eitaa logo
تبیین انواع ازدواج
1.7هزار دنبال‌کننده
887 عکس
1.3هزار ویدیو
41 فایل
✅بالاخص درشرایط فعلی جامعه ✅هرچه برای خودمون میپسندیم برای دیگران هم بپسندیم ابعاد مختلفی داره حلال خدا رو حرام تلقی نکنیم https://eitaa.com/halaal110
مشاهده در ایتا
دانلود
در ازدواج،سراغ قد و وزن و زیبایی و....رفتن برای خانمها مطلوب نیست و ازدواجشون به تاخیر میافته و بعدها یا خیلی افت در انتخاب پیدا میکنن و یا محروم از ازدواج میشوند و حداقل این هست که مدتهایی از عمرشون رو مجرد ماندند و چه بسا گرفتار فتنه و فساد شوند به سخنان معصومین علیهم‌السلام در سعادت خودمان اعتماد کنیم: 🌺🌺🌺ابراهيم بن محمّد همدانى گويد: به امام ابو جعفر عليه السّلام نامه نوشتم و در مورد شوهر دادن (دختر) پرسيدم. نامۀ آن حضرت كه با دست خط‍‌ شريف خودش به دست من رسيد كه در آن مرقوم فرموده بود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:«هرگاه كسى كه از اخلاق و دين‌دارى‌اش راضى هستيد نزدتان آمد، به او (دختر) دهيد؛ اگر اين‌كار را نكنيد، فتنه و فسادى بزرگ در زمين پديد مى‌آيد.» 🌿کافی ج۵ ص۳۴۷
فعلا کنسل ✅ خانوم 59ساله وزن75 قد156 متدین و متخلق البرز دوستانی که اسکان جهت ملاقات دارند فقط پیام بدن نیاز به تعریف نیست اما میشه گفت کم نظیر هستند ایشون
عوامل فیلم ایکسونامی حق نشر اثر رو برداشتن و نسخه‌ی اصلی رو منتشر کردند برای آگاه کردن مردم و جوانان ایرانی به خصوص خانم ها حتما حتما این مستند رو ببینید و برای اطرافیان بفرستید 🔻لینک دانلود با کیفیت بالا 1080P http://mediasafir.com/Xsunami/Xsunami-1080P-SafirTamasha.mp4
انقلاب جنسی چیست و چگونه اتفاق افتاد؟؟؟ با روایتی دقیق از شاهد عینی انقلاب جنسی ❌تماشای این مستند برای افراد زیر هجده سال توصیه نمیشود.
امروز یکی از اساتید قضیه عجیبی تعریف کرد می گفت خانمی به من زنگ زد ناراحت و گریان. گفت متوجه شدم که شوهرم صیغه می کنه و نمی تونم تحمل کنم و می خوام طلاق بگیرم پرسیدم خرجی ات را کمال و تمام می ده؟ گفت: آره. پرسیدم دست بزن داره یا بداخلاقه؟ گفت: نه اصلاً. گفتم: صیغه که کار غیرشرعی نیست. وقتی عیب دیگری ندارد، طلاق یعنی چه؟ گفت: نمی شه، نمی تونم گفتم: فهمیده که فهمیدی؟ گفت: نه. گفتم: به رویش نیاور که فهمیدی و باهاش زندگی کن ولی بالاخره طلاقش رو گرفت بعد از شش ماه، خانم دیگری زنگ زد و با گریه گفت: حاج آقا، یک خانمی که تازه از شوهرش طلاق گرفته، صیغه ی شوهر من شده پیگیری کردم فهمیدم همون خانمیه که چند ماه به من زنگ زده بود و گریه می کرد! تا عده ی طلاقش تمام شده بود رفته بود شده بود صیغه ی یک مرد زن دار!!! دنیا گرده https://eitaa.com/movaghathalal
مرد ها ذاتا تنوع طلبند
‼️تجسس در تلفن همراه همسر 🔷س ۶۳۱۷: اگر کسی گوشی همسرش را چک کند و پیغامهایی را که با خانم‌ها و آقایان داشته بخواند، شرعاً اشکال دارد؟ ✅ج: بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست. 📕منبع: leader.ir https://eitaa.com/movaghathalal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حکیمانه ایت الله گرامی ‍ 🔹اقدام و تلاش کشور انگلیس در حذف فرهنگ ازدواج موقت با دستور رضا شاه صیغه و چند همسری ممنوع شد و زنان از پوشیدن چادر منع شدند. https://eitaa.com/movaghathalal
تبیین انواع ازدواج
امروز یکی از اساتید قضیه عجیبی تعریف کرد می گفت خانمی به من زنگ زد ناراحت و گریان. گفت متوجه شدم که
سلام. ازاین موارد خیلی زیاده.یه چند تایی هم بنده عرض کنم خدمتتون: چند روز پیش شنیدم یکی از اقوام که خانمی حدوداً ۴۵ ساله هستند طلاق گرفته با دوفرزند.علتش رو پرسیدیم با کمال طرفداری و جانب داری از خانم گفتند شوهرش صیغه کرده بود این خانم هم طلاق گرفت شوهرش هم رفته زن صیغه ای رو دائم کرد و این خانم به خیال خودش کار خوبی کرد اما نمیدونه که خودش رو آواره کرد . پارسال هم شنیدم یکی از آشنایان یه خانمی رو صیغه میکنه بعد یه مدت زنش میفهمه و جنجال به پا میکنه و طلاق میخواد این آقا هرچی تلاش میکنه که زنش رو قانع کنه وجلوی طلاق رو بگیره نمیتونه و زنش طلاق میگیره و این آقا چون دو تا بچه داشت نمیتونه صبر کنه و بلافاصله زن صیغه ای خودش رو دائم میکنه اما آخر قضیه مهمه .مثل پایان همه این قضایا،دو ماه بعد زن سابق تماس میگیره با این آقا و به التماس میگه میخوام برگردم آقا میگه دیگه نمیشه چون همسر موقتم رو دائم کردم خانوم باز التماس میکنه و این بار مطلب دیگه ای عنوان میکنه که حاضرم زن دومت بشم فقط بیا من رو بگیر.آقا وقتی علت این اصرار رو میپرسه خانوم میگه. دارم از نیاز جنسی هلاک میشم. بله این فقط یکی از موارد بود اما چیزهایی که بنده دیدم موارد زیادی هستند که مثل پسر عموی من ،سالها پیش که تازه بچه دار شده بودخانومش سر مسئله بسیار پوچ دعوا کرد و طلاق گرفت وامسال دخترشون کنکور داد و خانومش گفته که منتظرم دوباره بیاد منو بگیره در حالیکه آقا سالهاست ازدواج کرده و بچه داره. اصل مطلب اینجاست که: خداوند اگه بهت همسر داده اولاً قسمتت اون بوده و کم و کاستش هم امتحانت هست پس طلاق بی طلاق ،بشین امتحانت رو بده. ثانیاً اگه کسی بهت کادویی بده ،با هزار زبان ازش تشکر میکنی.اما خداوند که صاحب اختیار ماست و جان ما بدست اوست یعنی مهمترین و قدرتمند ترین فرد خداست به ما چند تا نعمت داده که اصلاً با هیچ چیز قابل قیاس نیست و نمیشه جبرانش کرد از جمله جان . و نعمت دیگر همسر هست که اگه به شما داده باید توجه کنید که به چند میلیون نفر نداده.اما به شما داده. ضمناً نظرتون چیه اگه پادشاه یا بزرگ مملکت یارهبر به شما هدیه ای کوچک بده و همونجا جلوی چشم ایشون با لگد بزنید و هدیه رو بشکنید به نظر شما چه رفتاری با شما باید بشه؟ مسئله اینجاست که خانمها بنا به عرف غلطی که در جامعه رایج شده متاسفانه حکم صریح قرآن را کنار میگذارند وازدواج مجدد و موقت راخیانت به زن میدانند.و تنها یک راه چاره برای آن دارند و آن طلاق است و زنی که همسر شوهرش شده را انسانی پست میدانند که برای سرقت دل شوهر و از بین بردن زندگی آمده است.و وقتی طلاق میگیرند فکر میکنند که بهترین و زیباترین و کاملترین زن جهان هستند که اگر طلاق بگیرند زمین نمیمونند و سریعاً شاهزاده های زرین کمر سوار بر اسب سفید با هم رقابت خواهند کرد که کی شوهر این خانم مطلقه بشه. در حالیکه بعد از طلاق تازه میفهمند که چه کلاهی سرشون رفته و نعمت به اون خوبی و بزرگی رو از دست دادند. خود بنده شاهد زنانی بودم که بعد از طلاق احساس آزادی میکردند و فکر میکردند دیگه راحت شدند و آقا بالاسر ندارند و چند ماه تا یکسال خوش میگذرونن اما بعد میبینن بی شوهر نمیشه اینجاست که به فکر میفتند دنبال شوهر بگردند وچون پیدا نمیکنند دنبال ازدواج موقت و مجدد میگردند.اما این خانومها همونهایی هستند که خودشون با موقت و مجدد مخالف بودند و اینجور خانومها رو آدمهای بدی میدونستند.حالا خودشون مجبورند این کا رو بکنن. https://eitaa.com/movaghathalal
❌عده ای از بزرگواران خواستند از این شریفه فانکحوا ما طاب لکم استفاده کنند و بگوینداصل بر چند همسری هست چون میفرماید دو و سه و چهار زن بگیرید و اگر نتوانستید به همان یک زن بسنده کنید یعنی اصل بر چند همسری هست و به خاطر عارض شدن مشکلی باید به یکی اکتفا کرد ولی به نظر می‌رسد این دلیل درستی نیست ✅ابتدا باید مقدمتا گفت که: اصولاً کسانی بدنبال سرپرستی یتیمان میروند که ازدواج کرده باشند.خصوصا اگر فرزند نداشته باشند.کسیکه مجرد باشد مگر استثنائا بخواهند یتیمی را بزرگ کنند.مرد مجرد بدنبال همسر هست و نگهداری فرزند برای یک مرد مجرد مشکل هست نتیجتا این آیه شریفه خطاب به مردان متأهل میباشد و بعد از اینکه در جاهای مختلف خطر سوءاستفاده از مال یتیم را گوشزد فرمود چون بعضی ایتام دارای مال فراوانی بودند و آن سرپرست میخواست از مال خود یتیم برای اداره زندگی یتیم استفاده کند و احیانا چه بسا وسوسه می‌شد و بیشتر از حد لازم برمیداشت و کلا مخلوط شدن مال یتیم با مال سرپرست و اینکه چگونه حساب کند خیلی مشکل بود بخصوص اگر آن سرپرست بخواهد با دختر یتیمی که بزرگ کرده،ازدواج کند خطر دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بگوید حالا که تو را بزرگ کردم مهریه نباید بگیری یا مهریه ای در شأن آن دختر قرار ندهد و بعد از ازدواج هم نسبت به نفقه کوتاهی کند و از مال خود یتیم استفاده کند آیه شریفه میفرماید ای کسانیکه ازدواج کردید و میخواهید با دختر یتیم هم ازدواج کنید اگر میترسید نسبت به مال یتیم،قسط را رعایت نکنید(از همین جا استحباب تعدد هم ثابت میشود چون باید از یک سیاست تشویقی استفاده کرد تا مردان متأهل از وسوسه نسبت به مال یتیم بدور باشند وگرنه صرف اینکه بفرماید از این به بعد مجاز هستید با زنهای دیگر تا چهار تا ازدواج کنید،انگیزه چندانی برای دوری از ازدواج با یتیم ایجاد نمیکند.و چه زیبا این سیاست تشویقی را بیان میکند به طوری که در هر کلمه ای بکار میبرد از بیان تشویقی استفاده میفرماید به این صورت:) بروید با زنهای دیگر که پسند و گوارایتان باشد دوتا دوتا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا ازدواج کنید و اگر میترسید که عدالت را در تعدد رعایت نکنید از طرفی هم که نسبت به ازدواج با یتیمی که بزرگ کردید میترسید پس به همان یک زنی که داشتید اکتفا کنید و یا اگر میخواهید بدون دغدغه ٔ عدالت،زنهای بیشتری را سرپرستی کنید بروید هر مقدار که میخواهید با کنیز ازدواج کنید روشن شد روی سخن با کسانی هست که زن دارند نه اینکه اصلا زنی نداشته باشند و از ابتدا بفرماید دوتا و سه تا و چهار تا بگیرید.منطقی هم نیست که از دو شروع شود چون قبل از دو،یک هست و از تک همسری شروع میشود آنچه به نظر صحیح هست با کنار گذاشتن این آیه با آیات دیگر اصل بر چند همسری ثابت میشود که ان شاالله در ادامه خواهد آمد 🌴@taadodzojat🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمازی مجرب برای ازدواج، به دست آوردن شغل، مسکن و دیگر حاجتها... البته در کنار تلاش؛ دکتر رفیعی میگویند اجازه این نماز از حضرت بقیة الله گرفته شده است. https://eitaa.com/movaghathalal
🌿 قسمت هشتم ابن قدّاح گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: روزى همسر عثمان بن مظعون نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت: اى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله! عثمان، روز را روزه مى‌گيرد و شب را به عبادت مى‌پردازد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با خشم و در حالى كه نعلين خود را مى‌كشيد از خانه خارج شد تا به عثمان رسيد و او را در حال نماز يافت. هنگامى كه عثمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را ديد نماز را رها كرد. پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: اى عثمان! خداوند مرا به رهبانيّت نفرستاده است، بلكه مرا به دين حنفى سهل و آسان فرستاده است. من روزه مى‌گيرم، نماز مى‌خوانم و با همسرانم نزديكى مى‌نمايم. پس هركس دين مرا دوست دارد، به سنّت و روش من عمل كند و از سنّت‌ها و روش‌هاى من، ازدواج است. 📚کافی ج۵ص۴۹۴ 📌این روایت نشان میدهد چگونه پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه برخورد جدی با رهابنیت میکردند و از حقوق زنان در مسائلی که شاید نادیده گرفته شود دفاع میکردند و حتی خود ایشان این روش را به عنوان متدین ترین فرد عملی کردند و بصورت سنت برای عموم مسلمانان دستور دادند تا کسی این امور را به بهانه عبادت کنار نگذارد 🌴@taadodzojat🌴
خانومش رو سنگ قبرش نوشته: اینجا همسرم تام دراز کشیده. حداقل دیگه الان میدونم شبا کدوم قبرستونیه! غیرت زنانه خارجی👆 https://eitaa.com/movaghathalal
دوستان خواهشا صبور باشید همه‌پیام ها جواب داده میشود ممنونم🌸🙏
🌹قسمت ششم 🌹 آنچه مهم هست توانایی زوج بر اجرای عدالت میباشد و گرچه رضایت زوجه شرط نیست ولی به معنای دخالت نداشتن در تصمیم گیری نیست.گاهی زوجه باعث میشود زوج نتواند اجرای عدالت کند. همین اشتباه برای بسیاری باعث شده که خیال کنند وقتی رضایت زوجه شرط نیست پس میتوانند بدون در نظر گرفتن روحیات همسر اول به راحتی ازدواج مجدد کنند. بنابراین هر تعدد زوجاتی که میبینیم به این معنا نیست که آن زوج فرد توانایی هست و دیگران که تعدد زوجات ندارند ناتوان هستند بلکه همراهی زوجه نقش بسیار موثری در زندگی دارد عده ای هم خیال میکنند همینکه رضایت زوجه بود میتوانند ازدواج مجدد کنند تجربه های فراوان نشان داده بخصوص کسانیکه خود زوجه بدنبال تعدد زوجات برای زوج هست گویا زوجه به عنوان تصمیم گیرنده حتی در طلاق همسر دوم هست.چه در تعدد زوجات و چه در تک همسری آنکه بعنوان تصمیم گیرنده هست زوج هست و ان شاالله روایات خواهد آمد که چگونه در مقابل خواسته های زوجه حتی در کارهای نیک ایستاد آنچه صفت یک زوجه هست بنا بر قرآن کریم قانت بودن زوجه است یعنی دائما در اطاعت زوج خود باشد(فَالصّٰالِحٰاتُ قٰانِتٰاتٌ) بنابراین این زوج هست که باید تصمیم بگیرد آیا ولو بدون رضایت همسر میتواند زندگی مجدد را بصورت عادلانه تشکیل بدهد یا خیر همچنین کسیکه به عنوان مثلا همسر دوم میخواهد اقدام به ازدواج کند نباید رضایت زوجه را ملاک خود قرار بدهد بلکه باید ببینید آیا آقا میتواند عدالت در همخوابی(و طبق بعضی فتواها عدالت در نفقه هم اضافه میشود) را رعایت کند یا نه 🌴@taadodzojat🌴
😆👈 🔮طنز 🔮 زن: عزیزم کجا میری؟ مرد: امشب فوتباله میخوام برم خونه دوستم زن: چرا خونه نمی بینی؟ مرد: آخه قراره همه رفقا جمع بشیم با هم تماشا کنیم زن: یعنی اینقدر به درد نخورم که حاضر نیستی یه فوتبال باهام ببینی؟ مرد: مگه تو فوتبال می بینی؟ زن: امشب میخواستم باهات ببینم😞 ✅ وقت بازی: زن: این مرده که اینقد حرف میزنه کجاس؟ مرد: توی یه اتاق جدا نشسته داره بازی رو گزارش میکنه زن: اسمش چیه؟ مرد: پیمان یوسفی زن: چجوری اسم این همه بازیکن رو بلده؟ مرد: شغلشه دیگه، مجبوره بلد باشه زن: یعنی براش پولم میگیره؟ مرد: آره زن: چقدر میگیره؟ مرد: نمیدونم شاید یه میلیون زن: چقدر زیاد، ماهی چند تا گزارش میکنه؟ مرد: نمیدونم حداکثر چهار تا زن: منم میتونم، به منم اینقدر میدن؟ مرد: شاید به تو یه پرس چلوکباب بدن زن: میگم... مگه اسپانیا جز اروپا نیست؟ مرد: بعله مال اروپاس زن: پس اون بازیکنا چرا بعضی هاشون سیاه پوستن مرد: اونا هم هستن دیگه زن : چجوری میشه؟ مرد: باشه نمیشه🧐 زن: چی شد، دوباره عصبی شدی؟ مرد: نه عزیزم عصبی نشدم زن: کی اون لباس ها رو براشون انتخاب کرده؟ مرد: از بازار خریدن زن: چرا همه ش رو یکرنگ خریدن؟ مرد: نمیدونم 😰 زن: خیلی هم بی نظمه! پیرهن یه رنگ... شورت یه رنگ... جوراب یه رنگ ... مرد: راس میگی نمیشه زن: چی نمیشه؟ مرد: منظورم اینه حق با توعه بی نظمه زن: گللللل مرد: گل نبود آفساید بود زن: آفساید چیه؟ مرد: شوخی کردم گل بود😊 زن: پس چرا هنوز اون بالا نوشته صفر-صفر مرد: خطای شبکه ست ، حتما یادشون رفته زن: تو رو خدا آفساید چیه؟ مرد: اسم دوم سرمربیه زن: آفساید کجاس؟ مرد: بیرون نشسته رو نیمکت🤕 زن: چرا بازی نمیکنه؟ مرد: اون فقط بازیکن ها رو تعویض میکنه زن: داور رو هم عوض میکنه؟ مرد: نه عوض نمیکنه🤨 زن: این دو تا مرد کنار زمین پرچم زرد دستشونه چیکار میکنن؟ مرد: داور آفسایدن زن: یعنی داور سرمربی؟ مرد: اره زن: با سرمربی فامیلن؟ مرد: اره این پسرشه، اون یکی هم برادر زاده ش زن: تو رو خدا راستش رو بهم گفتی دیگه؟ مرد: آره، تو رو خدا بزار فوتبال رو ببینم😭 زن: به خدا این آخرین سواله مرد: بفرما زن: مارادونا کجاس، چرا بازیش ندادن ؟ مرد: مارادونا خودش رو کشت😡 زن: آخی بیچاره، ناراحت شدم... چرا آخه؟ مرد: چون داشت با زنش فوتبال نگاه میکرد🤬😡🤬💀💀😡😡😡 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
پیامبر اکرم (ص)میفرمایند:دونفری که ازدواج موقت می نمایند هنگامی که با هم صحبت می کنند٬تسبیح خداوند است و هنگامی که دست همدیگر را گرفتند٬گناهانشان از میان انگشتانشان فرو می ریزد٬هنگامی که یکی از آنها٬ دیگری را می بوسد٬خداوند برای هر بوسه٬ثواب یک حج و عمره را می دهد و هنگامی که از هم جدا می شوند ٬خداوند برای هر دوی آنها به هر لذت و شهوتی که برده اند حسنه ای به بزرگی کوههای بسیار بلند در نامه ی اعمالشان می نویسد و هنگامی که بلند شده و غسل کردند٬خداوند گناهان آنان را می بخشد و آبی بر مویی از موهایشان مرور نمی کند٬مگر اینکه خداوند برای هر یک از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو کرده و ده درجه بالا می برد.پس پیامبر(ص)فرمودند: وبرای هر کسی که پیوند بین آنها را ایجاد کرده باشد همین ثوابها خواهد بود.و در ادامه فرمودند یک درهم خرج برای متعه ٬از هزار درهمی که در راه خدا خرج شود ٬برتر است و آن چیزی است که قرآن درباره ی آن سخن گفته و سنت بر آن جاری شده است. 📚لئالی الاخبار٬ج۱‌ص۲۴۴. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 https://eitaa.com/movaghathalal
♦️افزایش ۵۰ ساله‌هایی که ازدواج نمی‌کنند 🔹بعضی آمارها نشان می‌دهند ۳۰۰هزار زن و ۱۰۰هزار مرد در وضعیت تجرد قطعی قرار دارند و ۱۳درصد خانوارهای ایرانی تک‌‌نفره‌اند 🔹صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت:  به‌دلیل فرهنگسازی‌های نادرست که استاندارد‌های ازدواج را افزایش می‌دهد، افراد در فرصت مناسب ازدواج نمی‌کنند و در معرض تجرد قطعی قرار می‌گیرند.  🔹در راه‌حل برای کاهش آمار تجرد قطعی، مسائل اقتصادی و فرهنگی دخیل هستند؛ چه بسا که نگرش‌های فرهنگی و سبک زندگی، تأثیرگذارتر از مسائل اقتصادی است.    🔹امیرمحمود حریرچی، آسیب‌شناس اجتماعی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی: اگر سن دختران و پسران از ۳۵سال بگذرد و تا این سن ازدواج نکرده باشند، احتمال اینکه مجرد باقی بمانند هم بسیار زیاد است و تجرد قطعی خواهند داشت. 🔹شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه تهران: برخی از جامعه زنان ایران به‌دنبال این هستند که بعد از ارتقای موقعیت اجتماعی، ازدواج کنند، اما در حقیقت نوعی فرصت‌سوزی درباره خودشان رقم می‌زنند. https://eitaa.com/movaghathalal
نامه یکی ازبانوان دانشجویان  بنده در بحث تحلیل تعدد زوجات در اسلام شرکت کردند که  بعد از سلام و تعارفات نوشته بودند :   مشکلی که از من حل شد مشکلی علمی   بود  و اینکه فهمیدم   یک زن باید آنقدر آزاده باشد که حتی به علاقه همسرش نیز وابسته  نباشد و خداوند دنیا را محل امتحان قرار داده نه محل تغذیه نفس   سیری ناپذیر، و باید تا لحظه ای که زنده ایم یادمان نرود که   حکم  الهی   را بر خواسته دل خود ترجیح دهیم وتسلیم امر الهی باشیم .   من آموختم درجایی که...حکم   می دهند که در تعدد زوجات دائمی ویا موقتِ مرد رضایت همسر او شرط نیست زنان   باید از این حکم بطور ضمنی بفهمند که   همسرشان جز امانت الهی   نیست ونباید انحصار طلب باشند   و بالاتر از آن نباید به اینکه تنها  محبوب همسرخود باشند دل ببندند و برای آن بجنگند زیرا این یعنی   بردگی، بردگی چی؟ بردگی محبت !   نتیجه ای که حاصل میشود   چیست؟ !   روحشان آرامش میابد؟ نه !   نتیجه :  غفلت   از حق تعالی   ودستورات حضرتش،   خودخواهی   و خودکامگی   و   چشم بستن به نیاز   های همنوعانشان،   نگرانی   دائمی   برای نرفتن همسرشان به   سوی زن دیگر ،راضی شدن به   درمعرض گناه قرار گرفتن   یا لااقل   محرومیت زنان دیگر    و گاه شوهر از   برآورده شدن نیازهایشان  خواهد   بود .   این خواسته انحصارطلبانه جز دلمشغولی دنیا نیست  چرا که (یوم   یفر   المرء من اخیه , وامه وابیه , وصاحبته  وبنیه) شوهر و   منحصر   بودن   محبت شوهر به  زن, دردی از او دوا نمی کند بلکه تسلیم به امر   الهیست که به درد او می خورد .   ما اگر نخواهیم به این احکام بیندیشیم وتسلیم آنها باشیم اسما   شیعه امیرالمؤمنین  و رسما شیعه   عمر غاصب   هستیم .   باور آزادی مرد در ازدواج   موقت یا مجدد نکته ای تربیتی  نیز برای   زنان  دارد و آن اینکه   حق   مسلم مرد را بازور وبهانه گیری و پلیس   بازی   نمیتوان ونباید از او   گرفت .   اگر کسی در پی محبت و جای دیگر نرفتن   دل شوهر است   راهش   کسب هنر خوب همسرداری کردن است .   گرچه به نظرم  حرص   این امور فانی را زدن برای خواهش دل خود نیز   بیهوده است  وقتی به   زحمتش می ارزد که   حتی خوب همسرداری   کردن نیز برای به   انحصاردرآوردن محبت شوهر نباشد بلکه برای رضای   خداوند باشد .   چرا که سه خاصیت دارد :  ( اول )   تلاش ما در آخرت نتیجه دارد   ( دوم )   اگر باهمه تلاش موفق نشدیم سرخورده نمیشویم   ( سوم )   مبتلا به حرص زدن نمیشویم چون وظیفه خود را انجام داده ایم و نتیجه   را به خداوند واگذار کرده ایم .    دوستان را در این بحث  که ظاهرا به آزمون خفیّ ایمانها تبدیل شده     به آرامش وتوجه به مرگ که قطع تمام علایق و تنها ماندن با صورت   و نتایج اعمال است دعوت میکنم و دقت به این موضوع  برای همه   مؤمنین از همه ادیان,  نه احتیاج به دلیل و برهانهای پیچیده  دارد  ونه   تخصص در روایت وتفسیر میخواهد . برای  آزاد کردن عقل از   احساسات وهیجانها که اولین منزل رسیدن به حقیقت است   خوبست لحظه ای  به مرگ بیندیشیم وآنرا به خود نزدیک ببینیم  در   چنین شرایطی گویی یکباره از قید تعلقات نفس که منشأ لجاجت   وحق ناپذیری هستند  آزاد میشویم وآنگاه تازه در کلاس اول دین   میتوانیم  حکم خداوند وسیره معصومین را به تعقل وتحلیل بنشینیم   https://eitaa.com/movaghathalal
ترجمه: و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد. نکته ها: بعضى مردان، دختران يتيم را براى تكفّل و سرپرستى به خانه مى‌بردند، بعد هم با آنان، با مهريه‌ى كم ازدواج كرده و به آسانى هم آنان را طلاق مى‌دادند. آيه نازل شد كه اگر از بى‌عدالتى بيم داريد، با زنان ديگر ازدواج كنيد. آيه‌ى قبل، درباره‌ى رعايت عدالت در اموال يتيمان بود، اين آيه، فرمان عدالت در ازدواج با دختران يتيم است. درباره‌ى حكمتِ تعدّد زوجات، مى‌توان به موارد زير اشاره كرد: الف: تلفات مردها در جنگ‌ها و حوادث بيشتر است و زنانى بيوه مى‌شوند. ب: جوانان، كمتر حاضرند با بيوه ازدواج كنند. ج: همه‌ى زنان بيوه و بى‌همسر، تقواى كافى و قدرت كنترل خود را ندارند. د: زنان در هرماه، مدّتى عذر دارند و مسائل زناشويى تعطيل است. نتيجه آنكه براى حفظ حقوق بيوه‌ها طبق شرايطى مرد مى‌تواند همسر دوم بگيرد تا مشكل هر دو طرف حل شود. سؤال: در اين آيه مسئله بى‌عدالتى به صورت مشكوك بيان شده است: «إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا»، امّا در آيه‌ى 129 همين سوره مى‌فرمايد: «لَنْ تَسْتَطِيعُوا» كه شما قدرت آن را نداريد، اين دو آيه را چگونه مى‌توان جمع نمود؟ پاسخ: در مسائل مادّى مانند لباس، مسكن، خوراك و هم‌خوابى بايد عادل باشيد و اگر مى‌ترسيد عادل نباشيد برنامه ديگرى را براى خود تنظيم كنيد، ولى در آيه 129 مى‌فرمايد: شما هرگز قدرت بر عدالت نداريد كه مراد عدالت در علاقه و تمايلات قلبى است چون علاقه در اختيار انسان نيست تا بتواند آن را يكسان تقسيم كند. اين پاسخ با استفاده از حديثى از امام صادق عليه السلام مى‌باشد. «1» پیام ها: 1- اسلام، حامى محرومان، به ويژه يتيمان و بالاخص دختران يتيم است، آن هم در مسأله‌ى عفّت و زناشويى و پرهيز از سوء استفاده از آنان .... فِي الْيَتامى‌ 2- لازم نيست براى ترك ازدواج با يتيمان، يقين به بى‌عدالتى داشته باشيم، احتمال و ترس از آن هم كافى است. «إِنْ خِفْتُمْ» 3- در انتخاب همسر، مى‌توان سراغ ايتام رفت، مگر آنكه خوف بى‌عدالتى باشد. إِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَانْكِحُوا 4- در انتخاب همسر، تمايل قلبى يك اصل است. «طابَ لَكُمْ» 5- اسلام، با تعدّد همسر براى مرد، با شرايطى موافق است. فَانْكِحُوا ... مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَواحِدَةً 6- تعدّد زوجات، هم محدود به چهار همسر است و هم مشروط به مراعات عدالت است. «2» فَانْكِحُوا ... رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَواحِدَةً 📚تفسیر نور https://eitaa.com/movaghathalal