eitaa logo
مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث(کانال رسمی)
2.3هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
359 ویدیو
632 فایل
ارسال نظرات به: دکتر رضائی اصفهانی @DrMaRezaei دفتر ۰۲۵۳۷۱۱۰۲۵۱ پیرولی «معاون آموزش» @pirvali مزدارانی«امور طلاب» ۰۲۵۳۷۱۱۰٩٩٩ رستمی«معاون فرهنگی» @Dr_ali_rostami موسوی«معاون پژوهشی» @Mousavik حیدری «اداره ارتباطات و..» @Hosein_heydari57
مشاهده در ایتا
دانلود
با لطف خدا ختم 0⃣0⃣0⃣4⃣1⃣صلوات به دور 7⃣ رسیده. https://eitaa.com/joinchat/175505451C626f975707 ☝️لینک گروه بین المللی ختم صلوات☝️
13903- 25- عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: صِيَامُ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ- يَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ صِيَامَ سَبْعِينَ سَنَةً. 13904- 26- : قَالَ الصَّادِقُ ع‏ لَا تَدَعْ‏ صَوْمَ يَوْمِ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ- فَإِنَّهُ الْيَوْمُ الَّذِي أُنْزِلَتْ فِيهِ النُّبُوَّةُ عَلَى مُحَمَّدٍ ص- وَ ثَوَابُهُ مِثْلُ سِتِّينَ شَهْراً لَكُمْ. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 483
هدایت شده از KHAMENEI.IR
990103_ سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب.mp3
11.9M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب. ۱۳۹۹/۱/۳ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درسهای پیامبر اعظم.pdf
1.58M
🔰 🔰 📚عنوان : درسهای پیامبر اعظم ( گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری درباره شخصیت و بعثت پیامبر اکرم (ص) ) 📖موضوع : پیامبر اکرم (ص) 📄تعداد صفحاتو: ۲۷۶ صفحه 📆به مناسبت سالروز مبعث پیام اکرم (ص) 🛑معاونت فرهنگی تربیتی 🛑
┈••✾•🌼🔴🌼 رابطه نزول آیات آغازین سوره علق و مبعث 🌼🔴🌼•✾•┈ http://www.irna.ir/news/83723421/ 🔆🔆 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🔆🔆 به نام خداى گسترده‏ مهرِ مهرورز 🌸🌸 اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾ بخوان به نام پروردگارت كه (همه چيز را) آفريد، (۱) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾ انسان را از (خون بسته) آويزان آفريد. (۲) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳﴾ بخوان در حالى كه پروردگارت ارجمندتر است؛ (۳) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾ (همان) كسى كه با قلم بياموخت،(۴) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵﴾ به انسان آنچه را نمى‏دانست آموخت‏ (۵) 🌸🌸 🌺🍃🌱🌺 🌐 تهران- ایرنا- مفسر و مترجم قرآن وا ستاد تمام و عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیة؛🌐 حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی به مناسبت 27 رجب و سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص) با استناد به آیه 164 سوره آل عمران گفت:🔰🔰 خدا بر همه مسلمانان منّت گذاشت و حضرت محمد(ص) را به پیامبری مبعوث کرده و بعثت رسول خدا(ص) به عنوان یک نعمت بزرگ و سنگین معرفی شده است.✅ ✳️ وی افزود: ممکن است در زمینه مبعث پیامبر اعظم(ص) این سوال مطرح شود که اگر بعثت رسول خدا(ص) در 27 رجب بوده؛ چرا در آیات 185 سوره بقره و آیه اول سوره قدر خدا می‌فرماید قرآن در شب قدر نازل شده است؟ این استاد جامعة المصطفی اضافه کرد: طبق آیات این دو سوره قرآن، باید در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان مانند 19 یا 21 یا 23 نازل شده باشد و اگر قرآن در شب بیست و سوم نازل شده، پس چگونه مبعث پیامبر در ماه رجب بوده ولی نزول قرآن در ماه رمضان واقع شده است؟ وی با بیان این که ملازمه‌ای بین بعثت پیامبر و نزول کلام الهی نیست، ادامه داد: ممکن است پیامبری مبعوث شود ولی هنوز وحی تشریحی مثل قرآن بر او نازل نشده باشد و بعد از مدتی نازل شود. یعنی ممکن است پیامبر در 27 رجب به رسالت و نبوت مبعوث شده باشد ولی هنوز کتابی و آیه‌ای به عنوان قرآن بر وی نازل نشده باشد تا به شب قدر برسد. دکتر رضایی اصفهانی افزود: بنابراین ممکن است قرآن به صورت دفعی یا تدریجی بر قلب پیامبر(ص) نازل شود که مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نزول دفعی را مطرح می‌کنند و برخی دیگر مانند مرحوم آیت الله محمدهادی معرفت معتقدند شب قدر آغاز نزول تدریجی بوده است ولی در هرحال ملازمه‌ای بین این دو موضوع یعنی مبعث و نزول قرآن وجود ندارد. ✅ ❇️ وی اظهار داشت: در برخی روایات آمده که اولین وحی الهی بر قلب پیامبر در 27 رجب آیات اول تا پنجم سوره علق بوده است. بر اساس برخی روایات این آیات در غار حراء، هنگام بعثت بر پیامبر نازل شده است و این آیات بر روی سنگی در کنار غار حرا در کوه جبل النور در مکه نیز نوشته شده است.✅ رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی افزود: ما ریشه این بحث را بررسی کردیم و متوجه شدیم که به روایاتی مربوط است که عموما از عایشه همسر پیامبر اکرم(ص) نقل شده که این اتفاق را نقل می‌کند. رضایی اصفهانی افزود این روایات دارای چند اشکال است و گفت: این روایت از عایشه نقل شده که وی در زمان بعثت پیامبر یعنی ۱۳سال قبل از هجرت، هنوز متولد نشده بود و طبق قول مشهور زمانی که عایشه به مدینه آمد 9 سال داشت. وی افزود: از صحابه و اطرافیان پیامبر اعظم(ص) کسی می تواند شأن نزول مطلبی را بگوید که خودش آنجا بوده و موثق نیز باشد و مثلا بگوید که در جنگ بدر در هنگام فلان اتفاق حضور داشته که فلان آیه نازل شده است ولی چون عایشه در زمان بعثت متولد نشده بود نمی‌تواند نقل کننده نزول آیات آغازین سوره علق در جریان بعثت پیامبر باشد. این پژوهشگر علوم قرآنی افزود: البته اگر عایشه این روایت را از طریق پیامبر یا شخصی مانند حضرت علی(ع) که همراه رسول خدا(ص) بوده، نقل می‌کرد، اشکالی نداشت در حالی که عایشه این روایت را از خود نقل می کند. لذا این روایت از نظر سندی مخدوش است. ❎ وی این روایت را از نظر محتوایی نیز دارای اشکال دانست و گفت: روایتی که از عایشه نقل شده در محتوای آن مطالب مربوط به شخصی به نام ورقه بن نوفل است که به عنوان یک مسیحی و از خویشاوندان یا آشنایان حضرت خدیجه شمرده شده است. http://www.irna.ir/news/83723421/ ادامه 🔰🔰🔰
✳️ دکتر رضایی اصفهانی افزود: در آنجا نقل می شود وقتی پیامبر مبعوث شد، گویا نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده و ورقة بن نوفل گفت که آن حضرت به پیغمبری رسیده و وحی بر رسول خدا (ص) نازل شده است. وی تأکید کرد: عموم علمای اسلام جریان ورقة بن نوفل را رد می کنند و این روایت اصولا با نبوت پیامبر ناسازگار است. چون رسول خدا(ص) نسبت به نزول وحی خود، علم شهودی دارد و نیازی به تأیید دیگران ندارد. بنابراین جریان ورقه نیز مخدوش است و بسیاری از مطالب آن قابل قبول نیست که این جریان در ضمن روایات نزول آیات علق در مبعث از زبان عایشه آمده است. ✅ 💠 عضو هیات علمی جامعه المصطفی افزود: احتمالا این روایات را به نام عایشه جعل کرده اند. چون عایشه شاهد بعثت نبوده که آن نقل کند و از طرف دیگرمطالب خلاف مانند جریان ورقة در آن وجود دارد. وی ادامه داد: بر همین اساس روایاتی که مشهور است و در هنگام مبعث معمولا این گونه نقل می‌شود که آیات ابتدایی سوره علق در 27 رجب و آغاز بعثت رسول خدا بر آن حضرت نازل شده، دارای اشکال است. 🔷 ❇️ رضایی اصفهانی افزود: اگر کسی این روایات را بپذیرد، اشکالی دیگر پیدا میکند. چون براساس آیات سوره بقره قرآن در ماه رمضان نازل شده و چگونه ممکن است در رجب در مبعث که قبل از آن است آیاتی نازل شده باشد ولذااین حدیش نقل شده از عایشه مخالف آیات قرآن است و از طرف دیگر ملازمه ای بین بعثت و نزول آیات وجود ندارد. وی افزود: ممکن است پیامبر مبعوث شده باشد ولی آیه ای نازل نشده باشد مانند پیامبرانی همچون لوط که کتاب نداشتند ولی پیغمبر بودند. بنابر این نبوت با نزول آیه و احکام تشریعی و وحی تشریعی ملازمه ای ندارد. این پژوهشگر قرآن همچنین گفت: در بعضی روایات شیعه از اهل بیت(علیهم السلام) اشاره هایی به نزول آیات سوره علق شده که مضمون آن با روایاتی که از عایشه نقل شده کاملا متفاوت است و اهل تحقیق با دقت در احادیث نقل شده در اصول کافی می‌توانند متوجه تفاوت‌های آن شوند. ✅ http://www.irna.ir/news/83723421/ 🔆🔆 پایان 🔆🔆
کلیپی کوتاه از آیت الله بهجت در خصوص اثرات نماز اول وقت (به نقل از مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی) در کانال معاونت: @mquraanf منتشر شد 🛑 معاونت فرهنگی تربیتی 🛑