eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
51 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (221) 🌹 فقر و شکر شخصی به نام ابو هاشم می گوید: زمانی از نظر معیشت در تنگناي شدید قرار گرفتم. به حضور امام هادي (ع) رفتم. اجازه ورود داد. همین که در محضر ایشان نشستم، فرمود: اي ابو هاشم! کدام یک از نعمتهایی را که خداوند به تو عطا کرده، می توانی شکرانه اش را به جا آوري؟ من سکوت کردم و ندانستم در جواب چه بگویم. آن حضرت آغاز سخن کرد و فرمود: خداوند ایمان را به تو مرحمت کرد و به خاطر آن بدنت را بر آتش جهنم حرام کرد و به تو سلامتی داد و به این وسیله، تو را بر عبادت و بندگی یاري فرمود و به تو قناعت بخشید که با این صفت، آبرویت را حفظ نمود. آنگاه فرمود: اي ابوهاشم! من در آغاز سخن، این نعمتها را به یاد تو آوردم. چون می دانستم به جهت تنگدستی، از کسی که این همه نعمت را به تو عنایت کرده، به من شکایت می کنی. اما الان دستور دادم صد دینار به تو بدهند. آن را بگیر و به زندگی ات سامان بده! شکر نعمتهاي خدا را هم به جا آور! 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 4 ص 139 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 2) س: رابطه نيت و عمل چگونه است؟ آيا نيت هم يك عمل است؟ ج: عمل قلبي است. عمل غالباً با دست و پا است. نيت، عمل قلب است؛ مثلاً انسان تصميم مي گيرد که نماز بخواند. اين تصميم، عمل قلبي است و ديده نمي شود؛ اما خود نماز، عمل بدني است و ديده مي شود. س: پس آیا كسي كه نماز مي خواند، در واقع دو عمل انجام مي دهد؟ ج: بله؛ هم نيت كرده و هم عمل انجام داده است. نيت از عمل بدني مهم تر است. س: آیا در این صورت براي او دو حسنه محسوب مي شود؟ ج: گاهي هم بيشتر. حسنه مال همان نيت است. چون «إِنَّمَا الْاَعْمَالُ بِالنِّيَّات». س: منظور از این حدیث چیست؟ «الْإِسْلَامُ عُرْيَانٌ فَلِبَاسُهُ الْحَيَاءُ». ج: مسلمان بايد چيزهايي داشته باشد و از آن چیزها به حیا تعبير کرده اند. اینکه من مسلمان باشم ولی هيچ نداشته باشم، نمي شود. اگر مسلمان هستی، بايد حيا داشته باشي. اگر مسلماني، بايد نماز بخواني. اين ها لباس مسلماني است. س: در ادامه فرموده اند: «وَ زِينَتُهُ الْوَقَارُ». ج: بايد سنگين باشي و در جامعه، هرز نباشي. اين ها بايد با مسلماني همراه باشد. س: چرا آن را به لباس تشبيه كرده اند و اين وقار را به زينت؟ اين ها چه خصوصيتي دارند؟ ج: اين ها چيزهايي است كه همه جاي انسان را مي پوشاند. وقار فقط برای دست یا پا نيست. حيا برای همه جا هست. س: در ادامه فرموده اند: «وَ مُرُوءَتُهُ الْعَمَلُ الصَّالِحُ». ج: انجام عمل صالح، مردانگي آن است. مسلمان بايد مردانگي داشته باشد. مردانگي اش اين است كه واجب را انجام دهد و حرام را ترك. س: در ادامه فرموده اند: «وَ عِمَادُهُ الْوَرَعُ». ج: تيرك خيمه اش تقوا و ترك گناه است. اگر اين نباشد، خيمه مي خوابد. اين قدر مهم است. ورع، ناظر به ترك گناه است. س: آیا عمل صالح هم ناظر به واجبات است؟ ج: تقوا هم ناظر به انجام واجب و هم ترك حرام است. س: در ادامه فرموده اند: «وَ لِكُلِّ شَيْ ءٍ اَسَاسٌ وَ اَسَاسُ الْإِسْلَامِ حُبُّنَا اَهْل الْبَيْتِ ». ج: پايه ی ساختمان، اين است. اگر اين باشد، اسلام هست و اگر نباشد، انسان به چپ و راست مي رود و اسلام را از دست مي دهد. س: منظور از امتحان چیست؟ ج: هر کس مکلف است، تمام حوادث برای او امتحان است. سرما امتحان است. گرما امتحان است. وقتی هوا گرم می شود، او فحش می دهد. وقتی هم سرد می شود، فحش می دهد. این ها امتحان است. وقتی مریض می شود، بد و بی راه می گوید. این ها همه امتحان است. خود تکلیف هم امتحان است. وقتی واجبی پیش آمد، امتحان است. انجام می دهی یا نه؟ وقتی حرامی پیش آمد، امتحان است. ترک می کنی یا نه؟ بنابراین همه ی این ها می تواند امتحان باشد. س: آیا «خَیرُ الاُمورِ اَوسَطُها» شامل عبادات هم هست؟ ج: معنای اقتصاد همین است. امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ی متقین فرمودند: «مَلبَسُهُمُ الاِقتِصاد»: میانه روی در زندگی مثل لباس، شامل تمام امور زندگی شان است. در هر بُعدی از ابعاد زندگی باید میانه رو باشند و بالا نپرند. اگر بالا بپرند، خطر پیش می آید. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ اگر مسئولین را مراعات نمی کنند، چرا ما رعایت کنیم؟ 📣 امام خامنه ای: مبنا و ملاكِ كار باشد. اگر ما فرضاً يك وقت ديديم كه در جامعه، نفر ديگرى بر مبناى عمل نمى كند، نگوييم كه پس او چرا عمل نمى كند. حالا او عمل نكند. عمل نكردن او بر ، موجب اين نمى شود كه ما هم بر عمل نكنيم. ما بايد بر اساس عمل كنيم. (امام خامنه ای، 12/ 10/ 1368) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 97 📱 آدرس کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا خود حضرت عیسی (ع) اعتقاد مسیحیان بر خدایی عیسی (ع) را تأیید می کند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: خدا در قیامت از عیسی خواهد پرسید: «ای عیسی! آیا تو به انسانها گفتی که غیر از خدا، من و مادرم را هم خدای خود و اله خود بدانید؟» عیسی پاسخ می دهد: «سبحان الله! تو از شریک داشتن مبرّایی. اصلاً این محال است و عاقلانه نیست که چیزی را برای خودم ادعا کنم که نه حق من است و نه شایسته من. اگر چنین حرفی زده بودم، حتماً آن را می دانستی. چون تو از تمام آنچه در ذهن من می گذشت، باخبر بودی و من از آنچه در نیت تو بود، بی اطلاع بودم. این تویی که تمام اسرار غیبی را می دانی. من فقط چیزهایی را به انسانها گفتم که خودت به من دستور داده بودی. و آن دستور این بود که همگی مطیع خدا شوید که من و شماست. من تا وقتی که در دنیا بودم، شاهد عقیده و عملکرد آنها بودم. اما وقتی جان مرا گرفتی، خودت مراقبشان بودی. تو خودت شاهد همه چیز هستی.» ✍️ شرح: خود حضرت عیسی (ع) همه را به خدا بودن دعوت می کرده است. خدا که خدا نمی شود. خدا بودن یعنی از دستورات و خدا. 📖 و إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني‏ وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي‏ أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي‏ بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما في‏ نَفْسي‏ وَ لا أَعْلَمُ ما في‏ نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ * ما قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ ما أَمَرْتَني‏ بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهيداً ما دُمْتُ فيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَني‏ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ * (مائده، 116 تا 118) آیه شماره 212 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ثمرات تقوا چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: تقوا هم خود وسيله اى براى منازل عالى تر است. تقوا مركبى است كه مى تواند ما را به آن برساند: «و اتقوا الله لعلّكم تفلحون»؛ «فاتقوا اللَّهَ لعلّكم ترحمون»؛ «و اتقوا الله و يعلّمكم الله». و و الهى بر اثر تقوا از سوى خداوند به انسان عطا مى شود. از همه بالاتر، است. فلاح و بر اثر تقوا به دست مى آيد. (24/ 08/ 1383) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک . پند 98 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ مهمترین دستورات اجتماعی خدا که انسان را از توهّم تکبّر نجات می دهد، چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: مطیع خدا باشید و در از او هیچ کس را شریک او نکنید و با رعایت حقوق والدین، به آنها احسان کنید. همچنین با رعایت حقوق خویشاوندان، یتیمان، فقرا، همسایگان نزدیک و همسایگان دور، رفقای نزدیک و مسافران در راه مانده و بردگانتان، به آنها احسان کنید. احسان به آنها رعایت حقوق آنهاست. با این کار، توهّمِ تکبر و فخرفروشی را از خود دور کنید. زیرا خدا خیالپردازان متکبر، متوهّمانِ خود بزرگ بین و فخرفروشان را دوست ندارد. 📖 و اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُورا (نساء، 36) آیه شماره 213 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 33) 🌷 يونس بن ظبيان می گويد امام صادق (ع) به من فرمود: اى يونس! به عطيه از جانب من خبر بده كه هركس يك جرعه شراب بنوشد خداوند متعال، فرشتگان، پيامبران خدا و مؤمنان بر او مى‌فرستند. پس اگر به اندازه‌اى بنوشد كه مست شود، روح ايمان از بدنش جدا مى‌شود و روحى سخيف، و خبيث و ملعون بر آن سوار مى‌گردد. در نتیجه دیگر نماز را هم ترك مى‌كند كه در اين هنگام فرشتگان او را سرزنش مى‌نمايند. آن وقت خداوند به او مى‌فرمايد: اى بنده من! كافر شدى و فرشتگان سرزنشت نمودند؛ رسوايى بر تو باد! سپس امام صادق (ع) فرمود: رسوايى! رسوايى! آیا همان‌ طور كه ما می گوییم رسوايى؟ به خدا سوگند! سرزنش يك ساعت خداوند از هزار سال عذاب سخت‌تر است. سپس فرمود: «آنان هرجا باشند، گرفته می شوند و كشته می شوند که هستند». سپس فرمود: اى يونس! است؛ است كسى كه دستورات واجب و حرامِ خدا را ترك كند؛ اگر راه خشكى را در پيش گيرد، خشكى، او را هلاك مى‌كند و اگر راه دريا را در پيش گيرد، دريا غرقش مى‌كند. او به خاطر خشم خداوند، مورد غضب قرار مى‌گيرد. عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا يُونُسَ بْنَ ظَبْيَانَ أَبْلِغْ عَطِيَّةَ عَنِّي أَنَّهُ مَنْ شَرِبَ جُرْعَةً مِنْ خَمْرٍ لَعَنَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَلَائِكَتُهُ وَ رُسُلُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ فَإِنْ شَرِبَهَا حَتَّى يَسْكَرَ مِنْهَا نُزِعَ رُوحُ الْإِيمَانِ مِنْ جَسَدِهِ وَ رَكِبَتْ فِيهِ رُوحٌ سَخِيفَةٌ خَبِيثَةٌ مَلْعُونَةٌ فَيَتْرُكُ الصَّلَاةَ فَإِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَيَّرَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ عَبْدِي كَفَرْتَ وَ عَيَّرَتْكَ الْمَلَائِكَةُ سَوْأَةً لَكَ عَبْدِي «2» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع سَوْأَةً سَوْأَةً كَمَا تَكُونُ السَّوْأَةَ وَ اللَّهِ لَتَوْبِيخُ الْجَلِيلِ جَلَّ اسْمُهُ سَاعَةً وَاحِدَةً أَشَدُّ مِنْ عَذَابِ أَلْفِ عَامٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع- مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ تَرَكَ أَمْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ أَخَذَ بَرّاً دَمَّرَتْهُ وَ إِنْ أَخَذَ بَحْراً غَرَّقَتْهُ يُغْضَبُ لِغَضَبِ الْجَلِيلِ عَزَّ اسْمُهُ. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 399 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 3) س: اولین قدم مراقبه چیست؟ ج: گفته اند هر وقت خواستی کاری انجام دهی، به عنوان مقدمه ی تربیت باید این طور انجام دهی که ببینی آیا این کار از طرف خدا جایز است یا جایز نیست. اگر دیدی طبق رساله ی عملیه جایز است، انجام بده و الّا نه. این را رساله به انسان یاد می دهد، نه کتاب هگل. این اولین قدم مراقبه است. این تقواست و باعث رشد ایمان. اگر این حال را نداشته باشد و طبعاً کارها را از روی عادت انجام دهد، درست نمی شود؛ اما اگر با این دقت انجام دهد، کم کم ایمان بالا می رود و آیات قرآن در انسان اثر بیشتری می گذارد. کم کم دیگر گناه نمی کند. وقتی گناه نکرد، آن ها هم دیگر خیر و رحمت برای انسان می نویسند. س: با توجه به اقبال و ادبار نفس نسبت به اعمال دینی، هنگامی که روحیه ی ادبار داریم، بسیار در معرض گناه قرار می گیریم؛ چه کنیم که در این موقعیت مرتکب گناه نشویم؟ ج: امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام در نهج البلاغه یک قانون کلی به دست ما داده اند و فرموده اند: «اگر نفس، حال ادبار داشت، واجبات و محرمات را از او بخواه و اجازه نده آن را ترک کند؛ اما عبادات دیگر را رها کن و مستحبات را به او تحمیل نکن. اما واجب و حرام را باید محکم از او بخواهی. هر وقت حالش خوب بود، کارهای مستحب را هم می توانی اضافه کنی.» این قاعده کلی است. حال انسان ابتداءًا به دست خودش نیست؛ به دست عوامل مختلفی است که آن را بالا و پایین می برند. گاهی به انسان خبر می دهند که: «بچه ات رفت زیر ماشین!» اینجا حال عوض می شود. نمی شود؟ نشاط از بین می رود و انسان معمولاً حال کار ندارد. گاهی به انسان خبر می دهند که: «کشتی مال التجاره تو غرق شد!» اینجا حال از بین می رود. عوامل زندگی در اضافه کردن حال و کم کردن آن مؤثرند تا ان شاء الله در اثر تقوا و انجام کارهایی که خدای متعال دستور داده، ایمان بالا رود؛ آن وقت اوضاع عوض می شود. اما ابتداءًا که ما گرفتار نفس اماره هستیم، خیلی از عوامل محیط، عوامل زندگی و حوادث در حالات انسان مؤثرند. گاهی حال به جایی می رسد که دیده شده بعضی ها در اثر بی حالی نماز نمی خوانند. کسی فوت کرده و او صبح تا شب به دنبال مسائل مرده بازی می رود و نماز نمی خواند. از این ها هست؛ ولی دستور این است که اگر حال تنزّل کرد و نشاط از بین برفت، چون خدا گفته در هیچ حالی واجب و حرام را نمی شود زیر پا گذاشت، این دو را باید از نفس بخواهی و بقیه را معاف بداری. این قاعده کلی است. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 2): ✅ عاقل کسی است که حلالها او را از شکر نعمتهای خدا باز ندارد و بر مقاومت او غلبه نکند. 📖 إنَّ اَلْعَاقِلَ اَلَّذِي لاَ يَشْغَلُ اَلْحَلاَلُ شُكْرَهُ وَ لاَ يَغْلِبُ اَلْحَرَامُ صَبْرَهُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ صراط مستقیم چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: هدف بايد «صراط الله» باشد؛ «صراط الله العزيز الحميد» ، «انّك على صراط مستقيم» ، «ادع الى سبيل ربّك». هدف تمام پيامبران، كشاندن مردم به صراط مستقيم است و صراط مستقيم هم يعنى ؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم». بايد مردم را به الهى كه همان صراط مستقيم است، سوق دهيد. البته اين ، در زمينه ى اخلاق، در زمينه ى عمل فردى و در زمينه ى عمل اجتماعى كاربرد دارد، كه وقتى بحث عمل اجتماعى پيش آمد، آن وقت بحثهاى سياسى، تحليلهاى سياسى، تبيين سياسى هم در حوزه ى كار شما قرار مى گيرد. (03/ 10/ 1376) ✍️ توضیح: عبودیت یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 288 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در قیامت، فرق مسلمان و کافر چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: کسانی که مسلمان شده و به دستورات واجب و حرام خدا عمل کرده‌اند، به خاطر همین عملکردشان، به آنها باغ‌ویلاهای بهشتی برای سکونت ابدی‌شان پیشکش خواهد شد.* اما کافرانی که از پذیرش دستورات واجب و حرام خدا سرپیچی کرده‌اند، بدون شک جایشان آتش جهنم خواهد بود. هر بار که بخواهند از آن خارج شوند، دوباره به آن برگردانده خواهند شد و بر سرشان فریاد زده خواهد شد: «بچشید عذاب آتشی را که در دنیا دروغ می دانستید.» 📖 أمَّا الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوى‏ نُزُلاً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ * وَ أَمَّا الَّذينَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النَّارُ كُلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها أُعيدُوا فيها وَ قيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ (سجده، 18 و 20) آیه شماره 342 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 34) 🌷 امام صادق (ع) فرمود: است ، هر بدنی كه در هر 40 روز حتی یک آسيب هم نبيند. من به امام گفتم: واقعاً ملعون است‌؟ و چون آن حضرت ديد اين گفته برای من سنگین است، فرمود: اى يونس! خراش در تن، سيلى بر چهره، لغزش پا، به زمين افتادن، نيازمندى و بريده شدن بند كفش و مانند اینها آسیب است. اى يونس! مؤمن نزد خداوند تعالى محترم تر از اين است كه 40 روز بر او بگذرد و خدا او را از گناهانش پاك نكند گر چه با غصه اى باشد كه او را فرا بگيرد و نداند از كجاست و براى چيست. یا اینکه يكى از شما پولهایش را پيش خود مي گذارد و مى‌بيند كم است و غصه دار مى‌شود و پس از آن مي فهمد كه نه، کامل است (و اشتباه كرده). همين غصه ناشى از اشتباه هم پاره‌اى از گناهان او را فرو می ريزد و پاكش می كند. ✍️ نتیجه: سختی ها و مصیبتها و رنجها برای کسی که مؤمن است، باعث پاک شدن از گناهان است. اما اگر مدّتها همه چیز رو به راه باشد، از رحمت خدا دور شده ایم. 📖 مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ كُلُّ بَدَنٍ لاَ يُصَابُ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَقُلْتُ مَلْعُونٌ قَالَ مَلْعُونٌ فَلَمَّا رَأَى عِظَمَ ذَلِكَ عَلَيَّ قَالَ يَا يُونُسُ إِنَّ مِنَ اَلْبَلِيَّةِ اَلْخَدْشَةَ وَ اَللَّطْمَةَ وَ اَلْعَثْرَةَ وَ اَلنَّكْبَةَ وَ اَلْفَقْرَ وَ اِنْقِطَاعَ اَلشَّسْعِ وَ أَشْبَاهَ ذَلِكَ يَا يُونُسُ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَكْرَمُ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَنْ يَمُرَّ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً لاَ يُمَحَّصُ فِيهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ بِغَمٍّ يُصِيبُهُ لاَ يَدْرِي مَا وَجْهُهُ وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَضَعُ اَلدَّرَاهِمَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَرَاهَا فَيَجِدُهَا نَاقِصَةً فَيَغْتَمُّ بِذَلِكَ فَيَجِدُهَا سَوَاءً فَيَكُونُ ذَلِكَ حَطّاً لِبَعْضِ ذُنُوبِهِ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen