✅ چگونه به راه درست زندگی هدایت شویم؟
🌹 کلام خدای #متقین:
ای محمد! به مردم بگو: از دستورات واجب و حرام خدا در همه امور #اطاعت كنيد. همچنین از دستورات واجب و حرام پيامبر خدا در همه امور #اطاعت كنيد؛ اما اگر روى بگردانيد و #اطاعت نکنید، زيانى متوجه پيامبر نمى شود، زيرا تکلیف او فقط واجبات و حرامهایی است كه بر عهده اش نهاده شده و تکلیف شما هم آن واجبات و حرامهایی است كه بر عهده شما نهاده شده است. اگر از دستورات او #اطاعت كنيد، به راه درست زندگی هدايت مى شويد. چون دستورات او همان دستورات خداست و این پيامبر تکلیفی جز ابلاغ واضح پیام خدا ندارد.
📖 قلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَيْكُمْ ما حُمِّلْتُمْ وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ (نور، 54)
آیه شماره 286
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
🌷 داستان کوتاه (59)
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۱۵)
✅ در حکومت اسلامی، اعطای مسئولیت به چه کسانی حرام است؟
🌹 امام حسین علیه السلام نامه ای کوبنده به معاویه نوشت و او را به سبب کارهایی که کرده بود، سرزنش کرد. در آن نامه خطاب به معاویه چنین آمده بود:
«تو به پسرت یزید مسئولیت دادی، در حالی که جوانی شرابخوار و سگ باز است. در امانتت خیانت کردی و مردمت را رها کردی و به نصیحت پروردگارت عمل نکردی. چگونه کسی را که شراب می نوشد، به عنوان مسئول امّت محمّد می گماری، با آنکه شرابخوار، از فاسقان است و کسی که شراب می نوشد، از اشرار؟ شراب خواری که نمی تواند امانتدار یک درهم باشد، چگونه امین امّت باشد؟!
به زودی نامه عملت را می بینی، هنگامی که دیگر صحیفه های استغفار، بسته شده است».
✍️ شرح: سپردن مسئولیت در حکومت اسلامی به کسی که علناً گناه می کند، حرام است.
📖 عنِ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام أنَّهُ کَتَبَ إلی مُعاوِیَةَ کِتابا یُقَرِّعُهُ فیهِ و یُبَکِّتُهُ بِاُمورٍ صَنَعَها،کانَ فیهِ:
ثُمَّ وَلَّیتَ ابنَکَ و هُوَ غُلامٌ یَشرَبُ الشَّرابَ و یَلهو بِالکِلابِ،فَخُنتَ أمانَتَکَ،و أخرَبتَ رَعِیَّتَکَ،و لَم تُؤَدِّ نَصیحَةَ رَبِّکَ،فَکَیفَ تُوَلّی عَلی امَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله مَن یَشرَبُ المُسکِرَ؟و شارِبُ المُسکِرِ مِنَ الفاسِقینَ!و شارِبُ المُسکِرِ مِنَ الأَشرارِ!و لَیسَ شارِبُ المُسکِرِ بِأَمینٍ عَلی دِرهَمٍ، فَکَیفَ عَلَی الاُمَّةِ؟!
فَعَن قَلیلٍ تَرِدُ عَلی عَمَلِکَ،حینَ تُطوی صَحائِفُ الاِستِغفارِ.
📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 301
📱 @mottagheen
✅ در قیامت چه کسانی خندان و خوشحالند؟
🌷 امام خامنه ای:
{در قیامت} يك عده چهره هاشان خندان است و خوشنود و خوشحال و سربلندند. اين ها چه كسانى هستند؟ كسانى هستند كه در دنيا از پل صراطى كه حقيقت و باطنش در آنجاست و مثال آن در اينجاست، توانسته اند رد شوند. اين پل صراط، پل #عبوديت، پل #تقوا و پل #پرهيزگارى است؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم»؛ (06/ 08/ 1383)
✍️ شرح: #تقوا ، #عبودیت و #پرهیزکاری یعنی یعنی انجام #واجبات و ترک #گناهان در زندگی فردی و اجتماعی. این، همان صراط مستقیم است.
پند 109
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (21)
س: آیا اینکه خداوند علم دارد که ما چه می کنیم و عاقبتمان چه می شود، با انتخاب و اختیار ما منافات ندارد؟
ج: خدا علم دارد که عاقبت تو با اختیار خودت چطور می شود. او می داند که انسان با اختیار خودش کافر می شود و با اختیار خودش گناه می کند. این را می داند؛ بنابراین منافاتی با اختیار ندارد.
س: خدا از سرنوشت انسان ها با خبر است؛ پس آیا ما در کارهایمان مجبور هستیم؟
ج: نه خیر؛ خدا به شما در کارها اختیار داده است. هر کاری می خواهی، می کنی.
س: آیا علم خداوند در تکوین، تأثیری در تشریع ما ندارد؟
ج: شما در تشریع آزاد هستی. در تکوین اراده نداری.
س: آیا علم خداوند در دایره ی تشریع ما اثری ندارد؟
ج: شما در دایره ی افعال آزاد هستید. خدا به شما اراده داده؛ چشم داده؛ گوش داده و عقل داده و فرموده: «از این راه برو و از آن راه نرو!» شما اختیار داری که از هر راه بروی و خدا آثار آن راه را به شما می دهد. اگر راه خیر را بروی، هر چه خوبی و خیر دنیا و آخرت است، به شما می دهد. اگر راه بدی را بروی، گرفتار جهنم می شوی. خدا هیچ وقت کسی را به زور وادار به گناه نمی کند؛ اما به او دست می دهد؛ چشم می دهد؛ پا می دهد.
این طور نیست که خدا آدم گناهکار را شَل کند. هر چه به هر گناهکاری داده، به خوب ها هم همان را داده است. همه مغز دارند؛ فکر دارند؛ دست و پا و گوش دارند؛ جوان هستند؛ قوی هستند. خدا فرموده: «در این دایره، حق ندارید کار بد انجام دهید.» انسان اختیار دارد انجام دهد و اختیار دارد انجام ندهد. هر دو لنگه را می تواند. اگر یک لنگه را بتواند و دیگری را نه، این اراده نیست. اگر بکند، فساد ظاهر می شود و خدا یقه اش را می گیرد.
س: چرا خدا ما را از آن دنیا به اینجا آورد؟ مگر قدرت آن را نداشت که از همان جا یک سره به بهشت ببرد؟ مگر نمی دانست که چه کسی خوب است و چه کسی بد؟
ج: بله می دانست. فرمود: «با اختیار خوب شوید و با اختیار هم بد شوید.» حالا دیگر کسانی که با اختیار بد شده اند، خدا حق دارد حرف هایی را که زده، درباره ی آن ها پیاده کند.
س: وقتی خداوند تعالی می داند که بعضی از انسان ها عاقبت به شر می شوند، چرا آن ها را آفریده است؟
ج: خودشان خودشان را عاقبت به شر می کنند. خدا فرموده: «دزدی نکن! اگر دزدی کنی، عاقبت به شر می شوی.» چه کسی گفته دزدی کنی؟ بنابراین خدا کار بدی نکرده است. خدا می داند شما با اختیار خودت دزدی می کنی و عاقبت به شر می شوی. نکن! و فرموده: «نکن!» تو هم می توانی نکنی. وقتی غلط کردی، آن وقت باید گرفتار شوی.
س: درباره ی آیه ی «وَ يَفْعَلُ اللَّهُ ما يَشاءُ» چه می فرمایید؟
ج: این مخصوص تکوین است. در تکوین، اختیار مخصوص اوست و هیچ کس کاره ای نیست. خورشید را خلق می کند و به او گرما می دهد. باد می آید. باران می آید. این ها به دست اوست و این مخصوص تکوین است.
اما در تشریع اختیار با من است. خودش اختیار داده و من می توانم این کار را بکنم و می توانم نکنم. دلیلش همین است که همه این جور هستند. شما هر کاری بخواهی بکنی، می توانی. این طور نیست که تا کسی بخواهد دزدی کند، خدا پایش را بشکند یا تا بخواهد آدم بکُشد، نابودش کند. انسان آزاد است و اختیار دارد.
اما موضوع آن آیه، تکوین است. ما در تکوین، کاره ای نیستیم. در تکوین، «فعّال ما یشاء» خداست. ما را به دنیا می آورد و بعد هم از دنیا می برد، چه من بخواهم و چه نخواهم. اما من در انجام عمل در زندگی، اراده و آزادی دارم.
س: آیا این آیه می خواهد بگوید سرنوشت فرد با خداست یا اینکه ...؟
ج: سرنوشت شما با همان افعال خود شماست. شما تصمیم می گیری که دیگر دزدی نکنی. در نتیجه کار درست می شود. همین طور که می توانی دزدی کنی، خدا به تو قدرت توبه هم داده است. به همان دلیل که می توانی دزدی کنی، می توانی دزدی را ترک کنی. اگر ترک کردی، کار درست می شود. خدا این را هم می داند که شما بعد از دزدی به یک انسان خوب برمی خوری یا کتاب خوبی می خوانی و پشیمان می شوی و توبه می کنی. این ها را خدا از اول می داند. سرنوشت یعنی این. امّ الکتاب همان علم خداست. خدا این ها را می داند که چه کسی در نصف اول عمرش خوب بوده و بعد با اختیار بد می شود و چه کسی دزد بوده و بعد با اختیار توبه می کند.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۳۲)
🌷 امام على (ع) :
اى مردم! اگر عده ای خاص در خفا گناه كنند و عموم مردم از آن آگاه نباشند، خداوند متعال عموم مردم را به گناه آن عدّه خاص عذاب نمى كند. اما اگر عدّه اى خاص آشكارا گناه كنند و عموم مردم اعتراض نکنند و آن را تغییر ندهند، در اين صورت هر دو دسته سزاوار مجازات خداوند متعال هستند.
📖 أيُّها النّاسُ ، إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ لا يُعَذِّبُ العامَّةَ بِذَنبِ الخاصَّةِ إذا عَمِلَتِ الخاصَّةُ بِالمُنكَرِ سِرّا مِن غَيرِ أن تَعلَمَ العامَّةُ ، فإذا عَمِلَتِ الخاصَّةُ بِالمُنكَرِ جِهارا فلَم يُغَيِّرْ ذلكَ العامَّةُ ، استَوجَبَ الفَريقانِ العُقوبَةَ مِنَ اللّهِ عَزَّ و جلَّ .
📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۶۸
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چه کسانی خوشبخت می شوند؟
🌺 سخن خدا در قرآن:
مؤمنان وقتى به سوى خدا و پيامبرش دعوت شوند تا با احکام خدا ميانشان داورى كنند، سخنشان تنها اين است كه مىگويند: «حکم خدا را شنيديم و #اطاعت می کنیم.»
فقط اینها خوشبختند که اهل #اطاعتند.
✍️ شرح: #اطاعت از خدا یعنی انجام #واجبات و ترک #گناهان.
📖 إنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنينَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (نور، 51)
آیه شماره 287
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (116)
✅ صبر تلخ
🌹 امام باقر علیه السلام نقل می کند:
وقتی زمان مرگ پدرم امام سجاد علیه السلام فرا رسید، مرا به سینه اش چسباند و فرمود: «پسرم! سفارشی به تو می کنم که پدرم امام حسین (ع) هنگام وفات به من کرد و فرمود که پدرش آن را به وی سفارش کرده است: پسرم! بر حق، صبر کن، هر چند تلخ باشد».
✍️ شرح: منظور از صبر بر حق، صبر بر دستورات واجب و حرام خداست که رعایتش گاهی تلخ است.
📖 عن أبی حمزة عن أبی جَعفَرٍ علیه السلام: لَمّا حَضَرَت أبی عَلِیَّ بنَ الحُسَینِ علیه السلام الوَفاةُ،ضَمَّنی إلی صَدرِهِ و قالَ:یا بُنَیَّ اوصیکَ بِما أوصانی بِهِ أبی حینَ حَضَرَتهُ الوَفاةُ،و بِما ذَکَرَ أنَّ أباهُ أوصاهُ بِهِ:یا بُنَیَّ،اصبِر عَلَی الحَقِّ و إن کانَ مُرّا.
📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 223
📱 کانال سبک زندگی متقین:
https://eitaa.com/mottagheen
✅ چه کسانی بهترند؟ ما یا گذشتگان؟
🌷 امام خامنه ای:
من و شما پيش خداى متعال عزيزتر نيستيم از كسانى كه قبل از ما بودند و از كسانى كه بعد از ما خواهند آمد؛ مگر اينكه عملمان خوب باشد و #تقوايمان بيشتر از آن ها باشد؛ اين را توجه داشته باشيد. اگر #تقواى بيشترى به خرج داديم، از خودمان بيشتر #مراقبت كرديم، بهتر كار كرديم، بهتر به #وظايفمان عمل كرديم، به #قانون بيشتر احترام گذاشتيم و در جهت اين اهداف، بيشتر پيش رفتيم، پيش خداى متعال عزيزتر خواهيم بود؛ اما بدون آن، نخير. بايد تلاشمان را در اين جهت متمركز كنيم. مواظب باشيم در دامهايى كه ديگران افتادند، ما نيفتيم. هركس در آن دام ها بيفتد، همان بلاها و همان عواقب برايش متصور است؛ لذا فرقى بين ما و آن ها نيست. (17/ 07/ 1384)
✍️ شرح: #تقوا و #مراقبت یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 110
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ توصیه دائمی رهبری چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
#تقواى الهى را از ياد نبريد. وظيفه ى همه ى ما رعايت #تقواست. توصيه ى دائمى ما به نفس خودمان و به برادران دينى و خواهران دينى مان، بايد رعايت #تقوا باشد. 21/ 07/ 1385
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 111
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ قلب خود را چگونه شستشو دهیم؟
🌹 خداوند به ادریس نبی فرمود:
قلبت را با #تقوا شستشو بده، همانطور که لباست را با آب شستشو می دهی.
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک گناهان.
📖 اغْسِلْ قَلْبَكَ بِالتَّقْوَى كَمَا تَغْسِلُ ثِيَابَكَ بِالْمَاءِ
📚 بحار الأنوار , جلد۹۲ , صفحه۴۵۲
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (33)
🌷 امام صادق (ع) درباره آیه قرآن که نابودی اصحاب سبت را بیان می کند، فرمود : آنها سه گروه بودند:
1. گروهى كه هم خود از دستور واجب خدا اطاعت كردند و هم به ديگران امر کردند که به واجب عمل کنند. اين گروه، نجات يافتند؛
2. گروهى كه از دستور واجب خدا اطاعت كردند اما ديگران را امر نکردند که به واجب عمل کنند. این گروه به شكل مورچه، مسخ شدند؛
3. گروهى كه نه خود دستور واجب خدا را اطاعت کردند و نه ديگران را امر کردند که به واجب عمل کنند. این گروه هم هلاك شدند. (به شکل میمون، مسخ شدند.)
📖 الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى :«فلَمّا نَسُوا ما ذُكِّروا بِهِ ......... »ـ: كانوا ثَلاثَةَ أصنافٍ : صِنفٌ ائتَمَروا و أمَروا فنَجَوا ، و صِنفٌ ائتَمَروا و لَم يَأمُروا فمُسِخوا ذَرَّا ، و صِنفٌ لَم يأتَمِروا و لَم يأمُروا فهَلَكوا .
📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۶۶
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (22)
س: منظور از امّ الکتاب در آیه ی «وَ عِنْدَهُ اُمُّ الْكِتاب» چیست؟
ج: همه ی اعمال ما نزد خدا معلوم است؛ اما خدا هیچ وقت کسی را به مثلاً دزدی وادار نمی کند. فرموده: «نکن!» و اختیار هم داده که نکنی؛ منتهی تو مخالفت می کنی.
س: شاید علم خدا دست ما را ببندد؛ مانند خانواده ی بد؟
ج: هیچ چیزی دست انسان را نمی بندد. انسان در تمام حالات آزاد است و اراده دارد. خانواده ی بد دست آدم را نمی بندد. خانواده ی خوب هم نمی بندد. انسان می تواند در خانواده ی بد، خوب شود و در خانواده ی خوب، بد شود. او آزاد است و اختیار دارد. دلیلش هم همین است که انسان می بیند گاهی بچه های خانواده های خوب، فاسد درمی آیند و بچه های خانواده های بد، خوب درمی آیند؛ بنابراین خانواده ی بد، دست انسان را نمی بندد که خوب نشود. اثر دارد، اما اثر اراده و اختیار انسان، خیلی بیشتر است. بنابراین هر وقت بخواهد، خوب می شود و بر می گردد. کفّار، مسلمان می شوند و مسلمانان، کافر می شوند. آزادند. می توانند.
س: خدا می فرماید: «يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاء»؛ منظور چیست؟
ج: اگر من بر خلاف فرمان خدا عمل کردم، اثرش گمراهی خود من است برای خودم. کار بد اثر بد دارد و کار خوب هم اثر خوب. اگر شما کار بد کردی، اگر مرتکب فسق شدی و به حرف خدا گوش ندادی، عوضی می روی. به جاهایی می روی که ناگهان در اثر فسق، بی دین هم می شوی. ولی خدا فرموده: «به آنجا نرو!» اما تو مخالفت کردی. در آنجا آدم های بد زیادند و آن دین و ایمان ضعیفت را هم می گیرند و از بین می رود.
س: معنی آیه ای که می فرماید: «وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ» چیست؟
ج: اگر کسی از نعمت هایی که خدا به او داده، سوء استفاده کرد و خودش را گمراه کرد و بهایی یا کمونیست شد، راه را گم کرده و عوضی رفته است؛ اما مقدمات این عوضی رفتن، نعمت های خدا بود. خدا به او چشم داده بود؛ گوش داده بود؛ فکر داده بود. این شخص به جای اینکه از آن استفاده کند و راه حق را طی کند، به راه باطل رفت. دیگر هیچ کس نمی تواند او را هدایت کند، مگر اینکه خدا بخواهد.
س: خداوند علم داشته كه يزيد با سوء اختيار خود به جهنم مي رود؛ پس چرا او را خلق كرد؟
ج: خدا که يزيد را از اول يزيد خلق نكرد. اول او را يك انسان خوب مثل همه ی انسان ها خلق كرد. او هم که از اول اين جنايات را نكرد. بنابراين خلقت ابتدايي اش هیچ بد نبود. بعداً به سوء اختیار این طور شد. خدا راهش را باز گذاشت و گفت: «اين كارها را نبايد بكني!» او هم به حرف خدا گوش نداد و مرتكب جنايت شد. پس همه ی انسان ها اول انسان آفريده مي شوند؛ نه با اعمال بد. اول که كاري نمي كنند و همه خوب هستند؛ همه، بچه هاي خوب.
در روایت آمده: «کُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ إِلَّا أنَّ أبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِهِ». اول همه، فرزندان آدم هستند. پاك هستند. مطهّر هستند. بعداً در سايه ی تربيت بدِ پدر و مادر يا يهودي مي شوند يا مسيحي و يا هر فرقه و راه باطل دیگر. بنابراين اين انسان چون آن بدي را ندارد، ابتداءاً بد نيست. هر وقت مرتكب شد، بد مي شود.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen