📘 مُرجِفون؟
حکم رسانه ها و چهره هایی که در فضای مجازی علیه احکام اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی شایعه پراکنی می کنند، چیست؟
🌹 سخن خدا در قرآن:
منافقان و مریضعقلها و کسانی که جو روانی جامعه را بر ضد احکام خدا مسموم می کنند، اگر از این سمپاشی روانی و انتشار شایعات و دروغها دست برندارند، به تو که مسئول جامعه هستی، بر ضد آنان مأموریت می دهیم [كه يا تبعيدشان كنى يا با آنان بجنگى.] پس از آن جز مدتی کوتاه در شهر و در کنار تو نخواهند ماند.
این منافقانِ شایعه ساز، مورد #لعنت خدا هستند و هر جا كه يافت شوند، بايد دستگير شوند، و به قتل برسند. خدا سیره خود را درباره اینها، در گذشته، اين گونه قرار داده بود و این شیوه هرگز تغییری نخواهد کرد. (احزاب، 62)
آیه شماره 87
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ با اهل گناه که #تقوا را رعایت نمی کنند، چگونه بحث کنیم؟
🌺 سخن خدا در قرآن:
برای اثبات فرماندهی انحصاری خدا در جهان هستی، از این کافران بپرس: «چه کسی از آسمان و زمين به شما روزى مى دهد؟ چه کسی مالک اصلی گوشها و چشمهای شماست؟ چه کسی به مردهها جان می دهد و جان زندهها را می گیرد؟ و چه کسی جهان هستی را هماکنون مدیریت مى كند؟»
آنها که خداهای ساختگیشان را ناتوان از انجام این امور می دانند، در جواب این پرسشها اعتراف خواهند کرد: «خدا».
بنابراین به آنها بگو: «پس چرا از دستورات همان خدا اطاعت نمی کنید و از مخالفت با دستورات واجب و حرامش پرهیز نمی کنید؟»
✍️ شرح: آیا این عاقلانه است که دستورات کسی را که از ابتدا تا انتهای عمر به ما روزی می دهد، زیر پا بگذاریم؟ آیا در مقابل کسی که به ما گوش و چشم داده، بدهکار نیستیم؟ آیا مرگ و زندگی ما در دست کسی غیر از خداست؟ آیا کسی غیر از خدا امور ابر و باد و ماه و خورشید و زمین را مدیریت می کند؟ با همه این تفاصیل آیا زیر پا گذاشتن دستورات #واجب و #حرام خدا عاقلانه است؟
📖 قلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ (یونس، 31)
آیه شماره 88
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (2/1)
س: آیا دل با قلب فرق دارد؟
ج: نه خیر؛ یکی است. همه ی این ها یکی است. دل، فارسی است و قلب، عربی. فؤاد هم عربی است. دل مرکز شعور است و قلب هم مرکز شعور است.
س: بعضی می گویند گرایش ها از عقل است و شوق ها از دل؛ آیا صحیح است؟
ج: نه خیر؛ گرایش هم از عقل است. کسی که عقل ندارد، گرایش هم ندارد. این ها تعبیرات شعری است. عاطفی است؛ و الّا از نظر لغت همه ی این ها یکی است. عقل، کار روح است. فکر، کار روح است. شوق، کار روح است. اراده، کار روح است. مشیّت هم کار روح است.
س: «صُدُور» یعنی چه؟
ج: منظور جایگاه عقل است. کرسیِ نشیمن عقل است. غرض این است؛ اما منظور همان است که در لغت است؛ چون نوعاً عرب ها این جور بودند که مرکز عواطف را قلب تلقی می کردند؛ لذا یکی از معانی اش همان قلب است که همه ی این ها در دست اوست. شوق، عداوت، محبت و ... همه در دست اوست. از این، تعبیر به عقل می کنند؛ منتهی چون ما وقتی می گوییم قلب، چیز دیگری منظور است، تا می گوییم قلب، نمی فهمیم که نزد عرب ها این جور نیست. این خلط کردن، کار ماست؛ و الّا لغت می گوید: «قلب یعنی عقل».
س: آیا آیه ی «عَلى قُلُوبٍ اَقْفالُها» یعنی «علی عُقُولٍ»؟
ج: قرآن کریم همیشه از عقل، تعبیر به قلب می کند.
س: آیا عبارت «علی عُقُولٍ» یعنی آن ها نمی فهمیدند؟
ج: نه؛ خود عرب ها این جور استعمال می کردند. قلب می گفتند. خودشان استعمال قلب می کردند و قرآن هم به زبان آن ها نازل شده است. در سایر مسائل هم انسان می بیند قلب استعمال می کنند. عقل، بیشتر مصطلح فلاسفه است. مردم عادی به جای عقل، همان قلب استعمال می کردند.
س: در آن آیه، «اَقْفالُها» به چه معناست؟ این ها که نمی توانند بفهمند؟
ج: یعنی مرکز فهم. اگر به او می گویی، آن ها نمی فهمند. در اثر وجود عناد و وجود مسائل دیگر نمی پذیرند. منظور از «نمی فهمند» این است که اینجا را بسته اند و علم و فهم به داخل آن نمی رود. منظور این است.
س: آیا «قَلْب» در آیه ی «إِلَّا مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» به معنای قلب است؟
ج: مرکز است. قلب و عقل، دو جا نیست. یک جا بیشتر نیست. محل تکلیف، محل دریافت فرمان، محل تصمیم گیری و محل تشخیص حق از باطل یک جا بیشتر نیست. عرب ها هم می گویند عقل و هم می گویند قلب. بیشتر قلب می گویند.
س: با این توضیح، آیه ی «إِلَّا مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ » یعنی چه؟
ج: هر کس آن مرکزش پاک باشد و شرک در آن نباشد و معصیت در آن نباشد و شک و تردید در آن نباشد و اهل ایمان باشد و اهل تقوا باشد، وقتی به آنجا بیاید، کارش درست است.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔹 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (2/2)
س: منظور از آیه ی «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في جَوْفِه» چیست؟
ج: هر کس یک عقل دارد. دو عقل به انسان نداده اند. از نظر معرفۀ الاجزاء، وقتی بدن انسان را از هم جدا می کنند، می بینند یک قلب بیشتر ندارد. یک عقل هم بیشتر ندارد. دو مغز ندارد. هیچ کس دو تا ندارد. بعضی می گفتند: «فلانی دو مَرده می فهمد»؛ یعنی دو عقله. خدا فرمود: «نه؛ من به هر کس یک عقل داده ام.» منتهی این عقل ها با هم تفاوت دارند، اما دو تا نیست. از نظر خلقت همه یک عقل بیشتر ندارند.
س: از امام کاظم (ع) نقل شده است: «يَا هِشَامُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْل»؛ منظور چیست؟
ج: کسانی که عقلشان قوی است و مغزشان خوب کار می کند، اگر یک ماه یا دو ماه هم تنها باشند، طوری نمی شود و می توانند. اما در کسانی که وزن عقل، مقداری کم است، طاقت نمی آورند و زود بیرون می زنند. یکی از مصادیق بارز صبر بر وحدت در فصول مختلف دوران تشیع است. زمانی شیعه شدن جرم بود. همه ی مردم دشمن بودند و اذیت می کردند. همسایه، غیر همسایه، دولت، اداره؛ لذا صبر بر قلّتِ طرفدار، یکی از علائم عقل بود. کسانی که عقلشان قوی است، خودشان می توانند میزان کنند و صبر کنند؛ اما کسانی که قوی نیستند، یا برمی گردند یا کار دیگری می کنند.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔹 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (85)
🌺 ابوبصیر می گوید:
در کوفه به یک زن قرآن می آموختم. روزي در یک مورد با او شوخی کردم.
وقتی به حضور امام باقر (ع) رسیدم، آن حضرت مرا مورد سرزنش قرار داد و فرمود: کسی که در خلوت #گناه کند، خداوند نظر لطفش را از او برمی گرداند. این چه سخنی بود که به آن زن گفتی؟
من از شدت شرم، سرم را پایین انداختم و #توبه کردم.
امام باقر (ع) فرمود: مراقب باش که تکرار نکنی.
✅ نکته: ظاهرا ابوبصیر، نابینا بوده است.
📖 روِيَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: كُنْتُ أُقْرِئُ اِمْرَأَةً اَلْقُرْآنَ بِالْكُوفَةِ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَاتَبَنِي وَ قَالَ مَنِ اِرْتَكَبَ اَلذَّنْبَ فِي اَلْخَلاَءِ لَمْ يَعْبَأِ اَللَّهُ بِهِ أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ فَغَطَّيْتُ وَجْهِي حَيَاءً وَ تُبْتُ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ تَعُدْ .
📚 بحار، ج 46 ص 247
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ امام خمینی انقلاب و انقلابیون را با چه عاملی حرکت داد؟
🌷 امام خامنه ای:
امام بزرگوار، این ملّت را و این مجموعه های فعّالِ مبارز را با شعار خود، با روحیّه ی خود، با #تقوای خود، با ایمان خود، با صدقی که نشان داد، حرکت داد. (6/3/1395)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 227
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه کسانی عاقبت به خیر می شوند؟
🌹 جواب خدای #متقین:
قطعاً فقط #متقین به عاقبت خوب می رسند. به باغهاى جاودان بهشتی كه درهاى آن برايشان باز است. * در آنجا بر تختهای بهشتی تكيه مى کنند و ميوه هاى فراوان و نوشيدنى سفارش مى دهند * و نزدشان همسرانی هم سن هستند.
✍️ شرح: #متقین کسانی هستند که در زندگی فردی و اجتماعی، #واجبات را انجام می دهند و #حرامها را ترک می کنند. فقط آنها عاقبت به خیر می شوند
📖 إنَّ لِلْمُتَّقينَ لَحُسْنَ مَآبٍ * جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوابُ * مُتَّكِئينَ فيها يَدْعُونَ فيها بِفاكِهَةٍ كَثيرَةٍ وَ شَرابٍ * وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ أَتْراب (ص، 49 تا 52)
آیه شماره 89
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ آیا خدا همه انسانها را دوست دارد و همه انسانها نزد خدا یکسانند؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
آیا کسی که با تبعیت از دستورات #واجب و #حرامِ خدا دنبال جلب رضایت خداست، مانند کسی است که به خاطر نافرمانی از دستورات خدا گرفتار خشم خدا شده و جایش جهنّم است؟ ضمناً جهنّم بد سرانجامی است.*
هر کدام از آنان مطابق با میزان تبعیّتشان از دستورات #واجب و #حرام خدا نزد خدا درجهای دارند و خود خدا عملکرد آنها را میبیند.*
📖 أ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ * هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِما يَعْمَلُونَ (آل عمران، 162 و 163)
آیه شماره 90
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (3/1)
س: لطفاً حدیث «الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ اعْتَزَلَ اَهْلَ الدُّنْيَا وَ الرَّاغِبِينَ فِيهَا» را توضیح دهید؟
ج: اهل دنیا مشخص هستند. کسانی که بیست و چهار ساعته دنبال دنیا می روند. اگر انسان بخواهد مقداری از دنبال دنیا رفتن کم کند و به دنبال خدا رفتن را اضافه کند، راهش این است که مقداری از این طرف کم کند. مقداری از ارتباط خودش را، مناسبت های خودش را، کارهای خودش را و مشاغل خودش را با دنیاطلب ها کم کند و به اندازه ی ضرورت اکتفاء کند و باقی آن را برای آن طرف بگذارد.
س: در این حدیث عبارت «عَقَلَ عَنِ اللَّه» یعنی چه؟
ج: از خدا حرف هایی را که زده است، بفهمد. خدا در قرآن چه حرف هایی زده است؟ اگر دنبال آن برود، این طور می شود. دیگر نمی تواند دنبال آن ها برود. اگر حرف هایی را که خدا زده است بفهمد، دیگر زیاد به آن طرف نمی رود و به این طرف می آید.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ رَغِبَ فِيمَا عِنْدَ اللَّه».
ج: دنبال حرف هایی که خدا زده است و وعده هایی که داده است، برود. دیگر دنبال پول، پست، مقام و انتخابات نمی دود.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ كَانَ اللَّهُ اُنْسَهُ فِي الْوَحْشَةِ».
ج: اگر تنها هم باشد، با خدا حرف می زند و کار می کند. دیگر تنهایی احساس نمی شود.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ صَاحِبَهُ فِي الْوَحْدَةِ».
ج: رفیق او است. دیگر با خدا حرف می زند.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ غِنَاهُ فِي الْعَيْلَةِ».
ج: عیله یعنی فقر. عیال یعنی وسیله ی فقر. خرج می کند و کم می شود؛ لذا اینکه می گویند: «اهل و عَیال» غلط است. عِیال صحیح است؛ یعنی وسیله ی فقر. پول کم می شود و گاهی هم تمام می شود و انسان به زحمت می افتد. عَیله یعنی فقر. در فقر پول نیست، اما او خودش را با خدا بی نیاز می کند. به خدا ایمان دارد و می داند اگر بناست خدا به او عمر بدهد، می رساند؛ ان شاء الله.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ مُعِزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ».
ج: سابقاً این طور بوده است. کسانی که عشیره و قبیله ی آن ها مرد زیاد داشت، معروف و قدرتمند بودند و در جنگ ها پیروز می شدند؛ ولی کسی که هیچ کس را نداشت، شکست خورده بود. اما آن که کسی را ندارد، اگر با خدا ارتباط داشته باشد و کس او خدا باشد، او بدون عشیره و قبیله پیروز و موفق است.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «إِنَّ الْعَاقِلَ رَضِيَ بِالدُّونِ مِنَ الدُّنْيَا مَعَ الْحِكْمَةِ».
ج: اگر انسان آنچه را خدا گفته فهمیده باشد، به مقدار ضرورت دنیا اکتفا می کند و دیگر دنبال بیشتر نمی گردد؛ اما این را می فهمد که حکمت این را اقتضاء می کند که به دنبال آنچه لازم است، برود و بیشتر از آن را مطالبه نکند. این مصداق حکمت است.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ لَمْ يَرْضَ بِالدُّونِ مِنَ الْحِكْمَةِ مَعَ الدُّنْيَا».
ج: او تشخیص می دهد که اگر دنبال کمِ دنیا برود همراه با حکمت، بهتر است از اینکه دنبال زیادِ دنیا برود بدون حکمت؛ چون حکمت با دنبال زیادِ دنیا رفتن، مخالف است.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «فَلِذَلِكَ رَبِحَتْ تِجارَتُهُم».
ج: لذا معاملات آن ها پر سود شده است؛ یعنی چه کردند؟ این راه را بر راه دنیا ترجیح دادند و انتخاب کردند؛ لذا استفاده ی آن ها زیاد است؛ ولی استفاده ی دیگران همین چند روز است و همه هم استفاده نمی کنند. آن وقت بعد از آن ضرر می دهند.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔹 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (3/2)
س: عقلِ باطن چیست؟
ج: خود عقل، باطن است. عقل که بیرون نیست. با چشم که نمی شود آن را دید. قدرتی است که خدا به انسان داده و با آن می تواند بد و خوب و زشت را تشخیص دهد. به این می گویند «عقل». این باطن همه است و ظاهر نیست. مثل چشم نیست که انسان ها صورت را ببینند و ببینند که او عقل هم دارد. چشم، ظاهر است، ولی عقل پشت برنامه های مادی است.
س: اینکه می گویند «پیامبر بیرون» و «پیامبر درون»، آیا بگوییم این ها پیامبر درون داشته اند؟
ج: این ها ادبیات است؛ و الّا پیغمبر در بیرون است. در درون نیست؛ منتهی یک کمک برای پیغمبران در درونتان هست و آن عقل است. حرف هایی را که پیامبران می زنند، عقل تأیید می کند و کمکِ آن هاست. منظور از پیغمبر درون، همان عقلی است که دارند؛ اما اثرش همین است که می بینیم.
س: معناي اِدبار و اِقبال عقل كه در روايت خلقت عقل آمده، چيست؟ در این روایت از امام باقر (ع) نقل شده: «لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ اَقْبِلْ فَاَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ اَدْبِرْ فَاَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ اَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ وَ لَا اَكْمَلْتُكَ إِلَّا فِيمَنْ اُحِبُّ اَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ اَنْهَى وَ إِيَّاكَ اُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ اُثِيبُ».
ج: در روایت عقل و جهل این مسأله آمده است. وقتی خدا عقل را خلق کرد، به او فرمود: «بیا!» او هم آمد. فرمود: «برو!» برگشت. خدا این عقل را که جدا از انسان خلق نمی کند؛ آن گونه که انسان نباشد، اما عقل باشد و به او بگوید: «برو و برگرد!» این تمثیل است؛ یعنی جنس عقل این طور است که به حرف خدا گوش می دهد.
این يك امتحان گونه است كه اثر عقل این است. عقل، خوب را مي فهمد که خوب است و بد را هم مي فهمد که بد است. اگر اين نبود، هيچ كس دنبال انبياء نمي رفت و خدا را قبول نمي كرد. عبارت «اَقْبِلْ فَاَقْبَلَ» و «اَدْبِرْ فَاَدْبَرَ» علامت اين است كه عقل، اين طور به حرف خدا گوش مي دهد و مي فهمد که خدا خداست و هر چه بگوید، خوب است و بايد گوش داد. اين نتيجه ی عقل است. لذا آن را به آدم داد و فرمود: «إِيَّاكَ اُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ اُثِيب»: من تو را مي شناسم و همه كاره، تويي. اگر خوب عمل كردي، ثواب مي دهم و اگر بد عمل كردي، عقاب می کنم.
یکی از کارهای عقل این است که خدا را باور می کند و تشخیص می دهد که باید به حرف او گوش داد؛ لذا وقتی خدا این مثال «برو» را گفت، می رود و نمی گوید: «نمی روم». وقتی گفت: «بیا!» می آید و نمی گوید: «نمی آیم». طبیعت عقل این است که خداشناس و گوش به فرمان خداست. لذا فرمود: «اگر من ثواب بدهم، به تو می دهم و اگر عقاب کنم، تو را عقاب می کنم. اگر امر کنم، به تو امر می کنم و اگر نهی کنم، به تو نهی می کنم؛ چون همه کاره تو هستی.» اگر عقل نباشد، نه امر هست، نه نهی و نه ثواب. انسان دیوانه هیچ چیزی ندارد.
منظور این است که همه کاره، عقل است. مطیع فرمان خدا عقل است و ثواب هم روی اطاعت فرمان است. اگر اطاعت نکند، عقاب می شود. غرض این است که جنس عقل این است که مطیع فرمان خداست. اگر به او بگویی «برو»، می رود و اگر بگویی «بیا» می آید. بنابراین این تمثیل است.
س: آیا اين موضوع در عالم علم الهي بوده است؟
ج: نشان است. اظهار نظر است.
س: بعضي گفته اند: «اَقبِل» يعني بالاترين درجه ی كمالش را به او نشان داد و «اَدبِر» یعنی پايين ترين درجه ی دركات جهنم را به او نشان داد؛ آیا این درست است؟
ج: نه؛ خدا فرمود: «اَدبِر» او هم ادبار كرد. اين بد نیست. این اطاعت فرمان است. این حرف، غلط است. هر دوی آن ها خوب است؛ يعني هر چه خدا بگوید، او عمل مي كند. اگر بگوید: «برو كاري را انجام بده» و او انجام بدهد، خوب است. اگر هم بگوید: «انجام نده» و او انجام ندهد، خوب است. عقل اين كاره است. «اَدبِر» آن بد نيست. «اَدبِر» اينجا بد است. آن «اَدبِر» كه اطاعت فرمان است، يعني خاصيت عقل اين است. هر چه خدا بگوید، گوش مي دهد. مي فهمد که خوب است و مي فهمد که بد است.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔹 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (86)
🌺 دروغ کوچک
در شب زفاف، عایشه را آماده کرده به نزد پیغمبر (ص) بردم و عده اي از زنان همراه من بودند. به خدا
سوگند! نزد حضرت غذایی جز یک ظرف شیر نبود. رسول خدا (ص) مقداري از آن خورد. سپس ظرف شیر را
به دست عایشه داد. عایشه حیا نمود بگیرد. به او گفتم: دست پیغمبر را رد نکن! عایشه با شرم، ظرف شیر را گرفت و مقداري خورد.
آنگاه پیامبر (ص) فرمود: ظرف شیر را به همراهان خود بده!
آن ها گفتند: ما اشتها نداریم.
پیامبر (ص) خدا فرمود: هرگز گرسنگی و دروغ را با هم جمع نکنید.
من اسماء دختر عمیس گفتم: یا رسول الله! اگر یکی از ما بگوید اشتها نداریم، این دروغ حساب می شود؟
پیامبر (ص) فرمود: بله! دروغ در نامه عمل انسان نوشته می شود. حتی دروغ کوچک در نامه اعمال به عنوان
دروغ کوچک ثبت می گردد.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 3 ص 24
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ رسیدن به طهارت و مقامات معنوی از چه طریقی ممکن است؟
🌷 امام خامنه ای:
باید سعی کنیم خودمان را پاکیزه کنیم، باید تطهیر کنیم خودمان را؛ بدون طهارت باطن نمی شود به مقامات رسید؛ به حریم ولایت این بزرگوارها هم نمی شود رسید؛ طهارت باطن لازم است. طهارت باطن، با #تقوا است، با #ورع است، با ملاحظه است؛ ملاحظه دائمی و #مراقبت دائمی از خود طهارت به وجود می آورد. (11/1/1395)
✍️ شرح: #تقوا، #ورع و #مراقبه یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 228
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen