eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (39) س: آیا معصیت و اطاعت، ریشه در خلقت ما دارد؟ ج: نه خیر؛ خدا چیز خوب خلق کرده است. بد خلق نکرده است. هر چه به انسان داده، خوب است. اگر شما تک تک اجزاء وجودی انسان را حساب کنی، همه ی آن ها خوب است. چشم، گوش، دست، پا و زبان، همه ی قوای او خوب است. این ها چیزهایی است که لازم است و باید باشد و خدا هم به انسان داده است؛ منتهی با این ها می شود کارهای بد هم کرد. با دست می شود دزدی هم کرد. می شود آدم هم کشت. اما خدا دست را برای آدم کشی نداده است؛ بلکه برای تأمین نیازهای زندگی داده است؛ منتهی انسان اختیار دارد و آزاد است و گاهی این کارها را هم می کند. وقتی انسان به حرف خدا گوش نداد، مسأله ی معصیت پیش می آید و الّا خدا معصیت را در انسان خلق نکرده است. مثل کارد آشپزخانه است که انسان با آن چیزی می بُرد و گاهی هم می تواند شکم کسی را پاره کند. این بسته به سوء اختیار انسان است. اما ساختن کارد که بد نیست و در زندگی لازم است. س: آیا اطاعت هم همین گونه است؟ ج: آن هم همین جور است. انسان می تواند اطاعت کند، همان گونه که می تواند معصیت کند. هر دو برای او مقدور است؛ منتهی خدا انبیاء را فرستاده و کتاب زندگی را به دست آن ها داده که از این کارد این استفاده ها را باید بکنی و شکم مردم را پاره نکنی. خدا راهنمایی کرده است. عده ای گوش دادند و مطیع شدند و عده ای هم مخالفت کردند و عاصی شدند. خرابی دنیا و زندگی هم زیر سر همین معصیت ها است؛ و الّا اگر همه ی مردم به حرف خدا گوش می دادند و از این لوازم در راهی که خدا گفته، استفاده می کردند، هیچ مشکلی پیش نمی آمد. س: منظور از آیه ی «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ» چیست؟ ج: از زمانی که انسان به دنیا می¬آید، مشغول ناراحتی، خستگی، درد و رنج است تا وقتی که بمیرد. ابتدا که می¬آید، چه می¬کند؟ جیغ می¬زند و گریه می¬کند. ابتدا با گریه شروع می¬شود و بعد می¬گویند: «دل درد دارد یا زردی دارد.» آن را که درست می¬کنند، سبزی در می¬آورد! همین جور می¬آید تا آخر که راحت شود؛ لذا انسان از اول تا آخر در رنج، تعب و زحمت است. س: چرا بعضی ذاتاً بداخلاق و عبوسند؟ ج: کسی ذاتاً بد اخلاق نیست. خدا همه را ذاتاً خوب آفریده است. این ها بعداً به انسان ملحق می¬شود. این ها ذاتی نیست؛ بلکه عرضی است. س: کسانی که این گونه اند، چگونه می¬توانند اخلاق خود را تغییر دهند؟ ج: اگر ایمان بالا برود، همه چیز تغییر می¬کند؛ همه چیز. با ترک گناه، ایمان بالا می¬رود. وقتی ایمان بالا رفت، تمام بیماری هایی که انسان ها نوعاً مبتلا هستند، اصلاح می شود. هم غرور، هم عبوسی و هم اخلاق بد. آن وقت می¬شود «اِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظیم». اگر نفس امّاره در کار نباشد، دیگر این حرف ها نیست و همه خوب و خرّم هستند. اوست که کار را خراب می¬کند. ایمان ضعیف است و لذا گناه می¬کند؛ اهانت می¬کند و ظلم می کند. س: منظور از این آیه چیست: «فِطرَۀَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها». ج: این خلقتی است که خدا به انسان داده است. عقلی که خدا به انسان داده است، همیشه چنین دینی را می پسندد که در آن انحرافی نباشد و مستقیم به طرف خدا برود. س: معنی این بخش از آیه چیست: «لا تَبدیلَ لِخَلقِ اللهِ ذَلِکَ الدّینُ القَیِّمُ». ج: خدا همه ی انسان ها را با دادن عقل مساوی خلق کرد. همه این را می¬فهمند که بهترین دین، آن دینی است که به چپ و راست تمایل نداشته باشد و مستقیم به طرف هدف برود. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 سبک زندگی حضرت صالح (ع) چه بوده؟ ✅ سخن خدا در قرآن: قوم ثمود پیامبران را دروغگو و پیامبری‌ شان را دروغ پنداشتند.* همان زمان که پیامبرشان صالح که از قوم خودشان بود، به آنها می گفت: «چرا از خدا نمی ترسید و از مخالفت با دستورات واجب و حرامش پرهیز نمی کنید؟ شک نکنید که من فرستاده امینی از طرف خدا برای شما هستم و حامل دستورات او؛ پس طبعاً باید از مخالفت با دستورات واجب و حرام خدا که من برایتان آورده‌ام، پرهیز کرده و از دستورات من اطاعت کنید. 📖 كذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلينَ * إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صالِحٌ أَ لا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ (شعراء، 141 تا 144) آیه شماره 14 📱 آدرس کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (50) 🌷امام على (ع): من شأن خود را بالاتر از آن مى دانم كه آنچه را خودم ترك نمى كنم به مردم بگویم نکنید يا آنها را به كارى دستور بدهم كه خودم جلوتر از آنها به آن عمل نكنم. ✍️ شرح: هر چند عامل بودن، شرط آمِر به معروف و ناهی از منکر نیست، اما پسندیده است که انسان ابتدا خودش منکر را ترک کند و معروف را انجام دهد و سپس دیگران را امر و نهی کند. امر به معروف یعنی امر به . نهی از منکر یعنی نهی از . 📖 إنّي لأَرفَعُ نَفسي أن أنهى النّاسَ عَمّا لَستُ أنتَهي عَنهُ ، أو آمُرَهُم بِما لا أسبِقُهُم إلَيهِ بعَمَلي . 🌷 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۸۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (74) ✅ تقوا، راه کسب روزی 📣 سعید جُعفی می گوید: وضع مالی ام خیلی بد بود. به مکه نزد امام صادق (ع) رفتم و به ایشان از وضع بدم شکایت کردم. وقتی از نزد ایشان برمی گشتم، از قضا در راه، کیسه اي پیدا کردم که هفتصد دینار در آن بود. فوراً نزد امام برگشتم و قضیه را به ایشان گفتم. ایشان به من فرمود: ای سعید! از خدا بترس و را رعایت کن! در ملأ عام اعلام کن تا صاحبش پیدا شود! تصمیم گرفتم اعلام کنم که اگر کسی کیسه ای گم کرده، نزد من آید. لذا با صداي بلند گفتم: هر کس کیسه اي گم کرده، نشانه اش را بگوید و آن را بگیرد. فردي آمد و نشانه هاي کیسه را گفت و کیسه اش را گرفت و در مقابل، هفتاد دینار با رضایت خود به من داد و گفت: این هفتـاد دینار حلال بهتر از آن هفتصد دینار حرام است. دوباره به حضور امام صادق (ع) برگشتم و قضیه را گفتم. امام فرمود: وقتی از بی پولی نزد من شکایت کردی، دستور داده بودم سی دینار به تو بدهند. بعد امام دستور داد سی دینار را به من بدهند و من آن را گرفتم. اما من امروز بهترین زندگی را در میان قومم دارم. 📚 بحار الانوار، ج 47، ص 385 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ رمز موفقیت فرد و جامعه در همه میدانها چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: مايه ى اين است كه يك فرد يا يك جامعه، در هر ميدانى كه وارد مى شود، موفّق شود. «و العاقبة للمتّقين». ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی در امور فردی و اجتماعی. پند 136 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (40) س: فرق فطرت و غریزه در چیست؟ ج: اگر خدا انسان را ـ که همان آدم و و حوا هستند ـ از اول جوری خلق می کرد که نمی توانستند نسل آدمی داشته باشند، معنایش این بود که تا چند سال زنده بودند و بعد می مردند و دیگر انسانی بر روی زمین نبود. خدا این زوج را جوری آفرید که از آن ها نسلی باقی بماند؛ لذا فرمود: «وَ بَثَ‏ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً». بنابراین برای اینکه آدم و حوا نسل داشته باشند، چه کرد؟ به آن ها غریزه ی شهوت داد. غریزه ی شهوت یکی از علل و عوامل مهم بقاء نسل انسان بر روی زمین است. از غریزه ی شهوت همان طور که این هنر برمی آید، هنرهای بد هم برمی آید. ممکن است کارهایی بکند. غریزه به کمک نفس اماره و وسوسه ی شیاطین، انسان را به گناه و خلاف دعوت می کند. آن وقت دنیا جهنم می شود. این غریزه یکی از موانع اطاعت فرمان خداست. انسان به خیابان که می رود، زن ها رژه می روند. یک نگاه به آنها می کند و مرتکب گناه می شود. در این نگاه، خطراتی پیدا می شود. نگاهِ تنها نیست. خیلی از نگاه کننده ها به دنبال آن می روند. خیلی از کسانی که به دنبال آن می روند، موفق می شوند و آن وقت چطور می شود؟ یک روز و دو روز هم که نیست. این زن فردا هم هست و من هم اگر فردا رفتم، جوان های دیگر هستند. آن وقت فاسق می شود؛ لذا خدا واجب کرده که پسرها ازدواج کنند. اگر تحت فشار غریزه قرار گرفتند، هیچ راهی جز ازدواج وجود ندارد و ازدواج را اسلام برای چنین جوانی واجب کرده است. بنابراین کار غریزه این است. خطر هم دارد. خطر را هم خدا با ازدواج ترمیم کرده تا نسل بشر بر روی زمین استمرار پیدا کند و فساد به وجود نیاید. س: چرا نوع بشر خطا می کنند؟ مگر خلقت بشر این گونه است؟ ج: خلقت، خطا ندارد. انسان مجهّز به غرائض و شهوات است؛ جاهل است؛ شکم دارد؛ شهوت دارد؛ پول می خواهد؛ همه چیز می خواهد. شیطان می آید و دست او را می گیرد و می گوید: «اگر پول زیاد می خواهی، برویم آنجا!» این طور است. خود انسان در اثر همان هواپرستی به دنبال خواسته های نفس می رود و گمراه می شود. بنا نیست مردم کار بد بکنند. هر کسی هم کار بد بکند، می فهمد؛ اما می رود. در اثر غرائض و گرفتاری هوای نفس دیگر عقل انسان از کار می افتد. س: تمایل غریزی و تمایل نفس اماره یعنی چه؟ ج: نفس اماره همیشه از طریق غرائز کار می کند. اگر غریزه نباشد، علاقه ای ندارد. نفس اماره از طریق غرائز کار می کند. غرائز، فطری انسان است. علاقه به خوردنی ها، پوشیدنی ها و شهوات، غرائز انسان است؛ منتهی به دنبال تمام آن رفتن، خطرآفرین و مصیبت بار است. مقداری از آن را پروردگار متعال تحریم کرده و بقیه را آزاد گذاشته است. خدا نفرموده: «نخور!» چون خود خدا به انسان شکم داده است. نفرموده: «نپوش!» احتیاج را خود خدا به انسان داده است. هر چیزی که انسان در زندگی مادی به آن نیاز دارد، پروردگار متعال در حدود نیاز، آن را برای او حلال کرده است؛ اما مقداری از آن را که مضر است، تحریم کرده است. این نفس اماره می خواهد به جایی هم که خدا تحریم کرده، سر بزند. اینجاست که خطر پیش می آید؛ و الّا خوردن حلال که مسأله ای نیست؛ پوشیدن حلال که اشکالی ندارد؛ ازدواج که اشکالی ندارد. همه ی این ها تأمین غرائز فطری انسان است؛ اما نفس اماره به محدود اکتفا نمی کند و می خواهد آزاد باشد. این آزادی، خطرناک است؛ چون تنها یک نفر که در جامعه نیست که آزاد باشد. میلیون ها انسان در یک شهر زندگی می کنند. اگر همه ی این ها بخواهند آزاد باشند، چطور می شود؟ لذا خدا تحریم کرده و فرموده: «نه!» باید فقط به این مقدار اکتفا کنیم، نه بیشتر. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (75) ✅ چهل خانه مردی از انصار خدمت پیامبر خدا (ص) آمد و عرض کرد: من خانه ای در فلان محل خریده ام و نزدیکترین همسایه ام آدمی است که امید خیری از او ندارم و از شرش نیز خاطر جمع نیستم. رسول خدا (ص) به علی (ع) ، سلمان، اباذر و شاید مقداد دستور دادند که با صدای بلند در مسجد فریاد بزنند که هر کس همسایه اش از آزار او آسوده نباشد، ایمان ندارد. آنان نیز در مسجد سه بار فرمایش حضرت را با صدای بلند به مردم اعلام کردند. سپس حضرت با دست اشاره کرد و فرمود: چهل خانه از چپ و راست و جلو و عقب، همسایه محسوب می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 3 ص 42 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 سبک زندگی حضرت لوط (ع) چه بوده؟ ✅ سخن خدا در قرآن: قوم لوط پیامبران را دروغگو و پیامبری‌شان را دروغ پنداشتند. همان زمان که پیامبرشان لوط که از قوم خودشان بود، به آنها می گفت: «چرا از خدا نمی ترسید و از مخالفت با دستورات و پرهیز نمی کنید؟ شک نکنید که من فرستاده امینی از طرف خدا برای شما هستم و حامل دستورات او؛ پس طبعاً باید از مخالفت با دستورات و او که من برایتان آورده‌ام، پرهیز کرده و از دستورات و خودم نیز اطاعت کنید. 📖 كذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلينَ * إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ (شعراء، 160 تا 163) آیه شماره 15 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
برنامه اصلاح دنیاست یا اصلاح آخرت؟ 🌺 امام خامنه ای: ببينيد در قرآن چقدر راجع به صحبت شده است. همه اش براى اين نيست كه وقتى مُرديد و به آن دنيا رفتيد، خدا به شما اجر خواهد داد؛ نخير، زندگى اين نشأه را اداره مى كند. اداره ى صحيح زندگىِ اين نشأه است كه آن نشأه را مى سازد. نداشتن موجب مى شود كه انسان دچار غفلت شود. غفلت، انسان را با مغز به زمين مى زند. (26/ 06/ 1376) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی. پند 137 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (51) 🌷امام على (ع) : مثل كسى نباش كه بدون عمل، اميد به آخرت دارد .... و دیگران را از گناه نهی می کند اما خودش دست از گناه نمی کشد و دیگران را به چیزهایی امر می کند که خودش انجام نمى دهد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به . نهی از منکر یعنی نهی از . 📖 لا تَكُنْ مِمَّن يَرجو الآخِرَةَ بغَيرِ العَمَلِ ...... يَنهى و لا يَنتَهي ، و يَأمُرُ بِما لا يَأتي . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۸۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (76) 📣 کامل تمار می گوید: امام باقر (ع) فرمود: آیا می دانی در آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، مؤمنانی که خوشبخت می شوند، چه کسانی هستند؟ من به امام گفتم: شما آگاه تر هستید. امام باقر (ع) فرمود: منظور، آن مؤمنانی هستند که دستورات خدا هستند و این شدگان، همان افراد نجیبند. مؤمنان خدا، غریب و کمیابند. خوشا به حال این غریبها. ✍️ شرح: تسلیم خدا شدن یعنی انجام و ترک . 📖 عنْ كَامِلٍ اَلتَّمَّارِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أَ تَدْرِي مَنْ هُمْ قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْمُسَلِّمُونَ إِنَّ اَلْمُسَلِّمِينَ هُمُ اَلنُّجَبَاءُ فَالْمُؤْمِنُ غَرِيبٌ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ . 📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۳۹۱ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت ⚠️ عقوبت ترک نماز 🔸🔸 نماز در اسلام چنان مهم است که اگر کسی نماز نخواند، او را شلاق می زنند. اگر سه بار شلاق خورد و باز هم نخواند، بار چهارم محکوم به اعدام است. نماز تا اين اندازه سازنده و برای انسان در محيط زندگی، لازم و واجب است. 🔸🔸 کسی که تمرّد می کند و نماز نمی خواند، يعنی می خواهد به طرف دزدی، آدمکشی، تجاوز و همه ی بدیها برود. نماز، دست و پای انسان را می کند و به انسان می بخشد؛ بنابراين خدا به هيچ وجه اجازه نمی دهد که انسان نماز را ترک کند. اينقدر مهم است. 🔸🔸 زعيم مسلمين به هيچ وجه اجازه نمی دهد کسی نماز نخواند. اسلام درباره نماز آنقدر تأکيد کرده و فرموده: «اگر کسي بی نماز بود و مريض شد، او نرويد؛ اگر بی نماز بود و مُرد، جنازه اش نرويد؛ اگر بی نماز بود و احتياج داشت، به او ندهيد. با او منفی کنيد تا برگردد و نمازخوان شود.» اين مسأله تا اين حد مهم است. 🔸🔸 اسلام گفته: «به روی بی نماز ؛ به بی نماز نکن؛ به بی نماز نگذار.» از آنجا که او رابطه اش را با خدا قطع کرده است، دستور داده همه ی مسلمين با او مبارزه منفی کنند تا تحت فشار قرار گيرد و کم کم برگردد، با خدا آشتی کند، سر به سجده بگذارد و با خدای متعال رابطه برقرار کند. 📚 اساس بندگی، ج1، ص41 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌹 چه کنیم که در زمره پیامبران و شهدا باشیم؟ ✅ خدای فرموده: كسانى كه از دستورات واجب و حرامِ خدا و پيامبر می كنند، در زمره پيامبران، صدّیقین، شهدا و صالحان خواهند بود كه خدا به آنها نعمت هدایت داده است. آنان خوب رفقایی برای اینها هستند. 📖 و مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء، 69) ✍️ شرح: هر کس می خواهد در زمره پیامبران و شهدا و صدّیقین و صالحان باشد، راهش از خدا و رسول خداست که همان انجام و ترک است. راه محشور شدن با آنها در قیامت هم همین است. آیه شماره 16 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ رمز ریشه کنی فساد چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: اگر در نظامى، مسئولانِ نظام باشند، فساد در آن نظام راه پيدا نمى كند. (26/ 06/ 1376) ✍️ شرح: کسی است که در امور فردی و اجتماعی، را انجام می دهد و را ترک می کند. پند 138 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (52) 🌷 امام على (ع): هر يك از شما كه منکری را ببيند و نتواند با دست و زبان خود نهی از منکر كند ولی در دلش آن را منکر بداند و خدا بداند كه راست مى گويد، او نهی از منکر كرده است. 📖 إذا رَأى أحَدُكُمُ المُنكَرَ و لَم يَستَطِعْ أن يُنكِرَهُ بِيَدِهِ و لِسانِهِ و أنكَرَهُ بِقَلبِهِ ، و عَلِمَ اللّهُ صِدقَ ذلكَ مِنهُ ، فقَد أنكَرَهُ . 📚 میزان الحکمه، ح 12904 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📣 داستان کوتاه(77) 🚫 عذابهای زنان روزي با فاطمه به محضر پیامبر خدا (ص) رسیدیم. دیدیم که حضرت به شدت گریه می کند. گفتم: پدر و مادرم به فدای شما یا رسول االله! چرا گریه می کنید؟ ایشان فرمود: یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند، گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم. ▪️ زنی را دیدم که از موي سرش آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می جوشد. ▪️زنی را دیدم که از زبانش آویزانش کرده اند و از آب سوزان جهنم به گلوي او می ریزند. ▪️زنی را دیدم که گوشت بدن خود را می خورد و آتش از زیر پاي او شعله ور است. ▪️زنی را دیدم که دست و پايش را بسته اند و مارها و عقرب ها بر او مسلطند. ▪️زنی را دیدم که در تنور آتشین جهنم از پاهایش آویزان است. ▪️زنی را دیدم که سرش خوك و بدنش الاغ بود و به انواع عذاب گرفتار است. ▪️زنی را به صورت سگ دیدم که آتش از نشیمن گاه او داخل می شود و از دهانش بیرون می آید و فرشتگان عذاب، عمودهاي آتشین بر سر و بدن او می کوبند. فاطمه (س) با شنیدن این جملات، به پیامبر خدا عرض کرد: پدر جان! این زنان در دنیا چه کرده بوده اند که خداوند آنان را چنین عذاب می کند؟ رسول خدا (ص) فرمود: دخترم! ▪️زنی که از موي سرش آویخته شده بود، کسی بود که در دنیا موي سر خود را از نامحرم نمی پوشاند. ▪️زنی که از زبانش آویزان بود، کسی بود که بدون اجازه شوهر از خانه بیرون می رفت. ▪️زنی که گوشت بدن خود را می خورد، کسی بود که خود را براي دیگران زینت می کرد و از نامحرمان پرهیز نداشت. ▪️زنی که دست و پایش بسته بود و مارها و عقرب ها بر او مسلط شده بودند، کسی بود که به وضو و طهارت لباس و غسل حیض اهمیت نمی داد و نماز را سبک می شمرد ... ▪️زنی که سرش مانند خوك و بدنش مانند الاغ بود، کسی بود که سخن چین و دروغگو بود. ▪️و زنی که در قیافه سگ بود و آتش از نشیمنگاه او وارد و از دهانش خارج می شد، خواننده و حسود بود. پیامبر اکرم (ص) سپس فرمود: واي بر زنی که شوهرش از او راضی نباشد و خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 69 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 سبک زندگی حضرت شعیب (ع) چه بوده؟ ✅ سخن خدا در قرآن: اصحاب اَیکه پیامبران را دروغگو و پیامبری‌شان را دروغ پنداشتند. همان زمان که پیامبرشان شعیب به آنها می گفت: «چرا از خدا نمی ترسید و از مخالفت با دستورات و پرهیز نمی کنید؟ شک نکنید که من فرستاده امینی از طرف خدا برای شما هستم و حامل دستورات او؛ پس طبعاً باید از مخالفت با دستورات و او که من برایتان آورده‌ام، پرهیز کرده و از دستورات و خودم نیز اطاعت کنید. 📖 كذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْكَةِ الْمُرْسَلينَ * إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ (شعراء، 176 تا 179) آیه شماره 17 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت ⏰مراقبه مهمتر از محاسبه 💠 مهم تر از است. چون اگر مراقبت نباشد از دست آدم در می رود(انجام می شود). ولی مراقبت نمی گذارد، لذا امام صادق صلوات الله و سلامه عليه فرمودند: سه چيز سيدُ الأعمال است و يا مشكل ترين كارهاست، يكی از آن ها را فرمودند: همين مراقبت است. فرمودند: «ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِ حَالٍ»،‌در هر حالی، هر كجا هستی، بيابان، خيابان، در اتاق، بيرون، به باش. فرمودند: نه اينكه شما بگويی « سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَطْ» ، نه، منظورم اين نيست، اگر چه اين هم ياد خداست، امّا آن چيز كه من می خواهم بگويم و مقدمه تربيتی دارد، اين نيست، فرمودند: آن اين است، هر وقتی خواستی با چشم نگاه كنی، با زبان حرف بزنی، با گوش بشنوی، با دست و پا كاری بكنی، فوراً ببين است يا ؟ اگر ديدی حلال است انجام بده امّا اگر بود تركش كن، اين مراقبت است. اگر دو سه هفته اين جوری كار كنی آدم می تواند مسلّط بر اعضاء شود و ديگر از او كار حرام سر نزد. و الّا اگر مراقبت در انجام عمل نباشد آدم طبق معمول عمل می كند از لای دستش حرام در می رود آن وقت شب بايد با محاسبه آن را گير بياورد، مراقبه كار محاسبه را هم آسان می كند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عاقبت دنیا به دست چه کسانی خواهد افتاد؟ 🌺 امام خامنه ای: «و العاقبة للمتّقين»؛ عاقبت اين سير عظيم تاريخى و جهانى، متعلّق به است. آخرت هم متعلّق به است. عاقبتِ همين دنيا هم متعلّق به است. ✍️ شرح: کسانی هستند که در امور فردی و اجتماعی، را انجام می دهند و را ترک می کنند. پند 139 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (53) 🌷 روزی پيامبر اکرم (ص) فرمود: هيچ يك از شما نبايد خود را كوچك كند. به ایشان عرض كردند: اى رسول خدا! چگونه كسى از ما خود را كوچك مى كند؟ ایشان فرمود: به اين ترتيب كه در جايى، سخن گفتن را واجب ببیند ولی چيزى نگويد. خدا در روز قيامت به او مى فرمايد: چه چيز مانع از آن شد كه درباره فلان چیز سخن نگويى؟ و او جواب می دهد: ترس از مردم باعث شد. و خدا به او مى فرمايد: سزاوارتر آن بود كه از من مى ترسيدى. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به . نهی از منکر یعنی نهی از . ترک امر به معروف و نهی از منکر باعث کوچک شدن انسان می شود. 📖 لا يُحَقِّرَنَّ أحَدُكُم نَفسَهُ . قالوا: يا رَسولَ اللّهِ ، و كَيفَ يُحَقِّرُ أحَدُنا نَفسَهُ ؟ قالَ : يَرى أنَّ عَلَيهِ مَقالاً ، ثُمّ لا يَقولُ فيهِ ، فيَقولُ اللّهُ عَزَّ و جلَّ يَومَ القِيامَةِ : ما مَنَعَكَ أن تَقولَ في كَذا و كَذا ؟ فيَقولُ : خَشيَةُ النّاسِ ! فيَقولُ : فإيّايَ كُنتَ أحَقَّ أن تَخشى . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۹۲۴ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
بهشت برای چه کسانی آماده خواهد شد؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: از دستورات واجب و حرام خدا و پیامبرش اطاعت کنید تا در معرض مهربانی خاص خدا قرار گیرید! همچنین با اطاعت از دستورات واجب و حرام خدا و پیامبرش، به سوی آمرزیده شدن توسط خدا و همچنین به سمت باغ‌ویلای بهشتی که ارزشی به بهای تمام آسمانها و زمین دارد، بشتابید! همان باغی که برای متّقین که مطیع دستورات واجب و حرام خدا هستند، آماده خواهد شد؛ 📖 و اَطيعوا اللَّهَ وَ الرَّسولَ لَعَلَّكُم تُرحَمون (*) وَ سارِعوا إلَى‏ مَغفِرةٍ مِن رَبّكُم و جَنَّةٍ عَرضُها السَّماواتُ و الاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقين. (آل ‏عمران 132 و 133) آیه شماره 18 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ وظیفه همه ما چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: همه به وظائفشان عمل كنند؛ سعى كنيد. سعى كنيد. ما كه عرض مى كنيم همه به وظائفشان عمل كنند، اين معنايش اين نيست كه حالا ما به همه ى وظائفمان، خودمان عمل مى كنيم؛ نه، «و ما ابرّئ نفسى»؛ بايد سعى بكنيم ديگر؛ تلاشمان اين باشد؛ اين است. يعنى تلاش و مراقبت براى انجام وظيفه؛ اين معناى . اين تلاش را داشته باشيم، يك وقت هم اگر چنانچه لغزشى پيش آمد، آن وقت خداى متعال عفو خواهد كرد؛ خداى متعال آن وقت از لغزشهاى ما خواهد گذشت؛ آن وقتى كه ما مراقب باشيم. (03/ 05/ 1388) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 140 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (41) س: آیا غریزه، خواسته ی نفس ماست؟ ج: نه؛ غریزه را خدا به انسان داده است. انسان برای دوام زندگی، به شکم نیاز دارد. برای بقاء نوع و نسل انسان، به شهوت نیاز است. خدا همه ی این ها را به حق قرار داده است؛ منتهی انسان متوجه نیست که این مقدار، مفید است یا مضر و می خواهد به دنبال آن برود. الان غربی ها در هر مسأله ای که می خواهند، آزادی دارند. گرفتار مشکلات هم هستند، اما باز هم می روند. در اثر همین آزادی، مشکلات زیادی برای آن ها پیش آمده، اما باز هم فکر نمی کنند. عادت کرده اند و جلو می روند. بنابراین آن فسادی که در آنجا پیش می آید، برای ما در اثر تحریم اسلام پیش نمی آید. اما ما باید خودمان را حاضر کنیم و بر همان محدوده ای که خدا اجازه ی استفاده از غرائز را داده، کنترل کنیم و از آن استفاده کنیم تا مشکلات حل شود. اضافه ی آن را هم که مضر است، ترک کنیم که هیچ مشکلی در جامعه پیش نیاید؛ لذا از این نظر مشکلاتی که در غرب در اثر آزادی هست، در جامعه ی اسلامی ما هیچ نیست؛ و این به خاطر همین محدودیت است. مردم اکتفا کرده اند به همان مقدار که خدا فرموده بخور؛ بپوش؛ ازدواج کن. با همین ها غزائر تأمین می شود؛ اما آن ها نه؛ آن ها می خواهند آزاد باشند. آزادی مشکلات دیگری دارد. س: آیا جای غرائز در بدن است؟ ج: بله. س: ربطی به روح ندارد؟ ج: نه؛ روح، فرمانده ی غرائز هم هست. تأمین غرائز، کار است و به دست روح است. خوردن، آشامیدن، خوابیدن، پوشیدن و ازدواج کردن، همه ی این ها کار روح است برای تأمین غرائز. غرائز نیازهایی است که خدا برای سلامت انسان، برای ادامه ی بقای انسان و برای رشد انسان در وجود او قرار داده است. اصلش حق است؛ اما اگر انسان بخواهد تا جایی که می خواهد استفاده کند، مشکلات پیش می آید. س: آیا تمایل انسان ها به بدی است؟ ج: نه؛ انسان هم تمایل به خوبی دارد و هم تمایل به بدی؛ اما تصمیم و فهم سر جای خودش هست. با اینکه همه ی انسان ها به کار بد تمایل دارند و تمایل به شر هست، اما این تمایل به اندازه ای نیست که دست انسان را ببندد و نتواند به طرف خیر و خوبی برود. این جور نیست. وقتی انسان می فهمد فلان کار، کار بدی است، باید برگردد. تصمیم می گیرد و همه ی این ها در گوشه ای پنهان می شوند. آن وقت ولدالزنا بودن، وراثت و همه ی آن حرفهایی که می زنند، می رود پی کارش. آن وقت انسان خیلی قشنگ می آید و بلکه از کسانی که وراثتشان هم خوب است، جلو می زند. داریم افرادی را که وراثت باید آن ها را خراب می کرد؛ اما نکرد. س: برای ترک دنیا چه کنیم؟ ج: دنیا را حق نداری ترک کنی. خدا دنیا را خلق کرده، چون مورد نیاز ماست. ما هوای آن را می خواهیم؛ آب آن را می خواهیم؛ غذای آن را می خواهیم؛ همه چیز آن را می خواهیم و نیاز داریم؛ اما گفته اند: «به دنبال فوق نیاز نرو.» اصل آن مورد نیاز است. همه ی انبیاء هم نیاز داشتند. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «احترام نان را خیلی نگه دارید.» چون اینکه ما نماز می خوانیم، با نان است؛ اینکه روزه می گیریم، با نان است؛ اینکه به مکه می رویم، با نان است. اگر نان نخوریم، نه می شود نماز خواند و نه می شود روزه گرفت. بنابراین غذا چنین حالتی دارد. نمی شود از غذا صرف نظر کرد؛ لذا گفته: «چقدر می خواهی بخوری؟ اندازه دارد.» س: چطور می توانیم بر خوابمان غالب، و بر اعمالمان مسلّط شویم؟ ج: خواب، گرسنگی و تشنگی نیازهای انسان است. نمی شود آن را درست کرد. انسان خسته می شود و خواب لازم دارد؛ اما هر چیزی اندازه دارد: «کُلوا وَ اشرَبوا وَ لا تُسرِفوا». از اندازه بیشتر و کمتر، نه. خواب جوان کمی بیشتر است. غذای او هم کمی بیشتر است. باید حد لزوم را مراعات کرد؛ اما اضافه، نه. بعضی باید شش ساعت بخوابند. بعضی شش و نیم ساعت و بعضی ممکن است هفت ساعت. بسته به اینکه چگونه سلامت بدنی انسان با این مقدار غذا و این مقدار خواب تأمین می شود. غالباً اندازه ی معین ندارد. افراد مختلفند، ولی کلیِ آن این است که انسان هر چه واقعاً نیاز دارد، نه اینکه دلش می خواهد، باید بخوابد. دل انسان می خواهد زیاد بخوابد؛ اما به اندازه ای باید بخوابد که خستگی او در کار روزانه رفع شود. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
اساس سبک زندگی حضرت عیسی (ع) چه بوده؟ 🌹 خدای فرموده: وقتی عيسى برای پیامبری اش دلايل آشكار آورد، به مردم گفت: «من براى شما حكمت آورده ام تا بعضى از آنچه را در آن اختلاف دارید، برايتان تبیین کنم. پس اهل شوید و از من کنید. چون در حقيقت خداست كه مولای من و مولای شماست. پس از او کنید. اين است صراط‌ مستقیم.» ✍️ شرح: طبق این آیات، سبک زندگی عیسی (ع) و از خداست. و صراط مستقیم، همان از خداست. و از خدا همان انجام و ترک است. 📖 و لَمَّا جاءَ عيسى‏ بِالْبَيِّناتِ قالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ وَ لِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذي تَخْتَلِفُونَ فيهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ * إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (زخرف، 63 و 64) آیه شماره 19 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ عامل اقتدار جمهوری اسلامی چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: آنچه كه امروز همه ى عوامل فعّاله ى اين نظام مقدّس را قدرت و اقتدار مى بخشد، . (26/ 06/ 1376) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی. پند 141 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (54) 🌷 پيامبر اکرم (ص) : مبادا ترس از مردم مانع از آن شود كه فردى از شما وقتی حقّى را ببيند يا بشنود، به زبان بياورد. 📖 لا يَمنَعَنَّ أحَدَكُم هَيبَةُ النّاسِ أن يَقولَ الحَقَّ إذا رَآهُ أو سَمِعَهُ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۹۲۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (42) س: در داستان حضرت سلیمان (ع) وقتی هدهد به شهر سبا می رود، بد و خوب را تشخیص می دهد و می فهمد که خورشید پرستی بد است. آیا این نشانه ی عقل او است؟ اگر قائل به عقل آن ها نشویم، این مطلب چطور توجیه می شود؟ ج: بیشتر از این ثابت نمی شود. این علم غریزی است که خدا به او داده است. خدا به هر پرنده و به هر حیوانی در محدوده ی نیازش در زندگی، اطلاعات غریزی می دهد. اکتسابی نیست. این «پر قنداقی» است. از اول همراه او هست؛ مثل زنبور عسل یا سایر حیوانات که از اول تا آخر کار می کنند و آن را خوب بلدند. این همان علم غریزی است. اگر به او یاد بدهی، یاد نمی گیرد و از او کم هم نمی شود. همین است. حیوانات این ها را دارند؛ منتهی امتیاز سلیمان (ع) این بود که این ها را می فهمید. س: آیا می شود گفت: «پر قنداقی به بهشت رفت»؟ ج: ما پر قنداقی نیستیم. به ما از آنجا هیچ نداده اند. وقتی به دنیا می آییم، هیچ نداریم و صفر هستیم؛ اما یک چیزی داده اند و بعد کم کم آن را زیاد می کنیم؛ ولی او بعداً هیچ چیز یاد نمی گیرد و همان اولیه است. برای ما به عکس است. از اول هیچ چیز به ما نداده و صفر صفر هستیم. بعد کم کم با تجربه، درس و بحث، خواندن و فکر کردن بالا می رویم. قبول نمی کند که پر قنداقی باشیم و می گوید: «باید به آنچه یاد گرفته ای، عمل کنی.» س: آیا حیوانات، اولیاء الله را تشخیص می دهند؟ ج: نه خیر؛ مگر اینکه او بخواهد. اگر آن شخص بخواهد، آن وقت می فهمد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📣 داستان کوتاه (78) 🚫 مجازات قاطع رحم یکی از خدمت گزاران امام صادق (ع) به نام سالمه می گوید: حضرت در وقت احتضار (از شدت اثر سمی که به ایشان داده بودند)، بی هوش بود. هنگامی که به هوش آمد، فرمود: به حسن افطس هفتاد دینار بدهید و به فلانی این مقدار و به دیگري فلان مقدار. عرض کردم: به کسی این همه پول می دهید که شمشیر کشید و قصد کشتن شما را داشت؟ امام در پاسخ فرمود: آیا مایل نیستی من از کسانی باشم که خداوند درباره آنها می فرماید: «والّذین یَصِلون ما اَمَرَ االلهُ بِهِ اَن یوصَلَ وَ یَخشَونَ رَبَّهُم وَ یَخافونَ سُوءَ الحِساب: کسانی که پیوندهایی را که خداوند به آن امر کرده است، برقرار می کنند و از پروردگارشان می ترسند و از بدي حساب روز قیامت بیم دارند. (رعد، 21)» اي سالمه! خداوند بهشت را آفرید و بویش را خوب و مطبوع قرار داد و بوي دل انگیز بهشت از مسافت دو هزار سال به مشام می رسد. اما همین بوي خوش به مشام دو دسته نمی رسد: عاق پدر و مادر و قاطع ارحام (که با ارحام خود قهر است.) 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 4 ص 117 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🔻🔻 حزب، فقط حزب الله 🔹🔹 س: در حکومت اسلامی چه تعداد حزب بايد فعاليت کنند؟ آيا جز حزب ديگری موضوعيت دارد؟ 🔸🔸 ج: در آيه ی شريفه آمده است: «وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُواْ»؛ يعنی همگی زير سايه ی دستورالعملهای قرآن کريم جمع شويد مثل اينکه همه ی انسانها يک حزبند و يک آئين نامه دارند... جدا نشويد؛ فرقه فرقه نشويد؛ همه يک حزب، همه يک جمعيت. فرقه فرقه شدن کار شيطان است و انسان را از اعتصام به کتاب خدا جدا می کند. 🔸🔸 بنابراين اسلام با هرگونه تحزّب (و تعدّد احزاب) مخالف است. يک حزب بيشتر نداريم و اسمش هم است؛ حزب کسانی که زير سايه ی قرآن جمع شده اند. بقيه را غربیها برای تضعيف امت اسلامی درست کرده اند. بنابراين هر نوع حزبی تشکيل شود، با هر اسم و با هر آئين نامه و مقرّرات به جز مقرّرات قرآن، در رأسش کتاب شيطان قرار گرفته است. 🔸🔸 قرآن کريم دو حزب معرفی کرده است: يکی کسانی که خدا را قبول دارند و طبق عمل می کنند. به اينها گفته است: «حزب الله»؛ ديگری کسانی که اينجور نيستند و هستند. سوم و چهارم ندارد. تعدّد احزاب، برنامه غربی هاست. ما قبول نداريم. در ما ايجاد اختلاف می کند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ تکلیف ما در مقابل قرآن و شرط بهره مندی از برکات آن چیست؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: این قرآن كتابى با برکت و با فائده دائمی است كه ما آن را نازل كرده ايم؛ پس، از دستورات آن كنيد و اهل شويد تا مورد رحمت خدا قرار گيريد. ✍️ شرح: 1. تکلیف ما در مقابل قرآن، از دستورات آن است. 2. بهره مندی از برکت و فائده قرآن، دو شرط دارد: از دستورات قرآن و . این هر دو با انجام و ترک محقق می شود. 📖 و هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (انعام، 155) آیه شماره 20 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen