eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
54 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ عاقبت از دستورات حضرت محمد (ص) چیست؟ (بخش دوم) 🌺 جواب خدا در قرآن: 1️⃣ هر كس از دستورات خدا و پيامبرش كند، قطعاً آتش جهنم براى اوست و برای همیشه در آن خواهد ماند. 2️⃣ هر كس پس از آنكه راه هدايت براىش آشكار شد، با پيامبر کند، و راهى غير از راه مؤمنان در پيش گيرد، او را به آنچه به آن رو آورده، واگذار می کنيم و او را به جهنم می كشانيم. جهنم، سرانجامِ بدى است. 3️⃣ هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از احکام و او تجاوز نمايد، خدا او را وارد آتشى می کند كه برای همیشه در آن خواهد بود و براى او عذابى خفّت‏ آور خواهد بود. ✍️ شرح: نافرمانی از دستورات خدا و پیامبر یعنی انجام و ترک 📖 متن آیات: 1️⃣ و مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أَبَداً (جن، 23) 2️⃣ و مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً (نساء، 115) 3️⃣ و مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ (نساء، 14) آیه شماره 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (181) 🌷 اعجاز پیامبر (ص) من با پیامبر (ص) بودم. سران قریش نزد او آمده و گفتند: اي محمـد! تو ادعاي بزرگی می کنی که هیـچ یک از پـدران و خاندانت نکرده اند. ما از تو معجزه می خواهیم. اگر پاسخ مثبت داده و انجـام دهی، می فهمیم که تـو پیـامبر و فرسـتاده خـدایی و اگر از انجـام آن سـر باز زنی، خـواهیم دانست سـاحر و دروغگویی. رسول خدا (ص) فرمود: شما چه معجزه اي از من می خواهید؟ گفتند: از این درخت بخواه تا از ریشه کنده شده و پیش تو بایستد. حضـرت فرمود: خداونـد بر هر کاری تواناست. اگر خداونـد این کار را بکنـد، آیا ایمان می آورید و به حق شـهادت می دهید؟ گفتند: آري. پیـامبر فرمـود: مـن بـه زودي نشانتـان می دهم آنچه را که خواسته ایـد. ولی بهـتر از هر کسـی می دانم شـما به خیر و صـلاح بـر نخواهید گشت و مسـلمان نخواهید شد. زیرا در میان شـما کسی هست که کشته خواهد شد و در چاه بدر دفن خواهد شد. همچنین کسی هست که در جنگ احزاب شرکت خواهد کرد. پیامبر خدا سپس به درخت اشاره کرد و فرمود: اي درخت! اگر به خـدا و روز قیامت ایمان داري و میدانی من پیامبر خـدا هستم، به فرمان خـدا ریشه هایت را از زمین درآورده و به فرمان خدا پیش روي من قرار بگیر. سوگنـد به پیـامبري که خداونـد او را به حق مبعوث کرد، درخت با ریشه از زمین کنـده شـد و با صـداي شدیـد هماننـد به هم خوردن بال پرنـدگان یا به هم خوردن شاخه هاي درختان، جلو آمـد و پیش روي پیامبر(ص) ایسـتاد، طوري که برخی از شـاخه هـاي بلنـد خود را بر روي پیامبر(ص) و بعضـی دیگر را روي من که در طرف راست پیغمـبر ایستاده بودم، انداخت. وقتی سـران قریش این منظره را دیدنـد با کبر و غرورگفتنـد: به درخت فرمان بـده نصـفش جلوتر آیـد و نصف دیگر در جاي خود بماند. رسول خـدا فرمان داد و نیمی از درخت با وضع شـگفت آور و صداي سـخت به پیامبر نزدیک شد، گویا می خواست دور آن حضرت بپیچد، دوباره سران قریش از روي کفر و سرکشی گفتند: فرمان بده این نصف بازگردد و به نصف دیگر ملحق شود و به صورت اول درآید. پیامبر(ص) دستور داد و چنان شد که آنان می خواستند. من گفتم: لا اله الا الله! اي رسول خـدا! من نخستین کسـی هسـتم که به تو ایمان آوردم، و نخستین فردي هسـتم که اقرار می کنم درخت با فرمان خدا براي تصدیق نبوت و بزرگداشت رسالت تو، آنچه را خواستی انجام داد. ولی بزرگان قریش همگی گفتند: محمد ساحري است دروغگو که سحري شگفت آور دارد و بسیار با مهارت و استاد است. سپس با اشاره به من به پیامبر (ص) گفتند: آیا رسالت تو را کسی جز امثال این علی (ع) باور می کند؟ 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 48 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی همه مشکلات جامعه را حل می کند؟ 🌷 امام خامنه ای: در این خطبه های امیرالمؤمنین، کمتر خطبه ای است که امر به در آن نباشد: اتَّقواالله؛ چون همه چیز است؛ وقتی در یک جامعه ای بود، همه ی مشکلات مادّی و معنوی جامعه حل خواهد شد؛ این جوری است. {البتّه} با آن معنای صحیحی که دارد؛ فقط این نیست که انسان چشم از نامحرم بدوزد یا مثلاً فرض کنید فلان عمل حرام را انجام ندهد؛ این هست، این جزو است، امّا خیلی وسیع تر از اینها است. آن معنای واقعی که عبارت است از مراقب خود بودن، مراقب حرکات خود بودن، و سعی در حفظ خود در جادّه ی مستقیم و صراط مستقیم؛ این معنای است؛ اگر این باشد در جامعه، همه ی مشکلات حل می شود. امیرالمؤمنین دائماً مردم را به دعوت می کرد. (30/6/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 188 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا چه کسانی از قوم حضرت صالح (ع) را از عذاب دنیوی نجات داد و چه کسانی را نجات نداد؟ 🌹جواب خدای : ما قوم ثمود را هدایت كرديم ولى آنها كوردلى را بر هدايت ترجيح دادند. پس به خاطر صاعقه عذاب آورِ خوار کننده، آنان را در بر گرفت. اما كسانى را كه ايمان آورده بودند و اهل بودند، نجات دادیم. ✍️ شرح: ایمان و عامل نجات از عذاب دنیوی بود و ، عامل عذاب گناهکاران. مصداق نجات یافتگان، اطاعت از دستورات و پیامبرشان بود. 📖 و أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْناهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمى‏ عَلَى الْهُدى‏ فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ * وَ نَجَّيْنَا الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ (فصلت، 18) آیه شماره 58 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (19) س: یکی از مباحثی که احساس می کنیم در آن مشکل وجود دارد، مبحث اتحاد عاقل و معقول است. نه ما معنی آن را خوب می فهمیم و نه می فهمیم که حرف، حرفِ درستی است؟ ج: اگر نمی فهمی، چرا می خوانی؟ س: تکه هایی از آن را فهمیده ایم. ج: نباید تکه های آن را. در فلسفه هر چه می خوانی، باید بفهمی؛ و الّا مثل غذای هضم نشده، رودل می کنی و جاهای دیگر را هم خراب می کند. هر زمان وقت خواندن فلسفه نیست. انسان باید یک مشت مقدمات درس بخواند؛ صرف، نحو، منطق و این ها را بخواند و مقداری آشنا باشد با عبارات عربی. آن وقت کم کم شروع کند به خواندن مطالب فلسفه. آن وقت هم همه متفق نیستند و یکدیگر را رد می کنند. باز هم انسان باید بفهمد کدامیک از آن ها بهتر است و کدامیک از آن ها درست تر است. این ها تا آخر هم با هم آشتی نمی کنند و همیشه با هم اختلاف دارند. س: آیا شما بحث اتحاد عاقل و معقول را قبول دارید؟ ج: اتحاد عاقل و معقول که نیست. اتحاد عاقل بالمعقول، بله؛ یعنی آنچه عقل انسان درک می کند، خودش با عقل متحد است و یکی است؛ همین. خلاصه ی آن همین است. بعد از هضم، این می شود. معما چو حل گشت آسان شود؛ اما قبل از آن معلوم نیست. وقتی حل شد، می گوید: «این که خیلی ساده بود.» همین ساده را انسان نمی فهمید. منظور این است و خلاصه و لُبش همین است. باید چند صفحه بخوانی تا این را بفهمی. س: آن ها «اتحاد بالمعقول» نمی گویند؟ ج: باید بگویند. نه دیگر آنجا هم این جور است. آن با این متحد می شود. آن را که شما فهمیدی که با خود عقل متحد است، یعنی این. عقل با معقول خودش متحد است. با معقول بالذات خودش متحد است و از هم جدا نیستند. س: این را در رابطه با خدا تطبیق دهید؟ ج: خدا هیچ وقت معقول ما قرار نمی گیرد. ذهن ما بر خدا محیط نیست. این برای اطلاعات ذهنی عمومی مردم است که انسان با عقل چیزی را می فهمد. آن با عقل متحد است؛ اما اگر بخواهد با خدا متحد شود، حرف درویش ها و حلولی ها می شود. نمی شود با خدا متحد شد. س: ایا در اسماء و صفات هم همین است؟ ج: همه ی آن همین جور است. نمی شود محدود با نامحدود متحد شود. س: آیا با وحدت وجود هم می توان ... ؟ ج: وحدت وجود همه ی این ها را به هم می ریزد. می گوید همه ی این ها بی خودی است. خیالات است. یکی بیشتر نیست. او خودش را راحت کرده است. س: آیا کسی که وحدت وجود را قبول داشته باشد، از دائره ی افتاء خارج می شود؟ ج: مراجع فتوا می دهند. می گویند اگر به این ملتزم باشد، خارج است. س: این کدامیک از اصول اسلامی را نقض می کند؟ ج: همه ی آن را. هر چه اسلام می گوید. او می گوید: «این کثرت خیالی است؛ موهوم است؛ یکی بیشتر نیست.» پیغمبران، امامان، آدم و همه ی مخلوقات را به هم می ریزد. می گوید: «اینهایی که در نظر آدم کثیر هستند، همه ی این ها غلط است و یکی بیشتر نیست. که یکی هست و هیچ نیست جز او». این جور است. مست که می شوند، این جور می گویند. انسان در حال عقل، این حرف ها را نمی زند. وقتی مست می شوند، این جور می گویند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (125) 🔹اهمیت خشم بر گنهکاران خداوند دو فرشته فرستاد تا اهل شهري را هلاك کنند. هنگامی که دو فرشته براي انجام مأموریت به آن شهر رسیدند، به مرد عابدي برخوردند که در دل شب ایستاده و با گریه و زاري عبادت می کند. یکی از فرشته ها به دیگري گفت: این مرد را می بینی که چگونه گریه و زاري می کند؟ آیا او را نیز هلاك کنیم؟ فرشته دیگر گفت: آري، من مأموریت خویش را انجام می دهم! فرشته اول گفت: من درباره این مرد از خدا سوال می کنم. پس از بیان حال عابد، خداوند به آن فرشته فرمود: این عابد را نیز با دیگران هلاك کن! چون تاکنون به خاطر من، در مقابل گناهکاران، خشم، چهره او را دگرگون نساخته است. 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 5 ص 218 ✍️ شرح: یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر این است که انسان در مقابل گناهکار، ناراحتی خود از گناه او را در چهره اش نشان دهد. نه اینکه بی تفاوت باشد یا به او بخندد. 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ آیا مسئولان در قبال مردم مسئولیتی دارند؟ 🌷 امام خامنه ای: آن که بر بدی ها چشم می بندد و برای هدایت جامعه به سوی هیچ احساس مسئولیّتی نمی کند، این عیب است برای نظام اسلامی و جامعه ی اسلامی. (30/6/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 189 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ بهترین مردم یک جامعه چه کسانی هستند؟ 🌺 جواب خدای : شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ ايد. شما که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ايمان داريد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به و نهی از منکر یعنی نهی از . 📖 كنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ (آل عمران، 110) آیه شماره 59 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (20) س: فرق توحید افعالی با وحدت وجود چیست؟ ج: وحدت وجود می گوید: «در عالم وجود یک چیز بیشتر نیست. اصلاً هیچ موجودی وجود ندارد.» این را می گویند. توحید افعالی می گوید: «انسان زیاد است و افعال آن ها هم زیاد است.» آن با این خیلی فرق دارد. س: آیا فلسفه ی صدرايي نسبت به توحيد هم مثل بعضي از امور ديگر مشكلاتی دارد؟ ج: چرا؛ حرف هايي زده اند. در روايت آمده: «در كيفيت داخل نشويد.» او وارد شده است. علم او را تفسير كرده است. قدرت او را تفسير كرده است. كيفيتش را گفته است. عقل بشر که به كيفيت او نمي رسد. همین موجب گفتگو و اختلاف شده است. س: شايد اين مسائل به او الهام شده است؟ ج: آدمي كه به او الهام مي شود كه از اين اشتباهات نمي كند. آدمي كه به او الهام مي شود، ايمانش بالاست. چيزي بر خلاف قرآن نمي گويد. قرآن كراراً تأكيد مي كند که معاد من جسماني است. آن فیلسوف مي گويد: «جسماني نيست.» او با عقل خودش كار مي كرد. چیزی از بالا نمي آيد. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (126) 🌹 معیار ازدواج مردى براى مشورت دربارۀ ازدواج دخترش نزد امام حسن مجتبی (ع) آمد. امام به او فرمود: دخترت را به ازدواج یک جوان درآور. زیرا جوان اگر دخترت را دوست داشته باشد، به او احترام مى‌ گذارد و اگر او را دوست نداشته باشد، به او ظلم نمی کند. ✍️ شرح: جوان کسی است که اهل انجام و ترک است و از آنجا که اهل گناه نیست و ظلم به دیگران، است، او به هیچ کس ظلم نمی کند. چه برسد به همسرش و لو او را دوست نداشته باشد. پس بهترین گزینه برای ازدواج است. معیار تشخیص فرد باتقوا برای ازدواج این است که واجبات اصلی مثل نماز، روزه و حجاب را رعایت کند. 📖 جاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ اِبْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا. 📚مكارم الاخلاق، ج 1 ص ۲۰۴ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کنیم که آینده مان بهتر از گذشته باشد؟ 🌷 امام خامنه ای: یک رفیق بد، یک مشاور بد، یک استاد بد، یک حادثه‌ ی نامناسب گاهی پای انسان را می لغزاند، انسان باید حواسش جمع باشد، این حواس‌ جمعی در تعبیرات قرآنی اسمش چی است؟ ... اینها را اگر مراقبت کنید ان‌ شاء الله آینده‌ ی شما از گذشته‌ تان خیلی بهتر خواهد شد و ان‌ شاء الله برای کشورتان، برای اسلام، برای انقلاب، برای نظام مفید خواهید بود در آینده، به حول و قوّه‌ ی الهی. (1396/1/6) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 190 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا چه نوع حکومتی را قبول دارد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: بر مسلمانان حرام است که به جای پذیرش حکومت مسلمانان، حکومت کافران بر خود را بپذیرند. هر کس حکومت کافران و اطاعت از آنها را بپذیرد، طبعاً دیگر تحت حکومت خدا نیست؛ مگر اینکه مجبور به تقیّه شوید تا از شرّ کافران در امان بمانید. بدینوسیله خدا به شما هشدار می دهد و شما را از پذیرش حکومت کافران و نافرمانی از دستورات خود بر حذر می دارد. ضمنا هشدار می دهم که بازگشت همه به سوی خداست و به دادگاهی که قاضی‌اش اوست. * محمد! به مسلمانان بگو: «اگر پذیرش حکومت و ریاست کافران را که در ذهنتان است، مخفی یا علنی کنید، در هر صورت خدا آن را می داند. علاوه بر این، او تمام آنچه را در آسمانها و تمام آنچه را در زمین است، می داند و از طرفی قدرت انجام هر کاری را دارد؛ * آن هم در روزی که هر کس هر واجب و حرامی که در دنیا انجام داده، گزارش مکتوبش را در پرونده‌اش حاضر و آماده می یابد و با دیدن پرونده ی پر از گناهش آرزو می کند که ای کاش بین او و پرونده‌اش فاصله‌ای دور و دراز بود. باز هم خدا به شما هشدار می دهد و شما را از پذیرش حکومت کافران و نافرمانی از دستورات واجب و حرام خود بر حذر می دارد. او دلسوز بندگانش هم هست؛ پس با پذیرش حکومت و حاکم منصوب از طرف او و اطاعت از دستوراتش دلسوزی او را پاس بدارید!» 📖 لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في‏ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصيرُ * قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما في‏ صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ * يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (آل عمران، 28 تا 30) 📚 آیه شماره 304 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen