eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ شرط دوست داشتن خدا چیست؟ 🌺 جواب خدای : 1️⃣ ای محمد! به انسانها بگو: «اگر خدا را داريد، از من كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را ببخشد.» 2️⃣ ای محمد! به انسانها بگو: «از خدا و پيامبر او كنيد.» اما اگر از پذیرش از تو رويگردان شدند، کافرند و قطعاً خدا كافران را ندارد. ✍️ شرح: شرط دوست داشتن خدا از خدا و رسول خداست و از خدا و رسول خدا یعنی انجام واجبات و ترک گناهان 📖 متن آیات: 1️⃣ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ (آل عمران، 31) 2️⃣ قلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ (آل عمران، 32) آیه شماره 285 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا انسانها گناه می کنند؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): دلیل معصیت خدا توسط انسانها فقط شش چيز است: 1️⃣ دوست داشتن دنيا. 2️⃣ دوست داشتن رياست. 3️⃣ دوست داشتن غذا. 4️⃣ دوست داشتن مال. 5️⃣ دوست داشتن زنان (نا محرم). 6️⃣ دوست داشتن خواب‏. 📖 ما عُصِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ بِسِتَّةِ أَشْيَاءَ حُبِّ اَلدُّنْيَا وَ حُبِّ اَلرِّئَاسَةِ وَ حُبِّ اَلطَّعَامِ وَ حُبِّ اَلْمَالِ وَ حُبِّ اَلنِّسَاءِ وَ حُبِّ اَلنَّوْمِ . 📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص53. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ برای اجرای درست تمامی سیاستها در عرصه سیاست، چه عنصری لازم است؟ 🌷 امام خامنه ای: اگر درون خودمان را مستحكم نكنيم، اگر پايه هاى را در دل و در جان خودمان و به تبع آن ها در اعمال خودمان مستحكم نكنيم، هر عقيده يى كه داشته باشيم، هر سياستى را كه قبول داشته باشيم، نخواهيم توانست آن را به درستى محقق كنيم. (25/ 05/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 106 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 شیطان شناسی (شماره 6) س: چه کنیم که فکر خود را مخصوصاً در موقع نماز تحت کنترل خود قرار دهیم؟ ج: اگر تقوا را مراعات کنی، همه ی این ها درست می شود. همه این ها به خاطر بی تقوایی است. آدم بی تقوا برای خدا حرمت قائل نیست. او برای شکم و شهوات احترام قائل است؛ لذا فکرش همیشه به آن طرف می رود. در نماز هم به طرفی می رود که علاقه دارد و برایش حرمت قائل است. اگر تقوا را مراعات کنیم، ایمان بالا می رود و عقربه ی دل به طرف خدا می رود. به خاطر همین است که ذهن انسان مدام به این طرف و آن طرف می رود. به زور هم نمی شود آن را درست کرد. راهش فقط تقواست که ایمان بالا رود و برای خدا حرمت بیشتری قائل شود. آن وقت عقربه ی دل به طرف خدا می رود. مگر امیرالمؤمنین (ع) نفرمود: «تقوا دوای بیماری های روح شما و بیماری های جسم شماست»؟ معنایش همین است که اگر بخواهی بساط این چیزها جمع شود، هیچ راهی جز تقوا ندارد. معصیت، ایمان انسان را می خورد. آن قدر می خورد که نفس اماره به جایی می رسد که دیگر برای خدا صنّار قیمت قائل نمی شود. وقتی برای خدا ارزشی قائل نشد، بی خود به آنجا برود چه کند؟! اصلاً قبول ندارد. س: منظور از دعای «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم» چیست؟ ج: نزغات همان وسوسه هایی است که در انسان ایجاد فساد می کند. زمینه را آماده می کند که فرمان خدا را زیر پا بگذاریم و نسبت به خلق خدا حرفی بزنیم یا کاری کنیم که نباید بکنیم. این ها فساد است. س: در ادامه آمده: «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِه»؟ ج: کید و مکر او هم زیاد است. پیشنهادهایی به انسان می کند که انسان خودش نمی فهمد که اگر این پیشنهاد فراهم شد، چه مسائلی بعد از آن پیش می آید. می رود و می بیند که به چاله افتاد. س: در ادامه آمده: «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِاَمَانِيِّهِ وَ مَوَاعِيدِه»؟ ج: گاهی شیطان وعده هایی به انسان می دهد؛ مثلاً می گوید: «برو در انتخابات ثبت نام کن؛ رأی می آوری. پول قرض کن یا خانه ات را بفروش و خرج کن.» او می فروشد و رأی هم نمی آورد. بی خانه هم می شود. آن وقت می رود خانه اجاره کند، می گویند: «باید چند میلیون اول بدهی و ماهیانه هم فلان قدر بدهی.» او هم ندارد. شیطان این ها را به سر او می اندازد و از این پیشنهادها می کند. این ها کید و مکر اوست. گاهی خود پیشنهاد حرام نیست؛ اما مرکز تجمع حرامهاست. وقتی انسان در آن چاله افتاد، دیگر گرفتاری های زیادی پیش می آید. کید و مکر او این جور است. س: آیا «نزغات» یعنی شیطان تهدید می کند یا اینکه راه را نشان می دهد؟ ج: نه؛ عقل انسان کار می کند. شیطان پیشنهاد و وسوسه می کند. می گوید: «برو فلانی را ببین و این قدر به او بده و با او هم فکر شو!» از این کلک ها می زند. این شخص هم نمی فهمد و می رود و گرفتار می شود. س: آیا این یعنی راه نشان می دهد؟ ج: هم راه نشان می دهد و هم تحریک می کند. س: آیا شیطان این قدر بلد است؟ آیا همه ی مسائل را بلد است؟ ج: بله؛ او کهنه کار است. قرن هاست این کارها را کرده و عمرش در این کارها به درازا کشیده است. با سیاست مدارها بوده و با همه ی افراد بوده. بلد است که این راه ها و چاه ها چه جور است. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 46) 🌷 شخصى از امام صادق (ع) - يا امام كاظم (ع) - درباره هم‌جنس‌بازى زنان سؤال كرد. امام (ع) كه در آن هنگام تكيه داده بود، ناگاه نشست و فرمود: زنى كه اين عمل را انجام دهد و زنى كه چنين عملى با او انجام مى‌شود، هر دو هستند. این دو هستند تا هنگامى كه لباس‌هاشان را كه در آن موقع به تن داشتند، درآورند (و توبه کنند). چرا كه خداوند متعال، فرشتگان و اولياى الهى، آنها را مى‌كنند. هم‌چنين من و كسانى كه در صلب مردان و رحم زنان باقى مانده‌اند (آيندگان) نيز آنها را مى‌كنيم. به خدا سوگند! این کار، «زناى اكبر» است. 📖 سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ أَوْ أَبَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْمَرْأَةِ تُسَاحِقُ اَلْمَرْأَةَ وَ كَانَ مُتَّكِئاً فَجَلَسَ فَقَالَ مَلْعُونَةٌ اَلرَّاكِبَةُ وَ اَلْمَرْكُوبَةُ وَ مَلْعُونَةٌ حَتَّى تَخْرُجَ مِنْ أَثْوَابِهَا اَلرَّاكِبَةُ وَ اَلْمَرْكُوبَةُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اَلْمَلاَئِكَةَ وَ أَوْلِيَاءَهُ يَلْعَنُونَهُمَا وَ أَنَا وَ مَنْ بَقِيَ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ فَهُوَ وَ اَللَّهِ اَلزِّنَا اَلْأَكْبَرُ 📚 الکافي , جلد۵ , صفحه۵۵۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چگونه به راه درست زندگی هدایت شویم؟ 🌹 کلام خدای : ای محمد! به مردم بگو: از دستورات واجب و حرام خدا در همه امور كنيد. همچنین از دستورات واجب و حرام پيامبر خدا در همه امور كنيد؛ اما اگر روى بگردانيد و نکنید، زيانى متوجه پيامبر نمى شود، زيرا تکلیف او فقط واجبات و حرامهایی است كه بر عهده اش نهاده شده و تکلیف شما هم آن واجبات و حرامهایی است كه بر عهده شما نهاده شده است. اگر از دستورات او كنيد، به راه درست زندگی هدايت مى ‏شويد. چون دستورات او همان دستورات خداست و این پيامبر تکلیفی جز ابلاغ واضح پیام خدا ندارد. 📖 قلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَيْكُمْ ما حُمِّلْتُمْ وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ (نور، 54) آیه شماره 286 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (144) 🔹 آیا سیادت و خویشاوندی با پیامبر، باعث نجات انسان در قیامت می شود؟ روزی رسول خدا (ص) بر كوه صفا ايستاد و خطاب به خویشاوندان خود فرمود: اى بنى هاشم و اى بنى عبد المطلب! من پيام آور خدا برای شما هستم و نسبت به شما مهربانم. اما من در گرو عمل خودم هستم و هر يك از شما هم در گرو عمل خود است. نگوئيد كه محمد از ماست و ما هم بدنبال او خواهيم بود (و هم چنان كه او به بهشت مي رود، ما هم كه فاميل او هستيم، به بهشت خواهيم رفت.) اى فرزندان عبد المطلب! به خدا سوگند کسی از شما و غیر شما دوست من نيست جز اهل . چنان نباشد كه من در روز قيامت ببينم شما را كه دنيا را بر پشت خود بار كرده ايد و مردمی ديگر را ببينم كه آخرت را با خود آورده‌ اند. من با این سخنان، عذری ميان خود و شما و ميان خود و خدا باقی نگذاشتم (و آنچه شرط‍‌ بلاغ بود با شما گفتم.) ✍️ شرح: راه نجات در قیامت، که همان انجام و ترک است. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۱۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کسانی خوشبخت می شوند؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: مؤمنان وقتى به سوى خدا و پيامبرش دعوت شوند تا با احکام خدا ميانشان داورى كنند، سخنشان تنها اين است كه مى‏گويند: «حکم خدا را شنيديم و می کنیم.» فقط اینها خوشبختند که اهل . ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک . 📖 إنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنينَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (نور، 51) آیه شماره 287 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔹 شیطان شناسی (شماره 7) س: آیا اینکه می گویند: «شیطان، عقل را می گیرد»، حقیقت دارد؟ ج: عقل را نمی گیرد. وقتی انسان عصبانی شود، عقلش را تیره می کند؛ و الّا او نمی گیرد. او جلوه می دهد. می گوید: «به زن نامحرم نگاه کن.» مدام آن را واکس می زند تا تو راه می افتی و به دنبالش می روی. وسوسه می کند. س: آیا همه ی جنگ ها کار شیطان است؟ ج: همه ی جنگ ها زیر سر آن ملعون خبیث است. س: پس نظام احسن چیست؟ ج: تشریعی است. تکوینی که نیست. جنگ هم در نظام احسن باید بشود. اسبابش را انسان ها فراهم می کنند. این قدرت دارد و دین هم ندارد، اما آن یکی قدرتش ضعیف تر است و وقتی زیر بار حرف قدرت مند نرود، او چه می کند؟ راه می افتد و می زند. او تکوینش درست است؛ اما حق ندارد این کار را بکند. حرام است. تشریعش خراب است؛ و الّا تکوینش عیبی ندارد. تمام حوادث تکوینی باید انجام شود و دارد می شود؛ اما بعضی از آن تشریعاً حرام است و جایز نیست. س: آیا آن شیطان اصلی مرده است؟ ج: سر جایش هست. خدا به او تا قیامت مهلت داده است. س: بچه های شیطان...؟ ج: او ذرّیه دارد. کسانی که بناست تا قیامت باشند، هستند. س: تفاوت وسوسه های نفس اماره با وسوسه های شیطان چیست؟ ج: ملاک، کتاب و عترت است. هر نوع پیشنهادی که مطابق با کتاب و عترت باشد، از فرشته هاست و هر نوع وسوسه ای که با کتاب و عترت مطابق نباشد، از طرف شیطان است. س: تفاوت وسوسه ی شیطان با وسوسه ی نفس اماره چیست؟ ج: نفس اماره وزیر دست راست شیطان است. با هم همکاری می کنند؛ او از بیرون و این هم از درون، انسان را کوک می کنند. س: آیا هر انسانی شیطان خود را دارد؟ ج: نه؛ شیاطین مختلف زیادند. گاهی او می آید و گاهی این. س: آیا اینکه می گویند: «حضرت محمد (ص) شیطان خود را مسلمان کرده بود»، درست است؟ ج: نه؛ وقتی شیطان مسلمان شود که دیگر مزاحمت نمی کند. هر کس که به دنبال پیغمبر اکرم (ص) برود و نفس اماره اش را تربیت کند و به نفس مطمئنه برسد و صد درصد در برابر خدا عبد باشد، او هم دیگر شیطانش با او کاری ندارد. خود شیطان اظهار یأس کرده و گفته: «إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصين‏». زورم به این ها نمی رسد. همه ی انبیاء، همه ی حضرات معصومین و پیروان عملی آن ها جزء «عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصين‏» هستند. شیطان از آن ها مأیوس است. دیگران که در برابر خدا صد درصد عبد نیستند، به اندازه ی آزادی شان، بر آن ها مسلّط می شود. بر بعضی که خود را رها کرده اند، دائماً مسلّط است و بر بعضی دیگر، گاهی مسلّط است. افراد مختلفند. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
تقوا یعنی چه؟ و در کدام یک از امور زندگی دخالت دارد؟ يعنى مراقبت از خود. انسان دائم بايد مراقب خود باشد؛ هم مراقب اعمال و رفتار خود- يعنى مراقب چشم خود، زبان خود، گوش خود، دست خود- هم مراقب دل خود باشد؛ مراقب عدم نفوذ خصال پست حيوانى، مراقب عدم ميل دل به هوى و هوس، مراقب مجذوب و فريفته نشدن دل به جلوه هاى پست كننده ى انسان، مراقب حسد نورزيدن، مراقب بدخواه ديگران نبودن، مراقب وسوسه به دل راه ندادن، دل را جايگاه فضايل و ذكر خدا و عشق به اولياى الهى و عشق به انسانها قرار دادن؛ هم فكر و عقل داشته باشد؛ يعنى عقل را از انحراف نگهداشتن، از خطاها و لغزشها بازداشتن، از تعطيل و بيكارگى نجات دادن، و خرد را در امور زندگى به كار بستن. پس مراقبت دائمى از جوارح، از دل و از فكر و مغز، . (28/ 05/ 1384) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 107 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌹 درسی از نهج البلاغه (6) ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔹اگر (با انجام واجبات و ترک گناهان،) اهل شوید، موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔹 امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت است. 🔹هر کس وارد مسیر شود، سود می کند و هیچ ضرری نمی کند. 🔹امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. پس مزد ضایع نمی شود. 🔹فرداى قيامت، همه به نيازمندند. چون خدا در قیامت فقط از واجبات و گناهان بازخواست می کند. 🔹 جاىگزین همه چیزهای از دست رفته است. چون با همه گذشته ها جبران می شود. 🔹 خواب غفلت انسان را به بيدارى تبديل می کند. چون تقوا به انسان بصیرت می دهد. 🔹 دلهاى مرده را زنده می كند. چون گناه است که دلها را می میراند و انسان گناه نمی کند. 🔹 گناهان گذشته را شستشو می دهد. چون شروع یعنی توبه از گناهان گذشته. 🔹 بيمارى هاى روح و جسم را درمان می کند. چون عامل همه بیماریهای روحی و برخی از بیماری های جسمی، گناه است. 🔹 انسان را آماده سفر آخرت می کند. چون در آخرت فقط از و می پرسند. 📣 پس به هوش باشید و با انجام واجبات و ترک گناهان، را حفظ كنيد و خود را با حفظ کنيد. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 47) 🌷 مرد منافقی، مُرد. امام حسین (ع) بیرون آمد و همراه جنازه وی به راه افتاد که یکی از وابستگان خود را دید (که به سمت دیگر می رود.) به او فرمود: «فلانی! کجا می روی؟». او گفت: از این که بر جنازه این منافق نماز بگزارم، می گریزم. امام (ع) به او فرمود: «دقّت کن که سمتِ راست من بِایستی و مانند آنچه از من می شنوی، بگو». وقتی ولیّ میّت بر جنازه تکبیر گفت، امام حسین (ع) گفت: «اللّه اکبر. خدایا! این بنده مرده ات را کن؛ هزار پشت سر هم، نه پراکنده. خدایا! این بنده ات را میان بندگان و شهرهایت رسوا کن و داغیِ آتشت را به او برسان و سخت ترین کیفرت را به او بچشان. چون او با دشمنانت دوستی و با دوستانت دشمنی می کرد و با اهل بیت پیامبرت دشمن بود». 📖 عن أبی عبد اللّه علیه السلام: إنَّ رَجُلاً مِنَ المُنافِقینَ ماتَ،فَخَرَجَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ صَلَواتُ اللّهِ یَمشی مَعَهُ فَلَقِیَهُ مَولیً لَهُ،فَقالَ لَهُ الحُسَینُ علیه السلام:أینَ تَذهَبُ یا فُلانُ؟ قالَ:فَقالَ لَهُ مَولاهُ:أفِرُّ مِن جِنازَةِ هذَا المُنافِقِ أن اصَلِّیَ عَلَیها. فَقالَ لَهُ الحُسَینُ علیه السلام:اُنظُر أن تَقومَ عَلی یَمینی فَما تَسمَعُنی أقولُ فَقُل مِثلَهُ. فَلَمّا أن کَبَّرَ عَلَیهِ وَلِیُّهُ،قالَ الحُسَینُ علیه السلام:اللّهُ أکبَرُ،اللّهُمَّ العَن فُلانا عَبدَکَ ألفَ لَعنَةٍ مُؤتَلِفَةٍ غَیرَ مُختَلِفَةٍ،اللّهُمَّ أخزِ عَبدَکَ فی عِبادِکَ و بِلادِکَ،وَ اصلِهِ حَرَّ نارِکَ،و أذِقهُ أشَدَّ عَذابِکَ،فَإِنَّهُ کانَ یَتَوَلّی أعداءَکَ و یُعادی أولِیاءَکَ،و یُبغِضُ أهلَ بَیتِ نَبِیِّکَ صلی الله علیه و آله. 📚 حکمت نامه امام حسین (ع) ج 1 ص 433 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (145) هشام بن عبدالملک خلیفه عباسی، امام باقر (ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت می‌کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌داد. روزی امام مشاهده کرد که مسیحیان به کوهی در آن منطقه می‌روند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی مسیحی که اصحاب حواریون عیسی (ع) را درک کرده است، می‌روند و پرسش‌های خود را از او می‌پرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان مسیحیان نشست. عالم مسیحی نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای امام باقر (ع) توجه او را به خود جلب نمود، رو به امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟ امام (ع) فرمود: از مسلمانان. عالم مسیحی گفت: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟ امام (ع) فرمود: از افراد نادان نیستم. گفت: اول من سوال کنم یا شما می‌پرسید؟ امام (ع) فرمود: اگر مایلید، شما سوال کنید. گفت: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا می‌خورند و می‌آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟ امام (ع) فرمود: بله نمونه روشن آن در این جهان، جنین است که در رحم مادر تغذیه می‌کند ولی مدفوعی ندارد. گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟! امام (ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم! او پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوه‌ها و نعمتهای بهشتی کم نمی‌شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده و کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا نمونه روشنی از پدیده‌های این جهان می‌توان برای این موضوع پیدا کرد؟ امام (ع) فرمود: آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. گفت: سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است و نه از روز. امام باقر (ع) فرمود: آن، همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. با شنیدن این جواب، عالم مسیحی فریادی کشید و گفت: یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. امام فرمود: مسلماً قسم دروغ خورده ای. گفت: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. امام باقر (ع) فرمود: آنان عُزَیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر الاغ خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید انطاکیه به کلی ویران شده است. با خودش گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ با آنکه خداوند عزیر را برگزیده بود و هدایتش کرده بود، وقتی چنین سخنی گفت و خداوند بر او خشم گرفت و او را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با الاغ و غذا و نوشیدنی اش زنده کرد. پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت. اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. عزیر پیوسته از عزیره و فرزندانش یاد می‌کرد و خاطراتی از آنها نقل می‌نمود و می‌گفت آنان هم اکنون پیر شده‌اند. عزیره که ۱۲۵ ساله بود، گفت: من جوانی در ۲۵ سالگی ندیده ام که از جریان بین من و برادرم در ایام جوانی ما باخبرتر باشد، تو‌ای مرد! آیا از اهل آسمانی یا از زمین؟ عزیر گفت: ‌ای عزیره من عزیر هستم که خداوند بر من خشم گرفت و به خاطر سخن ناشایستم صد سال مرا میراند تا هم مجازاتم کرده باشد و هم بر یقینم بیفزاید و این همان الاغ و غذا و نوشیدنی من است که با آن از منزل خارج شده بودم و اکنون خداوند مرا به همان صورت برگردانده کرده است. عزیره سخنان عزیر را پذیرفت. عزیر ۲۵ سال دیگر با آنان زندگی کرد و بعد هر دو در یک روز از دنیا رفتند. عالم مسیحی هر سوال مشکلی به نظرش می‌رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم! آیا دانشمند والا مقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده اید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند؟ به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید. این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. این جریان به سرعت در شهر دمشق پیچید و موجی از شادی و هیجان در محیط شام بوجود آورد. هشام به جای این که از پیروزی افتخارآمیز علمی امام باقر (ع) بر بیگانگان خوشحال شود، بیش از پیش از نفوذ معنوی امام بیمناک شد و ضمن ظاهرسازی و ارسال هدیه برای آن حضرت، پیغام داد که امام باقر (ع) حتماً همان روز دمشق را ترک کند. 📚 الکافی، ج 8 ص 123 @mottagheen
✅ چه کسانی در قیامت بدون حساب، روزی می گیرند؟ 🌹 جواب خدا در قرآن: 1️⃣ متقین: زندگى دنيا در چشم كافران زیبا جلوه داده شده و به خاطر همین آنها مؤمنان را مسخره مى كنند. در حالی که (یعنی اهل انجام واجبات و ترک حرامها) در روز قیامت از کافران برترند و خدا به هر كه بخواهد، بى حساب روزى مى دهد. 2️⃣ صابران: ای پیامبر! از طرف من به مؤمنین بگو: «اى بندگان مؤمن من! شويد. براى كسانى كه در اين دنيا خوب عمل كرده اند، وعده خوبی است. زمين خدا وسیع است. بى‏ ترديد، (که بر انجام واجبات و ترک حرامها مقاومت می کنند،) مزد خود را بدون حساب دریافت خواهند کرد.» 3️⃣ مؤمنانِ اهل عمل صالح: هر زن یا مؤمنی که داشته باشد، (یعنی اهل انجام واجبات و ترک حرامها باشد،) عاقبت وارد بهشت مى شود و در آنجا بى حساب روزى دریافت می کند. 📖 متن آیات: 1️⃣ زيِّنَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ (بقره، 212) 2️⃣ قلْ يا عِبادِ الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذينَ أَحْسَنُوا في‏ هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ (زمر، 10) 3️⃣ منْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فيها بِغَيْرِ حِسابٍ (غافر، 40) آیه شماره 288 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 شیطان شناسی (شماره 8) س: هوای نفس با شیطان چه فرقی دارد؟ ج: هوای نفس مال خود شماست. شما دلت می خواهد. دلت پول می خواهد یا غذای خوشمزه می خواهد یا مسائل دیگر می خواهد. به این می گویند هوای نفس. هوای نفس در مقداری که حرام نیست، آزاد است. اما مقداری که وارد مرحله ی حرام می شود، جایز نیست و حرام است. پس همه ی هواهای نفس، حرام نیست. انسان چیزهای حلال و خوب را می خواهد و عیبی ندارد؛ اما اگر حرام را خواستی، خطرناک است. س: آیا وسوسه های شیطان، همراه هوای نفس است؟ ج: هر وقت وسوسه بیاید و انسان را به گناه دعوت کند، نفس است. س: ورود شیطان چگونه است؟ ج: با وسوسه است. قرآن کریم این طور یاد می دهد. می فرماید: «هر وقت دیدید دچار وسوسه ی شیاطین ـ که همان تصورات مربوط به گناه است ـ شدید، وسوسه ی اوست. هر وقت دیدید آن تصادفات در ذهنتان پر می زند، به یاد خدا بیفتید. اگر به یاد خدا بیفتید، دیگر باطل می شود؛ اما اگر آن تصورات را ادامه دهید، آرام آرام قوی تر می شود و به تصمیم مبدّل می شود. خدای متعال فرمود: «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون‏»: کسانی که ایمان دارند، وقتی شیطان در فضای ذهنشان پر بزند و وسوسه کند و به گناه دعوت کند، آن ها به یاد خدا می افتند و وسوسه باطل می شود. بنابراین هر چه این تصورات مقرون به غفلت باشد و یاد خدا در کنارش نباشد، به تدریج به طرف تصمیم می رود؛ اما اگر انسان فهمید که این وسوسه به گناه دعوت می کند، فوراً به یاد خدا بیفتد و دعا کند و از خدا کمک بخواهد، دیگر باطل شده است؛ و الّا اگر در حال غفلت ادامه پیدا کند، به لب مرز می رسد. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
چه کنیم که خدا باب رحمت و برکتش را باز کند؟ 🌷 امام خامنه ای: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و ا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الأرض». خداى متعال وعده كرده است كه اگر ايمان و به ميدان بيايد، باب رحمت و بركت را هم باز مى كند. (19/ 10/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 108 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عاقبت انسانهای و بی تقوا در قیامت چه فرقی دارد؟ 🌹 جواب خدای : توصیف باغ بهشتى كه به وعده داده شده، این گونه است: در آن باغ، نهرهايى است از آبى كه رنگ، بو و طعمش تغییر نمی کند، و نهرهايى از شير خالص كه مزه اش عوض نمی شود، و نهرهايى از شراب كه براى کسانی که می نوشند، سراسر لذّت است؛ و نهرهايى از عسل ناب. در آنجا هر ميوه ای براى آنان فراهم است و البته آمرزش پروردگار آنها. (آيا انسان در چنين باغى) مانند انسان بی تقواست كه جاودانه در آتش است و آبى داغ به خوردش داده مى‏شود تا روده هايش را قطعه قطعه کند؟ ✍️ شرح: کسانی هستند که شرعی و قانونی را انجام می دهند و شرعی و قانونی را ترک می کنند 📖 مثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبينَ وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَ لَهُمْ فيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا ماءً حَميماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ (محمد، 15) آیه شماره 289 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (146) 🌷 زمین‌خورده، لگد ندارد هشام بن اسـماعیل پـدر زن عبـدالملک مروان در دوران خلافت عبدالملک، اسـتاندار مدینه بود. او بسیار ظلم کرد و در ظلم و توهین به اهل مدینه، بیداد کرده بود. به خصوص به امام سـجاد (ع) و خاندان پیامبر (ص) بیش از دیگران بد رفتاري کرده بود. پس از مرگ عبدالملک، پسـرش ولید جانشینش شد. ولید تصمیم گرفت رضایت مردم مخصوصاً اهل مدینه را جلب کند. لذا هشام بن اسماعیل را از اسـتانداري مدینه برداشت و دستور داد هشام را جلو خانه مروان نگه دارند و هر کس از او بدي دیده یا شنیده، بیاید تلافی کند. مردم هم دسته دسته می آمدند و فحش و ناسزا به هشام می گفتند و به صورتش تف می انداختند. خود هشام بیش از همه، نگران امام سجاد (ع) و شیعیان بود و با خود فکر می کرد انتقام آن حضرت در مقابل آن همه دشنام و اذیت نسبت به پدران بزرگوارش جز کشتن، چیز دیگری نخواهد بود. ناگهان دید امام سجاد با عده اي از شیعیان به سوي او می آیند. رنگ در سیماي هشام نماند و هر لحظه انتظار مرگ خود را می کشـید. امام که به هشام نزدیک شـد، طبق معمولِ مسـلمانان که به هم می رسـند و سـلام می گویند، با صداي بلند سـلام کرد و به سـایر شیعیان نیز قبلاً فرموده بود کاري به هشام نداشـته باشـید؛ چون اخلاق خاندان ما این نیست که به افتاده لگـد بزنیم. بلکه روش ما این است افتادگان را یاري کنیم. علاوه بر این، حضـرت یـادداشتی به هشام داد و در آن یادآور شـد که اگر از عهـده پرداخت بـدهی ات برنیایی، نزد ما پول هست، می توانیم به تو کمک کنیم. از جانب ما چیزي به دل نگیر و هرگز ناراحت نباش. هشام وقتی این بزرگواري را از امام با دید با صداي بلند این آیه را خواند: «اَللهُ اَعلَمُ حَیثُ یَجعَلُ رِسالَتَه: خدا بهتر می داند نبوّت و رسالتش را در کدام خاندان قرار دهد.» 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 113 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 48) 🌷 از امام صادق (ع) سؤال شد که بعضی ها از پدرش امام باقر (ع) جمله ای نقل می کنند که ایشان فرموده: «وقتی حق را شناختی، هر کاری خواستی بکن» و بعد طبق این جمله، تمام حرامها را حلال می شمارند (و معتقدند همین که شیعه اند، کافی است. دلتان پاک باشد). امام صادق (ع) فرمود: اینها را که این حرف را می زنند، چه شده؟ خدا اینها را کند. پدرم این را نفرموده. بلکه فقط این جمله را فرموده که: «وقتی حق را شناختی، هر کار خیری که خواستی، بکن که قبول می شود.» ِ📖 سئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَمَّا رُوِيَ عَنْ أَبِيهِ- إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ وَ أَنَّهُمْ يَسْتَحِلُّونَ بَعْدَ ذَلِكَ كُلَّ مُحَرَّمٍ فَقَالَ مَا لَهُمْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ إِنَّمَا قَالَ أَبِي ع إِذَا عَرَفْتَ الْحَقَّ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ مِنْ خَيْرٍ يُقْبَلُ مِنْك‏ 📚 وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 116 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ مؤمنان واقعی چگونه به خدا عرض ارادت می کنند؟ 🌺 کلام خدای : پيامبر خدا به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شد، ايمان آورد. همه مؤمنان هم به خدا و فرشتگان خدا و كتابهای خدا و پیامبران خدا ايمان دارند و می گویند: «ما ميان هيچ يك از پیامبران خدا فرقی نمى گذاريم. خدایا! دستورات تو را شنيديم و قطعاً از آن می کنيم. از تو آمرزش گناهانمان را خواستاريم. عاقبتِ کار همه به سوى توست.» ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک 📖 آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ (بقره 285) آیه شماره 290 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌹 درسی از نهج البلاغه (7) 🔸 اهل (یعنی انجام واجبات و ترک محرمات) شوید. چون: 🔹 درمان دردهاى روانى و امراض قلبى شماست. 🔹باعث درمان كوردلى شماست. 🔹به شما بينش باطنى مي دهد 🔹باعث شفای امراض جسمى مى‌گردد. 🔸در اثر : 🔹 سينه‌هاى فاسد و افكار تباه به صلاح و سلامت گرايش پیدا مي کند 🔹آلودگى باطن، تبديل به پاكى و طهارت نفس مى‌شود. 🔹پرده حجاب از جلو چشم شما كنار مي رود 🔹ناراحتى و اضطراب قلبی شما به آرامش تبدیل مى‌شود 🔹ظلمت و تاريكى درونى، جاى خود را به روشنایى و نورانيت مي دهد. 🔸: 🔹راه ورود به آب حيات است 🔹وسیله رسیدن به حاجتها است. 🔹سپر بلای روز پر اضطراب قیامت است 🔹چراغ روشنگر قبرها است. 🔹باعث آرامش وحشتهاى طولانى برزخ است 🔹راه نجات در لحظات سخت زندگى است. 🔹عامل حفاظت انسان در مقابل حوادث هلاك كننده و نگه دارنده انسان در جاهاى وحشتناكی است كه انتظار آن را مى كشيد 🔹حافظ شما در برابر حرارت آتشهاى بر افروخته قیامت است. 🔸 باعث می شود: 🔹سختى ها از انسان دور شود. 🔹تلخى ها برای انسان شيرين شود. 🔹فشار مشكلات و ناراحتى ها از انسان برطرف شود 🔹مشكلات پياپى و خسته كننده برای انسان آسان گردد. 🔹احترام از دست رفته، چون قطرات باران بر انسان ببارد 🔹رحمت منع شده خدا به سوی انسان باز گردد. 🔹چشمه نعمتهاى الهى پس از خشک شدنش برای انسان به جوشش در آيد 🔹بركاتِ کم شده زندگی زیاد شود. ✅ پس دستورات واجب و حرام خدایی شوید که با پند دادن، به شما سود فراوان بخشيده، و با رسالت پيامبرش شما را به خوبی نصیحت کرده است و با نعمتهايش بر شما منّت گذاشته است. نفس خود را براى بنده خدا شدن، به بردگی بکشید و با انجام و ترک ، حق از خدا را به جا آوريد. 📚 بر اساس خطبه 198 نهج البلاغه 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ تنها راه رسیدن به معراج معنوی چیست؟ 🌷 امام خمینی (ره): جز با قدم ‏ نتوان به معراج حقيقى مطلق رسيد. 📚 آداب الصلاة، متن، ص: 10 ✍️ توضیح: خدا یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش. این، تنها راه رسیدن به معراج معنوی است. 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ در قیامت چه کسانی خندان و خوشحالند؟ 🌷 امام خامنه ای: {در قیامت} يك عده چهره هاشان خندان است و خوشنود و خوشحال و سربلندند. اين ها چه كسانى هستند؟ كسانى هستند كه در دنيا از پل صراطى كه حقيقت و باطنش در آنجاست و مثال آن در اينجاست، توانسته اند رد شوند. اين پل صراط، پل ، پل و پل است؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم»؛ (06/ 08/ 1383) ✍️ شرح: ، و یعنی یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، همان صراط مستقیم است. پند 109 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چکیده دعوت تمام پیامبران چیست؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: خدا فرشتگان را همراه با فرشته‌ ای به نام روح، تحت فرمان خودش بر بعضی از بندگانی که خودش شایسته می داند، با این مأموریت نازل می کند که: «به انسانها هشدار دهید که در جهان هستی، هیچ فرمانده‌ ای غیر از من نیست؛ پس باید فقط از دستورات و من اطاعت کنید.» 📖 ينَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاتَّقُونِ (نحل، 2) آیه شماره 291 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 شیطان شناسی (شماره 9) س: منظور از عبارت «وَ اَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَه» در صحیفه ی سجادیه چیست؟‏ ج: خدایا! چیزی به دل ما بینداز که در برابر حمله ی شیطان، چیزی داشته باشیم که جلو حمله ی او را بگیرد؛ مثلاً اگر جوان تنها باشد، فکر و خیال به ذهنش می آید؛ اما اگر کسی در کنارش باشد، سد است. اگر این کار را بکنیم، در مقابل تأثیر وسوسه ی او وسیله ای آماده کرده ایم؛ لذا در روایت آمده: اگر کسی شب بلند شد که نماز بخواند، تنها نباشد، و لو یک بچه مانندی در کنارش باشد. جوان اگر تنها باشد، شیطان به ذهنش فکر و خیالاتی می اندازد. ولی اگر کسی در کنارش باشد، این وسیله ی آماده ای است که او نتواند فکرش را منصرف کند. س: آیا انسان حتی برای عبادت هم نباید تنها باشد؟ ج: بله؛ کسی دیگر آنجا باشد. س: اگر حضور دیگری منجر به ریا شد، چطور؟ ج: به هر حال زیاد فاصله نداشته باشد. نزدیک باشد. این باعث می شود که شیطان از آن راه ها نیاید. او خواب است. اگر خواب هم باشد، کافی است. س: مراد از اینکه شیطان نیاید، چیست؟ ج: نفوذ وسوسه اش. بنا شد شما نفهمی که چطور می آید و چطور می رود. باز هم می خواهی بفهمی؟ خود او را که نمی بینی. وسوسه اش حاضر است. هر وقت دیدی دارد مسائلی پیش می آید که شما را به معصیت و گناه دعوت می کند، وسوسه ی اوست. اگر انسان همیشه حواسش جمع باشد، چون می فهمد که بر خلاف انجام واجب یا بر خلاف ترک حرام است، می فهمد که از اوست. مبدئی که انسان را به فسق و فجور دعوت می کند، وسوسه ی اوست. آن مبدئی هم که انسان را به تقوا و اطاعت فرمان خدا دعوت می کند، از ملائکه و فرشته ها است. س: انسان چطور می فهمد که فرشته ها او را به کار خوب دعوت می کنند؟ ج: گاهی احساس می کند که او را به رفتن به مسجد یا مجالس خوب دعوت می کنند. س: آیا این دائمی است؟ ج: نه؛ همان طور که او دائمی نیست، این هم دائمی نیست. بسته به این است که وضع انسان چطور باشد و آمادگی اش چقدر باشد و اشتغالش به افکار دیگر و کارهای دیگر چقدر باشد. این ها اثر می گذارد. کسی که گرفتار مسائل مالی است، فرصت فکر معصیت هم پیدا نمی کند و دائماً گرفتار است. وقتی بیکار می شود، به سراغش می آید. س: منظورم وقتی است که فرشته ها دعوت می کنند؟ ج: اگر تعقیب کند، بله. اگر دید به آنچه که خدا دعوت کرده است دعوت می کنند، یعنی به انجام واجب یا ترک حرام، باید اطاعت کند. س: مگر این ها به تحریک شیطان نیستند؟ ج: از این ها استفاده می کند. اگر شیطان هم نبود، شکم حاکم است. از کودکی بالا می آید. انسان دوست دارد چیزهای خوب بخورد؛ دوست دارد لباس های خوب بپوشد؛ دوست دارد خانه ی خوب داشته باشد. هر چه بزرگ تر می شود، خوبی ها جلوه می کند. ماشین خوب، پست خوب، پول خوب و از این حرف ها. همین ها انسان را دعوت می کنند. شیطان هم دست انسان را می گیرد و به همین خیابان ها می برد که آدم دلش می خواهد. به جایی که انسان بدش می آید، نمی برد. این شخص، چیزی می خواهد. اگر زن است، چشمش این ها را می بیند و می خواهد. اگر شیطان هم نگوید، این جور هست؛ منتهی او وسوسه می کند و بیشتر از این نمی تواند کاری بکند؛ اما انسان تجهیزاتی دارد که دلش می خواهد از این ها بدون کنترل استفاده کند. استفاده با کنترل، وظیفه ی اوست؛ اما اگر بدون کنترل و آزاد باشد، زیادش مربوط به شیاطین است؛ و الّا به اندازه ای که برای غریزه لازم است، خود خدا گفته باید استفاده کنی. خودش شکم داده است؛ پس باید بخوری. هر چه داده گفته باید از آن استفاده شود. راهش را هم گفته است؛ ولی انسان حاضر نیست در حد و مرز استفاده کند و می خواهد تجاوز کند. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen