eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
50 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 4) س: شما فرموده اید شاگرد باید در این مرحله با ادامه ی ترک گناه و انجام واجبات و اخلاص و ذکر کثیر و ترک لغو جلو برود تا نتایجی برایش حاصل شود و آن نتایج را به استاد گزارش کند و مرحله بعد بیان شود. آن نتایج چیست؟ آیا همین که انسان سوز و گدازش زیاد شد و خواب و خوراکش کم شد و...؟ ج: شما که آن را نرفته ای تا برایت پیش آید. اگر بگوییم، گفتنِ نتیجه است بدون راه. شما خودت ترک گناه را ادامه بده، ان شاء الله می فهمی که چه پیش می آید. س: می ترسیم پیش بیاید و نفهمیم که از آن نتایج است و از دست برود؟ ج: نه، نترس. چون عمل نمی کنی، پیش نمی آید. راحت باش. س: بنده گاهی در حالات معنوی خوب و مورد قبولی هستم و توجهم به خدا و مراقبت از نفسم بیشتر می شود و گاهی برعکس است و به طور تناوبی و موقتی حال خوب و بد نفس تکرار می شود. علت چیست؟ ج: گناه می کنی. بعضی از وظائف را انجام نمی دهی و بعضی از کارهایی را که نباید انجام دهی، انجام می دهی. این ها در حالات خوب و بد انسان اثر می کنند. س: شما فرموده اید بهترین روش دوری از گناه، مراقبه است؛ بهترین روش مراقبه چیست؟ ج: مراقبت یعنی مواظبت. وقتی به خیابان می روم، اگر بخواهم چشم چرانی کنم، این همه گناه مرتکب می شوم. باید مواظب چشم باشم و اولین بار که چشمم بدون اختیار به زن نامحرم افتاد، چشمم را برگردانم. به این می گویند مراقبت. اگر انسان کارها را از روی غفلت انجام دهد که همیشه انجام می دهد، از میان آن گناه پیدا می شود؛ لذا در تمام اعمالی که انجام می دهد، باید اول مراقب باشد. وقتی می خواهم نگاه کنم، باید مواظب باشم که حرام نباشد. اگر حرام است، ترک کنم. وقتی می خواهم حرف بزنم، اگر حرام است، نگویم. وقتی می خواهم گوش بدهم، اگر حرام است، گوش ندهم. این مراقبت در حین عمل است. اگر دو سه هفته این کار را کردم، دیگر از اعمال من حرام صادر نمی شود. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 3): ✅ هر كس سه چيز را بر سه چيز مسلط‍‌ كند، گویا به در ويران كردن كمك كرده است. هر کس: 1️⃣ نور تفكر را با آرزوهاى دور و دراز تيره سازد 2️⃣ و سخنان حكيمانه‌ اش را با سخنان بيهوده پایمال كند 3️⃣ و نور عبرتش را با شهوات نفسانی خاموش نمايد، به هواى در ويران ساختن كمك كرده است. و هر كس را ويران كند، دين و دنيايش را تباه ساخته است. 📖 يا هِشَامُ مَنْ سَلَّطَ ثَلاَثاً عَلَى ثَلاَثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ مَنْ أَظْلَمَ نُورَ فِكْرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلاَمِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِهِ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هَدَمَ عَقْلَهُ أَفْسَدَ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ دُنْيَاهُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ معنی اصلی توحید و مصداقهای امروزین آن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: توحيدِ خالص، يعنى نفى غير خدا. اين آن توحيد خالص است. توحيد، فقط اين نبود كه بتها را كنار بگذارند. توحيد يك معناى شامل و عام و ساير در طول تاريخ است. هميشه كه بتهاى مكه وجود ندارند. هميشه كه بتِ سنگى و چوبى وجود ندارد. معنا و روح توحيد عبارت است از اينكه انسان از غير خدا نكند و در مقابل غير خدا، جبهه ى بندگى به زمين نسايد. اين معناى كامل و خالص است. حال شما اگر با چشم روشن بينانه و آگاهانه و مسلّح به دانشهاى مربوط به زندگى بشر- علوم اجتماعى و علوم تربيتى و امثال ذلك- به اين عنوان نگاه كنيد، خواهيد ديد كه دايره ى ، دايره ى وسيعى است. قيد و بندهايى كه به بشر بسته مى شود، هريك نوعى براى انسان به وجود مى آورد. نظامهاى اجتماعىِ غلط، آداب و عاداتِ غلط، خرافات، اشخاص و قدرتهاى استبدادى، هواهاى نفسانى- كه اين از همه رايج تر است- و پول، زر و زور. اين ها انواع است. وقتى مى گوييم «لا إله إلّا اللّه وحده لا شريك له»، يعنى توحيد خالص. معنايش اين است كه همه ى اين به كنار رود كه اگر چنين شود، فلاح و رستگارى، حقيقتاً حاصل خواهد شد. (10/ 10/ 1373) ✍️ خلاصه: عبودیت خدا یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 289 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا از پیامبر اکرم (ص) با چه صفتی یاد کرده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: اگر در کتابی که بر محمد نازل کرده ایم، شک دارید، یک سوره مثل آن بیاورید! ✍️ شرح: کسی است که مطیع دستورات ارباب است. عبد خدا را انجام می دهد و حرامها را ترک می کند. این صفت مهم پیامبر اکرم (ص) در قرآن است. 📖 و إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ (بقره، 23) آیه شماره 214 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 35) 🌷 امام صادق (ع): است، ، كسى كه همسايه‌اش را اذیت کند. است، ، كسى كه برادرش با او آغازِ آشتى كند و او نپذيرد و آشتى نكند. است، ، كسى كه دستورات قرآن را مي داند و با اصرار، شراب مي نوشد. 📖 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ آذَى جَارَهُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ رَجُلٌ يَبْدَؤُهُ أَخُوهُ بِالصُّلْحِ فَلَمْ يُصَالِحْهُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ حَامِلُ اَلْقُرْآنِ مُصِرٌّ عَلَى شُرْبِ اَلْخَمْرِ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 5) س: لطفاً درباره ی مراقبه و محاسبه و راه شروع آن توضیح دهید؟ ج: فارسی مراقبه، مراقبت است. عجم ها با تلفظ هاء دو چشم در آخر کلمه به صورت وقف آشنا نیستند؛ لذا می گویند: «مراقبت». می گویند: «مراقبت کن. مواظبت کن.» مراقبت یعنی مواظبت. کسی که می خواهد از کارهایش گناه صادر نشود، باید مراقب اعمال خود باشد. باید مواظب باشد وقتی با چشم نگاه می کند، در آن گناه نباشد. وقتی با زبان حرف می زند، در آن گناه نباشد. وقتی با گوش کار می کند، در آن گناه نباشد. وقتی با دست و پا کار می کند، در آن گناه نباشد. اگر می خواهد در این کارها که از اعضا و جوارح انسان صادر می شود گناه نباشد، باید مواظب باشد که با این ابزار و ادوات، گناه نکند. به این می گویند: «مراقبت». اگر انسان خود را در سایه ی غفلت رها کرد و طبق عادت همیشه کار کرد، دست و پای این کارها را نمی تواند جمع کند و گناه را ترک کند. تا آخر همین است. حتماً باید مدت کوتاهی با مراقبت نگاه کند؛ با مراقبت حرف بزند؛ با مراقبت گوش بدهد؛ با مراقبت با دست و پا کار کند که از این ها کار حرام درنیاید. امام صادق (ع) فرمودند: «هر کاری خواستی بکنی، ببین اگر حرام است، ترک کن و اگر حلال است، انجام بده.» این مراقبت است. ما هم اگر بخواهیم کارهایمان را با اعضا و جوارح منظم کنیم، چاره ای جز این نداریم که مدتی با مراقبت کار کنیم تا مراقبت برای ما عادی شود؛ عادی یعنی بدون زحمت و فکر کاری کنیم که گناه نباشد. بنابراین هر کاری خواستیم بکنیم، باید ببینیم اگر حرام است، ترک کنیم و اگر حلال است و خدا اجازه داده، انجام دهیم. اسم این مراقبت است. ابتداءًا ممکن است مراقبت ما خیلی فراگیر نباشد؛ چون غیر مراقبت برای ما عادی شده است و ممکن است باز هم از بین کارهای ما چیزهایی از دستمان در برود. گفته اند این چیزها را با محاسبه گیر بیاور. شب ها وقتی خواستی بخوابی و به برنامه ی عمل و کار خاتمه دهی، ببین صبح تا کنون چه کرده ای. آیا از بین کارهای حلال، چیزی به عنوان حرام درآمده است یا نه؟ اگر دیدی درآمده، حساب کن و توبه کن و تصمیم بگیر از فردا دیگر آن مقدار را هم انجام ندهی. محاسبه، متمّم امر مراقبه است؛ اما آنچه همه کاره و اساس است، مراقبت خوب است. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 4): ✅ ای هشام! تو كه عقلت را از از خدایت باز داشته‌ اى، و را بر عقلت حاکم کرده‌ اى، چگونه ممکن است عملت از نظر خدا و پاک شده باشد؟ ✍️ شرح: تنها راه تزکیه عمل، اطاعت از خدا و غلبه عقل بر هوسها است و این دو با انجام و ترک محقق می شود. 📖 يا هِشَامُ كَيْفَ يَزْكُو عِنْدَ اَللَّهِ عَمَلُكَ وَ أَنْتَ قَدْ شَغَلْتَ عَقْلَكَ عَنْ أَمْرِ رَبِّكَ وَ أَطَعْتَ هَوَاكَ عَلَى غَلَبَةِ عَقْلِكَ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ اشکال حاکمان کشورهای به ظاهر اسلامی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: بعضى از كشورهايى كه به نحوى خودشان را مقيّد به احكام اسلامى نشان مى دهند، براى مسائلشان، به آيه و روايتى استناد مى كنند؛ چهار نفر عمامه به سر را هم به خدمت مى گيرند، براى اينكه در جايى برايشان فتوايى بدهند و كارى كنند. اين كشورها، اگرچه به ظاهر چيزى مثل حاكميّت اسلامى دارند، امّا حاكميّت اسلامى با ارزشها و معيارهاى نَبَوى و وَلَوى، علم و ، عدالت، خدا و خشيت الهى و «ترتعد فرائسه في المحراب»، كه روش انبيا و اوليا و مقرّب ترين افراد به خدا بوده است، در جامعه شان مطرح نيست. اگر تعبيرات تندتر و واضح ترى نخواهيم بكنيم، آن ها يك عدّه آدم هاى دور از دينند. (28/ 02/ 1374) ✍️ توضیح: عبودیت یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 290 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مفاد تعهّدی که خدا از یهودیان گرفته بود، چه بود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: از یهودیان بنی اسرائیل تعهّد گرفتیم که غیر خدا نباشید و غیر خدا نکنید و به خوبی، حقوق والدین، نزدیکان، یتیمان، و فقرا را رعایت کنید و به مردم، سخن خوب که همان سخن خداست را بگویید و نماز را اقامه کنید و زکات را ادا کنید. اما شما یهودیان به جز تعداد کمی‌تان همگی از این دستورات روگردان شدید و اکنون نیز به آن پشت می کنید. ✍️ شرح: غیر خدا نبودن و غیر خدا نکردن یعنی اطاعت نکردن از دستورات هر کس که مخالف و خدا حرف می زند. 📖 و إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ‏ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ (بقره، 83) آیه شماره 215 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 36) 🌷 امام صادق (ع): است، ملعون، دانشمندی كه عالم درباری یک حاکم ظالم شود و او را در ظلم و ستمکاری اش يارى دهد. است، ، دشمن على بن ابى طالب (ع). زيرا تا کسی دشمن رسول خدا نباشد، دشمن علی (ع) نمی شود و هر كس دشمن رسول خدا باشد، خدا او را در دنيا و آخرت می كند. 📖 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ عَالِمٌ يَؤُمُّ سُلْطَاناً جَائِراً مُعِيناً لَهُ عَلَى جَوْرِهِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مُبْغِضُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ مَا أَبْغَضَهُ حَتَّى أَبْغَضَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ أَبْغَضَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَعَنَهُ اَللَّهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 6) س: بارها تصمیم به مراقبه می گیریم، اما در آخر شب می بینیم که اتفاقاً امروز بیشتر خطا کرده ایم؛ علت چیست؟ ج: معلوم می شود بیشتر مراقبه را از دست داده ای. روی عادت کار کرده ای و به گناه عادت کرده ای و گناه یکی پس از دیگری با چشم و گوش زبانت صادر شده است. مجدداً باید تصمیم به مراقبت بگیری. س: یکی از علماء می فرمودند: «مراقبت فقط با گدایی کردن درِ خانه ی خدا حاصل می شود.» آیا این صحیح است؟ ج: بنا شد ما «کتاب الله و عترتی» را داشته باشیم. خدا این طور می گوید: «مواظب باش گناه نکنی»؛ یعنی مراقب باش. س: اگر منظور این باشد که مثلاً توفیق مراقبه را هم از خدا بخواهیم، آیا این با قرآن و عترت موافق هست یا نه؟ ج: کسی که می خواهد مراقبت کند، احساس می کند الآن نفس از این کار عاجز است. نفس به گناه عادت کرده و ترک گناه برایش سخت است و زیر بار نمی رود. آن وقت باید دست به دامن خدا و اولیاء خدا شود. اما اگر نشود، معلوم می شود راست نمی گوید. س: علت غفلت از مراقبه چیست؟ ج: انسان، مادی است و نیازهای مادی دارد. تأمین نیاز مادی توجه می خواهد. وقتی انسان می خواهد برود نان بخرد، باید به این جریان توجه داشته باشد. وقتی می خواهد نزد پزشک برود، توجه می خواهد. توجه به این ها غفلت از خداست. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 5): ✅ ای هشام! انسانها را برای از خدا خلق کرده اند و هیچ نجاتی جز با از خدا میسّر نيست. لازمه از خدا دانستن دستورات و خداست، و مقدمه این دانستن، یادگیری احکام و است و این یادگیری به وسیله عقل صورت می پذيرد. 📖 يا هِشَامُ نُصِبَ اَلْخَلْقُ لِطَاعَةِ اَللَّهِ وَ لاَ نَجَاةَ إِلاَّ بِالطَّاعَةِ وَ اَلطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ وَ اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ وَ اَلتَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ يُعْتَقَدُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📣 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen