eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (135) 📖 عبرتهای تاریخ ◀️ توهین رسمی به امام (ع) معاویه قدرت را که به دست گرفت. دستور داد در منبرها امام علی (ع) لعن کنند. عبدالله بن عباس سخت اعتراض کرد که چرا چنین دستوری صادر می کنی؟ معاویه گفت: دسـتور لعن بر علی یکی از برنامه هاي دین اسـلام است! ترکش به هیـچ وجه جایز نیست، باید انجام گیرد، علی سزاوار لعن است. زیرا او نسبت به پیامبر (ص) کینه داشت و به ابوبکر دشنام می داد و به عمر ایراد می گرفت و در آخر هم عثمان را ذلیل کرد. ابن عباس گفت: آیا جایز است کسی را در منبرها لعن کنید که در سایه شمشیر، همین منبرها را بنا نهاده است؟ معاویه گفت: هرگز این فرمان لغو شـدنی نیست. بایـد مردم مطابق با این روش تربیت شونـد و به همین صورت، پیران بمیرند و کودکان بزرگ شوند. این فرمان، کار خود را کرد تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز تقریباً 69 سال در سراسر شهرهاي اسلامی به شخص دوم اسلام، علی (ع) لعن گفته و دشنام می دادند. عمر بن عبـدالعزیز که به خلافت رسـید، این بـدعت سـنگین را برداشت و فرمـان داد در خطبه هاي نماز جمعه به جاي لعن علی (ع) آیه «إن االله یأمر بالعدل و الاحسان...» خوانده شود و با این اقدام شایسته، خدمت بزرگی به جهان انسانیت نمود. جاي تأمل است که پس از لغو بدعت لعنِ امام علی (ع)، فریاد عمرو بن شـعیب بلند شد که: واي به حال امت اسلامی! برنامه نماز جمعه به هم خورد و با برداشتن لعن علی، اسلام از بین رفت. هدیه به امام علی (ع) صلوات. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 73 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ دو نوع دینداری در میان انقلابیون! 🌷 امام خامنه ای: یک دوگانه‌ ی دیگر، رعایت ضوابط و شرعی و عدم رعایت اینها است. گاهی ما در دوره‌ ی مبارزات هم، قبل از انقلاب می دیدیم، بعضی‌ ها که در کار مبارزه خیلی فعّال بودند، خیلی از مسائل شرعی و مانند اینها را اهمّیّت نمی دادند. می گفتند آقا داریم کار می کنیم برای مبارزه، برای هدف؛ حالا مثلاً فرض کنید اوّل وقت هم نشد، نشد؛ یا فلان مسئله هم نشد؛ و و از این چیزها هم اگر چنانچه پیش می‌ آمد، برایشان خیلی اهمّیّت نداشت. خب، این یک جور برخورد است، یک جور برخورد هم این است که انسان را ملاحظه کند. امیرالمؤمنین آن طور که نقل شده فرمود: لَو لَا لَکُنتُ اَدهَی العَرَب؛ چه کسی از امیرالمؤمنین داهی‌ تر و آگاه‌ تر و زرنگ‌ تر و باهوش‌ تر؟ امّا خب گاهی جلوی بعضی از کارها را می گیرد. (97/12/23) ✍️ شرح: رعایت حدود شرعی و تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 198 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مسلمان واقعی در برابر احکام خدا چه موضعی دارد؟ 🌹 کلام خدا در قرآن: مسلمانان واقعی وقتی به پذیرش حکمرانی خدا و پیامبرش دعوت می شوند تا در اختلافاتشان بینشان حکم دهد، حرفشان فقط این است: «سمعاً و طاعتاً». خوشبخت فقط اینها هستند. ✍️ شرح: اطاعت از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 إنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنينَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (نور، 51) آیه شماره 70 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (27) س: سابقاً شخصي از شما پرسيد «مي خواهم وارد تفسير شوم» و شما از ايشان پرسیدید: «آیا فلسفه خوانده اي؟ آیا اسفار خوانده اي؟» و او جواب داد: «نه.» شما فرمودید: «کمی بخوان و بعد وارد تفسير شو.» آیا مگر مؤثر است؟ ج: اگر کمی بخواني، فهمَت زيادتر مي شود؛ منتهي بايد جلوگيري كرد که فهم، زياد در خط فلسفه نرود. آن وقت آيات را هم فلسفي تفسير مي كند. اين جور نباشد. خود ذهن وقتي قوي شد، خوب است. س: اين تقويت ذهن که منحصر در فلسفه نيست؛ ممكن است با رياضي هم بشود؟ ج: نه؛ معمولاً اين جور است. رياضيات هم خيلي كمك مي كند. مسائل هندسي هم كمك مي كند. س: آیا مي تواند جاي آن را بگيرد كه كلاً از فلسفه بي نياز شود؟ ج: فرق آن ها با فلسفه اين است كه فلسفه، متن هم دارد، اما آن ها متن ندارند که درباره ی خدا حرف بزند یا درباره ی قيامت حرف بزند. فلسفه متن دارد، ولی آن ها متن را ندارند و فقط استقامت ذهني را بيشتر مي كنند. س: اگر بنا باشد هدف فلسفه صرفاً تقويت ذهن باشد، پس آیا وقتی درباره ی خدا و قيامت بحث مي کند و گاهي اين ها تبديل به اعتقادات شخص مي شود، يك آفت حساب نمي شود؟ ج: اگر فلسفه با اعتقادات مخالفت كند، آفت است. هر جا فلسفه با مسائل ديني برخورد كرد، بايد روی آن خط قرمز كشيد. به طور كلي فلسفه حق ندارد وارد دائره ی دين شود. دين تكويني نيست. مسائل اعتباري است. فلسفه در تكوينيات است. علم به احوال موجودات عَلي ما هي عليها است. دين جزء موجودات علي ما هي عليها نيست. اعتباري است و اعتبارش در دست شارع است. گاهي نسخ مي كند و می گوید: «نه؛ عمل نكنيد» و گاهي آن را كم مي كند. فلسفه نباید به اينجا بيايد. از آن موقعي كه وارد شد، مشكل ايجاد شد. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (136) 🌷 نادانترین یا بهترین؟ شعبی می گوید: هنگـامی که نوجوان بودم، روزی از میـدان کوفه عبور می کردم. ناگهـان علی (ع) را دیـدم که در میـان دو کیسه طلا و نقره ایستاده و مردم را با تازیانه از کیسه ها دور می کرد. آن گـاه همه آن طلا و نقره را میان مردم تقسـیم نمود، طوري که چیزي از آن همه پول باقی نمانـد و چیزي از آن را به خانه خود نبرد. من نزد پدرم آمدم و گفتم: من امروز شخصی را دیدم که یا بهترین انسان است و یا نادان ترین انسان. پدرم پرسید: چه کسی را دیدي؟ گفتم: علی (ع) را دیـدم که طلا و نقره را میـان مردم به گونه اي تقسـیم کرد که چیزي براي خودش باقی نماند و با دست خالی به خانه برگشت. پدرم گریست و گفت: فرزندم! بلکه بهترین انسان ها را دیده اي که بیت المال را به طور مساوي بین مردم تقسیم کرده و سهم خودش را نیز به مردم داده است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 80 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پیروزی، موفقیت و شادکامی چگونه به دست می آید؟ 🌷 امام خامنه ای: یکی از مایه‌ های مهمّ امید عبارت است از توکّل به خدای متعال؛ اَلعاقِبَةُ ؛ وقتی شما اهل بودید، پاکدامن بودید، رعایت امر و نهی الهی را کردید، خدا با شما است. وقتی خدا با انسان است یعنی پیروزی با انسان است، موفقیّت با انسان است، شادکامی با انسان است، بهجت معنوی با انسان است. (98/7/17) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 199 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در مقابل گنهکارانی که می گویند «خدا ارحم الراحمین است و همه گناهان را بدون توبه می بخشد، پس سخت نگیرید و راحت گناه کنید،» چه پاسخی بدهیم؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: بى ‏ترديد باغهای پرنعمت بهشتی مخصوص است نه اهل گناه. آيا ما متقین را که تسليم دستورات ما هستند، مثل اهل گناه قرار دهيم؟ شما را چه شده؟ چگونه داورى مى‏ كنيد؟! آيا شما سندی مکتوب از طرف خدا دارید که در آن نوشته در قیامت هر نعمتی که شما بخواهيد و انتخاب كنيد، براى شما که اهل گناه هستید، خواهد بود؟! آيا قولی که تا قیامت ادامه خواهد داشت، از خدا گرفته اید که هر چه را به سود خود حكم كنيد، سهم شما باشد؟! ای محمد! از کسانی که مدّعی اند کسانی که تسلیم دستورات خدا هستند، با گنهکاران مساوی اند، بپرس كدامشان ضامن این ادعاست كه مسلم و مجرم يكسانند؟! 📖 إنَّ لِلْمُتَّقينَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعيمِ * أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمينَ كَالْمُجْرِمينَ * ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ * أَمْ لَكُمْ كِتابٌ فيهِ تَدْرُسُونَ * إِنَّ لَكُمْ فيهِ لَما تَخَيَّرُونَ * أَمْ لَكُمْ أَيْمانٌ عَلَيْنا بالِغَةٌ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ إِنَّ لَكُمْ لَما تَحْكُمُونَ * سَلْهُمْ أَيُّهُمْ بِذلِكَ زَعيمٌ (قلم، 34 تا 40) آیه شماره 71 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (28) س: حرکت جوهری چیست؟ ج: حرکت جوهری را مرحوم ملاصدرا اختراع کرد. او گفت: مثلاً رنگ یک سیب، سبز است و کم کم آفتاب به آن می خورد و آب می خورد تا رنگش قرمز می شود. دیگران می گفتند: این رنگ، عَرَض است و عَرَض، عارض بر یک ذات می شود؛ به این علت که این سیب در عَرَض خودش که رنگ است، حرکت می کند. او از سبزی راه می افتد تا برسد به سرخی. حتماً در آن جوهرش هم حرکت هست؛ چون نمی شود عَرَض متحرک باشد و جوهر، ثابت. به این گفتند حرکت جوهری؛ اما امروز ثابت شده که جوهر و عرضی وجود ندارد. می گویند: آن رنگ، طول موج است و تشکیل دهنده ذات که همه ی موجودات در آن شریکند، اتم ها هستند. س: آیا این بحث با بحث افاضه وجود که هر لحظه می شود، ارتباطی ندارد؟ ج: نه خیر؛ بنابراین داستان حرکت جوهری با این موضوع از بین رفت. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (137) 🌷 اعجازي از امام حسن (ع) پس از شهادت امام علی (ع) عده اي خدمت امام حسن مجتبی (ع) آمدند و عرض کردند: از عجایبی که پدرت به ما نشان می داد شما هم نشان دهید. امام فرمود: اگر من هم نشان دهم باور می کنید؟ گفتند: به خدا سوگند! باور می کنیم. امام فرمود: آیا پدرم را می شناسید؟ گفتند: آري کاملاً می شناسیم. در این وقت حضرت پرده اي را که آویزان بود، بالا زد. دیدند امیر مؤمنان نشسته است. امام فرمود: آیا او را می شناسید؟ گفتند: آري، این امیر مؤمنان است. اینک شـهادت می دهیم تو ولی خـدا و امام بعـد از پدرت هستی که امیر مؤمنان را پس از شـهادتش به ما نشان دادي. همان گونه که پدرت علی (ع) رسول خدا را بعد از وفاتش در مسجد قبا به ابوبکر نشان داد. آنگاه امام حسن (ع) فرمود: آیا نشنیده اید سخن خداوند را که می فرماید: «به آنان که در راه خدا کشـته می شوند، مرده نگویید، بلکه آنان زنده اند، ولی شـما نمی فهمید.» وقتی کشـته شدگان راه خدا این چنیند، درباره ما چه می گویید؟ گفتند: شما را باور داریم و تصدیقتان می کنیم. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 92 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ایستادگی ملّت ایران به برکت کدام عامل بوده است؟ 🌷 امام خامنه ای: ما بحمدالله ایستاده‌ ایم؛ این ایستادگی هم به برکت همان و ایمانی بوده است که در قشر عظیمی از مردم ما بحمدالله وجود دارد، یعنی همین جوانها و همین فداکاری‌ ها و همین «حججی»‌ها و امثال اینها؛ اینها را دستِ‌کم نگیرید، اینها خیلی مهمّند؛ همینها هستند که نگه داشته‌ اند پایه‌ های این نظام را و معیّت الهی را برای ما تا حدود زیادی تأمین کرده‌ اند. اگر بخواهیم این کامل بشود، بایستی این دایره را وسعت بدهیم، بایستی روی این مسائل کار بکنیم. (96/12/24) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 200 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✍️ مقدمه: و از خدا یعنی انجام و ترک 📣 امام علی (ع) : ای مردم! من شما را به خدا توصيه مي كنم. خدایی كه آفرينش شما از او سرچشمه گرفته و بازگشت شما به سوى اوست و تنها با يارى او به اهداف خود مي رسيد و تنها او نهايت آمال و آرزوى شماست و راه شما به او منتهى مي گردد و پناهگاه شما در مشكلات فقط اوست. اهل شوید. چون درمان دردهاى درونى و امراض قلبى شماست و كوردلى شما با معالجه می شود. به شما بينش باطنى مي دهد و باعث شفای امراض جسمى مى‌گردد. در اثر سينه‌هاى فاسد و افكار تباه به صلاح و سلامت گرايش پیدا مي کند و آلودگى باطن، تبديل به پاكى و طهارت نفس مى‌شود. در اثر پرده حجاب از جلو چشم شما كنار مي رود و ناراحتى و اضطراب قلبی شما به آرامش تبدیل مى‌شود و ظلمت و تاريكى درونى، جاى خود را به روشنایى و نورانيت مي دهد. 📖 أمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ اَلَّذِي اِبْتَدَأَ خَلْقَكُمْ وَ إِلَيْهِ يَكُونُ مَعَادُكُمْ وَ بِهِ نَجَاحُ طَلِبَتِكُمْ وَ إِلَيْهِ مُنْتَهَى رَغْبَتِكُمْ وَ نَحْوَهُ قَصْدُ سَبِيلِكُمْ وَ إِلَيْهِ مَرَامِي مَفْزَعِكُمْ فَإِنَّ تَقْوَى اَللَّهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِكُمْ وَ بَصَرُ عَمَى أَفْئِدَتِكُمْ وَ شِفَاءُ مَرَضِ أَجْسَادِكُمْ وَ صَلاَحُ فَسَادِ صُدُورِكُمْ وَ طُهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِكُمْ وَ جِلاَءُ عَشَا أَبْصَارِكُمْ، وَ أَمْنُ فَزَعِ جَأْشِكُمْ وَ ضِيَاءُ سَوَادِ ظُلْمَتِكُمْ. 📚 نهج البلاغه، خطبه 198 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ محکم ترین دستاویز در زندگی دنیا که انسانها را از سقوط نجات می دهد، چیست؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: فقط کسی که خودش را تسلیم خدا کند و به دستورات واجب و حرامش خوب عمل کند، قطعاً به مطمئن‌ترین دستگیره متمسّک شده و از سقوط نجات پیدا می کند؛ نه دیگران. ثانیاً سرانجامِ همه امور به خدا برمی گردد؛ پس باید فقط تسلیم او شد؛ نه تسلیم غیر او. 📖 شرح: خدا شدن یعنی اطاعت از دستورات واجب و حرام خدا. 📖 و مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ وَ إِلَى اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (لقمان، 22) آیه شماره 72 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (29) س: نظر حضرت عالي درباره ی مكتب تفكيك چيست؟ ج: افراط و تفريط هميشه بد است. آن بنده ی خدا به طور كلي خط قرمز روی فلسفه كشيد و گفت: هر كس فلسفه بخواند و باور كند، از ربقه خارج است. اين اشتباه بزرگي است، چون همه ی فلسفه باطل نيست. فلسفه، حرف هاي خوب هم دارد؛ اما علم بشري است و وحي نيست كه از اول تا آخرش درست باشد. کسی كه مي خواهد فلسفه بخواند، باید با مسائل ديني تطبيق كند. هر مسأله اي را که با آن مطابق بود، قبول کند و هر مسأله ای را که مخالف بود، بايد رد كند. تأويل، غلط است. ما تأويل نداريم. يكي از غلط هاي بزرگ انساني تأويل است. شما الان حرف مي زني و بنده حرف مي زنم؛ آیا مي شود حرف ها را تأويل كرد؟ اگر الآن اين حرف ها را بنويسند، مقصود از این حرف ها چيست؟ هزار سال بعد هم همان مقصود است و عوض نمي شود. بنابراين لفظ، دلالت بر معناي مقصود مي كند. در زمان تكلم و تخاطب، اين معنا محفوظ است و اگر اين را ضبط كنند، دو هزار سال بعد هم معنا همان است كه گوينده از اول قصد کرده است. اين با گذشت زمان عوض نمي شود. چه كسي اين را عوض مي كند؟ خود من بايد عوض كنم و من هم كه اين را گفته ام. هر لغت معناي خاص خود را دارد و تا آخر هم همين معنا محفوظ است. تأويل يعني چه؟ تأويل يكي از خطاهاي بسيار بزرگ است كه منشأ انحراف از خط دين مي شود. تأويل نداريم؛ نه در عرفان نظري و نه در فلسفه. هر عبارتي صريحاً معناي خودش را دارد. فلسفه چون علم بشري است، اشتباه هم در آن هست. دليلش همان است که مرحوم ملاصدرا چقدر فلاسفه ی پيش از خود را رد مي كند. فلاسفه ی بعدي هم ملاصدرا را رد مي كنند و بعدي ها هم بعدي ها را رد مي كنند. علم بشري از صفر شروع شده و رو به تكامل است. هنوز به نقطه ی پاياني اش نرسيده است. بنابراين دين يك چيز است و فلسفه چيزی ديگر. فلسفه به دنبال مسائلي مي رود كه در خارج موجودند و حق ورود به مسائل اعتباري را ندارد. اگر فلسفه وارد مسائل ديني شود، این از اشتباهات بزرگ فلسفه است،. مسائل ديني قرارداد است؛ تكويني نيست. موضوع فلسفه حال موجود بما هو موجود است، نه چيز اعتباري كه بشود فردا لغوش كرد. بنابراين بايد مسير خودش را طي كند. دين هم باید مسير خودش را طي كند. اگر قاطي شوند، مشكل پيش مي آيد؛ اما خودش هم اثر و فايده دارد؛ مثل ساير علومي كه موجب تقويت ذهن انسان مي شود؛ چون فلسفه كلاً با استدلالات عقلي حرف مي زند و در آن عقل بيشتر به كار گرفته مي شود. گاهي هم غامض است و بايد بيشتر به عقل فشار بياورد و به این صورت، عقل ورزش مي كند. هر ورزشی عضو مخصوص خود را تقويت مي كند؛ لذا کسي كه فلسفه خوانده، نقاط ضعف و نقاط قوت را زودتر مي فهمد و بهتر، سالم تر و راحت تر حرف مي زند؛ چون ذهنش قوي است. کسانی كه ذهنشان استدلال عقلي نديده و حال تعبّدشان قوي است، اغلب در انتخاب دچار مشكل مي شوند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (138) 🌷 قضاوت با ارّه دو زن در عصـر خلافت عمر، در حالی که بر سـر طفلی دعوا می کردند و هر دو می گفتند «این طفل از من است»، براي قضاوت نزد عمر آمدند. عمر در داوري بین آنها فرو ماند و به علی (ع) پناه برد تا میان آنها به حق قضاوت فرماید. علی (ع) در مرحله اول هر دو زن را موعظه و نصیحت کرد تا خلاف حق سخن نگویند و آنچه که حق است بیان کنند. اما سخنان علی (ع) درآنها اثر نگذاشت و همچنان به نزاع خود ادامه دادند. سـرانجام حضـرت فرمود: براي من اره بیاورید. زنها گفتند: اره را براي چه می خواهید؟ فرمود: می خواهم کودك را با اره، دو نصف کنم و به هر کـدام نیمی از آن را بـدهم تا اختلاف برطرف گردد. سـخن به اینجا که رسید، یکی از آن دو زن ساکت ماند، ولی آن دیگري گفت: «نه! نه! یا علی! من راضـی به دو نیم شدن کودك نیسـتم. من از حق خود گذشتم و خواهش میکنم بچه را به آن زن بدهید.» در این وقت علی (ع) رو کرد به همان زن و فرمود: «الله اکـبر! این طفل از تـوست، نه از آن دیگري. زیرا اگر این کـودك، فرزنـد او بـود، دلش بر او ماننـد تو می سوخت و به خاطر مهر مـادري، راضـی به این امر نمی شـد. زنِ دیگر به ناچـار اعتراف کرد که بچه از من نیست و از او است. عمر از اینکه علی (ع) از چنین مشکل قضایی او را نجات داد خوشحال شد و بر آن حضرت درود فرستاد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 83 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عاقبت خوش، ثمره کدام سیاست است؟ 🌷 امام خامنه ای: حوصله‌ ی انقلابی و صبر انقلابی، مثل خشم انقلابی است. وقتی‌ که حضرت موسیٰ بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها -خب، بنی‌اسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجی‌ ای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدی‌ که موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کن‌ فیکون بشود؛ نشده بود- قرآن می گوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛ تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار می کردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. ببینید! این آن حالت بی‌صبریِ بنی‌ اسرائیلی است؛ بی‌ صبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛ اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ صبر لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چه‌جوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست. (97/3/7) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 201 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (30) س: آیا روح ما به امر ما است یا خودش مستقل عمل می کند؟ ج: روح شما با شما یکی است. چه فرقی دارد؟ س: گویا دو چیز است؟ ج: نه؛ یکی است. همان که شما می گویی «ما»، همان روح است؛ چون اگر روح را برداری، مرده است و «ما» ندارد. وقتی می گوییم «ما»، همان روح است. س: آیا چون روح ما مجرد است، می گوییم هیچ صفتی ندارد؟ ج: ما همان است. وقتی «ما» می گوییم، همان روح می گوید. همه ی کارها را او انجام می دهد. کارهای زبان، چشم و گوش از اوست. وقتی هم می گوییم «من و ما»، یعنی همان. س: اگر مجرد است، چرا این قدر کثیف شده است؟ ج: کثیف شده و کثافت آن تعلقی است. به پول، دنیا و این چیزها علاقه بسته است. کثافت او این است؛ و الّا کثافت مادی ندارد. همین تعلق به بدن و خواسته های بدن باعث شده خراب شود. س: آیا اگر این تعلق ها را از او بگیریم، بالا می رود؟ ج: بله؛ تعلق هم با اطاعت فرمان خدا گرفته می شود. س: آیا اینکه فهم و شعور انسان پایین است، به خاطر آن است که روحش کوتاه است؟ ج: این یکی از کارهای روح ضعیف است که همان درک، فهم و شعور است. س: چه کنیم که بزرگ شود؟ آیا دیگر بزرگ نمی شود؟ ج: کم کم تمرین کنید تا بزرگ شود. اگر شما یک بره ی پنج کیلویی را ببندی و آن را پروار کنی، بعد از چهار ماه چقدر می شود؟ باید آن را ببندی و پروار کنی. در نتیجه درست می شود و خوب می شود. اگر از فرمان خدا اطاعت کنی و دعا کنی که خدا به تو بدهد و محبت پیدا کنی، آرام آرام چاق می شود؛ ان شاء الله. س: آیا کسی که مرحوم آقای قاضی را در مقابل خودش دیده، روح او را دیده است؟ ج: شکل برزخی نفس او را دیده است. س: آیا روح او با نفس او فرق می کند؟ ج: بله؛ آن شکل ندارد. س: آیا در پرورش روح، فقط انجام واجب و ترک حرام کافی است؟ ج: لازم است اما کافی نیست؛ این پله ی اول است. اگر انسان بخواهد به پله ی پنجم برود، اول باید پایش را روی پله ی اول بگذارد و یک به یک بالا برود. اول، این است و بدون اولین پله، هیچ چیز درست نمی شود. انجام واجبات و ترک محرمات، تقوای درجه اول است. بدون این هیچ چیز به انسان نمی دهند. س: آیا تسخیر روح اشکال دارد؟ ج: تسخیر روح حرام است به فتوای حضرت امام احضار ارواح هم حرام است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ وظیفه مهم مسئولین چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: وظیفه‌ ی مهمّ ما، هم [به‌ عنوان] مسئولین اداری و دولتی و موظّفینِ در بخشهای مختلف نظام، و هم به‌ عنوان علمای دین، این است که از طریق زبان و عمل، مردم را به سوی و به سوی احسان و به سوی صبر و به سوی پاکیزگی و مانند اینها حرکت بدهیم. بعد، اگر چنانچه این [طور] شد و خدای متعال را همراهِ خودمان دانستیم، نتیجه‌ اش این می شود که در مواجهه‌ ی با قدرتها، شجاعانه حرکت می کنیم. البتّه بایستی در مواجهه‌ ی با قدرتها - خود این هم یکی از بخشهای است- هم شجاعانه، هم هوشمندانه، هم با کاربلدی، دشمن را در میدان سیاست مغلوب کنیم؛ این جزو کارهای اصلی و قطعی ما است. (96/12/24) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 202 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✍️ مقدمه: از خدا و یعنی انجام واجبات و ترک گناهان 📣 امام علی (ع): از خدا دژ محكمى است كه انسان را از عوامل نابود کننده و زيان‌آور كه از هر ناحيه او را تهديد مي كند، حفظ می کند و از وحشت‌هائى كه در پيش است و از شعله‌هاى آتش فروزان كه همه چيز را مي سوزاند، رهائى مى‌بخشد. هر كس داشته باشد، مشكلات و شدائد، هر چه نزديك باشد، از او بر طرف خواهد شد و ناكاميها و تلخيها برايش گوارا و شيرين مى‌شود و امواج متراكم دشواريها برایش فروكش خواهد كرد و امور سخت رنج بار برایش آسان خواهد گشت و باران كرامت الهى پس از قحطی آن در قلبها خواهد بارید و رحمت منع شده ی خدا بار ديگر شامل حالش خواهد شد و نعمتهاى بى‌پايانِ از دست رفته، با وسعت هر چه بيشتر به او روى خواهد آورد و سيل بارش بركات الهى پس از نقصان بر او سرازير مى‌شود. 📖فإِنَّ طَاعَةَ اَللَّهِ حِرْزٌ مِنْ مَتَالِفَ مُكْتَنِفَةٍ وَ مَخَاوِفَ مُتَوَقَّعَةٍ وَ أُوَارِ نِيرَانٍ مُوقَدَةٍ فَمَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى عَزَبَتْ عَنْهُ اَلشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا وَ اِحْلَوْلَتْ لَهُ اَلْأُمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِهَا وَ اِنْفَرَجَتْ عَنْهُ اَلْأَمْوَاجُ بَعْدَ تَرَاكُمِهَا وَ أَسْهَلَتْ لَهُ اَلصِّعَابُ بَعْدَ إِنْصَابِهَا وَ هَطَلَتْ عَلَيْهِ اَلْكَرَامَةُ بَعْدَ قُحُوطِهَا.وَ تَحَدَّبَتْ عَلَيْهِ اَلرَّحْمَةُ بَعْدَ نُفُورِهَا وَ تَفَجَّرَتْ عَلَيْهِ اَلنِّعَمُ بَعْدَ نُضُوبِهَا وَ وَ بَلَتْ عَلَيْهِ اَلْبَرَكَةُ بَعْدَ إِرْذَاذِهَا . 📚 نهج البلاغه ، خطبه 198 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottaen
✅ منافقان را بشناسیم (1) 🌹 کلام خدا در قرآن: مردان و زنان منافق، همگی از یک قماشند. آنها امر به منکر و نهی از معروف می کنند و از هزینه کردن در راه خدا خودداری مى کنند. آنها اطاعت از خدا را فراموش كرده اند و خدا هم آنان را (با محروم کردن از رحمتش) به فراموشی سپرده است؛ منافقان همان فاسقانند (که از دایره اطاعت از خدا خارج شده اند.) * خدا آتش جهنم را هم به مردان و زنان منافق وعده داده و هم به كافران. همگی آنها در جهنم تا ابد می مانند. جهنم براى آنان بس است. خدا لعنتشان كرده و براى آنان عذابى دائمی مقرر کرده است. ✍️ شرح: برخی از صفات منافقان عبارت است از: 1️⃣ دیگران را به گناه تشویق می کنند و از انجام واجبات نهی می کنند 2️⃣ واجبات مالی را ادا نمی کنند 3️⃣ اطاعت از دستورات خدا را فراموش کرده اند 4️⃣ از اطاعت خدا خارج شده اند و دستورات واجب و حرام خدا را رعایت نمی کنند 5️⃣ خدا لعنتشان کرده. پس لعنت کردن آنان جایز است. 6️⃣ با کافران فرقی ندارند و جهنمی اند. 📖 الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ * وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْكُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها هِيَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقيمٌ (توبه، 67 و 68) آیه شماره 74 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (140) 🌷 تقوای مستدلّ یوسف در مقابل زلیخا یوسف هفت سال در خانه عزیز مصر و زلیخا بود که به حد بلوغ رسید. او همواره سرش پایین بود و به زمین نگاه می کرد. از ترس خدا هیچ وقت به زلیخا نگاه نمی کرد. روزي زلیخا به یوسف گفت : چرا به من توجه نمی کنی؟ سرت را بالا بیاور نگاهی به من کن. یوسف گفت: می ترسم کور شوم و حقیقت را نبینم. زلیخا گفت: چشمانت چقدر زیبا است. یوسف پاسخ داد: چشمانم اولین اعضاي بدن من است که در قبر از صورتم متلاشی می شود. زلیخا گفت: چه بوي خوشی داري؟ یوسف پاسخ داد: اگر بویم را پس از سه روز از مرگم دریابی، قطعاً از من فرار می کنی؟ زلیخا گفت: چرا به من نزدیک نمی شوي؟ یوسف گفت: می خواهم به خدا نزدیک شوم. زلیخا گفت: فرش ابریشمی گسترده و آماده است. بلند شو خواسته ام را انجام بده. یوسف گفت: می ترسم سهمیه بهشتی ام قطع گردد. زلیخا با عصبانیت گفت: تو را به شکنجه گاه می فرستم. یوسف با آرامی پاسخ داد: در این صورت خدا برایم کافی است. 📚داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 202 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (31) س: آیا تقسیمات نفس به اعتبار تعلق آن است یا اینکه خودش واقعاً چهار قسم است؟ ج: به اعتبار حالات و صفات آن است؛ و الّا روح انسان یکی بیشتر نیست. هر بدن یک روح بیشتر ندارد. این روح در اول، نفس اماره است. وقتی تربیت شود، نفس لوامه می شود. بعد نفس مطمئنه می شود. هر سه یکی است. مثل آدم بی سواد است. آدم همان آدم است؛ اما بی سواد است و وقتی درس می خواند، با سواد می شود. خودش که عوض نشد؛ بلکه بی سوادی او عوض شد. روح بدن هم همان روح است؛ منتهی وقتی فاسق یا کافر بود و تحت تربیت قرار گرفت، همان روح، دارای ایمان می شود؛ تربیت پذیر می شود؛ اهل تقوا می شود و حالات و صفاتش عوض می شود؛ و الّا موصوف، یکی بیشتر نیست. پس يك نفس داريم با چند صفت. نفس، گاهي مؤمن است و گاهي كافر؛ گاهي عالم است و گاهي بي سواد. اين ها همه صفت نفس است و نفس، يكي بيشتر نيست. س: صفات امّاره بودن، لوّامه بودن و مطمئنه بودن ...؟ ج: همه از يك نفس است. اگر گناهكار باشد، مي گويند: «نفسش اماره بالسوء است.» وقتی كمي ايمان پيدا مي كند، اما زياد نيست و گاهي گناه مي كند و گاهي پشيمان مي شود و خودش را ملامت مي كند، نفسش لوّامه است. وقتي گناه نمي كند، نفس مطمئنه مي شود. همان یک نفس، داراي سه صفت است. س: کسی كه گناه مي كند، نفس اماره دارد يا پايين تر از نفس اماره است؟ ج: بسته به اين است كه مسلمان است یا كافر. اگر کافر است، فقط اماره است. اگر كمي ايمان دارد، اما ضعيف است و گناه مي كند، لوّامه مي شود؛ در این صورت گناه مي كند، اما بعد پشيمان مي شود و خود را سرزنش مي كند؛ و اگر هيچ گناهی نكند، ايمان بالا رفته است و به آن نفس مطمئنه مي گويند. س: آیا اين پشيماني و لوّامه بودن نفس، بعد از ارتكاب گناه است يا در حين انجام گناه هم خود را ملامت می كند؟ ج: نه؛ در حين انجام، عقل از كار مي افتد. وقتي كار تمام شد، پشيمان مي شود. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ نصرت، هدایت و گشایش در زندگی شخصی، چگونه به دست می آید؟ 🌷 امام خامنه ای: همه‌ ی برادران عزیز را و خودم را دعوت می کنم و توصیه می کنم به رعایت الهی. اگر نصرت الهی را می خواهیم در است؛ اگر توفیقات الهی را می خواهیم، هدایت الهی را می خواهیم در است؛ اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را می خواهیم در است؛ همه باید کوشش کنیم که الهی را معیار کار خودمان قرار بدهیم. در نماز جمعه آنچه مهم است، توصیه‌ ی به است؛ خود این حقیر بیشتر از شما محتاج این توصیه هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانیم هر کدام به حدّ وسع خودمان الهی را رعایت کنیم. (98/10/27) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 203 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✅ درسی از نهج البلاغه (4) ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔸 اى بندگان خدا! شما را به سفارش مى كنم كه حق خدا بر گردن شماست و (اگر اهل شوید،) موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔸 براى شدن از خدا کمک بخواهيد، و براى رسیدن به خدا از کمک بگیرید. زيرا امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت است. 🔸 راه روشن است (و همان انجام و ترک است). هر کس وارد مسیر شود، سود می کند. امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. 🔸 همواره خود را بر امّت هاى گذشته عرضه كرده و بر آينده نيز عرضه مى كند. زيرا فرداى قيامت، همه به آن نيازمندند. آنگاه كه خدا در قيامت انسانها را جمع می کند و آنچه را داده است، پس مى گيرد و در باره همه نعمتها مى پرسد، چه اندكند آنان كه را برگزيده اند و بار آن را به درستى بر دوش كشيده اند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (2) 🌹 کلام خدا در قرآن: ای محمد! آيا به منافقانى كه گمان مى كنند به قرآن ايمان آورده ‏اند، نگاه نکرده ای؟ آنها مى خواهند در نزاعها و اختلافات، قضاوت را به دادگاههای طاغوتیان کافر بسپرند. (همان قاضیانی که احکام خدا را قبول ندارند و جز به باطل حكم نمى کنند.) این در حالى است كه از طرف خدا به همه از جمله منافقان فرمان داده شده که دادگاههای کافران را قبول نداشته باشند. حقیقت این است که شيطان با سوق دادن منافقان به دادگاههای کفار مى ‏خواهد آنان را به گمراهى عمیقى دچار كند. وقتی به منافقان گفته می شود: «براى داورى در نزاعها به احکام حقوقی خدا مراجعه کنید و نزد پيامبر خدا که رهبر حکومت است، بیایيد،» منافقان را مى ‏بينى كه از تو رو برمى گردانند و نزد قاضیان کافر می روند. ✍️ شرح: از جمله صفات منافقان این است که دادگاههای کفار را که بر اساس قوانین من درآوردی حکم می دهند، قبول دارند. اما دادگاههای مسلمانان را که بر اساس احکام خدا حکم می دهند، قبول ندارند. 📖 أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً * وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً (نساء، 60 و 61) آیه شماره 75 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (141) 😎 سیاست بازان چه سوء استفاده هایی از می کنند؟ 🌷 نامه امام سجاد به یک عالم و درباری زُهري از علمای زمان امام سجاد بود. او ظاهری خوش و باطنی ناپسند داشت. ریاست طلبی، او را به دربار بنی امیه کشاند. هشام بن عبدالملک وي را فرزندان خود قرار داد و طاغوتهاي بنی امیه براي فریب دادن مردم از وجود این عالم گمراه اسـتفاده ها می کردند. او همه عمرش را تباه ساخت و در حالی که سـرسپرده دسـتگاه بنی امیه بود، جان سپرد. امام سجاد (ع) از رفتار این عالم شدیداً ناراحت شده بود. از این رو به عنوان موعظه، نامه اي تکان دهنده به او نوشت که بخشی از آن را می خوانید: ... آگـاه بـاش اي عالم دین فروش درباري! کمترین چیزي را که پنهان کردي و سـبکترین گناهی را که به دوش گرفته اي، این است که نزدیک شدن تو به سـتمگران و رفت و آمدن تو با آنان معنایش امضا کردن کارهاي آنها بوده و راه ظلم را برایشان هموار و آسان کرده اي. با نزدیک شدن به آنان بیم آن دارم که فردا دین خود را به دنیاي این خیانتکاران بفروشی. دعوتهایی که از تو می کنند و پستهایی که در اختیارت می گذارند، براي این است که تو را مانند استوانه آسیاب، محور ظلمهاي خود قرار دهند و سنگ ظلمها را بر گِرد وجود تو بگردانند و تو را پلی براي هـدفهاي شوم خود و نردبانی براي رسـیدن به قله گمراهیهاي خویش، و سرچشـمه انحرافات خود ساخته و تو را به همان راه بکشانند که خود می روند. هوشـیار باش که آنان می خواهنـد با بودن تو در دسـتگاه، مردم را درباره علمای درسـتکار به شک و تردیـد اندازنـد و دلهاي عوام و افراد ساده لوح را به سوي خود جذب کنند. اي عالم خود فروخته! بـدان کارهاي زشت و جنایتهایی را که انجام می دهنـد، هیـچ کـدام از وزیران و همکاران نیرومندشان نمی تواننـد به اندازه تو فسادهاي آنها را اصـلاح کنند. تو بر فسادهاي آنان سـرپوش می نهی و افراد نادان و سـاده لوح را به دربارشان جلب می کنی. چه مزد اندکی به تو می دهنـد در برابر دینی که از تو می گیرنـد و چقـدر کم دنیا را برایت آباد می کنند ولی چقدر زیاد برایت خرابی آخرت به وجود می آورند. بـدان اي زُهري! تو با کسـی (خداونـدی) طرفی که از تمـام کـارهایت آگـاه است و مواظب توست. آماده باش که سـفري طولانی نزدیک است. گناهانت را جبران کن که سخت بیمار گشته اي. گمـان نکن که من می خـواهم تـو را سـرزنش کنم. بلکه می خواهم خداونـد، دلِ مرده ات را زنـده کنـد و آنچه از دینت را از دست داده اي، به تو بازگرداند و به یاد این آیه افتادم که خداوند می فرماید: «فَذَکِّر فَإنَّ الذِّکرَی تَنفَعُ المُؤمنین: تذکر بده که موعظه و پند به حال مؤمنان سود دارد... چرا از خواب غفلت بیدار نمی شوي و از لغزش خود برنمی گردي؟ آیا این است حق شناسی خداوند که به تو نعمت علم داده و محبتش را بر تو تمام نموده است؟ تو بازوي تقویت ظالمان و دشـمنان خداوند شده اي. بسـیار نگرانم از اینکه تو از آن افرادي باشی که خداوند درباره ي آنها می فرماید: «اَضاعُوا الصَّـلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّـهَوات فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا: نمـاز را ضـایع کردنـد و به دنبـال هوسهاي حرام نفسانی رفتنـد. پس به زودي نتیجه گمراهی خود را می بینند.» خداونـد تو را مأمور انجام دسـتورات واجب و حرام قرآن نموده و علم آن را به تو سپرده. ولی تو آن را تباه کردي. سـپاس خدایی را که ما را به آن بدبختیها که تو دستخوش آن هستی، گرفتار نساخت. والسلام. 🌷 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 110 (با کمی ویرایش) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen