eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
58 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۷ نساء 🌹 شرايط قبولى توبه:🌹 الف: گناه، از روى نادانى وبى توجّهى به عواقب گناه باشد، نه از روى كفر و عناد. ب: زود توبه كند، پيش از آنكه گناه او را احاطه كند، يا خصلت او شود، يا قهر و عذاب الهى فرا رسد. امام صادق عليه السلام فرمود: هر گناهى كه انسان مرتكب شود گرچه آگاهانه باشد در حقيقت جاهل است، زيرا خود را در خطر قهر الهى قرار داده است - پذيرفتن توبه ى واقعى، از حقوقى است كه خداوند براى مردم، بر عهده ى خودش قرار داده است. - علمى كه در برابر هوس ها وغرائز پايدار نباشد، جهل است. - تا گناه زياد نشده، توبه آسان است. - خداوند، گناهكاران را به توبه ى فورى تشويق مى كند. - سرعت در توبه، كليد قبولى آن است. - توبه بايد واقعى باشد، اگر تظاهر به توبه كنيم خدا مى داند. - پذيرش عذر گناهكاران بى عناد، مطابق با حكمت است.
۱۸ نساء ⚜🍁⚜ 👌 چند نکته طلایی درباره توبه: - توبه در حال اختيار و آزادى ارزش دارد، نه در حال اضطرار يا مواجهه با خطر. - اصرار بر گناه، توفيق توبه را از انسان مى گيرد. - توبه رانبايد به تأخير انداخت. چون زمان مرگ معلوم نيست و توبه هنگام معاينه ى مرگ، پذيرفته نمى شود - هنگام خطر ومرگ، فطرت خداشناسى انسان آشكار مى شود. - كافر مردن و بد عاقبتى، همه ى اعمال نيك و از جمله توبه را تباه و حبط مى كند.
🔅🔅🔅 ⁉️ ایا همسر فرد متوفی هم به ارث برده می شود؟! بر خلاف سنّت جاهليّت، كه گاهى زن نيز به ارث برده مى شد، ممكن است آيه اشاره به اين باشد كه تنها اموال قابل ارث است و همسرِ متوفّى، ارثِ كسى نيست. او خودش مى تواند بعد از فوت شوهرش، همسر ديگرى انتخاب كند. - اسلام، مدافع حقوق زن است. - باز پس گرفتن مهريه با زور، حرام است. - تنها در صورتى كه زن در معرض بى عفّتى باشد، مرد حقّ سخت گيرى دارد. - با زنان بايد خوش رفتارى كرد. - مرد، سنگ زيرين آسياى زندگى است و بايد با خوشرفتارى، بر سختى ها شكيبا باشد. - بسيارى از خيرات، در لابلاى ناگوارى هاى زندگى است. - حلّ مشكلات خانواده و داشتن حلم و حوصله، براى سعادت فرزندان، بهتر از جدايى و طلاق است. - هميشه خير و شرّ ما همراه با تمايلات ما نيست، چه بسا چيزى را ناخوشايند داريم، ولى خداوند خير زياد در آن قرار داده باشد. زيرا انسان به همه ى مصالح خويش آگاه نيست.
🍀 داستان آیه مباهله: مباهله يعنى توجّه و تضرّع دو گروه مخالف يكديگر، به درگاه خدا و تقاضاى لعنت و هلاكت براى طرف مقابل كه از نظر او اهل باطل است. در تفاسير شيعه و سنى و برخى كتب حديث و تاريخ مى خوانيم كه در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا صلى الله عليه وآله مأمور تبليغ اسلام در منطقه نجران از بلاد يمن شدند. مسيحيانِ نجران نيز هيئتى را به نمايندگى از سوى خود براى گفتگو با پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله به مدينه گسيل داشتند. با وجود گفتگوهايى كه ميان آنان و پيامبر صلى الله عليه وآله ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانه جويى كرده و در حقّانيّت اسلام ابراز ترديد مى كردند. اين آيه نازل شد و خطاب به پيامبر فرمود: به كسانى كه با تو محاجّه و جدال كرده، و از قبول حقّ شانه خالى مى كنند، بگو: بياييد با فراخواندن فرزندان و زنان و خودمان، خدا را بخوانيم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگويان نفرين كنيم و هر نفرينى كه دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مى شود كه راه او باطل است و با اين وسيله به اين گفتگو و جدال پايان دهيم. هنگامى كه نمايندگان مسيحيان نجران، پيشنهاد مباهله را از رسول اكرم صلى الله عليه وآله شنيدند، به يكديگر نگاه كرده و متحيّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در اين باره فكر و انديشه و مشورت كنند. بزرگِ نصارى به آنها گفت: شما پيشنهاد را بپذيريد و اگر ديديد كه پيامبر با سر وصدا و جمعيّتى انبوه براى نفرين مى آيد، نگران نباشيد و بدانيد كه خبرى نيست، ولى اگر با افراد معدودى به ميدان آمد، از انجام مباهله صرف نظر و با او مصالحه كنيد. روز مباهله، آنها ديدند كه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله همراه با دو كودك و يك جوان و يك زن بيرون آمدند. آن دو كودك، حسن و حسين عليهما السلام و آن جوان، علىّ بن ابى طالب عليهما السلام و آن زن فاطمه ى زهراعليها السلام دختر پيامبر صلى الله عليه وآله بودند. اُسقف مسيحيان گفت: من چهره هايى را مى بينم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده مى شود. اگر اين افراد نفرين كنند، يك نفر مسيحى روى زمين باقى نمى ماند. لذا از مباهله اعلام انصراف كرده و حاضر به مصالحه شدند. اين ماجرا، علاوه بر تفاسير شيعه، در منابع معتبر اهل سنّت نيز آمده است. روز مباهله، بيست وچهارم يا بيست و پنجم ماه ذى الحجّه بوده و محل آن در روزگار پيامبر صلى الله عليه وآله در بيرون شهر مدينه بوده كه اكنون داخل شهر قرار گرفته و در آن محل، مسجدى به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. بر اساس روايتى در تفسير الميزان، دعوت به مباهله مخصوص نصارى نبوده و پيامبر صلى الله عليه وآله از يهوديان نيز براى مباهله دعوت كردند. مباهله، خاصّ زمان پيامبرصلى الله عليه وآله نبوده است، بلكه براساس برخى از روايات، ديگر مؤمنان نيز مى توانند مباهله كنند. سؤال: در اين ماجرا تنها فاطمه زهراعليها السلام حضور داشت، پس چرا قرآن كلمه ى جمع «نسائنا» را بكار برده است؟ پاسخ: در قرآن مواردى است كه خداوند از يك نفر به صورت «جمع» ياد مى كند، مانند آيه 181 سوره آل عمران كه يك نفر از روى توهين گفت: خدا فقير است، ولى آيه به صورت جمع مى فرمايد: «الّذين قالوا انّ اللّه فقير» چنانكه قرآن درباره حضرت ابراهيم عليه السلام مى فرمايد: ابراهيم يك امّت است، با آنكه يك نفر بيشتر نبود. گرچه پيامبر مى توانست خود شخصاً نفرين كند وكارى به علىّ، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام نداشته باشد، ولى خدا و رسول، با اين عمل به ما فهماندند كه اين افراد، ياران و شريكان رسول خدا در دعوت به حقّ و هدف او هستند و همراه او آماده ى استقبال از خطر بوده و تداوم گر حركت او مى باشند. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: سوگند به كسى كه مرا پيامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام مى گرفت، آن وادى آتش را بر آنان فرو مى ريخت. تفسير مجمع البيان ؛ مناقب ابن مغازى، ص 263. صاحب تفسير الميزان در جلد سوّم صفحه 257 آورده است كه ماجراى مباهله را 51 نفر از صحابه به اتّفاق نظر نقل كرده اند. تفاسير كبير، آلوسى ومراغى ذيل آيه، در كتاب الكامل ابن اثير جلد دوّم صحفه 293، مستدرك حاكم جلد سوّم صفحه 150، مسند احمد حنبل جلد اوّل صفحه 185 و همچنين تفاسير روح البيان، المنار و ابن كثير و بسيارى از منابع شيعى و سنّى ديگر، اين واقعه را ضبط و نقل كرده اند. در كتاب اِحقاق الحق جلد سوّم صفحه 46 نيز نام شصت نفر از بزرگان اهل سنّت را آورده است كه همگى گفته اند: اين آيه در عظمت پيامبر و اهل بيت عليهم السلام اوست. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۴ ذیحجه روز مباهله گرامی باد.💐 ➊ روز عید بزرگ مباهله ➋ سالروز بخشش انگشتر در رکوع و نزول آیه ولایت انما ولیکم... (آیه ۵۵، سوره مائده) ➌ سالروز نزول آیه تطهیر و صدور حدیث شریف کساء در جریان مباهله ➍ سالروز نزول سوره مبارکه انسان (هل اتی) در شان پنج تن آل عبا علیهم السلام می‌باشد. اعمال روز مباهله : ➊ غسل ➋ صدقه دادن ➌ هفتاد بار استغفار ➍ زیارت امیرالمومنین ➎ خواندن دعای مباهله ➏ دورکعت نماز مثل نماز عید غدیر ➐ زیارت جامعه کبیره که از همه مناسبتر است. مباهله‌راازیادنبریم
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
081.mp3
1.15M
🎧 📄  🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۰ نساء ♥☑♥ ★به زن اول ظلم نکنید★ «قِنطار» به معناى مال زياد است كه مانند پل و قنطره وسيله ى بهره بردارى است. در دوران جاهليّت، بعضى كه مى خواستند همسر ديگرى بگيرند، به همسر اوّل تهمت مى زدند تا او در فشار قرار گيرد و مهر خود را ببخشد تا شوهر طلاقش دهد، سپس شوهر از همان مهرِ برگردانده شده، همسر ديگرى مى گرفت. آيه، اين سنّت جاهلى را نكوهش مى كند. - ازدواج مجدّد از نظر اسلام مجاز است. - طلاق، به دست مرد است. - مهريه زياد، اشكالى ندارد، گرچه سفارش به مهريه كم شده است. - مالكيّت انسان در چهارچوب قوانين الهى محدوديّت ندارد. - اسلام، حامى حقوق زن است و ازدواج دوّم را به قيمت ضايع كردن حقّ همسر اوّل منع مى كند. - زن، حقّ مالكيّت دارد و مهريّه، بى كم وكاست بايد به او تحويل شود. - اگر شخصى به حقّ، مالك شد، نمى توان مالش را اگرچه زياد باشد از او گرفت. - يكى از بدترين انواع ظلم، گرفتن مال مردم، همراه با توجيه كردن و تهمت زدن و بردن آبروى آنان است.
۲۱ نساء 🍀🌸🍀 👌 بحث شیرین مهریه👇 - در نهى از منكر بايد از عواطف انسانى هم بهره گرفت. شما كه مدّتها با همسر خود روابط كامل داشته و كامياب شده ايد چرا اكنون مهريه او را به ناحقّ پس مى گيريد - هنگام ناراحتى هاى زندگى، بايد به ياد لذّت هاى قبل آن بود. - در بيان امور مربوط به زناشويى، ادب را مراعات كنيم. - مهريّه حقّى است براى زنان كه در برابر هم خوابى تعيين شده است. - عقد ازدواج، يك ميثاق محكم است. - پس گرفتن مهريه پيمان شكنى است.
۲۲ نساء 🌹✅🌹 ★حرمت ازدواج با محارم در قرآن ★ از رسوم جاهلى آن بود كه هرگاه شخصى از دنيا مى رفت، فرزندان او با نامادرى خود (همسر پدر) ازدواج مى كردند. يكى از انصار به نام ابوقيس از دنيا رفت. فرزندش به نامادرى خود پيشنهاد ازدواج كرد. آن زن گفت: بايد از پيامبر كسب تكليف كنم. چون پرسيد اين آيه نازل شد وازدواج با «زن پدر» را ممنوع كرد. - اسلام دين فطرت است. چون انسان طبعاً از ازدواج با مادر و نامادرى متنفّر است، در اسلام حرام شده است - «زن پدر»ها به منزله ى مادرند. پس به جاى كينه و ناسازگارى، بايد نسبت به فرزندان «مادرى» كنند. - فرزندان بايد حريم پدر را در ازدواج حفظ كنند. - فرزندان، به زن پدر، به ديد «مادر» بنگرند - ازدواج با نامادرى، راه ازدواج با ساير محارم را نيز باز مى كند.
۲۳ نساء ❌🔥❌ 🌵با چه کسانی نمی شود ازدواج کرد؟! در اين آيه گروه هايى از زنان كه به انسان محرمند و ازدواج با آنان حرام است، ذكر شده است. محرميّت و حرمت ازدواج از سه راه حاصل مى شود: 1- ولادت (ارتباط نسبى) 2- ازدواج (ارتباط سببى) 3- شيرخوارى (ارتباط رضاعى) تحريم ازدواج با محارم در اديان پيشين نيز بوده است ازدواج با غير محارم، عامل گسترش ارتباط خانواده ها است. ازدواج همزمان با دو خواهر، معمولاً آنان را به حسادت و رقابت شخصى و جنسى مى كشاند و علاقه هايشان به عداوت مى انجامد. شايد نهى به اين خاطر باشد. - اختيار حرام و حلال كردن همه چيز (مأكولات، مشروبات، معاملات و منكوحات...) تنها براى خداست. - شير مادر، همچون تولّد از مادر، يكى از اسباب محرميّت است. در انتخاب دايه دقّت كنيم. - به دخترانى كه از شوهر قبلىِ زن شما هستند و در خانه شما زندگى مى كنند، به چشم دختر خود نگاه كنيد و مربّى آنان باشيد.
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
082.mp3
1.32M
🎧 📄  🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۴ نساء 🍀🌸🍀 👌هر آنچه درباره ازدواج موقت می خواهید بدانید👇 جمله ى «فمااستمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اُجورهنّ» به فرموده اهل بيت عليهم السلام واكثر تفاسير اهل سنّت، مربوط به ازدواج موقّت است كه خليفه دوّم آن را حرام كرد، با آنكه كسى حقّ تحريم حكم خدا را ندارد. واگر حرام نمى شد به گفته روايات،[258] كسى مرتكب زنا نمى شد مگر افراد شقىّ. ازدواج موقّت يك طرح صحيح است و دنيا بخاطر نداشتن آن، زنا را آزاد كرده است. ازدواج موقّت يك ضرورت اجتماع است و در روايات اهل سنّت مى خوانيم، جواز مُتعه به خاطر دورى از همسر و بروز جنگ ها بوده كه الآن نيز همان شرايط موجود است. مُتعه طرحى براى حل اين مشكل اجتماعى و جلوگيرى از فساد است وتا قيامت هم جنبه شرعى دارد. دستاويز بعضى اين است كه در قرآن موضوع عدّه و ارث و حفظ فروج، نسبت به ازدواج مطرح است و متعه ازدواج نيست. ولى پاسخ ما اين است: اوّلاً نام ازدواج به متعه هم گفته مى شود، و ثانياً در متعه هم عدّه لازم است وفقط قانون ارث زن از مرد يا بالعكس، در متعه استثنا شده است. چند پرسش: ❓ آيا ازدواج موقّت نقابى بر چهره ى فحشا نيست؟ پاسخ: خير، زيرا: الف: در ازدواج موقّت زن فقط در اختيار يك نفر است. ب: حداقل چهل و پنج روز بايد عدّه نگاه دارد. ج: مولود مُتعه همچون مولود همسر دائمى است. ❓آيا مردان هوسباز از اين قانون سوء استفاده نمى كنند؟ پاسخ: ممكن است از هر قانون مفيد و ضرورى افرادى سوء استفاده كنند. مگر از انگور شراب نمى سازند؟ مگر زمانى كه بعضى از سفر حج سوء استفاده كردند، بايد منكر سفر حج شد؟ ❓ تكليف فرزندان مُتعه چيست؟ پاسخ: در حقوق و ارث و امثال آن، هيچ فرقى با فرزندان همسر دائم ندارند - براى ازدواج، نبايد سراغ زنان شوهردار رفت. - حرام بودن ازدواج با محارم و زنان شوهر دار و جمع ميان دوخواهر، از احكام ثابت، قطعى و تغيرناپذير الهى است. - صرف بودجه در مسير بى عفّتى وفحشا حرام است. - ازدواج موقّت، شرعى است و مهريه زن بايد پرداخت شود. - در مهريه، رضايت طرفين شرط است. - بعد از پايان مدّت در ازدواج موقّت، مى توان مدّت يا مهريه را با رضايت طرفين تمديد و اضافه كرد. - ازدواج موقّت و احكام و قوانين ازدواج، برخاسته از علم و حكمت خداوند است. 👇👇👇
👆👆👆 در ميان کنیزان زنان برجسته ى بسيارى بوده اند كه صاحب كمالات بوده و به همين جهت برخى اولياى خدا آنان را به همسرى گرفته و از آنان صاحب فرزندانى بزرگ شده اند. 🌺 در اسلام، براى موضوع ازدواج، بن بست نيست ⚜ قانونگذار بايد به نيازهاى طبيعى افراد جامعه از يك سو و فشارهاى اقتصادى آنان از سوى ديگر توجّه داشته باشد. 🍁 ايمان، شرط اساسى در هر ازدواجى است. 🍀 ايمان ظاهرى براى ازدواج كافى است، ما مأمور به باطن نيستيم. 🌹 مهريه را به خود كنيز بدهيد. حقوق اقتصادى و اجتماعى بردگان بايد مراعات شود. 🌸 ميزان مهريه بايد بر اساس عُرف و شئون زن باشد. 🌾 شرطِ بقاى ازدواج، پاكدامنى، دورى از فحشا و روابط نامشروع است ❤️ فراهم آوردن ازدواج هاى سهل و آسان در جامعه، راه جلوگيرى از مفاسد جنسى است
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
083.mp3
1.38M
🎧 📄  🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۷ نساء 🍀🌸🍀 آزادى هاى جنسى در ديد اوّل، نوعى لذّت و كامجويى است، ليكن با توجّه به عوارض فردى و اجتماعى آنها، بزرگ ترين سقوط و انحراف است. بى بند وبارى، جسم را ذوب، فكر را مشغول، اموال را تباه و اطمينان را سلب مى كند. ميل به تشكيل خانواده را از بين مى برد، فرزندان نامشروع به جامعه تحويل مى دهد، امراض مقاربتى و روانى به ارمغان مى آورد و در يك كلمه، آزادى جنسى، بزرگ ترين اسارت ها را به دنبال دارد. ♥- محدوديّت ها و قيودى كه در ازدواج مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعه ى بشرى است. ★- در مسير شهوترانان گام ننهيد و از آنان تقليد نكنيد، كه دشمن شمايند. ☑- هوسبازان بى بند و بار، به چيزى جز غرق شدن شما در شهوات، قانع نمى شوند و مى خواهند شما رفيق راهشان باشيد. 🍀- اخلاق جنسى در اسلام، معتدل و دور از افراط و تفريط است، ولى هوس پرستان راه افراطى را براى شما مى خواهند. ✅- در انتخاب راه دقّت كنيم. در آيه دوبار كلمه «يُريد» به كار رفته است؛ يك اراده از خداى عليم حكيم و يك اراده از هوسبازان بدخواه. به سراغ كدام اراده ها مى رويم.
۲۸ نساء 🌺🍁🌺 در اين سه آيه اخير، گوشه اى از الطاف خداوند در امر ازدواج پى در پى نقل شده است. خداوند احكام را براى شما بيان مى كند، «ليبيّن لكم» راه نشان مى دهد، «يهديكم» لطف خود را به شما برمى گرداند، «يتوب عليكم» و بر شما آسان مى گيرد، «يخفّف عنكم» و اين همه به خاطر آن كه انسان در برابر طوفان غرايز، ناتوان، و قدرت صبر و خوددارى او اندك است. ⚜ اسلام، دين آسانى است و بن بست ندارد. - ✅ تكاليف دينى، براساس توان وطاقت انسان است. ❌ مشكل تراشى در ازدواج، خلاف خواست خداست. 🍀 پيروى و پايبندى شما در احكام ازدواج، زمينه ى سبكبارى و دورماندن جامعه از آفات و مشقات است. 🌹 انسان در برابر غريزه ى جنسى ضعيف است.
۲۹ نساء ♨️📛♨️ ⭕️ ای وای بر حرام خواران 👇 رمز اينكه نهى از قتل، «لاتقتلوا» بدنبال نهى از حرام خورى، «لاتأكلوا» آمده است، شايد آن باشد كه سيستم اقتصادى ناسالم، زمينه ى قيام محرومان عليه زراندوزان و بروزدرگيرى ها و پيدايش قتل و هلاكت جامعه است. امام صادق عليه السلام به هنگام تلاوت اين آيه فرمود: كسى كه قرض بگيرد و بداند كه نمى تواند بازپرداخت كند، مال باطل خورده است. امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مسلمانى به تنهايى وارد منطقه كفّار شد و كشته شد، خودكشى كرده است 🪐 مالكيّت فردى محترم است و تصرّف در اموال ديگران، جز از راه معاملات صحيح و بر اساس رضايت، حرام است. 🌴 جامعه، داراى روح واحد و سرنوشت مشترك است. اموال ديگران را همچون اموال خودتان محترم بدانيد. 🌒 هر نوع تصرّفى كه بر مبناى «حقّ» نباشد، ممنوع است. 🪴 داد و ستدها بايد با رضايت طرفين باشد، نه با اجبار واكراه 🌏 جان انسان محترم است، لذا خودكشى ويا ديگركشى حرام است. 🌻 احكام و مقرّرات اسلام پرتوى از رحمت خداوند است.
۳۰ نساء 🔥❌🔥 امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس به عمد خودكشى كند، براى هميشه در دوزخ است. آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند 🌹 كارهايى كه از سر ظلم و عدوان از انسان سر نزند، قهر الهى ندارد. ⚜ قصد وانگيزه، نقش اصلى را در كيفر يا پاداش دارد.
۳۱ نساء ☄🔥☄ ✍ تقسیم بندی گناهان 👇 از اين آيه استفاده مى شود كه گناهان، دو نوعند: 1⃣ صغيره 2⃣ كبيره. در آيه ى 49 سوره ى كهف نيز مى خوانيم كه مجرمان در قيامت، با ديدن پرونده ى اعمال خود مى گويند: اين چه نامه ى عملى است كه هيچ گناه كوچك و بزرگى را فروگذار نكرده است. «لا يغادر صغيرةً و لا كبيرةً» از امام كاظم عليه السلام سؤال شد كه در اين آيه خداوند وعده ى بخشش گناهان کوچک را در صورت دوری کردن از گناهان بزرگ داده است، پس شفاعت براى كجاست؟ امام فرمودند: شفاعت براى اهل كبائر امّت است. گناه كبيره، طبق روايات، آن است كه خداوند وعده ى آتش به انجام دهنده اش داده است.شايد وعده آتش در آيه قبل براى قتل يا خودكشى و تجاوز به مال مردم اشاره به همين باشد كه نمونه گناهان كبيره اى كه وعده عذاب داده شده، تجاوز به مال و جان مردم است. تعداد گناهان كبيره در روايات، متعدّد و مختلف است و اين به خاطر آن است كه كبائر نيز درجاتى دارند و به بعضى از گناهان «اكبرالكبائر» گفته شده است. ـ🌸 كسانى كه اصول فكرى و عملى آنان صحيح است، بايد نسبت به تخلّفات جزئى آنان، گذشت كرد. 🌾 پاداش كسانى كه گناهان بزرگ را ترك مى كنند، آن است كه خداوند از گناهان كوچكشان بگذرد 🔥 تا از گناهان كبيره و صغيره پاك نشويم، به بهشت نخواهيم رفت.
۳۲ نساء 🔵🟣⚫️ ۱- ریشه های حرام خوارای ۲- عدالت باید عین تساوی باشد؟ 🔰 آيات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، اين آيه به ريشه ى حرام خوارى اشاره مى كند كه طمع، آرزو و رقابت است. عدالت، غير از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش است و گاهى ظلم. مثلاً اگر پزشك به همه مريض ها يك نوع دارو بدهد، يا معلّم به همه شاگردان يك نوع نمره بدهد، هست، امّا نيست. عدالت، آن است كه به هر كس بر اساس استحقاقش بدهيم، گرچه موجب تفاوت شود، زيرا تفاوت گذاشتن بر اساس لياقت ها و كمالات حقّ است، امّا تبعيض باطل است. تبعيض آن است كه بدون دليل و براساس هواى نفس يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم، ولى تفاوت آن است كه بر اساس معيارها يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم. بنابراين بايد آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى يكسان بودن همه چيز و همه كس نابجاست. اعضاى يك بدن و اجزاى يك ماشين از نظر جنس و شكل و كارايى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حكيمانه است. اگر خداوند، همه را يكسان نيافريده، طبق حكمت اوست. بنابراين در امورى كه به دست ما نيست، مثل جنسيّت، زيبايى، استعداد، بيان، هوش، عمر و... بايد به تقسيم و تقدير الهى راضى بود. ما كه خدا را عادل و حكيم مى دانيم، اگر در جايى هم دليل و حكمت چيزى را نفهميديم نبايد و جاهلانه همراه با سوءظن يا توقّع نابجا به خداوند حكيم داشته باشيم و يا بر دارندگان اين نعمت ها حسد ورزيم، چرا كه با فزونى هر نعمتى، مسئوليّت بيشتر مى شود و با آمدن هر نعمتى، غم از دست دادنش همراه است. اين حقيقت را در مى خوانيم. در موارد اختيارى، بايد با كوشش و تلاش و پرهيز از كسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و كثرت و استقلال رسيد و اجازه ى استثمار و استعمار به ديگران نداد و در مواردى كه بدست ما نيست، بايد تفاوها را دليل رشد و آزمايش و تحرك و تعاون و پيوستگى جامعه دانست، زيرا كه اگر همه مردم داراى امكانات يكسان باشند، صفات انسانى از قبيل سخاوت، شجاعت و ايثار در انسان رشد نمى كند. انسان در لابلاى فراز و نشيب ها خود را نشان مى دهد، حركت مى كند و با ديگران به خاطر نيازش پيوند مى خورد. امام صادق عليه السلام در پاسخ از آيه فرمودند: كسى به همسر و فرزند ديگران چشم داشت نداشته باشد، ولى همانند آن را از خداوند بخواهد. زمانى كه اين آيه نازل شد، اصحاب پيامبراكرم گفتند: مقصود از فضل در «واسئلوا اللّه من فضله» چيست؟ پيامبرصلى الله عليه وآله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در ميان مردم از طريق حلال تقسيم كرده وحرام را نيز عرضه كرده است. كسى كه حرام را تحصيل كند، به همان اندازه از خود كاسته است وبرحرام مورد محاسبه قرار مى گیرد 🖇 به داده هاى الهى راضى باشيم و حسودانه، آرزوى برتريهاى ديگران را نداشته باشيم. 🔗 در اسلام مسائل اقتصادى واخلاقى بهم آميخته است. 📊 تبعيض ها وبرترى هاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترى هاى خداداد، جداست. 🎏 تفاوت هاى زن و مرد از نظر خلقت و طبيعت، از نمونه هاى برترى دادن خداوند در آفرينش است ⚖ هر يك از زن و مرد، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند. 🌾 به جاى تمنّاى آنچه ديگران دارند، در پى كسب وتلاش باشيم 🌸 انسان، تنها مالك بخشى از دست رنج خود است. «ممااكتسبوا» بخش ديگر سهم فقرا و حكومت اسلامى است. ✅ هم كار، هم دعا. 🌹 به جاى چشمداشت به داشته هاى ديگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشيد. 👌 به خصلت ها جهت صحيح بدهيم. آرزو در انسان هست، امّا جهت اين آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهيم، نه سلب نعمت از ديگران. 🍀 اگر خداوند، چيزى به كسى داد يا از او گرفت، حكيمانه و آگاهانه است.
۳۳ نساء 🌳🌴🌳 ✍جمله ى «عقدت ايمانكم» اشاره به قراردادهاى است كه پيش از اسلام، ميان دو نفر برقرار مى شد و اسلام، با اندكى تغيير، آن را پذيرفت و نامش در كتب فقهى، «ضمان جريره» است. متن قرارداد به اين صورت بوده كه دو نفر پيمان ببندند در زندگى، همديگر را يارى كنند و در پرداخت غرامت ها، كمك هم باشند و از هم ارث برند. (چيزى شبيه قرارداد بيمه در امروز)، كه اگر خسارتى بر يكى وارد شد، هم پيمان او، ديه ى آنرا بپردازد. اسلام اين قرارداد را پذيرفت، ولى ارث بردن از ديگرى را مشروط به آن كرد كه انسان وارثى نداشته باشد. امام رضاعليه السلام درباره ى معناى «و الذين عقدت ايمانكم» فرمودند: مقصود پيمانى است كه مردم با رهبران الهى و معصوم بسته اند. 🌸🌸 تعيين ميزان ارث، به فرمان خداست. 🌹 خويشان نزديك تر، در ارث بردن اولويّت دارند. ✅ انسان حقّ دارد در شرايطى مالكيّت خود را از طريق پيمان و قرارداد به ديگرى واگذار كند 🍀 تعهّدات انسان در زمان حياتش، پس از مرگ، محترم است. ★ وفاى به پيمان و عهد، واجب است ♥ بدهكاران بايد براى پرداخت بدهى، به سراغ طلبكاران بروند.
هدایت شده از اهل بیت مدیا
نماهنگ روزهای دلواپسی.mp3
5.39M
🔊 | تنظیم 📝 روزهای دلواپسی 👤 کربلایی‌مسعود ▫️ ؛ ۱۴۰۳ رسانه اهل‌بیت‌مدیا @AhleBeytMedia