7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️فطرت الله به چه معناست؟
📚#کلاماستاد/#معرفتامام
🌹 داستان حضرت یونس عليه السلام 🌹
قسمت سوم
🌺 تقاضای عذاب از درگاه خداوند 🌺
🌷 حضرت يونس عليه السلام از هدايت قوم خود مأيوس گرديد و كاسه صبرش لبريز شد، و شكايت آنها را به سوى خدا برد و عرض كرد: خدايا! من سى ساله بودم كه مرا به سوى قوم براى هدايتشان فرستادى، آنها را دعوت به توحيد كردم و از عذاب تو ترساندم و مدت 33 سال به دعوت و مبارزات خود ادامه دادم، ولى آنها مرا تكذيب كردند و به من ايمان نياوردند ، رسالت مرا تحقير نمودند و به من اهانت ها كردند. به من هشدار دادند و ترس آن دارم كه مرا بكشند، عذابت را بر آنها فرو فرست، زيرا آنها قومى هستند كه ايمان نمى آورند.
حضرت يونس عليه السلام براى قوم عنود خود تقاضاى عذاب از درگاه خدا كرد، و آنها را نفرين نمود، و در اين راستا اصرار ورزيد، سرانجام خداوند به يونس عليه السلام وحى كرد كه:
عذابم را روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال بعد از طلوع خورشيد بر آنها مى فرستم، و اين موضوع را به آنها اعلام كن.
حضرت يونس عليه السلام خوشحال شد و از عاقبت كار نهراسيد و نزد تنوخا (عابد) رفت و ماجراى عذاب و وقت آن را به او خبر داد.
سپس گفت: برويم اين ماجرا را به مردم خبر دهيم. عابد عليه السلام كه از دست آنها به ستوه آمده بود، گفت: آنها را رها كن كه ناگهان عذاب سخت الهى به سراغشان آيد، يونس گفت: به جاست كه نزد روبيل (عالِم) برويم و در اين مورد با او مشورت كنيم، زيرا او مردى حكيم از خاندان نبوت است. آنها نزد روبيل آمدند و ماجرا را گفتند.
روبيل از حضرت يونس عليه السلام خواست به سوى خدا بازگردد، و از درگاه خداوند بخواهد كه عذاب را از قوم به جاى ديگر ببرد، زيرا خداوند از عذاب كردن آنها بى نياز و نسبت به بندگانش مهربان است.
ولى تنوخا درست بر ضد روبيل، حضرت يونس عليه السلام را به عذاب رسانى تحريص كرد، روبيل به تنوخا گفت: ساكت باش تو يك عابد جاهل هستى.
سپس روبيل نزد حضرت يونس عليه السلام آمد و تأكيد بسيار كرد كه از خدا بخواه عذاب را برگرداند، ولى حضرت يونس عليه السلام پيشنهاد او را نپذيرفت و همراه تنوخا به سوى قوم رفتند و آنها را به فرا رسيدن عذاب الهى در صبح روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال، هشدار دادند.
مردم با تندى و خشونت با يونس و تنوخا برخورد كردند، و حضرت يونس عليه السلام را با شدت از شهر نينوا اخراج نمودند. يونس همراه با تنوخا از شهر بيرون آمد، تا از آن منطقه دور گردند، ولى روبيل در ميان قوم خود ماند.
ادامه دارد...
🌺🌷🌹
🌷 در ماه مبارک رمضان، به رنگ خدا در آییم 🌷
🌹فضیلت اعمال مستحبى ماه رمضان🌹
🌸 دعا و استغفار
🍃 على ابن ابیطالب(علیه السلام):
بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زیاد. دعاهاى شما دافع بلا از شماست و استغفار شما از بین برنده گناهان است.(۱)
توضیح: از وظایف روزه داران در این ماه، دعا و درخواست حوایج از حضرت حق است که بنده احساس نیاز به پیشگاه بى نیاز کرده، و دستهاى احتیاج خویش را به درگاه او دراز می کند.
🌸 روزهاى ماه رمضان
🍃 رسول الله(صلى الله علیه و آله):
اى مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات.(۲)
🌸 اعتکاف
🍃 رسول الله(صلى الله علیه و آله):
اعتکاف در یک دهه از ماه مبارک رمضان برابر با ثواب دو حج و دو عمره است.(۳)
توضیح: در ایام و لیالى مقدسهاى، طبق روایات رسیده از ائمه معصومین (علیهم السلام) مستحب است که هر مسلمانى در صورت امکان دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف شود، که پیامبر اکرم(ص) در تمامى عمرش چنین می کرد.
🌸 تلاوت قرآن
🍃بهترین اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ویژهاى برخوردار است چنانچه وارد شده:
🌹 ابو جعفر(علیه السلام):
براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است.(۴)
بنابراین امتیازات قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماههاى دیگر بیشتر است.
🌹 رسول الله(صلى الله علیه و آله):
اگر کسى در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مثل کسى است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است.(۵)
🌸 افطارى و صدقه دادن
🍃 امام محمدباقر(علیه السلام)
اى سدیر! آیا می دانى چه شبهایى است این شبها؟ سدیر گفت: بلى فدایت گردم این شبها شبهاى ماه رمضان است، مگر این شبها چگونه است؟ امام (علیه السلام) فرمودند: آیا قدرت دارى هر شب از این شبها ده بنده از فرزندان اسماعیل (ع) را آزاد کنى؟ پس سدیر عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت، ثروتم کفاف نمی دهد، پس امام پیوسته تعداد بنده ها را کم کرد، تا رسید به یکى در تمام این ماه، سدیر گفت: قدرت ندارم پس امام(ع) به او فرمود: آیا قدرت ندارى هر شب یک مسلمان روزهدارى را افطار دهى؟ سدیر عرض کرد: بلى تا ده نفر را هم مىتوانم افطارى بدهم، پس امام به او فرمود: اى سدیر همان است که اراده کردى یعنى با افطارى دادن ده روزه دار به ثواب عتق و آزاد کردن ده بنده از اولاد اسماعیل (ع) نایل می گردى.(۶)
توضیح: خداوند انسان روزهدار را بر آنچه انفاق مىکند در خوردنیها و آشامیدنیها محاسبه نمی کند ولى در این امر «اسراف» نشود.
🌹 ابى عبدالله(علیه السلام):
هر کس در ماه رمضان صدقه اى بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دو می کند.(۷)
پی نوشتها:
۱- امالى شیخ صدوق، ص 61
۲- امالى شیخ صدوق، ص 93
۳- وسائل الشیعه، ج 7، ص 397
۴- وسائل الشیعه، ج 7، ص 218
۵- امالى شیخ صدوق، ص 93
۶- من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 134
۷- بحار الانوار، ج 93، ص 316
#شعر_روز
سفره رمضان
آمديم از سفر دور و دراز رمضان
پى نبرديم به زيبايى راز رمضان
هر چه جان بود سپرديم به آواز خدا
هر چه دل بود شكستيم به ساز رمضان
سر به آيينه «الغوث» زدم در شب قدر
آب شد زمزمه راز و نياز رمضان
ديدم اين «قدر» همان آينه «خلّصنا» ست
ديدم آيينه ام از سوز و گداز رمضان
بيش از اين ناز نخواهيم كشيد از دنيا
بعد از اين دست من و دامن ناز رمضان
نكند چشم ببندم به سحرهاى سلوك
نكند بسته شود ديده باز رمضان
صبح با باده شعبان و رجب آمده بود
آن كه ديروز مرا داد جواز رمضان
شام آخر شد و با گريه نشستم به وداع
خواب ديدم نرسيدم به نماز رمضان
عليرضا قزوه
رمضان بحر فيض و احسان
محمّدرضا ديانت
با پايان يافتن ماه رجب و شعبان، قدم در ماهى گذاشتيم كه ماه تصفيه و پاكيزگى از آلودگى ها، ماه رها شدن از گناهان، ماه شبزنده دارى و توبه و انابه، ماه بهار قرآن 1 و ماه به زنجير كشيدن شيطان 2 است
قدر بدانيم اين بهار عبادت و تعليم را.
ارج بنهيم ايّام سير وسلوك الى الله را.
غنيمت بشماريم ماه نزول قرآن و كتاب رحمت را.
شاكر باشيم اين لحظه هاى آزاد شدن و رهيدن از نفس را.
خداوند مى فرمايد:
«همه در گرو عمل خويشند. فقط يك عدّه آزادند؛ آن هم اصحاب يمين.» 3
اصحاب يمين افرادى هستند كه مصاحب و هم نشينِ با يمن و بركتند و چيزى جز بركت از آنها انتظار نمى رود. ماه مبارك رمضان، ماه آزاد شدن و در كاروان اصحاب يمين قرار گرفتن است.
توصيه كردند زمان نام بردن از اين ماه، آن را با واژه بركت بدرقه كنيم.
واژه «بركت» در زبان عربى، به معنى دوام و بقاء و زوالناپذيرى آمده و در مورد هر نعمتى كه پايدار و با دوام باشد، گفته شده است. 4
خداوند در اين ماه، درهاى خيرات و بركات خويش را به روى بندگان گشوده و به همراه كرّوبيان و عرشيان و فرشتگان، با نداى «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» به استقبال ما آمده است.
امام صادق (ع) مى فرمايند:
«گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولى لذّت شنيدن اين نداى خدواند كه مى فرمايد:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ» 5 خستگى روزه را از انسان مىگيرد.» 6
پيامبر اكرم (ص) فرمودند:
«خداوند عدّهاى از فرشتگان را مأمور كرده است تا براى روزهداران دعا كنند و جبرئيل خبر داد كه پروردگار مىفرمايد: «هرگز فرشتگانم را امر به دعا نكردم؛ جز آنكه دعاى آنان را مستجاب نمودم.» 7
خداوند به حضرت موسى (ع) وحى فرستاد كه: «چرا با من مناجات نمىكنى؟» عرض كرد: خدايا! روزه دارم و در حال روزه، دهان خيلى معطّر نيست.
خداوند فرمودند: «اى موسى! بوى دهان روزهدار پيش من، از مشك خوش بوتر است.»
پی نوشت
(1). «.. رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ»؛ «الكافى»، ج 2، ص 630.
(2). «ميزان الحكمه»، حديث 7455.
(3). «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ إِلَّا أَصْحابَ الْيَمينِ.»، سوره مدّثر، آيات 38 و 39.
(4). مخزن آب را از اين رو بركه مىگويند كه آب مدتى طولانى در آن باقى مىماند؛ «تفسير نمونه»، ج 24، ص 316.
(5). سوره بقره، آيه 183.
(6). لذة ما فى النداء أزال تعب العبادة و العناء؛ «مجمع البيان»، ج 2، ص 490.
(7). «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَكَّلَ مَلَائِكَةً بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِين»؛ «من لا يحضره الفقيه»، ج 2، ص 76؛ درباره استجابت دعا هم پيامبرمهربان (ص) فرمودند: «يا در دنيا خواستهاش را برآورده مىكند يا براى آخرت ذخيره مىكند يا اينكه گناهانش را مىبخشد»، «بحار الانوار»، ج 93، ص 378.
(8). «أَوْحَى اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى (ع) مَا يَمْنَعُكَ مِنْ مُنَاجَاتِى ...»؛ «الكافى»، ج 4، ص 64.
رمضان بحر فيض و احسان
محمّدرضا ديانت
با پايان يافتن ماه رجب و شعبان، قدم در ماهى گذاشتيم كه ماه تصفيه و پاكيزگى از آلودگى ها، ماه رها شدن از گناهان، ماه شبزنده دارى و توبه و انابه، ماه بهار قرآن 1 و ماه به زنجير كشيدن شيطان 2 است
قدر بدانيم اين بهار عبادت و تعليم را.
ارج بنهيم ايّام سير وسلوك الى الله را.
غنيمت بشماريم ماه نزول قرآن و كتاب رحمت را.
شاكر باشيم اين لحظه هاى آزاد شدن و رهيدن از نفس را.
خداوند مى فرمايد:
«همه در گرو عمل خويشند. فقط يك عدّه آزادند؛ آن هم اصحاب يمين.» 3
اصحاب يمين افرادى هستند كه مصاحب و هم نشينِ با يمن و بركتند و چيزى جز بركت از آنها انتظار نمى رود. ماه مبارك رمضان، ماه آزاد شدن و در كاروان اصحاب يمين قرار گرفتن است.
توصيه كردند زمان نام بردن از اين ماه، آن را با واژه بركت بدرقه كنيم.
واژه «بركت» در زبان عربى، به معنى دوام و بقاء و زوالناپذيرى آمده و در مورد هر نعمتى كه پايدار و با دوام باشد، گفته شده است. 4
خداوند در اين ماه، درهاى خيرات و بركات خويش را به روى بندگان گشوده و به همراه كرّوبيان و عرشيان و فرشتگان، با نداى «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» به استقبال ما آمده است.
امام صادق (ع) مى فرمايند:
«گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولى لذّت شنيدن اين نداى خدواند كه مى فرمايد:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ» 5 خستگى روزه را از انسان مىگيرد.» 6
پيامبر اكرم (ص) فرمودند:
«خداوند عدّهاى از فرشتگان را مأمور كرده است تا براى روزهداران دعا كنند و جبرئيل خبر داد كه پروردگار مىفرمايد: «هرگز فرشتگانم را امر به دعا نكردم؛ جز آنكه دعاى آنان را مستجاب نمودم.» 7
خداوند به حضرت موسى (ع) وحى فرستاد كه: «چرا با من مناجات نمىكنى؟» عرض كرد: خدايا! روزه دارم و در حال روزه، دهان خيلى معطّر نيست.
خداوند فرمودند: «اى موسى! بوى دهان روزهدار پيش من، از مشك خوش بوتر است.»
پی نوشت
(1). «.. رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ»؛ «الكافى»، ج 2، ص 630.
(2). «ميزان الحكمه»، حديث 7455.
(3). «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ إِلَّا أَصْحابَ الْيَمينِ.»، سوره مدّثر، آيات 38 و 39.
(4). مخزن آب را از اين رو بركه مىگويند كه آب مدتى طولانى در آن باقى مىماند؛ «تفسير نمونه»، ج 24، ص 316.
(5). سوره بقره، آيه 183.
(6). لذة ما فى النداء أزال تعب العبادة و العناء؛ «مجمع البيان»، ج 2، ص 490.
(7). «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَكَّلَ مَلَائِكَةً بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِين»؛ «من لا يحضره الفقيه»، ج 2، ص 76؛ درباره استجابت دعا هم پيامبرمهربان (ص) فرمودند: «يا در دنيا خواستهاش را برآورده مىكند يا براى آخرت ذخيره مىكند يا اينكه گناهانش را مىبخشد»، «بحار الانوار»، ج 93، ص 378.
(8). «أَوْحَى اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى (ع) مَا يَمْنَعُكَ مِنْ مُنَاجَاتِى ...»؛ «الكافى»، ج 4، ص 64.
#شعر_روز
نگاه تو
كيستم من؟ سائلى در پاى ديوار شما
با همه فقر و تهيدستى خريدار شما
ديده ام را شسته ام يك عمر از خون جگر
در هواى لحظه اى از فيض ديدار شما
چون درخت خشك دارم بر فلك دست نياز
بلكه يابم حاصلى از نخل پر بار شما
سر برون آورده ام چون رشته از شمع خموش
تا مگر نورى نصيبم كرد از نار شما
پيشتر از آن كه بگذارند نامى روى من
بوده نامم با خطّ خوانا به طومار شما
پاى تا سر دردم و باشد دوايم يك نگاه
اى شفاى عالمى در چشم بيمار شما
فخر بر بلبل فروشم، ناز بر گل آورم
گر چو خارى سر برون آرم ز گلزار شما
غلامرضا سازگار
#ادعیه_رمضان
دعاى اللّهُمّ ادْخِلْ عَلى اهْلِ الْقُبُورِ السّرُورَ
بعد از هر نماز واجبى در روز و شب ماه رمضان، اين دعا وارد شده كه ثواب آن (آمرزش گناهان تا روز قيامت) حاكى از ارزش و اهمّيت آن است؛ هرچند مى دانيم دعا بدون عمل فايده ندارد و فرد بايد در مسير تحقّق فرازهاى آن كوشش كند و واضح است كه تحقّق كامل و جامع آن (با توجّه به كلّيت و جهان شمولى بودن خواسته) بدون هيچ نقصانى، تنها در حكومت جهانى حضرت بقيّة الله الاعظم (ع) محقّق خواهد شد و آن دعا اين است:
«اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِين ...»
اين دعا در واقع، دعا براى فرج امام زمان (عج) است؛ يعنى ما با اين دعا درخواست فرج ايشان را داريم و از خدا مى خواهيم:
«خدايا! زمانى را برسان كه ديگر اين مشكلات در هيچ جامعه اى نباشد؛ نه فقيرى، نه گرسنه اى، نه برهنه اى، نه انسان آبرومندى كه در زير بار دِيْنش احساس خجالت كند و نه ....»
«اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِين؛
خداوندا! تمام فسادها را در امور مسلمانان اصلاح فرما.»
يكى از فرازهاى طلايى اين دعا، اين خواسته است كه بايد در مسير آن گام برداشت تا زمينهسازى ظهور فراهم شود و اوج آن در زمان ظهور به دست با كفايت حضرت صاحب الامر (ع) خواهد بود؛ زيرا در فرهنگ انسان ساز تشيّع، ائمّه هدى از ما خواستند كه وقتى دعا مىكنيد، بايد به مضامين دعا هم عمل كنيد و اين عمل كردن، يعنى ساخته شدن در راستاى هدف ظهور آن مصلح كل.
#حوادث_ماه_رمضان_پیش_از_ظهور
در اين روزها امت اسلامى به خاطر جنگ ها، فتنه ها و كشتار ها ضعف سياسى جدى پيدا كرده و قواى بيگانه (روميان) هم وارد منطقه شده اند. نشانه هايى در آسمان پديدار شده است كه اميد را در دل مؤمنين شكوفا كرده و از اين پس جريان حضرت مهدى (ع) اصلى ترين اشتغال ذهنى مردم سراسر زمين مى شود؛ چرا كه اين آيات و دلايلى كه در اين ماه نمايان مى گردد به حدى است كه بشريت نمى تواند از آن چشم پوشى كند
ادامه دارد