✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (50)
س: «اُفَوِّضُ اَمْرِي إِلَى اللَّهِ»؟
ج: اگر راست بگويي، خوب است. اگر راست بگويي، خوب است؛ اما راست نمي گويي. به زبان مي گوييم، اما خودمان دنبالش مي رويم که حل کنیم. «اُفَوِّضُ» یعنی واگذار مي كنم؛ اما کی واگذار كردی؟ خودت شب دويدي؛ روز هم دويدي؛ اما نشد. ولي خُب بايد گفت. چاره اي نيست.
كارها با قدرت حل مي شود. قدرت ما هم كم است. آن را خرج مي كنيم و نمي شود؛ ولي قدرت خدا كافي است. به او هم واگذار نمي كنيم كه كارها را تمام كند و مي گويیم: «خودم بهتر بلدم!» حالا هی زور بزن!
س: آیا اين عيناً همان توكّل است يا چيز ديگري است؟
ج: تقريباً همان است.
س: گاهی پیش می آید که انسان اراده می کند کاری را با برنامه و دقیق انجام دهد و همه ی جوانب آن را پیش بینی می کند که به نتیجه برسد؛ اما دقیقاً آن روزی که باید به نتیجه برسد، نمی رسد. این مشکل برای چیست؟
ج: لابد او بعضی از موانع را از نظر تأثیر به حساب نیاورده و فقط مقتضیات را به حساب آورده بود. مقتضیات هم آماده بود؛ اما ناگهان مانعی پیش می آید و اوضاع را به هم می زند. بنابراین گاهی شما بعضی از مقتضیات را فراموش می کنی. گاهی هم انسان موانعی را فراموش می کند که مانع از تأثیر است و ناگهان پیش می آید و مشکلاتی پیش می آید. غرض این است که اگر همه ی مقتضیات پیش آید و موانع نباشند، کار حتمی است؛ ان شاء الله؛ اما اگر پاره ای از مقتضیات نباشند یا همه باشند و مانع هم وجود داشته باشد، نمی شود.
س: آیا این برداشت درست است که انسان فکر کند خدا خواسته نشان بدهد که تو تنها نیستی که همه ی برنامه را می ریزی؟
ج: نتیجه ی آن این حرف ها است. اگر کار به دست خود انسان بود، همیشه به نتیجه می رسید و دیگر هیچ وقت به هم نمی خورد. اینکه به هم می خورد، علامت آن است که همه ی کار در دست من نیست.
س: گاهی انسان فکر می کند بعضی از مشکلاتی که در زندگی پیش می آید به خاطر بی تدبیری او است و گاهی گمان می کند امتحان الهی است. معیار چیست؟
ج: همان تدبیر هم امتحان الهی است. خدا به انسان عقل می دهد که برای حل مشکلاتش تدبیر کند. تدبیر برای حل مشکلات آن طور که خدا می خواهد، عبادت است.
س: پس آن را به حساب عبادت بگذارد؟
ج: اگر تنبلی کنی، مسئول هستی و گرفتار مشکلات می شوی. آن وقت خدا به تو اجر هم نمی دهد و می گوید: «به تو عقل داده ام و تو مسئول هستی ببینی چه راهی را باید انتخاب کنی که مشکل حل شود. چرا نکردی؟»
س: مشکلاتی که به این راحتی حل نمی شود، چطور؟
ج: اگر خودت نمی توانستی، باید مشورت می کردی. چرا رها کردی؟ چرا تنبلی کردی؟ اما اگر تدبیر کردی و اشتباه شد، مقصر نیستی. اما اگر کاری نکردی و در تدبیر طبق دستور کوتاهی کردی، مشکل پیش می آید.
س: گاهی انسان توکل می کند و تصمیم می گیرد کاری را انجام دهد، اما شک دارد که مثلاً با قضای الهی سازگار است یا نه. آیا این فضولی ها به انسان آمده که سعی کند مطابق قضا و قدر پیش برود؟
ج: قضا و قدر شما واجبات و محرمات است. شما که از قضا و قدر خبر نداری. قضا و قدر برای دیگری است. آنچه برای شماست، این است که واجبات و محرمات از قضا و قدر خارج شده و به شما رسیده است. شما باید این را انجام دهی. اگر شما بخواهی بفهمی قضا و قدر چیست، حالا نمی فهمی. اگر در خط بندگی افتادی و تقوا را مراعات کردی و کم کم ایمانت بالا رفت، آن وقت می فهمی؛ اما الان هم لازم نیست و هم نمی فهمی. الان باید تقوا را مراعات کنی تا خدا تو را در خط فهم قضا و قدر بیندازد. الان نمی شود. باید تقوا را مراعات کنی. راه رسیدن به همه ی خوبی ها تقواست.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌷 داستان کوتاه (92)
✅ آیا شیعیان این گونه اند؟
در موسم حج، گروهی از شیعیان به مدینه رفته و محضر امام کاظم (ع) رسیدند. حضرت از آنان پذیرایی نمود و پس از آن که سفره را جمع کرده و دستهاي خود را شستند، امام (ع) به یکی از آنها که نامش عاصم بود رو کرد و فرمود:
اي عاصم! شما در پیوند و برادري با دیگر شیعیان چگونه اید؟
عاصم گفت : خیلی خوب هستیم.
امام فرمود: آیا چنین هستید که هرگاه یکی از شما شیعیان در هنگام نیاز به مغازه یا خانه دیگری برود و کیسه دخل او را بیرون آورد و هر چه نیاز داشت، از آن بردارد، بدون آنکه کسی مانع او شود؟
عاصم گفت: نه. این طور نیستیم.
امام فرمود: پس آن گونه که من می خواهم، هنوز با یکدیگر پیوند و برادری ندارید.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7 ، ص 159
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ بصیرت سیاسی و قدرت شناخت حق از باطل چگونه به دست می آید؟
🌺 خدای #متقین فرموده:
ای مؤمنین! اگر اهل #تقوا شوید، خدا به شما بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل می دهد.
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی.
📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا (انفال، 29)
آیه شماره 26
📱 کانال سبک زندگی متقین:
🆔@mottagheen
✅ ارکان مشروعیت حکومت ولی فقیه چیست؟
🌷 آیت الله خامنه ای:
در اسلام مردم يك ركن مشروعيتند، نه همه ى پايه ى مشروعيت. نظام سياسى در اسلام علاوه بر رأى و #خواست مردم، بر پايه ى اساسىِ ديگرى هم كه #تقوا و عدالت ناميده مى شود، استوار است. اگر كسى كه براى حكومت انتخاب مى شود، از #تقوا و عدالت برخوردار نبود، همه ى مردم هم كه بر او اتّفاق كنند، از نظر اسلام اين حكومت، حكومت نامشروعى است؛ اكثريت كه هيچ.
وقتى امام حسين عليه السّلام را در نامه اى كه جزوِ سندهاى ماندگار تاريخ اسلام است به كوفه دعوت كردند، اين طور مى نويسند: «و لعمري ما الامام الا الحاكم بالقسط»؛ حاكم در جامعه ى اسلامى و حكومت در جامعه ى اسلامى نيست، مگر آنكه عاملِ به قسط باشد؛ حكم به قسط و عدالت كند.
اگر حكم به عدالت نكرد، هركس كه او را نصب كرده و هركس كه او را انتخاب كرده، نامشروع است. اين موضوع در همه ى رده هاى حكومت صدق مى كند و فقط مخصوص رهبرى در نظام جمهورى اسلامى نيست.
البته تكليف رهبرى سنگين تر است و عدالت و #تقوايى كه در رهبرى لازم است، به طور مثال، در نماينده ى مجلس لازم نيست؛ اما اين، بدين معنا نيست كه نماينده ى مجلس بدون داشتن #تقوا و عدالت مى تواند به مجلس برود؛ نخير، او هم #تقوا و عدالت لازم دارد؛ چرا؟ چون او هم حاكم است و جزوِ دستگاه قدرت است، همان طور كه دولت و قوّه ى قضائيّه هم حاكم هستند؛ چون اين ها بر جان و مالِ جامعه ى تحت قدرت خودشان حكومت مى كنند. (26/ 09/ 1382)
پند 156
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چه کسانی قطعاً هدایت می شوند و چه کسانی قطعاً گمراه؟
امام باقر (ع):
هر كس از دستورات خدا و پيامبرش #اطاعت كند، قطعاً هدایت شده و هر كس از دستورات آنها #اطاعت نكند، قطعاً گمراه می شود.
✍️ شرح: #اطاعت از خدا و پیامبرش یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات
📖 منْ يُطِعِ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ رَشَدَ وَ مَنْ يَعْصِهِمَا فَقَدْ غَوَى
📚 الکافي , جلد۳ , صفحه۴۲۲
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (51)
س: انسان چه مقدار خودش را در اختیار استاد قرار دهد؟
ج: هیچ مقدار. انسان حق ندارد خودش را در اختیار غیر معصوم قرار دهد. اگر انسان با غیر معصوم طرف شد، باید طبق کتاب و عترت با او رفتار کند، نه بیشتر.
س: انسان پای منبر او می نشیند!
ج: بله؛ اما وقتی پای منبر نشست، باید ببیند حرف های او درست است یا نه. اگر درست است، عیبی ندارد. اگر در آن سطح نیست، باید احتیاط کند و با افرادی که در آن سطح هستند، مشورت کند. همین جور دربست همه را قبول نکند.
س: از کجا می فهمد؟
ج: دیگر آدم می فهمد. در عرف مشخص هستند. بعضی ها دقیق صحبت می کنند و بعضی ها ناجور صحبت می¬کنند. مشخص است. اگر انسان شک داشت، باید تجربه کند از کسانی که آشناتر هستند، بپرسد و بعد استفاده کند.
س: از باب تذکر چطور؟
ج: بد نیست؛ به عنوان تذکره خوب است. خدا فرمود: «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ». اگر گوینده ای از کتاب و عترت حرف بزند، تذکره است و خوب است؛ اما اگر چپ و راست بگوید، اگر سیاست بگوید، این ها معلوم نیست چطور است.
س: آیا این درست است که ما ولایت خود را به دست استاد خود بسپاریم و او با توجه به احوالات ما بگوید که چه بخوریم و چه ذکری بگوییم؟
ج: نباید به دست کسی بسپاری. خدا ولایت را به خودت داده است. آن را نگه دار؛ منتهی نگه داری آن با دست نیست؛ با ترک گناه است. گناه نکن. در نتیجه هم نگه می دارد و هم روز به روز تقویت می شود. حق نداری به کسی بدهی.
س: در صورت امکان چند تن از اساتید خود را نام برده و خاطره ای از ایام طلبگی در حوزه علمیه بیان فرمایید؟
ج: بزرگترین استاد من خدای متعال است در قرآن کریم. بعد خاتم انبیاء در بیانات ایشان. بعد حضرات معصومین در روایات. این ها هر چه لازم بود، به من، شما و همه یاد داده اند؛ منتهی ما نرفته ایم یاد بگیریم و خیال کرده ایم که استاد باید از هندوستان بیاید و آن وقت یاد بگیریم. نه! هر چه بخواهیم، در آن سه هست. هر چه می خواهیم، آنجا هست. دنیا هست؛ آخرت هست.
خاطره هم به درد شما نمی خورد. اصول قضیه برای ما همین است که نباید گناه کنیم. اگر طبق دستور خدا، پیغمبر اکرم (ص) و حضرات معصومین گناه را ترک کردیم، ایمان بالا می رود و راه برای ما باز می شود. آن وقت می فهمی کجا باید بروی؛ اما الان چشم ما بسته است و گناه، چشم را تار کرده است؛ لذا نمی بینیم که کجا می خواهیم برویم و همین جور می چرخیم. می توانیم گناه را ترک کنیم؛ چون خدا به ما اراده و تصمیم داده که در یک لحظه می توانیم تصمیم بگیریم که دیگر با چشم، زبان، گوش، دست و پا گناه نکنیم. اگر این کار را کردیم، همه چیز درست می شود و همه ی وعده های خدا درباره ی ما پیاده می شود.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (93)
گناهان کوچک!
در یکی از مسافرتها همراه جمعی از اصحاب خود در سرزمین خالی و بی آب و علفی فرود آمدند و به یاران خود فرمودند: هیزم بیاورید تا آتش روشن کنیم.
اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! اینجا سرزمینی خالی است و هیچ گونه هیزمی در آن وجود ندارد.
پیامبر (ص) فرمود: بروید هر کس هر مقدار می تواند هیزم جمع کند و بیاورد.
یاران به صحرا رفتند و هر کدام هر اندازه که توانستند، ریز و درشت، جمع کردند و با خود آوردند. همه را در مقابل پیغمبر (ص) روی هم ریختند. مقدار زیادی هیزم جمع شد. در این وقت رسول خدا (ص) فرمود: #گناهان کوچک هم مانند این هیزمهای کوچک است. اول به چشم نمی آید، ولی وقتی که روی هم جمع می گردند، انبوه عظیمی را تشکیل می دهند.
آنگاه فرمود: از #گناهان کوچک نیز بپرهیزید. اگر چه #گناهان کوچک چندان مهم به نظر نمی آیند؛ هر چیزی جستجو کننده ای دارد. ای جستجو کنندگان! آن چه را در دوران زندگی انجام داده اید و هر آن چه بعد از مرگ آثارش باقی مانده است، همه را می نویسند و روزی می بینید که همان #گناهان کوچک، انبوه بزرگی را تشکیل داده است.
📚 داستانهای بحار الانوار، ج 2 ، ص 31
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه کنیم که نور هدایت الهی شامل حال ما شود؟
🌺 خدای #متقین فرموده:
ای مؤمنین! اهل #تقوا شوید و به رسولش ایمان بیاورید تا خدا از رحمت خويش دو برابر به شما عطا كند و به شما نورى بدهد كه به وسیله آن طی مسیر کنید و شما را بیامرزد. خدا آمرزنده ای مهربان است.
✍️ شرح: خدا به اهل #تقوا نور بصیرت می دهد تا مسیر هدایت را پیدا کنند. فقط کافی است آنها #واجبات را انجام دهند و #حرامها را ترک کنند.
📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (حدید، 28)
آیه شماره 27
📱 آدرس کانال سبک زندگی متقین:
🆔@mottagheen
✅ دو پایه اصلی مشروعیت حکومت ولی فقیه چیست؟
🌷 آیت الله خامنه ای:
امير المؤمنين عليه الصّلاة و السّلام امام دادگران عالم و مظهر #تقوا و عدالت است. وقتى بعد از قتل عثمان در خانه اش ريختند تا ايشان را به صحنه ى خلافت بياورند، حضرت نمى آمد و قبول نمى كرد- البته دليلهايى دارد كه بحث بسيار مهم و پرمعنايى است- بعد از قبول هم فرمود: «لو لا حضور الحاضر و قيام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله على العلماء ان لا يقارّوا على كظّة ظالم و سغب مظلوم لألقيت حبلها على غاربها»؛ اگر وظيفه ى من با توجّه، قبول، بيعت و خواست مردم بر من مسجّل و منجّز نمى شد كه در مقابل ظلم بايستم و با تبعيض مبارزه و از مظلوم دفاع كنم، بازهم قبول نمى كردم. يعنى امير المؤمنين مى گويد من قدرت را به خاطر قدرت نمى خواهم. حالا بعضيها افتخار مى كنند: ما بايد برويم، تا قدرت را به دست بگيريم!
قدرت را براى چه مى خواهيم؟ اگر قدرت براى خودِ قدرت است، وِزر و وبال است؛ اگر قدرت براى مبارزه با ظالم در همه ى ابعاد ظلم و ستم- داخلى، اجتماعى و اقتصادى كه حادترينش است- مى باشد، خوب است. بنابراين، پايه ى مشروعيت حكومت فقط رأى مردم نيست؛ پايه ى اصلى #تقوا و عدالت است؛ منتها #تقوا و عدالت هم بدون رأى و #مقبوليت مردم كارايى ندارد. لذا رأى مردم هم لازم است. اسلام براى رأى مردم اهميت قائل است. فرق بين دمكراسى غربى و مردم سالارى دينى كه ما مطرح مى كنيم، همين جاست. (26/ 09/ 1382)
پند 157
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
س: آیا می شود افرادی بزرگوار چون آقای دولابی و شیخ رجبعلی خیاط را به عنوان استاد اخلاق برگزید؟
ج: نه خیر؛ اولین شرط استاد اخلاق اسلام شناسی است. باید با قرآن و عترت آشنا باشد. این ها بی سواد بودند. انسان های خوبی بودند، اما بی سواد بودند و نمی توانستند راهی را که قرآن ارائه می کند، همان راه را ارائه کنند و حرف های دیگر می زدند.
س: مهم ترین علت موفقت علامه طباطبایی چه بود؟
ج: مطیع فرمان خدا شد و گناه نکرد. خدا هم او را هدایت کرد و به او توفیق داد.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
📣 داستان کوتاه (94)
✅ خصلتهای خوب، دلیل عفو اعدامی
🌹 چند اسير مجرم را نزد پيغمبر آوردند. پيغمبر دستور اعدام آنان را صادر کرد؛ اما مردى از ميان آنان را آزاد کرد.
آن مرد به پیامبر اکرم عرض كرد: اى پيغمبر خدا! براى چه مرا از ميان اينها آزاد کردی؟
پیغمبر فرمود: جبرئيل از جانب خدا به من خبر داد كه تو پنج خصلت داری. خصلتهائى كه خدا و رسولش آنها را دوست دارند:
1️⃣ تو نسبت به خانواده ات، بسیار غيرت داری
2️⃣ با سخاوت هستی
3️⃣ خوش اخلاق هستی
4️⃣ راستگویى
5️⃣ و شجاع هستی.
وقتی آن مرد، اين سخنان را شنيد، اسلام آورد و مسلمان خوبی شد و در ركاب رسول خدا با دشمنان جنگ کرد تا به درجه شهادت رسيد.
📖 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ أُتِيَ النَّبِيُّ ص بِأُسَارَى فَأَمَرَ بِقَتْلِهِمْ وَ خَلَّى رَجُلًا مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَيْفَ أَطْلَقْتَ عَنِّي مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّ فِيكَ خَمْسَ خِصَالٍ يُحِبُّهَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْغَيْرَةَ الشَّدِيدَةَ عَلَى حَرَمِكَ وَ السَّخَاءَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ صِدْقَ اللِّسَانِ وَ الشَّجَاعَةَ فَلَمَّا سَمِعَهَا الرَّجُلُ أَسْلَمَ وَ حَسُنَ إِسْلَامُهُ وَ قَاتَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص قِتَالًا شَدِيداً حَتَّى اسْتُشْهِدَ.
📚 وسائل الشیعة, جلد۲۰ , صفحه۱۵۵
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چگونه بفهمیم افکاری که به ذهنمان می رسد، شیطانی است؟
🌹 سخن خدا در قرآن:
كسانى كه اهل #تقوا هستند، وقتی وسوسه اى از جانب شيطان به آنها می رسد، متوجه می شوند که این افکار، وسوسه شیطان است و بصیرت می یابند.
✍️ شرح: چون اهل #تقوا بصیرت دارند، وقتی شیطان آنها را وسوسه می کند، می فهمند که وسوسه است و لذا از آن تبعیت نمی کنند. این حالت با استمرار در انجام #واجبات و ترک #حرامها به دست می آید.
📖 إنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (اعراف، 201)
آیه شماره 28
📱 کانال سبک زندگی متقین:
🆔@mottagheen