سلام دوستان متاسفانه ضعف اینترنت صفحه صوتی و سخنرانی جلسه سوم دانلود نمیشه در اولین فرصت به دستتان خواهد رسید
Page248.mp3
1.44M
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۴۸
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۴۸
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۰۶ یوسف
#شرک در اطاعت
✍امام رضاعليه السلام فرمودند: شرك در اين آيه به معناى كفر و بت پرستى نيست، بلكه مراد توجّه به غير خداوند است.(156)
از امام صادق عليه السلام نيز نقل شده است كه فرمودند: شرك در انسان، از حركت مورچه سياه در شب تاريك بر سنگ سياه، مخفى تر است.(157)
امام باقرعليه السلام نيز فرمودند: مردم در عبادت موحد هستند، ولى در اطاعت از غير خدا گرفتار شرك مى شوند.(158)
ودر روايات ديگرى مى خوانيم كه مراد از شرك در اين آيه، شرك نعمت است. مثل اينكه انسان بگويد فلانى كار مرا سرو سامان داد، اگر فلانى نبود نابود شده بودم و امثال آن.(159)
-----
156) تفسير نمونه.
157) سفينةالبحار، ج 1، ص 697.
158) كافى،ج 2،ص 292.
159) تفسير نمونه.
- ايمان، مراتبى دارد و ايمان خالص كه هيچ گونه شركى در آن نباشد كم است. «و ما يؤمن... الا و هم مشركون»
نشانه هاى مؤمن مخلص
. در انفاق: «لانريد منكم جزاء و لاشكوراً»(160) از كسى توقع پاداش و تشكر ندارد.
. در عبادت: «و لا يشرك بعبادة ربّه احداً»(161) جز خداوند كسى را بندگى نمى كند.
. در تبليغ: «إن اجرى الاّ على اللَّه»(162) به غير خداوند از كسى پاداش نمى خواهد.
. در ازدواج: «ان يكونوا فقراء يغنهم اللَّه من فضله»(163) از فقر نمى هراسد و با توكل به وعده خدا ازدواج مى كند.
. در برخورد با مردم: «قل اللَّه ثم ذرهم»(164) جز رضاى او همه چيز را كنار مى گذارد.
. در جنگ وبرخورد با دشمن: «و لايخشون احداً الا اللَّه»(165) از كسى به جز خداوند نمى هراسد.
. در مهرورزى و محبّت: «والّذين آمنوا اشدّ حبّاً للَّه»(166) هيچ كس را به اندازه خداوند دوست نمى دارد.
. در تجارت وكسب وكار: «رجال لاتلهيهم تجارة و لابيع عن ذكراللَّه»(167) از ياد خداوند غافل نمى شود.
نشانه هاى مؤمن مشرك
. عزّت را از ديگران آرزو مى كند: «أيبتغون عندهم العزّة»(168)
. در عمل: «خلطوا عملاً صالحاً وآخر سيّئاً»(169) كار شايسته را با ناشايست مى آميزد.
. در برخورد باديگران: «كلّ حزب بما لديهم فرحون»(170) دچار تعصّبات حزبى و گروهى مى شود.
. در عبادت: «الّذين هم عن صلاتهم ساهون . الّذين هم يرائون»(171) بى توجّهى و رياكارى مى كند.
. در جنگ و نبرد: «يخشون النّاس كخشية اللَّه»(172) از مردم مى ترسد.
. در تجارت وامور دنيوى: «اَلْهاكم التَّكاثُر»(173) افزون طلبى، او را سرگرم مى كند.
. در انتخاب دين و دنيا: «و اذا رأوا تجارة او لهواً انفضّوا اليها و تركوك قائماً»(174) دنيا را مى گيرند و پيامبر را تنها مى گذارند.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۰۸ یوسف
دعوت کنندگان به قلههای بلند توحید
✍دعوت كننده به توحيد با توده مردم فرق دارد، همان گونه كه در دو آيه قبل گفتيم توده ى مردم غالباً ايمانشان آلوده به شرك است؛ «و ما يؤمن اكثرهم باللَّه الاّ و هم مشركون» امّا مبلغ آسمانى بايد بتواند بگويد: «و ما انا من المشركين»
- راه انبيا، روشن و در معرض شناخت وديد همگان است. «هذه سبيلى»
- پيمايندگان راه حقّ بايد مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بيان و اعلام كنند. «هذه سبيلى»*
- دعوت رهبر بايد به سوى خدا باشد، نه به سوى خود. «ادعوا الى اللَّه»
- رهبر بايد بصيرت كامل داشته باشد. «على بصيرة»
- مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نبايد به انجام كارى ترغيب كرد. «على بصيرة»*
- پيروان پيامبر بايد هر كدام مبلغى باشند كه با بصيرت و آگاهى مردم را به سوى خدا دعوت كنند. «ادعوا الى اللَّه... اَنَا و من اتّبعنى»
- محور تبليغ، تنزيه خداوند از هرگونه شرك وشريك است. «سبحان اللَّه»
- مبلّغان دينى بايد افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أنا من المشركين»
- توحيد ونفى شرك، اساس دين اسلام مى باشد. «ادعوا الى اللَّه، ما أنا من المشركين»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
مردم ایران باستان به احترام «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع میشدند و به خوردن، نوشیدن و شادمانی میپرداختند. سفرهای به نام «میَزد» (بهمعنای میزبانی) در این شب پهن میکردند که در آن میوههای فصل و خشکبار و آجیل وجود داشت که در اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» (Lork) گفته میشود. وسایل نیایش نظیر بخوردان، آتشدان، عطردان و... نیز در این سفره قرار میگرفت.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آن قدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۴۹
🍀 #سوره_رعد
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
904_58253276110322.mp3
331.1K
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۴۹
🍀 #سوره_رعد
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۲ رعد
#ستونهای _آسمانی
آياتى در قرآن برنگهدارى آسمان ها (وزمين) توسط خدا دلالت مى كند، از جمله:
الف: آيه فوق، «اللَّه الّذى رفع السّموات بغير عمد ترونها»
ب: «ان اللَّه يمسك السّموات والارض ان تزولا ولئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده»(1) همانا خداوند آسمان ها و زمين را از سقوط حفظ مى كند و اگر روى به سقوط نهند، هيچكس جز او نمى تواند آنها را نگهدارد.
ج: «و يمسك السّماء ان تقع على الارض الاّ باذنه»(2) و خداوند از سقوط آسمان بر زمين جلوگيرى مى كند.
علامه طباطبايى (ره) در تفسيرالميزان مى گويد: مراد از «تفصيل» جدا كردن كرات آسمانى و زمين از يكديگر است، و مشاهده ى اين تفكيك، ما را بر قدرت تفكيك مردم در قيامت آگاه مى سازد.
«عَمد» جمع عمود به معناى ستون و پايه است.
از حضرت على عليه السلام سؤال شد كه خداوند چگونه به حساب همه خلائق مى رسد؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه به همه خلايق رزق مى دهد.(3)
-----
1) فاطر، 41.
2) حج، 65.
3) تفسيركبير فخررازى.
- آسمان ها بر پايه هايى استوارند. «بغير عمد ترونها»
نديدن دليل بر نبودن نيست. امام رضاعليه السلام فرمودند: «فثَمّ عَمَد ولكن لا ترونها»(4) پايه هايى هست، ولى شما آنها را نمى بينيد.
- خورشيد نيز در حال حركت است. «كلّ يجرى»
- كرات آسمانى در مقدار حركت خود، زمان بندى شده اند. «اجل مسمّىً»
- هستى تحت تدبير الهى است. «يدبّر»
- دست خداوند در تفصيل آيات باز است. (چه تفصيل آيات تشريعى و چه تفصيل آيات تكوينى) «يفصّل الآيات»
- نظام هستى، هدفدار است. «يجرى لاجل - لعلكم بلقاء ربّكم توقنون»
آفرينش جهان بدون معاد، كارى لغو و بيهوده است.
- دليل بر معاد، همان دليل توحيد است. خدايى كه مى آفريند وتدبير و... مى كند، قيامت را هم برپا خواهد كرد.«رفع، استوى، يدبر،... بلقاء ربّكم توقنون»
-----
4) بحار، ج 60، ص 79.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۴ رعد
دو نکته مهم در مورد گیاهان
آيه قبل درباره ى آسمان ها بود واين آيه در مورد زمين ونعمت هاى زمينى است.
«رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثبوت است و از اينرو به كوه هاى ثابت و استوار رواسى مى گويند. «زوج» و «زوجان» هر دو به معناى نر و ماده است.
گرچه «لينه» دانشمند گياه شناس، در قرن 18 موفق به كشف قانون زوجيّت گياهان شد، امّا اسلام در هزار و چند صد سال قبل به اين نكته اشاره كرده است. البتّه مردم مسئله ى نر و ماده را در بعضى گياهان مثل خرما، فهميده بودند، ولى عموميّت زوجيّت از طريق قرآن اعلام شد.
نر و ماده در گياهان، گاهى در يك درخت يا شكوفه و گاهى در دو درخت يا دو شكوفه است.(5)
جمله «مدّ الارض» شايد به بيرون كشيده شدن زمين از زير آب اشاره دارد كه در روايات به نام «دَحْو الارض» آمده است. اين احتمال با نظريه زمين شناسان امروزى كه مى گويند: زمين ابتدا در زير آب قرار داشته، مطابقت دارد. واللَّه العالم
نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است:
الف: زوجيّت در نباتات؛ «وانبتت من كلّ زوج بهيج»(6)
ب: زوجيّت در حيوانات؛ «و من الانعام ازواجاً»(7)
ج: زوجيّت در انسان؛ «خلق لكم من انفسكم ازواجاً»(8)
د: زوجيّت در همه چيز؛ «و من كلّ شى ءٍ خلقنا زوجين»(9)
- گستردگى زمين، حكيمانه و با تدبير انجام گرفته است. «مدّ الارض»
(گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهره مندى انسان هاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت.)
- كوهها، منبع ذخيره آب و نهرها وسيله ى توزيع آب و هر دو زمينه ساز زندگى انسان ها هستند. «رواسى و انهاراً»
- توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است. «يغشى الّيل النّهار» (وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مى سوخت و يا بواسطه ى عدم نور و حرارت پژمرده مى شد و يخ مى زد.)
- جهان طبيعت، كلاس درس است نه خانه غفلت. «لقوم يتفكّرون»
- زمين، قطعاتى مجاور يكديگر است كه هر قطعه اى استعداد خاص خود را داراست. «قطع مجاورات»
- تنوع ميوه ها با رنگ، مزه، بو و شكل هاى مختلف، همه از نشانه هاى قدرت الهى است. «لاياتٍ»
- تنوع ميوه ها با اراده و خواست خداوند است وگرنه يك آب، يك نوع مزه بيشتر ندارد. «يُسقى بماءٍ واحد»
- همجوارى، دليل يكسانى نيست. ملاك برترى، بهره دهى بيشتر است. «متجاورات - نفضّل فى الاُكل»
- انديشمندان از خوردنى ها، روح ايمان خود را نيز تقويت واشباع مى كنند در حالى كه ديگران، تنها به پركردن شكم خود اكتفا مى نمايند. «لايات لقوم يعقلون»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
مازندران
شب یلدا که به زبان محلی مردم مازندران، «چله شو» گفته میشود؛ شامل تدارکات خاصی مثل خانهتکانی، پاک کردن برنج و دانه کردن انار است که از چند روز قبل آغاز میشود و اهمیت این مراسم بهحدی است که اگر خانوادهای تدارکی برای شام نداشته باشد، امری بدشگون به حساب میآید.
مازندرانیها برای شام یلدا، سبزی پلو با مرغ، ماهی یا اردک، فسنجان با اردک یا مرغ و نیز کوکو سبزی تدارک میبینند. انار، میوه، آجیل، تخم بو داده هندوانه و کدو، گندم برشته، کدو حلوایی پخته با دارچین و عسل، از خوراکیهای این شب هستند. شبنشینی هم از مهمترین آداب شب یلدا در مازندران است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
آذربایجان
خانوادههای آذربایجان در این شب معمولا در منزل یکی از بزرگان فامیل دور هم جمع میشود و ضمن خوردن غذاهای لذیذی مثل کوفته، خشیل و آش، میوههای سرخی همچون هندوانه و انار و همین طور مرکبات را نوش جان میکنند. خشکبارهایی چون کشمش، بادام، سنجد، گندم برشته با شاهدانه، لبو، حلوای گردو و... بخشهای خوشمزه این شب طولانی را تشکیل میدهند.
یکی از رسوم شب یلدا این است که در نخستین شب چله تازهعروس، خانواده داماد به تهیه «خوانچه یا خنچه چله» مشغول میشوند و آن را به منزل عروس میبرند.
اکثر مردم آذربایجان «چیلله قارپیزی» یا همان هندوانه چله را در شب یلدا میل میکنند؛ چراکه معتقدند خوردن هندوانه باعث میشود سوز سرما بر آنها تاثیری نداشته باشد. بزرگتر خانواده با چاقو هندوانه را میبرد؛ در حالی که میگوید «قادا بلامیزی بو گئجه کسدوخ» (بلایای خودمان را امروز بریدیم
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
کردستان
در کردستان به شب یلدا «شهو زمسان» (شب زمستان) یا «شهو چله» (شب چله) میگویند. سنندجیها بهمناسبت این جشن، خربزههای کوچکی را در تفاله سرکه میاندازند تا با فرارسیدن یلدا، «کالَک تورش» (خربزه ترش) داشته باشند که از مهمترین خوراکیهای این مراسم است. علاوه بر این، خوشههای انگور را از چند ماه قبل در سایه یا زیرزمین از سقف آویزان میکنند تا در این شب نوش جان کنند. دلمه برگ مو و کلم، دلمه فلفل سبز و بادمجان، روغن و کره محلی، دوغ، ماست و پیاز سایر اجزای سفره یلدا را تشکیل میدهند.
مهمانان پس از شام، برشهایی از «کالَک ترش» میل میکنند تا هم غذایشان هضم شود و هم بتوانند تنقلات متنوع و میوههای رنگارنگ شب چله را استفاده کنند.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
جشن شب یلدا فقط به ایران اختصاص ندارد و در کشورهای مختلف باآدابورسوم متفاوت برگزار میشود:
حدود ۴۰۰۰سال پیش، مصریها همزمان با یلدا برای ۱۲ روز جشن میگرفتند و جنگ و خشونت را کنار میگذاشتند.
در سوئد و فرانسه این شب را با شبزندهداری میگذراندند.
در جنوب روسیه نیز شیرینیهایی بهشکل حیوان و انسان آماده میکردند
مردم پاکستان علاوه بر دعا و نیایش حمام زمستانی میگیرند و پس از تطهیر،غذایی میخورند که از شکمبه بز تهیه شده است.
مراسمی در کشورهای شرق آسیا وجود دارد که از غروب روز آخر پاییز آغاز میشود و تا پاسی از شب ادامه مییابد. در این مراسم خانوادهها که دور هم جمع شدهاند، کوفته برنجی می خورند
ژاپنیها برای اینکه در زمستان سرما نخورن و نیروهای منفی از آنها دور شود، در این روز حمام مرکبات میگیرند.
مردم کره جنوبی در آخرین روز پاییز غذایی با برنج و لوبیا قرمز میخورند.برای دورکردن ارواح خبیث، مایع مخصوصی اطراف خانه خود میپاشند
در اسکاتلند مراسمی بنام «اولین قدم» برپا میشود که شبیه به کاسهزنی ایرانیها در ایام نوروز است که شخصی در خانه همسایهها را میزند و از آنها هدایایی همچون نمک، نان، پودینگ میوه... می گیرد
در پرو، بولیوی و اکوادور مراسمی به نام طناب پیچ کردن خورشید دارند که با رفتن به ارتفاعات، وانمود میکنند که خورشید را به سنگ میبندند تا روزها بلندتر شود.
در غرب آفریقا، جامائیکا، باهاما و بخشهایی از ویرجینیا و کارولینا و ویرجینیا، جشنواره جالبی دارند که لباسهای عجیبی مثل کله گاو، شیطان و فرشته، پیکر اسب و... میپوشند و در خیابانشادی میکنند
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۶ رعد
تقاضای عذاب خدا به جای رحمت
«مَثُلات» جمع «مثله» عذاب وعقوبتى است كه به انسان روى مى آورد.
گاهى عناد و لجاجت به جايى مى رسد كه انسان حاضر است آرزوى هلاكت كند، ولى حقّ را نپذيرد. در قرآن مجيد به نمونه هايى از اين نوع روحيّه ها اشاره شده است، از جمله:
كافران مى گفتند: «و اذ قالوا الّلهم اِن كان هذا هوالحقّ من عندك فامطر علينا حجارة من السّماء او ائتنا بعذاب اليم»(12) خدايا! اگر اين قرآن، حقّ و از جانب توست، پس يا از آسمان بر ما سنگ ببار و يا ما را به عذابى دردناك مبتلا نما (كه ما آن را نمى پذيريم).
در جاى ديگر آمده: اگر ما اين قرآن را بر غير عرب (عجم) نازل مى كرديم و پيامبر آن را بر مردم قرائت مى فرمود: «ولو نزّلناه على بعض الاعجمين فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين»(13) ايمان نمى آوردند وآن را نمى پذيرفتند.
يا اينكه اهل كتاب به كفّار و بت پرستان مى گفتند: «الم تر الى الّذين اوتوا نصيباً من الكتاب يؤمنون بالجبت و الطاغوت و يقولون للذين كفروا هؤلاء اهدى من الّذين آمنوا سبيلاً»(14) راه شما از راه اسلام بهتر است. در صورتيكه اهل كتاب از مشركان به اسلام نزديكترند، ولى لجاجت، آنها را از ابراز حقّ دور مى داشت.
تعجيل عدّه اى از مردم به نزول قهر الهى، مى تواند به واسطه اين دلايل باشد:
الف: غفلت و فراموشى تاريخ گذشتگان و باور نكردن و بعيد دانستن قهر الهى.
ب: حسادت به داشته هاى ديگران. چنانكه در تاريخ آمده است چون اميرمؤمنان، حضرت على عليه السلام به امامت رسيد، شخصى كه تحمّل اين موضوع را نداشت، آرزوى مرگ كرد كه در شأن نزول سوره معارج بدان اشاره شده است.
ج: احساس بريدگى و يأس و به بن بست كامل رسيدن.
د: استهزا و عدم قبول و پذيرش، حتّى به قيمت جان دادن.
قرآن مى فرمايد: اگر خداوند به جهت گناه و عملكرد بد مردم آنها را فوراً عذاب كند، هيچ كس روى زمين باقى نمى ماند، امّا او از راه لطف، صبر مى كند تا شايد مردم توبه كنند. «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بظلمهم ما ترك عليها من دابّة و لكن يؤخّرهم الى اجل مسمّى...»(15) و آيه «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بما كسبوا ماترك على ظهرها من دابّة...»(16)
-----
12) انفال، 32.
13) شعراء، 198 - 199.
14) نساء، 51.
15) نحل، 61.
16) فاطر، 45.
- انسان در اثر لجاجت، چنان سقوط مى كند كه حاضر است نابود شود، ولى حقّ را نپذيرد. «و يستعجلونك بالعذاب»
- تاريخ پيشينيان، بهترين الگو ونمونه است. «قدخلت من قبلهم المثلات»
- قهر الهى را شوخى نپنداريد و به نمونه هاى گذشته توجّه كنيد. «من قبلهم المثلات»
- سنّت خداوند مهلت دادن است و كارى به عجله مردم ندارد. «لذو مغفرة»
- راه توبه و بازگشت، براى افراد لجوج نيز باز است. «لذو مغفرة... على ظلمهم»
- خداوند، انسان ها را با همه ى بدى هايى كه از آنها سر مى زند باز دوست دارد. «لذو مغفرة للنّاس على ظلمهم»
- لطف خداوند بر قهر او مقدم است. «مغفرة - عقاب»
- خوف و رجا و بيم و اميد، در كنار هم عامل رشد است. «لذو مغفرة - لشديد العقاب»
- قهر ولطف الهى از مقام ربوبيّت اوست. «ربّك لذو مغفرة، ربّك لشديد العقاب»
۷ رعد
پیامبر موسس شریعت و امام نگهدارنده آن است
- كافران، توقّعات نابجا از خدا و پيامبرش دارند. (آنها خواستار نشانه ها و معجزه هايى بر اساس هوا وهوس خود هستند.) «لولا انزل عليه اية»
- انسانِ بهانه جو، لايق خطاب الهى نيست. «انّما انت» خداوند گفتار كفّار را بى جواب گذارده و پيامبر را مخاطب قرار داده است.
- تربيت، هم به تهديد نياز دارد و هم به ارشاد. «انمّا انت منذر و لكلّ قوم هاد»
- براى جامعه ى جاهل غافل، هشدار بيش از بشارت ضرورت دارد. «انما انت منذر»(18)
- كار اصلى پيامبران، ارشاد و انذار است؛ «انما انت منذر» نه برآوردن خواسته هاى بى ربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و براى هركس. «لولا انزل عليه آية»
- با آنكه ديگر پيامبرى مبعوث نمى شود، امّا خداوند حجت خود را بر همه ى مردم تمام مى كند و هرگز زمين از حجت خالى نمى ماند. «و لكلّ قومٍ هاد»
- انبيا تنها به مشرق زمين اختصاص نداشته اند. «و لكلّ قوم هادٍ»
- در عصر حاضر نيز ما بايد امام يا هادى زنده داشته باشيم. «ولكلّ قوم هاد»(19)
۱۱ رعد
محافظان غیر مادی
نقش انسان در سعادت فردی و اجتماعی خود
«معقبات» جمع «معّقبة» است و حرف «تاء» آن براى تأنيث نيست، بلكه براى مبالغه است. مثل علامة، لذا فاعل «يحفظونه» مذكر آمده است.
البتّه مراد از «معقبات» تعقيب انسان نيست تا با «بين يديه» منافات داشته باشد، بلكه منظور، تعاقب و پى درپى آمدن ملائكه شب و روز است.
مراد از «امر اللَّه» در اين آيه قهر و عذاب الهى نيست، زيرا معنا ندارد كه فرشتگان انسان را در برابر كيفر الهى حفاظت كنند، بلكه مراد خطرات و حوادث طبيعى است. چون طبيعت مخلوق خداست و آنچه در آن بگذرد نيز به خواست و اراده ى او مى باشد.
در آيات و روايات متعدّد از فرشتگانى ياد شده كه مأمور حفظ جان انسان و ثبت كارهاى او هستند و از آنان در برابر خطراتى كه مورد اراده ى حتمى خداوند نيست محافظت مى نمايند. البتّه بنابر مستفاد از روايات، همينكه اراده ى قطعى خداوند رسيد، فرشتگانِ محافظ، مأموريّت حفاظت را رها و انسان را به دست اجل حتمى الهى مى سپارند. بنابراين امر و فرمان خداوند دوگونه است، حتمى و غيرحتمى (قضا و قدر) و فرشتگان فقط انسان را از حوادث غير حتمى حفظ مى كنند، بديهى است كه اين حفاظت باعث سلب اختيار از انسان نمى شود و سرنوشت انسان ها و امتّ ها همچنان در اختيار خود آنهاست.
حفاظت فرشتگان هم از جان انسان هاست و هم از اعمال و رفتار آنها «ان عليكم لحافظين - يرسل عليكم حفظة» و هم از ايمان و فكر آنها در برابر انحرافات و وساوس شيطانى، زيرا «يحفظونه» هم شامل روح مى شود و هم شامل جسم.
امام سجادعليه السلام با اشاره به اين آيه فرمودند:
گناهانى كه نعمت ها را تغيير مى دهند عبارتند از: ظلم به مردم، ناسپاسى خداوند و رها كردن كارهاى خيرى كه انسان به آن عادت كرده است.(21)
اين آيه در مورد جوامع بشرى است، نه تك تك افراد انسانى. يعنى جامعه ى صالح، مشمول بركات خداوند و جامعه ى منحرف، گرفتار قهر الهى مى شود. امّا اين قاعده در مورد فرد صالح و انسان ناصالح صادق نيست، زيرا گاهى ممكن است شخصى صالح باشد، ولى بخاطر آزمايش الهى گرفتار مشكلات شود و يا اينكه فردى ناصالح باشد، ولى به جهت مهلت الهى، رها گردد.21) تفسير نورالثقلين.
- خداوند انسان را رها نمى گذارد. «له معقبات»
- گروهى از فرشتگان الهى، محافظ انسان ها هستند. «له معقبات»
- خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ مى كند، «له معقبات يحفظونه» نه از حوادثى كه با علم وعمد براى خود بوجود مى آورند. «انّ اللَّه لايغيّر مابقوم»
- خطرات وحوادث گوناگون، انسان را احاطه كرده است.«من بين يديه ومن خلفه»
- خداوند نعمتى را كه عطا فرمايد پس نمى گيرد، مگر آنكه مردم، آن نعمت را ناسپاسى كنند. «انّ اللَّه لايغيّر ما بقوم»
- به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد، سرنوشت شما به دست خودتان است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم»
- حفاظت خداوند تا زمانى است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهى محروم و به حال خود رها خواهد شد. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً»
- برخوردارى از نعمت هاى ظاهرى و بيرونى، وابسته به كمالات نفسانى و حالات درونى است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم» در جاى ديگر مى فرمايد: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و اتَّقَوا لفتحنا عليهم بركات من السّماء و الارض...»(22)
- اراده ى خداوند بالاتر از همه ى اراده هاست. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً فلامردّ له»
-----
22) اعراف، 96.
۱۳ رعد
تسبیح رعد
در فرهنگ قرآن، كلّ هستى در حال تسبيح خداوند، آنهم تسبيحى براساس علم وشعور وانتخاب. جالب آنكه قرآن بگونه اى اين مطلب را طرح و بيان مى كند كه اذهان را به خود متوجّه سازد و ردّى بر ناباورى ها باشد. از جمله:
. آوردن الفاظى مثل «سبّح» و «يسبّح» كه صراحت در اين معنا دارد.
. تكرار اين مطلب در سوره هاى متعّدد.
. آوردن مسئله تسبيح موجودات در ابتداى سوره و بلافاصله بعد از «بسم اللَّه».
. آوردن كلماتى از قبيل: قنوت وخضوع همه هستى «كلّ له قانتون»(23)، سجده ستارگان و گياهان «والنّجم والشّجر يسجدان»(24)، اطاعت آسمان وزمين «قالتا اتينا طائعين»(25)، آگاهى موجودات در نماز و تسبيح «كلّ قد علم صلاته و تسبيحه»(26)
. خطاب انسان به اينكه شما تسبيح آنان را درك نمى كنيد.«لاتفقهون تسبيحهم»(27)
«محال» از «حيله» به معناى هر نوع چاره انديشى پنهانى است و چون چاره انديشى ملازم علم و قدرت است، لذا مفسران «شديد المحال» را «شديد القوة و العذاب» معنى كرده اند.
در برخى آيات قرآن، تسبيح و حمد الهى در كنار هم قرار گرفته اند؛ «يسبّح الرعد بحمده»، «ان من شى ءٍ الاّ يسبح بحمده»(28) چنانكه در ذكر ركوع و سجود نيز چنين مى گوييم؛ «سبحان ربّى العظيم وبحمده» و «سبحان ربّى الاعلى وبحمده»
در روايات متعدّدى از اهل سنّت آمده است كه پيامبراكرم صلى الله عليه وآله به هنگام شنيدن صداى رعد سخن خود را قطع كرده و به دعا مشغول مى شدند و ديگران را نيز به اين كار ارشاد مى فرمودند.(29)
برخى صاعقه ها كيفر و عذاب الهى مى باشند كه بر اقوام گنهكار نازل مى شوند، مانند قوم ثمود «...فاخذتهم صاعقة العذاب الهون بما كانوا يكسبون»(30)
- رعد نيز مثل فرشته، تسبيحى آگاهانه و از روى شعور دارد، زيرا كلمه رعد و فرشته در كنار هم آمده اند. «يسبّح الرعد بحمده والملائكة»
- تسبيح فرشتگان بر اساس خداترسى و خشيت است. «من خيفته»
- صاعقه و صاعقه گرفتگى يك امر تصادفى نيست، بلكه با خواست خدا و مطابق قوانين الهى است. «يرسل الصّواعق فيصيب بها من يشاء»
- براى انسان لجوج، چيز خطرناكى مثل صاعقه هم بازدارنده نيست. «يجادلون»
- در فكر حيله وخدعه وجدال با خدا نباشيد كه با او نمى توان درافتاد. «هو شديد المحال»
- هرگونه تدبير و حيله اى بد نيست، چه بسا كه بايد در برابر افرادى، سخت ترين تدبيرها و برنامه ريزى ها را بكار برد. «شديد المحال»
سلام دوستان متاسفانه به علت ضعف اینترنت صفحه و صوت آپلود نمیشه
کمی صبور باشید
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۵۰
🍀 #سوره_رعد
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۵۱
🍀 #سوره_رعد
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋