یکی از فقهایی که قائل به استحباب تعدد زوجات می باشد، مولی احمد نراقی است:
بمنع عدم استحباب تعدّد الزوجات، و إذا استحبّ المتعدّد استحبّت الواحدة بالطريق الأولى
الحاشية على الروضة البهية (للنراقي)، ص: 738
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
اختلاف سنی فرزندان حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام:
امام حسن مجتبی 15 رمضان سال سوم هجری به دنیا آمد.
امام حسین سوم شعبان سال چهارم هجری قمری به دنیا آمد؛ یعنی اختلاف سنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام کمتر از یازده ماه است. ده ماه و هجده روز. البته امام حسین علیه السلام شش ماهه به دنیا آمد. در نتیجه امام حسن چهار ماه و نیم بوده که حضرت زهرا باردار شدن.
ولادت حضرت زینب 5 جمادی الاولی سال 5 هجری
اختلاف سنی حضرت زینب و امام حسین: یک سال و هشت ماه
یعنی امام حسین یازده ماهه و امام حسن یک سال و ده ماهه بودن که حضرت زهرا باردار شدن.
حضرت ام کلثوم هم تاریخ دقیق ولادتش مشخص نیست اما بعضیا گفتن سال ششم هجری بوده
#فرزندآوری
#تکثیر_نسل
#تسبیحات
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
از فقهایی که قائل به استحباب تعدد زوجات است، صاحب جواهر می باشد:
يستحب الزيادة على الواحدة مع الحاجة قطعا، بل و بدونها على الأقوى
جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج29، ص 35
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
دفع #شبهه
#عدالت در #محبت_قلبی شرط نیست
شک نیست که #عدالت در محبتهاى قلبى خارج از قدرت انسان است چه کسى مى تواند محبت خود را که عواملش در بیرون وجود اوست از هر نظر تحت کنترل درآورد؟ به همین دلیل رعایت این نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آیه 129 همین سوره نساء مى فرماید: «و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء و لو
حرصتم؛ شما هر قدر کوشش کنید نمى توانید در میان همسران خود (از نظر تمایلات قلبى) عدالت و مساوات برقرار سازید»
بنابراین محبت هاى درونى مادامى که موجب ترجیح بعضى از همسران بر بعضى دیگر از جنبه هاى عملى نشود ممنوع نیست ، آنچه مرد موظف به آن است رعایت عدالت در جنبه هاى عملى و خارجى است.
تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۵
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
دفع #شبهه
#عدالت در #محبت_قلبی شرط نیست
شک نیست که #عدالت در محبتهاى قلبى خارج از قدرت انسان است چه کسى مى تواند محبت خود را که عواملش در بیرون وجود اوست از هر نظر تحت کنترل درآورد؟ به همین دلیل رعایت این نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آیه 129 همین سوره نساء مى فرماید: «و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء و لو
حرصتم؛ شما هر قدر کوشش کنید نمى توانید در میان همسران خود (از نظر تمایلات قلبى) عدالت و مساوات برقرار سازید»
بنابراین محبت هاى درونى مادامى که موجب ترجیح بعضى از همسران بر بعضى دیگر از جنبه هاى عملى نشود ممنوع نیست ، آنچه مرد موظف به آن است رعایت عدالت در جنبه هاى عملى و خارجى است.
تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۵
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
فلسفه #تعدد_زوجات
تعدد زوجات یک #ضرورت اجتماعى است
قوانین اسلام بر اساس نیازهاى #واقعى بشر دور مى زند نه #تبلیغات ظاهرى و #احساسات رهبرى نشده، مسئله تعدد زوجات نیز از همین زاویه در اسلام مورد بررسى قرار گرفته، زیرا هیچ کس نمى تواند انکار کند که #مردان در #حوادث گوناگون زندگى بیش از زنان در خطر نابودى قرار دارند و در جنگها و حوادث دیگر قربانیان اصلى را آنها تشکیل مى دهند.
و همواره تعداد #زنان در جامعه بیش از مردان است. و تعدد زوجات موجب می شود تا همه زنان دارای همسر باشند.
تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۶ و ۲۵۷
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
فلسفه #تعدد_زوجات
زنانى هستند که همسران خود را به علل گوناگونى از دست مى دهند و معمولا نمى توانند به عنوان همسر #اول، مورد توجه مردان قرار گیرند و اگر مسئله #تعدد_زوجات در کار نباشد آنها باید براى همیشه بدون همسر باقى بمانند همانطور که در مطبوعات مختلف مى خوانیم که این دسته از زنان بیوه با محدود شدن مسئله تعدد زوجات از نابسامانى زندگى خود شکایت دارند و جلوگیرى از تعدد را یک نوع احساسات #ظالمانه درباره خود تلقى مى کنند.
تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۷
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
#ضرورت «فرهنگ سازی تعدد زوجات»:
در کشور ما و جامعه فعلی خودمان بیش از یک میلیون دختر #مجرد بالای 35 سال وجود دارد که دیگر خواستگار ندارند.
این در حالی است که اخیرا یک میلیون دختر ازدواج نکرده #یائسه شدند.
با توجه به نیازهای روحی-عاطفی، عشق به فرزند و #مادر شدن و غرایز جنسی ضربه های سنگینی به ایشان وارد می شود و اگر #سکوت کرده و فریاد #اعتراضشان خاموش است به خاطر #حیا و جو #منفی جامعه نسبت به #تعدد_زوجات است.
اگر عرف و فرهنگ جامعه با فرهنگ دینی منطبق شود، مشکل اکثر ایشان حل خواهد شد.
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
دفع #شبهه
ایجاد فرهنگ #تعدد_زوجات به این معنی نیست که همه مردان را امر به ازدواج دوم و سوم و ... کنیم.
خیر
بلکه منظور از فرهنگ سازی این است که همه مردم:
#اولا ضرورت این امر را دریابند
#ثانیا وقتی در جامعه این امر واقع شد، مرد و زن دوم را تقبیح نکنند و زن اول را دچار نقص و اشکال نپندارند و نگاه ترحم آمیز نسبت به وی نداشته باشند.
#ثالثا با ایجاد فرهنگ ناب اسلامی، کسانی که شرایط ازدواج مجدد را دارند به راحتی اقدام به این امر کنند، بدون اینکه #عرف آن ها را #تقبیح کند.
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ عَمِلَ فِي تَزْوِيجِ حَلَالٍ حَتَّى يَجْمَعَ اللَّهُ بَيْنَهُمَا زَوَّجَهُ اللَّهُ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ كَلِمَةٍ تَكَلَّمَ بِهَا عِبَادَةُ سَنَة
رسول خدا (ص):
هر فردی در ازدواج حلالی بین ۲ نفر اقدام کند تا این که خدا آن ۲ را گرد هم آورد، خداوند او را با حورالعین تزویج کرده و در برابر هر قدمی که وی در این راه برداشته و هر سخن ثوابی که گفته ثواب یک سال عبادت را به او می دهد.(جامع الاخبار، ص ۱۰۲)
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
یکی از فقهایی که قائل به استحباب تعدد زوجات می باشد، مرحوم سید یزدی می باشد:
«الاستحباب لا يزول بالواحدة بل التعدد مستحب أيضا»
استحباب ازدواج، با یک ازدواج از بین نمی رود، بلکه ازدواج متعدد (ازدواج دوم، سوم و چهارم) نیز مستحب است.
العروة الوثقى (للسيد اليزدي)، ج2، ص797
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
از دیگر فقهایی که قائل به استحباب تعدد زوجات می باشد، مرحوم بصری بحرانی است:
«و استحباب النكاح شامل لمن اشتاقت نفسه للنكاح و من لم تشتق نفسه اليه، و هو كذلك ثابت لمن لم يتزوج و لمن تزوج الواحدة و لمن تزوج الأكثر»
كلمة التقوى، ج7، ص5
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal