eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (143) 🔸 راه عذر، بسته است امام صادق (ع) نقل می کند: در روز قیامت زن زیبایی را در دادگاه عدل الهی حاضر می کنند که به خاطر جمال و زیبایی خود به افتاده است؛ از او می پرسند: چرا کردي؟ او در پاسخ می گوید: خدایا! چون مرا زیبا آفریدي، به آلوده شدم. در اینجا خدا دستور می دهد حضرت مریم را می آورند و به آن زن گفته می شود: تو زیباتر بودي یا مریم؟ من او را زیبا آفریدم. اما او به خاطر زیبایی خود فریب نخورد و به نیفتاد. آن گاه مرد زیبایی را در دادگاه حاضر می کنند که به خاطر زیبایی خود به آلوده شده است. او هم می گوید: پروردگارا! مرا زیبا آفریدي و زنان به من رغبت پیدا کردند و مرا فریب دادند و گرفتار شدم. در اینجا حضرت یوسف (ع) را می آورند و به آن مرد می گویند: تو زیباتر بودي یا یوسف؟ من به او زیبایي دادم. ولی فریب زنان را نخورد و نکرد. سپس مردی بلا کشیده و مصیبت دیده را می آورند که به خاطر بلاها و مصیبت هایش کرده است. او هم می گوید: خدایا بلاها و مصیبتها را بر من سخت کردي. لذا من به افتادم. در این موقع حضرت ایوب (ع) را می آورند و به آن شخص می گویند: بلا و مصیبت تو سخت تر بود یا بلا و مصیبت ایوب؟ در صورتی که من او را به بلا و مصیبتی سخت مبتلا کردم. اما او مرتکب نشد. این گونه راه عذر و بهانه بر بسته می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (56) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۱۱) 🌹 امام زین العابدین علیه السلام نقل می کند: من به شدّت بیمار شدم. پدرم امام حسین (ع) به من فرمود: «چه میل داری؟». گفتم: میل دارم از کسانی باشم که چیزی را به خدا پیشنهاد ندهم، جز آنچه خودش برایم تدبیر می کند. پدرم به من فرمود: «آفرین! با ابراهیم خلیل، همانند شدی، هنگامی که جبرئیل علیه السلام به او گفت: آیا حاجتی داری؟ و او گفت: من چیزی به پروردگارم پیشنهاد نمی دهم؛ بلکه خدا برای من کافی است که بهترین وکیل است». ✍️ شرح: تدبیر خدا برای انسانها، همان و فردی و اجتماعی است. انسان باید به این تدبیر راضی باشد و میل به هیچ برنامه ای غیر از این نداشته باشد. 📖 عن الإمام الباقر عن علیّ بن الحسین علیهما السلام: مَرِضتُ مَرَضا شَدیدا،فَقالَ لی أبی علیه السلام:ما تَشتَهی؟ فَقُلتُ:أشتَهی أن أکونَ مِمَّن لا أقتَرِحُ عَلَی اللّهِ رَبّی سِوی ما یُدَبِّرُهُ لی. فَقالَ لی:أحسَنتَ،ضاهَیتَ إبراهیمَ الخَلیلَ علیه السلام حَیثُ قالَ لَهُ جَبرَئیلُ علیه السلام:هَل مِن حاجَةٍ؟فَقالَ:لا أقتَرِحُ عَلی رَبّی،بَل حَسبِیَ اللّهُ و نِعمَ الوَکیلُ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 2 ص 43 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تکلیف خدا برای زنان چیست؟ 🌺 کلام خدای : 1️⃣ در خانه هايتان بمانيد 2️⃣ و مانند روزگار جاهليّتِ قديم، خودنمایی نکنید و زينتهاى خود را آشكار نسازيد 3️⃣ و نماز را بر پا کنید 4️⃣ و واجبات مالی خود را انجام دهید 5️⃣ و از خدا و پیامبرش کنيد. ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 و قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏ (احزاب، 33) آیه شماره 280 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 32) س: لطفاً این آیه را توضیح دهید: «وَ اَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ اَمْرِنَا يُسْراً». ج: اين برنامه دو بيان دارد: يكي بيان اجمالي و دیگری تفصيلي. اين بیان اجمالي آن است. در آيات زيادی فرموده: «مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً» یا «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»: ايمان و عمل به آنچه به آن ايمان داريم. اين شاخه هاي زيادي دارد. يكي از شاخه ها نماز است و دیگری روزه. یکی دروغ نگفتن است و دیگری ظلم نكردن. همه ی اين ها جزء «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» است. عملی كه از انسان صادر مي شود، بايد صفت صلاح و شايستگي داشته باشد. گناه و كارهاي معصيت، شايستگي ندارد؛ بنابراين ملاك سلامت و سعادت فرد و جامعه همين عمل كردن به صالحات است. س: در انتهای همین آیه آمده: «وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ اَمْرِنَا يُسْراً». منظور چیست؟ ج: نتيجه ی عمل كردن به اين حرف خدا اين است كه زندگي آسان مي شود. یعنی خدا فرمان مي دهد و مي گويد: «اين انسان چون به حرف ما گوش مي دهد، دزد مالش را نبرد؛ پولش نصيب ظالم نشود؛ سرطان نگيرد؛ ام اس نگيرد.» اين ها مصداق يُسر و آساني زندگي است. اما اگر بخواهي واجبات را انجام ندهي و محرمات را انجام بدهي، به عكس مي شود؛ یعنی «سَنَقولُ لَه عُسرًا». سخت مي شود. شب بی خبر خوابيده است و فردا يك بلاي بزرگ به سراغش مي آيد. چند ميليون ماليات به او مي بندند یا دزد به او مي زند یا بلاهاي زياد دیگر. اين تشویق به خاطر آن است كه انسان ها هوشيار باشند و دور اين كارها نگردند و از اين طرف بروند. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ مصادیق تقوای مسئولان چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: از جمله جاهایی که باید خودش را نشان بدهد اینجا است؛ یکی مسئله‌ ی رعایت بیت‌ المال است، یکی مسئله‌ ی خویشتن‌ داری در برابر طغیان نفْس است؛ مال‌ اندوزی، مشکلات اخلاقی، میل به زندگی تجمّلاتی و اشرافیّت؛ اینها چیزهایی است که ما مسئولین جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم. وَ سَکَنتُم فی مَساکِنِ الَّذینَ ظَلَموِا؛ خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی میکرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت] ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد. (24/2/98) ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی پند 301 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (144) 🔹 آیا سیادت و خویشاوندی با پیامبر، باعث نجات انسان در قیامت می شود؟ روزی رسول خدا (ص) بر كوه صفا ايستاد و خطاب به خویشاوندان خود فرمود: اى بنى هاشم و اى بنى عبد المطلب! من پيام آور خدا برای شما هستم و نسبت به شما مهربانم. اما من در گرو عمل خودم هستم و هر يك از شما هم در گرو عمل خود است. نگوئيد كه محمد از ماست و ما هم بدنبال او خواهيم بود (و هم چنان كه او به بهشت مي رود، ما هم كه فاميل او هستيم، به بهشت خواهيم رفت.) اى فرزندان عبد المطلب! به خدا سوگند کسی از شما و غیر شما دوست من نيست جز اهل . چنان نباشد كه من در روز قيامت ببينم شما را كه دنيا را بر پشت خود بار كرده ايد و مردمی ديگر را ببينم كه آخرت را با خود آورده‌ اند. من با این سخنان، عذری ميان خود و شما و ميان خود و خدا باقی نگذاشتم (و آنچه شرط‍‌ بلاغ بود با شما گفتم.) ✍️ شرح: راه نجات در قیامت، که همان انجام و ترک است. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۱۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 33) س: آیا متقین از تصرّف شیطان خلاص شده اند؟ ج: نه؛ متقین در حال دررفتن از دایره ی تصرّف او هستند. آن قدر باید ادامه دهند تا در بندگی، صد درصد عبد شوند. آن وقت دیگر درمی روند؛ و الّا وقتی از مرکز به طرف محیط دائره می رود، از مرکز دور می شود و هر چه دور شود، اثر دعوت او کمتر می شود؛ اما هنوز اثر دارد. هر چه به طرف محیط دایره برود، کمتر می شود تا برسد به محیط که دیگر از حوزه ی استحفاظی شیطان دور شده است. س: آیا احتمال به زمین خوردن متقین هم هست؟ ج: بله؛ هر چه به مرکز نزدیک تر باشد، احتمالش بیشتر است و هر چه به محیط دایره نزدیک تر باشد، احتمالش کمتر است؛ اما هست. به اندازه ی آزادی، در انسان تأثیر می گذارد. هر چه آزادی به عبودیت و بندگی در برابر خدا تبدیل شود، اثر او ضعیف تر می شود. س: مگر متّقین صد درصد عبد نیستند؟ ج: نه؛ متقی کسی است که می خواهد واجبات را انجام دهد و محرمات را هم ترک کند. حالا اگر بخواهد فردا این کار را بکند، کار که یک روزه درست نمی شود. ممکن است شیطان گولش بزند و واجبی را ترک کند. اما اگر ادامه دهد و مراقبت داشته باشد، به تدریج ایمان زیاد می شود و نفوذ او در انسان کمتر می شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تفاوت از خدا و از پیامبر چیست؟ 🌺 کلام خدا در قرآن: هر کس از پیامبر کند، در حقیقت از خدا کرده است. ✍️ شرح: هم از خدا و هم از پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 منْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ‏ اللَّهَ (نساء، 80) آیه شماره 281 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 قرآن سیاسی (1) 🔻 تطبیق آیات قرآن با مسائل سیاسی روز 📺 این قسمت : رکون به ظالم 💡 شرح سوره هود آیه 113 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مسئولین چه کنند که عملکردشان عبادت باشد؟ 🌷 امام خامنه ای: این را به‌ عنوان یک تعهّد مدیریّتی در نظر بگیرید؛ جنابعالی که میخواهید کسی را به یک جایی منصوب کنید، یک کاری را به کسی بسپرید، دارا بودن این خصوصیّت را، یعنی خصوصیّت و تعهّد در امور مربوط به مردم را، جزو صلاحیّتهای مدیریّتی بدانید. یکی از صلاحیّتهای مدیریّتی این است که ببینید این طرف، دارای است، یعنی کاری که به او می‌ سپرید، با امانت انجام میدهد یا نه. خب اگر این جور شد، آن وقت خدا مهم‌ترین مؤلّفه در همه‌ی تصمیم‌ گیری‌ های ما خواهد بود؛ معنی اینکه برای خدا کار کنیم، این جوری خواهد شد؛ آن وقت کارتان میشود عبادت. یکی از امتیازات کار برای حکومت اسلامی و دولت اسلامی همین است که اگر چنانچه کار برای خدا شد، کار تبدیل میشود به عبادت؛ خود آن امضائی که میکنید، آن کاغذی که مینویسید، آن حرفی که میزنید، میشود یک عبادت. (24/2/98) ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی پند 302 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (145) هشام بن عبدالملک خلیفه عباسی، امام باقر (ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت می‌کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌داد. روزی امام مشاهده کرد که مسیحیان به کوهی در آن منطقه می‌روند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی مسیحی که اصحاب حواریون عیسی (ع) را درک کرده است، می‌روند و پرسش‌های خود را از او می‌پرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان مسیحیان نشست. عالم مسیحی نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای امام باقر (ع) توجه او را به خود جلب نمود، رو به امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟ امام (ع) فرمود: از مسلمانان. عالم مسیحی گفت: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟ امام (ع) فرمود: از افراد نادان نیستم. گفت: اول من سوال کنم یا شما می‌پرسید؟ امام (ع) فرمود: اگر مایلید، شما سوال کنید. گفت: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا می‌خورند و می‌آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟ امام (ع) فرمود: بله نمونه روشن آن در این جهان، جنین است که در رحم مادر تغذیه می‌کند ولی مدفوعی ندارد. گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟! امام (ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم! او پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوه‌ها و نعمتهای بهشتی کم نمی‌شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده و کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا نمونه روشنی از پدیده‌های این جهان می‌توان برای این موضوع پیدا کرد؟ امام (ع) فرمود: آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. گفت: سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است و نه از روز. امام باقر (ع) فرمود: آن، همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. با شنیدن این جواب، عالم مسیحی فریادی کشید و گفت: یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. امام فرمود: مسلماً قسم دروغ خورده ای. گفت: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. امام باقر (ع) فرمود: آنان عُزَیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر الاغ خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید انطاکیه به کلی ویران شده است. با خودش گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ با آنکه خداوند عزیر را برگزیده بود و هدایتش کرده بود، وقتی چنین سخنی گفت و خداوند بر او خشم گرفت و او را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با الاغ و غذا و نوشیدنی اش زنده کرد. پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت. اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. عزیر پیوسته از عزیره و فرزندانش یاد می‌کرد و خاطراتی از آنها نقل می‌نمود و می‌گفت آنان هم اکنون پیر شده‌اند. عزیره که ۱۲۵ ساله بود، گفت: من جوانی در ۲۵ سالگی ندیده ام که از جریان بین من و برادرم در ایام جوانی ما باخبرتر باشد، تو‌ای مرد! آیا از اهل آسمانی یا از زمین؟ عزیر گفت: ‌ای عزیره من عزیر هستم که خداوند بر من خشم گرفت و به خاطر سخن ناشایستم صد سال مرا میراند تا هم مجازاتم کرده باشد و هم بر یقینم بیفزاید و این همان الاغ و غذا و نوشیدنی من است که با آن از منزل خارج شده بودم و اکنون خداوند مرا به همان صورت برگردانده کرده است. عزیره سخنان عزیر را پذیرفت. عزیر ۲۵ سال دیگر با آنان زندگی کرد و بعد هر دو در یک روز از دنیا رفتند. عالم مسیحی هر سوال مشکلی به نظرش می‌رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم! آیا دانشمند والا مقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده اید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند؟ به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید. این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. این جریان به سرعت در شهر دمشق پیچید و موجی از شادی و هیجان در محیط شام بوجود آورد. هشام به جای این که از پیروزی افتخارآمیز علمی امام باقر (ع) بر بیگانگان خوشحال شود، بیش از پیش از نفوذ معنوی امام بیمناک شد و ضمن ظاهرسازی و ارسال هدیه برای آن حضرت، پیغام داد که امام باقر (ع) حتماً همان روز دمشق را ترک کند. 📚 الکافی، ج 8 ص 123 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 34) س: آيا اينكه كسي هيچ خواب معنوي نمي بيند دليل بر ضعف تقواي اوست؟ ج: حتماً؛ بله. س: چرا؟ ج: اثر دارد. خواب شب، تابع اعمال روز انسان است. اگر در روز تمام كارها را بر طبق تقوا انجام دهيم، شب عكس العمل نشان مي دهد. انسان به زيارت مكه و مدينه مي رود و پيغمبر اكرم (ص) و ... را مي بيند. بنابراين درست نيست که انسان هیچ هيچ نبيند، اما اهل تقوا باشد. س: پس چرا در روايت است که اگر ایمان كسي بالا باشد، ديگر از او خواب برداشته مي شود؟ ج: روايت اين جور نیست. كسي كه عقلش قوي باشد، اين جور است؛ نه ايمانش. كساني كه عقلشان زياد است، خواب نمي بينند. كم مي بينند. س: آیا تقواي آن ها مشكل دارد؟ ج: مشكل نیست. خود عقل زياد، مانع بروز خواب است؛ اما ايمان نه؛ انسان خواب هاي خوب مي بيند. س: عقل بالا به چه معني است؟ آیا يعني فلسفه و ... ج: بعضي ها عقلشان بالا است. علم، فلسفه، اختراعات و ساير چيزها از آثار عقل بالا است. آن ها خواب كم مي بينند. س: مگر ايمان ملازم با عقل زياد نيست؟ ج: نه؛ كار ايمان نيست. ايمان به عكس است. عقل اين جور است. اگر ايمان بالا باشد، انسان خواب خوب زياد مي بيند. س: اگر كسي ايمانش بالا بود و عقلش هم بالا بود، چطور؟ ج: معمولاً كم است. عقلِ بالا زود به طرف دنيا مي رود. به طرف ايمان نمي رود. س: مثلاً علامه طباطبايي و ... ج: از اين ها چند نفر بيشتر نيست. اين ها در امت كم هستند. س: آیا تقوايي كه با خواب خوب ملازم است، تقواي درجه بالا است؟ ج: نه؛ همين که تقوا شروع شود، كافي است. اینکه گناه نكند و واجبات را انجام دهد، ايمانش بالا مي رود و خواب هاي خوب شروع مي شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen