eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام بن حَکَم (شماره 1): ✅ ای هشام! لقمان به پسرش گفت: در مقابل حق متواضع باش تا عاقل ترین مردم باشی. دنیا دریایی عمیق است که انسانهای بسیاری در آن غرق شده اند. پس کشتی نجات تو در دنیا باید خدا باشد و بار آن ایمان و بادبانش توکّل و ناخدایش عقل و راهنمایش علم و سکانش صبر باشد. ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها. این کشتی نجات انسانها است. 📖 يا هِشَامُ إِنَّ لُقْمَانَ قَالَ لاِبْنِهِ تَوَاضَعْ لِلْحَقِّ تَكُنْ أَعْقَلَ اَلنَّاسِ يَا بُنَيَّ إِنَّ اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهِ عَالَمٌ كَثِيرٌ فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اَللَّهِ وَ حَشْوُهَا اَلْإِيمَانَ وَ شِرَاعُهَا اَلتَّوَكُّلَ وَ قَيِّمُهَا اَلْعَقْلَ وَ دَلِيلُهَا اَلْعِلْمَ وَ سُكَّانُهَا اَلصَّبْرَ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که هم خدا راضی باشد و هم مردم؟ 🌹 امام هادی (ع): هر کس از خدا کند، باکی از نارضایتی مردم ندارد. اما کسی که (با نکردن از خدا،) خدا را از خود ناراضی می کند ، یقین داشته باشد که مردم هم از او ناراضی خواهند شد. ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک . 📖 منْ أَطَاعَ اَلْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ اَلْمُخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ اَلْخَالِقَ فَلْيُوقِنْ أَنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ اَلْمَخْلُوقِينَ. 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۲۰۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ دستورالعمل دینداری اهل بیت چه بوده است؟ 🌺 امام هادی (ع): به شما توصیه اکید می کنم به دوری از . زیرا دينى که ما ملازم آن هستیم و با آن خداپرستی می کنیم و آن را از شیعیانمان می خواهیم، دوری از است. با موضوع شفاعت، ما را به زحمت نیندازید. 📖 عنِ اَلْإِمَامِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: عَلَيْكُمْ بِالْوَرَعِ فَإِنَّهُ اَلدِّينُ اَلَّذِي نُلاَزِمُهُ وَ نَدِينُ اَللَّهَ تَعَالَى بِهِ وَ نُرِيدُهُ مِمَّنْ يُوَالِينَا. لاَ تُتْعِبُونَا بِالشَّفَاعَةِ . 📚 وسائل الشیعه , جلد۱۵ , صفحه۲۴۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کنیم که دعاهایمان مستجاب شود؟ 🔅امام هادی (ع): اگر مخلصانه از دستورات و خدا اطاعت کردی و به حقّانیت پیامبر خدا و ما اهل بیت اعتراف نمودی و آن گاه از خدا چیزی خواستی، خدا تو را محروم نخواهد کرد. 📖 إذا أخلَصتَ فی طاعَةِ اللّهِ، وَاعتَرَفتَ بِرَسولِ اللّهِ(ص) وبِحَقِّنا أهلَ البَیتِ، وسَأَلتَ اللّهَ ـ تَبارَک وتَعالی ـ شَیئا لَم یحرِمک. 📚 الأمالی للطوسی: ص ۲۸۶ ح ۵۵۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کنیم که از ما محافظت شود؟ 🌹 امام هادی (ع): هر کس خود را از حفظ کند، از او محافظت می شود و هر کس از خدا کند، از او می شود. ✍️ شرح: خدا از کسی که نمی کند، در مقابل بسیاری از حوادث محافظت می کند و حاجات او را برآورده می سازد. 📖 منِ اِتَّقَى اَللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اَللَّهَ يُطَاعُ. 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۲ , صفحه۲۰۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (182) 🚫 نحسی روزها !! ✍️ مقدمه: عامل حوادث، خداست و انسانهای مختار، نه نحسی روزها. هیچ زمانی نحس نیست مگر زمانی که گناه انجام شود. 🔹 آن روز انگشتم ضربه ديد. با یک سوارکار تصادف كردم و به کتفم آسيب رسید. همچنین در یک ازدحام جمعیت وارد شدم و لباسهايم پاره شد. پس از این سه اتفاق در یک روز، با خودم خطاب به آن روز گفتم: خدا شر تو را از سر من كوتاه كند! عجب روز نحسی هستى! در همان روز خدمت امام هادی (ع) رسيدم. ایشان مرا که دید، فرمود: تو هم اين حرف را مى‌زنى؟ با اينكه با ما رفت و آمد دارى‌؟ گناه خود را به گردن یک بي گناه مى‌افكنى‌؟ با شنيدن اين جمله، عقل به سرم بازگشت و فهميدم که اشتباه كرده‌ام. گفتم: مولاى من! استغفر اللّٰه . از خدا آمرزش مى‌خواهم. امام فرمود: ای حسن بن مسعود! گناه روزها چيست كه شما هر وقت به خاطر اعمال خودتان مجازات می شوید، به آنها دشنام مى‌دهيد؟ گفتم: ای پسر پیامبر! براى هميشه استغفار مى‌كنم. اين توبه من است. امام فرمود: به خدا قسم اين دشنامها سودی برایتان ندارد و خدا شما را به خاطر مذمت بى‌تقصيرها مجازات مى‌كند. مگر نمى‌دانى كه ثواب و عقاب و مكافات عمل در دنيا و آخرت به دست خداست‌، نه به دست روزها؟ گفتم:چرا مولاى من. فرمود: ديگر تكرار نكن و براى روزها نقشى در حكم خدا قائل مشو! گفتم: چشم مولاى من! 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۸۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (222) 🌹 خدا حامی متقین مردکی به نام بطحایی، پیش متوکل عباسی از امام هادي (ع) سخن چینی کرد که امام، اسلحه و پول و نیرو فراهم آورده و قصد قیام دارد. متوکل به سعید حاجب دستور داد شبانه به خانه امام هجوم ببرد و هر چه پول و اسلحه بیابد ضبط کرده، بیاورد. سعید حاجب می گوید: شبانه به خانه آن حضرت رفتم. نردبانی نیز همراه خود بردم و به وسیله آن خود را بالاي پشت بام رساندم. سپس از پلکان پایین آمدم. شب تاریک بود. در این فکر بودم که چگونه وارد اتاق شوم. ناگهان امام از داخل اتاق مرا صدا زد و فرمود: سعید! همانجا بمان تا برایت شمع بیاورند. فوري شمع آوردند. داخل اتاق شدم. دیدم امام جبه اي از پشم به تن دارد و کلاهی بر سر گذاشته و جانماز را روي حصیر انداخته و مشغول مناجات است. امام به من فرمود: این اطاقها در اختیار شماست. می توانی همه را بگردي! وارد اتاقها شدم و همه را بازرسی کردم. ولی چیزي در آنها نیافتم. تنها کیسه اي که مُهر مادر متوکل، خلیفه عباسی، بر آن خورده بود، پیدا کردم و کیسه اي دیگر که مهر شده بود، نیز با آن بود. هر دو را برداشتم. آنگاه امام فرمود: زیر این جانماز را نیز نگاه کن! جانماز را بلند کردم. شمشیري که داخل غلاف بود، دیدم. آن را نیز برداشتم و همه را نزد متوکل بردم. هنگامی که چشم متوکل به مُهر مادرش روي کیسه افتاد، مادرش را خواست و جریان کیسه را از او پرسید. مادرش گفت: آن وقت که بیمار بودي، نذر کردم هرگاه تو بهتر شدي، ده هزار دینار از مال خودم به ابوالحسن هادي بدهیم. پس از بهبودي شما، آن را در همین کیسه گذاشتم و برای او فرستادم که ابوالحسن هادی حتی آن را باز هم نکرده است. متوکل کیسه دوم را باز کرد. چهارصد دینار بود. آنگاه به من دستور داد یک کیسه دیگر روي کیسه زر مادرش گذاشته و هر دو کیسه را با آن شمشیر به ابوالحسن هادی باز گردانم. من کیسه ها و شمشیر را به خدمت امام باز گرداندم. اما از حضرت خجالت می کشیدم. از این رو عرض کردم: سرورم! برای من سنگین بود که آن شب بدون اجازه شما وارد خانه شوم. اما چه کنم که مأمور بودم و توان سرپیچی از فرمان امیر نداشتم. امام (ع) فرمود: و سیعلم الذین ظلموا اي منقلب ینقلبون: به زودي ستمگران خواهند فهمید به کجا بازمی گردند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 137 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (221) 🌹 فقر و شکر شخصی به نام ابو هاشم می گوید: زمانی از نظر معیشت در تنگناي شدید قرار گرفتم. به حضور امام هادي (ع) رفتم. اجازه ورود داد. همین که در محضر ایشان نشستم، فرمود: اي ابو هاشم! کدام یک از نعمتهایی را که خداوند به تو عطا کرده، می توانی شکرانه اش را به جا آوري؟ من سکوت کردم و ندانستم در جواب چه بگویم. آن حضرت آغاز سخن کرد و فرمود: خداوند ایمان را به تو مرحمت کرد و به خاطر آن بدنت را بر آتش جهنم حرام کرد و به تو سلامتی داد و به این وسیله، تو را بر عبادت و بندگی یاري فرمود و به تو قناعت بخشید که با این صفت، آبرویت را حفظ نمود. آنگاه فرمود: اي ابوهاشم! من در آغاز سخن، این نعمتها را به یاد تو آوردم. چون می دانستم به جهت تنگدستی، از کسی که این همه نعمت را به تو عنایت کرده، به من شکایت می کنی. اما الان دستور دادم صد دینار به تو بدهند. آن را بگیر و به زندگی ات سامان بده! شکر نعمتهاي خدا را هم به جا آور! 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 4 ص 139 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 2) س: رابطه نيت و عمل چگونه است؟ آيا نيت هم يك عمل است؟ ج: عمل قلبي است. عمل غالباً با دست و پا است. نيت، عمل قلب است؛ مثلاً انسان تصميم مي گيرد که نماز بخواند. اين تصميم، عمل قلبي است و ديده نمي شود؛ اما خود نماز، عمل بدني است و ديده مي شود. س: پس آیا كسي كه نماز مي خواند، در واقع دو عمل انجام مي دهد؟ ج: بله؛ هم نيت كرده و هم عمل انجام داده است. نيت از عمل بدني مهم تر است. س: آیا در این صورت براي او دو حسنه محسوب مي شود؟ ج: گاهي هم بيشتر. حسنه مال همان نيت است. چون «إِنَّمَا الْاَعْمَالُ بِالنِّيَّات». س: منظور از این حدیث چیست؟ «الْإِسْلَامُ عُرْيَانٌ فَلِبَاسُهُ الْحَيَاءُ». ج: مسلمان بايد چيزهايي داشته باشد و از آن چیزها به حیا تعبير کرده اند. اینکه من مسلمان باشم ولی هيچ نداشته باشم، نمي شود. اگر مسلمان هستی، بايد حيا داشته باشي. اگر مسلماني، بايد نماز بخواني. اين ها لباس مسلماني است. س: در ادامه فرموده اند: «وَ زِينَتُهُ الْوَقَارُ». ج: بايد سنگين باشي و در جامعه، هرز نباشي. اين ها بايد با مسلماني همراه باشد. س: چرا آن را به لباس تشبيه كرده اند و اين وقار را به زينت؟ اين ها چه خصوصيتي دارند؟ ج: اين ها چيزهايي است كه همه جاي انسان را مي پوشاند. وقار فقط برای دست یا پا نيست. حيا برای همه جا هست. س: در ادامه فرموده اند: «وَ مُرُوءَتُهُ الْعَمَلُ الصَّالِحُ». ج: انجام عمل صالح، مردانگي آن است. مسلمان بايد مردانگي داشته باشد. مردانگي اش اين است كه واجب را انجام دهد و حرام را ترك. س: در ادامه فرموده اند: «وَ عِمَادُهُ الْوَرَعُ». ج: تيرك خيمه اش تقوا و ترك گناه است. اگر اين نباشد، خيمه مي خوابد. اين قدر مهم است. ورع، ناظر به ترك گناه است. س: آیا عمل صالح هم ناظر به واجبات است؟ ج: تقوا هم ناظر به انجام واجب و هم ترك حرام است. س: در ادامه فرموده اند: «وَ لِكُلِّ شَيْ ءٍ اَسَاسٌ وَ اَسَاسُ الْإِسْلَامِ حُبُّنَا اَهْل الْبَيْتِ ». ج: پايه ی ساختمان، اين است. اگر اين باشد، اسلام هست و اگر نباشد، انسان به چپ و راست مي رود و اسلام را از دست مي دهد. س: منظور از امتحان چیست؟ ج: هر کس مکلف است، تمام حوادث برای او امتحان است. سرما امتحان است. گرما امتحان است. وقتی هوا گرم می شود، او فحش می دهد. وقتی هم سرد می شود، فحش می دهد. این ها امتحان است. وقتی مریض می شود، بد و بی راه می گوید. این ها همه امتحان است. خود تکلیف هم امتحان است. وقتی واجبی پیش آمد، امتحان است. انجام می دهی یا نه؟ وقتی حرامی پیش آمد، امتحان است. ترک می کنی یا نه؟ بنابراین همه ی این ها می تواند امتحان باشد. س: آیا «خَیرُ الاُمورِ اَوسَطُها» شامل عبادات هم هست؟ ج: معنای اقتصاد همین است. امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ی متقین فرمودند: «مَلبَسُهُمُ الاِقتِصاد»: میانه روی در زندگی مثل لباس، شامل تمام امور زندگی شان است. در هر بُعدی از ابعاد زندگی باید میانه رو باشند و بالا نپرند. اگر بالا بپرند، خطر پیش می آید. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ اگر مسئولین را مراعات نمی کنند، چرا ما رعایت کنیم؟ 📣 امام خامنه ای: مبنا و ملاكِ كار باشد. اگر ما فرضاً يك وقت ديديم كه در جامعه، نفر ديگرى بر مبناى عمل نمى كند، نگوييم كه پس او چرا عمل نمى كند. حالا او عمل نكند. عمل نكردن او بر ، موجب اين نمى شود كه ما هم بر عمل نكنيم. ما بايد بر اساس عمل كنيم. (امام خامنه ای، 12/ 10/ 1368) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 97 📱 آدرس کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا خود حضرت عیسی (ع) اعتقاد مسیحیان بر خدایی عیسی (ع) را تأیید می کند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: خدا در قیامت از عیسی خواهد پرسید: «ای عیسی! آیا تو به انسانها گفتی که غیر از خدا، من و مادرم را هم خدای خود و اله خود بدانید؟» عیسی پاسخ می دهد: «سبحان الله! تو از شریک داشتن مبرّایی. اصلاً این محال است و عاقلانه نیست که چیزی را برای خودم ادعا کنم که نه حق من است و نه شایسته من. اگر چنین حرفی زده بودم، حتماً آن را می دانستی. چون تو از تمام آنچه در ذهن من می گذشت، باخبر بودی و من از آنچه در نیت تو بود، بی اطلاع بودم. این تویی که تمام اسرار غیبی را می دانی. من فقط چیزهایی را به انسانها گفتم که خودت به من دستور داده بودی. و آن دستور این بود که همگی مطیع خدا شوید که من و شماست. من تا وقتی که در دنیا بودم، شاهد عقیده و عملکرد آنها بودم. اما وقتی جان مرا گرفتی، خودت مراقبشان بودی. تو خودت شاهد همه چیز هستی.» ✍️ شرح: خود حضرت عیسی (ع) همه را به خدا بودن دعوت می کرده است. خدا که خدا نمی شود. خدا بودن یعنی از دستورات و خدا. 📖 و إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني‏ وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي‏ أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي‏ بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما في‏ نَفْسي‏ وَ لا أَعْلَمُ ما في‏ نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ * ما قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ ما أَمَرْتَني‏ بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهيداً ما دُمْتُ فيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَني‏ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ * (مائده، 116 تا 118) آیه شماره 212 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ثمرات تقوا چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: تقوا هم خود وسيله اى براى منازل عالى تر است. تقوا مركبى است كه مى تواند ما را به آن برساند: «و اتقوا الله لعلّكم تفلحون»؛ «فاتقوا اللَّهَ لعلّكم ترحمون»؛ «و اتقوا الله و يعلّمكم الله». و و الهى بر اثر تقوا از سوى خداوند به انسان عطا مى شود. از همه بالاتر، است. فلاح و بر اثر تقوا به دست مى آيد. (24/ 08/ 1383) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک . پند 98 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ مهمترین دستورات اجتماعی خدا که انسان را از توهّم تکبّر نجات می دهد، چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: مطیع خدا باشید و در از او هیچ کس را شریک او نکنید و با رعایت حقوق والدین، به آنها احسان کنید. همچنین با رعایت حقوق خویشاوندان، یتیمان، فقرا، همسایگان نزدیک و همسایگان دور، رفقای نزدیک و مسافران در راه مانده و بردگانتان، به آنها احسان کنید. احسان به آنها رعایت حقوق آنهاست. با این کار، توهّمِ تکبر و فخرفروشی را از خود دور کنید. زیرا خدا خیالپردازان متکبر، متوهّمانِ خود بزرگ بین و فخرفروشان را دوست ندارد. 📖 و اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُورا (نساء، 36) آیه شماره 213 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 33) 🌷 يونس بن ظبيان می گويد امام صادق (ع) به من فرمود: اى يونس! به عطيه از جانب من خبر بده كه هركس يك جرعه شراب بنوشد خداوند متعال، فرشتگان، پيامبران خدا و مؤمنان بر او مى‌فرستند. پس اگر به اندازه‌اى بنوشد كه مست شود، روح ايمان از بدنش جدا مى‌شود و روحى سخيف، و خبيث و ملعون بر آن سوار مى‌گردد. در نتیجه دیگر نماز را هم ترك مى‌كند كه در اين هنگام فرشتگان او را سرزنش مى‌نمايند. آن وقت خداوند به او مى‌فرمايد: اى بنده من! كافر شدى و فرشتگان سرزنشت نمودند؛ رسوايى بر تو باد! سپس امام صادق (ع) فرمود: رسوايى! رسوايى! آیا همان‌ طور كه ما می گوییم رسوايى؟ به خدا سوگند! سرزنش يك ساعت خداوند از هزار سال عذاب سخت‌تر است. سپس فرمود: «آنان هرجا باشند، گرفته می شوند و كشته می شوند که هستند». سپس فرمود: اى يونس! است؛ است كسى كه دستورات واجب و حرامِ خدا را ترك كند؛ اگر راه خشكى را در پيش گيرد، خشكى، او را هلاك مى‌كند و اگر راه دريا را در پيش گيرد، دريا غرقش مى‌كند. او به خاطر خشم خداوند، مورد غضب قرار مى‌گيرد. عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا يُونُسَ بْنَ ظَبْيَانَ أَبْلِغْ عَطِيَّةَ عَنِّي أَنَّهُ مَنْ شَرِبَ جُرْعَةً مِنْ خَمْرٍ لَعَنَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَلَائِكَتُهُ وَ رُسُلُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ فَإِنْ شَرِبَهَا حَتَّى يَسْكَرَ مِنْهَا نُزِعَ رُوحُ الْإِيمَانِ مِنْ جَسَدِهِ وَ رَكِبَتْ فِيهِ رُوحٌ سَخِيفَةٌ خَبِيثَةٌ مَلْعُونَةٌ فَيَتْرُكُ الصَّلَاةَ فَإِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَيَّرَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ عَبْدِي كَفَرْتَ وَ عَيَّرَتْكَ الْمَلَائِكَةُ سَوْأَةً لَكَ عَبْدِي «2» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع سَوْأَةً سَوْأَةً كَمَا تَكُونُ السَّوْأَةَ وَ اللَّهِ لَتَوْبِيخُ الْجَلِيلِ جَلَّ اسْمُهُ سَاعَةً وَاحِدَةً أَشَدُّ مِنْ عَذَابِ أَلْفِ عَامٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع- مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ تَرَكَ أَمْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ أَخَذَ بَرّاً دَمَّرَتْهُ وَ إِنْ أَخَذَ بَحْراً غَرَّقَتْهُ يُغْضَبُ لِغَضَبِ الْجَلِيلِ عَزَّ اسْمُهُ. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 399 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 3) س: اولین قدم مراقبه چیست؟ ج: گفته اند هر وقت خواستی کاری انجام دهی، به عنوان مقدمه ی تربیت باید این طور انجام دهی که ببینی آیا این کار از طرف خدا جایز است یا جایز نیست. اگر دیدی طبق رساله ی عملیه جایز است، انجام بده و الّا نه. این را رساله به انسان یاد می دهد، نه کتاب هگل. این اولین قدم مراقبه است. این تقواست و باعث رشد ایمان. اگر این حال را نداشته باشد و طبعاً کارها را از روی عادت انجام دهد، درست نمی شود؛ اما اگر با این دقت انجام دهد، کم کم ایمان بالا می رود و آیات قرآن در انسان اثر بیشتری می گذارد. کم کم دیگر گناه نمی کند. وقتی گناه نکرد، آن ها هم دیگر خیر و رحمت برای انسان می نویسند. س: با توجه به اقبال و ادبار نفس نسبت به اعمال دینی، هنگامی که روحیه ی ادبار داریم، بسیار در معرض گناه قرار می گیریم؛ چه کنیم که در این موقعیت مرتکب گناه نشویم؟ ج: امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام در نهج البلاغه یک قانون کلی به دست ما داده اند و فرموده اند: «اگر نفس، حال ادبار داشت، واجبات و محرمات را از او بخواه و اجازه نده آن را ترک کند؛ اما عبادات دیگر را رها کن و مستحبات را به او تحمیل نکن. اما واجب و حرام را باید محکم از او بخواهی. هر وقت حالش خوب بود، کارهای مستحب را هم می توانی اضافه کنی.» این قاعده کلی است. حال انسان ابتداءًا به دست خودش نیست؛ به دست عوامل مختلفی است که آن را بالا و پایین می برند. گاهی به انسان خبر می دهند که: «بچه ات رفت زیر ماشین!» اینجا حال عوض می شود. نمی شود؟ نشاط از بین می رود و انسان معمولاً حال کار ندارد. گاهی به انسان خبر می دهند که: «کشتی مال التجاره تو غرق شد!» اینجا حال از بین می رود. عوامل زندگی در اضافه کردن حال و کم کردن آن مؤثرند تا ان شاء الله در اثر تقوا و انجام کارهایی که خدای متعال دستور داده، ایمان بالا رود؛ آن وقت اوضاع عوض می شود. اما ابتداءًا که ما گرفتار نفس اماره هستیم، خیلی از عوامل محیط، عوامل زندگی و حوادث در حالات انسان مؤثرند. گاهی حال به جایی می رسد که دیده شده بعضی ها در اثر بی حالی نماز نمی خوانند. کسی فوت کرده و او صبح تا شب به دنبال مسائل مرده بازی می رود و نماز نمی خواند. از این ها هست؛ ولی دستور این است که اگر حال تنزّل کرد و نشاط از بین برفت، چون خدا گفته در هیچ حالی واجب و حرام را نمی شود زیر پا گذاشت، این دو را باید از نفس بخواهی و بقیه را معاف بداری. این قاعده کلی است. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 2): ✅ عاقل کسی است که حلالها او را از شکر نعمتهای خدا باز ندارد و بر مقاومت او غلبه نکند. 📖 إنَّ اَلْعَاقِلَ اَلَّذِي لاَ يَشْغَلُ اَلْحَلاَلُ شُكْرَهُ وَ لاَ يَغْلِبُ اَلْحَرَامُ صَبْرَهُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ صراط مستقیم چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: هدف بايد «صراط الله» باشد؛ «صراط الله العزيز الحميد» ، «انّك على صراط مستقيم» ، «ادع الى سبيل ربّك». هدف تمام پيامبران، كشاندن مردم به صراط مستقيم است و صراط مستقيم هم يعنى ؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم». بايد مردم را به الهى كه همان صراط مستقيم است، سوق دهيد. البته اين ، در زمينه ى اخلاق، در زمينه ى عمل فردى و در زمينه ى عمل اجتماعى كاربرد دارد، كه وقتى بحث عمل اجتماعى پيش آمد، آن وقت بحثهاى سياسى، تحليلهاى سياسى، تبيين سياسى هم در حوزه ى كار شما قرار مى گيرد. (03/ 10/ 1376) ✍️ توضیح: عبودیت یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 288 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در قیامت، فرق مسلمان و کافر چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: کسانی که مسلمان شده و به دستورات واجب و حرام خدا عمل کرده‌اند، به خاطر همین عملکردشان، به آنها باغ‌ویلاهای بهشتی برای سکونت ابدی‌شان پیشکش خواهد شد.* اما کافرانی که از پذیرش دستورات واجب و حرام خدا سرپیچی کرده‌اند، بدون شک جایشان آتش جهنم خواهد بود. هر بار که بخواهند از آن خارج شوند، دوباره به آن برگردانده خواهند شد و بر سرشان فریاد زده خواهد شد: «بچشید عذاب آتشی را که در دنیا دروغ می دانستید.» 📖 أمَّا الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوى‏ نُزُلاً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ * وَ أَمَّا الَّذينَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النَّارُ كُلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها أُعيدُوا فيها وَ قيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ (سجده، 18 و 20) آیه شماره 342 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 34) 🌷 امام صادق (ع) فرمود: است ، هر بدنی كه در هر 40 روز حتی یک آسيب هم نبيند. من به امام گفتم: واقعاً ملعون است‌؟ و چون آن حضرت ديد اين گفته برای من سنگین است، فرمود: اى يونس! خراش در تن، سيلى بر چهره، لغزش پا، به زمين افتادن، نيازمندى و بريده شدن بند كفش و مانند اینها آسیب است. اى يونس! مؤمن نزد خداوند تعالى محترم تر از اين است كه 40 روز بر او بگذرد و خدا او را از گناهانش پاك نكند گر چه با غصه اى باشد كه او را فرا بگيرد و نداند از كجاست و براى چيست. یا اینکه يكى از شما پولهایش را پيش خود مي گذارد و مى‌بيند كم است و غصه دار مى‌شود و پس از آن مي فهمد كه نه، کامل است (و اشتباه كرده). همين غصه ناشى از اشتباه هم پاره‌اى از گناهان او را فرو می ريزد و پاكش می كند. ✍️ نتیجه: سختی ها و مصیبتها و رنجها برای کسی که مؤمن است، باعث پاک شدن از گناهان است. اما اگر مدّتها همه چیز رو به راه باشد، از رحمت خدا دور شده ایم. 📖 مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ كُلُّ بَدَنٍ لاَ يُصَابُ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَقُلْتُ مَلْعُونٌ قَالَ مَلْعُونٌ فَلَمَّا رَأَى عِظَمَ ذَلِكَ عَلَيَّ قَالَ يَا يُونُسُ إِنَّ مِنَ اَلْبَلِيَّةِ اَلْخَدْشَةَ وَ اَللَّطْمَةَ وَ اَلْعَثْرَةَ وَ اَلنَّكْبَةَ وَ اَلْفَقْرَ وَ اِنْقِطَاعَ اَلشَّسْعِ وَ أَشْبَاهَ ذَلِكَ يَا يُونُسُ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَكْرَمُ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَنْ يَمُرَّ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً لاَ يُمَحَّصُ فِيهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ بِغَمٍّ يُصِيبُهُ لاَ يَدْرِي مَا وَجْهُهُ وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَضَعُ اَلدَّرَاهِمَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَرَاهَا فَيَجِدُهَا نَاقِصَةً فَيَغْتَمُّ بِذَلِكَ فَيَجِدُهَا سَوَاءً فَيَكُونُ ذَلِكَ حَطّاً لِبَعْضِ ذُنُوبِهِ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 4) س: شما فرموده اید شاگرد باید در این مرحله با ادامه ی ترک گناه و انجام واجبات و اخلاص و ذکر کثیر و ترک لغو جلو برود تا نتایجی برایش حاصل شود و آن نتایج را به استاد گزارش کند و مرحله بعد بیان شود. آن نتایج چیست؟ آیا همین که انسان سوز و گدازش زیاد شد و خواب و خوراکش کم شد و...؟ ج: شما که آن را نرفته ای تا برایت پیش آید. اگر بگوییم، گفتنِ نتیجه است بدون راه. شما خودت ترک گناه را ادامه بده، ان شاء الله می فهمی که چه پیش می آید. س: می ترسیم پیش بیاید و نفهمیم که از آن نتایج است و از دست برود؟ ج: نه، نترس. چون عمل نمی کنی، پیش نمی آید. راحت باش. س: بنده گاهی در حالات معنوی خوب و مورد قبولی هستم و توجهم به خدا و مراقبت از نفسم بیشتر می شود و گاهی برعکس است و به طور تناوبی و موقتی حال خوب و بد نفس تکرار می شود. علت چیست؟ ج: گناه می کنی. بعضی از وظائف را انجام نمی دهی و بعضی از کارهایی را که نباید انجام دهی، انجام می دهی. این ها در حالات خوب و بد انسان اثر می کنند. س: شما فرموده اید بهترین روش دوری از گناه، مراقبه است؛ بهترین روش مراقبه چیست؟ ج: مراقبت یعنی مواظبت. وقتی به خیابان می روم، اگر بخواهم چشم چرانی کنم، این همه گناه مرتکب می شوم. باید مواظب چشم باشم و اولین بار که چشمم بدون اختیار به زن نامحرم افتاد، چشمم را برگردانم. به این می گویند مراقبت. اگر انسان کارها را از روی غفلت انجام دهد که همیشه انجام می دهد، از میان آن گناه پیدا می شود؛ لذا در تمام اعمالی که انجام می دهد، باید اول مراقب باشد. وقتی می خواهم نگاه کنم، باید مواظب باشم که حرام نباشد. اگر حرام است، ترک کنم. وقتی می خواهم حرف بزنم، اگر حرام است، نگویم. وقتی می خواهم گوش بدهم، اگر حرام است، گوش ندهم. این مراقبت در حین عمل است. اگر دو سه هفته این کار را کردم، دیگر از اعمال من حرام صادر نمی شود. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 3): ✅ هر كس سه چيز را بر سه چيز مسلط‍‌ كند، گویا به در ويران كردن كمك كرده است. هر کس: 1️⃣ نور تفكر را با آرزوهاى دور و دراز تيره سازد 2️⃣ و سخنان حكيمانه‌ اش را با سخنان بيهوده پایمال كند 3️⃣ و نور عبرتش را با شهوات نفسانی خاموش نمايد، به هواى در ويران ساختن كمك كرده است. و هر كس را ويران كند، دين و دنيايش را تباه ساخته است. 📖 يا هِشَامُ مَنْ سَلَّطَ ثَلاَثاً عَلَى ثَلاَثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ مَنْ أَظْلَمَ نُورَ فِكْرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلاَمِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِهِ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هَدَمَ عَقْلَهُ أَفْسَدَ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ دُنْيَاهُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ معنی اصلی توحید و مصداقهای امروزین آن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: توحيدِ خالص، يعنى نفى غير خدا. اين آن توحيد خالص است. توحيد، فقط اين نبود كه بتها را كنار بگذارند. توحيد يك معناى شامل و عام و ساير در طول تاريخ است. هميشه كه بتهاى مكه وجود ندارند. هميشه كه بتِ سنگى و چوبى وجود ندارد. معنا و روح توحيد عبارت است از اينكه انسان از غير خدا نكند و در مقابل غير خدا، جبهه ى بندگى به زمين نسايد. اين معناى كامل و خالص است. حال شما اگر با چشم روشن بينانه و آگاهانه و مسلّح به دانشهاى مربوط به زندگى بشر- علوم اجتماعى و علوم تربيتى و امثال ذلك- به اين عنوان نگاه كنيد، خواهيد ديد كه دايره ى ، دايره ى وسيعى است. قيد و بندهايى كه به بشر بسته مى شود، هريك نوعى براى انسان به وجود مى آورد. نظامهاى اجتماعىِ غلط، آداب و عاداتِ غلط، خرافات، اشخاص و قدرتهاى استبدادى، هواهاى نفسانى- كه اين از همه رايج تر است- و پول، زر و زور. اين ها انواع است. وقتى مى گوييم «لا إله إلّا اللّه وحده لا شريك له»، يعنى توحيد خالص. معنايش اين است كه همه ى اين به كنار رود كه اگر چنين شود، فلاح و رستگارى، حقيقتاً حاصل خواهد شد. (10/ 10/ 1373) ✍️ خلاصه: عبودیت خدا یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 289 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا از پیامبر اکرم (ص) با چه صفتی یاد کرده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: اگر در کتابی که بر محمد نازل کرده ایم، شک دارید، یک سوره مثل آن بیاورید! ✍️ شرح: کسی است که مطیع دستورات ارباب است. عبد خدا را انجام می دهد و حرامها را ترک می کند. این صفت مهم پیامبر اکرم (ص) در قرآن است. 📖 و إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ (بقره، 23) آیه شماره 214 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 35) 🌷 امام صادق (ع): است، ، كسى كه همسايه‌اش را اذیت کند. است، ، كسى كه برادرش با او آغازِ آشتى كند و او نپذيرد و آشتى نكند. است، ، كسى كه دستورات قرآن را مي داند و با اصرار، شراب مي نوشد. 📖 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ آذَى جَارَهُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ رَجُلٌ يَبْدَؤُهُ أَخُوهُ بِالصُّلْحِ فَلَمْ يُصَالِحْهُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ حَامِلُ اَلْقُرْآنِ مُصِرٌّ عَلَى شُرْبِ اَلْخَمْرِ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 5) س: لطفاً درباره ی مراقبه و محاسبه و راه شروع آن توضیح دهید؟ ج: فارسی مراقبه، مراقبت است. عجم ها با تلفظ هاء دو چشم در آخر کلمه به صورت وقف آشنا نیستند؛ لذا می گویند: «مراقبت». می گویند: «مراقبت کن. مواظبت کن.» مراقبت یعنی مواظبت. کسی که می خواهد از کارهایش گناه صادر نشود، باید مراقب اعمال خود باشد. باید مواظب باشد وقتی با چشم نگاه می کند، در آن گناه نباشد. وقتی با زبان حرف می زند، در آن گناه نباشد. وقتی با گوش کار می کند، در آن گناه نباشد. وقتی با دست و پا کار می کند، در آن گناه نباشد. اگر می خواهد در این کارها که از اعضا و جوارح انسان صادر می شود گناه نباشد، باید مواظب باشد که با این ابزار و ادوات، گناه نکند. به این می گویند: «مراقبت». اگر انسان خود را در سایه ی غفلت رها کرد و طبق عادت همیشه کار کرد، دست و پای این کارها را نمی تواند جمع کند و گناه را ترک کند. تا آخر همین است. حتماً باید مدت کوتاهی با مراقبت نگاه کند؛ با مراقبت حرف بزند؛ با مراقبت گوش بدهد؛ با مراقبت با دست و پا کار کند که از این ها کار حرام درنیاید. امام صادق (ع) فرمودند: «هر کاری خواستی بکنی، ببین اگر حرام است، ترک کن و اگر حلال است، انجام بده.» این مراقبت است. ما هم اگر بخواهیم کارهایمان را با اعضا و جوارح منظم کنیم، چاره ای جز این نداریم که مدتی با مراقبت کار کنیم تا مراقبت برای ما عادی شود؛ عادی یعنی بدون زحمت و فکر کاری کنیم که گناه نباشد. بنابراین هر کاری خواستیم بکنیم، باید ببینیم اگر حرام است، ترک کنیم و اگر حلال است و خدا اجازه داده، انجام دهیم. اسم این مراقبت است. ابتداءًا ممکن است مراقبت ما خیلی فراگیر نباشد؛ چون غیر مراقبت برای ما عادی شده است و ممکن است باز هم از بین کارهای ما چیزهایی از دستمان در برود. گفته اند این چیزها را با محاسبه گیر بیاور. شب ها وقتی خواستی بخوابی و به برنامه ی عمل و کار خاتمه دهی، ببین صبح تا کنون چه کرده ای. آیا از بین کارهای حلال، چیزی به عنوان حرام درآمده است یا نه؟ اگر دیدی درآمده، حساب کن و توبه کن و تصمیم بگیر از فردا دیگر آن مقدار را هم انجام ندهی. محاسبه، متمّم امر مراقبه است؛ اما آنچه همه کاره و اساس است، مراقبت خوب است. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen