eitaa logo
تبیین انواع ازدواج
1.7هزار دنبال‌کننده
901 عکس
1.4هزار ویدیو
41 فایل
✅بالاخص درشرایط فعلی جامعه ✅هرچه برای خودمون میپسندیم برای دیگران هم بپسندیم ابعاد مختلفی داره حلال خدا رو حرام تلقی نکنیم https://eitaa.com/halaal110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 قسمت هشتم ابن قدّاح گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: روزى همسر عثمان بن مظعون نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت: اى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله! عثمان، روز را روزه مى‌گيرد و شب را به عبادت مى‌پردازد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با خشم و در حالى كه نعلين خود را مى‌كشيد از خانه خارج شد تا به عثمان رسيد و او را در حال نماز يافت. هنگامى كه عثمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را ديد نماز را رها كرد. پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: اى عثمان! خداوند مرا به رهبانيّت نفرستاده است، بلكه مرا به دين حنفى سهل و آسان فرستاده است. من روزه مى‌گيرم، نماز مى‌خوانم و با همسرانم نزديكى مى‌نمايم. پس هركس دين مرا دوست دارد، به سنّت و روش من عمل كند و از سنّت‌ها و روش‌هاى من، ازدواج است. 📚کافی ج۵ص۴۹۴ 📌این روایت نشان میدهد چگونه پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه برخورد جدی با رهابنیت میکردند و از حقوق زنان در مسائلی که شاید نادیده گرفته شود دفاع میکردند و حتی خود ایشان این روش را به عنوان متدین ترین فرد عملی کردند و بصورت سنت برای عموم مسلمانان دستور دادند تا کسی این امور را به بهانه عبادت کنار نگذارد 🌴@taadodzojat🌴
خانومش رو سنگ قبرش نوشته: اینجا همسرم تام دراز کشیده. حداقل دیگه الان میدونم شبا کدوم قبرستونیه! غیرت زنانه خارجی👆 https://eitaa.com/movaghathalal
دوستان خواهشا صبور باشید همه‌پیام ها جواب داده میشود ممنونم🌸🙏
🌹قسمت ششم 🌹 آنچه مهم هست توانایی زوج بر اجرای عدالت میباشد و گرچه رضایت زوجه شرط نیست ولی به معنای دخالت نداشتن در تصمیم گیری نیست.گاهی زوجه باعث میشود زوج نتواند اجرای عدالت کند. همین اشتباه برای بسیاری باعث شده که خیال کنند وقتی رضایت زوجه شرط نیست پس میتوانند بدون در نظر گرفتن روحیات همسر اول به راحتی ازدواج مجدد کنند. بنابراین هر تعدد زوجاتی که میبینیم به این معنا نیست که آن زوج فرد توانایی هست و دیگران که تعدد زوجات ندارند ناتوان هستند بلکه همراهی زوجه نقش بسیار موثری در زندگی دارد عده ای هم خیال میکنند همینکه رضایت زوجه بود میتوانند ازدواج مجدد کنند تجربه های فراوان نشان داده بخصوص کسانیکه خود زوجه بدنبال تعدد زوجات برای زوج هست گویا زوجه به عنوان تصمیم گیرنده حتی در طلاق همسر دوم هست.چه در تعدد زوجات و چه در تک همسری آنکه بعنوان تصمیم گیرنده هست زوج هست و ان شاالله روایات خواهد آمد که چگونه در مقابل خواسته های زوجه حتی در کارهای نیک ایستاد آنچه صفت یک زوجه هست بنا بر قرآن کریم قانت بودن زوجه است یعنی دائما در اطاعت زوج خود باشد(فَالصّٰالِحٰاتُ قٰانِتٰاتٌ) بنابراین این زوج هست که باید تصمیم بگیرد آیا ولو بدون رضایت همسر میتواند زندگی مجدد را بصورت عادلانه تشکیل بدهد یا خیر همچنین کسیکه به عنوان مثلا همسر دوم میخواهد اقدام به ازدواج کند نباید رضایت زوجه را ملاک خود قرار بدهد بلکه باید ببینید آیا آقا میتواند عدالت در همخوابی(و طبق بعضی فتواها عدالت در نفقه هم اضافه میشود) را رعایت کند یا نه 🌴@taadodzojat🌴
😆👈 🔮طنز 🔮 زن: عزیزم کجا میری؟ مرد: امشب فوتباله میخوام برم خونه دوستم زن: چرا خونه نمی بینی؟ مرد: آخه قراره همه رفقا جمع بشیم با هم تماشا کنیم زن: یعنی اینقدر به درد نخورم که حاضر نیستی یه فوتبال باهام ببینی؟ مرد: مگه تو فوتبال می بینی؟ زن: امشب میخواستم باهات ببینم😞 ✅ وقت بازی: زن: این مرده که اینقد حرف میزنه کجاس؟ مرد: توی یه اتاق جدا نشسته داره بازی رو گزارش میکنه زن: اسمش چیه؟ مرد: پیمان یوسفی زن: چجوری اسم این همه بازیکن رو بلده؟ مرد: شغلشه دیگه، مجبوره بلد باشه زن: یعنی براش پولم میگیره؟ مرد: آره زن: چقدر میگیره؟ مرد: نمیدونم شاید یه میلیون زن: چقدر زیاد، ماهی چند تا گزارش میکنه؟ مرد: نمیدونم حداکثر چهار تا زن: منم میتونم، به منم اینقدر میدن؟ مرد: شاید به تو یه پرس چلوکباب بدن زن: میگم... مگه اسپانیا جز اروپا نیست؟ مرد: بعله مال اروپاس زن: پس اون بازیکنا چرا بعضی هاشون سیاه پوستن مرد: اونا هم هستن دیگه زن : چجوری میشه؟ مرد: باشه نمیشه🧐 زن: چی شد، دوباره عصبی شدی؟ مرد: نه عزیزم عصبی نشدم زن: کی اون لباس ها رو براشون انتخاب کرده؟ مرد: از بازار خریدن زن: چرا همه ش رو یکرنگ خریدن؟ مرد: نمیدونم 😰 زن: خیلی هم بی نظمه! پیرهن یه رنگ... شورت یه رنگ... جوراب یه رنگ ... مرد: راس میگی نمیشه زن: چی نمیشه؟ مرد: منظورم اینه حق با توعه بی نظمه زن: گللللل مرد: گل نبود آفساید بود زن: آفساید چیه؟ مرد: شوخی کردم گل بود😊 زن: پس چرا هنوز اون بالا نوشته صفر-صفر مرد: خطای شبکه ست ، حتما یادشون رفته زن: تو رو خدا آفساید چیه؟ مرد: اسم دوم سرمربیه زن: آفساید کجاس؟ مرد: بیرون نشسته رو نیمکت🤕 زن: چرا بازی نمیکنه؟ مرد: اون فقط بازیکن ها رو تعویض میکنه زن: داور رو هم عوض میکنه؟ مرد: نه عوض نمیکنه🤨 زن: این دو تا مرد کنار زمین پرچم زرد دستشونه چیکار میکنن؟ مرد: داور آفسایدن زن: یعنی داور سرمربی؟ مرد: اره زن: با سرمربی فامیلن؟ مرد: اره این پسرشه، اون یکی هم برادر زاده ش زن: تو رو خدا راستش رو بهم گفتی دیگه؟ مرد: آره، تو رو خدا بزار فوتبال رو ببینم😭 زن: به خدا این آخرین سواله مرد: بفرما زن: مارادونا کجاس، چرا بازیش ندادن ؟ مرد: مارادونا خودش رو کشت😡 زن: آخی بیچاره، ناراحت شدم... چرا آخه؟ مرد: چون داشت با زنش فوتبال نگاه میکرد🤬😡🤬💀💀😡😡😡 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
پیامبر اکرم (ص)میفرمایند:دونفری که ازدواج موقت می نمایند هنگامی که با هم صحبت می کنند٬تسبیح خداوند است و هنگامی که دست همدیگر را گرفتند٬گناهانشان از میان انگشتانشان فرو می ریزد٬هنگامی که یکی از آنها٬ دیگری را می بوسد٬خداوند برای هر بوسه٬ثواب یک حج و عمره را می دهد و هنگامی که از هم جدا می شوند ٬خداوند برای هر دوی آنها به هر لذت و شهوتی که برده اند حسنه ای به بزرگی کوههای بسیار بلند در نامه ی اعمالشان می نویسد و هنگامی که بلند شده و غسل کردند٬خداوند گناهان آنان را می بخشد و آبی بر مویی از موهایشان مرور نمی کند٬مگر اینکه خداوند برای هر یک از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو کرده و ده درجه بالا می برد.پس پیامبر(ص)فرمودند: وبرای هر کسی که پیوند بین آنها را ایجاد کرده باشد همین ثوابها خواهد بود.و در ادامه فرمودند یک درهم خرج برای متعه ٬از هزار درهمی که در راه خدا خرج شود ٬برتر است و آن چیزی است که قرآن درباره ی آن سخن گفته و سنت بر آن جاری شده است. 📚لئالی الاخبار٬ج۱‌ص۲۴۴. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 https://eitaa.com/movaghathalal
♦️افزایش ۵۰ ساله‌هایی که ازدواج نمی‌کنند 🔹بعضی آمارها نشان می‌دهند ۳۰۰هزار زن و ۱۰۰هزار مرد در وضعیت تجرد قطعی قرار دارند و ۱۳درصد خانوارهای ایرانی تک‌‌نفره‌اند 🔹صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت:  به‌دلیل فرهنگسازی‌های نادرست که استاندارد‌های ازدواج را افزایش می‌دهد، افراد در فرصت مناسب ازدواج نمی‌کنند و در معرض تجرد قطعی قرار می‌گیرند.  🔹در راه‌حل برای کاهش آمار تجرد قطعی، مسائل اقتصادی و فرهنگی دخیل هستند؛ چه بسا که نگرش‌های فرهنگی و سبک زندگی، تأثیرگذارتر از مسائل اقتصادی است.    🔹امیرمحمود حریرچی، آسیب‌شناس اجتماعی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی: اگر سن دختران و پسران از ۳۵سال بگذرد و تا این سن ازدواج نکرده باشند، احتمال اینکه مجرد باقی بمانند هم بسیار زیاد است و تجرد قطعی خواهند داشت. 🔹شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه تهران: برخی از جامعه زنان ایران به‌دنبال این هستند که بعد از ارتقای موقعیت اجتماعی، ازدواج کنند، اما در حقیقت نوعی فرصت‌سوزی درباره خودشان رقم می‌زنند. https://eitaa.com/movaghathalal
نامه یکی ازبانوان دانشجویان  بنده در بحث تحلیل تعدد زوجات در اسلام شرکت کردند که  بعد از سلام و تعارفات نوشته بودند :   مشکلی که از من حل شد مشکلی علمی   بود  و اینکه فهمیدم   یک زن باید آنقدر آزاده باشد که حتی به علاقه همسرش نیز وابسته  نباشد و خداوند دنیا را محل امتحان قرار داده نه محل تغذیه نفس   سیری ناپذیر، و باید تا لحظه ای که زنده ایم یادمان نرود که   حکم  الهی   را بر خواسته دل خود ترجیح دهیم وتسلیم امر الهی باشیم .   من آموختم درجایی که...حکم   می دهند که در تعدد زوجات دائمی ویا موقتِ مرد رضایت همسر او شرط نیست زنان   باید از این حکم بطور ضمنی بفهمند که   همسرشان جز امانت الهی   نیست ونباید انحصار طلب باشند   و بالاتر از آن نباید به اینکه تنها  محبوب همسرخود باشند دل ببندند و برای آن بجنگند زیرا این یعنی   بردگی، بردگی چی؟ بردگی محبت !   نتیجه ای که حاصل میشود   چیست؟ !   روحشان آرامش میابد؟ نه !   نتیجه :  غفلت   از حق تعالی   ودستورات حضرتش،   خودخواهی   و خودکامگی   و   چشم بستن به نیاز   های همنوعانشان،   نگرانی   دائمی   برای نرفتن همسرشان به   سوی زن دیگر ،راضی شدن به   درمعرض گناه قرار گرفتن   یا لااقل   محرومیت زنان دیگر    و گاه شوهر از   برآورده شدن نیازهایشان  خواهد   بود .   این خواسته انحصارطلبانه جز دلمشغولی دنیا نیست  چرا که (یوم   یفر   المرء من اخیه , وامه وابیه , وصاحبته  وبنیه) شوهر و   منحصر   بودن   محبت شوهر به  زن, دردی از او دوا نمی کند بلکه تسلیم به امر   الهیست که به درد او می خورد .   ما اگر نخواهیم به این احکام بیندیشیم وتسلیم آنها باشیم اسما   شیعه امیرالمؤمنین  و رسما شیعه   عمر غاصب   هستیم .   باور آزادی مرد در ازدواج   موقت یا مجدد نکته ای تربیتی  نیز برای   زنان  دارد و آن اینکه   حق   مسلم مرد را بازور وبهانه گیری و پلیس   بازی   نمیتوان ونباید از او   گرفت .   اگر کسی در پی محبت و جای دیگر نرفتن   دل شوهر است   راهش   کسب هنر خوب همسرداری کردن است .   گرچه به نظرم  حرص   این امور فانی را زدن برای خواهش دل خود نیز   بیهوده است  وقتی به   زحمتش می ارزد که   حتی خوب همسرداری   کردن نیز برای به   انحصاردرآوردن محبت شوهر نباشد بلکه برای رضای   خداوند باشد .   چرا که سه خاصیت دارد :  ( اول )   تلاش ما در آخرت نتیجه دارد   ( دوم )   اگر باهمه تلاش موفق نشدیم سرخورده نمیشویم   ( سوم )   مبتلا به حرص زدن نمیشویم چون وظیفه خود را انجام داده ایم و نتیجه   را به خداوند واگذار کرده ایم .    دوستان را در این بحث  که ظاهرا به آزمون خفیّ ایمانها تبدیل شده     به آرامش وتوجه به مرگ که قطع تمام علایق و تنها ماندن با صورت   و نتایج اعمال است دعوت میکنم و دقت به این موضوع  برای همه   مؤمنین از همه ادیان,  نه احتیاج به دلیل و برهانهای پیچیده  دارد  ونه   تخصص در روایت وتفسیر میخواهد . برای  آزاد کردن عقل از   احساسات وهیجانها که اولین منزل رسیدن به حقیقت است   خوبست لحظه ای  به مرگ بیندیشیم وآنرا به خود نزدیک ببینیم  در   چنین شرایطی گویی یکباره از قید تعلقات نفس که منشأ لجاجت   وحق ناپذیری هستند  آزاد میشویم وآنگاه تازه در کلاس اول دین   میتوانیم  حکم خداوند وسیره معصومین را به تعقل وتحلیل بنشینیم   https://eitaa.com/movaghathalal
ترجمه: و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد. نکته ها: بعضى مردان، دختران يتيم را براى تكفّل و سرپرستى به خانه مى‌بردند، بعد هم با آنان، با مهريه‌ى كم ازدواج كرده و به آسانى هم آنان را طلاق مى‌دادند. آيه نازل شد كه اگر از بى‌عدالتى بيم داريد، با زنان ديگر ازدواج كنيد. آيه‌ى قبل، درباره‌ى رعايت عدالت در اموال يتيمان بود، اين آيه، فرمان عدالت در ازدواج با دختران يتيم است. درباره‌ى حكمتِ تعدّد زوجات، مى‌توان به موارد زير اشاره كرد: الف: تلفات مردها در جنگ‌ها و حوادث بيشتر است و زنانى بيوه مى‌شوند. ب: جوانان، كمتر حاضرند با بيوه ازدواج كنند. ج: همه‌ى زنان بيوه و بى‌همسر، تقواى كافى و قدرت كنترل خود را ندارند. د: زنان در هرماه، مدّتى عذر دارند و مسائل زناشويى تعطيل است. نتيجه آنكه براى حفظ حقوق بيوه‌ها طبق شرايطى مرد مى‌تواند همسر دوم بگيرد تا مشكل هر دو طرف حل شود. سؤال: در اين آيه مسئله بى‌عدالتى به صورت مشكوك بيان شده است: «إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا»، امّا در آيه‌ى 129 همين سوره مى‌فرمايد: «لَنْ تَسْتَطِيعُوا» كه شما قدرت آن را نداريد، اين دو آيه را چگونه مى‌توان جمع نمود؟ پاسخ: در مسائل مادّى مانند لباس، مسكن، خوراك و هم‌خوابى بايد عادل باشيد و اگر مى‌ترسيد عادل نباشيد برنامه ديگرى را براى خود تنظيم كنيد، ولى در آيه 129 مى‌فرمايد: شما هرگز قدرت بر عدالت نداريد كه مراد عدالت در علاقه و تمايلات قلبى است چون علاقه در اختيار انسان نيست تا بتواند آن را يكسان تقسيم كند. اين پاسخ با استفاده از حديثى از امام صادق عليه السلام مى‌باشد. «1» پیام ها: 1- اسلام، حامى محرومان، به ويژه يتيمان و بالاخص دختران يتيم است، آن هم در مسأله‌ى عفّت و زناشويى و پرهيز از سوء استفاده از آنان .... فِي الْيَتامى‌ 2- لازم نيست براى ترك ازدواج با يتيمان، يقين به بى‌عدالتى داشته باشيم، احتمال و ترس از آن هم كافى است. «إِنْ خِفْتُمْ» 3- در انتخاب همسر، مى‌توان سراغ ايتام رفت، مگر آنكه خوف بى‌عدالتى باشد. إِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَانْكِحُوا 4- در انتخاب همسر، تمايل قلبى يك اصل است. «طابَ لَكُمْ» 5- اسلام، با تعدّد همسر براى مرد، با شرايطى موافق است. فَانْكِحُوا ... مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَواحِدَةً 6- تعدّد زوجات، هم محدود به چهار همسر است و هم مشروط به مراعات عدالت است. «2» فَانْكِحُوا ... رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَواحِدَةً 📚تفسیر نور https://eitaa.com/movaghathalal
روایت اول از امام صادق(ع) نقل شده است. امام صادق _ كه درود خداوند بر او باد _ فرمود: خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نكرد پس زنی كه علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده كند نزد خداوند زناكار است. الكافی ج 5 ص505 ح 2 روایت دوم از امام صادق(ع) نقل شده است. مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید كرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! ( یعنی قصد گرفتن همسر دوم کن) پس آن مرد چنین كرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [ و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است كه تعریف كردی! [چون حسود نیست و چشم دیدن هوو و یا همسران حلال شوهرش را دارد.] الكافی ج 5 ص505 ح5 روایت سوم از امام باقر(ع) نقل شده است. امام باقر علیه السلام فرمود: غیرت زنان حسد است و حسد ریشه كفر است.زنان وقتی غیرت می ورزندخشمگین می شوند و وقتی خشمگین شدند كفران می ورزند مگر زنان مسلمه! (غَیْرَةُ النِّسَاءِ الْحَسَدُ وَ الْحَسَدُ هُوَ أَصْلُ الْكُفْرِ إِنَّ النِّسَاءَ إِذَا غِرْنَ غَضِبْنَ وَ إِذَا غَضِبْنَ كَفَرْنَ إِلَّا الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ) الکافی ج5 ص505ح4 https://eitaa.com/movaghathalal