دارد؟ س: فرموده: «جَاعِلٌ فىِ الْأرْضِ خَلِيفَةً». ج: خليفه با يک نفر هم درست می شود. با مفرد هم درست می شود. اگر خدا يک نفر را جانشين خودش بگذارد، آيه مصداق پيدا می کند. چرا همه ي مردم خليفه شوند؟! اگر می خواست بگويد «همه ي مردم»، خودش بهتر بلد بود که چه عبارتي انتخاب کند. اين موضوع با قرار دادن يک خليفه هم صدق مي کند. واژه ي «خليفه»، واحد و مفرد است. س: انسان خليفۀالله است؛ آیا این درست نیست؟ ج: يك انسان خليفۀالله است، نه همه. همه، غلط است. اين حرف از عرفان نظري است كه مي گویند: «همه ی انسانها». نه؛ مثل صدام هيچ وقت خليفۀالله نيست. خدا از همه ی آدم ها يك نفر را انتخاب مي كند و مي گوید: «تو به جاي من حرف مرا با مردم بزن.» اين مي شود پيغمبر: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأرْضِ خَلِيفَةً». آدم (ع) كي پيغمبر شد؟ خود آدم (ع) يك نفر بود. همه که پيغمبر نمي شوند. اين حرف غلط است؛ ولي مي زنند و مي گویند: «انسان خليفۀالله است.» بعضي از علما هم قبول كرده اند. س: در ادامه ی آيه به نقل از فرشته ها آمده: «قَالُوا أ تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ». اگر بخواهيم اين گونه تفسير كنيم، فاعل «يُفْسِدُ فِيهَا» حضرت آدم مي شود؟ ج: ملائكه آدم ديده بودند؛ ولي آدم هاي وحشي را، نه آدم و حوا را. آدم و حوا بعداً خلق شدند. خدا این آیه را درباره ی موقعي گفته كه هنوز آدم و حوا ساخته نشده بودند و فقط همان آدم هاي وحشي وجود داشتند که انسان هستند اما عقل ندارند. ملائكه خيال مي كردند که بناست انسان موجود، خليفه شود؛ لذا گفتند: «اين كه نمي تواند.» خدا جواب نداد؛ چون اگر جواب مي داد، باز هم نمي فهميدند؛ لذا صبر كرد تا آدم و حوا را خلق كرد و آن دکمه اي را كه به آدم های قبلی نداده بود، در اين آدم قرار داد. بعد كلماتی به او ياد داد و او ياد گرفت. بعد او را امتحان كرد و او جواب داد. در نتیجه ملائکه خودشان ديدند که بله، اين خلیفه مي شود و آن ها نمي شوند. داستان اين طور شد. شما آن آدم هاي وحشي را فراموش مي كني و دائم به اين آدم هاي بعدي فكر مي كني و کار را خراب مي كني. آن ها موجود بودند و ملائکه ديده بودند که آن ها «يُفْسِدُ فِي الاَرض». دیده بودند که آن ها یکديگر را پاره مي كردند و مي خوردند؛ ولي اين آدم دومي را نديده بودند؛ لذا خدا جواب نداد و دومي را آفريد و آن دکمه را به او داد و از او سؤال کرد و او هم جواب داد. در نتیجه آن ها فهميدند که اگر به اين آدم ياد بدهند، ياد مي گيرد. اولين امتیاز خليفه هم اين است كه باید به او ياد بدهند و او ياد بگيرد؛ اما به آن اولي ها هر چه ياد مي دادند، ياد نمي گرفتند؛ چون آن دکمه را نداشتند. وقتي ملائکه ديدند که بناست این خليفه شود، قبول كردند و لُنگ انداختند. حالا معلوم شد؟ س: منظور از آیه ی «وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأرْضِ» چیست؟ ج: آيات که نگفته کلّ انسان ها خليفۀالله هستند. اين همه كفّار و اين همه ستمگر و ظالم و شراب خوار و نجس، كجا خليفۀالله هستند؟ آن خليفه اي كه درباره ی حضرت آدم (ع) فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأرْضِ خَليفَةً» پيغمبر است. او جانشين خداست. خدا با مردم حرف هايي دارد و مردم زبان خدا را نمي فهمند؛ لذا خدا يك انسان را تربيت مي كند كه با زبان انسان هاي ديگر از خدا تحویل بگيرد و به عنوان وحي به اين ها ياد بدهد. به اين مي گويند خليفه. مگر همه ی آدم ها اين گونه اند؟ فقط انبياء خليفه هستند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت، فصل اول 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کسانی در بهشت، هر چه بخواهند، خواهند یافت؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: در قيامت، ظالمان‏ را (یعنی اهل گناه را) مى ‏بينى که از عملکردشان در دنیا هراسان و نگرانند و مجازات عملشان به آنان خواهد رسيد. اما كسانى را كه به اصول دین ايمان آورده و اهل عمل صالح (یعنی اهل انجام و ترک ) بوده ‏اند، در باغهاى بهشت می بینی. آنها آنچه را بخواهند، نزد خدا که اربابشان است، خواهند داشت؛ اين بهشت است که احسان بزرگ خداست. 📖 ترَى الظَّالِمينَ مُشْفِقينَ مِمَّا كَسَبُوا وَ هُوَ واقِعٌ بِهِمْ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ في‏ رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبيرُ (22 شوری) آیه شماره 205 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خصلت مهم شهید بهشتی چه بود؟ 🌹 امام خامنه ای: یکی از خصلتهای شهید بهشتی بود. تصور من از آقای بهشتی این است که نمی کرد. نمی خواهم بگویم معصوم بود؛ اما می خواهم بگویم برخوردش با ما و ارتباطش با دوستان طوری بود که گمان را برای او در ذهن معاشرینش خیلی ضعیف می کرد و من تصور می کنم ایشان اصلاً نمی کرد. (۷ تیر ۱۳۹۴) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی. پند 28 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 25): ✅ ای ابوذر! اگر همه مردم به این آیه عمل می کردند، برایشان کافی بود: «هر کس اهل شود، خدا برای او (در بن بست ها) راه در رو قرار می دهد و او را از جایی که حسابش را نمی کند، روزی می دهد. هر کس (با عمل به دستورات واجب و حرام خدا) به خدا اعتماد کند، خدا برای او بس است. زیرا خدا کارش را به انجام می رساند.» ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 يا أَبَا ذَرٍّ لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ أَخَذُوا بِهَذِهِ اَلْآيَةِ لَكَفَتْهُمْ وَ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً `وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (7) 🌺 داستان آفرینش آدم س: خدا در قرآن به ملائکه فرمود: «من از انسان چیزهایی می دانم که شما نمی دانید». منظور از چیزها چیست؟ ج: همین جمله ای که در همین آیه است: «قَالَ إِنِّي أعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ». ملائکه دیدند زمانی که این جریان اتفاق افتاد، آدم وجود داشت، اما آدم ها وحشی بودند و عقل نداشتند. هنوز هم اعقاب آن ها در جنگل های آمازون هستند. آن ها صورتاً انسانند، اما عقل ندارند و وحشی هستند. جامعه شناسان نزد آن ها می روند و یکی دو ماه می مانند و آداب و رسومشان را می نویسند. خدا می خواست آدم عاقل و باشعور خلق کند و ملائکه این آدم عاقل را ندیده بودند. آن ها را دیده بودند، ولی این را ندیده بودند؛ چون هنوز خلق نشده بود؛ لذا گفتند: «این آدم ها یکدیگر را می خورند. این ها به درد جانشینی تو در روی زمین نمی خورند.» خدا جواب نداد؛ چون اگر جواب می داد، آن ها این آدم را ندیده بودند. آدم را خلق کرد و امتحانش کرد و جواب خوب داد؛ لذا فهمیدند که این آدم لیاقت جانشینی دارد و آن آدم های قبلی لیاقت ندارند؛ چون اساس پیغمبری، قدرت گیرندگی از خداست. باید وحی دریافت کند. وقتی خدا قدرت یادگیری به آن ها نداده، هر چه به آن ها یاد بدهی، یاد نمی گیرند؛ اما این هر چند هیچ چیز بلد نیست، اما اگر به او یاد بدهی، یاد می گیرد؛ چون آن دکمه را دارد. لذا از اعتراض برگشتند. س: آیا همسر آدم هم خلیفه خداست؟ ج: همسر که خلیفه نمی شود. همسر، کمک آدم بود. آن کسی که خدا باید به او یاد می داد و باید کاری می کرد، آدم بود. بعد از مدتی که نسل زیاد شد، خدای متعال همین آدم را پیغمبر کرد. س: آیا وقتی آدم خلق شد، پیامبر بود؟ ج: تا او را ساخت که پیامبر نبود. فعلاً کار داشت. پیغمبر یعنی چه؟ یعنی حرف خدا را به مردم برساند. آن زمان که مردم نبودند. یک مرد و یک زن بیشتر نبود. آن ها مدّتی زندگی کردند. پیغمبری نبود تا جمعیتشان که زیاد شد، خدا خود آدم را پیغمبر کرد. آن وقت شروع کردند به، تا رسید به شش ـ هفت میلیارد آدم روی زمین. س: آیه ای که فرموده: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ» منظور چیست؟ ج: چه زمانی «اِصْطَفی»؟ همان لحظه خلقت؟! س: آیا این یعنی آدم بعداً پیغمبر شد و آن وقت نبود؟ ج: پیغمبر، امت می خواهد. کسی نبود تا آدم، امت داشته باشد. مدت ها گذشت و جمعیت زیاد شد تا اینکه نیاز داشتند به پیغمبر، که خود آدم پیغمبر شد. س: حتی اگر یک نفر هم باشد، برای خودش نیاز دارد به اینکه راه هدایت را بداند و باید حداقل، پیغمبر خودش باشد؟ ج: اما این فرع بر آن است که چیزی لازم داشته باشد. خلقت ابتدایی آدم این طور نبود. نیاز نبود. باید مدتی می گذشت تا او کمی خود را جمع و جور کند و چیزهایی بفهمد. س: آیا علما و اولیاء هم خلیفه حساب نمي شوند؟ ج: علما دو جور هستند. بعضي در قالب نبی هستند و حرفي را كه او مي زند، می زنند و كاري را كه او مي كند، مي كنند و آنها هم مثل او هستند. اما اگر غير از اين باشد، خير؛ نيست ... خليفه ی خدا انبياء هستند كه از طرف خدا برگزيده اند و حرف خدا را با زبان وحی به مردم ابلاغ مي كنند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت، فصل اول 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ با تکبر بزرگ می شویم یا با تواضع؟ 🌷 امام صادق (ع): خداوند دو فرشـته را مأمور بندگان خود قرار داده که به حالات آنها رسیدگی کنند. اگر دیدند کسی نسبت به دیگران تواضع و فروتنی نشان می دهـد، مأمورنـد که او را بالا ببرند و در جامعه مطرح و بزرگش کنند و اگر دیدند تکبر می کند و خودش را بزرگ نشان می دهـد، وظیفه دارنـد او را به زمین بکوبنـد و خوار و ذلیلش کننـد. این یکی از کارهاي خداونـد است که آدم متکبر در همین دنیا ذلیل، و آدم متواضع، سربلند شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص146 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📱 گناهان موبایلی 1. فیلم گرفتن یا عکس گرفتن از جلسات خصوصی بدون اجازه حاضران 2. انتشار فیلم یا عکس جلسات خصوصی دیگران بدون اجازه آنان 3. ورود به سایتهای شرط بندی و اقدام به شرط بندی در آن 4. انتشار اخبار، فیلمها و عکسهایی که باعث تحقیر مسلمانان و تقویت کافران می شود. 5. نصب عکس بی حجاب از خود در پروفایل، توسط زنان که باعث ایجاد مفسده می شود 6. انتشار و تبلیغ مفسده انگیز نمادهای زندگی اشرافی 7. انتشار اسرار شخصی افراد و اسرار حکومت اسلامی 8. تولید و انتشار محتواهایی که شامل تشویق دیگران به انجام گناه است 9 و 10. تولید و انتشار محتواهایی که باعث سست شدن عقائد مسلمانان شود 11. انتشار اخباری که باعث تضعیف حکومت اسلامی می شود 12. خواندن متونی که باعث تحریک جنسی و افتادن به گناه می شود. 13. انتشار متونی که باعث تحریک جنسی دیگران می شود 14. انتشار خبر گناهان و فسادهای دیگران که باعث تبلغ فساد شود 15. تبلیغ دشمنی با 14 معصوم و دشمنی با مؤمنین 16. نصب فیلترشکن و استفاده از پیام رسانهایی که توسط دولت اسلامی مسدود شده اند. 17. نگاه مفسده انگیز به عکس بی حجاب زنان نامحرم 18. انتشار عکس مفسده انگیز زنان بی حجاب 19. دیدن فیلم مفسده انگیز زنان بی حجاب 20. انتشار فیلم مفسده انگیز زنان بی حجاب 21. انتشار عکس بی حجاب خود توسط زنان 22. مطالعه کتابهای اینترنتی گمراه کننده که باعث انحراف عقیدتی می شود 23. انتشار کتابهای گمراه کننده که باعث انحراف می شود 24. تمسخر افراد و اقوام و گروههای محترم در قالب کاریکاتور، متن، صوت و طنز 25 و 26. تولید و انتشار جکهای مستهجن، جکهای ضد مقدسات دینی، جکهای ضد ارکان حکومت اسلامی 27. چت و گفتگوی مفسده انگیز متنی، صوتی یا تصویری با نامحرم 28. توهین به افراد محترم، نمادهای دینی و مسئولان حکومت اسلامی 29. تقطیع صوت سخنرانی دیگران و انتشار آن در صورت عدم رضایت آنان 30. انتشار و تبلیغ لینک سایتها و کانالهایی که عضویت در آن حرام است 31. تولید و انتشار آموزش انواع گناه از جمله دزدی، خرابکاری، ایجاد ناامنی 32. استراق سمع 48. دروغ گفتن، دروغ نوشتن و انتشار دروغ 34. دروغ بستن به خدا، پیامبر و 14 معصوم 35. سرقت اینترنتی از حساب دیگران 36. مدح کردن و تعریف کردن از ظالم 37. تغییر فیلم یا صوت یا تصویر دیگران در صورت عدم رضایت آنان و انتشار آن 38. دزدی از وای فای دیگران 39. هک صفحات و سایتهای رسمی مسلمانان محترم 40. گوش دادن به موسیقی حرام 41. انتشار موسیقی حرام 42. نشر شایعات بی سند و اخبار دروغ 43. تأیید (لایک) کردن محتواهای حرام 44. عضویت در کانالها و صفحاتی که محتواهای حرام منتشر می کنند، در صورتی که تٱیید آنها به حساب آید 45. تمسخر نهادهای حکومت شیعه 46 و 47. دیدن و انتشار محتوای خصوصی گوشی مردم توسط تعمیرکارهای موبایل (در صورت عدم رضایت مالک) 48. تبلیغ زندگی در سرزمین کفر و تحقیر زندگی در کشور اسلامی 49. اذیت و آزار مسلمانان 50. کسب درآمدهای نامشروع 51. تجسس در امور شخصی دیگران. 52. تبلیغ زندگی با سگ 53. خرید و فروش اینترنتی خوک و سگ تزیینی، سلاح غیر قانونی، مشروبات الکلی، اموال دزدی، آلات قمار، مواد مخدر و ... 54. غلوّ درباره 14 معصوم 55. بی احترامی به قرآن، پیامبران الهی و 14 معصوم و بی حرمتی به مقدسات مذهبی و بی احترامی به مؤمنین. 56. ناامید کردن مسلمانان از حکومت اسلامی و امیدوار کردن آنها به کشورهای کافر 57. کم فروشی اینترنتی 58. فریبکاری در معاملات اینترنتی 59. مزد گرفتن برای انجام کارهای حرام اینترنتی 60. تحریف احکام دینی و انتشار تحریف شده آن 61. نیرنگ زدن و کلاهبرداری از طریق تغییر عکس و صوت و فیلم و ... 62. اشاعه فحشاء و تبلیغ زنا، لواط و همجنس بازی 63. واسطه گری زنا، لواط و همجنس بازی 64. بازیهایی که در عالم واقعی ، با وسیله قمار است مثل پاسور و نرد. 65. تلاش برای از هم پاشیدن خانواده ها 66. تبلیغ سقط جنین به صورت نامشروع 67. تبلیغ جلوگیری از فرزندآوری شیعیان 68. نسبت دادن زنا یا لواط به زن و مرد مسلمان و پاک دامن 69. تبلیغ هر کاری که سبب بی آبرویی اسلام یا تشیع گردد مانند قمه‌زنی. 70. همکاری با ظالمین در ظلمشان. 71. به هم زدن رابطه دوستی دو مسلمان 72. ایجاد رابطه دوستی با کفار 73. ایجاد ناامنی روانی برای مسلمانان 74. تبلیغ شورش و طغیان در برابر حکومت اسلامی 75. کمک به گناهکار در انجام گناه 76. لعنت کردن مؤمن 77. ناسزا گفتن به مسلمان. 78. باز هم هست ... 🔸 و اما بزرگترین گناه: ایجاد بستر انجام گناه توسط مسئولان و باز گذاشتن شبکه های اجتماعی دشمن در کشور اسلامی. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔻 داستان کوتاه (220) ✅ در قیامت، مردم به مقام چه کسانی غبطه می خورند؟ 🌷 روزی پیامبر اکرم (ص) فرمود: آيا براى شما از کسانى بگويم كه با آن كه پيامبر يا شهيد نبوده اند، اما در روز قيامت به خاطر مقامى كه نزد خدا دارند و بر روى منبرهايى از نورند، مردم به آنان غبطه می‌خورند؟ از ایشان پرسیده شد: اى رسول خدا! آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: آنان كسانى هستند كه خدا را در نظر مردم و مردم را در نظر خدا محبوب می‌سازند. پرسیده شد: اينكه خدا را در نظر بندگان، محبوب می‌سازند، روشن است، اما چگونه بندگان خدا را در نظر خدا محبوب می‌سازند؟ فرمود: آنان را به که خدا دوست دارد، امر می کنند و از که خدا از آن بدش می آید، نهی‌ می‌كنند. وقتى مردم از آنان اطاعت كنند، خدا هم آنها را دوست خواهد داشت. 📖 أ لَا أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَ لَا شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمُ النَّاسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ قِيلَ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هُمُ الَّذِينَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ وَ يُحَبِّبُونَ اللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ قُلْنَا هَذَا حَبَّبُوا اللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ فَكَيْفَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ قَالَ يَأْمُرُونَهُمْ بِمَا يُحِبُّ اللَّهُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُ اللَّهُ فَإِذَا أَطَاعُوهُمْ أَحَبَّهُمُ اللَّه‏. 📚 بحار الأنوار، ج‏79، ص: 170 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ با چه کسانی شریک شویم؟ نظر حضرت داوود چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: داوود در هنگام قضاوت گفت: در حقيقت بسيارى از شركا به هم ظلم می کنند، به استثناى كسانى كه به اصول دین ايمان دارند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند. البته اينها بسیار اندكند. 📖 و إِنَّ كَثيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغي‏ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ وَ قَليلٌ ما هُمْ (ص، 24) آیه شماره 206 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ معنای مسأله غدیر چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: مسأله‏ ى غدير، يعنى گزينش علم و و جهاد و و فداكارى در راه خدا و سبقت در ايمان و اسلام و تكيه روى اين‏ها در تشخيص و تعيين مديريت جامعه. اين قضيه، يك قضيه‏ ى ارزشى است. (20/ 04/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این ویژگی امام علی (ع) باعث انتصابش در روز غدیر شد. پند 30 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (8) س: آیا عالم ذرّ وجود دارد؟ ج: بله. س: عالم ذرّ چگونه بوده است؟ ج: ذرّ اسم جمع ذرّه است. وقتی از پنجره، ستون نور وارد می شود، در ستون و عمود نور، انسان ذرّاتی را می بیند. به این ها ذرّه می گویند. این ذرّات چقدر ریز است؟ در عالم علم الهی، جا نیست که اجسام بزرگ جا بگیرند. در آنجا همه مجرّد می شوند و جا می گیرند؛ به اندازه ای که اگر این هم نباشد، دیگر معدوم می شوند. به این می گویند «عالم ذرّ، عالم علم الهی». س: لطفاً درباره ی «لوح محفوظ» توضیح دهید؟ ج: لوح محفوظ برای ما نیست؛ برای خداست. س: می گویند در مقابل آن، «لوح محو و اثبات» است؛ آیا این درست است؟ ج: منظور از لوح محفوظ، عالم علم الهی است که همه چیز در آنجا هست. علم آینده و گذشته و حال در آنجاست. به این می گویند «لوح محفوظ». اشتباه نمی شود و گم هم نمی شود. همه چیز سر جایش محفوظ است. س: آیا «لوح محو و اثبات» هم داریم؟ ج: لوح محو و اثبات هم همان عالم علم الهی است به اتفاق مشیت. خدا تحت شرائطی آن چیزی را که در آنجا نوشته فلان جور می شود، حذف می کند و یکی دیگر جای آن می گذارد. به این می گویند «لوح محو و اثبات». خدا می گوید: «اگر صدقه بدهی، ده سال ـ بیست سال بر عمر تو اضافه می شود و اگر قاطع رحم باشی، ده سال کم می شود.» این ها در آنجا تنظیم می شود. س: آیا آیه ی «أ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏» اشاره به عالم ذرّ است؟ ج: در قرآن کریم که ذرّ ندارد. می گوید: «من از تمام فرزندان آدم که قرار است از ظهورشان انسان هایی متولّد شوند، گرفتم.» هنوز نیامده و مربوط به عالم علم الهی است. در آنجا خدا دید تمام انسان هایی که می خواهد در آینده بسازد، دارای عقل و شعورند که اگر از آنها بپرسی «آیا خدا هست یا نه و آیا خودت خودت را خلق کرده ای؟» می گوید: «نه؛ خدا هست.» پس خدا انسان را طوری خلق کرده و به او چشم داده، گوش داده و به او عقل هم داده است. وقتی از این آدم با این خلقت که به انضمام عقل است، بپرسی: «آیا خودت خودت را خلق کرده ای یا خدا داری؟» چه می گوید؟ می گوید: «خدا داده است.» و شهادت می دهد که «من خودم را خلق نکرده ام و خدا مرا خلق کرده است.» به این می گویند: «أ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ». 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کسانی در قیامت مشمول رحمت و مهربانی خاص خدا می شوند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: کسانی که به اصول دین ایمان دارند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، خدا که مولای آنهاست، در قیامت آنها را مشمول رحمت و مهربانی خاص خود می کند. این همان خوشبختی آشکار است. 📖 فأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ في‏ رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبينُ (30 جاثیه) آیه شماره 207 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که هم خدا راضی باشد و هم مردم؟ 🌹 امام هادی (ع): هر کس از خدا کند، باکی از نارضایتی مردم ندارد. اما کسی که (با نکردن از خدا،) خدا را از خود ناراضی می کند ، یقین داشته باشد که مردم هم از او ناراضی خواهند شد. 📖 منْ أَطَاعَ اَلْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ اَلْمُخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ اَلْخَالِقَ فَلْيُوقِنْ أَنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ اَلْمَخْلُوقِينَ. ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک . 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۲۰۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ دستورالعمل دینداری اهل بیت چه بوده است؟ 🌺 امام هادی (ع): به شما توصیه اکید می کنم به دوری از . زیرا دينى که ما ملازم آن هستیم و با آن خداپرستی می کنیم و آن را از شیعیانمان می خواهیم، دوری از است. در موضوع شفاعت، ما را به زحمت نیندازید. 📖 عنِ اَلْإِمَامِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: عَلَيْكُمْ بِالْوَرَعِ فَإِنَّهُ اَلدِّينُ اَلَّذِي نُلاَزِمُهُ وَ نَدِينُ اَللَّهَ تَعَالَى بِهِ وَ نُرِيدُهُ مِمَّنْ يُوَالِينَا. لاَ تُتْعِبُونَا بِالشَّفَاعَةِ . 📚 وسائل الشیعه , جلد۱۵ , صفحه۲۴۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ محافظ کیست؟ 🌹 امام هادی (ع): هر کس خود را از حفظ کند، از او محافظت می شود و هر کس از خدا کند، از او می شود. ✍️ شرح: خدا از کسی که نمی کند، در مقابل بسیاری از حوادث محافظت می کند و حاجات او را برآورده می سازد. 📖 منِ اِتَّقَى اَللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اَللَّهَ يُطَاعُ. 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۲۰۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen