eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آیا انسانها محافظ نامرئی دارند؟ این محافظان در چه صورتی حفاظت از انسان را ترک می کنند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: خدا فرشتگانی دارد که پیش رو و پشت سر انسان، گماشته شده‌اند و به فرمان خدا از او در مقابل حوادث طبیعی محافظت می کنند؛ چون خدا نعمتی را که به عدّه‌ای داده، با رها کردن آنها و بی‌دفاع گذاشتنشان در مقابل حوادث طبیعی، تغییر نمی دهد تا اینکه خودشان با عملکرد خودشان آن را تغییر دهند. البته اگر خدا بخواهد بر عدّه‌ای به خاطر نافرمانی‌شان از دستورات واجب و حرامش مصیبتی وارد کند، هیچ چیزی نمی تواند جلو آن را بگیرد و در آن شرایط، هیچ پشتیبانی غیر از خود خدا ندارند. 📖 لهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ (رعد، 11) آیه شماره 301 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ کدام عامل، انقلاب اسلامی را پیروز کرد؟ 🌹 امام خامنه ای: هر چه مسئوليت ما بالاتر باشد، بيشترى لازم داريم. در ميدان جهاد هم كه انسان را پيروز مى‏كند. در ميدان مبارزه با استكبار هم كه شما ملت سالها بوديد و مثل اين روزها در سال 57 به پيروزى رسيديد، شما را پيروز كرد؛ آن رهبر كه جز به امر الهى و شرعى، به هيچ چيز ديگرى نينديشيد، و شما آحاد ملت كه براى خاطر خدا، از هوسها و منافع شخصى خود گذشتيد. (19/ 11/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی پند 152 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (47) س: برای بالا رفتن توکّل و تفویض چه کنیم؟ ج: توکّل بدون ادامه ی تقوا امکان پذیر نیست. اگر تقوا را ادامه دادیم یعنی گناه نکردیم و این ترک گناه را ادامه دادیم، ایمان بالا می رود و یکی از آثارش این است که معرفت خدا در انسان بیشتر می شود و انسان باور می کند که از خدا کارهای خیلی بزرگی ساخته است. آن وقت در انجام کارهایی که از عهده اش برنمی آید، می تواند به خدا اعتماد کند. به این توکّل می گویند؛ و الّا خیلی ها می گویند: «خدا به تنهایی نمی تواند و باید به او کمک کنیم!» لذا خودش می دود و این را می گوید. اگر ایمان ضعیف باشد، به هیچ وجه نمی شود توکّل کرد. س: آیه ی «وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأمْرُ كُلُّه» یعنی چه؟ ج: همه ی کارها به او برمی گردد؛ چون از آنجا سرچشمه گرفته است. تمام کارها از آنجا نشأت گرفته و همه به او برمی گردند. برنامه اش آنجاست. منبع و منشأ امرش آنجاست. س: در ادامه ی آیه فرموده: «فَاعْبُدْهُ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْه»؛ منظور چیست؟ ج: به حرف چنین خدایی باید گوش بدهی و به او اعتماد هم داشته باشی؛ چون چنین خدایی نیاز ندارد که کار عوضی بکند و علم هم دارد؛ بنابراین اگر به او اعتماد کنی، پشتت خالی نمی شود. س: مرز بین تدبیر معیشت و توکّل که در روایات آمده است، چیست؟ ج: توکّل یعنی خدا به انسان برای انجام کارهای زندگی اش قدرت داده است. شما نمی توانید پنج کیلو بار بلند کنید و خدا قدرت را برای همین داده است. به پا قدرت داده است و شما می توانید یک فرسنگ، دو فرسنگ راه بروید. خدا به هر انسانی برای تأمین نیازهای زندگی اش توان و قدرتی داده است که باید از آن استفاده کند تا وظایف را انجام دهد و می شود. به این می گویند اعتماد به نفس و توکّل، هر دو. شما کارت را انجام می دهی و دیگر نمی گویی: «من»؛ بلکه می گویی: «با قدرتی که خدا داده است، می کنم.» در این صورت هم او سر جایش هست و هم این. هم استفاده می کنیم و هم نمی گوییم: «مال من». می گوییم: «مال او». هم مال او است و هم در اختیار شما گذاشته است. انسان با آن نماز می خواند؛ روزه می گیرد؛ به مکه می رود. همه ی این ها با آن انجام می گیرد. اگر این ها را باور نکنیم، مشکل پیش می آید. س: دعا و اصرار در مورد خواسته های دنیایی چگونه با توکّل و رضا جمع می شود؟ آیا می شود همه ی مسائل دنیایی را بدون دعا و توکّل به دست آورد؟ ج: هر کس موظف است در زندگی برای مادیاتش هشت ساعت کار کند. اگر هشت ساعت کار مشروع و درست انجام دهد، خدا با همین هشت ساعت، زندگی اش را تأمین می کند؛ بنابراین شما باید تشخیص بدهی امروز در این شهر یا در این روستا جای چه شغلی خالی است؛ باید آن کار را انتخاب کنی. اگر جای چیزی خالی نیست و پر است و تو آن را انجام بدهی، چیزی از آن درنمی آید. یک روستا دو نانوا بیشتر لازم ندارد. حالا اگر ده نانوایی تأسیس کنند، چطور می شود؟ نیاز نیست. سایر کارها هم همین جور است. هر کس در هر نقطه ای و در هر مکانی می خواهد دست به کاری بزند، باید ببیند این کار در آنجا در حد نصاب است یا نه. اگر در حد نصاب است، کار دیگری انتخاب کند؛ اما اگر کمتر از حد نصاب است، عیبی ندارد که تشکیل شود. بنابراین اگر ما این را تشخیص دادیم و کار حلالی هم بود، اگر آن را انجام دهیم، خدا از همان کار حلال، زندگی ما را تأمین می کند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا قهر کردن با مسلمانی دیگر جایز است؟ 🌺 جواب پیامبر اکرم (ص): بيش از سه روز ، نبايد قهر كرد . 📖 لا هِجرَةَ فَوقَ ثَلاثٍ . ✍️ شرح: قهر بودن با یک مسلمان، بیش از سه روز جایز نیست. بنابر این مسلمان حتی اگر مظلوم واقع شده باشد، باید نزد مسلمانی که به او ظلم کرده برود و با او آشتی کند هر چند او آشتی نکند. 📚 وسائل الشیعة , جلد۱۲ , صفحه۲۶۰ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (87) به محبوبت بدي نکن! شخصی به ابوذر غفاری گفت: به من چیزي از علم بیاموز! ابوذر در جواب گفت: دامنه علم گسترده است ولی اگر می توانی، به کسی که دوستش داري، بدي نکن. مرد گفت: این چه سخنی است که می فرمایی؟ آیا تاکنون دیده ای که کسی در حق محبوبش بدي کند؟ ابوذر پاسخ داد: آري! خودت از همه چیز نزد خودت محبوب تری. اما هنگامی که می کنی، به خودت بدي می کنی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 175 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا ثروتهای کافران می تواند آنها را از جهنم نجات دهد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: کسانی که اربابی خدا و دعوت پیامبران به اطاعت از دستورات واجب و حرامش را اجابت کرده‌اند، پاداش بی‌نظیر بهشتی نصیبشان می شود. اما کافرانی که اطاعت از دستوراتش را نپذیرفته‌اند، حکم جهنّمی شدنشان که در دادگاه قیامت داده می شود، بر فرض اگر حتی دو برابر همه ثروتهای زمین را هم داشته باشند، قطعاً حاضر می شوند تمام آن را در مقابل آزادی از جهنم بدهند؛ اما چنین ثروتی را نه دارند و نه از آنها پذیرفته می شود. آنها در آنجا حساب و کتاب سختی خواهند داشت و جای ابدی‌شان جهنّم خواهد بود که بد جایگاهی است. 📖 للَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنى‏ وَ الَّذينَ لَمْ يَسْتَجيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْا بِهِ أُولئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسابِ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ (رعد، 18) آیه شماره 302 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ دلیل پیروزی ملت ایران و امام راحل بر جبهه کفر و نفاق چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: اينكه ملت ايران و رهبرى مثل امام، در مقابل تجمع وسيع تمام احزاب كفر و نفاق، از شرقيش تا غربيش، از مسلمان امريكايى مذاقش تا مسلمان سوسياليست مزاجش، از منافق و مرتجعش تا شهوترانش (عده‏ يى فقط به خاطر شهوترانى، با جمهورى اسلامى مبارزه مى ‏كردند و براى آن كارها دلشان لك زده بود! لذا از اين دستگاه بدشان مى ‏آمد و با آن مبارزه مى‏ كردند) بايستند و مطمئن به پيروزى باشند، ناشى از است كه به آن‏ها حكمت و بصيرت را مى‏ بخشد. (29/ 06/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 153 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (48) س: آیا معنای واقعی توکّل این است که انسان ... ج: فعلاً توکّل کار ما نیست. وظیفه ی ما تقواست. اگر توانستی تقوا را ادامه دهی، ایمان بالا می رود و به توکّل هم می رسی و الّا انسان الان خودش را قبول دارد و خدا را خیلی قبول ندارد. خودش را، حیثیت اجتماعی اش را، پولش را، فکرش را، میزان پست و مقامش را، این ها را قبول دارد. اگر کار انسان با این ها درست شد، سراغ خدا هم نمی رود. اگر درست نشد، مجبور است سری به خدا بزند. توکّل این جور نیست. توکّل این است که انسان در اثر رشد و بالا بودن ایمان، خدا را به عنوان فعّال قبول کند و باور کند که از او کار برمی آید. نوع خداهایی که مردم قبول دارند، خدای بیکاره است. از او کاری برنمی آید. انسان خودش را فعال می داند و در آخر کار، به سراغ خدا می رود. به آمریکا می رود؛ به اسرائیل می رود؛ اگر معالجه نشد، در آخر به سراغ خدا می رود. توکّل این نیست. توکّل این است که اول به سراغ او برویم و او را آن قدر فعال و کاری بدانیم که همه را در برابر کاری بودن او صفر حساب کنیم و ببینیم او چه می گوید. او گاهی به انسان می گوید: «برو آمریکا!» گاهی می گوید: «برو قزوین!» و گاهی می گوید: «برو قرض کن!» آن وقت می رود دنبال فرمان خدا. اما حالا ما باید فقط با زبان بگوییم: «تَوَکّلتُ عَلَی الله!» صیغه را بلدیم و می خوانیم؛ اما بر خودمان توکّل داریم. اگر تقوا را ادامه دادیم، نوبت به توکّل می رسد؛ ان شاء الله. س: آیا صبر، رضا، یقین و توکّل از درجات ایمان هستند؟ آیا نسبت به هم رابطه تقدیم و تأخیر دارند؟ ج: بله؛ بعضی زودتر بروز می کنند و بعضی دیرتر. هر کدام که مقدماتش سنگین تر است، دیرتر پیش می آید؛ مثلاً رضا زودتر پیش می آید. چنانچه خدا به او خیرات و برکاتی بدهد، زود خوشحال می شود. این رضاست. اما توکّل به این زودی ها گیر نمی آید و کار هر کسی نیست. مقدماتش سنگین تر و زیادتر است. س: آیا در درجات ایمان، مقام رضا و تسلیم بعد از مرتبه ی توکّل واقعی محقق می شود؟ ج: بعد از این ها است. توکّل بالاتر است. س: آیا توکّل برای ما هم مقدور است یا مربوط به اولیاء الهی است؟ ج: شرط اساسی توکّل، تقوا و ادامه ی تقواست. کسی که تقوا ندارد و ایمانش ضعیف است، به هیچ وجه نمی تواند برای خدا ارزش قائل باشد. چون ایمانش ضعیف است، توکّل هم نیست و به فکر خودش، علم خودش، پول خودش و پارتی خودش توکّل می کند. و لو با زبان بگوید: «تَوَکّلتُ عَلَی الله»، اما «تَوَکّلتُ عَلَی الپول» است. اگر ایمان بالا رفت، خود به خود باور خدا تقویت می شود و حرف های خدا را قبول می کند و کار آدم دیگر درست می شود؛ ولی تا ایمان در اثر ارتکاب گناه، ضعیف است، توکّل به هیچ وجه نیست. مرتبه ی توکّل، بعد از تقواست. س: آیا کسانی که در مقامات بالاتر هستند، فقط در کارهای مهم شان توکّل دارند یا در کارهای عادی هم توکّل دارند؟ ج: دیگر در کار مهم و غیر مهم ندارد. کوچکش مال اوست. بزرگش هم مال اوست. شما کار کوچک را هم باید با دست و پایی که خدا داده، انجام دهید. با کار بزرگ چه فرقی می کند؟ بنابراین همه ی کارها مربوط به مقدماتی است که او داده است؛ کوچک باشد یا بزرگ؛ منتهی ما خیال می کنیم کارهای کوچک چیزی نیست و خودمان انجام می دهیم و کارهای بزرگ را مجبوریم و به سراغ او می رویم. او می گوید: «همه کاره منم!» باید تقوا را آن قدر مراعات کنیم و ایمان بالا برود تا این آیات قرآن را قبول کنیم؛ ان شاء الله؛ و الّا انسان قبول ندارد. مشکل همین جاست. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (88) 🌺 آشتی با همسر رسول خدا (ص) به منزل همسرش ام سلمه وارد شد. بوي خوشی به مشامش رسید. فرمود: آیا حولاء به خانه ما آمده است؟ حولاء نام یک زن عطرفروش بود. ام سلمه عرض کرد: آري، او آمده است. او از شوهر خود شکایت دارد و می گوید شوهرش او را رها کرده و به نزد او نمی آید. در این وقت حولاء، از در وارد شد و گفت: یا رسول الله پدر و مادرم فداي تو باد! شوهرم از من رو برگردانده و به من توجهی نمی کند. حضرت فرمود: اي حولاء! عطر بزن و خودت را در خانه بیشتر خوشبو کن. شاید او را به خویشتن جلب کنی. حولاء گفت: هیچ بوي خوشی نمانده، مگر آنکه خود را با آن خوشبو کرده ام و او باز هم از من کناره گیري می کند. حضرت فرمود: او نمی داند که اگر به تو روي آورد و آشتی کند، چه ثوابهایی برایش حاصل می گردد. حولاء گفت: یا رسول الله! اگر همسرم به من روي آورد و آشتی کند، چه ثوابهایی برایش نوشته می شود؟ پیامبر فرمود: هنگامی که او جهت آشتی به سوي تو گام بر دارد، دو فرشته اطراف او را می گیرند، و ثوابش مانند ثواب کسی است که با شمشیر در راه خدا جهاد می کند. و در موقع هم بستري، مانند برگ خزان فرو می ریزد و آنگاه که غسل می کند، همه بخشیده شده، و در پرونده اعمال او باقی نمی ماند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 6 ص 39 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ حق و باطل چیست؟ خدا آن را به چه چیزی تشبیه کرده؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: خدا همیشه از آسمان، بارانی بر روی زمین نازل کرده که در نتیجه آن، رودها به اندازه گنجایش خود جاری می شده‌اند و سیل خروشان رودها کفی می ساخته و بر سطح خود حمل می کرده. شبیه این کف، بر روی فلزاتی هم که شما انسانها در آتش ذوب می کنید تا زیورآلات یا وسائل گوناگون بسازید، ایجاد می شود. خدا حق را به همین آب و فلز مذاب، و باطل را به همین کفِ روی اینها تشبیه کرده و مَثل می زند. آن کف بالاخره به کناری می رود و محو می شود؛ اما آن آب و فلزی که برای انسانها سودمند است، در زمین باقی می ماند. حق که خدا و اربابیِ خداست نیز مانند آن آب و فلزِ سودمند باقی می ماند و باطل که خداهای خیالی کافران است، مانند کف روی آب نابود می شود. خدا این گونه مَثلهای گوناگون می زند. 📖 أنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ (رعد، 17) آیه شماره 303 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ رمز پیروزی بر قدرتهای شرق و غرب چیست؟ 📣 امام خامنه ای: وحدت و و و ياد خدا و دستور الهى در همه ى امور را در هرجا كه هستيد، حفظ كنيد و اللّه اكبرتان را نگه داريد. دشمنى با دشمنان خدا را در دلتان حفظ كنيد و انگيزه ى خدمت براى اسلام و مسلمين در سراسر عالم و كار و تلاش براى ساختن اين كشورِ اسلام و ولىّ‏ عصر (أرواحنا فداه) را حفظ نماييد. بدانيد كه با اين خصوصيات، هيچ قدرتى نخواهد توانست كارى بكند. آن روزى كه دو ابرقدرت در دنيا بود و مى‏ توانستند باهم همدست بشوند و مكرر هم با يكديگر همدست شدند، نتوانستند اين ملت را از راهش ذره اى منحرف كنند و صدمه ى واقعى به او بزنند. امروز هم كه در حقيقت، يكى از دو ابرقدرت از ابرقدرتى افتاده و آن ديگرى هم گيج گيج مى‏ خورد و نمى ‏داند كه چه وضعيتى در دنيا در جريان است و ملّتها به سمت هوشيارىِ بيشتر پيش مى ‏روند، به فضل پروردگار، شيطانهاى عالم هيچ غلطى نخواهند توانست بكنند. (20/ 11/ 1368) ✍️ و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 154 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (49) س: اینکه در بعضی از روایات آمده که حقیقت عبودیت این است که بنده برای خودش تدبیر نکند، یعنی چه؟ ج: خدای متعال در زندگی همه ی انسان ها تدبیر کرده است و آن، مهمترین تدبیر و تنظیمی است که بر همه واجب است آن را مراعات کنند. آن تدبیر، انجام واجب و ترک حرام است. این تدبیر الهی است که همه باید مراعات کنند. اگر مراعات کنند، خیلی از مشکلات حل می شود. در غیر از این ها خود انسان باید تدبیر کند. عقل او کفایت می کند. اگر خدا تدبیر نمی کرد، عقل نمی فهمید که چه کارهایی بکند و چه کارهایی نکند. عمده را خدا تدبیر کرده و فرموده: «واجب را انجام بده و حرام را ترک کن!» اگر این کار را بکنی، خیلی از مشکلات حل می شود و پیش نمی آید. در مابقی، عقل می تواند کارهایی بکند که مشکلی پیش نیاید. اما اگر خدا تدبیر نمی کرد، انسان نمی توانست فقدان تدبیر الهی را با تدبیر خودش جبران کند. تدبیر خودش این است که حقوق یک ماهه را هفته ی اول خرج کنیم و خوب بخوریم و سه هفته بمانیم یا برویم زیرمیزی بگیریم یا کارهای دیگر بکنیم. اما خدا می گوید کاری کن که نه زیرمیزی بگیری و نه روی میزی. همین را باید در یک ماه مصرف کنی. باید شکم را کمی جمع و جور کنی. در نتیجه درست می شود و به آخر ماه می رسد؛ و الّا اگر بخواهی در هفته ی اول، همه را خرج کنی، سه هفته گرفتار می شوی. س: آیا در این تدبیر، پس انداز هم داشته باشیم؟ ج: اگر شما تدبیر خدا را پیاده کنی و با عقل جزئی خودت تدبیر جزئی را انجام دهی، بقیه اش درست می شود و دیگر لزومی ندارد کاری بکنی. دیگر انجام شده است. تدبیر خدا قسمت عمده اش را حل می کند و قسمت غیر عمده اش را تدبیر عقل شما حل می کند و مسأله حل می شود. خدا هم وعده داده: «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»؛ منتهی تقوای استمراری می خواهد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا گوش دادن به سخنرانی هر کسی و خواندن هر کتابی و عضویت در هر کانال و گروه و صفحه ای جایز است؟ 🌹 امام جواد (ع): هر كس به گوينده‌ اى گوش بسپرد، مانند آن است كه او را پرستيده است. پس اگر گوينده از خدا بگويد، او خدا را پرستيده و اگر گوینده از زبان ابليس بگويد، او ابليس را پرستيده است. 📖 منْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ . ✍️ شرح: گوش دادن به سخنرانی کسانی که سخنشان باعث گمراه شدن انسان می شود، حرام است. همچنین است عضویت در هر کانالی و خواندن هر کتابی که باعث گمراه شدن انسان می شود. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۵۶ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📣 داستان کوتاه (91) 🔹 رمز سقوط حکومتها پس از شکست خاندان بنی امیه، بنی عباس روي کار آمدند و زمام خلافت را به دست گرفتند. در زمان منصور دوانیقی، محمد بن مروان (پسر مروان حمار) ولیعهد پدرش بود و به زندان افتاد. روزي به منصور گفتند: محمد بن مروان در زندان توست. خوب است او را احضار کنی و از جریانی که بین او و پادشاه نوبه پیش آمده، بپرسی. دستور داد احضارش کردند. منصور گفت: محمد! گفتگویی که بین تو و پادشاه نوبه اتفاق افتاده، می خواهم از خودت بشنوم. محمد گفت: هنگامی که در آخر حکومتمان شکست خوردیم، از اینجا فرار کرده به جریره نوبه پناهنده شدیم. وقتی که خبر ما به پادشاه نوبه رسید، دستور داد خیمه هاي شاهانه براي ما زدند و وسایل زندگی از هر لحاظ آماده کردند، به طوري که مردم نوبه از دیدن آنها تعجب می کردند. روزي پادشاه نوبه که مردي بلند قد، کم مو و پابرهنه بود، به دیدار ما آمد و سلام کرد و بر روي زمین نشست از او پرسیدم: چرا روي فرش نمی نشینی؟ پاسخ داد: من پادشاهم و سزاوار است کسی که خداوند مقام او را بالا برده، تواضع کند، به این جهت روي خاك نشستم. سپس به من گفت: شما چرا با چهارپایان خود زراعت مردم را پایمال می کنید با اینکه فساد و تبه کاري در دین شما حرام است. مسلمان نباید در روي زمین فساد کند. گفتم: اطرافیان ما از روي جهالت این گونه کارها را می کنند. گفت: چرا شراب می خورید؟ خوردن شراب براي شما حرام است و نباید مسلمان شراب بخورد. گفتم: گروهی از جوانان ما از روي نادانی مرتکب چنین کاري می شوند. گفت: چرا لباسهاي حریر می پوشید و با طلا زینت می کنید با اینکه اینها طبق گفته پیغمبرتان براي شما حرام است و مسلمان باید از اینها پرهیز کند؟ گفتم: خدمتگزارانِ غیر عرب ما این کارها را می کنند و ما نمی خواهیم بر خلاف خواسته آنها رفتار کنیم. دیدم خیره خیره به من نگاه کرد و گفت: آري، خدمتگزاران ما و جوانان ما چنین می کنند. سپس از روي استهزا سخنان مرا تکرار کرد و آنگاه گفت: محمد! چنین نیست که تو می گویی. بلکه حقیقت مطلب این است که شما ملتی بودید که وقتی به ریاست رسیدید، به زیردستان خود ستم کردید و دستورات دینی خود را زیر پا گذاشتید و به آنها عمل نکردید. خداوند هم طعم کیفر کردار شما را به شما چشاند. لباس عزت را از تن شما کند و جامه ذلت بر شما پوشانید. هنوز غضب خداوند درباره شما به آخر نرسیده و دنباله دارد که وقت آن خواهد رسید. ولی من می ترسم در سرزمین ما عذاب الهی بر شما نازل شود و کیفر تو دامن ما را نیز بگیرد. زودتر از اینجا کوچ کنید و از خاك سرزمین من بیرون روید. ما نیز از کشور نوبه خارج شدیم. آري بزرگترین رمز سقوط یک دولت، فساد و تبه کاري است، به خصوص فساد فرمانروایشان. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 187 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اولیاء الله چه کسانی هستند؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: همه بدانند که بدون تردید، اولیاء خدا نه باید بترسند و نه غصه‌ای به خود راه دهند؛ یعنی همان کسانی که مسلمان شده و دائماً از مخالفت با دستورات و خدا پرهیز می کنند. 📖 ألا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ * الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ (یونس، 62 و 63) آیه شماره 25 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ رمز پیروزی بر قدرتهای مادی چیست؟ امام خامنه ای: اگر ما را پيشه ى خودمان بكنيم، #و اللّه قوى‏ترين قدرتهاى مادّى هم نخواهند توانست سرسوزنى در اين راه مستقيمى كه ما طى مى ‏كنيم، انحراف به وجود بياورند. (10/ 01/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی پند 155 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا اعمال غیر شیعیان، آنها را بهشتی می کند؟ 🌹 جواب پیامبر اکرم (ص): یا علی، اگر بنده‌ای به اندازه نوح، خداوند را عبادت کند و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و آن قدر عمر کند که هزار سال با پای پیاده حجّ انجام دهد و در بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود، اما ولایت تو را نپذیرفته باشد، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد و وارد بهشت نخواهد شد. 📖 يا عَلِيُّ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اَللَّهَ مِثْلَ مَا قَامَ نُوحٌ فِي قَوْمِهِ وَ كَانَ لَهُ مِثْلُ أُحُدٍ ذَهَباً فَأَنْفَقَهُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ مُدَّ فِي عُمُرِهِ حَتَّى حَجَّ أَلْفَ حَجَّةٍ ثُمَّ قُتِلَ بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ ثُمَّ لَمْ يُوَالِكَ يَا عَلِيُّ لَمْ يَشَمَّ رَائِحَةَ اَلْجَنَّةِ وَ لَمْ يَدْخُلْهَا 📚 بحارالأنوار ، ج 39 ص 280 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (50) س: «اُفَوِّضُ اَمْرِي إِلَى اللَّهِ»؟ ج: اگر راست بگويي، خوب است. اگر راست بگويي، خوب است؛ اما راست نمي گويي. به زبان مي گوييم، اما خودمان دنبالش مي رويم که حل کنیم. «اُفَوِّضُ» یعنی واگذار مي كنم؛ اما کی واگذار كردی؟ خودت شب دويدي؛ روز هم دويدي؛ اما نشد. ولي خُب بايد گفت. چاره اي نيست. كارها با قدرت حل مي شود. قدرت ما هم كم است. آن را خرج مي كنيم و نمي شود؛ ولي قدرت خدا كافي است. به او هم واگذار نمي كنيم كه كارها را تمام كند و مي گويیم: «خودم بهتر بلدم!» حالا هی زور بزن! س: آیا اين عيناً همان توكّل است يا چيز ديگري است؟ ج: تقريباً همان است. س: گاهی پیش می آید که انسان اراده می کند کاری را با برنامه و دقیق انجام دهد و همه ی جوانب آن را پیش بینی می کند که به نتیجه برسد؛ اما دقیقاً آن روزی که باید به نتیجه برسد، نمی رسد. این مشکل برای چیست؟ ج: لابد او بعضی از موانع را از نظر تأثیر به حساب نیاورده و فقط مقتضیات را به حساب آورده بود. مقتضیات هم آماده بود؛ اما ناگهان مانعی پیش می آید و اوضاع را به هم می زند. بنابراین گاهی شما بعضی از مقتضیات را فراموش می کنی. گاهی هم انسان موانعی را فراموش می کند که مانع از تأثیر است و ناگهان پیش می آید و مشکلاتی پیش می آید. غرض این است که اگر همه ی مقتضیات پیش آید و موانع نباشند، کار حتمی است؛ ان شاء الله؛ اما اگر پاره ای از مقتضیات نباشند یا همه باشند و مانع هم وجود داشته باشد، نمی شود. س: آیا این برداشت درست است که انسان فکر کند خدا خواسته نشان بدهد که تو تنها نیستی که همه ی برنامه را می ریزی؟ ج: نتیجه ی آن این حرف ها است. اگر کار به دست خود انسان بود، همیشه به نتیجه می رسید و دیگر هیچ وقت به هم نمی خورد. اینکه به هم می خورد، علامت آن است که همه ی کار در دست من نیست. س: گاهی انسان فکر می کند بعضی از مشکلاتی که در زندگی پیش می آید به خاطر بی تدبیری او است و گاهی گمان می کند امتحان الهی است. معیار چیست؟ ج: همان تدبیر هم امتحان الهی است. خدا به انسان عقل می دهد که برای حل مشکلاتش تدبیر کند. تدبیر برای حل مشکلات آن طور که خدا می خواهد، عبادت است. س: پس آن را به حساب عبادت بگذارد؟ ج: اگر تنبلی کنی، مسئول هستی و گرفتار مشکلات می شوی. آن وقت خدا به تو اجر هم نمی دهد و می گوید: «به تو عقل داده ام و تو مسئول هستی ببینی چه راهی را باید انتخاب کنی که مشکل حل شود. چرا نکردی؟» س: مشکلاتی که به این راحتی حل نمی شود، چطور؟ ج: اگر خودت نمی توانستی، باید مشورت می کردی. چرا رها کردی؟ چرا تنبلی کردی؟ اما اگر تدبیر کردی و اشتباه شد، مقصر نیستی. اما اگر کاری نکردی و در تدبیر طبق دستور کوتاهی کردی، مشکل پیش می آید. س: گاهی انسان توکل می کند و تصمیم می گیرد کاری را انجام دهد، اما شک دارد که مثلاً با قضای الهی سازگار است یا نه. آیا این فضولی ها به انسان آمده که سعی کند مطابق قضا و قدر پیش برود؟ ج: قضا و قدر شما واجبات و محرمات است. شما که از قضا و قدر خبر نداری. قضا و قدر برای دیگری است. آنچه برای شماست، این است که واجبات و محرمات از قضا و قدر خارج شده و به شما رسیده است. شما باید این را انجام دهی. اگر شما بخواهی بفهمی قضا و قدر چیست، حالا نمی فهمی. اگر در خط بندگی افتادی و تقوا را مراعات کردی و کم کم ایمانت بالا رفت، آن وقت می فهمی؛ اما الان هم لازم نیست و هم نمی فهمی. الان باید تقوا را مراعات کنی تا خدا تو را در خط فهم قضا و قدر بیندازد. الان نمی شود. باید تقوا را مراعات کنی. راه رسیدن به همه ی خوبی ها تقواست. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (92) ✅ آیا شیعیان این گونه اند؟ در موسم حج، گروهی از شیعیان به مدینه رفته و محضر امام کاظم (ع) رسیدند. حضرت از آنان پذیرایی نمود و پس از آن که سفره را جمع کرده و دستهاي خود را شستند، امام (ع) به یکی از آنها که نامش عاصم بود رو کرد و فرمود: اي عاصم! شما در پیوند و برادري با دیگر شیعیان چگونه اید؟ عاصم گفت : خیلی خوب هستیم. امام فرمود: آیا چنین هستید که هرگاه یکی از شما شیعیان در هنگام نیاز به مغازه یا خانه دیگری برود و کیسه دخل او را بیرون آورد و هر چه نیاز داشت، از آن بردارد، بدون آنکه کسی مانع او شود؟ عاصم گفت: نه. این طور نیستیم. امام فرمود: پس آن گونه که من می خواهم، هنوز با یکدیگر پیوند و برادری ندارید. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7 ، ص 159 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ بصیرت سیاسی و قدرت شناخت حق از باطل چگونه به دست می آید؟ 🌺 خدای فرموده: ای مؤمنین! اگر اهل شوید، خدا به شما بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل می دهد. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا (انفال، 29) آیه شماره 26 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
ارکان مشروعیت حکومت ولی فقیه چیست؟ 🌷 آیت الله خامنه ای: در اسلام مردم يك ركن مشروعيتند، نه همه ى پايه ى مشروعيت. نظام سياسى در اسلام علاوه بر رأى و مردم، بر پايه ى اساسىِ ديگرى هم كه و عدالت ناميده مى شود، استوار است. اگر كسى كه براى حكومت انتخاب مى شود، از و عدالت برخوردار نبود، همه ى مردم هم كه بر او اتّفاق كنند، از نظر اسلام اين حكومت، حكومت نامشروعى است؛ اكثريت كه هيچ. وقتى امام حسين عليه السّلام را در نامه اى كه جزوِ سندهاى ماندگار تاريخ اسلام است به كوفه دعوت كردند، اين طور مى نويسند: «و لعمري ما الامام الا الحاكم بالقسط»؛ حاكم در جامعه ى اسلامى و حكومت در جامعه ى اسلامى نيست، مگر آنكه عاملِ به قسط باشد؛ حكم به قسط و عدالت كند. اگر حكم به عدالت نكرد، هركس كه او را نصب كرده و هركس كه او را انتخاب كرده، نامشروع است. اين موضوع در همه ى رده هاى حكومت صدق مى كند و فقط مخصوص رهبرى در نظام جمهورى اسلامى نيست. البته تكليف رهبرى سنگين تر است و عدالت و كه در رهبرى لازم است، به طور مثال، در نماينده ى مجلس لازم نيست؛ اما اين، بدين معنا نيست كه نماينده ى مجلس بدون داشتن و عدالت مى تواند به مجلس برود؛ نخير، او هم و عدالت لازم دارد؛ چرا؟ چون او هم حاكم است و جزوِ دستگاه قدرت است، همان طور كه دولت و قوّه ى قضائيّه هم حاكم هستند؛ چون اين ها بر جان و مالِ جامعه ى تحت قدرت خودشان حكومت مى كنند. (26/ 09/ 1382) پند 156 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کسانی قطعاً هدایت می شوند و چه کسانی قطعاً گمراه؟ امام باقر (ع): هر كس از دستورات خدا و پيامبرش كند، قطعاً هدایت شده و هر كس از دستورات آنها نكند، قطعاً گمراه می شود. ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 منْ يُطِعِ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ رَشَدَ وَ مَنْ يَعْصِهِمَا فَقَدْ غَوَى 📚 الکافي , جلد۳ , صفحه۴۲۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (51) س: انسان چه مقدار خودش را در اختیار استاد قرار دهد؟ ج: هیچ مقدار. انسان حق ندارد خودش را در اختیار غیر معصوم قرار دهد. اگر انسان با غیر معصوم طرف شد، باید طبق کتاب و عترت با او رفتار کند، نه بیشتر. س: انسان پای منبر او می نشیند! ج: بله؛ اما وقتی پای منبر نشست، باید ببیند حرف های او درست است یا نه. اگر درست است، عیبی ندارد. اگر در آن سطح نیست، باید احتیاط کند و با افرادی که در آن سطح هستند، مشورت کند. همین جور دربست همه را قبول نکند. س: از کجا می فهمد؟ ج: دیگر آدم می فهمد. در عرف مشخص هستند. بعضی ها دقیق صحبت می کنند و بعضی ها ناجور صحبت می¬کنند. مشخص است. اگر انسان شک داشت، باید تجربه کند از کسانی که آشناتر هستند، بپرسد و بعد استفاده کند. س: از باب تذکر چطور؟ ج: بد نیست؛ به عنوان تذکره خوب است. خدا فرمود: «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ». اگر گوینده ای از کتاب و عترت حرف بزند، تذکره است و خوب است؛ اما اگر چپ و راست بگوید، اگر سیاست بگوید، این ها معلوم نیست چطور است. س: آیا این درست است که ما ولایت خود را به دست استاد خود بسپاریم و او با توجه به احوالات ما بگوید که چه بخوریم و چه ذکری بگوییم؟ ج: نباید به دست کسی بسپاری. خدا ولایت را به خودت داده است. آن را نگه دار؛ منتهی نگه داری آن با دست نیست؛ با ترک گناه است. گناه نکن. در نتیجه هم نگه می دارد و هم روز به روز تقویت می شود. حق نداری به کسی بدهی. س: در صورت امکان چند تن از اساتید خود را نام برده و خاطره ای از ایام طلبگی در حوزه علمیه بیان فرمایید؟ ج: بزرگترین استاد من خدای متعال است در قرآن کریم. بعد خاتم انبیاء در بیانات ایشان. بعد حضرات معصومین در روایات. این ها هر چه لازم بود، به من، شما و همه یاد داده اند؛ منتهی ما نرفته ایم یاد بگیریم و خیال کرده ایم که استاد باید از هندوستان بیاید و آن وقت یاد بگیریم. نه! هر چه بخواهیم، در آن سه هست. هر چه می خواهیم، آنجا هست. دنیا هست؛ آخرت هست. خاطره هم به درد شما نمی خورد. اصول قضیه برای ما همین است که نباید گناه کنیم. اگر طبق دستور خدا، پیغمبر اکرم (ص) و حضرات معصومین گناه را ترک کردیم، ایمان بالا می رود و راه برای ما باز می شود. آن وقت می فهمی کجا باید بروی؛ اما الان چشم ما بسته است و گناه، چشم را تار کرده است؛ لذا نمی بینیم که کجا می خواهیم برویم و همین جور می چرخیم. می توانیم گناه را ترک کنیم؛ چون خدا به ما اراده و تصمیم داده که در یک لحظه می توانیم تصمیم بگیریم که دیگر با چشم، زبان، گوش، دست و پا گناه نکنیم. اگر این کار را کردیم، همه چیز درست می شود و همه ی وعده های خدا درباره ی ما پیاده می شود. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (93) گناهان کوچک! در یکی از مسافرتها همراه جمعی از اصحاب خود در سرزمین خالی و بی آب و علفی فرود آمدند و به یاران خود فرمودند: هیزم بیاورید تا آتش روشن کنیم. اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! اینجا سرزمینی خالی است و هیچ گونه هیزمی در آن وجود ندارد. پیامبر (ص) فرمود: بروید هر کس هر مقدار می تواند هیزم جمع کند و بیاورد. یاران به صحرا رفتند و هر کدام هر اندازه که توانستند، ریز و درشت، جمع کردند و با خود آوردند. همه را در مقابل پیغمبر (ص) روی هم ریختند. مقدار زیادی هیزم جمع شد. در این وقت رسول خدا (ص) فرمود: کوچک هم مانند این هیزمهای کوچک است. اول به چشم نمی آید، ولی وقتی که روی هم جمع می گردند، انبوه عظیمی را تشکیل می دهند. آنگاه فرمود: از کوچک نیز بپرهیزید. اگر چه کوچک چندان مهم به نظر نمی آیند؛ هر چیزی جستجو کننده ای دارد. ای جستجو کنندگان! آن چه را در دوران زندگی انجام داده اید و هر آن چه بعد از مرگ آثارش باقی مانده است، همه را می نویسند و روزی می بینید که همان کوچک، انبوه بزرگی را تشکیل داده است. 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 2 ، ص 31 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که نور هدایت الهی شامل حال ما شود؟ 🌺 خدای فرموده: ای مؤمنین! اهل شوید و به رسولش ایمان بیاورید تا خدا از رحمت خويش دو برابر به شما عطا كند و به شما نورى بدهد كه به وسیله آن طی مسیر کنید و شما را بیامرزد. خدا آمرزنده ای مهربان است. ✍️ شرح: خدا به اهل نور بصیرت می دهد تا مسیر هدایت را پیدا کنند. فقط کافی است آنها را انجام دهند و را ترک کنند. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (حدید، 28) آیه شماره 27 📱 آدرس کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
دو پایه اصلی مشروعیت حکومت ولی فقیه چیست؟ 🌷 آیت الله خامنه ای: امير المؤمنين عليه الصّلاة و السّلام امام دادگران عالم و مظهر و عدالت است. وقتى بعد از قتل عثمان در خانه اش ريختند تا ايشان را به صحنه ى خلافت بياورند، حضرت نمى آمد و قبول نمى كرد- البته دليلهايى دارد كه بحث بسيار مهم و پرمعنايى است- بعد از قبول هم فرمود: «لو لا حضور الحاضر و قيام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله على العلماء ان لا يقارّوا على كظّة ظالم و سغب مظلوم لألقيت حبلها على غاربها»؛ اگر وظيفه ى من با توجّه، قبول، بيعت و خواست مردم بر من مسجّل و منجّز نمى شد كه در مقابل ظلم بايستم و با تبعيض مبارزه و از مظلوم دفاع كنم، بازهم قبول نمى كردم. يعنى امير المؤمنين مى گويد من قدرت را به خاطر قدرت نمى خواهم. حالا بعضيها افتخار مى كنند: ما بايد برويم، تا قدرت را به دست بگيريم! قدرت را براى چه مى خواهيم؟ اگر قدرت براى خودِ قدرت است، وِزر و وبال است؛ اگر قدرت براى مبارزه با ظالم در همه ى ابعاد ظلم و ستم- داخلى، اجتماعى و اقتصادى كه حادترينش است- مى باشد، خوب است. بنابراين، پايه ى مشروعيت حكومت فقط رأى مردم نيست؛ پايه ى اصلى و عدالت است؛ منتها و عدالت هم بدون رأى و مردم كارايى ندارد. لذا رأى مردم هم لازم است. اسلام براى رأى مردم اهميت قائل است. فرق بين دمكراسى غربى و مردم سالارى دينى كه ما مطرح مى كنيم، همين جاست. (26/ 09/ 1382) پند 157 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت س: آیا می شود افرادی بزرگوار چون آقای دولابی و شیخ رجبعلی خیاط را به عنوان استاد اخلاق برگزید؟ ج: نه خیر؛ اولین شرط استاد اخلاق اسلام شناسی است. باید با قرآن و عترت آشنا باشد. این ها بی سواد بودند. انسان های خوبی بودند، اما بی سواد بودند و نمی توانستند راهی را که قرآن ارائه می کند، همان راه را ارائه کنند و حرف های دیگر می زدند. س: مهم ترین علت موفقت علامه طباطبایی چه بود؟ ج: مطیع فرمان خدا شد و گناه نکرد. خدا هم او را هدایت کرد و به او توفیق داد. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📣 داستان کوتاه (94) ✅ خصلتهای خوب، دلیل عفو اعدامی 🌹 چند اسير مجرم را نزد پيغمبر آوردند. پيغمبر دستور اعدام آنان را صادر کرد؛ اما مردى از ميان آنان را آزاد کرد. آن مرد به پیامبر اکرم عرض كرد: اى پيغمبر خدا! براى چه مرا از ميان اينها آزاد کردی؟ پیغمبر فرمود: جبرئيل از جانب خدا به من خبر داد كه تو پنج خصلت داری. خصلتهائى كه خدا و رسولش آنها را دوست دارند: 1️⃣ تو نسبت به خانواده ات، بسیار غيرت داری 2️⃣ با سخاوت هستی 3️⃣ خوش اخلاق هستی 4️⃣ راستگویى 5️⃣ و شجاع هستی. وقتی آن مرد، اين سخنان را شنيد، اسلام آورد و مسلمان خوبی شد و در ركاب رسول خدا با دشمنان جنگ کرد تا به درجه شهادت رسيد. 📖 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ أُتِيَ النَّبِيُّ ص بِأُسَارَى فَأَمَرَ بِقَتْلِهِمْ وَ خَلَّى رَجُلًا مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَيْفَ أَطْلَقْتَ عَنِّي مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّ فِيكَ خَمْسَ خِصَالٍ يُحِبُّهَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْغَيْرَةَ الشَّدِيدَةَ عَلَى حَرَمِكَ وَ السَّخَاءَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ صِدْقَ اللِّسَانِ وَ الشَّجَاعَةَ فَلَمَّا سَمِعَهَا الرَّجُلُ أَسْلَمَ وَ حَسُنَ إِسْلَامُهُ وَ قَاتَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص قِتَالًا شَدِيداً حَتَّى اسْتُشْهِدَ. 📚 وسائل الشیعة, جلد۲۰ , صفحه۱۵۵ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چگونه بفهمیم افکاری که به ذهنمان می رسد، شیطانی است؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: كسانى كه اهل هستند، وقتی وسوسه‏ اى از جانب شيطان به آنها می رسد، متوجه می شوند که این افکار، وسوسه شیطان است و بصیرت می یابند. ✍️ شرح: چون اهل بصیرت دارند، وقتی شیطان آنها را وسوسه می کند، می فهمند که وسوسه است و لذا از آن تبعیت نمی کنند. این حالت با استمرار در انجام و ترک به دست می آید. 📖 إنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (اعراف، 201) آیه شماره 28 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ رمز پیروزی جمهوری اسلامی بر قدرتهای بزرگ چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: بارها اين نكته را عرض كرده‏ ايم كه اگر شرق و غرب، اروپا و ناتو و ورشو، ارتجاع منطقه و همه و همه، پول و سلاح و تبليغات بريزند، براى اينكه يك قسمت از كشور را جدا كنند، يا دولت را ساقط نمايند، يا جمهورى اسلامى را از بين ببرند و بعد از هشت سال نتوانند، اين بزرگترين شكست آن‏هاست. ما با توانستيم اين پيروزى را به دست بياوريم؛ بعد از اين هم همين‏طور است. امام (رضوان اللّه تعالى عليه)، براى ما آيت بود. هرچه موفقيت در كار اين انقلاب بود، در درجه ‏ى اول، ناشى از قلبى آن رهبر و پيشوا و مجسمه‏ ى بود. (02/ 03/ 1369) پند 158 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen