eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
58 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۰ نساء معمولاً ريشه ى ظلم، يا جهل است يا ترس، يا نياز، يا حرص و... ولى خداوند غنى و دانا و منزّه است، پس ظلم نمى كند. به علاوه خداوند خود به عدل و احسان فرمان داده، چگونه ظلم مى كند؟ البتّه پاداش خداوند، چند برابر (ده برابر تا هفتصد برابر) است واين احسان و لطف اوست. - خداوند عادل است ومجازات هاى او عكس العمل كردارهاى خودماست. «ان اللّه لايظلم...» - كيفرهاى الهى مطابق جرم، ولى پاداش هاى الهى چند برابر است. «يضاعف» - خداوند، علاوه بر افزايش حسنات، از جانب خود نيز اجر عظيم مى دهد. «من لدنه اجراً عظيماً»
۴۱ نساء مضمون اين آيه كه گواه بودن رسول خداصلى الله عليه وآله بر اعمال امّت را بيان مى كند، در موارد ديگرى هم آمده است.[278] وقتى ابن مسعود، اين آيه را در ضمن تلاوتش بر پيامبر مى خواند، اشك آن حضرت جارى مى شد.[279] گرچه خداوند نيازى به آوردن شاهد ندارد، ولى انسان به گونه اى است كه هرچه بيشتر حضور شاهدان را حس كند، براى تربيت و تقوايش مؤثّرتر است. كسى كه در تلويزيون براى ميليونها نفر صحبت مى كند، چون همه او را مى بينند، وقتى عطسه اى يا اشتباهى مى كند، بيشتر خجالت مى كشد. به نقل آيات قرآن، شهود در قيامت بسيارند؛ از جمله خداوند،[280] پيامبران، امامان مع[281]صوم،[282] فرشتگان،[283] زمين،[284] زمان،[285] اعضاى بدن[286] و قيامت، روز اقامه ى شاهدان است. «يوم يقوم الاشهاد»[287] سنّت الهى بر آن است كه پيامبر هر امّتى شاهد آنان باشد. پس از رحلت پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نيز بايد كسى كه در صفات، همچون پيامبر است، شاهد بر مردم باشد. امام صادق عليه السلام فرمود: در هر قرنى (زمانى) امامى از ما اهل بيت، شاهد بر مردم است و رسول خدا صلى الله عليه وآله شاهد بر ماست.[288] حضرت على عليه السلام بعد از تلاوت اين آيه فرمود: «هو - محمّد - شهيد على الشهداء و الشهداء هم الرّسل». - پيامبران، اسوه ى مردم در دنيا و شاهد بر مردم در آخرتند. «من كلّ اُمّة بشهيد» - لازمه ى گواه بودن، علم داشتن است، پس انبيا از كارهاى ما آگاهند. «بشهيدٍ» - پيامبر اسلام اشرف انبياست، چون انبيا بر اعمال اُمّت خود گواهند، ولى پيامبر اسلام بر اعمال انبيا گواه است. «جئناك بك على هؤلاء شهيدا»
۴۲ نساء كفّار معصيت كار، پيش از اقامه ى شهود، منكر گناه و فساد خود مى شوند و در پى راه فرارند و مى گويند: «واللّه ربّنا ما كنّا مشركين»[290] به خدا سوگند ما مشرك نبوديم. ولى وقتى گواهان حقايق را گفتند، ديگر جايى براى كتمان نيست. در آيات قرآن، آرزوهاى حسرت بار گناهكاران به اين گونه مطرح است: كاش خاك بودم. كاش در خاك محو بودم. كاش با فلانى دوست نمى شدم. كاش در دنيا اهل تعقّل و فكر بودم. كاش با همان مرگ، فانى شده بودم... - نافرمانى از دستورهاى حكومتى پيامبر، در رديف كفر به خداست. «كفروا و عصوا الرسول» - روز قيامت، روز حسرت و آرزوست. «يودّ... لوتسوّى» - روز قيامت، هيچ سخن و مطلبى پوشيده نمى ماند. «لايكتمون اللّه حديثا»
۴۳ نساء چون تحريم شراب، در صدر اسلام به صورت تدريجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخيل و الاعناب تتّخذون منه سَكراً و رزقاً حسنا»[291] سپس اين آيه نازل شد[292] ونماز در حال مستى را نهى كرد، آنگاه زيان آن را بيش از منافعش دانست، «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للنّاس و اثمهما اكبر من نفعهما»[293] سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پليد و شيطانى نهى شد. «انّما الخمر و الميسر... رجس من عمل الشيطان»[294] در روايات[295] آمده كه از نماز در حالت خواب آلودگى و كسالت و سنگينى پرهيز كنيد. آيات ديگر نيز، نماز از روى كسالت را از نشانه هاى منافقان دانسته است.[296] «غائط» يعنى مكان گود. چون در قديم گودال هايى براى قضاى حاجت فراهم مى كردند، غائط كنايه از رفتن براى تخلّى است. امام صادق عليه السلام فرمود: «صَعيد»، موضع بلندى است كه آب از آنجا جارى شود. ام[297]ام صادق عليه السلام فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد - مقام نماز به حدى رفيع است كه شرابخوار نبايد به آن نزديك شود. «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى» - در نماز، تنها اذكار وحركات كافى نيست، توجّه وشعور لازم است. «حتى تعلموا...» - عبادات ناآگاهانه، بى ارزش است، گرچه تكليف را ساقط مى كند. «حتى تعلموا ما تقولون» - در مسجد، نبايد با حالت جنابت وارد شد. «ولا جنبا...» - در غسل، شستن تمام بدن لازم است. چون در آيه نام عضو خاصّى برده نشده است. «تغتسلوا» - احتمال خطر وضرر، يا تكليف را از انسان برمى دارد و يا سبب تخفيف تكليف مى شود. «و ان كنتم مرضى... فتيمّموا» - در تعبيرات و گفتار، بايد ادب را رعايت كرد. (تعبير برگشت از گودى براى قضاى حاجت و لمس زنان، كنايه از آميزش جنسى است وگرنه تنها لمس سبب وضو نمى شود.)[299] «من الغائط او لامستم النار» - احكام خدا، ترخيص دارد ولى تعطيل ندارد. اگر آب نبود، بايد تيمم كرد. «فلم تجدوا ماءً فتيمّموا» - شرط ارتباط با خدا از طريق نماز، طهارت و پاكى است، وضو يا تيمّم. «فلم تجدوا ماء فتيمّموا» - تيمّم بايد بر خاك پاك باشد. «صعيداً طيّباً» - تخفيف احكام، نمودى از رحمت و مغفرت الهى است. «فلم تجدوا ماءً فتيمّموا... غفوراً رحيماً» - علم به كتاب آسمانى، به تنهايى براى هدايت كافى نيست. «اُتوا نصيباً من الكتاب... يشترون الضّلالة» - آگاهى علماى اهل كتاب از تعاليم الهى ناقص است و همين نقص زمينه ى انحراف مى شود. «نصيباً من الكتاب يشترون الضّلالة» - دانشمندان منحرف، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و در كمين انحراف و گمراهى ديگرانند. «يريدون ان تضلّوا السبيل»
سلام با توجه به مشکل به وجود اومده متأسفانه چند روز مطالب کانال با تغییرات،و کاستی‌هایی خدمت شما ارائه می‌گردد از شما معذرت خواسته تا مشکل را برطرف گردد
۴۴نساء 📔📚📖 ❤️ علم به كتاب آسمانى، به تنهايى براى هدايت كافى نيست. 🪴 آگاهى علماى اهل كتاب از تعاليم الهى ناقص است و همين نقص زمينه ى انحراف مى شود. 🌷 دانشمندان منحرف، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و در كمين انحراف و گمراهى ديگرانند
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_12264569456.mp3
53.57M
🏴السّلام علیک یا اباعبدلله حسین ✍جلسه سوم از مجموعه سخنرانی جذاب و تاثیر گذار به نام 🏴کدام حسین؟ کدام کربلا؟ 🏴 🎙 سخنران و محقق برجسته استاد •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۵ نساء 🍀☘🍀 🦞 ممكن است ما در شناخت دشمن اشتباه كنيم، ولى خداوند دشمنان واقعى ما را بهتر مى شناسد. 💪 ولايت بايد همراه با قدرت و نصرت باشد.
۴۶ نساء 🦚🦥🦚 ✍ يهود با پيچيدن زبانشان و جابجا كردن كلمات و حروف، مسلمانان را تحقير و پيامبر را مسخره مى كردند. 🌴 گناه عدّه اى از يك گروه را نبايد به گردن همه ى آنان انداخت 🐖 توهين به مقدّسات و شكستن حريم ها، حربه ى هميشگى كافران است. 🥀 سرنوشت انسان، نتيجه ى انتخاب و عملكرد خود اوست.
۴۷ نساء 🌱🎋🌱 اصحاب سَبت، يهوديان متخلّفى بودند كه فرمان خدا را مبنى بر تحريم صيد ماهى در روزهاى شنبه نافرمانى كرده و با يك نيرنگ، ماهيان را در روز شنبه حبس و روز يكشنبه صيد مى كردند. آنان به قهر الهى گرفتار شدند و صورت هايشان به شكل بوزينه، مسخ شد. 🤝 در شيوه ى دعوت و تبليغ، بايد به اعتقادات و مشتركاتِ حقّ ديگران احترام گذاشت. 🤛 در برابر افراد لجوج، بايد از اهرم تهديد استفاده كرد 🥀 قهر الهى نسبت به لجوجان، يك سنّت است. 👌 فرمان خداوند، قطعى است
۴۸ نساء 🌿🍁🌿 🐉موضوع شرك، بيش از دويست بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غيرخدا، تحت هر عنوان (بت پرستى، رياكارى، گرايش هاى غير الهى، مادّه گرايى و...) انتقاد شده است. از آنجا كه شرك، خروج از مدار حقّ و بريدن از خدا و پيوستن به ديگرى است، بدون توبه آمرزيده نمى شود، ولى اگر مشرك، دست از شرك بردارد و توبه ى واقعى كند، خداوند مى آمرزد. در آيه 54 سوره ى زمر، مى فرمايد: خداوند، همه گناهان را مى آمرزد، پس از رحمت او مأيوس نباشيد و به درگاهش توبه كنيد. 🍃عوامل بخشش چند چيز است: 1- توبه. 2- انجام نيكى ها. 3- دورى از گناهان كبيره. 4- شفاعت. 5 - عفو الهى. 🪵 شرك، منفورترين گناه و مانع بخشايش الهى است. «لايغفر ان يشرك به» 🌴 بخشايش گناهان، مربوط به اراده ى حكيمانه خداست.
۴۹ نساء 🤍🖤🤍 📝خودستايى و خويشتن را بى عيب دانستن و خود را برگزيده و ممتاز ديدن، مورد نكوهش قرآن است، حضرت على عليه السلام در خطبه ى «همام» يكى از نشانه هاى متّقين را اين مى داند كه هرگاه ستايش شوند، مى هراسد 🐍 كيفرهاى الهى، نتيجه اعمال ناپسند انسان است، نه ظلم خدا.
۵۰ نساء 🪴🍃🪴 خودبرتربينى يهود - كه خود را نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا مى دانستند - بزرگ ترين افترا بر خداست، چون خداوند هيچ كسى را فرزند خويش قرار نداده و همه در نزد او برابرند و امتياز، براى ايمان و تقوى است. در افترا، علاوه بر دروغ، تهمت، ايذاء، ظلم و هتك حيثيّت هم هست. افترا بر خدا روزه را باطل مى كند. 🖤امام باقر عليه السلام فرمود: دروغ، از شرابخوارى بدتر است، ولى افترا از دروغ هم سخت تر است. 🥀 خود را مقرّب درگاه خدا دانستن، افترا بر خدا و مانع رشد است.
۵۱ نساء 💥⭐️☀️ 🤝 پس از جنگ اُحد، جمعى از يهوديان به مكّه رفتند تا بر ضد مسلمانان، با مشركان هم پيمان شوند و براى دلخوشى و اطمينان كفّار، در برابر بت هاى آنان سجده كردند و گفتند: بت پرستى شما از اسلام مسلمانان بهتر است. 🪴 آگاهى ناقص از دين، زمينه ى انحراف است. 🥀 دشمنان، براى مبارزه با اسلام حتّى از عقايد خود دست مى كشند (سجده ى يهود بر بت، به خاطر خشنودى مشركان و هماهنگى بر ضد مسلمانان). 👌 روح لجاجت وعناد، مسير قضاوت را عوض مى كند.
086.mp3
1.45M
🎧 📄  🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
087.mp3
1.51M
📄  🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۲ نساء 🖤 هر اتّحادى عليه حقّ ملعون است. همسويى اهل كتاب با مشركان عليه اسلام سبب لعنت آنان شد. 🥀 پيمان هاى نامقدّس دشمنان عليه حقّ، هرگز به نتيجه ى مطلوب نمى رسد و در برابر اراده ى خدا سودى ندارد. 🪴 منفور خدا، هميشه مغلوب خواهد بود.
۵۳ نساء 🍁🌺🍁 هستند كسانى که اگر به قدرت برسند به اندازه نخ هسته ى خرمايى به اهل بيت عليهم السلام قدرت نخواهند داد. يهود به قدرى انحصار طلبند كه اگر قدرتى به دست آورند، به ديگران نمى دهند. اين معنى، با روحيّه ى بخل و تنگ نظرى يهود، سازگارتر است. 🌴 از قضاوت هاى نابجاى ديگران درباره ى دينتان نگران نباشيد. «ام لهم نصيبٌ» 🐍 دشمنان خود را بشناسيد، كه اگر به قدرت برسند، شمارا به كلّى ناديده مى گيرند. 💪 كسى كه حكومت و قدرت را بدست مى گيرد بايد به فكر رفاه مردم باشد
۵۴ نساء 🖤فرق حسد با بخل؟🪴 👏 حسد از بخل بدتر است. چون در بخل مال خود را نمى بخشد، ولى در حسد از بخششِ ديگرى هم ناراحت است. يهود كه پيشتر مورد لطف و نعمت خدا قرار گرفته اند، چرا از اينكه ديگران به نعمت و قدرتى برسند، از روى حسد، ناراحت مى شوند؟ چرا آل ابراهيم برخوردار باشند و آل محمّد و بنى هاشم، محروم؟ در روايات، اهل بيت فرموده اند: آنان كه مورد حسادت قرار گرفته اند، ماييم. حديث ديگر از حضرت على عليه السلام مى خوانيم كه فرمود: مراد از آل ابراهيم ما اهل بيت پيامبريم 👌حسود، در مقابل اراده ى خدا قد علم مى كند
۵۷ نساء 🥀در تربيت بايد بيم واميد در كنار هم باشد. ايمان و عمل صالح دو شرط اساسى براى ورود به بهشت است. - لطف خدا سريع تر از قهر اوست.
۵۸ نساء 🪴🍁🪴 👌آرى، كليد خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لايق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، رياست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است. امانت سه گونه است: الف: ميان انسان وخدا. (وظايف وواجباتى كه بر انسان تعيين شده است.) ب: ميان انسان و ديگران. (اموال يا اسرار ديگران نزد انسان) ج: ميان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانت است حضرت اميرعليه السلام فرموده است: هر كس خود را در جامعه بر ديگران مقدّم بدارد و پيشوا شود در حالى كه بداند افراد لايق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پيامبر و مؤمنان خيانت كرده است. 👏 هر امانتى صاحبى دارد وهركس لياقت واستعداد كار ومقامى را دارد. 🥀 قاضى و حاكم بايد عادل باشد. «تحكموا بالعدل»
۵۹ نساء 🍁🪴🍁 ✍ اين آيه به وظيفه ى مردم در برابر خدا و پيامبر اشاره مى كند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پيامبر» و «اولى الامر» هرگز مردم در بن بست قرار نمى گيرند. آمدن اين سه مرجع براى اطاعت، با توحيد قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پيامبر و اولى الامر نيز، شعاعى از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از اين دو لازم است. در تفسير نمونه به نقل از ابن عباس آمده است كه وقتى پيامبر اسلام، هنگام عزيمت به تبوك، على عليه السلام را در مدينه به جاى خود نهاد و فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى» اين آيه نازل شد. در آيه قبل سفارش شد كه امانات به اهلش سپرده شود. اين آيه گويا مى فرمايد: اين سپردن به اهل، در سايه اطاعت از خدا و رسول و اولى الامر است. تكرار فرمانِ «اطيعوا» رمز تنوّع دستورهاست. پيامبر گاهى بيان احكام الهى مى كرد، گاهى دستور حكومتى مى داد ودو منصب «رسالت» و«حكومت» داشت. قرآن گاهى خطاب به پيامبر مى فرمايد: «انزلنا اليك الذّكر لتبيّن للناس ما نزل اليهم» آنچه ر[314]ا نازل كرده ايم براى مردم بيان كن. و گاهى مى فرمايد: «لتحكم بين الناس بما اراك اللّه»[315] ميان مردم بر اساس قوانين الهى، حكومت و قضاوت كن. قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لاتطع» و «لاتتّبع» مى دهد. بنابراين موارد «اطيعوا» بايد كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول قرار نگيرد. در آيه اطاعت از اولى الامر مطرح شده است، ولى به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلكه تنها مرجع حلّ نزاع، خدا و رسول معرفى شده اند. و اين نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى الامر و مصداق آن نيز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه كنيد كه در روايات نبوى، اولى الامر اهل بيت پيامبر معرفى شده اند.[316] حسين بن ابى العلاء گويد: من عقيده ام را درباره ى اوصياى پيامبر واينكه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق عليه السلام عرضه كردم، حضرت فرمود: آرى چنين است، اينان همان كسانى هستند كه خداوند درباره ى آنان فرموده: «اطيعوا اللّه...» و همان كسانى اند كه درباره ى آنها فرموده: «انمّا وليّكم اللّه... و هم راكعون»[317] حضرت على عليه السلام در خطبه 125 نهج البلاغه و عهدنامه مالك اشتر فرمودند: مراد از مراجعه به خدا و رسول، مراجعه به آيات محكمات وسنّتى كه همه بر آن اتّفاق داشته باشند. حضرت على عليه السلام فرمود: هر حاكمى كه به غير از نظر اهل بيت معصوم پيامبرعليهم السلام قضاوت كند، طاغوت است 💐 اطاعت از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ايمان باشد. 🌝 نام اولى الامر در كنار نام خدا و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى بايد از قداست والايى برخوردار باشد. «اطيعواالرسول و اولى الامر» 🌱 يكى از وظايف حكومت اسلامى ايجاد وحدت و حل تنازعات است 🌴 دين كامل بايد براى همه ى اختلاف ها، راه حل داشته باشد. 🌳 پذيرش فرمان از حكومت هاى غير الهى و طاغوت، حرام است. 🎄 اگر همه ى فرقه ها، قرآن و سنّت را مَرجع بدانند، اختلاف ها حل شده، وحدت و يكپارچگى حاكم مى شود. 🌵 مخالفان با احكام خدا و رسول و رهبران الهى، بايد در ايمان خود شك كنند