May 11
🌺فقط خانوماى با ايمان بخونند😉👇
🔅ﻭَ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﻋَﻦْ ﺃَﺣْﻤَﺪَ ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻴﻪِ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﱠﱠﺪِ ﺑْﻦِ ﺳِﻨَﺎﻥٍ ﻋَﻦْ ﺧَﺎﻟِﺪٍ ﺍﻟْﻘَﻠَﺎﻧِﺴِﻲﱢﱢ ﻗَﺎﻝَ:
ﺫَﻛَﺮَ ﺭَﺟُﻞٌ ﻟِﺄَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ (ﻉ) ﺍﻣْﺮَﺃَﺗَﻪُ ﻓَﺄَﺣْﺴَﻦَ ﺍﻟﺜﱠﱠﻨَﺎﺀَ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ
ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟَﻪُ ﺃَﺑُﻮ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ (ﻉ) : ﺃَﻏَﺮْﺗَﻬَﺎ ؟!
ﻗَﺎﻝَ : ﻟَﺎ .
ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﺄَﻏِﺮْﻫَﺎ .
ﻓَﺄَﻏَﺎﺭَﻫَﺎ ﻓَﺜَﺒَﺘَﺖْ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟِﺄَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ (ﻉ) :
ﺇِﻧﱢﱢﻲ ﻗَﺪْ ﺃَﻏَﺮْﺗُﻬَﺎ ﻓَﺜَﺒَﺘَﺖْ .
ﻓَﻘَﺎﻝَ : ﻫِﻲَ ﻛَﻤَﺎ ﺗَﻘُﻮﻝُ.🔅
ترجمه :🔰
💠مرحوم كلينى (ره) صاحب كتاب شريف اصول كافى ؛ با سند معتبر و صحيح از خالد قلانسى نقل كرده كه گفت:🔰
⚜مردى نزد امام صادق (عليه السلام) از همسرش بسيار تعريف و تمجيد كرد و او را به نيكويى ستايش نمود😍.
⚜امام صادق(ع) : آيا تا بحال او را به غيرت زنانه انداخته اى؟(تا ببينى واكنش او نسبت به ازدواج مجدد يا موقت تو چيست).
مرد : خير🤔
⚜امام صادق (عليه السلام) : او را به غيرت بنداز (و زن ديگرى بگير تا واكنش او را ببينى ).
✔️آن مرد، همسرش را به غيرت زنانه انداخت اما آن زن ثابت قدم ماند و واكنش نامناسبى نداشت. آن مرد نزد امام صادق عليه السلام آمد و گفت:👇
⚜همسرم را به غيرت زنانه انداختم اما او ثابت قدم و استوار ماند و رفتار نامناسبى از او سر نزد😃.
⚜امام صادق(ع) : اين زن، واقعا همانطور است كه تو تعريف و تمجيد و ثناگويى اش را مى كردى!
⬅️نتيجه اخلاقى:
🔆معيار سنجش ايمان بانوان، بر طبق اين حديث شريف و نورانى، تسليم حكم خدا بودن درباره ازدواج مجدد شوهر و ارتباط با همسر ديگر است واینكه رفتار يا گفتار نامناسبى از او سر نزند . پس نماز و روزه و حجاب و.. به تنهايى معيار نيست زیرا امام علیه السلام برای سنجش ایمان آن زن، از حسادت وغیرتش سؤال کرد نه از نماز و روزه و...🔆
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
https://eitaa.com/movaghathalal
✅ امّا دليل اين كه در مورد مردان تعدّد اجازه داده شده اين است كه:
👈3⃣ زمانى بر زنان مىرسد كه قابليّت مواقعه ندارند مانند
زمان عادت
و دوران باردارى
و ...،
كه در اين زمان گاهى زوج در شرائطى است كه نمىتواند خوددارى كند
باز سر دوراهى واقع مىشود: يا تعدّد يا فحشاء.
🌿کتاب نکاح. آیت الله العظمی مکارم شیرازی ج۴ص۱۰۰
https://eitaa.com/movaghathalal
❎حرام اعلام کردن حلال خداوند (ازدواج موقت) توسط عمر بن خطاب
▪️فَتَمَتَّعَ سَائِرُ الْمُسْلِمِینَ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی الْحَجِّ وَ غَیْرِهِ وَ أَیَّامِ أَبِی بَکْرٍ وَ أَرْبَعِ سِنِینَ فِی أَیَّامِ عُمَرَ حَتَّی دَخَلَ عَلَی أُخْتِهِ عَفْرَاءَ فَوَجَدَ فِی حَجْرِهَا طِفْلًا یَرْضَعُ مِنْ ثَدْیِهَا فَنَظَرَ إِلَی دِرَّةِ اللَّبَنِ فِی فَمِ الطِّفْلِ فَأُغْضِبَ وَ أُرْعِدَ وَ ارْبَدَّ وَ أَخَذَ الطِّفْلَ عَلَی یَدِهِ وَ خَرَجَ حَتَّی أَتَی الْمَسْجِدَ وَ رَقِیَ الْمِنْبَرَ وَ قَالَ نَادُوا فِی النَّاسِ أَنِ الصَّلَاةَ جَامِعَةً وَ کَانَ غَیْرَ وَقْتِ صَلَاةٍ یَعْلَمُ النَّاسُ أَنَّهُ لِأَمْرٍ یُرِیدُهُ عُمَرُ فَحَضَرُوا فَقَالَ مَعَاشِرَ النَّاسِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ أَوْلَادِ قَحْطَانَ مَنْ مِنْکُمْ یُحِبُّ أَنْ یَرَی الْمُحَرَّمَاتِ عَلَیْهِ مِنَ النِّسَاءِ وَ لَهَا مِثْلُ هَذَا الطِّفْلِ قَدْ خَرَجَ مِنْ أَحْشَائِهَا وَ هُوَ یَرْضَعُ عَلَی ثَدْیِهَا وَ هِیَ غَیْرُ مُتَبَعِّلَةٍ فَقَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ مَا نُحِبُّ هَذَا فَقَالَ أَ لَسْتُمْ تَعْلَمُونَ أَنَّ أُخْتِی عَفْرَاءَ بِنْتَ خَیْثَمَةَ أُمِّی وَ أَبِیَ الْخَطَّابِ غَیْرُ مُتَبَعِّلَةٍ قَالُوا بَلَی قَالَ فَإِنِّی دَخَلْتُ عَلَیْهَا فِی هَذِهِ السَّاعَةِ فَوَجَدْتُ هَذَا الطِّفْلَ فِی حَجْرِهَا فَنَاشَدْتُهَا أَنَّی لَکِ هَذَا فَقَالَتْ تَمَتَّعْتُ فَأَعْلِمُوا سَائِرَ النَّاسِ أَنَّ هَذِهِ الْمُتْعَةَ الَّتِی کَانَتْ حَلَالًا لِلْمُسْلِمِینَ فِی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَدْ رَأَیْتُ تَحْرِیمَهَا فَمَنْ أَبَی ضَرَبْتُ جَنْبَیْهِ بِالسَّوْطِ- فَلَمْ یَکُنْ فِی الْقَوْمِ مُنْکِرٌ قَوْلَهُ وَ لَا رَادٌّ عَلَیْهِ وَ لَا قَائِلٌ لَا یَأْتِی رَسُولٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ أَوْ کِتَابٌ بَعْدَ کِتَابِ اللَّهِ لَا نَقْبَلُ خِلَافَکَ عَلَی اللَّهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ وَ کِتَابِهِ بَلْ سَلَّمُوا وَ رَضُوا
▪️وَ قَوْلُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَی إِلَّا شَقِیٌّ أَوْ شَقِیَّةٌ.
🔸(مفضل از امام صادق علیه السلام روایت می کند:) .... پس سایر مسلمانان در زمان رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در حج و غیر آن، ازدواج موقت مینمودند و همچنین در ایام ابوبکر و چهار سال از ایام عمر نیز مسلمانان متعه میکردند، تا اینکه عمر بر خواهرش «عفرا» وارد شد و دید در دامنش طفلی است که از سینه اش شیر مینوشد. پس به سفیدی شیر در دهان طفل نظر کرد و عصبانی شد، تهدید کرد، صورتش از خشم سرخ شد و طفل را به دست گرفت و خارج شد و به مسجد آمد و از منبر بالا رفت و گفت: مردم را خبر دهید که در مسجد جمع شوند! و زمان نماز نبود و مردم دانستند که عمر با آنان کاری دارد. پس مردم آمدند. آنگاه عمر گفت: جماعت مردم از مهاجرین و انصار و فرزندان قحطان! چه کسی از شما دوست دارد که از زنان گناهانی ببیند و مثل این طفل را در آغوش زنی ببیند که از احشائش خارج شده و از سینه اش شیر مینوشد، در حالی که آن زن شوهری ندارد؟ بعضی از مردم گفتند: ما این را دوست نداریم. پس گفت: آیا نمی دانید که خواهرم عفرا، دختر خیثمه مادر من و خطاب پدر من، شوهری ندارد؟ گفتند: بله میدانیم. عمر گفت: من اکنون داخل بر عفرا شدم و این طفل را در آغوش او یافتم. او را سوگند دادم که این بچه را از کجا آوردی؟ گفت: متعه شدم! به سایر مردم برسانید که این متعه ای که برای مسلمانان در عهد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله حلال بود، به نظر من حرام است. پس هر کس انکار کند، پهلویش را تازیانه میزنم. پس در آن قوم منکری برای حرف عمر پیدا نشد و هیچ کس حرف او را رد ننمود و احدی نگفت: بعد از رسول خدا و کتاب خدا، رسول و کتابی نمی آید، و ما مخالفت تو را بر خدا و رسول و کتاب او قبول نمی کنیم! بلکه همگی تسلیم شدند و به رأی عمر راضی شدند.
🔸امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: خدا پسر خطاب را لعنت کند که اگر او نبود، جز مرد و زن شقی کسی زنا نمی کرد، زیرا مسلمانان با وجود متعه از زنا بی نیاز بودند.
📚هدایة الکبری: ۳۹۲ - ۴۱۲
📚بحارالانوار، ج۵۳، ص۳۴۳
https://eitaa.com/movaghathalal
💢تو ایتالیا اگه دیدید کسی کرنومتر دستشه فرار کنید:)
⭕️ طبق این قانون مردان هیز غربی میتونن نفر اول رو ۹ ثانیه دستمالی کنن و برن سراغ نفر دوم، اونم ۹ ثانیه دستمالی کنن و این روند رو تا هر وقت دوست داشته باشند ادامه بدن بدون اینکه مجرم شناخته بشن😐
#چشم_و_دل_سیرهای_هرزه
#تمدن_نکبت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ببینید حاج آقای قرائتی چه میگویند: پسرها از ۱۷ سالگی زن میخواهند و دخترها از ۱۲ سالگیی شوهر. شهوت لیسانس (مدرک) نمیشناسد.
♦️ لیسانس را بت نکنید. مگر فرهنگ شما مدرک شماست؟
⛔️👈 اما در پاسخ باید گفت:
بله حاج آقای قرائتی! فرمایش شما درست است اما:
⛔️ در کشوری که نظام اقتصادیاش بسیاری از فرصتهای شغلی را منوط به داشتن مدرک کرده است!
⛔️ در کشوری که نظام آموزشیاش هیچ ارزشی برای ازدواج و خانواده قائل نیست و راه گرفتن مدرک را تا سالها بعد از بلوغ و حتی بعضا میانسالی طولانی کرده است!
⛔️ در کشوری که بعد از اخذ مدرک هم نیروهای مسلحش طبق قانون رضاخانی بهترین سالهای عمر فرزندان این سرزمین را نابود میکند!
⛔️ در کشوری که نظام فرهنگیاش ملاک دانایی و فرهنگ و فرهیختگی را مدرکهای بیخاصیت کنونی میداند!
⛔️ و در نهایت در کشوری که عمده ساختارهای علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و غیرهاش از سر تا پا غربی و ضد ازدواج و خانواده هستند این موعظهها دردی را دوا نمیکند.
⛔️ تا ساختارهای غربی در کشور ما حاکم هستند تمام بافتار فرهنگی ما و از جمله خانواده، روز به روز به اضمحلال نزدیکتر خواهند شد.
❇️ پ
کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ الله
احادیث وظایف زن نسبت به شوهر
فهرست محتوای احادیث:
{۱} اگر شوهر صدایش کند جواب دهد
و اگر دستوری داد مخالفت نکند
{۲} به شوهر محبت کند و عشق بورزد
{۳} رضایت شوهر شفاعتی سودمند است
{۴} پنج حقّ بسیار مهم شوهر
{۵} ناسپاسی نکند
تا ثوابهایش حبط نشود
{۶} بهترین زن؛ با محبت،
فرزندآور و سازگار است
{۷} زن لجباز شرّترین زن
{۸} مانع محبت شوهر به مادر شوهر نشود
{۹} شوهر را ناراحت و خشمگین نکند
{۱۰} راضی کردن شوهر
{۱۱} شوهر را اذیت نکند
تا عبادات تمام عمرش باطل نشود
{۱۲} عظمت شوهر
اگر سجده بر غیر خدا جایز بود
شوهر استحقاق سجده شدن داشت
{۱۳} تکریم کردن شوهر
{۱۴} رعایت سه نکته کلیدی
که موجب اطمینان شوهر
و جلب مهربانی و خوشایند شوهر میشود
{۱۵} نداشتن توقع بیجا از شوهر
{۱۶} بدون اجازه شوهر مهمان به خانه نیاوردن
{۱۷} استقبال از شوهر و بدرقه از او
{۱۸} پاداش زن ایّوب
برای زنی که به شوهرش
در حجّ، جهاد و تحصیل علم کمک کند
{۱۹} پاداش دادن آب دادن به شوهر
بهتر از عبادت یک سال
{۲۰} تامین امنیت روانی شوهر
روشن کردن چراغ
پختن غذای خوب
استقبال از شوهر و...
{۲۱} رحمت خداوند
پاداش مرتب کردن لوازم خانه
{۲۲} خوشبوترین عطر،
زیباترین لباس،
نیکوترین زینت برای شوهر
{۲۳} دست پخت خوب داشتن
{۲۴} آرایش فقط برای شوهر
{۲۵} تشکر از خدمات شوهر
و رضایت از شوهری که مالی ندارد
{۲۶} رازدار اسرار شوهر بودن
{۲۷} حافظ دارایی، ناموس،
آبرو، و اسرار شوهر بودن
توضیح محتوای احادیث:
{۱} اگر شوهر صدایش کند جواب دهد
و اگر دستوری داد مخالفت نکند
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اِنَّ لِلرَّجُلِ حَقّاً عَلَی امرَأَتِهِ: اِذا دَعاها تُرضِیهِ؛ وَ اِذا أمَرَها لاتَعصِیهِ وَ لاتُجاوِبهُ بِالخلافِ و لاتُخالِفهُ.
مرد حقّی بر زنش دارد [و آن حق این است که]: اگر وهر صدایش زند پاسخ دهد؛ و اگر به او دستوری دهد سرپیچی نکند و پاسخ مخالف ندهد و با او مخالفت نورزد. { البته دستورهای شوهر باید مخالف موازین دین نباشد وگرنه قابل اطاعت نیست}
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۴۳.
{۲} به شوهر محبت کند و عشق بورزد
فِقْهُ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلنِّسَاءَ شَتَّى:
فَمِنْهُنَّ اَلْغَنِيمَةُ وَ اَلْغَرَامَةُ وَ هِيَ اَلْمُتَحَبِّبَةُ لِزَوْجِهَا وَ اَلْعَاشِقَةُ لَهُ
وَ مِنْهُنَّ اَلْهِلاَلُ إِذَا تَجَلَّى
وَ مِنْهُنَّ اَلظَّلاَمُ اَلْحِنْدِيسُ اَلْمُقَطِّبَةُ
فَمَنْ ظَفِرَ بِصَالِحَتِهِنَّ يَسْعَدُ وَ مَنْ وَقَعَ فِي طَالِحَتِهِنَّ فَقَدِ اُبْتُلِيَ وَ لَيْسَ لَهُ اِنْتِقَامٌ.
بدان که زنان چند گروهاند:
برخی از زنان غنیمت هستند و این دسته زنانی هستند که شوهر دوستاند و به شوهر عشق میورزند
برخی از زنان مانند ماه یک شبه برای شوهر جلوه کنند ( یعنی کم نور و کم فایدهاند).
برخی از زنان مانند شب تار در برابر شوهرند.
هر کس به زنی شایسته ظفر یابد، خوشبخت گردد و هر کس در دام زنی ناشایسته افتاد، گرفتار شود.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۶۱.
{۳} رضایت شوهر شفاعتی سودمند است
الإمامُ الباقرُ (عليه السلام): لا شَفيعَ للمرأةِ أنجَحُ عِند رَبِّها مِن رِضا زَوجِها، و لَمّا ماتَتْ فاطمةُ (عليها السلام) قامَ علَيها أميرُالمؤمنينَ (عليه السلام) و قالَ: اللَّهُمَّ إنّي راضٍ عَنِ ابنَةِ نَبِيِّكَ، اللّهُمّ إنّها قد أوحَشَتْ فَآنِسْها.
براى زن، نزد پروردگارش شفيعى كارسازتر از خشنودى شوهرش نيست. وقتى فاطمه عليها السلام درگذشت، امير المؤمنين كنار آن بزرگوار ايستاد و گفت : بار خدايا! من از دختر پيامبر تو راضى هستم ؛ خدايا! او اكنون تنهاست پس تو همدمش باش.
بحار الأنوار، ج ۱۰۳ ص ۲۵۶ ح۱.
{۴} پنج حقّ بسیار مهم شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لِلرَّجُلِ عَلَی المَرأةِ:
(۱) أن تَلزِمَ بَیتَهُ،
(۲) وَتُوَدِّدَهُ وَتُحِبَّهُ وَتُشفِقَهُ،
(۳) وَتَجتَنِبَ سَخَطَهُ،
(۴) وَتَتَبَّعَ مَرضاتَهُ،
(۵) وَتُوفِیَ بِعَهدِهِ وَوَعدِهِ.
حق مرد بر زن این است که:
(۱) ملازم خانه شوهر باشد، {برخی زنان مرتب اینور اونور میروند}
(۲) به شوهر دوستی، محبت و دلسوزی کند،
(۳) از خشم شوهر دوری کند،
(۴) آنچه را شوهر رضایت دارد انجام دهد،
(۵) به عهد و وعده با شوهر وفادار بماند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۴۴.
{۵} ناسپاسی نکند
تا ثوابهایش حبط نشود
قال الصادق (علیه السلام): أیُّمَا امرَأَةٍ قالَت لِزَوجِها: ما رَأَیتُ قَطُّ مِن وَجهِکَ خَیراً فَقَد حَبِطَ عَمَلُها.
هر زنی به شوهرش بگوید: من از تو هرگز خیری ندیدم، [ثواب] کارش از بین می رود.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۱۵.
{۶} بهترین زن؛ با محبت،
فرزندآور و سازگار است
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): خَیرُ نِسائِکُم اَلوَدُودُ الوَلُودُ المُؤاتِیَةُ وَ شَرُّها اللَّجُوجُ.
بهترین زنانتان زنی است که با محبت، فرزندآور و سازگار باشد، و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۶۲.
{۷} زن لجباز شرّترین زن
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): خَیرُ نِسائِکُم اَلوَدُودُ الوَلُودُ المُؤاتِیَةُ وَ شَرُّها اللَّجُوجُ.
بهترین زنانتان زنی است که با محبت، فرزندآور و سازگار باشد، و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۶۲.
{۸} مانع محبت شوهر به مادر شوهر نشود
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): أعظَمُ الناسِ حَقّا على المرأةِ زَوجُها، و أعظَمُ الناسِ حقّا عَلَى الرَّجُلِ اُمُّهُ.
بزرگترين حق را بر زن ، شوهر او دارد و بزرگترين حق را بر مرد ، مادر او دارد.
كنز العمّال: ۴۴۷۷۱.
{۹} شوهر را ناراحت و خشمگین نکند
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): ويلٌ لاِمرَأةٍ أغضَبَتْ زَوجَها ، و طُوبى لاِمرَأةٍ رَضِيَ عنها زَوجُها.
واى بر زنى كه شوهرش را ناراحت كند و خوشا به حال زنى كه شوهرش از او راضى باشد.
بحار الأنوار، ج ۱۰۳ ص ۲۴۶ ح ۲۴.
{۱۰} راضی کردن شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): طُوبَی لِاِمرَأةٍ رَضِیَ عَنها زَوجُها.
خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد.
بحار الأنوار، ج ۱۰۳ ص۲۴۶ ح ۲۴.
{۱۱} شوهر را اذیت نکند
تا عبادات تمام عمرش باطل نشود
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): مَن کانَ لَهُ اِمرأَةٌ تُؤذِیهِ لَم یَقبَلِ اللهُ صَلاتَها وَلا حَسَنَةً مِن عَمَلِها حَتّی تُعِینَهُ وَتُرضِیَهُ وَاِن صامَتِ الدَّهرَ وَقامَت وَاَعتَقَتِ الرِّقابَ وَاَنفَقَتِ الاَموالَ فِی سَبِیلِ اللهِ وَکانَت اَوَّل مَن تَرِدُ النّارَ ثُمَّ قالَ: وَعَلَی الرَّجُلِ مِثلَ ذلِکَ الوِزرُ وَالعَذابُ اِذا کانَ لَها مُؤذِیاً ظالِماً.
کسی که زنی دارد که [آن زن] به او آزار می رساند، خداوند نماز و کارهای نیک زن را نمی پذیرد تا اینکه به مرد کمک و او را راضی کند، اگر چه این زن تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند و بندگان را آزاد و دارایی [اش] را در راه خدا انفاق کند . و این زن نخستین کسی است که وارد آتش جهنم می شود . سپس حضرت فرمودند: مرد نیز چنین گناه و عذابی دارد اگر زنش را آزار رساند و [به او] ستم کند.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۱۶.
{۲/ ۱۲} عظمت شوهر
اگر سجده بر غیر خدا جایز بود
شوهر استحقاق سجده شدن داشت
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لَو أمَرتُ أحَدا أن يَسجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرتُ المرأةَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها.
اگر قرار بود دستور دهم كسى در برابر كسى سجده كند ، حتما به زن دستور مى دادم كه شوهرش را سجده كند.
الكافی، ج ۵ ص ۵۰۸ ح۶.
{۲/ ۱۲} عظمت شوهر
اگر سجده بر غیر خدا جایز بود
شوهر استحقاق سجده شدن داشت
سنن أبي داوود عن قيسِ بنِ سعدٍ : أتَيتُ الحِيرَةَ فَرَأيتُهُم يَسجُدُونَ لِمَرْزُبانٍ لَهُم ، فَقُلتُ: رسولُ اللّه ِ أحَقُّ أن يُسجَدَ لَهُ ، قالَ : فَأتَيتُ النبيَّ صلى الله عليه و آله فقلتُ : إنّي أتَيتُ الحِيرَةَ فَرَأيتُهُم يَسجُدُونَ لِمَرزُبانٍ لَهُم ، فأنتَ يا رسولَ اللّه ِ أحَقُّ أن نَسجُدَ لكَ ، قالَ : أ رَأيتَ لو مَرَرتَ بِقَبرِي أ كُنتَ تَسجُدُ لَهُ ؟ قلتُ: لا؛ قالَ: فلا تَفعَلُوا، لَو كُنتُ آمِرا أحَدا أن يَسجُدَ لِأحَدٍ لَأمَرتُ النساءَ أن يَسجُدْنَ لِأزواجِهِنَّ ، لِما جَعَلَ اللّه ُ لَهُم علَيهِنَّ مِنَ الحَقِّ.
سنن أبى داوود به نقل از قيس بن سعد : به حيره وارد شدم . ديدم [مردم] در برابر حكمران خود به سجده مى افتند . گفتم : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) به سجده شدن سزاوارتر است . سپس نزد پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمدم و عرض كردم : من به حيره رفتم و ديدم كه [مردم آن جا] در برابر حكمران خود به سجده مى افتند . در حالى كه تو، اى رسول خدا بيشتر سزاوارى كه ما سجده ات كنيم . پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: آيا اگر بر قبر من بگذرى آن را سجده خواهى كرد؟ عرض كردم: نه. پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: اين كار را نكنيد. اگر بنا بود دستور دهم كسى در برابر كسى سجده كند، هر آينه به زنان دستور مى دادم به دليل حقّى كه خداوند براى شوهرانشان به گردن آنان نهاده است، ايشان را سجده كنند.
سنن أبي داوود، ج ۲ ص ۲۴۴ ح۲۱۴۰.
{۱۳} تکریم کردن شوهر
قال الصادق (علیه السلام):. . . سَعِیدةٌ سَعِیدَةٌ اِمرَأَةٌ تُکرِمُ زَوجَها وَلا تُؤذِیهِ وَتُطِیعُهُ فِی جَمِیعِ اَحوالِهِ.
خوشا به سعادت و خوشا به سعادت آن زنی باد که شوهرش را بزرگ دارد و به او آزار نرساند و همیشه از شوهرش فرمانبری کند.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۲.
{۱۴} رعایت سه نکته کلیدی
که موجب اطمینان شوهر
و جلب مهربانی و خوشایند شوهر میشود
حق مرد بر زن این است که چراغ خانه را روشن سازد; غذای مطبوع فراهم کند; و تا در خانه اش به پیشواز او برود و به او خوشامد بگوید; و تشت آب و حوله را برای او آماده کند و دست های او را بشوید; و بدون دلیل (عذر شرعی) مانع شوهر نسبت به نفس خودش نشود.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۵۴.
{۲۱} رحمت خداوند؛ پاداش جابجا و مرتب کردن لوازم خانه
قال الصادق (علیه السلام): اَیُّمَا امرَأَةٍ دَفَعَت مِن بَیتِ زَوجِها شَیئاً مِن مَوضِعٍ اِلی مَوضِعٍ تُرِیدُ بِهِ صَلاحاً نَظَرَ اللهُ اِلَیها وَمَن نَظَرَ اللهُ اِلَیهِ لَم یُعَذِّبهُ.
هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را برای سامان دادن وضع خانه جابه جا کند، خداوند نظر [رحمت] به او می کند . و هر کس مورد نظر [رحمت] خدا قرار گیرد، خدا عذابش نمی کند.
وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۷۵.
{۲۲} خوشبوترین عطر، زیباترین لباس، نیکوترین زینت برای شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): عَلَیها اَن تُطَیِّبَ بِاَطیَبَ طِیبِها وَتَلبِسَ احسَنَ ثِیابِها وَتَزَیَّنَ بِاحسَنِ زِینَتِها.
بر زن است که [برای شوهرش ] خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباس هایش را بپوشد، و از زیباترین زینت هایش استفاده کند.
الکافی، ج ۵، ص ۵۰۸.
{۲۳} دست پخت خوب داشتن
قال الصادق (علیه السلام): خَیرُ نِسآئِکُم الطَیِّبَةُ الرِّیحُ الطَیِّبَةُ الطَبِیخُ الَّتِی اِذا اَنفَقَت اَنفَقَتْ بِمَعرُوفٍ وَاِن اَمسَکَتْ اَمسَکَت بِمَعرُوفٍ فَتِلکَ عامِلٌ مِن عُمّالِ اللهِ وَ عامِلُ اللهِ لایَخِیبُ وَلایَندُمُ.
بهترین زنان شما زنی است که دارای بویی خوش و دست پختی خوب باشد . هنگامی که خرج می کند، بجا خرج کند، و هنگامی که خرج نمی کند بجا از خرج کردن خودداری ورزد . چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه ناامید می شود و نه پشیمان.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۵.
{۲۴} آرایش فقط برای شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اِنَّ مِن خَیرِ نِسآئِکُم . . . المُتَبَرِّجَةُ مِن زَوجِها الحِصانُ عَن غَیرِهِ.
بهترین زنان شما آن زنی است که برای شوهرش آرایش و زینت می کند، اما از بیگانگان خود را می پوشاند.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵.
{۲۵} تشکر از خدمات شوهر و رضایت از شوهری که ندارد
قال الصادق (علیه السلام): خَیرُ نِسائِکُمُ الَّتِی اِن اُعطِیَتْ شَکَرَتْ وَاِن مُنِعَتْ رَضِیَتْ.
بهترین زنان شما آن زنی است که چون به او چیزی داده شود، سپاسگزاری کند و اگر به او چیزی داده نشود راضی باشد.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۹.
{۲۶} رازدار اسرار شوهر بودن
وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَىٰ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ ۖ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَٰذَا ۖ قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ.
وقتی پیغمبر با بعضی زنان خود (یعنی با حفصه راجع به ماریه یا راجع به ریاست ابوبکر و عمر) سخنی به راز گفت و آن زن (چون خیانت کرده و دیگری یعنی عایشه را) بر سرّ پیغمبر آگه ساخت و خدا به رسولش خبر داد او بر آن زن برخی را اظهار کرد و به رویش آورد و برخی را پردهداری نمود و اظهار نکرد؛ چون او را از افشاء آن سرّ آگاه ساخت آن زن گفت: رسولا، تو را که واقف ساخت (که من سرّ تو بر کسی فاش کردهام)؟ رسول گفت: مرا خدای دانای آگاه خبر داد.
سوره تحریم، آیه ۳.
از این آیه شریفه مشخص میشود که زن اجازه ندارد که اسرار و مسائل پنهانی همسرش را به دیگران خبر بدهد و لازم است که حافظ رازهای مرد باشد.
{۲۷} حافظ دارایی، ناموس، آبرو، و اسرار شوهر بودن
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
الإمامُ الصّادقُ (عليه السلام): لا غِنى بالزَّوجةِ فيما بَينَها و بينَ زوجِها المُوافِقِ لَها عن ثلاثِ خِصالٍ و هُنّ:
(۱) صِيانَةُ نَفسِها عن كُلِّ دَنَسٍ حتّى يَطمَئنَّ قَلبُهُ إلى الثِّقَةِ بها في حالِ المَحبوبِ و المَكروهِ،
(۲) و حِياطَتُهُ لِيكونَ ذلكَ عاطِفا علَيها عندَ زَلَّةٍ تكونُ مِنها،
(۳) و إظهارُ العِشقِ لَهُ بالخِلابَةِ حديث و الهَيئةِ الحَسَنةِ لَها في عَينِهِ.
امام صادق عليه السلام : زن نسبت به شوهرِ سازگار خود سه نكته را بايد رعايت كند:
(۱) حفظ كردن خود از هر گناه (آلودگى)، تا شوهرش در هر حال، خوشايند يا ناخوشايند، در دل به او اطمينان داشته باشد؛
(۲) و مراقبت از او و زندگى اش، تا شوهرش در صورتى كه لغزشى از وى سر زند، نسبت به وى عطوف و مهربان باشد؛
(۳) و اظهار عشق به او با خوش زبانى و دلبرى؛ و سر و وضع مناسب و خوشايند در نظر او.
الخِلابة ـ بكسر الخاء ـ : الخديعة باللسان بالقول اللطيف (مجمع البحرين : ۱ / ۵۳۴).
بحار الأنوار، ج ۷۸ ص۲۳۷ ح۷۰.
{۱۵} نداشتن توقع بیجا از شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لا یَحِلُّ لِلمَرأَةِ اَن تُکَلِّفَ زَوجَها فَوقَ طاقَتِهِ.
برای زن جایز نیست که شوهرش را به بیش از توانایی اش مجبور کند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۴۲.
{۱۶} بدون اجازه شوهر مهمان به خانه نیاوردن
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ لِنِسآئِکُم عَلَیکُم حَقّاً وَلَکُم عَلَیهِنَّ حَقّاً حَقُّکُم عَلَیهِنَّ [... اَن ] لا یُدخِلنَ اَحَداً تَکرَهُونَهُ بُیُوتَکُم اِلاّ بِاِذنِکُم.
مردم! زن های شما بر شما حقی دارند و شما هم بر آنان حقی دارید . حق شما بر آنان این است که کسی را که شما رضایت ندارید، بدون اجازه به منزلتان وارد نکنند.
بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۳۴۸.
{۱۷} استقبال از شوهر و بدرقه از او
جاءَ رَجُلٌ اِلی رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم) فَقالَ: اِنَّ زَوجَةً لِی اِذا دَخَلتُ تَلَقَّتنِی وَ اِذا خَرَجتُ شَیَّعَتنِی وَ اِذا رَأَتنِی مَهمُوماَ قالَت لِی: وَ مایُهِمُّکَ؟ اِن کُنتَ تَهتَمُّ لِرِزقِکَ فَقَد تَکَفَّلَ لَکَ بِهِ غَیرُکَ، وَ اِن کُنتَ تَهتَمّ لِاَمرِ آخِرَتِکَ فَزادَکَ اللهُ هَمَّاً. فَقالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: اِنَّ لِلّهِ عُمّالاً وَ هذِهِ مِن عُمّالِهِ لَها نِصفُ أَجرِ الشَّهِیدِ.
مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد: همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید، و چون از خانه بیرون می روم بدرقه ام می کند و زمانی که مرا اندوهگین می بیند می گوید: اگر برای رزق و روزی [و مخارج زندگی ] غصه می خوری، بدان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه می خوری، خدا اندوهت را زیاد کند [و بیشتر به فکر آخرت باشی ] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: برای خدا کارگزارانی [در روی زمین] است و این زن یکی از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.
وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۷.
{۱۸} پاداش زن ایّوب
برای زنی که به شوهرش
در حجّ، جهاد و تحصیل علم کمک کند
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اَیُّمَا امرَأَةٍ اَعانَت زَوجَها عَلَی الحَجِّ وَالجهادِ اَو طَلَبِ العِلمِ اَعطاهَا اللهُ مِنَ الثَّوابِ ما یُعطَی امرَاَةُ اَیُّوبَ (علیه السلام).
هر زنی که در حج و جهاد و دانش اندوزی به شوهرش کمک کند، خداوند آن پاداشی را که به زن حضرت ایوب علیه السلام داده است، به او می دهد.
وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۰۱.
{۱۹} پاداش دادن آب دادن به شوهر بهتر از عبادت یک سال
قال الصادق (علیه السلام): ما مِن اِمرَأَةٍ تَسقِی زَوجَها شَربَةً مِن مآءٍ اِلّا کانَ خَیراً لَها مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِیامٌ نَهارُها وَقِیامٌ لَیلُها وَ یَبنِی اللهُ لَها بِکُلِّ شَربَةٍ تَسقِی زَوجَها مَدِینَةً فِی الجَنَّةِ وغَفَرَ لَها سِتِّینَ خَطِیئَةً.
هر زنی که به شوهرش مقداری آب دهد، برای او بهتر از عبادت یک سال است که روزهایش روزه باشد و شب هایش عبادت کند. و خداوند به جای هر مقدار آبی که به شوهرش بنوشاند، شهری در بهشت برایش می سازد و شصت گناهش را می آمرزد.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۲۳.
{۲۰} تامین امنیت روانی شوهر {روشن کردن چراغ و پختن غذای خوب و استقبال از شوهر و...}
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): حَقُّ الرَّجُلِ عَلَی المَراة اِنارَةُ السِّراجِ وَاِصلاحُ الطَّعامِ وَاَن تَستَقبِلَهُ عِندَ بابِ بَیتِها فَتُرَحِّبَ وَاَن تُقَدِّمَ اِلَیهِ الطَّستَ وَالمِندِیلَ وَاَن تُوَضِّئَهُ وَاَن لاتَمنَعَهُ نَفسَهآ اِلّا مِن عِلَّةٍ.
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
🌿 همسران و فرزندان امام حسین علیه السلام
🌴 امام سجاد (ع) ، مادرش شهربانو دختر یزدگرد
🌴علی اکبر، مادرش لیلی دختر ابو مرّه که در کربلا شهید شد
🌴عبدالله الرضیع ، مشهور به علی اصغر، مادرش رباب دختر امرء القیس
🌴 سکینه ، مادرش رباب دختر امرء القیس
🌴 فاطمه، مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبید الله تمیمی است
🌴جعفر، مادرش سُلافه یا ملومه از قبیله قُضاعه است
🌴محمد ، که در کربلا شهید شد و مادر او رباب، دختر امرءالقیس است
🌴 زینب ، نام مادر او معلوم نیست
🌴 رقیه ، که حائری مازندرانی مادرش را شهربانو دختر یزدگرد سوم دانسته است، و مطابق بعضی از نقلها ام اسحاق نام داشت
🌴محسن، نام مادرش معلوم نیست
وی در ماجرای کربلا حامله بوده، بعد از شهادت امام حسین(ع) اسیر و هنگامیکه اهل بیت(ع) را از کوفه به شام میبردند در نزدیکی حلب طفل خود را سقط کرده است
این محل فعلاً در سوریه زیارتگاه است
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ای کلیپ کوتاه حال خوب کن رو هم در مورد واسطه گری ببینید
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
هدایت شده از نوای روضه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 پویش سراسری «من روضه خوان حسینم ع»
👈 آموزش #رایگان روضه خوانی ویژه آقایان و بانوان (تمامی سنین)
#توضیحات:
این دوره در سه فصل آموزش #روضه_خوانی، #نوحه_خوانی و #صدا_سازی برگزار میشود که سرفصلهای هرکدام را در لینک های زیر میتوانید مشاهده بفرمایید.
▫️سرفصلهای آموزش روضه خوانی👇
https://eitaa.com/safineh_n/2845
▫️سرفصلهای آموزش نوحه خوانی👇
https://eitaa.com/safineh_n/2846
▫️سرفصلهای آموزش صداسازی👇
https://eitaa.com/safineh_n/2847
تعداد جلسات: این دوره در 10 جلسه 15 الی 20 دقیقه ای و به صورت تصویری برگزار میشود.(هفته ای 2 جلسه آفلاین)
💳 هزینه دوره: #کاملا_رایگان 😍
(فقط جهت جلوگیری از ثبت نام های غیر واقعی و ایجاد انکیزه برای انجام تمارین در ابتدای کار مبلغ 100.000 تومان بابت ثبت نام دریافت میشود که اگر در طول دوره تمامی تمارین را انجام داده و برای ادمین ارسال کنید بعد از پایان دوره تمام هزینه به شما برمیگردد.)
📆 زمان شروع دوره: شنبه 14 مرداد
⏱ مهلت ثبت نام: تا ساعت 12 جمعه شب
🔹جهت ثبت نام👇👇👇👇
هدایت شده از نوای روضه
..
🔰 موارد لازم برای ثبت نام 👇🏻
🔖 نام و نام خانوادگی :
🔖 شماره تلفن همراه :
🔖 ارسال فیش واریز مبلغ :
👈🏻 واریز به شماره کارت :
5859837007552413به نام کانون سفينة النجاة 👈🏻موارد بالا را تکمیل و برای ادمین ثبت نام ارسال بفرمایید👇 ✅ @safineh_m ✅ @safineh_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◗خانه داری یک شغـل است
شغلبزرگ،شغل مهم…😌✨
⊹
⊹🎙مقام معظم رهبری
⊹
▫️#سبک_زندگی
▫️#زن_در_اسلام
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
اسئل الله من فضله 😇🙌🏻
متن حدیث:
كَانَ رَجُلٌ بِالْمَدِينَةِ وَ كَانَ لَهُ جَارِيَةٌ نَفِيسَةٌ فَوَقَعَتْ فِي قَلْبِ رَجُلٍ وَ أُعْجِبَ بِهَا فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ تَعَرَّضْ لِرُؤْيَتِهَا وَ كُلَّمَا رَأَيْتَهَا فَقُلْ أَسْأَلُ اَللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَفَعَلَ فَمَا لَبِثَ إِلاَّ يَسِيراً حَتَّى عَرَضَ لِوَلِيِّهَا سَفَرٌ فَجَاءَ إِلَى اَلرَّجُلِ فَقَالَ يَا فُلاَنُ أَنْتَ جَارِي وَ أَوْثَقُ اَلنَّاسِ عِنْدِي وَ قَدْ عَرَضَ لِي سَفَرٌ وَ أَنَا أُحِبُّ أَنْ أُودِعَكَ فُلاَنَةَ جَارِيَتِي تَكُونُ عِنْدَكَ فَقَالَ اَلرَّجُلُ لَيْسَ لِي اِمْرَأَةٌ وَ لاَ مَعِي فِي مَنْزِلِي اِمْرَأَةٌ فَكَيْفَ تَكُونُ جَارِيَتُكَ عِنْدِي فَقَالَ أُقَوِّمُهَا عَلَيْكَ بِالثَّمَنِ وَ تَضْمَنُهُ لِي تَكُونُ عِنْدَكَ فَإِذَا أَنَا قَدِمْتُ فَبِعْنِيهَا أَشْتَرِيهَا مِنْكَ وَ إِنْ نِلْتَ مِنْهَا نِلْتَ مَا يَحِلُّ لَكَ فَفَعَلَ وَ غَلَّظَ عَلَيْهِ فِي اَلثَّمَنِ وَ خَرَجَ اَلرَّجُلُ فَمَكَثَتْ عِنْدَهُ مَا شَاءَ اَللَّهُ حَتَّى قَضَى وَطَرَهُ مِنْهَا ثُمَّ قَدِمَ رَسُولٌ لِبَعْضِ خُلَفَاءِ بَنِي أُمَيَّةَ يَشْتَرِي لَهُ جَوَارِيَ فَكَانَتْ هِيَ فِيمَنْ سُمِّيَ أَنْ يُشْتَرَى فَبَعَثَ اَلْوَالِي إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ جَارِيَةَ فُلاَنٍ قَالَ فُلاَنٌ غَائِبٌ فَقَهَرَهُ عَلَى بَيْعِهَا وَ أَعْطَاهُ مِنَ اَلثَّمَنِ مَا كَانَ فِيهِ رِبْحٌ فَلَمَّا أُخِذَتِ اَلْجَارِيَةُ وَ أُخْرِجَ بِهَا مِنَ اَلْمَدِينَةِ قَدِمَ مَوْلاَهَا فَأَوَّلُ شَيْءٍ سَأَلَهُ سَأَلَهُ عَنِ اَلْجَارِيَةِ كَيْفَ هِيَ فَأَخْبَرَهُ بِخَبَرِهَا وَ أَخْرَجَ إِلَيْهِ اَلْمَالَ كُلَّهُ اَلَّذِي قَوَّمَهُ عَلَيْهِ وَ اَلَّذِي رَبِحَ فَقَالَ هَذَا ثَمَنُهَا فَخُذْهُ فَأَبَى اَلرَّجُلُ وَ قَالَ لاَ آخُذُ إِلاَّ مَا قَوَّمْتُ عَلَيْكَ وَ مَا كَانَ مِنْ فَضْلٍ فَخُذْهُ لَكَ هَنِيئاً فَصَنَعَ اَللَّهُ لَهُ بِحُسْنِ نِيَّتِهِ.
ترجمه حدیث:
مردى در مدينه بود كه كنيز زيبايى داشت. محبّت اين كنيز در قلب مردى افتاد و به او علاقمند شد. از اينرو نزد امام صادق عليه السّلام شكايت كرد و گلايه نمود.
امام عليه السّلام فرمود: از ديدن كنيز اجتناب نكن، امّا هرگاه او را ديدى بگو:« أسال اللّه من فضله » آن شخص طبق دستور امام عليه السّلام عمل نمود. مدّت كوتاهى نگذشته بود كه براى صاحب كنيز مسافرتى پيش آمد. پس نزد آن شخص رفت و به او گفت: اى فلانى! تو همسايه من و مورد اعتمادترين مردم در نزد من هستى. براى من مسافرتى پيش آمده و من دوست دارم كه فلان كنيزم (همان كنيز مذكور) را نزد تو به امانت گذارم. آن شخص گفت: من زنى ندارم و با هيچ زنى زندگى نمىكنم، پس چگونه كنيزت در خانه من باشد؟ گفت: من با قيمت كنيز را به تو مىفروشم و تو پرداخت پول آن را به من تضمين كن و كنيز نزد تو باشد، هنگامى كه از سفر بازگشتم كنيز را به من بفروش و من او را از تو خريدارى مىكنم. و اگر هم با او نزديكى كنى، از راه حلال نزديكى نمودهاى. او نيز چنين نمود و قيمت بسيار زيادى تعيين كرد صاحب كنيز به مسافرت رفت و كنيز مدت زيادى نزد آن شخص ماند تا اينكه آن شخص هرچه كه دلش مىخواست از كنيز بهره برد. سپس پيكى از جانب يكى از خلفاى بنى اميّه آمد. اين پيك براى خليفه مذكور كنيز خريدارى مىنمود. آن كنيز هم از كنيزهاى مورد نظر خليفه بود كه دستور داده بود پيك آنان را خريدارى كند. والى مدينه كسى را نزد آن شخص فرستاد و به او گفت: اين كنيز فلانى است؟ گفت: فلانى در مسافرت است.(و از فروش كنيز خوددارى نمود). امّا او را مجبور به فروش كنيز نمودند و مبلغى به او پرداختند كه (نسبت به مبلغى كه آن شخص به صاحب كنيز پرداخته بود) برايش سود و بهره داشت. هنگامى كه پيك خليفه كنيز را از شهر خارج كرد، صاحب كنيز باز آمد و اولين سؤالى كه نمود در خصوص كنيز بود پرسيد «در چه حالى است؟» آن شخص ماجراى كنيز را براى او تعريف كرد و هم قيمت كنيز كه صاحبش مشخص نموده بود و هم پولى كه سود برده بود همه را به صاحبش داد و گفت: اين پول كنيز است؛ بردار. صاحب كنيز خوددارى نمود و گفت: من غير از همان قيمتى را كه برايت تعيين كرده بودم، نمىگيرم و آن مقدار اضافه را براى خودت بردار؛ برايت گوارا باشد! بدين وسيله خداوند به خاطر حسن نيّت آن شخص - كه به كنيز علاقمند شده بود - برايش كارسازى نمود.
- الکافي ج ۵، ص ۵۵۹
- بحار الأنوار ج ۴۷، ص ۳۵۹
- الوافي ج ۲۲، ص ۸۶۲
- عدة الداعي ج ۱، ص ۳۱۱
- عوالم العلوم ج ۲۰، ص ۱۱۲۹
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاج آقا قرائتی:
📌در ازدواج عجله کنید
🔷بعد از اکسیژن و آب و غذا هیچ نیازی بالاتر از ازدواج نیست.
#ازدواج
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🔺 وقتی که فرهنگ مدرک گرایی جای فرهنگ ازدواج به موقع و فرزندآوری را گرفت...
عاقبتش این شد
#حق_ازدواج
#ازدواج_آسان
#ازدواج_در_وقت_نیاز
https://eitaa.com/movaghathalal
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
هیچ زنی نیست که دیگ غذایش را بشوید، مگر اینکه خداوند او را از گناهان و خطاها می شوید. ☺️
📚 وسائل الشیعه ج۲ ص ۳۹
#حدیث_خانواده
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
مبهوت کننده😳 آمار زنان مجرد!!👆
😓تقریبا #چهار_برابر
🔻طبق سرشماری سال۹۵، در آمار کل مجردین (شامل جمع مجردین بدون سابقه ازدواج، مجرد بدلیل طلاق، و مجرد بدلیل وفات همسر)، چندین بار در گزارش مرکز آمار بررسی کردیم، نتیجه همین است و بازهم باورش سخت😓
⚠️در سال۹۵ با #مقایسه_آماری تعداد زنان مجرد و مردان مجرد متولد #سال_۱۳۶۵_شمسی و قبل آن (یعنی #۳۰_سال به بالا، که امکان ازدواج اولشان خیلی کم هست)👇
🔴 زنان مجرد متولد #قبل۶۵ بتعداد ۴میلیون و ۳۷۶ هزار ، حدودا #چهار_برابر (۳.۷۵برابر) تعداد مردان مجرد #قبل۶۰ با تعداد یک میلیون و ۱۷۱ هزار نفر (طبق فاصله سنی متعارف ازدواج)
🔴بفرض همسن گزینی مردان (که در این سنین خیلی کم اتفاق میافتد)، بازهم تعداد مردان مجرد #قبل۶۵ با ۲میلیون و ۱۳۷هزار نفر، نصف تعداد زنان مجرد #قبل۶۵ است، و باز زنان مجرد #دو_برابر مردان مجرد هستند
🔴 حتی با حذف آمار زنان مجرد متولد قبل۵۰، بازهم آمار تعداد زنان مجرد متولد از ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۵ ( #۳۰_ساله تا #۴۴_ساله ) به تعداد یک میلیون و ۷۰۶ هزار نفر، حدودا #دو_و_نیم_برابر (۲.۴۱برابر) مردان مجرد مناسب خودشان هستند، که مردان مجرد در بازه #۳۵_ساله تا #۴۹_ساله به تعداد ۷۰۹ هزار نفر هستند، که زنان یک میلیون نفر بیشترند!
⭕️دیگر #نتیجه_گیری با شما
🔸 مستندات تمام آمارها از فایل اکسل مرکز آمار ایران هست که در سایت این مرکز موجوده...
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
#غیرت_زنانه
#از_بینرفتن_اعمال #حبط_عمل
در روایات صحیحه از اهلبیت علیهم السلام در مورد #غیرت_زنانه تعابیر بسیار عجیبی به کار رفته که نشانگر آن است که هیچ زنی به ایمان حقیقی نمی رسد مگر آنکه نسبت به شوهر خود غیرت نداشته باشد و برایش فرقی نکند که شوهر او همسر دائم یا موقت دیگری دارد یا نه؟ در برخی روایات پافراتر گذاشته شده و غیرت زنانه را موجب حبط و از بین رفتن عمل معرفی کرده اند. از جمله این روایات، روایات مربوط به قضیه مشهوری است که بین امام ششم حضرت امام صادق علیه السلام و همسرش اُمّ اسماعیل رخ داده است. ما یکی از این روایات را از کتاب شریف تهذیب الأحکام که یکی از مهمترین کتب شیعه که جزو کتب اربعه صحیحه است برایتان نقل میکنیم:
«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فُسْطَاطَهُ وَ هُوَ یُکَلِّمُ امْرَأَةً فَأَبْطَأْتُ عَلَیْهِ فَقَالَ ادْنُهْ هَذِهِ أُمُّ إِسْمَاعِیلَ جَاءَتْ وَ أَنَا أَزْعُمُ أَنَّ هَذَا الْمَکَانَ الَّذِی أَحْبَطَ اللَّهُ فِیهِ حَجَّهَا عَامَ أَوَّلَ کُنْتُ أَرَدْتُ الْإِحْرَامَ فَقُلْتُ ضَعُوا لِیَ الْمَاءَ فِی الْخِبَاءِ فَذَهَبَتِ الْجَارِیَةُ بِالْمَاءِ فَوَضَعَتْهُ فَاسْتَخْفَفْتُهَا فَأَصَبْتُ مِنْهَا فَقُلْتُ اغْسِلِی رَأْسَکِ وَ امْسَحِیهِ مَسْحاً شَدِیداً لَا تَعْلَمُ بِهِ مَوْلَاتُکِ فَإِذَا أَرَدْتِ الْإِحْرَامَ فَاغْسِلِی جَسَدَکِ وَ لَا تَغْسِلِی رَأْسَکِ فَتَسْتَرِیبَ مَوْلَاتُکِ فَدَخَلَتْ فُسْطَاطَ مَوْلَاتِهَا فَذَهَبَتْ تَتَنَاوَلُ شَیْئاً فَمَسَّتْ مَوْلَاتُهَا رَأْسَهَا فَإِذَا لُزُوجَةُ الْمَاءِ فَحَلَقَتْ رَأْسَهَا وَ ضَرَبَتْهَا فَقُلْتُ لَهَا هَذَا الْمَکَانُ الَّذِی أَحْبَطَ اللَّهُ فِیهِ حَجَّکِ.»
ترجمه: محمد بن مسلم میگوید: (در مراسم حجّ) به محضر امام صادق علیهالسلام که در خیمهشان بودند، وارد شدم، در حالی که او با زنی صحبت میکرد. کمی این و آن پا کردم. امام صادق علیه السلام (که حال مرا دیدند) فرمودند: نزدیک بیا. این (همسرم) امّاسماعیل است و من یقین دارم که این مکان، مکانی است که خدا حج اول او را تباه کرد. (و این قضیه مربوط است به) آن زمانی که قصد اِحرام (برای حج) داشتم و گفتم که برایم در خیمه، آب قرار دهید و کنیز آب را برد و آنجا گذاشت. با آن کنیز خلوت کردم و سپس به او گفتم که سرت را بشوی و خوب خشک کن که اُمّاسماعیل متوجه نشود و زمانی که قصد احرام داشتی، بدنت را بشوی و سرت را نشوی، که خانم به تو شک نکند. (توضیح: در غسل برخلاف وضوء، موالات لازم نیست و میتوان سر و گردن را شست و شستن بدن را با تاخیر انجام داد)، آن کنیز (پس از شستن سر و خشک کردن آن) داخل خیمه اُمّاسماعیل شد تا چیزی بردارد. در این هنگام اُمّاسماعیل سر او را لمس کرد و تَری آب را احساس کرد و (غیرت زنانه موجب شد) موی سر کنیز را تراشید و او را کتک زد. من (که این صحنه را دیدم) به او گفتم که این مکانی است که خدا در آن حج تو را تباه کرد.»
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
#تعددزوجات در عصر #آخرالزمان باید #آگاهانه_باشد. یعنی فرد بداند چرا و چگونه این امر مدیریت میشود.
مشکلات بر سر راه #تعددزوجات فراوان است. از نگاه بد جاهلان یا خنّاسان بگیرید تا سوالات ذهنی دوستان یا آشنایان... فضای غریبانهای است. افراد مختلف به اختلاف قلب و ذهن خود، قضاوتهای نادرست مختلفی در مورد شما و خانوادهتان ارائه میدهند... هر یک از اعضای خانواده (همسر یا فرزند) هم هر روز با این امور مواجه میشود. در نتیجه مرد که مدیر زندگی است و همسرانش که یاوران او هستند باید در مورد #چرایی و #چگونگی موضوع پر ابهام #تعددزوجات آن هم در این زمین و زمانه کاملا توجیه باشند...
#پ.ن: این الزام در #تعددزوجات باید در کارگاه های مهارتافزایی آموزش و پرورش داده شود... البته به شرط اینکه این کارگاهها و مباحث خاص آن در بوق و کرنا نشود.
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
#سوال
#عدالت_در_تعددزوجات
⁉ سوال: منظور از عدالت در #تعدد_زوجات چیست؟
🌺 جواب: مردی که اقدام به #تعدد_زوجات می کند باید بین همسرانش به عدالت رفتار کند. عدالت دو گونه است:
۱- عدالت واجبه: شامل دو مورد است: #قسم ( تقسیم شب ها) و #نفقه
۲- عدالت مستحب: که رعایت عدالت در سایر موارد می باشد.
اما...
عدالت در #قسم به چه معناست؟
عدالت در #نفقه به چه معناست؟
#قسم یعنی تقسیم شب ها
و از هر ۴ شب یک شب حق هر کدام از همسران مرد است
اگر مرد ۴ زن داشته باشد واجب است از ۴شب یک شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند.
اگر ۳ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و یک شب اضافه را آزاد است و می تواند نزد هر کدام که خواست بماند یا نزد هیچ کدام نماند.
اگر مرد ۲ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و ۲ شب دیگر اختیار با خودش است. البته برخی مراجع تقلید در مورد دوهمسری میفرمایند چهار شب به طور مساوی بین دو همسر تقسیم میشود.
عدالت در #نفقه یعنی به هر کدام از همسرانش به حسب حال او و در حد شأنش نفقه بدهد و لزوما به معنای تساوی نیست.
با توجه به اینکه عدالت واجبه فقط در #قسم و #نفقه می باشد، رعایت عدالت آنچنان که بعضی ها گمان می کنند سخت نیست اما شایسته است مرد علاوه بر عدالت واجبه، در حد امکان عدالت مستحبه را هم رعایت کند، یعنی در سایر موارد از جمله مجامعت و مسافرت و... هم بین همسرانش به عدالت رفتار کند.
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
👆👆👆
نتیجه یک مطالعه میدانی: زنان بیوه، نیازهای جنسی خود را واضح، اما غیر قابل بیان توصیف کردند... چراااا؟ به جهت محدودیت های اجتماعی...
پ.ن: این مطلب رو باید اون دسته ای از افراد بهش توجه کنند که میگن اگر میخوای به یه بیوه زن و مطلقه زن و پیردختر کمک کنی، برو شماره کارت بانکی ازش بگیر و براش پول واریز کن... باید گفت ای آدم سفیه، نیاز جنسی و عاطفی خیلی مهمتر از نیاز مالی هست... حالا یه عده جاهل به چرایی و چگونگی موضوع تعدد زوجات که متاسفانه منبری هستند، اینطور علیه تعدد زوجات موضع میگیرند بله، اگه میخوای به زنان بازمانده از ازدواج کمک کنی، برو بهشون پول بده...
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal