✅ چه کنیم که خیرات دنیوی و اخروی را به دست آوریم؟
🌺 امام خامنه ای:
شما اگر به قرآن نگاه كنيد، مىبينيد كه همه ى خيرات بر #تقوا مترتّب شده است؛ هم خيرات اخروى و معنوى و روحى، هم خيرات مادّى و اجتماعى: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و اتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السّماء و الأرض». تقوا موجب مى شود كه زندگى هم شيرين شود، عزّت هم به دست بيايد، دشمن هم مأيوس گردد. اين مراقبتى كه مى گويند، اين است. (25/ 01/ 1378)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 42
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ عواقب گناهان
🌹 امام صادق (ع):
⛔️ از گناهانی که نعمتها را تغییر مى دهد، فتنه و شورش علیه حکومت اسلامی است.
⛔️ از گناهانی که پشیمانى مى آورد، قتل است.
⛔️ از گناهانی که گرفتارى ایجاد مى کند، ظلم است.
⛔️ از گناهانی که باعث پرده دری و آبروریزی می شود، شرابخوارى است.
⛔️ از گناهانی که جلو روزى را مى گیرد، زناست.
⛔️ از گناهانی که مرگ را جلو می اندازد، قهر کردن با خویشاوندان نسبی است.
⛔️ از گناهانی که مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى کند، نافرمانى از پدر و مادر است.
📖 الذُّنُوبُ اَلَّتِي تُغَيِّرُ اَلنِّعَمَ اَلْبَغْيُ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُورِثُ اَلنَّدَمَ اَلْقَتْلُ وَ اَلَّتِي تُنْزِلُ اَلنِّقَمَ اَلظُّلْمُ وَ اَلَّتِي تَهْتِكُ اَلسِّتْرَ شُرْبُ اَلْخَمْرِ وَ اَلَّتِي تَحْبِسُ اَلرِّزْقَ اَلزِّنَا وَ اَلَّتِي تُعَجِّلُ اَلْفَنَاءَ قَطِيعَةُ اَلرَّحِمِ وَ اَلَّتِي تَرُدُّ اَلدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ اَلْهَوَاءَ عُقُوقُ اَلْوَالِدَيْنِ .
📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۴۴۷
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (18)
🔹 داستان آفرینش
س: چرا خدا بعد از هبوط آدم و حوا فرمود: «فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ»؟
ج: وقتی خدا آن ها را بیرون کرد، بنا شد که بعد آدم (ع) پیغمبر شود و خدا به او وحی بفرستد و به دست او شریعتی مناسب با آن جمعیت برای زندگی شان بر روی زمین بفرستد. می فرماید: «بروید؛ من بعد از شما چیزی می فرستم که هر کس طبق آن عمل کند، «فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ اما اگر کسی عمل نکند و با آن مخالفت کند، «فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً» زندگی اش تنگ و سخت می شود.»
س: در این آیه، کلمه ی «هُدايَ» یعنی چه؟
ج: «هُدايَ» همین دین آسمانی است؛ دستورالعمل های زندگی است که خدا در شرایع به ما داده است. منظور خدا این است.
س: برای عموم بود یا برای شخص آدم (ع) و حوا؟
ج: نه؛ برای همان جمعیت آن زمان. وقتی کمی زیاد شدند، برایشان شریعت فرستاد. در آن شریعت، راه را از چاه جدا کرد و فرمود: «اگر بخواهید سعادتمند شوید، از این راه بروید و از آن راه نروید.» منظور این است. آدم (ع) اولین پیغمبر شد و اولین شریعت را او دریافت کرد؛ منتهی مناسب با محدوده ی زمان و مکان آن آدم ها.
س: آدم (ع) که اختیار داشت برگردد؛ پس چرا برنگشت؟
ج: لابد نمی توانست برگردد. بیرونش کردند. طوری بود که نمی توانست برگردد؛ و الّا او هم بلد بود که برگردد و می دانست که جای خوبی است. لابد طوری شد که نمی توانست برگردد.
س: آیا اطاعت فرمان کرد و پایین آمد؟
ج: نمی توانست نرود. چه کسی می توانست مخالفت کند؟ یک توپ دیگر می آمد.
س: آیا اینکه گفتند: «برو» تکوینی بود یا تشریعی؟
ج: اخراجش کردند. تشریعاً گفتند: «برو»؛ اما اگر تکویناً هم می خواست برگردد، نمی شد.
گفته اند در قدیم می خواستند عصّاری کنند؛ مثلاً روغن چیزی را بگیرند. دستگاهی داشتند که یک اسب، الاغ یا قاطر می چرخید و آن را خرد می کرد و روغنش را درمی آورد. شخصی به آنجا رفت و دید دارند خرد می کنند و یک زنگوله هم به گردن قاطر بسته اند. پرسید: «چرا این زنگوله را به او بسته اید؟»
گفت: «گاهی ممکن است راه نرود. زنگوله را بسته ایم که بفهمیم او حرکت نمی کند تا یک سیخ به او بزنیم و بچرخد.»
گفت: «حالا اگر بایستد و سرش را تکان بدهد، چه می کنید؟»
گفت: «او درس طلبگی نخوانده؛ این را بلد نیست.»
این ها را تو بلدی. آدم (ع) این حرف ها را بلد نبود. او انسان ابتدایی بود و چیزی را تجربه نکرده بود. بلد نبود. گفتند: «برو»؛ او هم رفت دیگر.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ حضرت یوسف (ع) در زندان، چه استدلالی برای همبندهایش آورد که آنها را از #اطاعت از غیر خدا باز دارد؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
یوسف گفت: #عبد هر چه غیر از خدا باشید، فقط اسم خدا را دارد و این اسم را خودتان و پدرانتان بر آن چیز گذاشته اید. این در حالی است که خود خدا دلیلی بر خدا بودن آن چیزها نفرستاده است. حکمرانی و سلطنت در عالم فقط مخصوص خداست و خدا هم که حکم کرده و فرمان داده که #عبد هیچ کس غیر از او نباشید و از هیچ کس غیر از او #اطاعت نکنید. این است دین درست و پابرجا، نه غیر این. اما بیشتر انسانها این حقیقت را نمی دانند.
✍️ شرح: #عبد خدا بودن یعنی #اطاعت از دستورات #واجب و #حرام او.
📖 ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاَّ أَسْماءً سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (یوسف، 40)
آیه شماره 221
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ کدام مرگ بهتر از زندگی است و کدام بلا بهتر از سلامتی و کدام فقر بهتر از ثروت؟
🌹 شعيب عقرقوفى می گويد:
به امام صادق (ع) گفتم: حديثى از ابوذر نقل شده كه گفته است: سه چيز است كه مردم آنها را دوست ندارند و من دوست دارم. من مرگ، فقر و گرفتارى را دوست دارم.
امام فرمود: اين كلام به اين گونه نيست كه مردم روايت می كنند. مقصود ابوذر اين است كه:
🔻 من مرگ در راه اطاعت از #واجبات خدا را بيشتر از زندگى در #گناه دوست دارم.
🔻 بلا همراه با اطاعت از #واجبات خدا را بيشتر از سلامتی همراه با #گناه دوست دارم
🔻 و فقر همراه با اطاعت از #واجبات خدا را بيشتر از ثروت همراه با #گناه دوست دارم.
📖 عنْ شُعَيْبٍ اَلْعَقَرْقُوفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شَيْءٌ يُرْوَى عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ ثَلاَثٌ يُبْغِضُهَا اَلنَّاسُ وَ أَنَا أُحِبُّهَا أُحِبُّ اَلْمَوْتَ وَ أُحِبُّ اَلْفَقْرَ وَ أُحِبُّ اَلْبَلاَءَ فَقَالَ إِنَّ هَذَا لَيْسَ عَلَى مَا يَرْوُونَ إِنَّمَا عَنَى اَلْمَوْتُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلْحَيَاةِ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ وَ اَلْبَلاَءُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلصِّحَّةِ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ وَ اَلْفَقْرُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلْغِنَى فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ .
📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲۲۲
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چه چیز را شعار زندگی خود قرار دهیم؟
🌺 امام خامنه ای:
آنچه كه ما امروز از جوان انتظار داريم، عيناً همان چيزى است كه در روز اوّلِ انقلاب و قبل از انقلاب از جوان انتظار داشتيم. ما از جوان مىخواهيم كه در عين پاكى و پارسايى و دين دارى، بانشاط باشد، پُرشور باشد، اهل ابتكار باشد، خلّاق باشد، كار كند، از تنبلى و بيكارگى بپرهيزد، #تقوا را براى خودش شعار قرار دهد، واقعاً دنبال #تقوا باشد. (13/ 11/ 1377)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 43
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (19)
🔹 داستان آفرینش
س: در آیه ی شریفه ی «وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى» ماجرای عصیان حضرت آدم (ع) چه بوده است؟ آیا ترک اولی بوده یا معصیت؟
ج: خدا وقتی آدم (ع) و حوا را خلق کرد، نه دین بود و نه پیغمبر. هیچ تکلیف و حکمی هم در آن زمان نبود؛ چون دستور و پیغمبری نبود، واجب و حرامی هم نبود که حضرت آدم (ع) گناه کرده باشد. خدا اعلام کرد: «اگر بخواهی اینجا بمانی و راحت زندگی کنی، باید از این درخت نخوری؛ اما اگر خوردی، باید بروی بیرون.»
خوردن آن برای آدم (ع) حلال بود؛ چون هنوز حرامی نیامده بود؛ اما شرط بقاء در آن باغ این بود که از این نخورد. وقتی خورد، طبق آن بیان باید بیرون بیاید. از این، تعبیر کردند به معصیت؛ اما معصیتِ چه چیزی؟ امر این چنینی، نه امر دینی و مولوی که حرام باشد و عذاب داشته باشد؛ بنابراین این معصیت با آن معصیت بعدی فرق دارد. بعد خود آدم پیغمبر شد و حلال و حرام آورد و از آن وقت به بعد دیگر باید مراعات می شد؛ اما در آن زمان حرام و حلالی نبود و همه چیز آزاد بود.
س: پس این کلمه ی «عَصى» چیست؟
ج: عصیان است. عصیان یعنی نافرمانی. خدا گفت: «اگر نخوری، می توانی بمانی.» اما او مخالفت کرد.
س: نافرمانی فرع بر یک فرمان است؛ آیا این یعنی فرمانی بوده که او ...؟
ج: به این صورت که اگر نخوری، می توانی بمانی. او مخالفت کرد.
س: آیا اگر امر ارشادی باشد، دیگر عصیان نیست؟
ج: امر ارشادی هم نبود.
س: بعضی می گویند از یک لحاظ بهتر شد؛ چون این کار باعث پیشرفت اخلاقی آن ها شد؟
ج: بهتر و بدتر ندارد. افتضاح این بود. میوه ی درخت بود. آدم دلش می خواست بخورد. می گویند: «شیطان اول رفت حوا را گول زد و حوا به جان آدم افتاد.» آدم خیلی باید مواظب باشد که شیطان از آن طرف نیاید.
س: آیا این یعنی حضرت آدم (ع) خودشان خواستند پایین بیایند؟
ج: دل او می خواست دیگر.
س: اگر این طور باشد، آیا انتخاب حضرت آدم (ع) باعث شده است که ما هم به سختی بیفتیم؟
ج: آدم (ع) و حوا یعنی چه؟ یعنی پدر و مادری که میلیاردها انسان از آن ها به دنیا می آید. این همه آدم که در آنجا جا نمی شدند. باید بیرون می آمدند؛ اما زودتر بیرون آمد؛ و الّا وقتی کمی می ماند و جمعیت زیاد می شد، دیگر صاحب خانه، او را بیرون می کرد.
س: پس چرا حضرت آدم (ع) گفت: «رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ»؟
ج: خُب نبايد از آن گندم مي خورد. خورد و بيرونش كردند. به خودش ظلم كرد و گفتند: «برو بيرون!» در بيرون هم هيچ چيز نبود؛ مگر اينكه خودش بيل بزند و بكارد. گرما، سرما و گرسنگي بود، ولي اگر در آنجا بود، راحت ميوه مي خوردند.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چرا ربا حرام است؟
❇️ جواب امام صادق (ع):
اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و كسب مايحتاج خود را رها میكردند. پس خدا ربا را حرام فرمود تا مردم از حرامخوارى دست بردارند و به کسب حلال و تجارت و خريد و فروش روى آورند. پس قرض دادن بین آنها باقی ماند.
📖 محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ : أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ عِلَّةِ تَحْرِيمِ اَلرِّبَا فَقَالَ إِنَّهُ لَوْ كَانَ اَلرِّبَا حَلاَلاً لَتَرَكَ اَلنَّاسُ اَلتِّجَارَاتِ وَ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اَللَّهُ اَلرِّبَا لِتَنْفِرَ اَلنَّاسُ مِنَ اَلْحَرَامِ إِلَى اَلْحَلاَلِ وَ إِلَى اَلتِّجَارَاتِ مِنَ اَلْبَيْعِ وَ اَلشِّرَاءِ فَيَبْقَى ذَلِكَ بَيْنَهُمْ فِي اَلْقَرْضِ .
📚 وسائل الشیعه , جلد۱۸ , صفحه۱۲۰
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ اطاعت از دستورات واجب و حرامِ خدا چه زمانی تعطیل می شود؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
ای محمد! عبد مطیع خدا باش تا زمانی که مرگت فرا رسد.
✍️ شرح: #عبد خدا بودن یعنی #اطاعت از دستورات #واجب و #حرام او.
📖 و اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ (حجر، 99)
آیه شماره 222
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
📣 داستان کوتاه (224)
✅ مناظره امام رضا (ع) با یکی از اهل سنّت
امام رضا (ع) به ابن رامین سنّی فرمود: ابن رامین! آن وقت که پیامبر (ص) از مدینه خارج شد، کسی را جاي خود نگذاشت؟
ابن رامین گفت: چرا! علی (ع) را جاي خود گذاشت.
امام رضا (ع) فرمود: پس چرا به اهل مدینه نفرمود خودتان کسی را انتخاب کنید، چون انتخاب شما خطا نمی شود.
ابن رامین گفت: چون پیامبر (ص) نگران بود که اختلاف و درگیري در میان مردم بیفتد.
امام رضا (ع) فرمود: خوب چه عیبی داشت؟ اگر هم اختلافی رخ می داد، هنگامی که از مسافرت به مدینه بر می گشت، آن را اصلاح می نمود.
ابن رامین گفت: البته عمل آن حضرت که خود جانشین تعیین فرمود، با محکم کاري مناسب تر بود و منطقی تر.
امام رضا (ع) فرمود: بنابراین براي پس از مرگ خود نیز حتماً کسی را جاي خود قرار داده است؟
ابن رامین گفت: نه!
امام (ع) فرمود: آیا مرگ پیامبر (ص) از مسافرتش مهم تر نبود؟ سفر دنیا کوتاه است و سفر مرگ، طولانی و ابدي. پس چگونه شد که هنگام مرگ از اختلاف امت خاطر جمع بود – و جانشین تعیین نکرد - اما در مسافرت چند روزه دنیا خاطر جمع نبود - و جانشین تعیین کرد - با اینکه خود آن حضرت زنده بود و می توانست اختلافات را اصلاح نماید؟
ابن رامین در مقابل سخنان منطقی امام (ع) نتوانست حرفی بزند و ساکت شد.
📚 داستانهای بحارالانوار ج 5 ص 132
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
🌹 داستان کوتاه (225)
✅ چه کنیم که ما هم از اهل بیت باشیم؟
حسن بن موسی وشاء می گوید:
در خراسان در مجلس حضرت رضا عليه السّلام بودم. زيد بن موسى (برادر حضرت رضا) هم در آن مجلس حضور داشت. زيد متوجه گروهى از اهل مجلس شد و از خود تعریف کرد و گفت كه ما چنين و چنانيم.
حضرت رضا علیه السلام متوجه آن گروه شد و گفتۀ زيد را شنيد و به وى فرمود: اى زيد! آيا قول بقالهاى كوفه را كه مىگويند: فاطمه دامان خويش را حفظ كرد و خداوند فرزندان او را به آتش جهنّم حرام كرد، تو را مغرور نموده است! به خداوند سوگند كه اين مطلب جز براى حسن و حسين عليهما السّلام و فرزندانى كه از آن بانو متولّد شدهاند، نخواهد بود.
امام رضا علیه السلام ادامه داد:
آيا مىشود گفت موسى بن جعفر عليه السّلام از دستورات واجب و حرام خدا اطاعت كند و روزها روزهدار و شبها به شب زنده دارى و نماز شب مشغول باشد و تو معصيت خداوند را انجام دهى و فرداى قيامت نزد خدا با او مساوى باشى و يا اينكه تو نزد خداوند عزيزتر باشى؟!
در صورتى كه امام سجاد علیه السلام مى فرمايد: اجر سادات باتقوا هر چه باشد، عذاب سادات گنهكار دو برابر خواهد بود.
سپس امام رضا عليه السّلام را دیدم که متوجه من شد و فرمود: اى حسن! اين آيه را چگونه قرائت مىكنيد كه خداوند مىفرمايد: قالَ يا نُوحُ انَّه لَيسَ مِن اَهلِك انَّهُ عَمل غَيرُ صالحٍ؟
من گفتم: دو جور می خوانند. طبق قرائت دوم، پسر نوح، فرزند پدرش نیست.
امام رضا علیه السلام فرمود: ابدا اين طور نيست. بلكه وى پسر حضرت نوح بوده است. ولى از خدا نافرمانی كرد و به همین دلیل خداوند او را از پدرش ندانست. همين طور هر کدام از خاندان ما كه از دستورات #واجب و #حرام خدا اطاعت نكنند، از ما نخواهند بود و تو اگر از دستورات #واجب و #حرام خدا اطاعت کنی، از ما اهل بيت خواهى بود.
📖 عنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُوسَى اَلْوَشَّاءِ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ وَ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي اَلْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ وَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ بَقَّالِي اَلْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اَللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى اَلنَّارِ وَ اَللَّهِ مَا ذَلِكَ إِلاَّ لِلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُطِيعُ اَللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلاَنِ مِنَ اَلْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ اَلْعَذَابِ وَ قَالَ اَلْحَسَنُ اَلْوَشَّاءُ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَيَّ وَ قَالَ يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ اَلْآيَةَ قٰالَ يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ اَلنَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَلاَّ لَقَدْ كَانَ اِبْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ اَللَّهُ عَنْ أَبِيهِ كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اَللَّهَ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اَللَّهَ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ .
📚 بحار الأنوار , جلد۴۳ , صفحه۲۳۰
🆔@mottagheen
✅ داستان کوتاه (226)
🌷 شیعه علی (ع) کیست؟
هنگـامی که امـام رضـا (ع) در خراسان بود، عـده اي از شـیعیان از شـهرهاي دور، براي دیـدار آن حضـرت به خراسان آمدنـد. این جمـع بـا اینکه شـیعه بودنـد، اما گناهـانی را نیز مرتکب می شدنـد.
دربـان منزل امـام رضـا (ع) به ایشان عرض کرد: گروهی از شیعیان می خواهند به محضر شما برسند.
امام فرمود: کار دارم. آنها را برگردانید.
آنها تا دو ماه در خراسان ماندنـد و امام به آنها اجازه ملاقات نـداد. سـرانجام به حضـرت پیغام دادنـد که ما از شـیعیان پدرت علی (ع) هستیم. از راه دور آمده ایم. اگر بدون ملاقات با شما به وطن برگردیم، نزد مردم سرافکنده خواهیم شد. به ما اجازه ملاقات بدهید...
دربان، پیغام آنها را به امام رساند و این بار حضـرت اجازه ورود داد. پس از سـلام و احوالپرسی گله کردند که چرا به ما اجازه ملاقات نمی داديد؟ علت این همه بی مهري و اهانت به ما چیست؟ پس از آن همه معطلی، آبرویی براي ما نماند؟
امام رضا (ع) فرمود: این آیه را بخوانید: «و ما أصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم: هر مصیبتی که به شما رسد، نتیجه کارهاي خود شماست. و البته خداوند بسیاري از گناهانتان را نیز عفو می کند.»
این که به شما اجازه نمی دادم، بدین جهت بود که شما ادعا می کنید شیعه علی (ع) هستید، ولی دروغ می گویید، شیعه ي علی (ع) حسن و حسین و اباذر و سلمان و مقداد و عمار ... بودند، که هیچ گونه مخالفتی با دستورات #واجب آن بزرگوار نمی نمودند و هیچ گاه کاري که او #حرام کرده بود، انجام نمی دادند؛ ولی شـما می گویید ما شیعه علی (ع) هستیم و در بیشتر کارها دسـتورات #واجب و #حرام آن حضـرت را رعایت نمی کنیـد و حقوق #واجب برادران دینی تان را رعایت نمی کنید و ادعاي بزرگ شیعه بودن می کنید که با اعمالتان سازگار نیست.»
آنها همان دم از گناهانشان اسـتغفار و توبه کردنـد. آنگاه امام (ع) با آغوش باز از آنها پـذیرایی کرد، و در کنار خود نشاند.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 150
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen