eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 از علی آموز ... 🌹 درسی از نهج البلاغه (6) ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔹اگر (با انجام واجبات و ترک گناهان،) اهل شوید، موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔹 امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت. 🔹هر کس وارد مسیر شود، سود می کند و هیچ ضرری نمی کند. 🔹امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. پس مزد ضایع نمی شود. 🔹فرداى قيامت، همه به نيازمندند. چون خدا در قیامت فقط از واجبات و گناهان بازخواست می کند. 🔹 جاىگزین همه چیزهای از دست رفته است. چون با همه گذشته ها جبران می شود. 🔹 خواب غفلت انسان را به بيدارى تبديل می کند. چون تقوا به انسان بصیرت می دهد. 🔹 دلهاى مرده را زنده می كند. چون گناه است که دلها را می میراند و انسان گناه نمی کند. 🔹 گناهان گذشته را شستشو می دهد. چون شروع یعنی توبه از گناهان گذشته. 🔹 بيمارى هاى روح و جسم را درمان می کند. چون عامل همه بیماریهای روحی و برخی از بیماری های جسمی، گناه است. 🔹 انسان را آماده سفر آخرت می کند. چون در آخرت فقط از و می پرسند. 📣 پس به هوش باشید و با انجام واجبات و ترک گناهان، را حفظ كنيد و خود را با حفظ کنيد. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (4) 🌹 سخن خدا در قرآن: يقيناً خدا همه منافقان و كافران را در جهنم جمع خواهد کرد. همان منافقانی که همواره مترصد اتفاقات اطراف شما هستند. اگر خدا شما را به فتح و پيروزى برساند، مى‏گويند: «مگر ما در نبرد با دشمن با شما نبوديم؟ [پس سهم ما از دفاع و انقلاب را بدهيد.]» اما اگر كافران پیروزی اندكی به دست آورند، منافقان به آنان پیغام می دهند که: «آيا ما كه در ميان جبهه اسلام بوديم،‏ بر شما چيره و مسلّط نبوديم؟ ولى ديديد كه از ضربه زدن به شما خوددارى كرديم‏ و شما را از آسيب مؤمنان‏ حفظ کردیم. پس سهم غنيمت ما را بدهيد.» خدا در روز قيامت ميان شما مؤمنان و منافقان داورى مى ‏كند؛ البته خدا هرگز اجازه هيچ نوع سلطه‏ كافران بر مؤمنان را نداده است. حقیقت این است که منافقان همواره می خواهند جبهه حق را فریب دهند؛ حال آنكه این خداست که آنان را فریب می دهد. منافقان هنگامى كه به نماز مى ‏ايستند، با كسالت مى ‏ايستند، و همواره در برابر مردم ريا مى‏ كنند و جز اندکی اصلاً به ياد خدا نیستند. ای محمد! منافقان ميان جبهه كفر و جبهه ايمان در تردد و سرگردانند. آنها نه با مؤمنانند و نا با كافران. آنان گمراهند و هر كس را خدا به خاطر گناهانش گمراه كند، هرگز راهى برای هدایت او نخواهى يافت. 📖 إنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقينَ وَ الْكافِرينَ في‏ جَهَنَّمَ جَميعاً * الَّذينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرينَ نَصيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً * إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏ يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلاً * مُذَبْذَبينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى‏ هؤُلاءِ وَ لا إِلى‏ هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً (نساء، 140 تا 143) آیه شماره 77 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (143) 🔸 راه عذر، بسته است امام صادق (ع) نقل می کند: در روز قیامت زن زیبایی را در دادگاه عدل الهی حاضر می کنند که به خاطر جمال و زیبایی خود به افتاده است؛ از او می پرسند: چرا کردي؟ او در پاسخ می گوید: خدایا! چون مرا زیبا آفریدي، به آلوده شدم. در اینجا خدا دستور می دهد حضرت مریم را می آورند و به آن زن گفته می شود: تو زیباتر بودي یا مریم؟ من او را زیبا آفریدم. اما او به خاطر زیبایی خود فریب نخورد و به نیفتاد. آن گاه مرد زیبایی را در دادگاه حاضر می کنند که به خاطر زیبایی خود به آلوده شده است. او هم می گوید: پروردگارا! مرا زیبا آفریدي و زنان به من رغبت پیدا کردند و مرا فریب دادند و گرفتار شدم. در اینجا حضرت یوسف (ع) را می آورند و به آن مرد می گویند: تو زیباتر بودي یا یوسف؟ من به او زیبایي دادم. ولی فریب زنان را نخورد و نکرد. سپس مردی بلا کشیده و مصیبت دیده را می آورند که به خاطر بلاها و مصیبت هایش کرده است. او هم می گوید: خدایا بلاها و مصیبتها را بر من سخت کردي. لذا من به افتادم. در این موقع حضرت ایوب (ع) را می آورند و به آن شخص می گویند: بلا و مصیبت تو سخت تر بود یا بلا و مصیبت ایوب؟ در صورتی که من او را به بلا و مصیبتی سخت مبتلا کردم. اما او مرتکب نشد. این گونه راه عذر و بهانه بر بسته می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ دو عامل پیروزی در مقابل دشمن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: قرآن این‌ جور میگوید، میفرماید که «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛ این یک قانون -قانون آفرینش- است. و موجب میشود که همین دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همه‌ی توانایی‌هایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمیتوانند برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط و . من امروز این را میخواهم در این میدان پُرمعنا و پُرمغز، به شما جوانان عزیز -که حقیقتاً نور چشم این ملّتید- عرض بکنم. این درس فقط برای شما هم نیست؛ برای همه‌ی ملّت است، برای همه‌ی سپاه است، برای همه‌ی نیروهای مسلّح است، برای همه‌ی آحاد جامعه است، بخصوص برای مسئولان و مدیران جامعه‌ی اسلامی است؛ و .... با معنای گسترده‌ ی خود در این آیه‌ ی شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ است یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّه‌ی مستقیم شریعت اسلامی -که در بسیاری از جاها به کار رفته است- هم به معنای و از خود در مقابل دشمن، به قرینه‌ی آیات قبل از این آیه که درباره‌ی دشمنان است. مراقب باشید؛ در مقابل دشمنید. انسان در میدان جنگ یک ‌جور زندگی میکند؛ در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی میکند. انسان در سنگر یک‌ جور می‌نشیند، یک‌ جور استراحت میکند، یک‌ جور میخوابد؛ در اتاقِ راحتِ داخلِ خانه‌ی خود یک‌ جور دیگری میخوابد و زندگی میکند. بدانید در مقابل دشمنید؛ این را همه‌ی ما باید بدانیم. به این معنا است: از خود در مقابله‌ی با دشمن، از اعتماد به دشمن -به دشمن اعتماد نکنید- به این معنا است؛ به معنای از حیله و مکر دشمن است؛ نه فقط به او اعتماد نکنید بلکه حتّی ترفند او را هم بفهمید، بدانید چه کار دارد میکند، چه حیله‌ای به کار میزند؛ آماده باشید، مراقب باشید؛ حیله‌های دشمن هم فقط حیله‌ی نظامی نیست. و هم به معنای رعایت تدبیر [است]؛ از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و از سستی و سهل‌انگاری؛ این شد معنای آیه‌ی شریفه. اگر آن صبر و این را شما جوانان عزیز و مسئولان مسائل نظامی و امنیّتی و اقتصادی و دیگران در درجه‌ی اوّل، و سایر مردم و عموم ملّت ایران در درجه‌ی بعد، به کار ببندند، لا ‌یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛ هیچ ضربه‌ای، هیچ آزاری نمیتوانند به شما برسانند؛ و به توفیق الهی همین هم خواهد بود. (97/4/9) ✍️ شرح: ، و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 207 🆔 @mottagheen
🔹 از علی آموز ... 🌹 درسی از نهج البلاغه (7) ✅ آثار در خطبه 198 نهج البلاغه ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔸 اهل شوید. چون: 🔹 درمان دردهاى روانى و امراض قلبى شماست. 🔹باعث درمان كوردلى شماست. 🔹به شما بينش باطنى مي دهد 🔹باعث شفای امراض جسمى مى‌گردد. 🔸در اثر : 🔹 سينه‌هاى فاسد و افكار تباه به صلاح و سلامت گرايش پیدا مي کند 🔹آلودگى باطن، تبديل به پاكى و طهارت نفس مى‌شود. 🔹پرده حجاب از جلو چشم شما كنار مي رود 🔹ناراحتى و اضطراب قلبی شما به آرامش تبدیل مى‌شود 🔹ظلمت و تاريكى درونى، جاى خود را به روشنایى و نورانيت مي دهد. 🔸: 🔹راه ورود به آب حيات است 🔹وسیله رسیدن به حاجتها است. 🔹سپر بلای روز پر اضطراب قیامت است 🔹چراغ روشنگر قبرها است. 🔹باعث آرامش وحشتهاى طولانى برزخ است 🔹راه نجات در لحظات سخت زندگى است. 🔹عامل حفاظت انسان در مقابل حوادث هلاك كننده و نگه دارنده انسان در جاهاى وحشتناكی است كه انتظار آن را مى كشيد 🔹حافظ شما در برابر حرارت آتشهاى بر افروخته قیامت است. 🔸 باعث می شود: 🔹سختى ها از انسان دور شود. 🔹تلخى ها برای انسان شيرين شود. 🔹فشار مشكلات و ناراحتى ها از انسان برطرف شود 🔹مشكلات پياپى و خسته كننده برای انسان آسان گردد. 🔹احترام از دست رفته، چون قطرات باران بر انسان ببارد 🔹رحمت منع شده خدا به سوی انسان باز گردد. 🔹چشمه نعمتهاى الهى پس از خشک شدنش برای انسان به جوشش در آيد 🔹بركاتِ کم شده زندگی زیاد شود. ✅ پس دستورات واجب و حرام خدایی شوید که با پند دادن، به شما سود فراوان بخشيده، و با رسالت پيامبرش شما را به خوبی نصیحت کرده است و با نعمتهايش بر شما منّت گذاشته است. نفس خود را براى بنده خدا شدن، به بردگی بکشید و با انجام و ترک ، حق از خدا را به جا آوريد. 📚 بر اساس خطبه 198 نهج البلاغه 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (5) 🌹 کلام خدا در قرآن: بى ‏ترديد منافقان در پست ‏ترين طبقه جهنمند، و هرگز براى کمک به آنان برای نجات از جهنم کسی را نخواهى يافت. مگر منافقانی که توبه كنند، و گذشته خود را اصلاح نمایند و با اطاعت از دستورات خدا به خدا تمسّك جویند و بعد از این فقط از خدا اطاعت کنند؛ در این صورت آنان در زمره مؤمنانند و خدا خیلی زود مزد بزرگی به مؤمنان خواهد داد. 📖 إنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصيراً * إِلاَّ الَّذينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَ أَخْلَصُوا دينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنينَ وَ سَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ أَجْراً عَظيماً (نساء، 145 و 146) آیه شماره 78 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (144) 🔹 آیا سیادت و خویشاوندی با پیامبر، باعث نجات انسان در قیامت می شود؟ روزی رسول خدا (ص) بر كوه صفا ايستاد و خطاب به خویشاوندان خود فرمود: اى بنى هاشم و اى بنى عبد المطلب! من پيام آور خدا برای شما هستم و نسبت به شما مهربانم. اما من در گرو عمل خودم هستم و هر يك از شما هم در گرو عمل خود است. نگوئيد كه محمد از ماست و ما هم بدنبال او خواهيم بود (و هم چنان كه او به بهشت مي رود، ما هم كه فاميل او هستيم، به بهشت خواهيم رفت.) اى فرزندان عبد المطلب! به خدا سوگند کسی از شما و غیر شما دوست من نيست جز اهل . چنان نباشد كه من در روز قيامت ببينم شما را كه دنيا را بر پشت خود بار كرده ايد و مردمی ديگر را ببينم كه آخرت را با خود آورده‌ اند. من با این سخنان، عذری ميان خود و شما و ميان خود و خدا باقی نگذاشتم (و آنچه شرط‍‌ بلاغ بود با شما گفتم.) ✍️ شرح: راه نجات در قیامت، که همان انجام و ترک است. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۱۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
02 - Sahifeh.mp3
12.7M
🌷 شراب بهشتی 📖 صحیفه سجادیه صوتی 🤲 دعای اول 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen منبع: 🔸 www.sharabebeheshti.ir🔸02136602125
✅ با چه روشی می توانیم بهتر از اصحاب رسول خدا شویم؟ 🌷 امام خامنه ای: امام (رضوان ‌الله ‌علیه) فرمودند این کسانی که امروز هستند، از اصحاب پیغمبر، یا بالاترند یا کمتر نیستند؛ واقعش همین است. آن جوانِ مؤمنِ مخلصی که از همه‌ی لذّات زندگی، از همه‌ی آرزوهای جوانی، از همه‌ ی شهوات، خواسته‌ ها، از زندگیِ راحت، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند چشم میپوشد، میرود در راه خدا جهاد [میکند] -حالا یا در جبهه‌ های دفاع مقدّس، مثل آن دورانها، یا در جبهه‌ ی دفاع از حرم، مثل زمان ما، یا دفاع از امنیّت، فرق نمیکند- از آنها بالاترند. قدر این حالت را باید دانست؛ و قدردانی‌ اش هم به این است که واقعاً و حقیقتاً آن جوری که از ما توقّع هست کنیم؛ بخصوص ما عمّامه‌ای‌ها که خب مرجعِ دینِ مردم محسوب میشویم و دینشان را از ما میخواهند سؤال کنند، به دین داشته باشیم. و اگر ماها از جهت و و از محارم و بی‌رغبتی به جلوه‌های مادّیِ دنیا و زیبایی‌های دنیا و مانند اینها، تقیّد را به خودمان تحمیل کنیم و وادار کنیم خودمان را به این معنا، مسلّماً بهتر از آنها هستیم. (98/10/1) ✍️ شرح: ، به دین و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 208 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... 🔹 درسی از نهج البلاغه (9) ✅ چه کنیم که در فتنه ها منحرف نشویم؟ 🌺 امام علی (ع): بدانید که هر کس اهل شود، خدا در فتنه ها برای او راه برون رفت، و نوری در تاریکیها قرار می دهد و در قیامت، او را به بهشتی جاودانه خواهد برد که هر چه دلش بخواهد، در آن آماده است. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ اَلْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ اَلظُّلَمِ وَ يُخَلِّدْهُ فِيمَا اِشْتَهَتْ نَفْسُهُ 📚 نهج البلاغة , جلد۱ , صفحه۲۶۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا صرف بودجه های نظامی، خرج بیهوده است یا سرمایه گذاری؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: در برابر دشمنان، آنچه در توان داريد، نيرو و ساز و برگ جنگى‏ و مرکبهای ورزيده براى مقابله با دشمن‏ آماده كنيد و قدرتمند شوید تا به وسيله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنانى غير از آنها را كه نمى‏ شناسيد، ولى خدا آنان را مى ‏شناسد، بترسانيد. هر چه در راه خدا هزينه كنيد، به طور كامل به شما برگشت داده مى ‏شود و هیچ ظلمی به شما نخواهد شد. 📖 و أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (انفال، 60) آیه شماره 79 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (145) هشام بن عبدالملک خلیفه عباسی، امام باقر (ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت می‌کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌داد. روزی امام مشاهده کرد که مسیحیان به کوهی در آن منطقه می‌روند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی مسیحی که اصحاب حواریون عیسی (ع) را درک کرده است، می‌روند و پرسش‌های خود را از او می‌پرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان مسیحیان نشست. عالم مسیحی نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای امام باقر (ع) توجه او را به خود جلب نمود، رو به امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟ امام (ع) فرمود: از مسلمانان. عالم مسیحی گفت: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟ امام (ع) فرمود: از افراد نادان نیستم. گفت: اول من سوال کنم یا شما می‌پرسید؟ امام (ع) فرمود: اگر مایلید، شما سوال کنید. گفت: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا می‌خورند و می‌آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟ امام (ع) فرمود: بله نمونه روشن آن در این جهان، جنین است که در رحم مادر تغذیه می‌کند ولی مدفوعی ندارد. گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟! امام (ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم! او پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوه‌ها و نعمتهای بهشتی کم نمی‌شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده و کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا نمونه روشنی از پدیده‌های این جهان می‌توان برای این موضوع پیدا کرد؟ امام (ع) فرمود: آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. گفت: سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است و نه از روز. امام باقر (ع) فرمود: آن، همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. با شنیدن این جواب، عالم مسیحی فریادی کشید و گفت: یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. امام فرمود: مسلماً قسم دروغ خورده ای. گفت: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. امام باقر (ع) فرمود: آنان عُزَیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر الاغ خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید انطاکیه به کلی ویران شده است. با خودش گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ با آنکه خداوند عزیر را برگزیده بود و هدایتش کرده بود، وقتی چنین سخنی گفت و خداوند بر او خشم گرفت و او را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با الاغ و غذا و نوشیدنی اش زنده کرد. پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت. اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. عزیر پیوسته از عزیره و فرزندانش یاد می‌کرد و خاطراتی از آنها نقل می‌نمود و می‌گفت آنان هم اکنون پیر شده‌اند. عزیره که ۱۲۵ ساله بود، گفت: من جوانی در ۲۵ سالگی ندیده ام که از جریان بین من و برادرم در ایام جوانی ما باخبرتر باشد، تو‌ای مرد! آیا از اهل آسمانی یا از زمین؟ عزیر گفت: ‌ای عزیره من عزیر هستم که خداوند بر من خشم گرفت و به خاطر سخن ناشایستم صد سال مرا میراند تا هم مجازاتم کرده باشد و هم بر یقینم بیفزاید و این همان الاغ و غذا و نوشیدنی من است که با آن از منزل خارج شده بودم و اکنون خداوند مرا به همان صورت برگردانده کرده است. عزیره سخنان عزیر را پذیرفت. عزیر ۲۵ سال دیگر با آنان زندگی کرد و بعد هر دو در یک روز از دنیا رفتند. عالم مسیحی هر سوال مشکلی به نظرش می‌رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم! آیا دانشمند والا مقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده اید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند؟ به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید. این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. این جریان به سرعت در شهر دمشق پیچید و موجی از شادی و هیجان در محیط شام بوجود آورد. هشام به جای این که از پیروزی افتخارآمیز علمی امام باقر (ع) بر بیگانگان خوشحال شود، بیش از پیش از نفوذ معنوی امام بیمناک شد و ضمن ظاهرسازی و ارسال هدیه برای آن حضرت، پیغام داد که امام باقر (ع) حتماً همان روز دمشق را ترک کند. 📚 الکافی، ج 8 ص 123 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (33) س: نفس اماره چه ربطی به سوء دارد؟ آیا اینکه خدا فرموده: «إِنَّ النَّفْسَ لَاَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ»، برای همه است؟ ج: هماهنگ با شهوات انسان است. برای این است. هماهنگ با شهوات است. آنچه را انسان از نظر غرائض می خواهد، به طرف آن می رود و آن را می خواهد. طبیعت می خواهد. طبیعت شکم دارد؛ غذا می خواهد. غذا انواع و اقسامی دارد؛ خوشمزه و شیرین دارد. نفس هم با قوه ی چشایی همه را تشخیص می دهد و به دنبال آن که می خواهد و شیرین و خوب است، می رود. اگر حرام هم باشد، می رود. دنبال حلال رفتن سرش نمی شود. نفس، عقل ندارد؛ دین ندارد. عقل و دینش اینجاست. او متوجه نمی شود و می گوید: «از آن خورده ام؛ خیلی خوشمزه است؛ از آن می خواهم. شیرینی دانمارکی می خواهم. سوهان قم نمی خواهم.» او دنبال این جور وسائل می رود. عقلش نمی رسد که حرام است و نمی شود خورد. چیزی باید حکومت کند تا بگوید: «این حلال است و آن حرام و نباید دنبال آن بروی.» لذا أماره به سوء است. هر چیزی را که می خواهد، هر چیزی را که خورده و فهمیده، دلش می خواهد. حرام یا حلال فرقی نمی کند. این شما هستی که باید با عقل و دین محدودش کنی. خدای متعال فرمود: «وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى». ‏باید جلو او را از تجاوز به حریم حرام بگیری؛ و الّا اگر نگیری، او هر چه شیرین تر و بهتر باشد، بیشتر می خواهد و لو حرام. کسی هندوانه ی یک بنده ی خدا را شکست و خورد. به او گفتند: «آقا حرام است. مال مردم است. نمی شود خورد.» گفت: «من برای حرامیِ آن نمی خورم؛ برای خنکی اش خوردم.» او متوجه نیست. می خورد. این شما هستی که باید مرز را حفظ کنی و بگویی: «این از او است؛ نمی شود خورد و این از خودم است و حلال است و می شود خورد.» س: نقش شیطان در همراهی با نفس اماره چیست؟ ج: نفس بر عقل ما حاکم است و شیطان وزیر و عصاکش او است. او انسان را از داخل هول می دهد و این هم از بیرون. س: آیا آن وقت عقل را از انسان می گیرد؟ ج: عقل که هنوز زیاد عقل نشده است. عقل دارد از پایین به بالا می آید. آن ها کهنه کار هستند و این تازه می خواهد شکوفا شود و چیزی سرش شود؛ لذا تا به هوش نیامده، او را می قاپند؛ لذا همه ی عقل ها به خط ضلالت و گمراهی و معصیت می رود. شما ببینید هر کس عقلش بیشتر، هر کس هوشش بیشتر و هر کس تحصیلاتش عالی تر، به جهنم نزدیک تر می شود. برای همین است. س: وقتی نفس اماره می خواهد دنبال آن لذائذ برود، آیا او را مهار کنم؟ ج: باید به دنبال واجب و حرام برود. اگر خودش را به انجام واجبات و ترک محرمات محدود کرد، ان شاء الله درست می شود. آن وقت ایمانش بالا می رود و کم کم انجام واجبات و ترک محرمات برای او عادت و ملکه می شود و آن مسائل در این دو حل می شود و دیگر پیش نمی آید. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
2- Sahifeh.mp3
5.68M
🌷 شراب بهشتی 📖 صحیفه سجادیه صوتی 🤲 دعای دوم 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen 🔸 www.sharabebeheshti.ir🔸02136602125
✅ شرط هدایت شدن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: آنچه من تأکید میکنم و توصیه میکنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. این ذکر الهی و ، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسان‌تر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛ این جوری است که بعضی‌ها را از آن طرف میبرد، بعضی‌ها را هدایت میکند. هدایت مال است. هر چه بالاتر باشد، هدایت روشن‌تر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم. (۱۳۹۸/۰۱/۲۶) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 209 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✅ درسی از نهج البلاغه (10) 🔸 اى بندگان خدا! شما را به سفارش مى كنم كه حق خدا بر گردن شماست و (اگر اهل شوید،) رعایت موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔸 براى شدن از خدا کمک بخواهيد، و براى رسیدن به خدا از کمک بگیرید. زيرا امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت است. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ نتیجه اطاعت از سیاستهای یهودیان و مسیحیان چیست؟ 🌹 جواب خدا: اى مؤمنین! اگر از کافران اطاعت كنيد، شما را از عقايد‏تان برمى ‏گردانند و در نتیجه ضرر خواهید کرد. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا الَّذينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ (آل عمران، 149) آیه شماره 80 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (147) 🌷 کلید روزي روزی امام صادق (ع) به فرزندش فرمود: پسر جان! از مخارج چقدر اضافه آمده است؟ عرض کرد: چهل دینار! امام فرمود: برو این مبلغ را صدقه بده. عرض کرد: در این صورت چیزي براي ما نخواهـد مانـد، پول ما همین مقـدار است؟ امام فرمود: برو صدقه بده! قطعا خداوند عوض خواهد داد. آیـا نمی دانی که هر چیزي کلیـدي دارد و کلیـد روزي، صـدقه اسـت؟ بیش از ده روز نگذشت که از محلی مبلغ چهار هزار دینار به محضر آن حضرت آوردند. امام فرمود: پسر جان! چهل دینار را در راه خدا دادیم. خداوند چهار هزار دینار عوض آن را داد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 137 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (34) س: آیا درباره ی روح نمی شود بحث کرد؟ ج: شما بحث کن. چهل سال بحث کن. چه چیز از آن درمی آید؟ چون روح را نه با چشم می شود دید و نه با دست می شود لمس کرد. هنر انسان با همین حواس پنج گانه است. چیزی را که چشم می بیند، درباره اش صحبت می کند؛ یا دست لمس می کند و درباره ی آن صحبت می کند که مثلاً گرم یا سرد است و نرم یا زبر است. همچنین با شامه بو می کند. یکی از این پنج ارتباط را با آن پیدا می کنند و چیزی به انسان می دهند و عقل انسان درباره اش کنجکاوی می کند؛ اما اگر شما بخواهی درباره ی آنچه که نه می بینی، نه می شنوی و نه دستت به آن می رسد، چهل سال هم حرف بزنی، در تاریکی صحبت کرده ای؛ لذا گفته اند: «نرو! خسته می شوی.» منظور این است؛ نه اینکه نروی. یعنی اگر رفتی، چیزی گیرت نمی آید و خسته می شوی؛ لذا نتیجه اش این شده که آن ها انکار کرده اند و گفته اند: «ما آن را در آزمایشگاه ندیده ایم. نشد با چاقو نصفش کنیم.» این را می گویند. آخرش این جور می شود. س: پس چرا چنین دلیلی در آیات و روایات نیامده است؟ ج: آیات استدلال نکرده است. آیات گفته: علم شما برای آنکه این را بفهمید، کافی نیست: «وَ ما اُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلّا قَليلا». معنایش همین است. علم شما کم است و علم کم نمی تواند از این بهره ای داشته باشد؛ لذا با این سرمایه نمی شود این تجارت را کرد. خدا این گونه بشر را راحت کرده است؛ اما اگر بگوید: «نه»، انسان به لابراتوار می رود ولی می بیند خبری نیست. ... خدا این واقعیت را به انسان داده است که با حواس پنج گانه مادیات را بفهمد؛ اما روح چون ماده نیست و خدا دیده این حواس نمی تواند چیزی از آن به دست آورد، فرموده: «نرو! خسته می شوی و آخرش هم انکار می کنی.» علم نسبت به آن قلیل است؛ لذا خدا جواب هم نداده است و فقط گفته: «این علمی که من به شما داده ام، قدرت رسیدن به آن را ندارد.» 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی جلو انحراف را می گیرد؟ چرا برخی از انقلابیون، منحرف می شوند؟ 🌷 امام خامنه ای: میدانید از همان اوّل انقلاب -یعنی قبل از اینکه رئیس‌جمهور [بشوم]، سال ۵۸- دانشجوها به سفارش امام آمدند سراغ بنده و با دانشجوها مرتبط شدم و کار کردم؛ من کاملاً به عمق کارهای دانشجویی و فعّالیّتهای دانشجویی آشنا هستم و میدانم که وضع چه جوری است و چه جوری بود، و چه جور شد که بعضی‌ از آنها زاویه پیدا کردند؛ اوّل زاویه پیدا میکنند، بعد یواش‌یواش منحرف میشوند، که گاهی اوقات بعضاً به مقابله -۱۸۰ درجه- می‌انجامد. اگر ایمان باشد، باشد، دیگر واقعاً مشکلی وجود نخواهد داشت، یعنی دانشجو به سراغ مخالفین انقلاب و دشمنان انقلاب نخواهد رفت؛ لذا خداوند متعال در قرآن به پیغمبرش امر میکند: فَاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک؛ هم تو ایستادگی کن و استقامت کن، هم آن کسانی که با تو هستند ایستادگی کنند؛ این خیلی مهم است. و اگر این ایستادگی بود، تشکّل و افراد آن تشکّل عاقبت‌به‌خیر میشوند؛ اگر چنانچه این ایستادگی نبود، این و ایمان عمیق و فکر منطقی و عمیق وجود نداشت، آن وقت دیگر در مورد عاقبت، مشکل است [ختم به خیر شود]؛ به قول حافظ، «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است». (1400/2/21) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 210 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✅ درسی از نهج البلاغه (11) 🔸 راه روشن است. هر کس وارد مسیر شود، سود می کند. امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. 🔸 همواره خود را بر امّت هاى گذشته عرضه كرده و بر آينده نيز عرضه مى كند. زيرا فرداى قيامت، همه به آن نيازمندند. آنگاه كه خدا در قيامت انسانها را جمع می کند و آنچه را داده است، پس مى گيرد و در باره همه نعمتها مى پرسد، چه اندكند آنان كه را برگزيده اند و بار آن را به درستى بر دوش كشيده اند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (148) توبه بدعتگزار چیست؟ مردي دلباخته دنیا بود و دوست داشت به ریاست و زرق و برق دنیا برسـد. هر چه تلاش کرد از راه حلال به هـدف برسد، نتوانست. ناچار از راه حرام وارد شد، باز هم دسـتش به جایی نرسـید. اتفاقا کسـی که از وضع و هدف او آگاه بود، به او گفت: تو که براي رسـیدن به مـال و پست و ریـاست از راههـاي حلال و حرام تلاش فراوان نمودي و به آرزویت نرسـیدي اینک من راهی به تو نشان می دهم که اگر آن را بپیمایی قطعاً به مقصودت خواهی رسید. مردگفت: آن راه کدام است؟ به من نشان بده. گفت: دین تـازه اي بسـاز و مردم را به پیروي از آن دعوت کن تـا دور تو گرد آینـد و بـدین وسـیله به مـال و ریـاست دنیایی خواهی رسید. آن مرد بـدبخت فریب خورد و دین تازه اي اختراع نمود و بساط عوام فریبی را به راه انداخت. طولی نکشـید که عده زیادي را دور خود جمع کرد و شهرت یافت، و در نتیجه ثروتی فراوانی اندوخت و بر جمعی ریاست نمود. ناگاه از خواب غفلت بیدار شد و پیش خود گفت: واي بر من! این چه خطاي بزرگی بود که مرتکب شدم. براي دنیا بندگان خدا را گمراه کردم! آنگـاه تصـمیم گرفت براي جبران این خیانت بزرگ، افرادي را که گمراه کرده بود به راه راست و دین حق برگردانـد. او همه را جمع کرد و حقیقت مطلب را با آنان در میان گذارد و گفت: راستش این است که دینی را که من براي شما آوردم، بی اساس و ساختگی است، اکنون شما در راه باطل گام بر می دارید و اگر طالب سـعادت هستید باید دست از دین ساختگی من بردارید و دین حق را پذیرا باشـید. ولی پیروانش ارزشی به سخنان او ننهادند و گفته هاي او را نپذیرفتند و گفتند: آئین حـق همـان است که به مـا آمـوخته اي. اینـک تـو خـود از دین برگشـته ای و گمراه شـده اي و دروغ می گویی که این دین ساختگی و باطل است. مرد که چنین دید، زنجیر به گردن خود انداخت و سر آن را به زمین میخکوب کرد و گفت: من هرگز بند زنجیر را از گردن خود باز نمی کنم مگر اینکه خداوند مرا ببخشد و توبه ام را بپذیرد. خداوند به یکی از پیغمبران آن زمان فرمود: به این مرد دین ساز و گمراه کننده بگو اگر آن قدر مرا بخوانی و ناله و زاري کنی که بند بند اسـتخوانت از هم جدا گردد، تو را نخواهم بخشید، مگر این که افراد گمراه شده را هدایت کرده و به راه راست برگردانی، و مردگانی را که به باطل کشانده اي، زنده کنی و به راه حق هدایت نمایی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 208 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ برنده زندگی کیست؟ ماهیت دنیا چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: هر کسی طعم مرگ را خواهد چشید و شما انسانها جزای کامل اطاعت یا تمرّدتان از دستورات واجب و حرام خدا را فقط در روز قیامت دریافت خواهید کرد؛ پس اوّلاً فقط کسی که از آتش جهنم دور نگه داشته شود و وارد باغ‌ویلای بهشتی‌اش کنند، برنده است و خوشبخت؛ ثانیاً زندگی دنیا که انسان را از آماده شدن برای دادگاه قیامت غافل می کند، جز وسیله گول خوردن نیست. * 📖 كلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (آل عمران، 185) آیه شماره 305 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (35) س : منظور از روح در این آیه چیست: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» ج: بعضي خيال مي كنند خدا خودش روح دارد و يك تكه از آن را كنده و به آدم داده است. اين جور نيست. خدا که مثل ما روح ندارد. روح از بدن است. خدا که بدن ندارد. اما روح، مخلوق خدا است؛ مثل بدن و ساير عناصر طبيعي و غير طبيعي كه مخلوق خدا هستند. روح هم موجودي است که مثل آن ها مخلوق است؛ اما مثل آن ها در جسمانيت نيست كه ما آن را ببينيم و لمس كنيم و بو كنيم. اين ها نيست؛ چون اين اعضايي كه خدا به ما داده، براي درك مسائل مادي است. روح چون مجرد است و مادي نيست، نمي شود آن را با چشم ديد و با دست لمس كرد. موجودي است كه ما نمی دانیم چيست. لذا وقتي سؤال كردند که: «روح چيست؟» خدا جواب نداد؛ چون اگر جواب هم مي داد، باز هم نمي فهميدند. اگر واقعيت آن را هم مي گفت، باز هم نمي فهميدند؛ چون عقل، آن را نديده است، آن را درك نمي كند و نمي فهمد. خدا جواب نداد و فقط گفت: اين مخلوق خدا است: «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي»: منشأ خلقتش فرمانِ «کُن» خداي متعال است؛ بنابراين «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ»: وقتی بدن كامل شد، از آنجا که بدن كامل بدون روح، مرده است، لذا روح هم به آن دادم: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي». چون روح مادي نيست، آن را به ريح تشبيه كرده اند. باد هست، اما ديده نمي شود و روح هم هست، ولي ديده نمي شود؛ لذا مي فرمايد: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي». نه اينكه از مال خودش كَند و مقداري از آن را به اين داد. غير مادي و غير جسماني، قابل كَندن نيست. س: آیا تعبير «نفختُ» عبارت از خلقت است؟ ج: «نفخت» هم مثل باد است؛ دميدن. س: آيا نفس، همان روح است؟ ج: بله؛ نفس و روح يك معنا بيشتر ندارد و آن چیزی است که اگر از بدن انسان جدا شود، بدن محكوم به مرگ است. گاهي اسمش نفس است و گاهي روح. هر دو «ما به الحيات» هستند. اگر باشند، زندگي هست و اگر نباشند، انسان مرده است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ فرزندان شهدا چه کنند که عزیز بمانند؟ 🌷 امام خامنه ای: شما عزیزان، در دنیا و آخرت عزیزید؛ به خاطر این‌که در راه خدا مشکل بزرگی را تحمل کردید و آن، فقدان پدر است؛ این چیز خیلی مهمی است و باید این را حفظ کنید. این ارزش، دایمی و لایزال نیست؛ بسته به این است که خودتان آن را نگهدارید و حفظ کنید؛ و حفظش به این است که را رعایت کنید. (۱۳۷۰/۱۰/۰۸) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 211 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen