eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (153) 🌷 اهمیت مجالس اهل بیت امام صادق (ع) به فضیل بن یسار فرمود: آیا براي ما مجالسی می گیرید و از ما سخن می گویید؟ فضیل گفت: آري فدایت شوم! امـام فرمود : این گونه مجـالس را من دوست دارم. محبوبترین مجـالس نزد مـاست. در این گونه جلسات درباره شأن و سبک زندگی ما بگویید و مرام ما را زنده کنید. خداوند کسانی را که مرام و هدف ما را زنده نمایند، مشمول رحمت خاصش می کند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 127 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 54) 🌷 پیامبر اکرم (ص) : وقتی در یک جمع، علم دین ظاهر شود اما از عمل به آن دوری شود، و زبانها در ظاهر مثل هم حرف بزنند اما قلبها با هم اختلاف داشته باشند، و فامیلهای نسبی از هم ببرّند و با هم قهر کنند، در آنجا خدا آنها را کرده و از شنیدن حق کَرشان کرده و از دیدن حق کورشان می کند. 📖 إذَا ظَهَرَ الْعِلْمُ وَ احْتُرِزَ الْعَمَلُ وَ ائْتَلَفَتِ الْأَلْسُنُ وَ اخْتَلَفَتِ الْقُلُوبُ وَ تَقَاطَعَتِ الْأَرْحَامُ هُنَالِكَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُمْ. 📚 وسائل الشيعة، ج‏21، ص: 494 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پذیرش حکومتی غیر از جمهوری اسلامی چه اشکالی دارد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: بر مسلمانان حرام است که به جای پذیرش حکومت مسلمانان، حکومت کافران بر خود را بپذیرند. هر کس حکومت کافران و اطاعت از آنها را بپذیرد، طبعاً دیگر تحت حکومت خدا نیست؛ مگر اینکه مجبور به تقیّه شوید تا از شرّ کافران در امان بمانید. بدینوسیله خدا به شما هشدار می دهد و شما را از پذیرش حکومت کافران و نافرمانی از دستورات خود بر حذر می دارد. ضمنا هشدار می دهم که بازگشت همه به سوی خداست و به دادگاهی که قاضی‌اش اوست. * محمد! به مسلمانان بگو: «اگر پذیرش حکومت و ریاست کافران را که در ذهنتان است، مخفی یا علنی کنید، در هر صورت خدا آن را می داند. علاوه بر این، او تمام آنچه را در آسمانها و تمام آنچه را در زمین است، می داند و از طرفی قدرت انجام هر کاری را دارد؛ * آن هم در روزی که هر کس هر واجب و حرامی که در دنیا انجام داده، گزارش مکتوبش را در پرونده‌اش حاضر و آماده می یابد و با دیدن پرونده ی پر از گناهش آرزو می کند که ای کاش بین او و پرونده‌اش فاصله‌ای دور و دراز بود. باز هم خدا به شما هشدار می دهد و شما را از پذیرش حکومت کافران و نافرمانی از دستورات واجب و حرام خود بر حذر می دارد. او دلسوز بندگانش هم هست؛ پس با پذیرش حکومت و حاکم منصوب از طرف او و اطاعت از دستوراتش دلسوزی او را پاس بدارید!» 📖 لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في‏ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصيرُ * قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما في‏ صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ * يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (آل عمران، 28 تا 30) 📚 آیه شماره 304 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 3) س: تقوا در اعتقادات یعنی چه؟ ج: تقوا در اعتقادات یعنی پذیرفتن عقیده ای که خدای متعال در قرآن کریم اعلام کرده که باید انسان به آن معتقد شود. پذیرفتن و باور کردن این عقیده که خدا اعتقاد به آن را بر انسان ها واجب کرده است، جزء کارهای واجب شرعی و جزء تقوا است. س: تقوا مقدم است یا اعتقاد؟ ج: اگر عقیده نباشد که تقوا مورد ندارد. اول ایمان و بعد از آن اطاعت فرمان و تقوا: «الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ». اگر من خدا را قبول نکنم، حرف او را هم قبول ندارم؛ پس اول ایمان به خدا و بعد اطاعت فرمان خدا. س: شما فرموده اید: «تقوا سه مرحله را درست می کند»؟ ج: اگر ایمان نباشد که من تقوا را مراعات نمی کنم تا در نتیجه سه مرحله درست شود. ایمان، اطاعت فرمان می آورد. اطاعت فرمان هم باعث بالا رفتن ایمان به عقائدی می شود که خدا ردیف کرده است. عقل ابتدایی، ایمان به این معنا را که خدا هست، می پذیرد. بعد از آن، تقوا آن را تقویت می کند. س: چه چیزی اراده را برای رعایت تقوا قوی می کند؟ ج: انسان، کمی عقل دارد و می فهمد که این به نفع او است. می فهمد که وقتی خدا گفته «دزدی نکن!» خوب است. ما این را کمی می فهمیم. خود این زحمتی ندارد که اراده کنیم و انجام دهیم. اگر همین مقداری را که می فهمیم، انجام دهیم، خود همین اراده را تقویت می کند. اگر انسان با کسانی که در همه ی قسمت های زندگی تقوا را مراعات می کنند معاشرت کند، تصمیم و اراده اش تقویت می شود. خواندن شرح حال علمای ربانی بزرگ هم که عمری را با تقوا گذرانده اند، انسان را تشویق می کند که تقوا را مراعات کند. این ها همه مُمد هستند و کمک می کنند. س: آیا فقط واجبات را انجام دهیم؟ ج: خدا بیشتر از این الزاماً نخواسته است. نگفته مستحب را انجام نده؛ بلکه گفته: «اگر مزد بیشتری بخواهی، آن را هم باید انجام بدهی؛ اما اگر انجام ندادی، تو را به جهنم نمی برم. ولی اگر واجبی را ترک کردی، نتیجه اش جهنم است یا حرامی را مرتکب شدی، نتیجه اش جهنم است.» خدا روی این دو خیلی فشار آورده است. س: آیا همه ی واجبات را انجام دهیم؟ ج: حالا شما انجام بده، ببین بقیه ای می ماند. واجب و حرام در تمام حالات بیداری انسان هست. تا انسان بیدار است، چشمش می بیند؛ زبانش حرف می زند و دست و پایش حرکت می کند. در این حرکات، احیاناً هم حرام داریم و هم واجب؛ بنابراین این جور نیست که فقط در مسجد واجب و حرام باشد. در خیابان هم هست. در خانه هم هست. خیلی ها به خانه که می روند، اولِ گناه و معصیتشان است. بر سر زن و بچه داد می زنند و فحش می دهند و می زنند. بنابراین تا آدم بیدار است، کار می کند. در این کارها حرام هم هست. باید با تقوا حرامِ آن را بیرون کنیم و واجبش را انجام دهیم. س: اگر به همین واجبات اکتفا کنیم، چه می فهمیم؟ ج: حالا شما اکتفا کن؛ ببین یک من ماست چقدر کره دارد. بعد می فهمی. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا نماز؟ (شماره 6) 🔹 کلید بهشت! 🌷 پيامبر اکرم (ص): دعا كليد رسیدن به مهربانی خداست. وضو كليد نماز است و كليد بهشت است. 📖 الدُّعاءُ مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ، وَ الْوُضوءُ مِفْتاحُ الصَّلاةِ، وَ الصَّلاةُ مِفْتاحُ الْجَنَّةِ.(38) 📚 نهج الفصاحه، ح 1588. 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ برنده زندگی کیست؟ ماهیت دنیا چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: هر کسی طعم مرگ را خواهد چشید و شما انسانها جزای کامل اطاعت یا تمرّدتان از دستورات واجب و حرام خدا را فقط در روز قیامت دریافت خواهید کرد؛ پس اوّلاً فقط کسی که از آتش جهنم دور نگه داشته شود و وارد باغ‌ویلای بهشتی‌اش کنند، برنده است و خوشبخت؛ ثانیاً زندگی دنیا که انسان را از آماده شدن برای دادگاه قیامت غافل می کند، جز وسیله گول خوردن نیست. * 📖 كلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (آل عمران، 185) آیه شماره 305 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 55) 🌷 پیامبر اکرم (ص) : مردی که با پسری نزدیکی می کند، در روز قیامت با حالت جنابت خواهد آمد طوری که آب همه دنیا او را پاک نمی کند و خدا بر او غضب کرده و کرده و برایش جهنم را آماده کرده که بد سرانجامی است. پیامبر اکرم (ص) سپس فرمود: وقتی دو مرد نزدیکی می کنند، عرش خدا از آن گناه به لرزه می آید. 📖 منْ جَامَعَ غُلَاماً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ جُنُباً لَا يُنَقِّيهِ مَاءُ الدُّنْيَا وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيراً ثُمَّ قَالَ إِنَّ الذَّكَرَ يَرْكَبُ الذَّكَرَ فَيَهْتَزُّ الْعَرْشُ لِذَلِكَ. 📚 وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 329 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (154) 🌷 من یتق الله یجعل له مخرجا دانیال پیامبر، پسر یتیمی بود که نه پدر داشت و نه مادر. پیرزنی از بنی اسرائیل سرپرستی او را به عهده گرفت و تربیتش نمود. در آن زمـان مرد صالحی زنـدگی می کرد که داراي زنی زیبا و خوش قامت بود. وي با پادشاه وقت رابطه اي نزدیک داشت و گاه و بیگاه نزد شاه می رفت. روزي پادشاه به شخصـی مورد اعتماد نیازمند شد که به مأموریتی بفرسـتد. به دو نفر از قاضی ها دستور داد چنین فردي را پیدا کنند. هر دو قاضی، آن مرد صالح را به شاه معرفی کردند. پادشاه هم وي را به مأموریت فرستاد. آن مرد هنگام حرکت نزد آن دو قاضـی رفت و همسـر خود را که زنی بسیار پاکدامن و بود، به آنان سپرد و تقاضا کرد از احوال همسرش با خبر شوند. روزي هر دو قاضی براي احوالپرسی به خانه آن زن رفتند . چشمان ناپاکشان به آن زن افتاد و آنچنان دل باختند که در همان حال درخواست گناه نمودند. زن به شدت امتناع ورزید و هر چه کوشیدند زن را راضی کنند، سودي نبخشید. لذا به او گفتند: اگر خواسته ما را برطرف نکنی، نزد پادشاه علیه تو شهادت به زنا می دهیم و سنگسارت خواهند کرد. زن باز هم زیر بار نرفت. و گفت: هرچه می خواهید انجام دهید. آن دو نزد پادشاه آمده، گفتند: زن آن مرد صالح زنا کرده و ما شاهد عمل زشت او هستیم. شاه بسیار ناراحت شد و گفت: شهادت شما پذیرفته است. ولی سه روز صبر کنید، روز سوم سنگسارش خواهیم کرد. به دنبـال آن، جـارچی ها در شـهر اعلام کردنـد که فلان روز، زن فلانی به جرم عمل زشت زنا سـنگسار خواهد شـد. و همه از قضیه مطلع گشتند. پادشاه پنهانی به وزیرش گفت: در این ماجرا تو چه فکري میکنی؟ من خیال نمی کنم این زن خلافی مرتکب شده باشد. وزیر نیز گفته ي شاه را تأیید کرد. روز سوم وزیر از منزل بیرون آمـد، در کوچه قدم می زد. دانیال پیامبر، کودکی خردسال بود و با عده اي از کودکان بازي میکرد. وزیر او را نمی شناخت. چشم دانیال که به وزیر افتاد، بچه ها را دور خود جمع کرد و گفت: بچه ها! من به جاي پادشاه هسـتم. سـپس یکی را به جای آن زن قرار داد و دو نفر دیگر را به جاي آن دو قاضـی تعیین نمود. آنگـاه مقـداري خـاك روي هم ریخت و بالاي آن خـاكهـا به عنوان تخت پادشاهی نشـست و شمشـیري از نی به دسـت گرفت و به بچه ها گفت: این دو مرد را از هم جدا کنید. یکی را در فلان محل و دیگري را در محل دیگر نگه دارید. آنگاه یکی از آن دو را به حضور خواست و گفت: درباره این زن چه میدانی؟ راست بگو اگر دروغ بگویی، تو را با این شمشیر می کشم. او گفت: من شهادت می دهم که گناه کرده. دانیال گفت: چه روزي؟ مرد گفت: فلان روز. دانیال نبی پرسید: با چه کسی؟ گفت: با فلان پسر فلان. پرسید: در کجا؟ گفت: در فلان محل. بعد دانیال نبی دستور داد او را به محل خود برده و دومی را آوردند. دانیال پرسید: بگو بدانم درباره این زن چه می دانی؟ باید راستش را بگویی و اگر دروغ بگویی، با این شمشیر سرت را از بدن جدا می کنم. هر چه پرسید، دومی بر خلاف اولی جواب داد. آن گاه رو به بچه ها کرد و گفت: الله اکبر! این دو دروغ می گویند. باید هر دو کشته شوند. وزیر که تماشاگر صحنه بازی بچه ها بود و چگونگی قضاوت دانیال را دید، با شتاب نزد پادشاه رفت، آنچه را که دیده بود شرح داد. پادشـاه، فوري آن دو قاضـی را حاضـر کرده و هر دو را از هم جـدا کرد. از آنهـا توضـیح خواست. هر کـدام مخالف دیگري سخن گفتند و حقیقت آشکار شد. پادشاه دسـتور داد مردم جمع شدنـد و هر دو قاضـی را به جرم خیانت اعدام کردند. این گونه دانیال نبی، روش کشـف حقیقت را در برخی موارد به مردم آموخت و زن نجات یافت. خائن نیز به کیفر اعمال خود رسید. این است ثمره یک انسان ظاهرا بی کس و نتیجه مقاومتش در مقابل . خدا پشتیبان است. و من یتق الله یجعل له مخرجا. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 218 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آدمهای فاسد چگونه فاسد شده اند؟ راه جلوگیری از آن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: برادران و خواهران عزيز! مواظب خودتان باشيد. آدم هاى فاسدى كه اسمهايشان را شنيده ايد يا توصيفشان را مى شنويد، اين ها از اول كه فاسد نبودند؛ يك وقت يك لقمه ى چرب و نرمى، دهن شيرين كنى- دانسته يا ندانسته- كسى توى دهن اين ها گذاشته، به كامشان شيرين آمده، بعد لقمه ى بعدى و لقمه ى بعدى را خودشان برداشته اند و شده اند فاسد. خيلى مراقب باشيد. اين چند سالى كه مشغول خدمتيد- حالا هرچه هست؛ ده سال است، پانزده سال است، چهار سال است، پنج سال است- خيلى از خودتان مراقبت كنيد. يعنى همين؛ يعنى همين مراقبت. (09/ 04/ 1386) ✍️ شرح: تقوا یعنی مراقب باشیم که را انجام دهیم و را ترک کنیم. پند 118 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (11) 🔸 راه روشن است. هر کس وارد مسیر شود، سود می کند. امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. 🔸 همواره خود را بر امّت هاى گذشته عرضه كرده و بر آينده نيز عرضه مى كند. زيرا فرداى قيامت، همه به آن نيازمندند. آنگاه كه خدا در قيامت انسانها را جمع می کند و آنچه را داده است، پس مى گيرد و در باره همه نعمتها مى پرسد، چه اندكند آنان كه را برگزيده اند و بار آن را به درستى بر دوش كشيده اند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ نشانه عزم و اراده قوی مسلمانان در بندگی خدا چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای مسلمانان! بدون تردید همه شما با اموال و جانهایتان در قالب و مالی و جانی امتحان می شوید و بدون شک در جنگ روانیِ یهودیان، مسیحیان و مشرکان با شما، حرفهای آزاردهنده زیادی خواهید شنید. اگر در آن امتحاناتِ واجب و حرامِ مالی و جانی، و در این جنگ روانی مقاومت کنید و خود را از نافرمانی از دستورات واجب و حرامِ خدا حفظ کنید، همین نشانه عزم و اراده قوی شما در بندگی است. 📖 لتُبْلَوُنَّ في‏ أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (آل عمران، 186) آیه شماره 306 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... (40) 🌹بهترین نشانه صداقت ایمان چیست؟ ✅ امام علی (ع) : بهترین نشانه صداقت ایمان یک شخص، او به خواست خدا و شدنش در برابر دستورات و خداست. 📖 أجْدَرُ الْأَشْيَاءِ بِصِدْقِ الْإِيمَانِ الرِّضَا وَ التَّسْلِيم‏ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 103 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔹 از علی آموز ... (39) 🌹 چه کنیم که شفاعت پیامبران شامل ما هم بشود؟ ✅ امام علی (ع) : دعوت پیامبران خدا را اجابت کنید و اوامر و آنها شوید و از دستوراتشان اطاعت کنید تا مشمول شفاعت آنها شوید. 📖 اسْتَجِيبُوا لِأَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ سَلِّمُوا لِأَمْرِهِمْ وَ اعْمَلُوا بِطَاعَتِهِمْ تَدْخُلُوا فِي شَفَاعَتِهِم‏ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 110 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📘 مُرجِفون؟ حکم رسانه ها و چهره هایی که در فضای مجازی علیه احکام اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی شایعه پراکنی می کنند، چیست؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: منافقان و مریض‌عقلها و کسانی که جو روانی جامعه را بر ضد احکام خدا مسموم می کنند، اگر از این سمپاشی روانی و انتشار شایعات و دروغها دست برندارند، به تو که مسئول جامعه هستی، بر ضد آنان مأموریت می دهیم [كه يا تبعيدشان كنى يا با آنان بجنگى.‏] پس از آن جز مدتی کوتاه در شهر و در کنار تو نخواهند ماند. این منافقانِ شایعه ساز، مورد خدا هستند و هر جا كه يافت شوند، بايد دستگير شوند، و به قتل برسند. خدا سیره خود را درباره اینها، در گذشته، اين ‏گونه قرار داده بود و این شیوه هرگز تغییری نخواهد کرد. (احزاب، 62) آیه شماره 87 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (12) 🔸با خواب خود را به بيدارى تبديل کنید و روزتان را با سپرى كنيد. دلهاى مرده خود را با زنده كنيد و گناهان خود را با آن شستشو دهيد. 🔸 بيمارى هاى روح و جسم خود را با درمان کنید و خود را با آماده سفر آخرت کنيد. از کسانی که را تباه کرده اند، عبرت بگيريد و مبادا خودتان عبرت اهل شويد. آگاه باشيد و را حفظ كنيد و خود را با حفظ کنيد. 🔸 تعدادشان اندك است و شايسته ستايش خداوند سبحان هستند كه فرمود: «بندگان سپاسگزار من اندكند». پس گوش جان را به نداى بسپاريد، و براى به دست آوردن آن تلاش كنيد. 🔸 را به جاى همه چیزهای از دست رفته به دست آوريد و آن را در عوض هر كار مخالفى كه انجام داده ايد، انتخاب كنيد. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 ‌ ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
آیا نیازهای انسان، فقط مادی است؟ 🌷 امام خامنه ای: همچنانى كه انسان به نان و هوا و غذا و صنعت و علم و پيشرفت و لذايذ زندگى نيازمند است، به ايمان و و پاكى و پاك دامنى و طهارت دل و نورانيت دل و مجذوب معارف الهى شدن هم نيازمند است؛ به اخلاق حسنه و مكارم اخلاقى هم نيازمند است. (25/ 07/ 1385) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک پند 119 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (156) 🌷 خطر اوّلین گناه در بنی اسـرائیل عابدي به نام برصـیصا زندگی می کرد. مدت درازي عمر خود را به عبادت و بندگی گذرانده بود. کارش به جایی رسـیده بود که دیوانگان را با دعاي خویش شفا می داد. روزی زنی از خانواده اي بزرگ دیوانه شد. برادرانش او را به عبادتگاه برصیصا آوردند تا بر اثر دعاي او خوب شود. آنها خواهرشان را نزد برصیصا گذاشته و برگشتند. شیطان پیوسته برصیصا را وسوسه نمود و جمال زن را در نظرش جلوه می داد. زنی زیبا با مردی تنها بدون مانع؟ بالاخره شیطان کارش را کرد و برصیصا نتوانست خود را نگه دارد. زن از برصیصا آبستن شد. برصیصا فهمید که زن حامله شده. از ترس رسوایی، او را کشت و دفن نمود. شیطان پس از این پیشامد، ماجرا را به گوش برادران رساند و محل دفن خواهرشان را هم به آنان گفت. کم کم داستان پخش شد، تا به گوش سلطان شهر رسید. سلطان با عده اي پیش برصیصا رفت و از جریان جویا شد. برصیصا به همه ی کردار زشت خود اعتراف نمود. سلطان دستور داد او را به دار آویختند. همین که برصیصا بر چوبه دار بالا رفت، شیطان پیش او آمد و گفت: آن کسی که تو را به این مرحله خطرناك گرفتار نمود، من بودم. اینک نیز اگر نجات می خواهی، باید از من اطاعت کنی. برصیصا گفت: چه گونه اطاعت کنم؟ شیطان گفت: یک مرتبه در مقابل من سجده کن . برصیصا گفت: اکنون که بر فراز دار هستم، چگونه سجده کنم؟ شیطان گفت: من به یک اشاره ي تو به قصد سجده قناعت می کنم. برصـیصا با سـر اشاره به سـجده کرد و در آخرین لحظات زندگی با سجده بر شیطان کافر شد، و پس از چند دقیقه به دار آویخته شد. خداوند در آیه 16 و 17 سوره حشر اشاره به همین داستان می نماید: شیطان به انسان گفت: «کافر شو. اما هنگامی که کافر شـد، شیطان گفت: من از تو بیزارم، من خودم از ارباب عالمیان می ترسم.» سرانجام کار هر دو این شد، که هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، و براي همیشه خواهند سوخت. این است کیفر ظالمان. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 211 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 56) 🌷 امام باقر (ع): رسول خدا (ص) کرده است: 1️⃣ مردی را که به عورت غیر همسرش نگاه کند 2️⃣ و مردی را که با رابطه با همسر برادر مسلمانش به او خیانت کند 3️⃣ و مردی را که مردم به او احتیاج دارند و او از آنها طلب رشوه می کند. ٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا يَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ امْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ وَ رَجُلًا خَانَ أَخَاهُ فِي امْرَأَتِهِ وَ رَجُلًا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَى نَفْعِهِ فَيَسْأَلُهُمُ الرِّشْوَةَ. 📚 وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چرا نماز؟ (شماره 7) 🔹 محبوبترین! 🌷 امام علی (ع): هيچ عملى نزد خداوند، محبوب‏تر از نماز نيست، پس مبادا هيچ كار دنيايى شما را در وقت نماز به خود مشغول کند. 📖 ليْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا يَشْغَلَـنَّـكُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْ‏ءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنيا؛ 📚 خصال، ص۶۲۱، ح۱۰ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا با انجام دستورات دینی، آزادی خود را محدود می کنیم؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای انسانها! بپرهیزید از مخالفت با دستورات واجب و حرام اربابتان! همان اربابی که همه شما را از یک نفر آفریده و همسر او را هم از جنس همان یک نفر خلق کرده و از طریق آن دو، مردان و زنان زیادی در سطح کره زمین پخش کرده! بپرهیزید از مخالفت با دستورات واجب و حرام خدایی که خواسته‌هایتان را با قسم خوردن به او از هم می خواهید! و بپرهیزید از تضییع حقوق واجب خویشاوندان! چون خدا بالای سر شما مراقب عملکرد شماست. 📖 يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً (نساء، 1) آیه شماره 307 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔸 از علی آموز ... (38) ✅ خدا محافظ خاص چه کسانی است؟ 🌺 جواب امام علی (ع): هر کس اهل شود، خدا محافظ او می شود. ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات 📖 منِ اِتَّقَى اَللَّهَ وَقَاهُ . 📚 غرر الحکم , جلد۱ , صفحه۵۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
هدایت شده از سبک زندگی متقین
✅ علم و نسخه زندگی چه کسانی باید باشد؟ 📣 امام خمینی (ره): در علم و كوشش كنيد كه عِلم به هيچ كس انحصار ندارد، علم مال همه است، مال همه است. و كوشش براى رسيدن به علم و وظيفه همه ماست و همه شماست. 📚 صحيفه امام، ج‏19، ص: 184 ✍️ تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
هدایت شده از سبک زندگی متقین
⛔️ فهرست برخی از گناهان زبان ۱.دروغ گفتن ۲.غیبت کردن ۳.وعده دروغ دادن ۴. مزاحی که همراه با گناه باشد ۵. تأیید کافران 6. قسم دروغ خوردن ۷. گفتن سخنی که باعث هتک حرمت مسلمانی شود ۸. تهمت زدن ۹. تقلید صدای مسلمان که باعث هتک حرمتش شود ۱۰. حکم ناحق دادن در قضاوت ۱۱. سرزنش بی جا کردن ۱۲. مسخره کردن مسلمان ۱۳. ناامید کردن دیگران از رحمت خدا ۱۴. دعا برای ظالمان ۱۵. امر کردن به انجام حرام ۱۶. نهی دیگران از انجام واجبات ۱۷. زخم زبان زدن ناحق ۱۸.شهادت ناحق دادن ۱۹. تکبر در گفتار ۲۰. شایعه پراکنی ۲۱. گفتن سخنی که باعث ایذاء مسلمانی شود ۲۲. بدعت گذاشتن در دین ۲۳. فحش دادن به مسلمان ۲۴. عیبجویی از مسلمان ۲۵.سخن چینی ۲۶. با لقب بد صدا کردن مسلمان ۲۷. شوخی با نامحرم ۲۸. چاپلوسی ناحق ۲۹. فریاد زدنی که باعث اذیت مسلمانی شود ۳۰. لعنت ڪردن مسلمان محترم ۳۱. اظهار حسد ۳۲. گول زدن مسلمان ۳۳. تحریف مسائل دینی ۳۴. فاش کردن اسرار مسلمان ۳۵. تأیید گناهان دیگران ۳۶ سخنی که باعث تضعیف حکومت اسلامی شود ۳۷. تبلیغ عقائد اهل سنت و کافران مثل مسیحیان و یهودیان ۳۸. تأیید مسئولانی که به دشمنان اسلام کمک می کنند ۳۹. تبلیغ فرقه های انحرافی ۴۰. تبلیغ طرفداران غرب و تخریب طرفداران اسلام ۴۱. اظهار دوستي به دشمنان دین ۴۲. حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال و واجب خدا را حلال اعلام کردن ۴۳. تفسير به رأي كردن قرآن ۴۴. ترساندن مسلمان ۴۵. اهانت به پدر و مادر ۴۶. نسبت زنا به كسي دادن با فحشهایی مثل حرامزاده و ولدالزنا ۴۷. تشویق گنهکار به خاطر گناهش ۴۸. توجیه ظلم ظالمان ۴۹ . ؟ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ بدترین دشمنان ما مسلمانان چه کسانی هستند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: محمد! بدون شک سرسخت‌ترین مردم در دشمنی با مسلمانان را و مشرکان می یابی. 📖 لتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا (مائده،82) آیه شماره 308 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 4) س: چرا خداوند گناهان را یک باره مشخص نکرد تا انسان ها آن را بدانند و ترک کنند؟ ج: همان یک چندم را هم که گفت، به آن عمل نکردند. کسی که تا دیروز آزاد بود و همه کار می کرد و کسی که آدم می کشت، دزدی می کرد، زنا می کرد و نجاست می خورد، حالا اگر خدا یک باره به او بگوید: «همه ی این ها نه!» چه کسی گوش می دهد. مگر اینکه خدا مثل من حکیم نباشد؛ و الّا خدا حکیم است و می داند که این آدم طاقت ندارد و باید آرام آرام از او خواست؛ لذا محرمات کم کم نازل شد. به تدریج وقتی یکی دو تای اول را انجام داد، زمینه برای سومی و چهارمی آماده می شود تا در طول بیست و سه سال، خیلی از محرمات نازل شد و خیلی از آن هم نازل نشد. بعد حضرات معصومین مأمور شدند که ابلاغ کنند. بنابراین حکمت اقتضا می کند که به آدمی که به کار بد و زشت و گناه عادت دارد، یک باره نمی شود گفت که همه را زمین بگذارد؛ چون نمی شود. بار سنگین است؛ اما اگر کم کم او را دعوت کنیم، امکان پذیر است؛ لذا پروردگار متعال واجبات و محرمات را کم کم بیان کرد و از مردم خواست که ان شاء الله واجب را انجام دهند و حرام را ترک کنند. س: آیه ی «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» با «لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» چه فرقی دارد؟ ج: سُبُل جمع است و صراط مفرد است. همه ی انسان ها در زندگی یک راه بیشتر ندارند. کلید ورود به این راه چیست؟ تقواست. تقوا روی چه چیزی پیاده می شود؟ روی کار پیاده می شود. بعضی از کارها واجب است و بعضی از کارها حرام. آن کارها سُبُل است. سُبُل جمع است. نماز خواندن، روزه گرفتن و انجام سائر واجبات، هر کدام سبیل جلب مرضات خداست. سبیل، کاری است که اگر انجام دهم، رضایت خدا را جلب کرده ام و اگر کارهایی را که حرام است ترک کنم، رضایت خدا را جلب کرده ام. این ها جمع هستند و سبیلِ جلب رضایت خدای متعال هستند. اما همه ی این ها در صراط هست. اگر یکی از آن ها را ترک نکنی، فاسق هستی. همه ی واجبات را باید انجام داد و همه ی محرمات را باید ترک کرد. این ها همه هستند و جمع هستند. زیادند. این ها سبل هستند. اگر واجبات را انجام دادی، وارد سبل جلب رضایت خدا شده ای. اگر همه ی محرمات را ترک کردی، وارد سبل جلب رضایت خدا شده ای. س: آیا درجه ندارند؟ ج: این اولین درجه است که بر همه واجب و لازم است. حالا شما این را انجام بده. بعد ان شاء الله. س: لطفاً این آیه را توضیح دهید: «وَ أنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ». ج: صراط در قرآن کریم به صورت مفرد آمده است و جمع نیامده است؛ اما سبیل به صورت جمع هم آمده و سُبُل استعمال شده است. بنا شد صراط، بندگی در برابر خدا باشد. اگر شما نماز خواندی، بندگی کرده ای. اگر روزه گرفتی، بندگی کرده ای. اگر خمس دادی، بندگی کرده ای. اگر به مکه رفتی، بندگی کرده ای. همه ی این ها در دلِ بندگی کردن است. بندگی یکی است؛ اما تمام این کارهایی که خدا دستور داده است، سبیل هستند و جمع سبیل، سُبل است. سبیل، راه جلب خشنودی پروردگار متعال از هر کدام است. اگر به خاطر اینکه خدا واجب کرده است، به حج بروی، خدا خشنود می شود. اگر نماز بخوانی، خدا خشنود می شود. پس سُبل عبارت از انجام وظائف و تکالیفی است که هر کدام موجب جلب رضایت و خشنودی پروردگار متعال است. همه ی این ها در دل بندگی و عبودیت است. صراط یکی است و سُبل، متعدد. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا نماز؟ (شماره 8) 🔹 کفاره گناهان! 🌷 پيامبر اکرم (ص): نمازهاى پنجگانه روزانه و نماز جمعه هر هفته تا نماز جمعه هفته بعد، كفاره (پاک کننده) گناهان ميان آنهاست، تا وقتى كه گناهان كبيره اى انجام نشود. 📖 الصّلَواتُ الْخَمْسُ وَ الْجُمُعَةُ اِلَى الجُمُعَةِ كَفّاراتٌ لِما بَيْنَهُنَّ ما لَمْ تَغْشَ الكَبائِرُ. 📚 سنن التّرمذى، ج 1، ص 138، ح 214. 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 57) 🌷 رسول خدا (ص) نهی کرده است که زن بدون اجازه همسرش از خانه اش خارج شود. بنابراین اگر خارج شود، تمام فرشتگان آسمان و هر جن و انسی که آن زن از کنارش عبور می کند، او را می کنند تا وقتی که به خانه اش برگردد. رسول خدا (ص) همچنین زن را نهی کرده است از اینکه برای غیر همسرش آرایش کند. بنابراین اگر آرایش کند، حق خداست که او را در آتش جهنم بسوزاند. 📖 نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ تَخْرُجَ الْمَرْأَةُ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِ زَوْجِهَا فَإِنْ‏ خَرَجَتْ لَعَنَهَا كُلُّ مَلَكٍ فِي السَّمَاءِ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ تَمُرُّ عَلَيْهِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا وَ نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّارِ. 📖 وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 162 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
☑️ دو شرط بهشتی شدن چیست؟ 🌹کلام امام حسین (ع): كسى كه حق دو پدر برتر (از پدر) خود يعنى حق محمّد و على را به رسمیت بشناسد و از دستورات و آنها آن طور كه شايسته است، كند، در بهشت به او گفته مى شود: در هر جاى بهشت كه دوست دارى، ساکن شو! ✍️ شرح: بهشتی شدن دو شرط دارد: 1. به رسمیت شناختن حق پیامبر و امام علی و به عبارت دیگر، شیعه بودن 2. انجام و ترک . 📖 منْ عَرَفَ حَقَّ اَبَوَيْهِ الْأفْضَلَيْنِ: مُحَمَّدٍ وَ عَلّىٍ وَ اَطاعَه ما حَقَّ طاعـتِهِ، قيلَ لَهُ: تَبَحْبَحْ في اَىِّ جِنانٍ شِئْتَ. 📚 موسوعة كلمات الامام الحسين ع ص 590، ح589. 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (157) 🌷 دست امام زمان (ع) شفاست اسماعیل بن عیسی هرقلی می گوید: هنگامی که در قریه هرقل (در عراق) زنـدگی می کردم، در ایام جوانی، زخمی به اندازه یک مشت انسان در ران چپم پیـدا شـد که در بهـار می ترکیـد و خون و چرك از آن می رفت و درد آن مرا از کارهـایم باز می داشت. روزي به حله آمدم و به خانه سـید بن طاووس، عالم شیعه رفتم و از نـاراحتی خود نزد او درد دل کردم و گفتم: می خواهم در شـهر، آن را معالجه کنم. سید، پزشکان حله را حاضر نمود و محل درد را معاینه کردند و گفتند: این زخم در بالاي رگ اکحـل قرار گرفتـه و معـالجه اش خطرنـاك اسـت. زیرا این جراحت را بایـد از ریشه بریـد. در این صورت رگ بریده می شود و او می میرد. سید به من فرمود: می خواهم به بغداد بروم. تو هم بیا! شاید پزشکان متخصصی باشند و معالجه ات کنند. وارد بغداد شدیم. سید در آنجا نیز پزشکان را خواست و محل زخم را دیدند. آنها نیز همان پاسخ پزشکان حله را داده بودند، لذا خیلی ناراحت شدم. گفتم حالا که به بغداد آمده ام، براي زیارت به سامرا می روم و از آنجا به وطن بازمی گردم. سـید این فکر را پسـندید و من اثاث خود را نزد سید گذاشتم و حرکت کردم. وارد سامرا شـدم. قبور امامان را زیارت کردم. آنگاه به سـرداب مقدّس امام زمان رفتم و پاسـی از شب را در سـرداب گذراندم و مناجات کردم و از خـدا و امامـان یاري طلبیـدم. تا روز پنـج شـنبه در سامراء مانـدم ، سـپس کنار دجله رفتم، و غسل کردم و لباس پاکیزه پوشیدم و ظرف آبی را که همراه داشتم پر کردم و بیرون آمدم که به زیارتگاه برگشته و یک بار دیگر نیز زیارت کنم. در آن حـال دیـدم چهـار نفر سواره از دروازه شـهر سـامرا بیرون می آینـد. چون در اطراف زیارتگـاه عـده اي از بزرگان عشایر زندگی می کردند، گمان کردم سواران از آنها هستند. وقتی به هم رسـیدیم، دیدم دو نفرشان جوان هسـتند. یکی از آنها تازه موي صورتش روییده است، و هر چهار نفر شمشـیري حمایل دارند. دیگري پیرمردي بود که نیزه در دست داشت، و نفر بعدي نقاب به صورت زده و قبایی روي شمشیر پوشـیده و گـوشه آن را از بغـل گذرانـده بود. پیرمرد نیزه دار در طرف راست من ایسـتاد، و آن دو جوان هم در طرف چپ ایستادند، و شخص قباپوش هم در وسط راه من قرار گرفت. به من سلام کردند. پاسخ دادم. شخص قباپوش به من گفت: تو فردا می خواهی نزد خویشانت بروي؟ گفتم: آري. گفت: بیا جلو، زخمی که تو را اذیت می کند، ببینم. من مایل نبودم که آنها با من تماس داشته باشند و با خود فکر می کردم اینها از عشایرند و از نجاست پرهیز ندارند و من هم تازه از آب بیرون آمده ام و لباسم هنوز تر است. با این حال نزد وي رفتم و او دستم را گرفت و به سوي خود کشید. خم شد و دستش را روي زخم گذاشت. آن را چنان فشار داد که دردم گرفت، سپس برگشت روي اسب قرار گرفت. آنگاه پیرمردِ نیزه به دست گفت: اسماعیل راحت شدي؟ من تعجب کردم که از کجا اسم مرا می داند. گفتم: من و شما ان شاء الله راحت و رستگار هستیم . پیر مرد گفت: این آقا، امام زمان است. من دویدم و رکابش را بوسیدم. امام حرکت کرد. من در کنارش می رفتم و التماس می کردم. امام فرمود: برگرد! عرض کردم: هرگز از شما جدا نمی شوم. فرمود: صلاح تو در این است که برگردي. و من سخنم را تکرار کردم: برنمی گردم. پیر مرد گفت: اسماعیل! حیا نمی کنی که امام دو بار به تو گفت برگرد و گوش نمی کنی؟ این سخن در من اثر کرد، ناچار ایستادم. امام چند قدم رفت. آنگاه متوجه من شد و فرمود: چون به بغداد رسیدي، حتماً منتصر، خلیفه عباسی تو را می طلبد و چیزي به تو می دهد ولی از او قبول مکن و به فرزندم سید بن طاووس بگو: نامه اي به علی بن عوض بنویسد و تو را سفارش کند و من به او می گویم هر چه خواستی به شما بدهد. سپس همه حرکت کردنـد و رفتنـد و من همچنان ایسـتاده به آنها نگاه می کردم تا از نظرم دور شدنـد، و من از جدایی آن حضرت بسیار تأسف خوردم. ساعتی همانجا نشستم. به حرم مطهر رفتم. خدّام حرم که مرا دیدند، گفتند: حالت دگرگون است. درد داری؟ گفتم: نه. گفتند: کسی با تو نزاع کرده؟ گفتم: نه. من از آنچه شـما می گویید، اطلاعی ندارم. ولی آیا سوارانی را که از اینجا گذشـتند، دیدید؟ گفتند: ایشان از بزرگان محل بودند. گفتم: از بزرگان نبودند. یکی از اینها امام زمان (ع) بود. گفتند: آن پیرمرد یا آن مرد قباپوش؟ گفتم: همان قباپوش. گفتند: زخمی که داشتی به او نشان دادي؟ گفتم: خود او بـا دست، آن را فشـار داد و مرا به درد آورد. پس از آن رانم را بـاز کردم دیـدم از آن زخم اثري نیست. ران دیگرم را نیز باز کردم اثري از زخم ندیدم. خدّام وقتی متوجه قضیه شدند به سوي من هجوم آوردند و لباسم را براي تبرك پاره پاره کردند ... 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 166 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 5) س: آیا تقوا دادنی است یا گرفتنی؟ ج: خدا از شما تقوا خواسته است. به شما تقوا نمی دهد. چیزهای دیگر می دهد، اما تقوا را از شما خواسته است. تقوا بندگی است. شأن خدا نیست. شأن خدا معبود بودن است و شأن من بندگی است. من باید بندگی را تحویل خدا دهم. او فرموده: «واجب را انجام بده و حرام را ترک کن.» این وظیفه ی من است. س: آیا امکان دارد انسان با توسل به تقوا برسد؟ ج: نه؛ با تصمیم، کوشش و جدیتی که خدا به شما داده، تقوا را هم می شود پیاده کرد؛ اما اگر من توان و قدرت داشته باشم و تقوا را مراعات نکنم و بگویم: «تو بده»، نمی شود. گناه پشت سر گناه به پای من می نویسند. اگر واجب پیش آمد، باید با تمام توان انجام دهم. نمی شود که به انتظار بنشینم و توسل کنم که حالا بشود یا نشود. چطور کارهای دیگر را می توانم انجام دهم اما به تقوا که می¬رسد عاجز هستم؟ تقوا هم کار است. کار من است. همان طور که من راست می¬گویم، دروغ هم می توانم بگویم. اگر گفتند: «دروغ حرام است»، نباید دروغ بگویم و می توانم نگویم. بنابراین این حرف ها درست نیست. خدا قبلاً امکان داده؛ توفیق داده؛ پیغمبر فرستاده؛ کتاب فرستاده و توان هم داده و فرموده: «این کار را بکن!» اگر شما نکنی و این حرف ها را بگویی، معنایش این است که نمی خواهی به حرف خدا گوش بدهی. س: خدا بعضی چیزها را حلال کرده و بعضی را حرام؛ چرا چیزهایی را حرام کرده که تمام خوشی ها در آن است؟ ج: نه؛ چرا بی خودی حرف می زنی؟ خدا فرموده: «ازدواج کن.» چقدر خوشی در آن است؟ فرموده: «چیز حلال بخور.» چقدر خوشی در آن است؟ اما کارهای بد را فرموده: «نکن. دزدی نکن. ظلم نکن. مال مردم را نخور.» خدا این ها را حرام کرده است. شما می خواهی شراب بخوری و ضمن آن خوشی کنی. اگر شکم کسی را پاره کنی، درست است؟ خدا این ها را حرام کرده است؛ ولی کارهای بی ضرر و کارهای بی زحمت را حرام نکرده است و همه حلال است. کارهایی که ضرر دارد، اگر کسی درباره ی خود شما هم انجام دهد، دادت درمی آید. اگر مال تو را بدزدند یا آبروی تو را ببرند، چه می کنی؟ خدا این ها را حرام کرده است. کی خدا خوشی را حرام کرده است؟ شما کارهای حرام را انجام نده، هر خوشی که هست، آزاد هستی؛ منتهی نباید مست شوی. اگر مست شوی، شکم مردم را پاره می کنی. این حرام است. اسم این خوشی نیست. جنون و دیوانگی است و از بین بردن عقل است. اسم این که خوشی نیست. عاقل باش! کار خیر انجام بده! اگر هر روز چلوکباب بخوری، طوری نیست. خدا خوبی ها را حرام نکرده است. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen