eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
54 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
اساس سبک زندگی حضرت عیسی (ع) چه بوده؟ 🌹 خدای فرموده: وقتی عيسى برای پیامبری اش دلايل آشكار آورد، به مردم گفت: «من براى شما حكمت آورده ام تا بعضى از آنچه را در آن اختلاف دارید، برايتان تبیین کنم. پس اهل شوید و از من کنید. چون در حقيقت خدا مولای من و مولای شماست. پس باید از او کنید. اين است صراط‌ مستقیم.» ✍️ شرح: طبق این آیات، سبک زندگی عیسی (ع) و از خداست. و صراط مستقیم، همان از خداست. و از خدا همان انجام و ترک است. 📖 و لَمَّا جاءَ عيسى‏ بِالْبَيِّناتِ قالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ وَ لِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذي تَخْتَلِفُونَ فيهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ * إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (زخرف، 63 و 64) آیه شماره 19 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از علی آموز ... (146) 🔸 عاقلترین مردم کیست؟ 🌷 امام علی (ع): عاقلترین مردم کسی است که بیش از همه از دستورات واجب و حرام خدا اطاعت کند. 📖 أعْقَلُ النَّاسِ أَطْوَعُهُمْ لِلَّهِ سُبْحَانَه‏ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 53 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از علی آموز ... (147) 🔹 اول آخرتمان را بسازیم یا اول دنیا را؟ 🌷 امام علی (ع): آخرتت را بساز! در این صورت دنیا خودش فروتنانه به سراغت خواهد آمد. ✍️ شرح: اگر کسی را انجام دهد و را ترک کند، آخرتش آباد است. همین دستورالعمل، دنیا را هم آباد می کند. 📖 علَيْكَ بِالْآخِرَةِ تَأْتِكَ الدُّنْيَا صَاغِرَة 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 144 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 13) 🔻 تمام خیر و شر در چیست؟ ✅ ای پسر جُندَب! تمامى خیر و شر پيش روى توست و هرگز تا پيش از آخرت نه تمام خير را درك می كنى و نه تمام شرّ را. چرا كه خدا تمام خير را در بهشت و تمام شرّ را در جهنم قرار داده است. چون این دو جاودانند. پس بر هر كس كه خدا او را هدايت کرده و به ايمان گرامى داشته و شعور و آگاهي به او الهام كرده و در وجودش عقلى گذاشته تا با كمك آن با نعمتهاى خداوند آشنا شود و هر کس خدا به او علم و حكمتى داده تا به تدبير امور دين و دنيايش پردازد، است كه خود را وادار كند كه (با از خدا) شاكر خدا باشد و خدا را ياد كند و از دستورات واجب و حرام خدا سرپيچى نكند، چرا که خدا هم در گذشته و پس از تولد به او نعمت داده و هم به او وعده پاداش داده و هم اينكه هيچ تكليفى بيش از طاقت و توان بر او بار نكرده و هم اینکه كمك به او را تعهّد نموده تا انجام تكاليف محوّله بر او آسان شود و فرموده: در انجام همین تكاليف اندك از او طلب يارى كنند. اما اين انسان که مشمول هدايت و نعمت خداست، از انجام دستورات و او روى گردان است و از انجام درمانده است و لباس سهل انگارى و بى‌اعتنایی پوشيده است و مطيع هوسهای خود شده و رهسپار مسیر هوسهای شده و دنيا را بر آخرت ترجيح داده و با اين حال آرزوى بهشت هم دارد! 📖 يا اِبْنَ جُندَب اَلْخَيْرُ كُلُّهُ أَمَامَكَ وَ إِنَّ اَلشَّرَّ كُلَّهُ أَمَامَكَ وَ لَنْ تَرَى اَلْخَيْرَ وَ اَلشَّرَّ إِلاَّ بَعْدَ اَلْآخِرَةِ لِأَنَّ اَللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ جَعَلَ اَلْخَيْرَ كُلَّهُ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَلشَّرَّ كُلَّهُ فِي اَلنَّارِ لِأَنَّهُمَا اَلْبَاقِيَانِ وَ اَلْوَاجِبُ عَلَى مَنْ وَهَبَ اَللَّهُ لَهُ اَلْهُدَى وَ أَكْرَمَهُ بِالْإِيمَانِ وَ أَلْهَمَهُ رُشْدَهُ وَ رَكَّبَ فِيهِ عَقْلاً يَتَعَرَّفُ بِهِ نِعَمَهُ وَ آتَاهُ عِلْماً وَ حُكْماً يُدَبِّرُ بِهِ أَمْرَ دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ أَنْ يُوجِبَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ يَشْكُرَ اَللَّهَ وَ لاَ يَكْفُرَهُ وَ أَنْ يَذْكُرَ اَللَّهَ وَ لاَ يَنْسَاهُ وَ أَنْ يُطِيعَ اَللَّهَ وَ لاَ يَعْصِيَهُ لِلْقَدِيمِ اَلَّذِي تَفَرَّدَ لَهُ بِحُسْنِ اَلنَّظَرِ وَ لِلْحَدِيثِ اَلَّذِي أَنْعَمَ عَلَيْهِ بَعْدَ إِذْ أَنْشَأَهُ مَخْلُوقاً وَ لِلْجَزِيلِ اَلَّذِي وَعَدَهُ وَ اَلْفَضْلِ اَلَّذِي لَمْ يُكَلِّفْهُ مِنْ طَاعَتِهِ فَوْقَ طَاقَتِهِ وَ مَا يَعْجِزُ عَنِ اَلْقِيَامِ بِهِ وَ ضَمِنَ لَهُ اَلْعَوْنَ عَلَى تَيْسِيرِ مَا حَمَلَهُ مِنْ ذَلِكَ وَ نَدَبَهُ إِلَى اَلاِسْتِعَانَةِ عَلَى قَلِيلِ مَا كَلَّفَهُ وَ هُوَ مُعْرِضٌ عَمَّا أَمَرَهُ وَ عَاجِزٌ عَنْهُ قَدْ لَبِسَ ثَوْبَ اَلاِسْتِهَانَةِ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ رَبِّهِ مُتَقَلِّداً لِهَوَاهُ مَاضِياً فِي شَهَوَاتِهِ مُؤْثِراً لِدُنْيَاهُ عَلَى آخِرَتِهِ وَ هُوَ فِي ذَلِكَ يَتَمَنَّى جِنَانَ اَلْفِرْدَوْسِ . 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 71) س: در مشکلات چگونه خدا را حس کنیم؟ ج: اگر ایمان بالا رود، حس می کنید. اگر پایین باشد، خدا هر کاری کند، شما حس نمی کنید؛ چون ایمان ندارید. اگر ایمان زیاد باشد، انسان زود حس می کند. س: برای افزایش یقین قلبی به خداوند چه توصیه ای می فرمایید؟ ج: هیچ راهی جز ترک گناه نیست. تا ایمان ضعیف است، یقین نیست. اگر گناه را ترک کردی، کم کم ایمان بالا می رود و به تدریج به یقین مبدّل می شود. آن وقت دیگر کار راحت می شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
مسئولان سخت تر است یا مردم؟ امام خامنه ای: من به شما برادران و خواهران نمازگزار توصيه مى ‏كنم كه در همه ‏ى امور و آنات زندگيتان، الهى را بر خود فرض و لازم بشماريد؛ مخصوصاً كسانى كه در جامعه مسئوليت بيشترى دارند. اگرچه در جامعه‏ ى اسلامى همه مسئولند، اما هرچه مسئوليت بيشتر و بار سنگين‏تر باشد، زاد و توشه‏ ى بيشتر مورد نياز است. آن كسانى كه در جامعه مسئولند، بايد بر مايه ى خود بيفزايند؛ بدانند كه چه مى‏ كنند و بفهمند كه آيا رضاى الهى در اين حرفى كه مى‏ زنند، در اين اقدامى كه انجام مى ‏دهند و در اين عملى كه مى‏كنند، هست يا نه؟ اين، معيار و ملاك است. (10/ 01/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی پند 184 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (20) ☑️ سفارش امام حسین (ع) در شب عاشورا چه بود؟ 🌹 حضرت سکینه دختر امام حسین (ع) می گوید: عمّه ام اُم کلثوم در شب عاشورا به امام حسین (ع) گفت: برادر! ما را به حرم جدّمان مدینه برگردان! امام فرمود: «يا اخْتاهُ! لَيْسَ لِي إِلى ذلِكَ سَبيلٌ »: خواهرم! راهى براى انجام اين كار نيست». امّ كلثوم عرض كرد: براى اين مردم از منزلت جدّت و پدر و مادرت و برادرت بگو (و یادآوری کن تا تو را بشناسند). امام فرمود: يادآورى كردم. ولى توجّهى نكردند. پندشان هم دادم ولى نپذيرفتند. آنان هيچ هدفى جز كشتن من ندارند و به ناچار مرا در اين دشت، بر خاك افتاده خواهيد ديد. اما من شما را به و اطاعت از دستورات واجب و حرام خدایی كه مالک عالم است توصیه می کنم و به صبر بر در برابر مصیبتها سفارش می کنم و به صبر بر در مقابل بلاها. جدّ شما پيامبر اكرم (ص) مرا به چنین روزی وعده داده بود. وعده اى كه تخلّفى در آن نیست. شما را به خداى يگانه بى نياز مى سپارم. آنها به ما ظلم نكردند بلكه به خودشان ظلم کردند. 📖 «ذَكَّرْتُهُمْ فَلَمْ يُذَكَّرُوا، وَ وَعَظْتُهُمْ فَلَمْ يَتَّعِظُوا وَ لَمْ يَسْمَعُوا قَوْلي، فَما لَهُمْ غَيْرُ قَتْلي سَبيلًا، وَ لابُدَّ أَنْ تَرَوْني عَلَى الثَّرى جَديلًا، لكِنْ أُوصيكُنَّ بِتَقْوَى اللَّهِ رَبِّ الْبَرِيَّةِ وَ الصَّبْرِ عَلَى الْبَلِيَّةِ وَ كَظْمِ نُزُولِ الرَّزِيَّةِ، وَ بِهذا وَعَدَ جَدُّكُمْ، وَ لا خُلْفَ لِما وَعَدَ، وَدَّعْتُكُمْ إِلهِىَ الْفَرْدَ الصَّمَدَ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ. 📚 عاشورا ريشه ها ... ، مكارم شيرازى، ج 1 ص 396 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔸 عاقبت غیر مسلمانها در قیامت چه می شود؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: یقیناً کسانی که مسلمان نشده‌اند، در روز قیامت مورد خطاب قرار می‌گیرند که: «شک نکنید شما که به خاطر مسلمان نشدنتان در دنیا و در نتیجه جهنّمی شدنتان، از دست خودتان خشمگین هستید، خشم خدا از شما بیشتر از خشم شما از خودتان است؛ چون شما به پذیرش یکتایی خدا و اطاعت از او دعوت شدید؛ اما نپذیرفتید.»* آنگاه کافران در جهنّم به خدا التماس می‌کنند: «ای مولای ما! تو دو بار ما را میّت کرده‌ای (دوره‌ی جنینی قبل از چهار ماهگی و دوره‌ی پس از مرگ)؛ و دو بار زنده‌مان نموده‌ای (هنگام دمیدن روح در جنین در چهار ماهگی و هنگام زنده کردن در قیامت)؛ پس هم یکتایی تو را باور کرده‌ایم، هم قیامتت را و هم قدرتت برای زنده کردن دوباره را. حالا دیگر به گناهانمان معترفیم؛ پس آیا راهی برای خروج از این جهنّم هست؟»* خدا پاسخ می‌دهد: «این جهنّم و این عذاب به خاطر آن است که در دنیا وقتی توسّط پیامبران فقط یک خدا پرستیده می‌شد، شما منکر یکتایی او می‌شدید و وقتی توسّط کافران برای او شریکی ادّعا می‌شد، قبول می‌کردید؛ پس امروز، حکم شما به دست همان تک‌خدای برتر و بزرگی است که تازه به قدرت و یکتایی‌اش معترف شده‌اید.» 🔹 متن آیات: إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا يُنادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَكْبَرُ مِنْ مَقْتِكُمْ أَنْفُسَكُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِيمانِ فَتَكْفُرُونَ (10) قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبيلٍ (11) ذلِكُمْ بِأَنَّهُ إِذا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَ إِنْ يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبيرِ (غافر، 10 تا 12) آیه شماره 413 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا می شود بدون تقوا بااخلاق شد؟ 🌷امام خامنه ای: ما اگر طرفدار اخلاقیم، باید همین روحیّه ی انقلابی را در اینها تقویت کنیم. اخلاق را هم به برکت روحیّه ی دینی و انقلابی می شود در جوانها تأمین کرد؛ اخلاقِ بدون دین، اخلاقِ بدون ، اخلاقِ بدون روحیّه ی انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید می آید و نه منعقد می شود، اگر هم منعقد بشود عمقی ندارد. (30/5/1396) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. بدون این دو، بااخلاق شدن محال است. پند 187 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 72) س: آیه ی کریمه ی «وَ إِذَا سَألَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ»، به چه معناست و چرا ما نزدیکی خدا را احساس نمی کنیم؟ ج: نزدیکی دو جور است: گاهی نزدیکی مادی است که ما احساس می کنیم؛ مثلاً کسی با ما دو متر فاصله دارد و ما او را می بینیم. چشم ما او را می بیند؛ اما خدا که ماده نیست تا نزدیکی مادی داشته باشد. علت اینکه ما نمی بینیم، همین است؛ چون ماده نیست. مگر ملائکه به ما نزدیک نیستند؟ آیا آن ها را می بینید؟ مگر جن ها به ما نزدیک نیستند؟ آیا آن ها را می بینید؟ نمی توانید ببینید. انسان عضوی ندارد که بتواند غیر مادی را ببیند. چشم و گوش هیچ کدام برای این کار ساخته نشده اند. فقط عقل است که باور می کند این ها هست. مثال بهتر این است که انسان محبت و دشمنی را باور دارد، اما آن را با چشم نمی بیند. یکی را دوست دارد و از یکی بدش می آید. دشمنی کجاست؟ محبت کجاست؟ آیا می بینید؟ نمی بینید، اما هست. آثارش را می¬بینید. خدای متعال را هم نمی شود دید؛ چون جسم نیست؛ اما عقل از آثار خدا باور می کند که او هست. اگر نبود، هیچ موجودی به وجود نمی آمد. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 14) 🔹 دستورالعمل نجات! هيچ كس نمی تواند با عملکرد به جايگاه چشم بدوزد! بدانيد كه وقتی حادثۀ بزرگ قيامت بر پا شود و خدای جبّار، ترازوی عدالت را براى داورى بر پا كند و انسانها برای روز حسابرسی آشكار شوند، در آن زمان است كه به یقین خواهی فهمید که رفعت و كرامت از چه كسي و حسرت و پشيمانى از چه كسى است. پس امروز در اين دنیا (با انجام و ترک ) كارى كن تا به وسیله آن، توقّع نجات در آخرت داشته باشى. 📖 ما يَنْبَغِي لِأَحَدٍ أَنْ يَطْمَعَ أَنْ يَنْزِلَ بِعَمَلِ اَلْفُجَّارِ مَنَازِلَ اَلْأَبْرَارِ أَمَا إِنَّهُ لَوْ وَقَعَتِ اَلْوٰاقِعَةُ وَ قَامَتِ اَلْقِيَامَةُ وَ جٰاءَتِ اَلطَّامَّةُ وَ نَصَبَ اَلْجَبَّارُ اَلْمَوَازِينَ لِفَصْلِ اَلْقَضَاءِ وَ بَرَزَ اَلْخَلاَئِقُ لِيَوْمِ اَلْحِسَابِ أَيْقَنْتَ عِنْدَ ذَلِكَ لِمَنْ تَكُونُ اَلرِّفْعَةُ وَ اَلْكَرَامَةُ وَ بِمَنْ تَحِلُّ اَلْحَسْرَةُ وَ اَلنَّدَامَةُ فَاعْمَلِ اَلْيَوْمَ فِي اَلدُّنْيَا بِمَا تَرْجُو بِهِ اَلْفَوْزَ فِي اَلْآخِرَةِ. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔸 دو فرزند قرآنی، داستانی همیشگی! 🌹 سخن خدا در قرآن: ما به انسان دستور داده‌ایم از طریق رعایت حقوق والدین، به آنها احسان کند؛ به ویژه به مادرش که او را در دوره‌ی جنینی‌اش به سختی حمل کرده و به سختی زاییده. دوره‌ی حمل و شیرخوارگیِ او هم که دست‌کم سی ماه طول می‌کشد تا اینکه به دنیا می‌آید و به رشد کامل می‌رسد و به چهل سالگی که می‌رسد، اگر عبد مطیعی باشد، این گونه از ما درخواست می‌کند: «مولای من! روزی‌ام کن با اطاعت از دستورات و شاکر نعمتی که به خودم و والدینم داده‌ای، باشم و روزی‌ام کن اهل عمل صالح (انجام و ترک ) که تو آن را می‌پسندی، باشم. فرزندانم را نیز با توفیق انجام دستورات و اصلاح کن. من از گناهان گذشته‌ام توبه کرده و به سوی تو بازگشته‌ام و اکنون تسلیم دستورات و توام.» چنین فرزندانی هستند که ما در میان بهشتیان بهترین اعمالشان را ـ که همان انجام و ترک گناهان کبیره است ـ می‌پذیریم و از گناهان صغیره‌ی آنها می‌گذریم؛ همان وعده‌ی صادقانه‌ای که از زبان پیامبران همیشه به آنها داده می‌شده. اما فرزندی دیگر وقتی والدین باایمانش او را به آمادگی برای زندگی پس از مرگ توصیه کرده‌اند، با تَشَر به والدینش گفته: «اَه؛ آیا به من وعده‌ی توخالیِ زنده شدنِ دوباره و بیرون آورده شدن از قبر می‌دهید، در حالی که نسل‌های گذشته مرده‌اند و تا به حال هیچ کدامشان زنده نشده‌اند؟» آن پدر و مادر هم به پیشگاه خدا استغاثه می‌کنند و به فرزندشان هشدار می‌دهند: «وای به حالت! قیامت را باور کن و اطاعت از خدا را بپذیر؛ چون وعده عذاب قیامت واقعی است.» نتیجه اینکه او پاسخ می‌دهد: «این حرف‌ها چیزی غیر از افسانه‌های قدیمی‌ها نیست.» چنین فرزندانی هستند که در زمره‌ی جنّیان و انسانهای امّت‌های گذشته، صدور حکم عذاب جهنم برایشان حتمی است. قطعاً اینها ضرر کرده‌اند. ضمناً هر دو گروه مؤمن و کافر، بر اساس عمل کردنشان به دستورات و خدا، در دادگاه الهی درجه‌ای دارند. این تمایز درجات، اهدافی دارد؛ از جمله اینکه خدا به هر کدامشان بر اساس عملکردشان عادلانه پاداش یا کیفر کامل دهد. ضمن اینکه هیچ ظلمی به آنها نمی‌شود. در روزی هم که کافران به آتش جهنم عرضه می‌شوند، به آنها خطاب می‌شود: «شما در زندگی دنیایتان خوشی‌های خود را گذراندید و از دنیا بهره‌مند شدید؛ بنابراین امروز به خاطر تکبّر متوهّمانه‌تان در برابر خدا، و نافرمانی مستمرّتان از دستورات و مجازاتتان شکنجه‌ای خفت‌بار است.» (احقاف، 15 تا20) آیه شماره 414 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen