❇️ همگام با زیارت "جامعه کبیره":
یادداشت ( ١۴)
وَحَفَظَه سرّالله وَ حَمَله کتاب الله : و حافظان سرّ خدا و حاملان کتاب خدا
🔸"حَفَظَه" جمع حافظ... حفظ اسرار دومعنا دارد: یکم برخورداری از قدرت فهم، تجزیه و تحلیل معارف و اسرار بلند و تسلیم شدن در برابر آن؛... دوم پرهیز از اشاعه و انتشار بی حساب اسرار و معارف الهی و دارا بودن قدرت برخورد مناسب با طالبان و متقاضیان..."
🔸" حمَلَه (جمع حامل)... حامل کتاب الهی کسی است که آگاه، مسلط و محیط بر کتاب تدوین و تکوین الهی باشد و کسی جز انسان های کامل و معصوم، چنین علم گسترده ای ندارد... ".
برگرفته از کتاب" ادب فنای مقربان ". آیت الله جوادی آملی.
🔸گزینش: بتول فخراسلام. دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ
" مژده وصل ". واحد خراسان رضوی.
هدایت شده از اخبار پنجمین جشنواره امامت و مهدویت
چگونگی بهره مندی شعرا از مفاهیم زیارت جامعه کبیره در جشنواره شعر و نماهنگ مژده وصل
🌀دبیر تخصصی جشنواره شعر و نماهنگ "مژده وصل" گفت: مفاهیم زیارت جامعه کبیره در محور امام شناسی در سه سطح فکری (محتوایی)، ادبی(زیبایی شناسی) و زبانی دارد.
🖇http://emamat.iau.ir/fa
🔻اهداف برگزاری جشنواره ی شعر و نماهنگ "مژده وصل"
🔹دبیر تخصصی جشنواره ی ملی شعر و نماهنگ "مژده وصل" در گفتگویی با اشاره به اهداف این جشنواره گفت:
🔸ژرفا بخشی ِ باورهای مذهبی و آیینی به ویژه فرهنگ مهدویت؛ تبلور باور ِ ظهور به واسطه ی یک متن مذهبی(زیارت جامعه کبیره) با کاربردهای ادبی و هنری، جهت تاثیرگذاری بیشتر ؛ گسترش موعودباوری و دریافت ِ نتیجه بخشی فرهنگ ِ انتظار ؛ فراهم کردن زمینه های شکوفایی ادبی و هنری در راستای تجلّی ِ باورهای مهدوی و گسترش سیره ی نبوی و امام شناسی برای معرفی الگوهای رفتاری مورد نیاز جامعه ی امروز از مهمترین اهداف این جشنواره ملی است.
🔹بتول فخراسلام همچنین از کلیه شاعران و هنرمندان دعوت کرد که با شرکت در این جشنواره در آثار ادبی و هنری خود بُن مایه های عارفانه ی متن زیارت جامعه کبیره را بازتاب بخشند. برای نمونه جمله ی آغازین ِمتن زیارت جامعه کبیره با نام شریف "نبوت" آراسته گشته است.کسی که مخاطب حدیث قدسی "لولاک" ست :
"اگر تو نبودی، همانا آسمان ها را نمی آفریدم".
حضرت محمد (ص) "رحمه للعالمین" شناخته شده و برترین الگوی انسان کامل است.
🔹وی افزود: پیوند فرهنگ نبوت و مهدویت موضوعی مناسب برای پرداخت های ادبی و هنری جهت شعر و نماهنگ است. همان گونه که پیامبر اکرم (ص) بشر را از تاریکی ِ" عدم، "رهایی بخشید، امام زمان (عج") نیز بشریت را از تاریکی ِ ناهنجاری های آخر الزمان رهایی خواهد بخشید.
#جشنواره_شعر_مژده_وصل
@mozhde_vasl
کانال جشنواره ملی شعر مژده وصل
❇️ همگام با زیارت "جامعه کبیره": یادداشت ( ١۴) وَحَفَظَه سرّالله وَ حَمَله کتاب الله : و حافظان س
❇️ همگام با زیارت "جامعه کبیره" :
یادداشت ( ١۵)
و اوصیاء نبی الله وَ ذُرّیه رسول الله، صلّی الله علیه و آله و رحمه الله و برکاته : و وصی های پیامبر خدا و ذریه پیامبر خدا، رحمت خدا بر او و آل او باد و رحمت و برکات خدا بر شما باد.
🔸"دایره ی اختیارات وصی محدود به وصیت است؛ یعنی وصی باید خواسته ها و سفارش های وصیت کننده را همان گونه که او وصیت کرده، اجرا کند... دایره ی اختیارات این وصی، امور مربوط به نبوت خواهد بود... باید او اعلم از همه ی مردم باشد..."
🔸" ذریه... از جهت سیاق، قطعا بر آن حضرت [علی علیه السلام] منطبق می شود ؛ زیرا تمام فضایل مذکور درین زیارت،... ناظر به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که امیر مؤمنان (ع) در راس همه قرار دارد و کسی ست که به مثابه ی جان پیامبر (ص) بوده... ".
🔸"... صلوات ما به معنای وساطت ما بین خدا و آن ذوات نورانی نیست؛ زیرا آنها واسطه ی هر فیضی... هستند.... [صلوات]، حکایت از روحیه ی قدرشناسی امت می کند... ".
برگرفته از کتاب" ادب فنای مقربان ". آیت الله جوادی آملی.
🔸گزینش :بتول فخراسلام. دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ
" مژده وصل ". واحد خراسان رضوی.
❇️همگام با زیارت "جامعه کبیره":
یادداشت (١۶)
"السلام عَلی الدُعاه الی الله والادلّاء عَلی مَرَضات الله :سلام بر دعوت کنندگان به سوی خدا و دلالت کنندگان بر رضای خدا"
🔸"هدف از خلقت انسان، تخلّق به اخلاق الهی... خدایی شدن و به سوی خدا رفتن است... ذات اقدس الهی نخستین دعوت کننده ی انسان است... لیکن همه ی انسان ها نمی توانند سخن خدا و دعوت او را به صورت مستقیم بشنوند؛... از این رو... همان انبیای الهی و جانشینان آنانند که این ماموریت را انجام دادند".
🔸"... تحصیل رضا ی خدا با پیروی از حق، برپا داشتن امور دینی و انجام عمل صالح ممکن می شود...
بعد از آن که از ائمه (ع) به عنوان داعیان به سوی خدا یاد شد، درین جمله به عنوان راهنمایان به رضای پروردگار معرفی شدند... از یک سو نشان می دهد که دعوت آن ذوات مقدس به خدا، دعوتی مأذون، خالصانه و حقیقی ست و از سوی دیگر، بیانگر این ست که بعد از فراخواندن مردم به خدا و معرفت اجمالی آن کمال بی پایان، شوق تحصیل رضای او در آنان پیدا می شود".
برگرفته از کتاب" ادب فنای مقربان ". آیت الله جوادی آملی.
🔸گزینش: بتول فخراسلام. دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ
" مژده وصل ". واحد خراسان رضوی.
♦️مهم ترین مطالب پیشنهادی حول محورهای موضوعی جشنواره ی شعر و نماهنگ" مژده وصل" مطرح گردید.
♦️ یکی از محورهای موضوعی جشنواره ی شعر و نماهنگ "مژده وصل"، انتظار و ویژگی های منتظران است. با توجه به محوریت زیارت جامعه کبیره برای چهارمین دوره ی جشنواره ی امامت و مهدویت، می توان به سه بخش محتوایی مرتبط با باورمندان با رویکرد به این زیارت، اشاره کرد : تولّی، تبرّی و رجعت.
♦️ دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ "مژده وصل" ادامه داد:
به این سه باور شیعی، می توان شاعرانگی بخشید و عناصر ادبی را با آن آمیخت. همان گونه که در ادبیات فارسی نمونه های آشکار آن را می توان دید؛ مانند شعر سنائی :
جانب ِ هرکه با علی نه نکوست
هرکه گو باش؛ من ندارم دوست
پردازش های ادبی به شکل دیگر ست.
مثلا سعدی می فرماید:
دیده را فایده آن است که دلبر بیند
ور نبیند چه بُوَد فایده، بینایی را؟
یا :
یار من آن که لطف ِ خداوند یار ِ اوست
بیداد و داد و رد ّ و قبول، اختیار اوست
همین نوع نگاه را می توان برای جشنواره شعر و نماهنگ" مژده وصل" در مبحث تولی و تبری، گسترش داد.
این که ارزش دل به آن است که برای امامان بتپد که آدمی "آن ارزد که ورزد".
بتول فخراسلام افزود :
♦️مبحث "رجعت" را می توان به شیوه ی" تمنّا" شاعرانگی بخشید و آمدن امام زمان (عج) را به گونه ی خطابی درخواست و در ادامه ی آن رهاوردهای ظهور را با توجه به متن زیارت جامعه کبیره بیان نمود و موعودباوری را نمایاند.
♦️ توصیفات سیاسی که برای امامان به طور عام و برای امام زمان (عج) به طور خاص آمده، در شاخه ی
موضوعی "سیره ی حکومتی امام زمان (عج)" می توان بازتاب داد.
♦️این اندوه و تمنا که "از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست" در بخش نگرش مهدوی و مبحث غیبت و ظهور به زیبایی می تواند جلوه گر شود و صفات امامان، شکل دلایلی می شود برای این تمنا و چشم به راه بودن برای آن انسان "که مثل هیچ کس نیست".
✴️زیارت جامعه کبیره در یک نگاه :
🟩 نگاه دوم
🔸دعای زیارت جامعه کبیره را هم وزان دعای جوشن کبیر دانسته اند. در دعای جوشن کبیر صفات و اسماء حضرت حق آمده است و در دعای زیارت جامعه کبیره، ویژگی های امامان معصوم ذکر گردیده است. در دعای زیارت جامعه کبیره رابطه ی امامان با خدا، جایگاه خدا در نظر امامان معصوم، کارکرد امامان در برابر دین خدا و اجرای تعهد و میثاق سخن آمده است.
🔸از امام مهدی (عج) در زیارت جامعه کبیره با عنوان "بقیه الله" یاد شده است و درین زیارت از غیبت امام زمان (عج) یاد و با عنوان "غایب" به ایشان اشاره گردیده است. همچنین در بیان آرزو از انتظار ظهور دولت حق با جمله ی "منتظر لامرکم..." سخن آمده است.
🔸بر مبنای روایات اهل بیت (ع)، در زمان امام مهدی(عج) گروهی از انسان های خوب و بد به این دنیا باز خواهند گشت و این اعتقاد به "رجعت" در زیارت جامعه کبیره با تعبیر "مومن... برجعتکم" به روشنی پدیدار ست.
🔸در زیارت جامعه کبیره از رهاوردهای ظهور نیز به گونه ای سخن آمده که فهرست وار عبارت ست از :
١.زنده شدن دین :
"حتی یُحیی الله تعالی دینه بکُم"
٢.روشن شدن زمین :
"واشرقت الارض بنورکم"
٣.فراگیر شدن دادگری و عدالت:
"و یُظهرکم لعدله ".
🔸زیارت جامعه کبیره بازتاب شؤون امامان در جهان خلقت و دین ست و با تعابیر "بکُم ینزل الغیث"، "بکُم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه"،" ابواب ایمان "،" ارکان توحید" و "اعلام التقی" و... شأن امامان یادآور ی شده است.
🔸بتول فخراسلام. دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ
"مژده وصل". واحد خراسان رضوی
❇️همگام با زیارت "جامعه کبیره" :
یادداشت (١٧)
والمستقرّین َ فی امر الله و التّامین َ فی مَحَبّه الله و المخلصینَ فی توحید الله والمُظهرینَ لامر الله و نهیه : و
استقرار یافتگان در امر خدا و تمامان در محبت خدا و مخلصان در توحید خدا و آشکارکنندگان امر و نهی خدا.
🔸"مستقربن... از ریشه ی" قرر" است.اصل این واژه دو معنا دارد :
١.خنکی و سردی... ٢.تمکّن و تثبیت... آن چه در این جا مراد ست، معنای دوم ست؛... افزون بر این که استعمال در معنای نخست، یعنی چشم روشنی همراه با واژه ی عین(چشم) همراه ست. به عبارت دیگر" قُرّه العین "... به معنای چشم روشنی می آید".
🔸"... ائمه (ع) در باب معرفت الهی به مرحله ی تامّ آن رسیده اند...در نتیجه، همه ی اعمالشان از روی عشق و محبت به خداست ".
🔸" یکی از معانی ظهور، غلبه و پیروزی ست؛... آن چه انگیزه ی نهایی بعثت پیامبران ست، همانا پیروزی دین خدا بر تمام مکتب های باطل یا منسوخ است... و مهم ترین عامل تحقق چنین هدفی، انسان های کامل معصومند؛ به ویژه ♦️حضرت مهدی
(عج) ♦️؛ زیرا آن حضرت با تایید خاص خدا و در ظل زمینه سازی سیزده معصوم پیشین (ع)... و شکوفایی خردورزی و عقل گرایی مردم... موفق می شود تا امر خدا... را راجح کند ".
برگرفته از کتاب" ادب فنای مقربان ". آیت الله جوادی آملی
🔸گزینش:بتول فخراسلام. دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ
" مژده وصل ". واحد خراسان رضوی.
❇️همگام با زیارت "جامعه کبیره" :
یادداشت (١٨)
وَعباده المُکرَمینَ الذین لایَسبِقونه بالقَول و هَم بامره یَعمَلونَ و رحمه الله و برکاته : و(شما ای) بندگان کرامت بخشیده شده ی او، همانا که سبقت بر او نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند و رحمت خدا و برکات او بر شما باد.
🔸" استاد علامه طباطبایی... می گوید :" ... گاهی قول، کنایه از اراده و مشیّت است. بدین ترتیب، معنای عبارت... این است که اراده ی آنان تابع اراده ی دیگری است و قبل از اراده ی او اراده نمی کنند".
🔸"... این جمله، برگرفته از آیه ای است که فرشتگان را وصف می کند. بنابراین از فرشته خویی ائمه (ع) حکایت دارد؛ هرچند که آن ذوات مقدس، برتر از فرشتگان... هستند...
فرشته خو بودن به معنای برتری فرشته بر انسان کامل نیست، بلکه به معنای غلبه کردن جنبه ی عقلانی انسان بر جنبه ی شهوانی و حیوانی اوست. از این رو انسان می تواند از فرشتگان بالاتر رود و حتی به مقام معلمی آنها نیز بار یابد ".
برگرفته از کتاب" ادب فنای مقربان ". آیت الله جوادی آملی.پایان جلد دوم.
🔸گزینش: بتول فخراسلام. دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ
" مژده وصل ". واحد خراسان رضوی
❇️همگام با زیارت "جامعه کبیره" :
یادداشت (١٩)
السلام ُعلی الائمه الدُعاه و القادَه الهُداه والذاده الحُماه : سلام بر پیشوایان دعوت کننده و رهبران هدایتگر و دفاع کنندگان حمایتگر.
🔸" هدایت انسان های معصوم، قائدانه است نه سائقانه، لذا قبل از دیگران از نعمت علم بهرهمند و از توفیق عمل بهره ورند..." ساده" جمع سید از ریشه ی" سادَ یسودُ" است...
معنای متولی و رئیس است که بر دیگران سروری و آقایی دارد".
🔸"" ذاده" جمع" ذاید"..." ذود" به معنای دفع همراه با دور کردن است...
حمایت و دفاع آنها [ائمه اطهار] به صورت های گوناگون قابل تصور است، مانند :
١.ولایت آنها همانند کلمه ی توحید، پناهگاه مستحکمی ست که هر کس آن را بپذیرد، داخل این پناهگاه می شود...
٢.با شفاعت خود در روز قیامت، عذاب را از پیروان خود طرد و دفع می کنند.
٣.با عنایات ویژه ی خود به شیعیان، شر دشمنان را از آنها دور می کنند".
برگرفته از کتاب" ادب فنای مقربان ". آیت الله جوادی آملی.
🔸گزینش: بتول فخراسلام. دبیر تخصصی جشنواره ی شعر و نماهنگ
" مژده وصل ". واحد خراسان رضوی.