📖 پای درس امام حسین (ع) ... (118)
‼️ تخفیف در جهنم!
🌹 امام حسین (ع) از پیامبر خدا نقل می کند:
کسانی که معتقد به توحیدند ولی مرتکب گناهان کبیره می شوند و بدون پشیمانی و توبه می میرند و از درِ اوّل جهنم وارد می شوند، چشمشان کور نمی شود و صورتشان سیاه نمی گردد و غُل و زنجیر نمی شوند و به آنان آب جوشان نمی نوشانند و لباس مسِ مذاب به آنان نمی پوشانند. خدا بدنشان را به سبب موحّد بودنشان از ماندگاری همیشه در جهنم و صورتشان را به دلیل سجده کردن، از آتش دور نگه می دارد.
✍️ شرح: شیعیان گنهکاری که بدون توبه می میرند، در بعضی از عذابها تخفیف دارند. اما به هر حال به جهنم می روند. هر چند در جهنم جاودان نیستند.
📖 عن الحسین علیه السلام: قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:إنَّ أصحابَ الکَبائِرِ مِن مُوَحِّدِی الاُمَمِ کُلِّهِم؛الَّذین ماتوا عَلی کَبائِرِهِم غَیرَ نادِمینَ و لا تائِبینَ،مَن دَخَلَ النّارَ مِنهُم فِی البابِ الأَوَّلِ مِن جَهَنَّمَ؛لا تَزرَقُّ أعیُنُهُم،و لا تَسوَدُّ وُجوهُهُم،و لا یُقرَنونَ و لا یُغَلَّونَ بِالسَّلاسِلِ،و لا یُجَرَّعونَ الحَمیمَ،و لا یُلبَسونَ القَطِرانَ ؛حَرَّمَ اللّهُ أجسادَهُم عَلَی الخُلودِ مِن أجلِ التَّوحیدِ،و صُوَرَهُم عَلَی النّارِ مِن أجلِ السُّجودِ.
📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 235
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (24)
🤲 ماهیت استخاره
س: در دعای «اَللَّهُمَّ إِنّي أسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اقْضِ لِي بِالْخِيَرَة»، کلمه ی «اَسْتَخِيرُ» یعنی چه؟
استخاره دو معنی دارد: یک معنای لغوی و یک معنای اصطلاحی. معنای لغوی اش مصدر باب استفعال است. خیر به باب استفعال رفته و طلب روی آن آمده است؛ یعنی «طلبُ الخیر من الله»؛ یعنی انسان هر کاری می خواهد بکند، از خدا خیر بخواهد که در آن کار و در آن راه، برایش خیر پیش آید. این مستحب است و جزء دعاست و عبادت است. در هر کاری از خدا خیر خواستن مستحب است.
یک استخاره ی اصطلاحی هم داریم. استخاره به این معنا اسم است برای اینکه انسان با قرآن کریم یا تسبیح استخاره کند و یا استخاره ی ذات الرِقاع کند؛ انواع و اقسام استخاره. استخاره اسم است برای اینها. امروز معمولاً استخاره ی دوم، اصطلاح شده است. مردم برای خیر خواستن از پروردگار متعال در کاری که روشن نیست برایشان که صد درصد خیر است یا شر است و مشکلی پیش می آید، از خدا به وسیله ی قرآن کریم یا به وسیله ی تسبیح خیر می خواهند.
دعای حضرت درباره ی استخاره ی اولی است. در آن زمان هنوز استخاره دوم معروف و مشهور نبود. از زمان امام صادق (ع) به بعد مطرح شد. قبل از امام صادق (ع) استخاره ی لغوی مطرح بود. در روایات پیغمبر اکرم (ص) هست. در روایات امیرالمؤمنین (ع) هم هست. در روایات امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) هم هست.
اما استخاره ی اصطلاحی در بیانات امام صادق (ع) آمده است. ایشان چون قبل از امام صادق (ع) بوده اند، استخاره در کلام آنان حتماً به معنای لغوی است؛ یعنی «طلب الخیر من الله» است؛ منتهی به سبک خاصی طلب خیر از خدا می کردند. با صیغه و عبارت مخصوصی که ایشان می گویند در این قالب از خدا خیر می خواستند.
س: حضرت در ادامه فرموده اند: «وَ ألْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِيَار»؛ منظور چیست؟
ج: همه موقعی که دست به کاری می زنند، به این منظور که این کار خیر است، به آن دست می زنند؛ و الّا آدم عاقل هیچ وقت دست به کار شر نمی زند. اگر بداند که این کار، شر است و برایش مضر است، دست نمی زند. همه به عنوان اینکه خیر است، دست می زنند؛ منتهی خیلی ها در تشخیص خیر دچار اشتباه می شوند. ممکن است انسان یک چیز بد را به عنوان خیر بخواهد، اما در واقع بد باشد؛ لذا اصلاح این بُعد را از پروردگار متعال می خواهد که: «خدایا! من از تو خیر می خواهم؛ اما کاری کن که خیر را تشخیص بدهم تا آن را به عنوان خیر از تو بخواهم.»
خیلی ها چیزهایی می خواهند که برایشان شر است. نمی دانند و جاهل هستند که اگر این کار را بکنند، چه مشکلات و ضررهایی متوجه آن ها می شود. نمی دانند؛ بنابراین می گویند: «کاری کن که من خیر را خوب تشخیص دهم و شر را هم تشخیص دهم. خیر را از تو بخواهم و به جای خیر، شر را از تو نخواهم.»
س: استخاره چه جایگاهی دارد؟
ج: استخاره دو جور است: یک استخاره ی قلبی است که انسان هر کاری را که می خواهد انجام دهد، از خدا خیر بخواهد. ماده ی «خیر» وقتی به باب استفعال می رود، چه می شود؟ استخاره. یعنی از خدا خیر خواستن. این استخاره ای است که در روایات زیاد آمده است. قلبی است و تسبیح لازم ندارد. دیگری استخاره با تسبیح و قرآن است. این چیز دیگری است.
انسان باید سه مرحله را طی کند: اول با عقل و تجربه ی خود بفهمد که این کار خوب است یا بد. اگر خوب است، انجام دهد و اگر بد است، ترک کند. البته این بعد از آن است که در آن مورد، وجوب و حرامی نباشد. اگر واجب باشد، باید انجام دهی و لو استخاره بد بیاید. همچنین اگر حرام است، باید ترک کنی و لو استخاره خوب بیاید. جای استخاره آنجا است که حکم شرعی نیست. اگر حکم شرعی بود، تکلیف روشن است. جایی که حکم شرعی نیست، اول باید با عقل و شعور و تجربه و آزمایش بفهمیم که این خوب است یا بد. اگر نفهمیدیم، باید از عقل دیگران استفاده کنیم و مشورت کنیم. اگر آن ها هم نفهمیدند، با خدا مشورت کنیم. این در مرحله ی سوم است. در مرحله ی اول نمی شود به قبضه ی تسبیح زد.
س: آیا در مرحله ی دوم که جای مشورت است، باید هر چه را مشاور می گوید، گوش بدهیم؟
ج: با آن ها که عقلشان بهتر از شماست و پختگی شان بیشتر از شماست، مشورت کن. اگر آنجا روشن شد و تردید زایل شد، انجام بده و الّا استخاره کن و اگر رفع تحیر شد، عمل کند. ممکن است حرفی بزنند که انسان متحیر شود و دوباره چیزی نفهمد.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ مؤمنان واقعی چگونه به خدا عرض ارادت می کنند؟
🌺 کلام خدای #متقین:
پيامبر خدا به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شد، ايمان آورد. همه مؤمنان هم به خدا و فرشتگان خدا و كتابهای خدا و پیامبران خدا ايمان دارند و می گویند:
«ما ميان هيچ يك از پیامبران خدا فرقی نمى گذاريم. خدایا! دستورات تو را شنيديم و قطعاً از آن #اطاعت می کنيم. از تو آمرزش گناهانمان را خواستاريم. عاقبتِ کار همه به سوى توست.»
✍️ شرح: #اطاعت از خدا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات
📖 آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ (بقره 285)
آیه شماره 290
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ باتقوا بودن یا بی تقوا بودن مسئولان چه اثری بر ارزشهای جامعه می گذارد؟
🌷 امام خامنه ای:
وقتى از منبع و مركز حكومت يك جامعه، #تقوا نتراود، صلاح و دين و معرفت و هدايت سرازير نشود، بلكه به عكس، از رأس قله ى جامعه، دنياطلبى، اشرافيگرى، ماده گرايى، شهوت پرستى صادر شود و بروز كند، معلوم است كه در يك چنين جامعه اى، چه بر سر ارزش هاى اصيل و والا خواهد آمد. (07/ 09/ 1384)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 115
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (37)
🌷 امام باقر عليه السلام :
در آخر الزمان مردمى می آيند كه عدّه اى رياكار و مدّعىِ قرآن شناسى و عبادت از آنها پيروي می كنند و ناپخته و سبك مغزند. آنان امر به معروف و نهى از منكر را فقط زمانى واجب مى دانند كه آسیبى به آنها نرسد و براى خودشان عذرها و بهانه ها مى تراشند.
✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به #واجبات، نهی از منکر یعنی نهی از #حرامها
📖 يكون في آخِرِ الزَّمانِ قَومٌ يُتبَعُ فيهِم قَومٌ مُراؤونَ يَتَقَرَّأونَ و يَتَنَسَّكونَ حُدَثاءُ سُفَهاءُ ۴ ، لا يُوجِبونَ أمرا بِمَعروفٍ و لا نَهيا عَن مُنكَرٍ إلاّ إذا أمِنوا الضَّرَرَ ، يَطلُبونَ لأِنفُسِهِمُ الرُّخَصَ و المَعاذيرَ .
📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۸۲
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (25)
س: اراده چند نوع است؟
ج: اراده دو جور است؛ گاهی تکوینی است و قابل تخلّف نیست. «وَ لا رادَّ لِحُکمِک.» اما گاهی تشریعی است و قابل تخلّف است. اراده ی تشریعی در دایره ی افعال اختیاری انسان هاست. جایی که انسان می خواهد با اختیار کاری انجام دهد، جای واجب و حرام است. و چون اختیار هست، بعضی گوش نمی دهند. اما در امور تکوینی، اختیار نیست. خدا خواست این کار بشود و کرد و شد. به دیگران هم گفت: «شما باید طبق تربیت این ها تربیت شوید.» بعضی حاضرند بپذیرند و بعضی حاضر نیستند. اینجا تشریعی است و قابل تخلّف است؛ اما در آنجا تکوینی است.
س: آیا در وسع تمام انسان ها هست که با یک تصمیم قاطع تا آخر عمر هیچ گناهی نکنند؟
ج: انسان می تواند؛ منتهی نمی کند. همه چیز که گناه نیست تا انسان همه چیز را ترک کند. تعداد محدودی از کارها گناه است که اگر آن ها را ترک کند و بقیه را مرتکب شود، اشکالی ندارد. آدم خیال می کند تمام کارهای زندگی، گناه است و ترک کردن آن ها یعنی باید برود بهشت زهرا. این جور نیست. چند حرام بیشتر نیست. همین چند حرام را که گاهی بیست سال طول می کشد و یکی از آن ها هم پیش نمی آید، اگر ترک کند کافی است و بقیه را آزاد است. هر روز نیست. بعضی از حرام ها ده سال یک بار هم پیش نمی آید. اگر انسان این ها را ترک کند، کافی است و بقیه ی کارها آزاد است.
س: چه کنیم که بر ترک گناه و انجام ندادن گناه، توانایی داشته باشیم؟
ج: مردم این همه کار انجام می دهند. شغل هایی دارند که خیلی سخت و مشکل است. این شغل ها را چطور انجام می دهند؟ مثلاً پانصد کیلو هارتل می زند یا کشتی می گیرد. آنجا چه می کند؟ مثلاً چقدر می دود؟ این ها را چطور انجام می دهند؟ خدا به آن ها چه داده که با به کار بستن آن، این کارهای سخت و سنگین را انجام می دهند؟ ببینیم آیا آن چیز در ترک گناه هست یا نیست؟ آن چیست؟ تصمیم! همت!
انسان همه ی کارها را می کند. تا قله ی اورست می رود. تلوزیون می گفت: «یک پیرمرد نود و سه ساله تا کمر قله ی اورست رفته و دم نشسته و استراحت می کند تا به نوک قله برود.» مرد نود و سه ساله که در آن سرما و یخبندان به آنجا رفته است، یک چیزی دارد که رفته است. آن چیست؟ تصمیم! همت و اراده!
خدا این را به انسان داده و همیشه همراه او هست. در انجام هر کاری، این هست. جایی که دل انسان می خواهد، از آن استفاده می کند؛ مثلاً تا قله ی اورست می رود و جایی که نمی خواهد، می گوید: «ننه من غریبم!» این جور می شود.
ترک گناه هم یکی از همان کارها است. دیگران انجام می دهند و بعضی انجام نمی دهند. بنابراین خدا اول به انسان صبر، تحمل، تصمیم و اراده داده است که همه ی کارها را انجام دهد. یکی از کارهایی که خدا گفته، ترک گناه است.
چون انسان به گناه عادت کرده و برای او لذت بخش و شیرین است، در اینجا از تصمیم استفاده نمی کند و به زمین می خورد؛ اما در صعود به قله ی اورست استفاده می کند و تا نوک آن می رود. چرا؟ چون می خواهد پرچم کشورش را در آنجا بزند یا به او پول بدهند یا اسمش معروف شود و از این حرفها. این هم چیزی است که به راحتی می شود انجام داد.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (119)
▪️ خطر مدگرایی
🌹 هر کس لباس شهرت بپوشد که او را انگشت نما کند، خداوند در روز قیامت، لباسی از آتش به او می پوشانَد.
📖 عن أبی سعید عن الحسین علیه السلام: مَن لَبِسَ ثَوبا یَشهَرُهُ،کَساهُ اللّهُ یَومَ القِیامَةِ ثَوبا مِنَ النّارِ.
📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 309
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چکیده دعوت تمام پیامبران چیست؟
🌺 جواب خدای #متقین:
خدا فرشتگان را با روح پاک به فرمان خود بر هر كس از بندگانش كه بخواهد نازل مى كند با این پیام كه به انسانها هشدار دهيد كه «هیچ فرماندهی به جز من نيست. پس فقط از من #اطاعت كنيد.»
📖 ينَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاتَّقُونِ (نحل، 2)
✍️ شرح: #اطاعت از خدا یعنی انجام دستورات #واجب و #حرام خدا. این، چکیده دعوت تمام پیامبران است.
آیه شماره 291
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ عیب اصلی سیاستمداران امروز جهان چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
دنياى سياست جهانى، دنياى #بىتقوائى است. #بىتقوائى موجب شده است كه مستكبران عالم حتى به دوستان خودشان هم وفا نكنند. ديديد بر سر صدام ملعونِ روسياه چه آوردند؟ تا وقتى به او احتياج داشتند، او را تقويت كردند. همين آمريكائى ها در دوران جنگ تحميلىِ بر ما، آنچه توانستند به صدام حسين كمك كردند و پشتيبانى دادند. از نقشه ى هوائى و اطلاعات جاسوسى تا كمك تسليحاتى، تا تقويت روحى، تا وادار كردن وابستگانِ به خود به پشتيبانى مالى، همه جور؛ چون به او احتياج داشتند، اميدوار بودند او بتواند خدشه اى بر چهره ى پرقدرت و مغرور ملت ايران وارد كند. وقتى مأيوس شدند، تاريخ مصرفش تمام شد، به آن شكلى كه ديديد او را درآوردند، منافع خودشان را جور ديگرى دنبال كردند؛ اين براى كسانى كه حُسن ظن و اميد به اين ابرقدرت هاى بى #تقوا و ناپرهيزكار دارند، درس عبرت است. (12/ 02/ 1387)
✍️ شرح: #تقوا یعنی اطاعت از دستورات #واجب و #حرام خدا در زندگی فردی و اجتماعی
پند 117
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۳۸)
🌷امام على عليه السلام :
اى مردم! راضى بودن و ناراضى بودن از یک كار، مردم را در گناه یا ثواب آن، شريك مى کند. شتر صالح را در قوم ثمود، فقط یک نفر کشت، اما خداوند همه قوم ثمود را عذاب کرد؛ زيرا همه آنها به كار آن مرد راضى بودند.
📖 أيُّها النّاسِ ، إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ ، و إنَّما عَقَرَ ناقَةَ ثَمودَ رَجُلٌ واحِدٌ ، فعَمَّهُمُ اللّهُ بِالعَذابِ لَمّا عَمَّوهُ بِالرِّضا .
📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۷۳
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (25)
س: اجتناب از گناه مستلزم اراده ی قوی است؛ عده ای این اراده ی قوی را ندارند؛ چه چیز در به دست آوردن این اراده به انسان کمک می کند؟
ج: یکی از چیزهایی که خدای متعال به همه ی انسان ها داده است، اراده است. اراده مثل چشم، گوش، دست و پاست که همه دارند و تمام کارها را با اراده انجام می دهند؛ منتهی اراده دو مورد دارد: گاهی مورد دلخواه انسان است و گاهی مورد دلخواه انسان نیست و انسان خوشش نمی آید. در جایی که دوست دارد، اراده را با تمام قدرت پیش می برد و در جایی که دوست ندارد، همه ی اراده را خرج نمی کند. مشکل اینجاست. انسان به کارهایی عادت کرده و وقتی می خواهد آن را ترک کند، برایش سخت می شود. این سختی باعث می شود از تمام اراده اش استفاده نکند. از پنجاه درصد استفاده می کند و پنجاه درصد دیگر بر زمین می¬ماند.
س: در حدیث «اِنّ اللهَ یُحِبُّ العَبدَ المُفَتّنَ التَّوّاب» منظور از «مفتَّن» چیست؟
ج: خیلی از انسان ها گناه می کنند و به حرف خدا گوش نمی دهند. گناهکاران دو نوعند: بعضی گناه می کنند و پشیمان نمی شوند و بعضی گناه می کنند و بعد پشیمان می شوند. از میان گناهکاران، آن کسی که گناه می کند و بعد پشیمان می شود و توبه می کند، بهتر است. «مفتَّن» یعنی کسی که به زمین می خورد و گناه می کند و بعد توبه می کند. این بهتر از کسی است که به زمین می خورد و بلند نمی شود که توبه کند.
س: چرا خدای تبارک و تعالی موجودی را آفرید که با اختیار خود گناه کند و به جهنم برود با وجود اینکه قبل از خلقت می دانست که برخی گمراه خواهند شد؟
ج: با اختیار خود اوست. خدا اختیار داده که انسان بتواند کار بد نکند. حالا اینکه شما از این اختیار استفاده بد می کنی و به جای ترک گناه، گناه می کنی، دیگر از حالا به بعد به گردن خود توست.
س: آیا خدا اراده کرده بود که بعد از پیغمبر اکرم (ص) امیرالمؤمنین حکومت کند و بر خلاف اراده ی خدا شد؟
ج: خدا دید شرائط طوری است که ایشان نمی رسد؛ یعنی نمی رسانند. شرائط و امکانات و ... نبود. برای پیغمبر اکرم (ص) می دانست که شرائط و امکانات هست؛ لذا برنامه ها را تقسیم کردند. این تابع قدرتی است که آن ها به خرج دادند و نصب کردند. این قدرت را چه کسی داده است؟ منتهی خدا به انسان اختیار داده است و او می تواند مخالفت کند. آن ها از قدرت و از جهل دیگران استفاده کردند و با کمک دیگران به قدرت رسیدند.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پای درس امام حسین (ع) ... (۱۲۰)
🚫 چرا ترک نماز، خطرناک است؟
🌹 تا زمانی که مؤمن بر نمازهای پنجگانه خود مواظبت کند، شیطان از او هراسان است و وقتی نمازها را تباه کند، بر او جرئت می یابد و او را در گناهان بزرگ می اندازد.
📖 عن الحسین بن علیّ عن أبیه علیّ بن أبی طالب علیهما السلام: قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:لا یَزالُ الشَّیطانُ ذَعِرا (1)مِنَ المُؤمِنِ ما حافَظَ عَلَی الصَّلَواتِ الخَمسِ،فَإِذا ضَیَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَیهِ و أوقَعَهُ فِی العَظائِمِ.
📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 323
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen