eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
51 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 7) س: لطفاً درباره ی محاسبه ی اعمال و نحوه محاسبه توضیح دهید؟ ج: محاسبه معلوم است. شب ها که انسان می خواهد بخوابد و دست از کار بکشد، ببیند صبح تا کنون چه کرده است. یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم، گوش، زبان، دست و پا انجام داده است، بکشد و ببیند در آن گناه بوده است یا نه. اگر گناه بوده است، استغفار کند و تصمیم بگیرد از فردا دیگر انجام ندهد. اگر گناه نبوده است، سپاس گزاری کند و فردا ادامه دهد؛ ان شاء الله. اما مراقبت مهم تر از محاسبه است؛ چون اگر مراقبه نباشد، حرام از دست انسان درمی رود. مراقبت نمی گذارد این اتفاق بیفتد. اگر انسان دو سه هفته مراقبت کند، می تواند بر اعضا مسلّط شود که دیگر کار حرام از او سر نزند و الّا اگر در انجام عمل، مراقبت نباشد و طبق عادت معمول عمل کند، از دست او درمی رود. آن وقت شب باید با محاسبه آن را گیر بیاورد. مراقبه، کار محاسبه را هم آسان می کند. س: مؤاخذه چطور؟ ج: مؤاخذه طلب شما. مؤاخذه کار خداست. شما مؤاخذه نکن. شما اگر همین دو را انجام دهی، کار درست می شود. س: بعضی در محاسبه ی نفس، عملی انجام می دهند و زود متنبه می شوند و اگر کار بدی بوده، فوراً استغفار می کنند. آیا این هم احتیاج به محاسبه ی چند دقیقه ای دارد؟ ج: نه دیگر؛ چون ممکن است این را بفهمد و کارهای دیگر را طبق عادت انجام دهد و نفهمد. باید آخر شب یک حساب اجمالی کشید. س: آیا این درست است که انسان از یک چیز حلال که دلش می خواهد، صرف نظر کند یا آن را محدود کند تا نفس مهار شود؟ ج: نه؛ خدا این را نگفته است. فقط باید جلو حرام را بگیریم. اگر حلال را هم اضافه کنی، بار سنگین می شود و نفس از زیر آن فرار می کند. خدا عمداً بار را سبک گرفته که راحت بتوانیم بلند کنیم. همین دو را انجام بده. بقیه ی آن حلال است. استفاده کن. طوری نیست؛ منتهی این دو را سخت بگیر. اگر به اینجا رسید، به هیچ وجه حرف او را قبول نکن. اگر این کار را بکنی، هیچ اشکالی ندارد. انجام حلال مانعی ندارد. س: چگونه عیوب خود را پیدا کنیم؟ ج: عیوب ما که مخفی نیست. خیلی ظاهر و علنی است. خیلی چراغ لازم نیست که برداریم و داخل آن را بگردیم. پر است. همه ی آن عیب است. وقتی ایمان انسان ضعیف باشد، هم صفات روحی او عیب دارد و خراب است و هم اعمال او خراب است. جز با تقوا نه می شود اعمال را اصلاح کرد و نه صفات بد بیرون را. مراعات تقوا سه اصلاح در پی دارد: یک: اصلاح محیط زندگی. اگر مسلمان هایی که در یک محیط زندگی می کنند، تقوا را مراعات کنند، آن محیط، محیطِ زندگی انسان ها می شود. در آن دزدی نیست؛ ظلم نیست؛ ستم نیست و تمام خیانت ها و جنایت ها از آنجا منتفی است. دوم: اعمال انسان یک دست صالح می شود و دیگر عمل طالح وجود ندارد. چون ترک حرام می کند، همه ی اعمال او خوب است. سوم: صفات بد نفسانی اصلاح می شود و به صفات خوب تبدیل می شود؛ چون وقتی ایمان بالا رفت، ریشه ی صفات بد خشک می شود و ریشه ی صفات خوب کم کم فعال می شود و انسان صفات خوب پیدا می کند. این سه اصلاح، فقط زیر سر تقواست. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 6): ✅ ای هشام! عاقلان، مادیات اضافه بر نیاز را ترك می كنند، چه رسد به مادیات . با آنكه ترك مادیات اضافه، مستحب است و ترك مادیات ، است. 📖 یا هشام إِنَّ اَلْعُقَلاَءَ تَرَكُوا فُضُولَ اَلدُّنْيَا فَكَيْفَ اَلذُّنُوبُ وَ تَرْكُ اَلدُّنْيَا مِنَ اَلْفَضْلِ وَ تَرْكُ اَلذُّنُوبِ مِنَ اَلْفَرْضِ. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ لازمه تعقیب هر هدفی در سیاست خارجی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: صحبت عمده ى ما به اقتضاى رابطه ى محبت آميز و صميمانه كه بين ما و دوستان سياست خارجى وجود دارد، عبارت است از توصيه ى به . شما هر هدفى را كه بخواهيد در سياست خارجى در چهارچوب اعتقادات و ايمانتان تعقيب كنيد، به حصن و حصار مستحكم در درون خودتان احتياج داريد. (25/ 05/ 1383) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. پند 100 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در مناظره با مسیحیان و یهودیان از چه موضوعی باید شروع کرد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای محمد! به یهودیان و مسیحیان بگو: همگی به سمت این دستور عاقلانه که وظیفه مشترک همه ماست، بیایید. بیایید همگی هیچ کس جز خدا که خالق ماست، نباشیم و از هیچ کس جز خدا نکنیم و در کردن، هیچ کس را شریک خدا نکنیم و هیچ کدام از ما کسی غیر از خدا را خود نداند. اما اگر یهودیان و مسیحیان به این پیشنهاد پشت کردند، به آنها بگویید: پس شاهد باشید که ما خدا هستیم. ✍️ شرح: عبد خدا بودن و اطاعت از او و تسلیم او بودن یعنی انجام دستورات و خدا. 📖 قلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (آل عمران، 64) آیه شماره 217 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 38) 🌷 امام صادق (ع): جدم رسول خدا (ص) فرموده: است، ، هر كس پس از من به دخترم فاطمه ظلم كند و حق او را غصب كند و او را بكشد. آن گاه پیامبر رو به فاطمه فرمود؛ اى فاطمه! مژده باد بر تو كه تو نزد خداوند مقامى پسنديده داری که در آن مقام، دوستانت و شيعيانت را شفاعت می كنى و شفاعتت پذيرفته می شود. اى فاطمه! اگر همه پيغمبرانی كه خدا مبعوث كرده و همه فرشتگان مقرّبش برای دشمن تو كه حق تو را غصب كرده، شفاعت كنند، خدا هرگز دشمن تو را از آتش جهنم بيرون نمی آورد. 📖 قالَ جَدِّي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ اِبْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا ثُمَّ قَالَ يَا فَاطِمَةُ اَلْبُشْرَى فَلَكَ عِنْدَ اَللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ تَشْفَعِينَ فِيهِ لِمُحِبِّيكِ وَ شِيعَتِكِ فَتَشْفَعِينَ يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ شَفَعُوا فِي كُلِّ مُبْغِضٍ لَكَ غَاصِبٍ لَكَ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 8) س: نظر شما درباره ی معرفت نفس چیست؟ چگونه درباره ی معرفت نفس تفکر کنیم؟ ج: این ها برای بعد از تقواست. ان شاء الله اگر تقوا را مراعات کردی، نوبت معرفت نفس می شود؛ اما الآن خبری نیست. الآن انسان نه می خواهد و نه به آن می رسد. الآن باید تقوا را مراعات کنیم که زمینه آماده شود؛ بعد ان شاء الله. س: آیا آنچه درباره ی مراقبه و مشارطه و این چیزها گفته اند، برای تقوا نیاز است؟ ج: نه؛ خدا به این صورت نگفته است. باید مواظب اعمالت باشی. انسان عادت کرده از روی عادت کار می کند. از روی عادت نگاه می کند؛ گوش می دهد؛ می رود و می آید. از حالا به بعد که اول سن بلوغ است، نمی شود از روی عادت کار کرد. اگر از روی عادت کار کنیم، از آن گناه درمی آید. هر کاری می خواهیم بکنیم، باید مواظب باشیم که حلال است یا حرام. اگر حلال است، انجام دهیم و اگر حرام است، نه. کار با این درست می شود. س: یعنی باید قبل از اعمال برای اعمال فکر کرد؟ ج: زیاد نه؛ بلکه مختصر. هر کاری خواستی بکنی، ببین خدا اجازه داده یا نه؟ این مقدار لازم است. این مراقبه است. اثرش خیلی بیشتر از محاسبه است. بعد هم ان شاء الله آخر شب که خواستیم دست از کار بکشیم، یک نگاه اجمالی بکنیم ببینیم گناهی در آن گیر نمی آید؟ اگر دیدیم نیست، سپاس گزاری کنیم. اگر دیدیم هست، فوراً توبه کنیم و تصمیم بگیریم که ان شاء الله دیگر ادامه ندهیم. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 7): ✅ ای هشام! خدا رحمت کند کسی را که آن گونه که باید، از خدا حیا کند. پس سر و آنچه را در سر دارد و شکم و آنچه را در شکم دارد، از حفظ کند و مرگ و پوسیدگی بدن در قبر را به یاد داشته باشد و بداند که بهشت در میان ناملایمات و سختی ها به دست می آید و جهنم در میان شهوات. 📖 يا هِشَامُ رَحِمَ اَللَّهُ مَنِ اِسْتَحْيَا مِنَ اَللَّهِ حَقَّ اَلْحَيَاءِ فَحَفِظَ اَلرَّأْسَ وَ مَا حَوَى وَ اَلْبَطْنَ وَ مَا وَعَى وَ ذَكَرَ اَلْمَوْتَ وَ اَلْبِلَى وَ عَلِمَ أَنَّ اَلْجَنَّةَ مَحْفُوفَةٌ بِالْمَكَارِهِ وَ اَلنَّارَ مَحْفُوفَةٌ بِالشَّهَوَاتِ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 39) 🌷 امام صادق (ع): است، ، کسی که قطع رحم کند (یعنی با فامیلهای نسبی اش قهر کند.) است، ، کسی که سحر و جادو را تصدیق کند. است، ، کسی که بگويد ايمان فقط زبانی است و عمل به واجبات و ترک حرام نمی خواهد (دلت پاک باشد.) است، ، كسى كه خدا به او مالى بخشيده و او از آن مال، هيچ صدقه ای ندهد و در راه خدا به فقرا كمك نكند (و به واجبات مالی اش عمل نکند). آيا نشنيدى كه پيغمبر خدا (ص) فرموده صدقه يك درهم بهتر است از نماز شب در ده سحر. 📖 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ قَاطِعُ رَحِمِهِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مُصَدِّقٌ بِسِحْرٍ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ قَالَ اَلْإِيمَانُ قَوْلٌ بِلاَ عَمَلٍ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ وَهَبَ اَللَّهُ لَهُ مَالاً فَلَمْ يَتَصَدَّقْ بِهِ أَ مَا سَمِعْتَ أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ صَدَقَةُ دِرْهَمٍ أَفْضَلُ مِنْ صَلاَةِ عَشْرِ لَيَالٍ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 شیطان شناسی (شماره 1) س: آیا شیاطین انواع دارند؟ ج: نه؛ همه ی آن ها سر و ته یک کاسه و قماشند؛ همه ی آن ها جن هستند. س: مگر خدا ارحم الراحمين نيست؟ پس چرا شيطان را براي وسوسه ی ما آفريده كه گناه كنيم؟ ج: خدا شيطان را خلق نكرد كه وسوسه كند. شيطان موجودي بود که مثل انسان مي توانست وسوسه كند. چپ كرد و اين طور شد. انسان ها هم همين طورند. چپ مي كنند و مردم را وسوسه مي كنند و گمراه مي كنند. به شما هم عقل داده است. حرف او مخالفت با حرف خداست. گوش ندهید. س: جسم جنّ چگونه است؟ آيا براي افراد خاص يا در مواضع خاص با چشم مادي قابل رؤيت است؟ ج: نه؛ خدا فرموده: «مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُم»: شما نمي بينيد. چشم ها براي درك آن ها نيست. خدا براي ماديات صِرف، چشم داده است. س: جسمشان چطور است؟ ج: شما ديده اي؟ نمي بيني كه. س: از کساني كه ديده اند، مي پرسند؟ ج: آن ها هم درست نديده اند. آن ها هم كه درست نمي بينند؛ مگر اینکه ممَثّل شوند و مجسّم شوند. س: اگر ممثّل شوند، به شكل خودشان هستند؟ ج: نه؛ به شكل هاي ديگر درمي آيند؛ مثلاً يك پيرمرد است. چون جسم ندارند، صورت خاصي ندارند و مي توانند به هر صورتي درآيند؛ اما انسان چون جسم دارد، صورتش ثابت است و هيچ وقت نمي تواند آن را عوض كند. شما امسال حاج محمد تقي را ديده اي، سال ديگر هم همان است؛ ولي او نه؛ الان صورتش عوض مي شود و یکی دیگر مي شود؛ چون جسم ندارد. صورت روي جسم چاپ مي خورد و نمی شود آن را عوض کرد؛ ولي آن ها جسم ندارند. س: آیا بعضي از اجنّه ی مؤمنه که براي تعليم به بعضي از مساجد مي آمدند، به شكل ممثّل مي آمدند؟ ج: بله؛ ممثّل مي آمدند و الّا (طرف) مي ترسيد و درمي رفت. او مثل يك روحاني مي آمد و آنجا مي نشست و چُمبك مي زد؛ درس مي داد. همه ی آنها ممثّل مي شوند و به صورت خودشان نمي آيند. اگر بیایند، دیگران مي فهمند؛ لذا نمي شود. وقتی به صورت آدم بيايند، فكر مي كني یک آقا است و راحت مي نشيند و الّا اگر بفهمد که اين طور نيست، فرد مي ترسد و فرار مي كند. س: آیا وقتی که ممثّل مي شوند، در آن لحظه جسم دارند، يا آن لحظه هم جسم ندارند و فقط يك صورت دارند؟ ج: جسم ندارند؛ فقط يك صورت است؛ صورت خالي است. س: آیا در آن حالت نمي شود با آن ها دست داد؟ ج: نه؛ دستت به جايي كه گير كند، بند نمي شود. س: آیا به صورت حيوانات يا جمادات هم درمي آيند؟ ج: نه؛ حيوان جسم دارد و صورتش ثابت است؛ ولي آن ها جسم ندارند و مي توانند صورت عوض كنند. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ روح زندگی علوی (ع) و اساس کار یک مسلمان چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: بايد بيشتر به سمت اسلامى شدن، مسلمان شدن و مؤمنانه و مسلمانانه زندگى كردن برويم. بايد به سمت زندگى علوى برويم. رفتن به سمت زندگى علوى معنايش اين نيست كه اگر آن روز لُنگ مى بستند و راه مى رفتند، امروز هم لُنگ ببنديم و راه برويم؛ نه، امروز دنيا پيشرفته است. بايد روح زندگى علوى- يعنى عدالت، ، ، پاك دامنى، بى پروائىِ در راه خدا و ميل و شوق به مجاهدتِ در راه خدا- را در خودمان زنده كنيم؛ بايد به سمت اين ها برويم؛ اين اساسِ كار ماست. (06/ 08/ 1383) ✍️ شرح: و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 101 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 8): ✅ ای هشام! هر کس خود را از ریختن آبروی مردم حفظ کند، خداوند در روز قیامت از لغزش او می گذرد و هر کس جلو غضب خود علیه مردم را بگیرد، خدا در روز قیامت جلو غضب خود علیه او را می گیرد. ✍️ ریختن آبروی مؤمن و إعمال غضب، دو مصداق بی تقوایی است. 📖 يا هِشَامُ مَنْ كَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْرَاضِ اَلنَّاسِ أَقَالَهُ اَللَّهُ عَثْرَتَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ اَلنَّاسِ كَفَّ اَللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ شرط اثبات ولایت شخص ولی فقیه چیست؟ 🌷 آیت الله خامنه ای: در اسلام هيچ ولايت و حاكميتى بر انسانها مقبول نيست، مگر اينكه خداى متعال مشخّص كند. ما هرجا كه در مسائل فراوان فقهى كه به ولايت حاكم، ولايت قاضى يا به ولايت مؤمن- كه انواع و اقسام ولايات وجود دارد- ارتباط پيدا مى كند، شك كنيم كه آيا دليل شرعى بر تجويز اين ولايت قائم هست يا نه، مى گوييم نه؛ چرا؟ چون اصل، عدم ولايت است. اين منطق اسلام است. آن وقتى اين ولايت مورد قبول است كه شارع آن را تنفيذ كرده باشد و تنفيذ شارع به اين است كه آن كسى كه ولايت را به او مى دهيم- در هر مرتبه اى از ولايت- بايد اهليّت و صلاحيت يعنى عدالت و داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. اين منطق مردم سالارى دينى است كه بسيار مستحكم و عميق است. يك مؤمن مى تواند با اعتقاد كامل اين منطق را بپذيرد و به آن عمل كند؛ جاى شبهه و وسوسه ندارد. (26/ 09/ 1382) پند 81 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen