📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۴۳
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
437_57800011079956.mp3
1.48M
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۴۳
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۶۴ یوسف
🦚🦚🦚🦚🦚🪴🪴🪴🦚🦚🦚🦚🦚
اعتماد یعقوب علیه السلام به رحمت الهی
سؤال: با توجّه به سابقه بدى كه فرزندان يعقوب داشتند، چرا پدرشان مجدداً فرزند ديگرش را به آنان سپرد؟
پاسخ: فخر رازى(113) احتمالات متعدّدى را مطرح نموده كه هر كدام از آنها مى تواند توجيهى بر اين موافقت باشد؛ اوّلاً: برادران از اقدام اوليه شان به نتيجه اى كه مورد نظرشان بود، (محبوبيّت در نزد پدر) نرسيده بودند. ثانياً: حسادت برادران نسبت به اين برادر، كمتر از يوسف بود. ثالثاً: شايد قحطى و خشكسالى شرايط ويژه اى را پديد آورده بود كه سفر مجّدد را ضرورى مى كرد. رابعاً: دهها سال از حادثه اوّل گذشته و فراموش شده تلقّى مى شد. خامساً: خداوند متعال در حفظ فرزندش به او تسلّى خاطر داده بود.
در آيه 12، يعقوب در مورد يوسف، به حافظ بودن برادرانش اعتماد كرد، به فراق يوسف و نابينايى گرفتار شد، ولى در مورد بنيامين به خدا تكيه كرد و گفت: «فاللّه خير حافظاً» هم توانا شد، هم بينا و هم فراق و جدائى پايان يافت.113) تفسير كبير.
- اعتماد سريع به كسى كه سابقه تخلّف دارد، جايز نيست. «هل آمنكم»
🦚
- ياد خاطرات تلخ گذشته، انسان را در برابر حوادث آينده بيمه مى كند. «هل آمنكم على اخيه من قبل»
👌- با يك شكست يا تجربه ى تلخ، خود را كنار نكشيم.
🪴
- برادران يوسف، خود را حافظ پنداشتند، «انّا له لحافظون» امّا حضرت يعقوب تذكّر داد كه خداوند حافظ است. «فاللّه خير حافظاً...»*
🦚
- با توجّه به رحمت بى نظير الهى و با توكل به خداوند، به استقبال حوادث زندگى برويم.
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۶۶ یوسف
🦚🦚🦚🦚🦚🪴🪴🪴🦚🦚🦚🦚🦚
انصاف یعقوب
🪴
👌 به صرف خويشاوندى اكتفا نكنيد و قراردادها را محكم كنيد. «لن ارسله معكم حتّى...»*
🦚
- هرگاه از شخصى بدقولى و بدرفتارى ديديد، در نوبت بعد قرارداد را محكمتر كنيد. «موثقاً»
🪴
- فرزند خود را به راحتى همراه ديگران نفرستيد. «تؤتون موثقاً من اللّه
🦚
- محكم كارى هاى قانونى و حقوقى، شما را از توكل به خداوند غافل نكند. «اللَّه على ما نقول وكيل»
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۶۷ یوسف
🦚🦚🦚🦚🦚🪴🪴🪴🦚🦚🦚🦚🦚
استفاده از اسباب و علل در عین توجه به خدا
✍حضرت يعقوب عليه السلام به هنگام سفر برادران به مصر چهار نكته توحيدى مى گويد:
اوّل: «ما اغنى عنكم»، يعنى من با اين سفارش ورود از چند در نمى توانم چيزى از مقدّرات خدا را از شما دور كنم.
دوم: در آيه قبل فرمود: «الا ان يحاط بكم»، يعنى مگر آنكه همه شما به گونه اى كه تصوّر نمى كرديد گرفتار حادثه اى شويد.
سوم: در آيه ى 64 فرمود: «فاللّه خير حافظاً».
چهارم: در آيه 67 فرمود: «عليه توكّلت».
آرى، رسول خدا سراپا توجّه به خدا و توحيد دارد، امّا فرزندان يعقوب در سفر تنها مى گفتند: «و انّا له لحافظون» يعنى ما خودمان برادرمان را حفظ مى كنيم. در اين گفتگوها سيماى موحّد مخلص، با افراد عادّى به زيبايى نشان داده مى شود.*
🦚
- عاطفه پدرى حتّى نسبت به فرزندان خطاكار، از بين نمى رود. «يا بنّى»
🪴
- جلو حساسيّت ها، سوءظن ها و چشم زخم ها را بگيريد، ورود گروهى جوان به منطقه ى بيگانه، عامل سوءظن و سعايت است. «لاتدخلوا من باب واحد»
🦚
- فقط بازدارنده و نهى كننده نباشيد، بلكه راه حل نيز ارائه دهيد. «لاتدخلوا... و ادخلوا»
🪴
- در برابر مقدّرات حتمى خداوند، چاره اى جز تسليم نيست. «ما اغنى عنكم من اللَّه من شى ء»
🦚
- به غير خداوند، توكل نكنيد. «عليه توكّلت» چرا كه او به تنهايى كفايت مى كند «وكفى باللَّه وكيلا»(115) و بهترين وكيل است. «نعم الوكيل»(116)
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۶۸ یوسف
🦚🦚🦚🦚🦚🪴🪴🪴🦚🦚🦚🦚🦚
علم فراوان او از تعلیم ماست
✍در اينكه آرزوى درونى و حاجت يعقوب كه برآورده شد چه بوده است احتمالاتى وجود دارد:
. رسيدن بنيامين به يوسف عليه السلام و خارج شدن يوسف از تنهايى، هر چند به صورت اتهام سرقت باشد.
. سرعت بخشيدن به وصال پدر و پسر كه در آينده به آن اشاره خواهد شد.
. انجام وظيفه، بدون آنكه ضامن نتيجه ى آن باشد. حاجت يعقوب آن است كه در مقدّمات كار كوتاهى نشود و از يك در وارد نشوند، ولى آنچه خواهد شد به دست خداوند است.
🦚
👌 تجربه هاى تلخ، انسان را باادب مى كند و سخنان بزرگان را مى پذيرد. «و لمّا دخلوا من حيث امرهم ابوهم»
🪴
👌 اطاعت از پدر لازم و ارزشمند است. «دخلوا من حيث امرهم ابوهم»*
🦚
- اگر از بى ادبى افراد گفتيد، از ادب آنان نيز بگوييد. «دخلوا ... ابوهم» (اگر برادران قبلاً نسبت ضلالت به پدر مى دادند، امروز تسليم امر پدر شدند.)
🪴
- محاسبات و دقتّ و برنامه ريزى ها با وجود اراده ى الهى كارساز است، آنجا كه نخواهد كارساز نيست. «ما كان يغنى عنهم من اللَّه من شى ء
🦚
- بيشتر مردم عالمان حقيقى را نمى شناسند. «علّمناه و لكنّ اكثر الناس لا يعلمون»*
🪴
- معيار حقّ و باطل، تشخيص اكثريّت نيست. «اكثر الناس لا يعلمون»*
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۴۴
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
924_58002012891655.mp3
1.63M
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۴۴
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۷۰ یوسف
🍁🍁🍁🍁🍁🌴🍁🌴🍁🍁🍁🍁🍁
یوسف چگونه بیگناهی را متهم به دزدی کرد؟
✍«سقايه» پيمانه اى است كه در آن آب مى نوشند. «رحل» به خورجين و امثال آن مى گويند كه روى شتر مى گذارند. «عير» به معنى كاروانى كه مواد غذايى حمل مى كنند.(117)
اين چندمين بارى است كه يوسف طرح ابتكارى مى دهد، يك بار بهاى غلّه را در بار برادران گذاشت تا دوباره بازگردند و اين بار ظرف قيمتى را در محموله برادر گذاشت تا او را نزد خود نگاه دارد.
حضرت يوسف عليه السلام در مرحله ى قبل بضاعت را توسط غلامان در بار برادران گذارد، «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم» ولى در سفر دوم شخصاً سقايه را در بار بنيامين قرار داد. (چون موضوع سرّى بود). «جعل السقاية فى رحل اخيه»*
در تفاسير آمده است كه در جلسه دو نفره اى كه يوسف و بنيامين با هم داشتند، يوسف از او پرسيد آيا دوست دارد در نزد وى بماند. بنيامين اعلام رضايت كرد، ولى يادآور شد كه پدرش از برادران تعهد گرفته كه او را برگردانند. يوسف گفت: من راه ماندن تو را طراّحى مى كنم و لذا با موافقتِ بنيامين اين نقشه كشيده شد.
نظير فيلم ها، نمايش ها و صحنه هاى تئاتر كه افراد در ظاهر و در شكل مجرم و گناهكار احضار و مخاطب مى شوند و يا حتّى شكنجه مى گردند، ولى آنها بخاطر توجيه قبلى و رضايت شخصى و مصلحت مهم ترى آن را پذيرا شده اند.
سؤال: چرا در اين ماجرا به بى گناهانى نسبت سرقت داده شد؟
پاسخ: بنيامين با آگاهى از اين طرح و اتّهام، براى ماندن در نزد يوسف اعلام رضايت كرد و باقى برادران هر چند در يك لحظه ناراحت شدند، ولى بعد از بازرسى از آنها رفع اتهام گرديد. علاوه بر آنكه كارگزاران از اينكه يوسف خود پيمانه را در ميان بار گذارده «جَعَلَ» خبر نداشتند وبطور طبيعى فرياد زدند: «انّكم لسارقون»
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «لا كِذبَ على المصلح» كسى كه براى اصلاح و رفع اختلاف ديگران دروغى بگويد، دروغ حساب نمى شود، و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند.(118)
-----
117) مفردات.
118) تفسير نورالثقلين.
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۷۶ یوسف
🍁🍁🍁🍁🍁🌴🍁🌴🍁🍁🍁🍁🍁
چرا یوسف با برادرانش طبق سنت خودشان رفتار کرد؟
✍«كَيْد» همه جا به معنى مذموم بكار نرفته است، «كَيْد» به معنى طرح و نقشه نيز استعمال شده است.«كدنا»
در موقع بازرسى، بنيامين چون از طرح و نقشه با خبر بود، آسوده خاطر بود، لذا در سراسر اين ماجرا هيچ اعتراضى از او نقل نشده است و براى اينكه طرح مخفى بماند و موجب سوءظن نشود، بازرسى را از بار ديگران شروع كردند تا نوبت به بنيامين رسيد و چون در بار او پيدا شد، طبق قرار قبلى بايد او در مصر مى ماند. اين طرح و نقشه الهى بود، چون يوسف با قوانين جارى مصر نمى توانست سارق را به عنوان گروگان نگهدارد.
🌴
- مأمورين اطلاعاتى بايد به نوعى عمل كنند كه موجب شك و ظن به آنها نشود. «فبدأ باوعيتهم» (در بازرسى، اوّل به سراغ بار بنيامين نرفتند، بلكه از ديگر برادران ديگر شروع نمودند.)
🍁
- فكر و ابتكار و چاره جويى، از امدادهاى غيبى است. «كِدنا»
🌴
- سردمداران نيز بايستى به قانون وفادار و از آن تخلّف نكنند.
🍁
- دانش بشرى محدود است. «فوق كلّ ذى علم عليم»
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۷۷ یوسف
🍁🍁🍁🍁🍁🌴🍁🌴🍁🍁🍁🍁🍁
ریشه یابی نسبت دزدی برادران به یوسف
🍁
- حسود، حتّى بعد از دهها سال ضربه مى زند. «فقد سرق اخ له من قبل»
🌴
- اخلاق برادر، در برادر اثر مى گذارد. «اخ له» (اخلاق مادر، در فرزند اثر دارد. بنيامين و يوسف از يك مادر بودند)
🍁
- براى رسيدن به هدف بايد نيش هايى را تحمل كرد. «سرق اخ له من قبل»
🌴
- گاهى براى حفظ آبروى خود، به ديگران تهمت مى زنند. «سرق اخ له من قبل»
🍁
- رازها را فداى احساسات نكنيم.
🌴
- افشاگرى هميشه ارزش نيست
🍁
- برادران يوسف، بر فرضِ سرقت پيمانه از سوى بنيامين، از او بدتر بودند، چون آنان برادر خود را دزديده بودند. «انتم شرّ مكاناً»
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
پرسش:
👈 امام جمعه اهل تسنن خواف (خاف) گفته: «به اعتقاد مصرانۀ ما اهل سنّت، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) شهید نشدند، بلکه به مرگ طبیعی وفات کردهاند»؛ پاسخ چیست؟!
پاسخ:
👈 او بیجهت و بدون دلیل از جانب تمامی اهل سنّت حرف زده است!
✔️ او خودش، مشکلش را به وضوح بیان میدارد که اگر گفته شود «شهید شدند»، از سوی شما جوانان پرسیده خواهد شد که «چه کسی ایشان را به شهادت رسانده است؟! و در رسانهها و منابر میگویند: «حضرت عمر، قاتل حضرت زهراء علیها السلام بوده است»!
✔️ اگر بگویند: «حضرت فاطمه علیها السلام به شهادت رسیدند»، معلوم میشود که دشمنان و قاتلان ایشان، با خدا و رسولش صلوات الله علیه و آله - با قرآن و اسلام ناب - و با ولایت، دشمنی داشتهاند!
✔️ میگوید: «ایشان به مرگ طبیعی وفات نمودند»، اما باز هم این سؤال مطرح میشود که چرا یک بانوی 18 ساله، رحلت نمودند؟! آیا بیمار شده بودند، یا ناگهان سکته نموده بودند؟! یا آن که بر اثر عفونت استخوان بازوی شکسته و سقط جنین به بستر افتادند و رحلت نمودند؟! ... .
✔️ از دو حال خارج نیست: یا این آقای امام جمعه، اصلاً سواد ندارد و حتی کتب مرجع خودشان را نیز مطالعه نکرده است که ... - یا باید گفت: «او خودش هم میداند که حقیقت چیست و چه اتفاقی افتاده، اما کتمان میکند ... .
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛