- اوّلين قاضى در قيامت، وجدان انسان است. «شهدوا على انفسهم انّهم كانوا كافرين»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۵
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3821645218.mp3
1.11M
🎧 صوت #صفحه_۱۵۵
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۸ اعراف
🔥🔥🔥🔥⚜🔥🔥🔥🔥
✍از صحنه هاى تكان دهنده ى #قيامت، گفتگوى دوزخيان با يكديگر، به ويژه با سران و بزرگانى است كه سبب جهنّمى شدن آنان شده اند. به همين جهت آنجا دوستان بى تقوا نيز با هم دشمن مى شوند. «الاخلاّء يومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقين» (95) ، گاهى هم تقاضا مى كنند كه عاملان گمراهى خود را ببينند و پايمالشان كنند. «أرِنَا الّذين اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا» (96) و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خويش مى دانند. «أطعنا سادتنا و كُبرائنا و اضلّونا السبيلا» (97) امّا انسان داراى اختيار و آزادى عمل است و نمى تواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن ديگران اندازد.
#امام_صادق عليه السلام فرمودند: مراد از رهبران «هؤلاء اضلّونا»، رهبران فاسد و ائمّه ى ظلم و جور مى باشد. (98)
در قيامت رهبران جور و پيروان آنها، هركدام دو برابر #عذاب مى شوند، زيرا #قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مى فرمايد: هم رهبران دو برابر كيفر دارند و هم پيروان آنها، «لكلٍ ّ ضِعف» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم ديگران را منحرف كردند، و امّا پيروان آنها نيز براى انحراف خود و براى اينكه با پيروى و حمايت خود به رهبران باطل رونق دادند.
۳۹ و ۴۰ اعراف
🔥🔥🔥🔥⚜🔥🔥🔥🔥
✍ #امام_صادق عليه السلام فرمودند: اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مى شود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مى شود، امّا ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مى برند ناگهان ندا داده مى شود كه «اهبطوا الى السّجّين» آن را به سوى دوزخ پائين بيريد. (99)
«جَمَل»، يا به معناى شتر است، يا طناب ضخيمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مى كنند. امّا در اينجا چون مقصود بيان محال بودن ورود كفّار به بهشت است، معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، مناسب تر است.
در #انجيل_لوقا نيز آمده است: ورود شتر به سوراخ سوزن، آسان تر از ورود سرمايه داران و دولت مردان به ملكوت اعلى است. (100)
شايد بتوان از ظاهر آيه 40 استفاده كرد كه #بهشت در آسمان هاست و براى ورود به بهشت بايد از درهاى آسمانى گذشت. (101)
#حضرت_على عليه السلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان. (102)
بر خلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمين به روى مؤمنان با تقوا باز مى شود، «ولو انّ اهل القُرى آمنوا واتّقوا لَفتَحنا عليهم بركات من السماء والارض» (103) ، درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذيب گر بسته شده و گشوده نمى شود. «لاتُفتّح لهم ابواب السماء...»
-----
99) تفسير مجمع البيان
100) انجيل لوقا، باب 18، آيه 24
101) تفاسير الميزان و كبير
102) تفسير نورالثقلين
103) اعراف، 96
۴۱ اعراف
🔥🔥🔥🔥⚜🔥🔥🔥🔥
#پيامبر صلى الله عليه وآله پس از تلاوت اين آيه فرمودند: #جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائين است كه معلوم نيست طبقات بالا بيشتر است يا طبقات پائين و كافران در ميان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى باشند. همچنين حضرت فرمودند: زيرانداز و روانداز كافران در #قبر، #آتش_جهنّم است. (105)
-----
104) تفسير فى ظلال القرآن
105) تفسير نمونه
🖌نوشتار و صوت 🎤 (7:30 دقیقه)
پرسش:
👈 تفسیر بیت از شعر مولانا: «ای دل پارهپارهام دیدن اوست چارهام - اوست پناه و پشت من تکیه بر این جهان مکن» را بیان نمایید.
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ «مولانا» یعنی «مولای ما» و مولای ما امیرالمؤمنین و امامان علیهم السلام از نسل او میباشند. شهرت حکیم، عارف و شاعر بزرگ و نامی، جلالالدین محمد بلخی، «مولوی» میباشد، نه «مولانا»! و این لفظ را صوفیان و دراویش و ... به کار برده و شایع نمودهاند.
✔️ در این غزل، وی با «دل خود» سخن میگوید؛ دلی که حرم الله و بیت الله میباشد و محبّت حق تعالی در آن نهادینه شده است؛ هر چند که بتهایی در آن نصب کنند؛ و البته دل (قلب) با توجه انسان به دنیا، مظاهر و متاعش و رویکرد به گناهان و توجه به غیر، محجوب میگردد و نیز گاه در شرایطی حجابها را کنار زده و با نور افشانی، تجلی میکند.
✔️ مخاطب در این غزل، همان دل میباشد و این نکتۀ بسیار مهمی است؛ چرا که وقتی گفته میشود: «روح من، دل من، عقل و فکر من، بدن من، خواستههای من، وابستگیها و علایق من، عشق و معشوق من و ...» معلوم میشود که حقیقت وجود هر کسی، همان «منِ» اوست که متفاوت از داراییها و تعلقات او میباشد.
✔️ این غزل، خطاب به دل یا همان جان، یا حقیقت و فطرت آدمی، با این بیت شروع میشود:
📃 دوش چه خوردهای دلا؟ راست بگو نهان مکن
چون خَمُشان بیگنه، روی بر آسمان مکن
بادهٔ خاص خوردهای، نُقل خلاص خوردهای
بوی شراب میزند، خربزه در دهان مکن
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/13451.html
@X_shobhe
🔳 حکم سلام کردن در نماز
🔷 انسان در حال نماز نباید به دیگری سلام کند ولی اگر کسی به او سلام کرد واجب است جواب او را بدهد و باید به گونهای جواب دهد که کلمه سلام مقدم باشد؛ مانند اینکه بگوید: "سلام علیکم" یا "السلام علیکم" و نباید "علیکم السلام" بگوید.
🔹جواب سلام کودک ممیز همانند افراد بالغ واجب است.
📕 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۳۰ و ۳۳۲
🆔 @resale_ahkam