eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 30) س: دوست خوب چه نشانه اي دارد؟ ج: دوست خوب دو علامت مي خواهد: تقوا داشته باشد و عاقل باشد. تقواي بي عقل، نه. عقل بي تقوا هم نه. هم باتقوا و هم عاقل. س: دوست خوب در زندگي انسان چه جايگاهي دارد؟ ج: خيلي مهم است. يكي از نشانه هاي دوست خوب، باتقوا و عاقل بودن است. خداي متعال برنامه ی انتخاب دوست را در يك آيه ی كوتاه بيان كرده و فرمود: «الْاَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقين‏»: در روز قيامت دوست ها و رفقا با هم دشمن مي شوند و توی سر هم مي زنند و به هم فحش مي دهند. مي گویند: «تو به من گفتي فلان كتاب را بخوان و من خواندم و بي دين شدم. تو گفتي به فلان مجلس برويم و من رفتم و بيچاره شدم.» همه ی رفقا با هم دعوا مي كنند مگر متقين. کساني كه در سايه ی تقوا با هم رفيق بودند، خيلي هم خوشحالند. به هم می گویند: «مرا مسجدي كردي و به مكه بردي. مرا به زيارتگاه بردي و به من كارهاي خوب پيشنهاد كردي.» بنابراين شرط مهم انتخاب رفيق و دوست، تقواست و اینکه گناه نكند. اگر گناه كند، تو هم ياد مي گيري و اوضاع خراب مي شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 «هیچ کس» 📖 کلیپ دیدنی قرآنی 💡 شرح سوره طه آیات 1 تا 8 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ شرط استفاده از هدایت قرآن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: ذکر الهی و که عرض کردیم، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسان‌تر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛ این جوری است که بعضی‌ها را از آن طرف میبرد، بعضی‌ها را هدایت میکند. هدایت مال است. هر چه بالاتر باشد، هدایت روشن‌تر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم. (26/1/98) ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی در زندگی فردی و اجتماعی پند 298 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا ایجاد شرایط ازدواج مجردها، بر بزرگترها و مسئولان واجب است؟ 🌺 کلام خدا: ای مسلمانان! باید مجرّدهای مسلمان و زیردستان صالح خود را به ازدواج هم درآورده و همسر دهید. اگر هم برای زندگی مشترک، فقیر باشند، خدا خودش از فضل و کرمش بی‌نیازشان خواهد کرد. ضمن اینکه هم دستش باز و روزی‌اش گسترده است و هم بر تمام نیازهای انسانها اشراف علمی دارد. 📖 و أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ (نور، 32) آیه شماره 278 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (141) 😎 سیاست بازان چه سوء استفاده هایی از علمای می کنند؟ 🌷 نامه امام سجاد به یک عالم درباری زُهري از علمای زمان امام سجاد بود. او ظاهری خوش و باطنی ناپسند داشت. ریاست طلبی، او را به دربار بنی امیه کشاند. هشام بن عبدالملک وي را معلم فرزندان خود قرار داد و طاغوتهاي بنی امیه براي فریب دادن مردم از وجود این عالم گمراه اسـتفاده ها می کردند. او همه عمرش را تباه ساخت و در حالی که سـرسپرده دسـتگاه بنی امیه بود، جان سپرد. امام سجاد (ع) از رفتار این عالم شدیداً ناراحت شده بود. از این رو به عنوان موعظه، نامه اي تکان دهنده به او نوشت که بخشی از آن را می خوانید: ... آگـاه بـاش اي عالم دین فروش درباري! کمترین چیزي را که پنهان کردي و سـبکترین گناهی را که به دوش گرفته اي، این است که نزدیک شدن تو به سـتمگران و رفت و آمدن تو با آنان معنایش امضا کردن کارهاي آنها بوده و راه ظلم را برایشان هموار و آسان کرده اي. با نزدیک شدن به آنان بیم آن دارم که فردا دین خود را به دنیاي این خیانتکاران بفروشی. دعوتهایی که از تو می کنند و پستهایی که در اختیارت می گذارند، براي این است که تو را مانند استوانه آسیاب، محور ظلمهاي خود قرار دهند و سنگ ظلمها را بر گِرد وجود تو بگردانند و تو را پلی براي هـدفهاي شوم خود و نردبانی براي رسـیدن به قله گمراهیهاي خویش، و سرچشـمه انحرافات خود ساخته و تو را به همان راه بکشانند که خود می روند. هوشـیار باش که آنان می خواهنـد با بودن تو در دسـتگاه، مردم را درباره علمای درسـتکار به شک و تردیـد اندازنـد و دلهاي عوام و افراد ساده لوح را به سوي خود جذب کنند. اي عالم خود فروخته! بـدان کارهاي زشت و جنایتهایی را که انجام می دهنـد، هیـچ کـدام از وزیران و همکاران نیرومندشان نمی تواننـد به اندازه تو فسادهاي آنها را اصـلاح کنند. تو بر فسادهاي آنان سـرپوش می نهی و افراد نادان و سـاده لوح را به دربارشان جلب می کنی. چه مزد اندکی به تو می دهنـد در برابر دینی که از تو می گیرنـد و چقـدر کم دنیا را برایت آباد می کنند ولی چقدر زیاد برایت خرابی آخرت به وجود می آورند. بـدان اي زُهري! تو با کسـی (خداونـدی) طرفی که از تمـام کـارهایت آگـاه است و مواظب توست. آماده باش که سـفري طولانی نزدیک است. گناهانت را جبران کن که سخت بیمار گشته اي. گمـان نکن که من می خـواهم تـو را سـرزنش کنم. بلکه می خواهم خداونـد، دلِ مرده ات را زنـده کنـد و آنچه از دینت را از دست داده اي، به تو بازگرداند و به یاد این آیه افتادم که خداوند می فرماید: «فَذَکِّر فَإنَّ الذِّکرَی تَنفَعُ المُؤمنین: تذکر بده که موعظه و پند به حال مؤمنان سود دارد... چرا از خواب غفلت بیدار نمی شوي و از لغزش خود برنمی گردي؟ آیا این است حق شناسی خداوند که به تو نعمت علم داده و محبتش را بر تو تمام نموده است؟ تو بازوي تقویت ظالمان و دشـمنان خداوند شده اي. بسـیار نگرانم از اینکه تو از آن افرادي باشی که خداوند درباره ي آنها می فرماید: «اَضاعُوا الصَّـلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّـهَوات فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا: نمـاز را ضـایع کردنـد و به دنبـال هوسهاي حرام نفسانی رفتنـد. پس به زودي نتیجه گمراهی خود را می بینند.» خداونـد تو را مأمور انجام دسـتورات واجب و حرام قرآن نموده و علم آن را به تو سپرده. ولی تو آن را تباه کردي. سـپاس خدایی را که ما را به آن بدبختیها که تو دستخوش آن هستی، گرفتار نساخت. والسلام. 🌷 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 110 (با کمی ویرایش) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کسانی هم دوست خدا هستند و هم دشمن خدا؟ 🌹 امام جواد (ع): مبادا در ظاهر، دوست خدا باشی و در باطن، دشمنش. ✍️ شرح: هر کس ظاهر خوبی داشته باشد، اما اهل انجام و ترک نباشد، در ظاهر دوست خداست و در باطن دشمن خدا. 📖 لاَ تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي اَلْعَلاَنِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِي اَلسِّرِّ. 📚 بحار الأنوار , جلد۷۵ , صفحه۳۶۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 31) س: لطفاً این حدیث امام صادق (ع) را توضیح دهید: «فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي اَمْلَأ قَلْبَكَ غِنًى». ج: بعضی خیال می کنند که عبادت فقط همین نماز و روزه است. نه این طور نیست. دنبال کار و کسب رفتن هم عبادت است. همان طور که نماز واجب است، کار کردن هم واجب است. انسان واجب النفقه دارد. واجب است کار کند و پول حلال درآورد تا خرج زن و بچه ی خود کند. تا می گویند: «تَفَرَّغْ در عبادت» بعضی خیال می کنند که باید در گوشه ای بنشینند و مدام نماز بخوانند و روزه بگیرند. نه؛ این نیست. عبادت یعنی اطاعت فرمان خدا. فرمان گاهی رفتن به جبهه است؛ گاهی ازدواج است و گاهی کسب و تجارت است. هر امر و نهیی که خدا کرد، اطاعت از آن عبادت است. منظور این است. یکی از آثار چنین عبادتی این است که انسان از حسن و حسین و تقی و نقی قلباً بی نیاز می شود و دیگر چشمش به این در و آن در نیست. ایمان انسان بالا می رود و بر خدا توکل می کند و وظائفش را انجام می دهد. در نتیجه خدا درست می کند. س: در ادامه فرمودند: «وَ لَا اَکِلُکَ إِلَى طَلَبِكَ». ج: تو را به این و آن موکول نمی کنم و حواله نمی دهم. از خودم به تو می دهم. س: در ادامه فرمودند: «وَ عَلَيَّ اَنْ اَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ اَمْلَاَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي». ج: و نیاز تو را تأمین می کنم. س: در ادامه فرمودند: «وَ إِنْ لَا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي اَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا». ج: اگر مرا از حساب خارج کردی و خودت به سراغ آنچه دلت می خواهد رفتی و آن طور که می خواهی دنبال آن رفتی، دلت پر از غم و غصه ی دنیا می شود. س: در ادامه فرمودند: «ثُمَّ لَا اَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ اَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ». ج: در این صورت، تو را به کار خودت واگذار می کنم. خدا گاهی می گیرد و با کلّه به زمین می خوری. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا تقوا یک برنامه فردی است یا دستورالعمل همه عرصه های سیاسی و اجتماعی؟ 🌷 امام خامنه ای: {مصادیق} از اینجا {خلوت دل} شروع میشود تا به عرصه‌ی اجتماع؛ در جنگ، وجود دارد، در فعّالیّتهای سیاسی معنا میدهد، در فعّالیّتهای اقتصادی همین جور. آن وقت من و شما که [جزو] مسئولین هستیم در کشور و مدیریّتهای مختلف به عهده‌ی ماها است، حرکتمان، قولمان، فعلمان، ضمیرمان، تصمیممان، به سرنوشت مردم ارتباط پیدا میکند؛ و اینجا است که اهمّیّت پیدا میکند. اینکه گفتم برای من و شما مهم‌تر از مردم عادی است، به خاطر این است؛ باید مراقبت کنیم، به خرج بدهیم. کارگزار حکومت، مبتلا به ارتباط نزدیک با حقوق مردم است؛ اگر چنانچه باشد، حقوق مردم پامال خواهد شد، آن وقت دیگر قابل جبران نیست؛ حالا فلان کار خلاف شخصی و ظلم به نفْس را که انسان انجام میدهد، خب توبه میکند، بعد یک جوری جبران میشود امّا وقتی حقوق مردم پامال شد، چه جوری انسان میخواهد این را جبران کند؟ (24/2/98) ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی پند 299 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (20) 🌺 پیامبر اکرم (ص): هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خدا و جانشین رسول خدا در زمین است. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 من أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنكَرِ فهُوَ خَليفَةُ اللّهِ في الأرضِ ، و خَليفَةُ رَسولِهِ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۰۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ نتیجه از کسانی که مطیع شیطانند، چیست؟ 🌺 کلام خدا: شيطانهای جنی، دوستان انسی خود را قطعاً وسوسه مى كنند تا آنها با شما جدال کنند. ای مؤمنین! اگر از آنها كنيد، قطعاً مشركيد. ✍️ شرح: از دوستان شیطان یعنی اطاعت از انسانهایی که دستوراتی بر خلاف و خدا می دهند. 📖 إنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ‏ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ (انعام، 121) آیه شماره 279 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (142) 🌷 وسعت علم امام (ع) رسول خدا (ص) در بستر رحلت بود که به حاضران فرمود: أدعو إلی خلیلی: دوستم را نزد من حاضر کنید. دو همسر پیامبر (عایشه و حفصه) کسانی را به دنبال پدران خود یعنی ابوبکر و عمر فرستادند. آن دو هم آمدند. هنگامی که نگاه پیامبر به آنها افتاد، رو برگرداند و بار دیگر فرمود: دوستم را حاضر کنید. این بار کسی را به دنبال علی (ع) فرستادند. وقتی علی (ع) وارد شد، پیامبر سخنانی به او فرمود. هنگامی که علی (ع) از نزد پیامبر بیرون آمد، ابوبکر و عمر به او گفتند: دوستت به تو چه سخنی گفت؟ علی (ع) فرمود: پیغمـبر (ص) هزار باب علـم به من یـاد داد که از هر باب آن، هزار باب دیگر گشـوده می شـود و هزار حرف به من آموخت که از هر حرف آن، هزار حرف گشوده می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 81 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ معیارهای شناخت معلم اخلاق 🌷امام حسن عسکري (ع) می فرماید: وقتی که دیدیـد شخصـی سـیماي نورانی و رفتار و گفتار زاهـدانه دارد و با تواضع و فروتنی راه می رود، مواظب باشـید شـما را گول نزند. چه بسیارند کسانی که عاجزند از این که از راه معمولی دنیا را به دست آورند، دین را دامی براي دنیایشان می کنند. آنها پیوسـته ظاهرساز بوده و عوام فریبند. آنها دسـتشان کوتاه و خرما بر نخیل است. تا دسـتشان نرسیده، پرهیزکارند. اگر دستشان به مال برسد، با چنگالهاي تیز به سویش خیز برمی دارند و آن را به سرعت می ربایند. اگر دیدیـد چنین انحرافی ندارد و دین را وسـیله دنیا قرار نداده و از مال پرهیز می نماید، باز هم مواظب باشـید شـما را نفریبد. چون خواسـته ها و تمایلات مردم گوناگون است. هر کس به یک چیزي شـهوت دارد. چه بسیارند کسانی که از مال اگر چه زیاد هم باشد، پرهیز می کنند. ولی دنبال شهوت دیگر یعنی رابطه با جنس مخالف می روند و گناهان شهوانی را مرتکب می شوند. اگر دیدید از این لحاظ هم منحرف نیست و دنبال رابطه با جنس مخالف نیست و دنبال شـهوتهاي نمی رود، باز هم مواظب باشـید که فریبتان ندهـد. از راه دیگر، او را آزمایش کنیـد، ببینید عقلش چگونه است. آیا درست کار می کند یا نه؟ بعضـی ها دنیاپرست و آدم شهوانی نیستند ولی عقل سالم و بینش درست ندارند. ضرر چنین انسانی بیشتر از منفعتش و خرابی او بیشتر از سازندگی وي خواهد بود. وقتی که دیدیـد، واقعـاً عقل و بینش درستی دارد و مسائل دینی و اجتماعی و زنـدگی را خوب می فهمـد، باز هم مواظب باشـید فریبتان ندهـد تا ببینیـد عقل او در مبارزه با هواي نفسـش چگونه است. آنجا که بر سـر دو راهی قرار می گیرد، چگونه است؟ آیا از عقل پیروي می کند یا از نفس؟ چنانچه از این لحاظ هم مشـکلی نداشـته باشد، باز هم گول نخورید و ببینید علاقه او به مقام و ریاست چه میزان است. ریاسـت پرست است یا نه؟ می خواهد به ریاست برسد از هر راهی که باشد یا نه؟ عده اي از مردم هسـتند که بسـیاري از خواسـته ها و شـهوات را سـرکوب کرده و کنار گذاشـته اند، ولی ریاست طلبند. ریاسـت طلبی نمی گذارد در جاده درست قدم بردارند. چنین آدمی، اگر ریاستش باقی بماند، هیچ باکی ندارد که هر چه از دینش برود. چنین کسانی زیانکار در دنیا و آخرتند و مورد غضب چهارده معصوم و غضب الهی هستند ... اما انسان کامل و مرد تمام عیار کسـی است که دلش دنبال اجرای فرمانهای الهی است و دینش را بر همه خواسـته هایش مقـدم می دارد و همه نیرویش صـرف جلب رضاي خدا می باشد. ذلت در راه دین را خوشتر از عزت در راه باطل می دانـد و می داند که تحمل سـختی هاي دنیا او را به نعمت ابدي بهشت می رساند و تأمین خوشی هاي ، زندگی او را به عذاب همیشگی دوزخ می کشاند. آري چنین انسانی، انسان کامل و مردي لایق است که بایـد به این گونه انسانی اقتدا نمود و او را الگوي زندگی قرار داد که به خدا می رساند و دعایش مقبول درگاه الهی است و درخواستش به ناامیدي نمی گراید. ✍️ خلاصه: معلم اخلاق کسی است که اوّلاً واجبات را انجام می دهد و حرامها را ترک می کند و ثانیاً مجتهد در قرآن و روایات اهل بیت است و ثالثاً دیگران را به انجام واجبات و ترک حرامها دعوت می کند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 161 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✅ آثار در خطبه 198 نهج البلاغه ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🌷 متن: 🔸 اهل شوید. چون: 🔹 درمان دردهاى روانى و امراض قلبى شماست. 🔹باعث درمان كوردلى شماست. 🔹به شما بينش باطنى مي دهد 🔹باعث شفای امراض جسمى مى‌گردد. 🔸در اثر : 🔹 سينه‌هاى فاسد و افكار تباه به صلاح و سلامت گرايش پیدا مي کند 🔹آلودگى باطن، تبديل به پاكى و طهارت نفس مى‌شود. 🔹پرده حجاب از جلو چشم شما كنار مي رود 🔹ناراحتى و اضطراب قلبی شما به آرامش تبدیل مى‌شود 🔹ظلمت و تاريكى درونى، جاى خود را به روشنایى و نورانيت مي دهد. 🔸: 🔹راه ورود به آب حيات است 🔹وسیله رسیدن به حاجتها است. 🔹سپر بلای روز پر اضطراب قیامت است 🔹چراغ روشنگر قبرها است. 🔹باعث آرامش وحشتهاى طولانى برزخ است 🔹راه نجات در لحظات سخت زندگى است. 🔹عامل حفاظت انسان در مقابل حوادث هلاك كننده و نگه دارنده انسان در جاهاى وحشتناكی است كه انتظار آن را مى كشيد 🔹حافظ شما در برابر حرارت آتشهاى بر افروخته قیامت است. 🔸 باعث می شود: 🔹سختى ها از انسان دور شود. 🔹تلخى ها برای انسان شيرين شود. 🔹فشار مشكلات و ناراحتى ها از انسان برطرف شود 🔹مشكلات پياپى و خسته كننده برای انسان آسان گردد. 🔹احترام از دست رفته، چون قطرات باران بر انسان ببارد 🔹رحمت منع شده خدا به سوی انسان باز گردد. 🔹چشمه نعمتهاى الهى پس از خشک شدنش برای انسان به جوشش در آيد 🔹بركاتِ کم شده زندگی زیاد شود. ✅ پس دستورات واجب و حرام خدایی شوید که با پند دادن، به شما سود فراوان بخشيده، و با رسالت پيامبرش شما را به خوبی نصیحت کرده است و با نعمتهايش بر شما منّت گذاشته است. نفس خود را براى بنده خدا شدن، به بردگی بکشید و با انجام و ترک ، حق از خدا را به جا آوريد. 📚 بر اساس خطبه 198 نهج البلاغه 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ با چه دستورالعملی می توانیم از هدایت قرآن استفاده کنیم؟ 🌷 امام خامنه ای: قرآن در معرض استفاده‌ ی ما است، امّا اینکه آیا ما استفاده میکنیم یا نه، آیا ما میتوانیم استفاده کنیم یا نه، خودش مسئله‌ ی مهمّی است. بله، قرآن درس را در اختیار ما گذاشته، هدایت را به ما عرضه کرده، امّا ما کِی میتوانیم از این هدایت قرآنی استفاده کنیم؟ هُدًی لِلمُتَّقین؛ وقتی وجود داشته باشد. وقتی وجود داشت، این هدایت به معنای واقعی کلمه و به تمام معنی‌الکلمه در اختیار ما خواهد بود. (25/1/1400) ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی پند 300 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (143) 🔸 راه عذر، بسته است امام صادق (ع) نقل می کند: در روز قیامت زن زیبایی را در دادگاه عدل الهی حاضر می کنند که به خاطر جمال و زیبایی خود به افتاده است؛ از او می پرسند: چرا کردي؟ او در پاسخ می گوید: خدایا! چون مرا زیبا آفریدي، به آلوده شدم. در اینجا خدا دستور می دهد حضرت مریم را می آورند و به آن زن گفته می شود: تو زیباتر بودي یا مریم؟ من او را زیبا آفریدم. اما او به خاطر زیبایی خود فریب نخورد و به نیفتاد. آن گاه مرد زیبایی را در دادگاه حاضر می کنند که به خاطر زیبایی خود به آلوده شده است. او هم می گوید: پروردگارا! مرا زیبا آفریدي و زنان به من رغبت پیدا کردند و مرا فریب دادند و گرفتار شدم. در اینجا حضرت یوسف (ع) را می آورند و به آن مرد می گویند: تو زیباتر بودي یا یوسف؟ من به او زیبایي دادم. ولی فریب زنان را نخورد و نکرد. سپس مردی بلا کشیده و مصیبت دیده را می آورند که به خاطر بلاها و مصیبت هایش کرده است. او هم می گوید: خدایا بلاها و مصیبتها را بر من سخت کردي. لذا من به افتادم. در این موقع حضرت ایوب (ع) را می آورند و به آن شخص می گویند: بلا و مصیبت تو سخت تر بود یا بلا و مصیبت ایوب؟ در صورتی که من او را به بلا و مصیبتی سخت مبتلا کردم. اما او مرتکب نشد. این گونه راه عذر و بهانه بر بسته می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (56) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۱۱) 🌹 امام زین العابدین علیه السلام نقل می کند: من به شدّت بیمار شدم. پدرم امام حسین (ع) به من فرمود: «چه میل داری؟». گفتم: میل دارم از کسانی باشم که چیزی را به خدا پیشنهاد ندهم، جز آنچه خودش برایم تدبیر می کند. پدرم به من فرمود: «آفرین! با ابراهیم خلیل، همانند شدی، هنگامی که جبرئیل علیه السلام به او گفت: آیا حاجتی داری؟ و او گفت: من چیزی به پروردگارم پیشنهاد نمی دهم؛ بلکه خدا برای من کافی است که بهترین وکیل است». ✍️ شرح: تدبیر خدا برای انسانها، همان و فردی و اجتماعی است. انسان باید به این تدبیر راضی باشد و میل به هیچ برنامه ای غیر از این نداشته باشد. 📖 عن الإمام الباقر عن علیّ بن الحسین علیهما السلام: مَرِضتُ مَرَضا شَدیدا،فَقالَ لی أبی علیه السلام:ما تَشتَهی؟ فَقُلتُ:أشتَهی أن أکونَ مِمَّن لا أقتَرِحُ عَلَی اللّهِ رَبّی سِوی ما یُدَبِّرُهُ لی. فَقالَ لی:أحسَنتَ،ضاهَیتَ إبراهیمَ الخَلیلَ علیه السلام حَیثُ قالَ لَهُ جَبرَئیلُ علیه السلام:هَل مِن حاجَةٍ؟فَقالَ:لا أقتَرِحُ عَلی رَبّی،بَل حَسبِیَ اللّهُ و نِعمَ الوَکیلُ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 2 ص 43 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تکلیف خدا برای زنان چیست؟ 🌺 کلام خدای : 1️⃣ در خانه هايتان بمانيد 2️⃣ و مانند روزگار جاهليّتِ قديم، خودنمایی نکنید و زينتهاى خود را آشكار نسازيد 3️⃣ و نماز را بر پا کنید 4️⃣ و واجبات مالی خود را انجام دهید 5️⃣ و از خدا و پیامبرش کنيد. ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 و قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏ (احزاب، 33) آیه شماره 280 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 32) س: لطفاً این آیه را توضیح دهید: «وَ اَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ اَمْرِنَا يُسْراً». ج: اين برنامه دو بيان دارد: يكي بيان اجمالي و دیگری تفصيلي. اين بیان اجمالي آن است. در آيات زيادی فرموده: «مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً» یا «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»: ايمان و عمل به آنچه به آن ايمان داريم. اين شاخه هاي زيادي دارد. يكي از شاخه ها نماز است و دیگری روزه. یکی دروغ نگفتن است و دیگری ظلم نكردن. همه ی اين ها جزء «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» است. عملی كه از انسان صادر مي شود، بايد صفت صلاح و شايستگي داشته باشد. گناه و كارهاي معصيت، شايستگي ندارد؛ بنابراين ملاك سلامت و سعادت فرد و جامعه همين عمل كردن به صالحات است. س: در انتهای همین آیه آمده: «وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ اَمْرِنَا يُسْراً». منظور چیست؟ ج: نتيجه ی عمل كردن به اين حرف خدا اين است كه زندگي آسان مي شود. یعنی خدا فرمان مي دهد و مي گويد: «اين انسان چون به حرف ما گوش مي دهد، دزد مالش را نبرد؛ پولش نصيب ظالم نشود؛ سرطان نگيرد؛ ام اس نگيرد.» اين ها مصداق يُسر و آساني زندگي است. اما اگر بخواهي واجبات را انجام ندهي و محرمات را انجام بدهي، به عكس مي شود؛ یعنی «سَنَقولُ لَه عُسرًا». سخت مي شود. شب بی خبر خوابيده است و فردا يك بلاي بزرگ به سراغش مي آيد. چند ميليون ماليات به او مي بندند یا دزد به او مي زند یا بلاهاي زياد دیگر. اين تشویق به خاطر آن است كه انسان ها هوشيار باشند و دور اين كارها نگردند و از اين طرف بروند. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ مصادیق تقوای مسئولان چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: از جمله جاهایی که باید خودش را نشان بدهد اینجا است؛ یکی مسئله‌ ی رعایت بیت‌ المال است، یکی مسئله‌ ی خویشتن‌ داری در برابر طغیان نفْس است؛ مال‌ اندوزی، مشکلات اخلاقی، میل به زندگی تجمّلاتی و اشرافیّت؛ اینها چیزهایی است که ما مسئولین جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم. وَ سَکَنتُم فی مَساکِنِ الَّذینَ ظَلَموِا؛ خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی میکرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت] ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد. (24/2/98) ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی پند 301 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (144) 🔹 آیا سیادت و خویشاوندی با پیامبر، باعث نجات انسان در قیامت می شود؟ روزی رسول خدا (ص) بر كوه صفا ايستاد و خطاب به خویشاوندان خود فرمود: اى بنى هاشم و اى بنى عبد المطلب! من پيام آور خدا برای شما هستم و نسبت به شما مهربانم. اما من در گرو عمل خودم هستم و هر يك از شما هم در گرو عمل خود است. نگوئيد كه محمد از ماست و ما هم بدنبال او خواهيم بود (و هم چنان كه او به بهشت مي رود، ما هم كه فاميل او هستيم، به بهشت خواهيم رفت.) اى فرزندان عبد المطلب! به خدا سوگند کسی از شما و غیر شما دوست من نيست جز اهل . چنان نباشد كه من در روز قيامت ببينم شما را كه دنيا را بر پشت خود بار كرده ايد و مردمی ديگر را ببينم كه آخرت را با خود آورده‌ اند. من با این سخنان، عذری ميان خود و شما و ميان خود و خدا باقی نگذاشتم (و آنچه شرط‍‌ بلاغ بود با شما گفتم.) ✍️ شرح: راه نجات در قیامت، که همان انجام و ترک است. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۱۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 33) س: آیا متقین از تصرّف شیطان خلاص شده اند؟ ج: نه؛ متقین در حال دررفتن از دایره ی تصرّف او هستند. آن قدر باید ادامه دهند تا در بندگی، صد درصد عبد شوند. آن وقت دیگر درمی روند؛ و الّا وقتی از مرکز به طرف محیط دائره می رود، از مرکز دور می شود و هر چه دور شود، اثر دعوت او کمتر می شود؛ اما هنوز اثر دارد. هر چه به طرف محیط دایره برود، کمتر می شود تا برسد به محیط که دیگر از حوزه ی استحفاظی شیطان دور شده است. س: آیا احتمال به زمین خوردن متقین هم هست؟ ج: بله؛ هر چه به مرکز نزدیک تر باشد، احتمالش بیشتر است و هر چه به محیط دایره نزدیک تر باشد، احتمالش کمتر است؛ اما هست. به اندازه ی آزادی، در انسان تأثیر می گذارد. هر چه آزادی به عبودیت و بندگی در برابر خدا تبدیل شود، اثر او ضعیف تر می شود. س: مگر متّقین صد درصد عبد نیستند؟ ج: نه؛ متقی کسی است که می خواهد واجبات را انجام دهد و محرمات را هم ترک کند. حالا اگر بخواهد فردا این کار را بکند، کار که یک روزه درست نمی شود. ممکن است شیطان گولش بزند و واجبی را ترک کند. اما اگر ادامه دهد و مراقبت داشته باشد، به تدریج ایمان زیاد می شود و نفوذ او در انسان کمتر می شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تفاوت از خدا و از پیامبر چیست؟ 🌺 کلام خدا در قرآن: هر کس از پیامبر کند، در حقیقت از خدا کرده است. ✍️ شرح: هم از خدا و هم از پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 منْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ‏ اللَّهَ (نساء، 80) آیه شماره 281 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 قرآن سیاسی (1) 🔻 تطبیق آیات قرآن با مسائل سیاسی روز 📺 این قسمت : رکون به ظالم 💡 شرح سوره هود آیه 113 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مسئولین چه کنند که عملکردشان عبادت باشد؟ 🌷 امام خامنه ای: این را به‌ عنوان یک تعهّد مدیریّتی در نظر بگیرید؛ جنابعالی که میخواهید کسی را به یک جایی منصوب کنید، یک کاری را به کسی بسپرید، دارا بودن این خصوصیّت را، یعنی خصوصیّت و تعهّد در امور مربوط به مردم را، جزو صلاحیّتهای مدیریّتی بدانید. یکی از صلاحیّتهای مدیریّتی این است که ببینید این طرف، دارای است، یعنی کاری که به او می‌ سپرید، با امانت انجام میدهد یا نه. خب اگر این جور شد، آن وقت خدا مهم‌ترین مؤلّفه در همه‌ی تصمیم‌ گیری‌ های ما خواهد بود؛ معنی اینکه برای خدا کار کنیم، این جوری خواهد شد؛ آن وقت کارتان میشود عبادت. یکی از امتیازات کار برای حکومت اسلامی و دولت اسلامی همین است که اگر چنانچه کار برای خدا شد، کار تبدیل میشود به عبادت؛ خود آن امضائی که میکنید، آن کاغذی که مینویسید، آن حرفی که میزنید، میشود یک عبادت. (24/2/98) ✍️ شرح: یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی پند 302 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از علی آموز ... 🔸 چگونه از عقل خود حفاظت کنیم؟ 🌷 امام علی (ع): حفاظت از عقل، تنها از طریق مخالفت با خواسته های حرام نفْس و اکراه از مشغولیت به دنیا ممکن است. 📖 حفْظُ الْعَقْلِ بِمُخَالَفَةِ الْهَوَى وَ الْعُزُوفِ عَنِ الدُّنْيَا 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 53 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen