۲۲ حجر
«لواقح» از «لقاح» به معناى بارور كردن ابرها، از طريق پيوند ابرهاى مثبت و منفى است ويا به معناى بارور كردن گياهان، از طريق انتقال گرده هاى گياهان است.
در آيه 41 سوره ذاريات مى خوانيم كه گاهى باد عقيم و بى فايده است و گاهى سرچشمه بركات مى شود. همان گونه كه در آيه 43 سوره نور مى خوانيم: «اَلَم تَرَ اَنّ اللَّه يُزجى سحاباً ثمّ يؤلف بينه ثمّ يجعله رُكاماً فترى الودق يخرج من خلاله» آيا نمى بينى كه خداوند ابرهاى پراكنده را سوق مى دهد، سپس به يكديگر متّصل مى كند، سپس آنها را متراكم مى كند، پس مى بينى كه باران از ميان آنها بيرون مى آيد.
انسان براى مدّت طولانى نه مى تواند آب را در ابرها نگاه دارد و نه روى زمين، چون فرو مى رود و نه در درّه هاى سنگى، چون بخار مى شود.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۳ و ۲۴ و ۲۵ حجر
مفسران براى «مستقدمين» و «مستأخرين» مصاديقى ذكر كرده اند، از جمله:
. گذشتگان و باقيماندگان.
. سبقت گيرندگان و عاشقان جبهه و غير آنان.
. كسانى كه در صف اول نماز جماعت حاضر مى شوند و كسانى كه در صف آخر حضور مى يابند تا به زنان حاضر در جماعت نگاه بد كنند كه آيه مى فرمايد ما مى دانيم.
در مقابل بعضى از خوبى به جائى رسيده بودند كه منزلشان را در معرض فروش قرار داده بودند تا در عوض در نزديك مسجد منزل تهيه كنند و به صف اول برسند كه آيه مى فرمايد ما اين افراد را نيز مى شناسيم.
- مرگ و حيات تنها بدست اوست. همه رفتنى هستند، پس سزاوار است با عمل خود ارث خوبى براى وارث حقيقى بجاى گذاريم. «نحن الوارثون»
- زمان، در علم خداوند اثرى ندارد. علم او به گذشته و حال و آينده يكسان است. «علمنا المستقدمين... علمنا المستأخرين»
- برپايى رستاخيز، كيفر وپاداش دادن از شئون ربوبيّت الهى است. «ربّك هو يحشر»
- دليل رستاخيز، حكمت خداوند است. (اگر ذرات خاك، غذا و غذا، نطفه و نطفه، انسان شود و با مرگ، دوباره به خاك تبديل شود وحساب وكتابى در كار نباشد، اين كار حكيمانه نيست.) «انّه حكيم»
- در قيامت قديم وجديد با هم محشور مى شوند. «يحشرهم» وخداوند بر عملكرد همه وآثار ونيّات هر فرد، آگاهى كامل دارد. «حكيم عليم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۶ و ۲۷ حجر
«صلصال» به گِل خشك و نپخته اى گويند كه هرگاه در آن دميده شود، صداى صوت از آن برخاسته مى شود.(14) «حَمَأ» به گِل تيره رنگ و «مسنون» به معناى متغير است.
«سموم» به باد داغى گفته مى شود كه مثل سمّ در عمق جان انسان اثر مى گذارد.
اين آيه، يا اشاره به آفرينش اوّلين انسان يعنى حضرت آدم است، «خلقتنى من نار و خلقته من طين»(15) و يا مراد سير آفرينش همه انسان هاست كه مواد زمين از طريق غذا و نطفه به صورت انسان درمى آيد، همان گونه كه در سوره كهف آيه 37 مى خوانيم كه انسان در آغاز خاك، سپس نطفه و سپس به صورت انسان درمى آيد. «اكفرت بالذّى خلقك من تراب ثمّ من نطفة ثمّ سواك رجلاً»(16)
در فرهنگ قرآن، جنّ موجودى مكلّف است كه مورد خطاب خداوند قرار گرفته است، «يا معشر الجن و الانس» و قرآن را مى فهمد. در اوّلين آيه از سوره جنّ مى خوانيم: «استمع نفر من الجنّ» گروهى از جنّ قرآن را گوش كردند.
جنّ همانند انسان داراى شهوت است. چنانكه درباره زنان بهشتى مى خوانيم كه آنها باكره هستند، نه انسانى با آنها آميزش كرده و نه جنّى. «لم يطمثهن انسٌ قبلهم و لاجان»(17) و طبق اين آيه آفرينش آن از آتش و قبل از انسان بوده است. چنانكه ابليس از جنّ است، «كان من الجنّ» وهمانند ديگر كافران از جنّ به دوزخ مى رود. «لَاَملاَن جهنّم من الجنّة والنّاس اجمعين»(18)
-----
14) تفسير الميزان.
15) ص، 76.
16) كهف، 37.
17) الرحمن، 74.
18) هود، 119.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۸ حجر
- آفرينش فرشتگان، قبل از انسان بوده است. (زيرا خداوند قبل از آفرينش انسان مسئله را با فرشتگان در ميان گذاشت) «و اذ قال ربّك للملائكة»
- آفرينش انسان از خاك و مادّيات است ولذا گرايش غريزى او نيز به مادّيات است. «خالق من بشر من صلصال...»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۹ و ۳۰ و ۳۱ حجر
مراد از دميده شدن روح خداوند در انسان، جان داشتن و نفس كشيدن نيست، زيرا كه حيوانات نيز نفس مى كشند، بلكه مراد اعطاى صفاتى چون خلاّقيّت، اراده و علم، از سوى خدا به انسان است و نسبت دادن روح به خداوند، براى شرافت روح است، نظير بيت اللَّه و شهراللَّه.
سجده فرشتگان بر آدم، يك سجده تشريفاتى نبود، بلكه به معناى خضوع آنان در برابر آدم و نسل او بود. يعنى فرشتگان نيز در خدمت بشر و مسخّر اويند.(19)
-----
19) تفسير الميزان.
- آفرينش انسان، كامل و متعادل است. «سوّيته»
- سجده فرشتگان، بخاطر دميده شدن روح خدا بود. «نفخت فيه من روحى فقعوا»
تن آدمى شريف است به جان آدميّت
نه همين لباس زيباست نشان آدميّت
- انسان، موجودى است دو بُعدى و در هر دو بُعد كامل است. در بُعد مادّى، «سوّيته» در بُعد معنوى، «نفخت فيه من روحى»
- انسان، مظهر تجلّى بعضى صفات خداوند است. «من روحى»
- معنويّت، نياز به تن و مَركَب مادّى دارد. «سوّيته و نفخت فيه...»
- كسانى كه حاضر نيستند در صفوف سجده كنان باشند، روح ابليسى دارند. «الاّ ابليس اَبى ...»
- گرچه سجود و ركوع يك ارزش است، ولى اگر همراه با ركوع و سجود ديگر نمازگزاران باشد ارزش كامل ترى دارد.(20) «مع السّاجدين»
-----
20) واركعوا مع الراكعين» بقره، 43.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
528_58664687333027.mp3
2.64M
🎤 #استاد_عزیزی
☘داستان عاقبت بخیری رهبر با دعای پدر
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
965_58848873513659.mp3
34.25M
🔹 #روایت_انسان
جلسه نخست
«روایت انسان» روایت تقابل ۷۵۰۰ ساله جریان حق و باطل برای جانشینی خدا بر زمین است: از عزازیل تا بنیاسرائیل؛ و از بنیاسرائیل تا بنیاسماعیل؛ و تا آخرالزمان.
فصل اول؛ قسمت اول:
- مقدمه ای درباره اینکه روایت انسان قرار است روایتگر چه چیزی باشد؟ و منابع این روایت از کجاست؟
🎙 #استاد_نخعی
⏱ #سخنرانی_کوتاه
📺 #صوتی
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۶۴
🍀 #سوره_حجر
☘ #جزء_۱۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋