eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1هزار عکس
271 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۸ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 يكى از فرمان هاى چهارگانه اى كه حضرت على عليه السلام در حج سال نهم هجرى به مشركان ابلاغ كرد اين بود كه از سال آينده، حقّ ورود به مسجدالحرام را ندارند.- شرك، پليدى است. «نجس» پاكى واقعى در سايه ى ايمان است 🌾 - در احكام دين بايد قاطعانه عمل كرد، نه با تعارف. «انّما المشركون نجس» 🌾 - همه ى زمين ها از نظر قداست، يكسان نيستند. «فلايقربوا المسجدالحرام» 🌾 - تنگناهاى اقتصادى و فشارهاى مالى، ما را نسبت به دينمان بى تعهّد نسازد. «ان خفتم عيلةً 🌾 - رزق ما به دست ديگران (مسافران و جهانگردان) نيست، بلكه به دست خداست. «يغنيكم اللَّه» 🌾
۲۹ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 در آيات قبل، سخن از پليد بودن مشركان و نبرد با آنان بود، در اين آيه شيوه ى برخورد با اهل كتاب را بيان مى كند كه يكى از دو راه در پيش آنان است: جنگ، يا پرداختِ جزيه. همان گونه كه مسلمانان با پرداخت خمس و زكات، به دولت اسلامى كمك مى كنند و از مزاياى امنيّت و خدمات بهره مند مى شوند، اهل كتاب نيز با پرداخت مبلغى به نام جِزيه، بودجه اى را كه صرف آنها مى شود، تا حدّى تأمين مى كنند. مقدار جزيه را نيز رهبر مسلمين تعيين مى كند. البتّه بايد به اندازه اى باشد كه پرداخت آن براى اهل كتاب سنگين باشد. «وهم صاغرون» امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مقدار جزيه كم باشد، در پرداخت تفاوتى در روحيّه ى آنان حاصل نشده و احساس حقارت نمى كنند. [37] با اينكه اهل كتاب، به خدا و قيامت ايمان دارند، ولى در آيه آنان را نسبت به خدا و قيامت بى ايمان معرّفى كرده است، زيرا قرآن، كسانى را كه به بخشى از معارف ايمان دارند و بخشى را منكرند، كافر مى داند. [38] به علاوه اگر ايمان به مبدأ و معاد آميخته به خرافات باشد، به منزله ى كفر است. [39] ----- 37) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 3، ص 566. 38) يقولون نؤمن ببعضٍ و نكفر ببعض... اولئك هم الكافرون حقّا». نساء، 150. 39) تفسير صافى. 🌾 - دين حقّ، تنها اسلام است و اديان ديگر به دليل تحريف وخرافاتى كه در آنها جا داده اند، حقّ نمى باشند. «و لا يدينون دين الحق» 🌾 - در مقابل كفّار اهل كتاب كه ايمان نمى آورند، دو راه وجود دارد: يا جنگ، يا تسليم و پرداخت جزيه. «قاتلوا... حتّى يعطوا الجزية» 🌾
۳۰ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 «عُزير»، عربى شده ى «عَزراء» است، مثل «عيسى» كه عربىِ «يَسوع» و «يحيى» كه معرّبِ «يوحَنّا» است. يكى از علماى بزرگ يهود بود كه لقب «مُنجىِ يهود» يافت. زيرا پس از واقعه ى قتل عام مردم به دست بخت النصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط كورش، عُزير نزد كورش آمد و از او خواست كه به يهوديان سروسامانى بخشد. اين آيه، به گونه اى توضيح و دليل آيه ى قبل است كه فرمود: اهل كتاب به خدا و قيامت ايمان ندارند. محقّقان معتقدند بسيارى از معارف تورات و انجيل، با خرافات بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتّى بسيارى از داستان هاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مى شود. البتّه يهوديان امروز، عُزير را فرزند خدا نمى دانند، ولى در زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله، چنين عقيده اى داشته و در مقابل سؤال پيامبر كه «با اينكه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمى دانيد؟» جوابى نداشتند. [40] ----- 40) تفسير نمونه. 🌾 - درباره ى شخصيّت هاى دينى والهى نبايد غلّو كرد. «عزيرابن اللّه... المسيح...» 🌾 - عقايد يهود و نصارى، آميخته به خرافات است. «ذلك قولهم بافواههم» 🌾 - مشركان، بت ها را شريك خدا و فرشتگان را دختران خدا مى دانستند، يهود و نصارى، عُزير و عيسى را پسر خدا، از اين جهت كلامشان به كلام كفّار شباهت داشت. «يضاهئون قول الذين كفروا» 🌾 41) محقّقان امروز معتقدند: بسيارى از معارفِ تورات و انجيل، با خرافاتِ بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتى بسيارى از داستان هاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مى شود. تفسير نمونه.
۳۱ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 «اَحبار»، جمع «حِبر»، به معناى دانشمند و «رُهبان»، جمع «راهب»، به معناى تاركِ دنيا و دِيرنشين است. آنان با همه ى قداستشان بنده ى خدايند، نه معبود. اطاعت بى قيد و شرط از احبار و راهبان، نوعى پرستش آنان است و امام صادق عليه السلام فرمود: «مَن اطاعَ رجلاً فى معصية اللَّهِ فقد عَبَدَه» هر كس در راه معصيت خدا، از ديگرى پيروى كند، او را پرستش نموده است. [42] امام صادق عليه السلام فرمود: اهل كتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمى دادند، بلكه علماى آنان حرام هايى را حلال و حلال هايى را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مى كردند. [43] در قيامت، مشركان از اينكه خدا را با شركاى ديگر برابر پنداشته اند، حسرت مى خورند و مى گويند: «تاللَّه اِن كنّا لفى ضلالٍ مبينٍ اذ نُسوّيكم بربّ العالمين» [44] ----- 42) تفسير نورالثقلين. 43) بحار، ج 2، ص 98. 44) شعراء، 98. 🌾 - انسان پرستى به هر شكل، شرك است. هيچ شخصيّتى نبايد بت شود. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه» 🌾 - عشق ها، دوستى ها و اطاعت ها بايد حدّ و مرز داشته باشد. هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشكيلاتى و حزبى و...، اگر سرچشمه اش وحى و امر خدا نباشد، شرك است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه» 🌾 - خطر انحراف از توحيد به شرك، هميشه و همه جا بوده است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه» 🌾
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
3077316.mp3
3.18M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۲ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: خداوند به اهل زمين نگاه كرد و من را انتخاب كرد، سپس بار ديگر نگاه كرد و على بن ابى طالب عليهما السلام را انتخاب فرمود، او بعد از من نور زمين است. آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند. [45] ----- 45) بحار، ج 23، ص 320 - توطئه دشمنان، دائمى وبى وقفه است. - تلاش هاى كافران در مبارزه با دين، مثل فوت كردن به خورشيد است. [46] «يطفئوا نور اللَّه بافواههم 🌺 - بيشترين تلاشِ دشمنان دين، از راه تبليغات است. «بافواههم» 🌺 - خداوند به طرفداران حق، وعده ى پيروزى داده است. «ان يتمّ نوره ... 🌺 46) نمرودها، فرعون ها، بنى اميه و بنى عباس و امثال آنان، نمونه هاى عملى تلاش كفّارند. 47) چنانكه در آيه ى اكمال دين، مسأله ى امامت به عنوان اتمام نعمت به حساب آمده است: «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى». مائده، 3. 🌺
۳۳ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 اين آيه به همين صورت، علاوه بر اين سوره در دو سوره ى ديگر نيز آمده است: سوره ى فتح، آيه ى 28 و سوره ى صفّ، آيه ى 9. گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال هميشه پيروز بوده است، امّا اين آيه، غلبه ى ظاهرى و وعده ى حاكميّت اسلام بر جهان را بيان مى كند. چنانكه در آيات ديگرى نيز «ظَهَر» به معناى استيلا يافتن آمده است، مثل: «اِن يظهروا عليكم يرجموكم» [49] اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان مى كنند. ودرباره ى كفّار آمده است: «اِن يظهروا عليكم لايرقبوا فيكم اِلاًّ و لاذمّةً» [50] اگر بر شما غالب شوند، هيچ عهد و پيمانى را مراعات نمى كنند. از يك سو اين آيه تاكنون تحقّق نيافته است و از سويى ديگر خداوند وعده ى حاكميّت كلّى اسلام را داده و وعده اش دروغ نيست، در نتيجه همان گونه كه در روايات بسيارى آمده است، اين آيه به ظهور حضرت مهدى عليه السلام اشاره دارد. مسأله ى حضرت مهدى عليه السلام و قيام جهانى او، در روايات بسيارى از طريق شيعه و اهل سنّت آمده و در اغلب كتب حديثى عامّه نيز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادى مسلمانان است. هرچند برخى از جمله وهابيّت به دروغ اين عقيده را مخصوص شيعه دانسته اند. [51] امام باقرعليه السلام فرمودند: زمانى خواهد آمد كه هيچ كس باقى نخواهد ماند، مگر اينكه به رسالت حضرت محمّدصلى الله عليه وآله اقرار خواهد كرد. [52] در مورد حاكميّت دين در سراسر گيتى، احاديث بسيارى است؛ از جمله از حضرت على عليه السلام روايت شده است كه در زمان ظهور امام زمان عليه السلام، هيچ خانه اى و هيچ قريه اى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صداى اذان هر صبح و شام در هر قريه اى شنيده خواهد شد. [53] ----- 49) كهف، 20. 50) توبه، 8. 51) منتخب الأثر. 52) تفسير نورالثقلين. 53) تفسير صافى. 🌺 - حقّ بر باطل پيروز است. «ليظهره» 🌺 - اراده و حركت خود را با اراده ى الهى هماهنگ سازيم، وگرنه محو و نابود خواهيم شد. «ليظهره، ولو كره المشركون» 🌺
۳۴ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 معناى احبار و رهبان در آيه ى 31 گذشت. «ذهب» به معنى طلاست، و به دليل اينكه زود از دست مى رود، يا آنكه مردم به سويش مى روند، به طلا، «ذهب» گفته شده است. «فضّه» به نقره گفته مى شود، چون زود پراكنده مى شود، يا مردم به سوى آن جذب نمى شوند. علماى يهود به خاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند و به حقانيّت دين اسلام اعتراف نكردند، يا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، يا تفتيش عقايد كرده و به ديگران تهمت زدند. خليفه ى سوّم مى خواست حرف «و» را از «و الّذين» حذف كند، تا آيه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، كه عدّه اى شديداً اعتراض كردند. [54] زكات در روايات از امام صادق عليه السلام پرسيدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مى شود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر يا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بيان نموده و آنگاه در بيان زكات باطن فرمودند: آنچه را برادر دينى ات به آن نيازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجيح دهى. در روايتى ديگر، آن حضرت مى فرمايد: خداوند اين مال هاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آنكه احتكار و گنج كنيد. طبق روايات، امام زمان عليه السلام چون ظهور كند، گنج ها را حرام مى كند و همه را به مصرف مبارزات خود مى رساند. پيامبرص :خداوند، در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظيفه ى خود عمل نكنند، حسابرسى شديد مى كند. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، يا غيرطلا و نقره باشد. [58] ابوذر و آيه ى كنز ابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پيامبر، در اعتراض به زراندوزى هاى معاويه و عثمان و عمّال حكومت و حيف و ميل اموال عمومى، صبح و شام اين آيه را با صداى بلند در برابر معاويه و سپس در مقابل عثمان مى خواند و مى گفت: اين آيه مخصوص مانعان زكات نيست و هر نوع زراندوزى را شامل مى شود. در تفسير شريف الميزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاويه و كعب الأحبار، بر مى آيد كه ثروت اندوزى در جامعه ى فقير حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد. البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مى دادند، ولى خودش مى گفت: «ما قلتُ لهم الاّ ما سَمعتُ من نبيّهم» آنچه گفته ام از پيامبر شنيده ام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأييد پيامبر است. از فرازهاى برجسته ى زندگى ابوذر، همين امر به معروف و نهى از منكر او نسبت به حكّام، در زمينه ى ريخت وپاش هاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به يك منكر اجتماعى بود. سرانجام عثمان، اين صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعيد كرد، از شام هم به بدترين وضعى به مدينه آوردند، سپس به «ربذه» تبعيد شد و در تبعيدگاه، مظلومانه جان سپرد. و اين نيز از فرازهاى ناپسند وننگين حكومت عثمان بود. ديگران براى تبرئه ى عثمان، كوشيده اند تا به ابوذر تهمت سوسياليست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكيّت خصوصى بزنند، امّا علامه امينى قدس سره در الغدير، بحث مبسوطى در ردّ اين اتهام دارد. [59] تبعيدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات او با حكومت و فريادهاى اعتراض آميزش بر ضدّ روش مالى عثمان و زراندوزى معاويه و توجيه گرى هاى كعب الأحبار، در كتب تاريخى شيعه و اهل سنّت آمده است، [60] هر چند برخى خواسته اند به نوعى توجيه كنند و اين مناقشات را به حساب آزادى بيان و عقيده در دوره ى عثمان بگذارند، يا آنكه تبعيد آن صحابى بزرگوار را به عنوان اينكه «دفع شرّ مهم تر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدينه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعيدش را رعايتِ مصلحت به شمار آورند، [61] ولى اين رفتار ننگ آلود با يار صديق و پرهيزكار پيامبر كه زبان صريح و اعتراض دلسوزانه اش تنها با انگيزه ى عمل به وظيفه در برابر انحرافات بود، هيچ توجيه و تأويلى نمى پذیرد 🌺 - سوء استفاده از موقعيّت ها، حرام است وبزرگ ترين خطر براى علماى دين، فساد مالى است. (كسانى كه متولّى موقوفات اند و آنها را در مسير اهداف وقف شده مصرف نمى كنند، از مصاديق اين آيه مى باشند) 🌺 - در اسلام، محدوديّتى براى سرمايه نيست، امّا راه تحصيل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروريّات قطعاً حرام است) 🌺 - مال اندوزى يك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسيارى را براى جامعه فراهم مى كند. 🌺 - دنياپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. «فبشّرهم...» 🌺 - جمع آورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبيره است. چون وعده ى عذاب به آن داده شده است. 🌺
۳۵ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 كلمه ى «تُكوى » از ريشه «كىّ»، به معناى چسباندن چيز داغ به اعضاى بدن است. انتخاب اين سه موضع از بدن براى داغ نهادن، يا براى آن است كه گرما از اين سه نقطه زودتر به درون بدن سرايت مى كند، [63] يا براى اين است كه ثروتمندان با چهره به فقيران عبوس مى كنند، با پهلو بى اعتنايى و با كمر، پشت به آنان مى كنند، يا اينكه مراد از صورت، جلوى بدن است و مراد از كمر، عقب بدن و مقصود از پهلو، دو طرف بدن. يعنى كنايه از گداختن همه ى بدن است. امام صادق عليه السلام، با استناد به اين آيه، ترك زكات را از گناهان كبيره دانسته اند. [64] در روايتى ابوذر مى گويد: رسول خداصلى الله عليه وآله كنار كعبه دوبار فرمودند: «هم الأخسرون و ربّ الكعبة»، به خداى كعبه قسم! آنان زيانكارترين هستند. پرسيدم: پدر و مادرم فدايت! منظورتان چه كسانى است؟ فرمود: زراندوزان. [65] ----- 63) تفسير نمونه. 64) تفسير كنزالدقائق. 65) تفسير مجمع البيان. 🌺 - در قيامت، خداوند شيرينى مال و ثروت را از ذائقه ى زراندوزان در مى آورد. «فذوقوا» 🌺
۳۶ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 سال، دوازده ماه دارد و كلمه ى «شَهر» (ماه) نيز دوازده بار در قرآن آمده است. [66] عدد دوازده كه بارها در قرآن آمده است، عدد مباركى است، تعداد رهبران بنى اسرائيل و چشمه هاى آب زلال كه با معجزه ى موسى عليه السلام جوشيد، عدد امامان اهل بيت و... دوازده است. چهار ماهى كه جنگ در آن حرام است عبارتند از: ذى القعده، ذى الحجّه، محرّم و رجب. سه ماه اوّل پى در پى است. [67] نظام حركت ماه به دور زمين و چرخشى كه به اراده ى الهى در منظومه ى شمسى در طول سال است، از آغاز خلقت بر اين كرات حاكم بوده است. احترام ماههاى حرام تا وقتى است كه دشمن از آن سوء استفاده نكند و در اين ماهها حمله و هجوم نياورد والاّ اگر دشمن حمله كرد، دفاع لازم است. طبق آيه ى 194 سوره بقره: «والحُرمات قصاص، فمَن اعتَدى عليكم فاعتَدوا عليه بمثل ما اعتدى عليكم»، همه ى چيزهاى مورد احترام، قابل قصاص است. هر كس از قانون عدم تعرّض، سوء استفاده كرد و بر شما تجاوز كرد، شما هم به همان گونه عمل كنيد. تعبير ثابت و پا بر جا بودن اين آيين، شايد اشاره به اين باشد كه احترام چهارماه در همه ى اديان آسمانى ثابت بوده است. (طبق روايات) در برخى روايات از امام باقرعليه السلام، دوازده امامِ پس از پيامبر اسلام، به عنوان تأويل اين آيه شمرده شده است. [68] ----- 66) اعجاز عددى قرآن. 67) كافى، ج 4، ص 240. 68) تفسير كنزالدقائق. 🌺 - همه زمان ها يكسان نيستند. در زمان هم قداست و حرمت مطرح است. «منهااربعة حرم» 🌺 - اسلام، هم مكان أمن دارد، (مكّه) هم زمانِ امن (ماههاى حرام). جالب آنكه محور سه ماه (ذيقعده، ذيحجّه ومحرّم) از اين چهار ماه حرام، ماه حجّ (ذيحجّه) است. 🌺 - در اسلام اصل بر جنگ نيست، بلكه بر فكر، برهان، حكمت، موعظه و زندگى مسالمت آميز است؛ امّا اگر دشمنان به تجاوز دست زدند، مسلمانان حق دفاع دارند، حتّى در ماههاى حرام. «قاتلوا المشركين» 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍سخنرانی کوتاه راهکار حضور قلب در نماز حجت الاسلام دکتر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┅❅⊰𑁍⊱⊰⊱⊰𑁍⊱⊰𑁍⊱⊰𑁍⊱⊰⊱⊰𑁍⊱❅┅ اَلٰا بِـذِكْـرِٱللّٰـهِ تَـطْـمَـئِـنُّ
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4699914950.mp3
323.4K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۷ توبه 🐍🐍🐍🐍🕸🕸🐍🐍🐍🐍 بازی با «نَسيى ء» و «نِسيه» از يك ريشه است. نسيه كردن، يعنى گرفتن جنس و پرداخت پول را به تأخير انداختن. جا به جا كردن روزهايى را كه جنگ در آن حرام است، نسيى ء گفته اند. كافران گاهى روشنفكر شده، در قانون الهى دست مى بردند و در گرماگرم جنگ، چون به ماههاى حرام برمى خوردند، براى آنكه جنگ را متوقّف نكنند مى گفتند: ادامه مى دهيم و به جاى اين ماه، در ماه ديگرى آتش بس اعلام مى كنيم. [69] ----- 69) تفسير نورالثقلين. 🕸 - يكى از عوامل انحراف مردم، تفسير و تحليل هاى غلط، براى دست بردن در احكام و قوانين الهى است. «يُحِلَّونه عاماً... 🕸 - آنكه كار خود را بد بداند، شايد هدايت شود، امّا آنكه زشت كارى هاى خود را زيبا مى بيند، قابل هدايت نيست. «زيّن لهم سوء اعمالهم واللَّه لايهدى...» 🕸 •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۸ توبه 🐍🐍🐍🐍🕸🕸🐍🐍🐍🐍 آزمایشی سخت برای مسلمانان اين آيه اشاره به جنگ تبوك دارد كه برخى از شركت در آن سستى نشان مى دادند. عوامل و بهانه هاى سستى، فاصله ى زياد مدينه تا تبوك (حدود 600 كيلومتر)، گرمى هوا، فصل برداشتِ محصول و تبليغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود. 🕸 - دلبستگى به دنيا وماديّات، مانع جداشدن انسان از زمين وخاك و رسيدن به كمال وافلاك مى شود. «اثّاقلتم...» (دنياطلب، كوتاه همّت است) 🕸 - ارزش و جايگاه انسان تا حدّى است كه دنيا براى او ناچيز است. «ارضيتم» 🕸 •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۰ توبه 🐍🐍🐍🐍🕸🕸🐍🐍🐍🐍 فضیلت تراشی بی مورد آيه، اشاره به توطئه ى خطرناك مشركين براى كشتن پيامبرصلى الله عليه وآله دارد. در داستانِ «ليلة المبيت» از هر قبيله اى شخصى آماده شد و تصميم گرفتند شبانه پيامبر را بكشند. آن حضرت، بن ابى طالب عليهما السلام را به جاى خود خواباند و شبانه همراه به سوى غار ثور رفت. كفّار در تعقيب پيامبرصلى الله عليه وآله تا در غار آمدند، ولى با ديدن بر ، منصرف شدند و برگشتند و پيامبرصلى الله عليه وآله پس از سه روز به مدينه عزيمت فرمود. در آن مدّت، غلام ابوبكر، (عامربن فهره) براى آنان غذا مى برد و على عليه السلام مقدّمات سفر به مدينه را فراهم مى كرد. پس از سه روز، سه شتر آماده شد و پيامبرصلى الله عليه وآله، ابوبكر و راهنما، عازم مدينه شدند. [71] چند سؤال و جواب سؤال: آيا همراهى ابوبكر، براى دفاع از جان پيامبرصلى الله عليه وآله بود؟ پاسخ: يك پيرمرد در برابر بسيج عمومى مشركان، چه دفاعى مى توانست بكند؟ سؤال: اطلاق كلمه ى «صاحبِ پيامبر» در آيه به ابوبكر، نشان لياقت او براى جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله نيست؟ پاسخ: كلمه ى صاحب، مفهوم لايق ندارد. گاهى دو نفر با دو فكر و سليقه و روش متفاوت، مصاحب مى شوند. چنانكه در آيه 37 كهف مى خوانيم: «قال له صاحبه وهو يحاوره» با آنكه ميان آن دو نفر تفاوت بسيار بود. سؤال: اينكه از ميان همه ى اصحاب، تنها ابوبكر با پيامبر بود، آيا اين بالاترين ارزش براى او نيست؟ پاسخ: همان شب، على عليه السلام هم در بستر پيامبر خوابيد. ابوبكر آن شب به خاطر وظيفه، همراه پيامبر بود. دو نفر دو وظيفه انجام دادند. سؤال: ترس ابوبكر بر جان خودش بود يا بر جان پيامبرصلى الله عليه وآله؟ پاسخ: اگر بر جان پيامبر نيز ترسيده، وظيفه ى هر مسلمان است كه در موقع خطر، نگران حال رهبر باشد. سؤال: اصحاب كساء كه فضيلت دارند، پنج نفر بودند و اصحاب غار دو نفر، آيا اين خصوصى تر و مهم تر نيست؟ پاسخ: دعاهاى پيامبرصلى الله عليه وآله براى اصحاب كساء كه اهل بيت او بودند و در تشهّد هر نماز بر مسلمانان واجب است بر آنان صلوات بفرستند، هر شب و روز و هميشه و همه جا، حساب اين دو صحنه را جدا مى كند. سؤال: در اين آيه پيامبر مى فرمايد: «انّ اللَّه معنا»، پس خدا با ابوبكر است. آيات ديگر، خدا را با متّقين و محسنين مى داند. پس او نيز از متّقين و محسنين است؟ پاسخ: مادامى كه انسان در مدار احسان و تقوا باشد، خدا با اوست، ولى اگر از مدار خارج شد، مشمول لطف خدا نيست. بايد ديد مسير حركت ها، موضعگيرى ها، عكس العمل در برابر غدير خم و بيعت به كجا انجاميد؟ سؤال: آيه مى فرمايد: خدا بر او (ابوبكر) آرامش نازل كرد، آيا اين امتياز نيست؟ پاسخ: در اين آيه، پنج ضمير است كه همه به پيامبر بر مى گردد، چگونه ضمير «عليه» به ابوبكر برگردد؟! ----- 71) تفاسير الميزان و درّالمنثور. 🕸 - آرامش و اطمينان، هديه ى الهى است و با ابزار مادّى فراهم نمى شود. «فانزل اللّه سكينته» 🕸 - فرشتگان به فرمان خدا، مؤمنان را امداد مى كنند. «ايّده بجنودٍ لم تروها» 🕸 - اراده ى خداوند، برتر از هر اراده و خواسته اى است. «كلمة اللَّه هى العليا» 🕸 •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
‼️وظیفه ماموم هنگام اشتباه امام در قرائت 🔷 س ۸۷۱۴ : اگر امام جماعت در قرائت حمد و سوره سهواً آیه‌ای را نخواند یا اشتباه بخواند و متوجّه سهو خویش نشود، اما مأموم متوجّه شود، در این حالت وظیفه ماموم چیست؟ ✅ ج: اگر مأموم قبل از رکوع متوجه اشتباه امام شود، می تواند به نحوی امام جماعت را متوجه اشتباه کند والا باید نیت فرادا کند و خودش قرائت صحیح را بخواند و نماز را ادامه دهد. اما اگر بعد از رکوع متوجه اشتباه شود، نماز به صورت جماعت صحیح است. 📕 منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️وظیفه ماموم هنگام اشتباه امام در قرائت 🔷 س ۸۷۱۴ : اگر امام جماعت در قرائت حمد و سوره سهواً آیه‌ای را نخواند یا اشتباه بخواند و متوجّه سهو خویش نشود، اما مأموم متوجّه شود، در این حالت وظیفه ماموم چیست؟ ✅ ج: اگر مأموم قبل از رکوع متوجه اشتباه امام شود، می تواند به نحوی امام جماعت را متوجه اشتباه کند والا باید نیت فرادا کند و خودش قرائت صحیح را بخواند و نماز را ادامه دهد. اما اگر بعد از رکوع متوجه اشتباه شود، نماز به صورت جماعت صحیح است. 📕 منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
سلام امام زمانم 🍁نزدیک‌ترین مسافر دور، سلام آیینه‌ی سبز قامت نور، سلام 🍁بی تو همه خفته اند در این عالم ای نفخه‌ی دل نواز در صور، سلام سلام‌حضرت‌خورشید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرسش: 👈 چرا جلوی شیطان گرفته نمی‌شود، با وجودی که خداوند قادر است؟ پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ خداوند متعال، ایمان و تقوا را قرار داده تا راه نفوذ وسوسه‌ها سد شود؛ حالا اگر کسی تقوا را رعایت ننمود و این سپر را کنار گذاشت، نباید گله‌مند و معترض باشد که چرا خدا جلوی آن را نگرفت! ✔️ بله، خداوند متعال قادر است که بر انسان‌ها نیز چون فرشتگان، حیوانات و گیاهان، «جبر» را حاکم نماید؛ اما، اراده و مشیّت الهی بر این قرار گرفت که موجودی با قابلیت خلیفة الله شدن بیافریند و او را از موهبت و فطرت برخوردار نماید، به او بصیرت بدهد، با وحی هدایتش نماید، و از قوۀ عجیب و فوق العادۀ «اختیار و انتخاب» که حتی فرشتگان از آن در این حدّ بی‌بهره‌اند، برخوردارش نماید... . ✔️ آدمی، فقط در صورت امکان ظهور و بروز می‌یابد و انتخاب نیز زمانی ممکن می‌شود که آدمی بتواند بین دو یا چند گزینه، یکی را برگزیند... . ✔️ هرگز گمان نشود که علت انحراف و معصیت آدمی، وسوسه‌های ابلیس لعین و سایر شیاطین جنّ و انس می‌باشند؛ بلکه آنها فقط دعوت و وسوسه کننده‌اند و علت اصلی، خودِ انسان و انتخاب او می‌باشد. ✔️ آدمی هر لحظه و در هر امری، به طرق گوناگون، هم به حق دعوت می‌شود و هم به باطل، اما انتخاب با خود اوست ... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید:👇 https://www.x-shobhe.com/Nahl/13503.html @X_shobhe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✘ رفاقت با معصومین و امامزادگان و ... نمی‌تونه نجاتت بده مگر در یک حالت‼️ | استاد