✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (21)
س: اگر بخواهيم به «نهي از ورود به كيفيت خدا» عمل كنيم، به بخشي از فلسفه اصلاً و مطلقاً نبايد وارد شويم؟
ج: فلسفه علم بشري است. علم وحياني نيست كه همه اش درست باشد. لذا بعضي از آن ها قبلي ها را رد كرده اند و چقدر به آن ها «ان قلت» مي زنند و چقدر رد مي كنند.
س: چرا خدا علوم بشري ديگر را نهي نكرده، اما اين را نهي كرده است؟
ج: آن ها قابل امتحان است. رياضيات علم بشري است، اما تجربه شده و درست است. دو ضرب در دو مي شود چهار. هيچ وقت پنج نمي شود. همه ی رياضيات همين است؛ اما فلسفه این جور نيست. اشتباه بزرگ فلاسفه آن بود كه وارد قرآن و دين شدند، در حالی که فلسفه در دين نيست. فلسفه، علم به احوال موجودات است علي ما هي عليها. آن ها دين را هم جزء موجودات انداخته اند. اين ها مسائل وحياني است و نمي شود درباره اش حاشيه زد. اينجا نبايد مي رفتند، اما رفتند و اسباب مشكل فراهم شد.
س: سؤال همين است که آن ها رفته اند؛ آیا ما هم اصلاً وارد نشويم يا آنکه بخوانيم تا بدانيم چه گفته اند؟
ج: بايد وارد شد و كتاب ها را بايد خواند و استاد موظف است غلط هايش را بگويد كه شاگرد منحرف نشود. بعد هم اگر خداي نكرده يك استاد غفلت كرد و نگفت، خود شما در اثر علم اطلاع از آيات، بايد بفهمي كه اين درست نيست؛ لذا فلسفه را بايد در اواخر خواند. بعد از رسائل و مكاسب خواند؛ جلوتر نه. تا آن وقت از قرآن اطلاع كافي دارد و مي تواند بفهمد خدا در قرآن درباره ی معاد چه گفته است. پس ديگر اشتباه نمي كند؛ و الّا اين حرفها هست.
س: آیا به همين اندازه وارد شدن، نافرمانی از نهي از ورود در كيفيات توحيد نیست؟
ج: شما بايد بخوانيد كه اين ها درباره ی کیفیتش چه گفته اند و بگوييد اين نيست. اينكه در نماز وارد شده بعد از نماز سه بار بايد «الله اكبر» بگوييد، به خاطر همين است. او حرف ها را زده، اما خدا بالاتر از اين حرف هاست. آن طور كه خدا هست، ما نفهميده ام. چيزي به اندازه ی خودمان گفته ایم؛ اما خدا بالاتر از اين حرف ها است. بايد بخوانيم و بگوييم خدا بالاتر از اين حرفهاست. اين آن آخري نيست. تو اين را گفتي و ما فهميدیم که اين نيست. خدا بالاتر از اينهاست. فهم ما محدود است. با فهم محدود نمي شود آن نامحدود را درك كرد. اين را بايد بگوييم و باور كنيم. اگر اين را گفتيم، عيبی ندارد و الّا اگر گفتي: «نه، مطلب همين است»، وارد كيفيت غلط شده ای.
س: آیا اگر فلسفه مي خواهد جواب گوي شبهات باشد، نبايد وارد اين چيزها شود؟
ج: نه؛ اگر شما فلسفه را درست بخواني، عقلت تقويت مي شود و خودت راهكارهاي رفع شبهه را یاد مي گیري. نتيجه اش تشحیذ ذهن است؛ و الّا همه اش وحياني نيست. دليلش هم اين است كه فیلسوف، همه ی قبلي ها را رد مي كند. بعضي او را رد مي كنند و بعضي هم آن یکی را رد مي كنند. عقل با همين ردکردن ها تكامل پيدا مي كند. عقل هنوز به نقطه ی پاياني نرسيده و اشتباه زياد دارد. شما اگر باور كني که حرف آخر است، غلط است. فعلاً بايد بگويي و غلط باشد تا بعد ان شاء الله. اما وحي نه. وحی، آن آخري را اول گفته است. اگر شما آن را داشته باشي، دیگر از اشتباه محفوظ هستی.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔸 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ برای باتقوا شدن چقدر بکوشیم؟
🌷 امام خامنه ای:
حدود شصت بار کلمه ی «إتّقوا» در قرآن هست؛ حدود شصت مرتبه خدای متعال به من و شما می گوید «اتّقوا»، لکن دو تا از این شصت مورد تکان دهنده است. یکی آنجایی که در سوره ی آلعمران می فرماید «اِتَّقُوا اللَهَ حَقَّ تُقاتِه»؛ #تقوا پیشه کنید، آن چنان که شایسته ی #تقوا است. این خیلی کار بزرگی است. یکی هم آنجایی که در سوره ی تغابن می فرماید «فَاتَّقُوا اللَهَ مَا استَطَعتُم»؛ این «مَا استَطَعتُم» را حمل بر این نکنید که حالا هر چه توانستید؛ نه، یعنی همه ی استطاعت خودتان را به کار ببرید، همه ی امکان خودتان را به کار ببرید برای #تقوا. (1401/5/12)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 191
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چه عاملی امت اسلامی را سست می کند؟
🌹 کلام خدا در قرآن:
ای مؤمنین! از دستورات خدا و پيامبرش #اطاعت كنيد و در انجام این دستورات با هم نزاع نكنيد كه در آن صورت، سُست می شويد و قدرت شما از بين می رود. بر سختی های انجام آن دستورات، مقاومت كنيد كه خدا با جبهه مقاومت است.
✍️ شرح: اطاعت از دستورات خدا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
📖 و أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ (انفال، 46)
آیه شماره 62
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (128)
🚫 سابقه بی ارزش
در مدینه مردي بود به نام قزمان. هر وقت سخنی از او به میان می آمد و از کارهاي نیکش صحبت می شد، پیغمبر (ص) می فرمود: او اهل آتش جهنم است.
هنگامی که جنگ احد پیش آمد، قزمان در جبهه جنگ با شهامت جنگید و به تنهایی تعدادي از کفار را کشت.
سرانجام زخم هاي سنگین برداشت. همراهانش او را به خانه هاي بنی ظفر بردند. بعضی خدمت رسول خدا (ص) آمدند و ماجراي قزمان را گفتند.
حضرت فرمود: خداوند هر آنچه را که اراده کرده، انجام می دهد.
عده اي از مسلمانان در کنار بستر قزمان بودند و به او می گفتند: بهشت بر تو مژده باد! زیرا امروز، در راه خدا فداکاري کردي و خود را به خطر انداختی.
قزمان در جواب گفت: مژده بهشت براي چیست؟ به خدا سوگند، فداکاري و جنگم تنها به خاطر دفاع از قبیله و فامیلم بود. اگر موضوع قبیله و فامیلم نبود، هرگز در جبهه جنگ حاضر نمی شدم.
زخمهاي بدن قزمان، او را به شدت رنج داد. ناگهان او تیري از تیردان بیرون کشید و با آن رگی از بدن خود را برید و به این وسیله خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 176
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه کنیم که انقلابی بمانیم و منحرف نشویم؟
🌷 امام خامنه ای:
«انقلابی ماندن» هم راه و قاعده ی مشخص و ثابت و مستحکمی دارد: «برای اینکه بتوانیم خودمان را انقلابی نگه داریم باید چه کار کنیم؟ توصیه ی بنده این است که باید #مراقبه کنیم، باید حساب کشی کنیم از خودمان. #مراقبه ی دائمی لازم است. ما انسانها ضعیفیم، در معرض خطریم، در معرض لغزشیم؛ مراقب باشیم، مراقب خودمان باشیم. این مراقبت، در اصطلاح قرآنی و اسلامی، اسمش #تقوا است؛ #تقوا یعنی همین مراقبت دائمی از خود که دامن انسان گیر نکند به این خارهای دُور و بَر.» (۱۴۰۰/۰۳/۰۶)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 192
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (22)
س: بعد از پذیرش این مقدمه که حسن و قبح، ذاتی و عقلی است، در داستان موسی (ع) و خضر (ع) جایی که خضر آن بچه را کشت، موسی (ع) از او سؤال کرد: «چرا این کار را کردی؟» و خضر جواب داد: «به خاطر اینکه می ترسیدم پدر و مادرش به کفر بیفتند.» آیا این قصاص قبل از جنایت نبود؟
ج: ولی این را شما باید بفهمی که البته نفهمیده ای. شما حق نداری از خضر تقلید کنی. این اولاً. خضر پیغمبر شما نیست. هر کاری کرد و هر فتوایی داد، شما حق نداری پیروی کنی. مرجع تقلید شما و پیغمبر شما مشخص است. باید از آن ها یاد بگیری. این اولی روشن شد؟ حق نداری فرمان او را ملاک خودت قرار دهی. او آزاد است. او می توانست چهل نفر را هم بکشد. می گفت: «من از خدا وحی می گیرم.» او که شکمی حرف نمی زد. اگر خدا دستور می داد که «چهل نفر را بکش»، می گفت: «چشم!» و می کشت.
اینجا که حکم جهاد می دهند و پانصد هزار نفر را می کشند، چه طوری است؟ او هم همین جور است. او می دید که این بچه، پدر و مادرش را کافر می کند. فکر می کرد اگر یک نفر کشته شود، بهتر از این است که دو نفر کشته شود. او وحی خدا را می گرفت و آن طور عمل می کرد. بنابراین شما حق نداری این کار را بکنی؛ چون اگر این کار را بکنی، با عقل ناقص خودت این کار را کرده ای. وحی نگرفته ای؛ ولی به او وحی می شد. او در آخر گفت: «کارهایی که من کردم، «مِن عِندی» نبود. من از بالا دستور گرفتم.» بنابراین شما نمی توانی از آنجا استفاده کنی.
س: یعنی به عبارت دیگر چون حضرت خضر ... ؟
ج: نه خیر؛ شما باید ببینی مرجع تقلیدت چه می گوید. او وظیفه ی خودش بود که این کار را بکند؛ چون وحی می گرفت. وحی خداست. او پیغمبر بود. پیغمبر خودش بود. قدرت گیرندگی وحی داشت. شما که پیغمبر نیستی. شما هر کاری می خواهی بکنی، باید از مرجع تقلید خودت تقلید کنی. اگر او اجازه می دهد، بکنی؛ و الّا باید ترک کنی.
س: بحث بر سر این نیست؛ اگر من بخواهم خضر ...؟
ج: حالا روشن شد؟ با توجه به مقداری که روشن شد، حالا قصاص قبل از جنایت را می خواهی به خضر بگویی یا به من؟ من قبل از جنایت قصاص نمی کنم؛ ولی او می توانست بکند و کرد. می خواهی به او اعتراض کنی یا به من؟ او کرد و تمام شد و من هم هنوز نکرده ام.
س: اگر خضر این کار را کرده باشد، آیا خلاف حکم عقل است؟
ج: کدام عقل؟ عقل که در مقابل وحی نمی تواند حرف بزند.
س: مگر ما قبول نمی کنیم که حسن و قبح، ذاتی است؟
ج: این جور نیست. اساس آن خیلی هم محکم نیست. همه ی این ها عقل دارند. همه ی غربی ها عقل دارند. از این عقلی که اسیر نفس اماره است، هیچ چیزِ به درد بخوری صادر نمی شود.
س: آخر اگر حسن و قبح عقلی رد شود، خیلی از مباحث اصولی متزلزل می شود؟
ج: نه خیر؛ اگر بزند زمین، بله درست نیست. عقل خیلی حاکمیت ندارد. وضع عقل خراب است. سابقه ی عقل خراب است. حالا دیگر بیشتر رسوا شده است؛ اما وحی بی اشکال است. حضرت خضر دنبال وحی می گشت نه دنبال عقل.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔸 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه اشکالی دارد که ما هم مثل اکثر مردم دنیا مطیع قوانین استکباری نهادهای بین المللی باشیم؟
🌹 کلام خدا در قرآن:
ای محمد! اگر از اکثریت مردم روی زمین #اطاعت كنى، تو را از راه خدا گمراه مى كنند. آنان (حرف عاقلانه و مستندی ندارند و) در عقایدشان جز از گمانهای خود پيروى نمى كنند و فقط دنبال حدسیات هستند.
📖 و إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (انعام، 116)
آیه شماره 63
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ خدا از چه راهی هدایتش را به انسان عنایت می کند؟
🌷 امام خامنه ای:
این نورانیّت دل است که راهها را به روی انسان باز می کند، به انسان امید می بخشد، به انسان تلاش می بخشد، انسان را در راه های صحیح و درست هدایت می کند. #تقوا وقتی بود، خدای متعال هدایتش را به انسان عنایت می کند. (1396/3/22)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 193
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ تضییع جوانی به چیست؟
امام صادق (ع) فرمود:
دوست ندارم جوانی از شما را ببینم مگر آنکه روز او با یکی از دو حالت آغاز گردد.
1️⃣ یا احکام دین را بلد باشد
2️⃣ یا در حال یادگیری احکام دین باشد.
اگر نه عالم به احکام باشد و نه در حال کسب آن، در انجام #وظیفه کوتاهی کرده و کوتاهی در انجام #وظیفه، تضییع جوانی است و تضییع جوانی #گناه است و سوگند به خداي محمد (ص) جایگاه #گناهکار در آتش خواهد بود.
📚 منبع: داستانهای بحارالانوار
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
📣 معرفی کتاب
📖 کتاب «طریق بندگی» اثر آیت الله خوشوقت
📚 سبک زندگی اسلامی
📚 اخلاق عملی اسلامی
📚 مقدمات عرفان اسلامی
📚 پاسخ به صدها پرسش جوانان
📖 اگر تا کنون کتابهای آیت الله خوشوقت را نخوانده اید، سبک زندگی اسلامی، اخلاق اسلامی و عرفان اسلامی را نیاموخته اید.
📱 خرید تلفنی: 02537740170
📱 کانال رسمی:
@khoshvaght_ir
✅ چکیده پیام پیامبر اسلام از طرف خدا چه بود؟
🌹 سخن خدا در قرآن:
ای محمد! به انسانها بگو: از طرف خدا به من وحی شده که فرمانده شما در زندگی، یکی بیشتر نیست و او الله است. پس آیا #تسلیم او می شوید؟
✍️ شرح: #تسلیم خدا شدن یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی.
📖 قلْ إِنَّما يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (108انبیاء)
آیه شماره 64
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (130)
🌷 مسئولیت #واجب انسان نسبت به خانواده اش چیست؟ روش پیامبر اکرم برای تربیت فرزند چیست؟
هنگامی که این آیه نازل شد: «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسـکم و اهلیکم نارا : اي کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده ي خود را از آتش جهنم نجات دهید»، مردي از مسـلمانان بـا شـنیدن این آیه شـریفه چنـان بی طـاقت شـد که نتوانست سـر پا بایسـتد. روي زمین نشـست و به شـدت گریست و گفت: من قـدرت و توانـایی اینکه خـود را از آتش جهنم نجـات دهم نـدارم. چگـونه می تـوانم از عهـده ي این تکلیف سـنگین برآیم و خانواده ي خود را هم از آتش جهنم حفظ و نگهداري کنم؟
رسول خدا متوجه او شد، و فرمود: همین مقـدار براي تو کافی است که خانواده ي خود را امر کنی به #واجباتی که خودت موظّف به انجام آن هستی و آنها را نهی کنی از #گناهانی که خودت باید آنها را ترك کنی.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 21
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen