eitaa logo
تبیین انواع ازدواج
1.7هزار دنبال‌کننده
901 عکس
1.4هزار ویدیو
41 فایل
✅بالاخص درشرایط فعلی جامعه ✅هرچه برای خودمون میپسندیم برای دیگران هم بپسندیم ابعاد مختلفی داره حلال خدا رو حرام تلقی نکنیم https://eitaa.com/halaal110
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️افزایش ۵۰ ساله‌هایی که ازدواج نمی‌کنند 🔹بعضی آمارها نشان می‌دهند ۳۰۰هزار زن و ۱۰۰هزار مرد در وضعیت تجرد قطعی قرار دارند و ۱۳درصد خانوارهای ایرانی تک‌‌نفره‌اند 🔹صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت:  به‌دلیل فرهنگسازی‌های نادرست که استاندارد‌های ازدواج را افزایش می‌دهد، افراد در فرصت مناسب ازدواج نمی‌کنند و در معرض تجرد قطعی قرار می‌گیرند.  🔹در راه‌حل برای کاهش آمار تجرد قطعی، مسائل اقتصادی و فرهنگی دخیل هستند؛ چه بسا که نگرش‌های فرهنگی و سبک زندگی، تأثیرگذارتر از مسائل اقتصادی است.    🔹امیرمحمود حریرچی، آسیب‌شناس اجتماعی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی: اگر سن دختران و پسران از ۳۵سال بگذرد و تا این سن ازدواج نکرده باشند، احتمال اینکه مجرد باقی بمانند هم بسیار زیاد است و تجرد قطعی خواهند داشت. 🔹شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه تهران: برخی از جامعه زنان ایران به‌دنبال این هستند که بعد از ارتقای موقعیت اجتماعی، ازدواج کنند، اما در حقیقت نوعی فرصت‌سوزی درباره خودشان رقم می‌زنند. https://eitaa.com/movaghathalal
نامه یکی ازبانوان دانشجویان  بنده در بحث تحلیل تعدد زوجات در اسلام شرکت کردند که  بعد از سلام و تعارفات نوشته بودند :   مشکلی که از من حل شد مشکلی علمی   بود  و اینکه فهمیدم   یک زن باید آنقدر آزاده باشد که حتی به علاقه همسرش نیز وابسته  نباشد و خداوند دنیا را محل امتحان قرار داده نه محل تغذیه نفس   سیری ناپذیر، و باید تا لحظه ای که زنده ایم یادمان نرود که   حکم  الهی   را بر خواسته دل خود ترجیح دهیم وتسلیم امر الهی باشیم .   من آموختم درجایی که...حکم   می دهند که در تعدد زوجات دائمی ویا موقتِ مرد رضایت همسر او شرط نیست زنان   باید از این حکم بطور ضمنی بفهمند که   همسرشان جز امانت الهی   نیست ونباید انحصار طلب باشند   و بالاتر از آن نباید به اینکه تنها  محبوب همسرخود باشند دل ببندند و برای آن بجنگند زیرا این یعنی   بردگی، بردگی چی؟ بردگی محبت !   نتیجه ای که حاصل میشود   چیست؟ !   روحشان آرامش میابد؟ نه !   نتیجه :  غفلت   از حق تعالی   ودستورات حضرتش،   خودخواهی   و خودکامگی   و   چشم بستن به نیاز   های همنوعانشان،   نگرانی   دائمی   برای نرفتن همسرشان به   سوی زن دیگر ،راضی شدن به   درمعرض گناه قرار گرفتن   یا لااقل   محرومیت زنان دیگر    و گاه شوهر از   برآورده شدن نیازهایشان  خواهد   بود .   این خواسته انحصارطلبانه جز دلمشغولی دنیا نیست  چرا که (یوم   یفر   المرء من اخیه , وامه وابیه , وصاحبته  وبنیه) شوهر و   منحصر   بودن   محبت شوهر به  زن, دردی از او دوا نمی کند بلکه تسلیم به امر   الهیست که به درد او می خورد .   ما اگر نخواهیم به این احکام بیندیشیم وتسلیم آنها باشیم اسما   شیعه امیرالمؤمنین  و رسما شیعه   عمر غاصب   هستیم .   باور آزادی مرد در ازدواج   موقت یا مجدد نکته ای تربیتی  نیز برای   زنان  دارد و آن اینکه   حق   مسلم مرد را بازور وبهانه گیری و پلیس   بازی   نمیتوان ونباید از او   گرفت .   اگر کسی در پی محبت و جای دیگر نرفتن   دل شوهر است   راهش   کسب هنر خوب همسرداری کردن است .   گرچه به نظرم  حرص   این امور فانی را زدن برای خواهش دل خود نیز   بیهوده است  وقتی به   زحمتش می ارزد که   حتی خوب همسرداری   کردن نیز برای به   انحصاردرآوردن محبت شوهر نباشد بلکه برای رضای   خداوند باشد .   چرا که سه خاصیت دارد :  ( اول )   تلاش ما در آخرت نتیجه دارد   ( دوم )   اگر باهمه تلاش موفق نشدیم سرخورده نمیشویم   ( سوم )   مبتلا به حرص زدن نمیشویم چون وظیفه خود را انجام داده ایم و نتیجه   را به خداوند واگذار کرده ایم .    دوستان را در این بحث  که ظاهرا به آزمون خفیّ ایمانها تبدیل شده     به آرامش وتوجه به مرگ که قطع تمام علایق و تنها ماندن با صورت   و نتایج اعمال است دعوت میکنم و دقت به این موضوع  برای همه   مؤمنین از همه ادیان,  نه احتیاج به دلیل و برهانهای پیچیده  دارد  ونه   تخصص در روایت وتفسیر میخواهد . برای  آزاد کردن عقل از   احساسات وهیجانها که اولین منزل رسیدن به حقیقت است   خوبست لحظه ای  به مرگ بیندیشیم وآنرا به خود نزدیک ببینیم  در   چنین شرایطی گویی یکباره از قید تعلقات نفس که منشأ لجاجت   وحق ناپذیری هستند  آزاد میشویم وآنگاه تازه در کلاس اول دین   میتوانیم  حکم خداوند وسیره معصومین را به تعقل وتحلیل بنشینیم   https://eitaa.com/movaghathalal
ترجمه: و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد. نکته ها: بعضى مردان، دختران يتيم را براى تكفّل و سرپرستى به خانه مى‌بردند، بعد هم با آنان، با مهريه‌ى كم ازدواج كرده و به آسانى هم آنان را طلاق مى‌دادند. آيه نازل شد كه اگر از بى‌عدالتى بيم داريد، با زنان ديگر ازدواج كنيد. آيه‌ى قبل، درباره‌ى رعايت عدالت در اموال يتيمان بود، اين آيه، فرمان عدالت در ازدواج با دختران يتيم است. درباره‌ى حكمتِ تعدّد زوجات، مى‌توان به موارد زير اشاره كرد: الف: تلفات مردها در جنگ‌ها و حوادث بيشتر است و زنانى بيوه مى‌شوند. ب: جوانان، كمتر حاضرند با بيوه ازدواج كنند. ج: همه‌ى زنان بيوه و بى‌همسر، تقواى كافى و قدرت كنترل خود را ندارند. د: زنان در هرماه، مدّتى عذر دارند و مسائل زناشويى تعطيل است. نتيجه آنكه براى حفظ حقوق بيوه‌ها طبق شرايطى مرد مى‌تواند همسر دوم بگيرد تا مشكل هر دو طرف حل شود. سؤال: در اين آيه مسئله بى‌عدالتى به صورت مشكوك بيان شده است: «إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا»، امّا در آيه‌ى 129 همين سوره مى‌فرمايد: «لَنْ تَسْتَطِيعُوا» كه شما قدرت آن را نداريد، اين دو آيه را چگونه مى‌توان جمع نمود؟ پاسخ: در مسائل مادّى مانند لباس، مسكن، خوراك و هم‌خوابى بايد عادل باشيد و اگر مى‌ترسيد عادل نباشيد برنامه ديگرى را براى خود تنظيم كنيد، ولى در آيه 129 مى‌فرمايد: شما هرگز قدرت بر عدالت نداريد كه مراد عدالت در علاقه و تمايلات قلبى است چون علاقه در اختيار انسان نيست تا بتواند آن را يكسان تقسيم كند. اين پاسخ با استفاده از حديثى از امام صادق عليه السلام مى‌باشد. «1» پیام ها: 1- اسلام، حامى محرومان، به ويژه يتيمان و بالاخص دختران يتيم است، آن هم در مسأله‌ى عفّت و زناشويى و پرهيز از سوء استفاده از آنان .... فِي الْيَتامى‌ 2- لازم نيست براى ترك ازدواج با يتيمان، يقين به بى‌عدالتى داشته باشيم، احتمال و ترس از آن هم كافى است. «إِنْ خِفْتُمْ» 3- در انتخاب همسر، مى‌توان سراغ ايتام رفت، مگر آنكه خوف بى‌عدالتى باشد. إِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَانْكِحُوا 4- در انتخاب همسر، تمايل قلبى يك اصل است. «طابَ لَكُمْ» 5- اسلام، با تعدّد همسر براى مرد، با شرايطى موافق است. فَانْكِحُوا ... مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَواحِدَةً 6- تعدّد زوجات، هم محدود به چهار همسر است و هم مشروط به مراعات عدالت است. «2» فَانْكِحُوا ... رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَواحِدَةً 📚تفسیر نور https://eitaa.com/movaghathalal
روایت اول از امام صادق(ع) نقل شده است. امام صادق _ كه درود خداوند بر او باد _ فرمود: خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نكرد پس زنی كه علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده كند نزد خداوند زناكار است. الكافی ج 5 ص505 ح 2 روایت دوم از امام صادق(ع) نقل شده است. مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید كرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! ( یعنی قصد گرفتن همسر دوم کن) پس آن مرد چنین كرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [ و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است كه تعریف كردی! [چون حسود نیست و چشم دیدن هوو و یا همسران حلال شوهرش را دارد.] الكافی ج 5 ص505 ح5 روایت سوم از امام باقر(ع) نقل شده است. امام باقر علیه السلام فرمود: غیرت زنان حسد است و حسد ریشه كفر است.زنان وقتی غیرت می ورزندخشمگین می شوند و وقتی خشمگین شدند كفران می ورزند مگر زنان مسلمه! (غَیْرَةُ النِّسَاءِ الْحَسَدُ وَ الْحَسَدُ هُوَ أَصْلُ الْكُفْرِ إِنَّ النِّسَاءَ إِذَا غِرْنَ غَضِبْنَ وَ إِذَا غَضِبْنَ كَفَرْنَ إِلَّا الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ) الکافی ج5 ص505ح4 https://eitaa.com/movaghathalal
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دانشجوهای آمریکایی بعضا ۵الی۶ تا بچه دارند و به فرزند آوری یه نگاه دیگه دارند به هرکجا برسی باید فرزند و خانواده داشته باشی... https://eitaa.com/movaghathalal
21.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فیلم گروه تکفیری تروریستی داعش ساخته شده را تا انتها مشاهده کنید همچنین بازنشر حداکثری نمایید تا آنهایی که دم از زن ، زندگی ، آزادی می‌زنند ببینند و به خود بیایند غارت زنان زن زندگی آزادی را اینجاببینید 📿 https://eitaa.com/movaghathalal
🌺 صدیقه کبری سلام الله علیها در کلام امیرمؤمنان علیه السلام: «فَوَ اللَّهِ... لَا أَغْضَبَتْنِي وَ لَاعَصَتْ لِي أَمْراً وَ لَقَدْ كُنْتُ‏ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ‏ عَنِّي‏ الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان» سوگند به خدا که فاطمه علیهاالسلام هیچ‌گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و من هرگاه به فاطمه علیها السلام نگاه می‌کردم، غم و اندوه از من زدوده می‌شد كشف الغمة؛ ج‏۱؛ ص۳۶۳ https://eitaa.com/movaghathalal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 اگر فکر میکنید مشکلات جنسی با آزادی حجاب و ... حل میشود، این فیلم رو ببینید. کنترل شهوت در چهار چوب احکام الهی و اگر بدون چهارچوب باشه، میشود اینی که می‌بینید! فیلم مربوط به هلند است 🇳🇱 https://eitaa.com/movaghathalal
🌿 قسمت هشتم شاهد دیگری که ازدواجهای حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم یک مساله شخصی نبوده اینست که نه تنها تشویق به ازدواج فرمودند و فرمودند هر کس از روش من که ازدواج هست کناره گیری کند از من نیست بلکه عملا اقدام به ازدواج جوانان میکردند بطوریکه بصورت فراوان از واسطه گری ایشان در ازدواج نقل شده است و با اینکه یک پیشوا مشغله های فراوان دارد اما مستقیما خودشان واسطه گری مینمودند و عمر شریفشان را صرف وصلت آنهم بصورت آسان میکردند که صلوات و سلام خدا بر او آلش باد . حتی مهریه پانصد درهم را به عنوان روش و سنت خود قرار دادند تا مبادا وصلت بین دو نفر به تاخیر و تشریفات بیانجامد. نه تنها واسطه گری بلکه حتی پیشنهاد ازدواج به جوانان میدادند و معرفی میکردند.معرفی هایی که در ذهن ما اصلا نمیگنجد به این داستان توجه کنید: 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت اول🌹 یکی از سخت ترین کارها این هست که آدم در این دنیایی که امکان گناه در فضای مجازی و حقیقی زیاد شده مگر میشه عفت خودمون رو حفظ کنیم ان شاءالله در هر قسمت به یک راهکار از معصومین علیهم السلام توجه میکنیم تا عفت خودمون و خانواده خودمون رو حفظ کنیم 🌺🌺🌺مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اَللَّهَ طَاهِراً مُطَهَّراً فَلْيَتَعَفَّفْ بِزَوْجَةٍ. 🌹🌹امام صادق علیه‌السلام فرمودند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هرکس دوست دارد خدا را پاک(یعنی بدون گناه در هنگام مرگ)ملاقات کند پس باید از طریق گرفتن زوجه ای ،عفت و پاکدامنی را بدست آورد🌹🌹 🌴@ezdevajeasmani🌴