eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
709 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 خطبه توحیدی ▪️ خطبه «فدکیه» یک درس عمیق علمی می ‌خواهد، اینکه با مطالعه حلّ نمی ‌شود! خطبه‌ چند سطری دارد که «لا من شیء خلق الأشیاء»، مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کافی کم ‌صحبت است و فقط حدیث نقل می ‌کند، در آن جا چند جمله ‌ای دارد؛ می ‌گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد، هیچ کس نمی ‌تواند به اندازه علی «بأبی و أمی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می‌ دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می‌ کند که چرا من می ‌گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی» نمی‌ توانند مثل علی حرف بزنند،[1] شرح می ‌دهد که در این خطبه چه خبر است، مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می ‌کند، می‌ گوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد. ▫️ همان جمله ‌ای که مرحوم کلینی می ‌گوید مشکل اساسی را آن حلّ می‌کند و حلّ اساسی مشکل این جمله است، 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را در آغاز خطبه «فدکیه» ایراد کرد. حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می‌ گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می ‌گوید اگر همه جمع بشوند ـ همه جن و انس ـ همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی ‌توانند مثل این جمله علی (سلام الله علیه) حرف بزنند! ▫️ مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می ‌کند بر حرف کلینی صحّه می ‌گذارد و می ‌گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی ‌توانند، باید قید بیاورد که اگر پیغمبر اولواالعزم نباشد! چون از پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می‌ شود؟! اینها همین طور غریب است! مظلوم است! متروک است! این خطبه «فدکیه» باید درسی بشود، رسمی بشود، استاد تدریس بکند، شما فضلا یاد بگیرید، خلاصه‌ اش را آن مقداری که قابل انتقال به حوزه ‌های عمومی است، در منابر در غیر منابر، در روزنامه ‌ها برای مردم منتقل بکنید این می ‌شود ! ▪️ جناب شهریار را خدا رحمت کند! شاعر اهل بیت است، شاعر آیینی است، مورد علاقه است و برای اوطلب مغفرت می ‌کنیم؛ اما او باید بداند که این جمله ‌ای که گفته است بازگشت اساسی ‌اش به فاطمه است نه علی (سلام الله علیهما)! اینکه فرمود: به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب ٭٭٭ که علم کند به عالم شهدای کربلا را[3] درست است که اینها فرزندان علی هستند؛ اما از علی نبود، چون علی همسر دیگری داشت که محمد بن حنفیه آورد. درست است علی پدر است، اما چنین مادری می ‌خواهد. باید می‌ گفت «به جز از علی و فاطمه در عالم کیست که علم کند به عالم شهدای کربلا را». به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب، حق این است که «به جز از فاطمه که آرد پسری ابو العجائب که علم کند به عالم شهدای کربلا را». [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136. [2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج‏4، ص47. [3]. گزیده غزلیات (شهریار)، غزل شماره2. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ أَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️فاطمه را فاطمه گفته‌اند و این تسمیه اسراری دارد و همۀ آن اسرار از روایات بهره‌مند است: 1️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ. فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چرا كه از شر بریده و جدا است. این جمله اشاره به عصمت حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیۀ «اِنَّمَا یریدُ اللّهُ لِیذْهِبَ عَنَكُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیتِ‌ وَ یطَهِرَّكُمْ تَطْهِیراً»، دربارۀ ایشان است. 2️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی كه زن‌ها می‌بینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهراء مطهره بود، از نظر معنی،‌ طاهره از خون حیض، نفاس و استحاضه بود. 3️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ‌ عَنِ‌ الْخَلْقِ. فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینكه بریده شده از خلق بود. این تفسیر اشاره به مقام فنا و لقای حضرت زهرای مرضیه«ع» است. كسی كه در دل او هیچ‌ كس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است. 4️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ كُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا. فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت ایشان بریده شده‌اند و قدرت برشناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد كه به واسطۀ آن مقام، ‌اُم‌ابیها نامیده شده است. 5️⃣ سُمِیتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِی وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به شفاعت است. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞سعادت بشریت در الگو قرار دادن حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn ◾️شهادت حضرت فاطمۀ زهرا«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد #صوت #فاطمیه 🆔 @almazaheri
poster.pdf
615.1K
پوستر دوره جدید ولایت فقیه - مجازی
هدایت شده از  سید رضی مرتضوی
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۱» 🔘بمناسبت ایام فاطمیه ✍ سیدرضی مرتضوی ➰➰➰➰➰➰➰ ▪️قال ابْن جَرِیح لأبیعبداللّه حُدِّثْنا الیومَ حَدیثاً استَشهرهُ النَّاسُ قال وماهو؟ قال حُدِّثتُ أَنَّ رَسُول اللَّه ص قَالَ لِفاطمةَ إِنَّ الله لَیَغضَبُ لِغَضَبِکِ وَ یَرْضَی لِرضاکِ، فَقال ع نَعَمْ إِنَّ الله لَیَغضَبُ فیما تَرْوُونَ لِعَبده الْمُؤمن وَ یَرْضَی لِرِضاه؟ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ ع فَمَا تُنْکِرُونَ أَنْ تَکُونَ ابْنَةُ رَسُولِ الله ص مُؤْمنَةً یَرْضَی اللَّهُ لِرضاهَا وَ یَغْضبُ لِغَضَبِها قَالَ صَدَقتَ اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه ➰➰➰➰➰➰➰ ▪️ابن جریح (از علمای اهلسنت و استادِ واقدی و سفیان ثوری) پیش امام صادق علیه السلام آمد و گفت: امروز حدیثی شنیدم که مردم آن را ساخته اند و می گویند پیامبر ص به فاطمه س فرموده: خدا از رضایت تو خشنود و از ناراحتی تو غضبناک می‌شود، حضرت فرمودند مگر شما در احادیثتان ندارید که خدا از ناراحتی بندهٔ مومنش غضبناک واز خشنودی اش خشنود می‌شود؟ ابن جریح گفت: چرا داریم. حضرت فرمودند: پس چطور این حدیث را درباره دخترپیامبر انکار میکنی، او هم بنده مومن خداست که رضایت و غضب خدا بسته به خشنودی و ناراحتی اوست، ابن جریح مُجاب شد و گفت : راست گفتی، سپس این آیه را خواند: «خدا میداند رسالتش را در کجا قرار دهد» ➰➰➰➰➰➰➰ 🔘نکته ها: ▪️شایسته است به تاسی از امام صادق ع، مباحثه علمی سازنده با اهلسنت برقرار شود ▪️ مخالفین اهلبیت، تحمل کوچکترین فضائل آنها را هم ندارند و بدنبال نفی آن هستند
◾️بازنشر بیانات آیت‌الله العظمی مظاهری؛ در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا«سلام‌الله‌علیها» بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹ائمۀ طاهرين«ع» فرموده‌اند: «نَحنُ حُجَجُ اللَّه عَلَى خَلقِه وَ جَدَّتُنَا فَاطِمَة حُجّة اللَّه عَلَينا». 🔹حضرت ولیّ عصر«عج» نیز می‌فرمایند: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». معنای اين جملات را نمی‌فهميم، اما معلوم است يک معنایی به ذهن می‌آيد و شاد می‌شويم، يعنی مثل اينکه دل ما کلمات ائمۀ‌طاهرين«ع» را درک می‌کند. 🔹حضرت زهرا«ع» بر پيغمبر اکرم«ص» وارد می‌شد و ایشان سرتاپا بلند می‌شدند و وقتی زهرا می‌رفت، پیامبر به دنبال او می‌رفتند. بعضی اوقات دست زهرا را می‌بوسيدند و می‌فرمودند: بوی بهشت را استشمام می‌کنم. 🔹وقتی ایشان به دنيا آمد، اسم او را از طرف خدا، فاطمه گذاشتند و چند معنا برای فاطمه بیان شده است. 🔸معنای این است که هيچکس فاطمه‌شناس نيست. هيچکس نمی‌تواند کُنه معرفت زهرا را به‌دست آورد به جز خدا که گفته است اسم او را فاطمه بگذار. جز پيغمبر اکرم، و جز ائمّۀ طاهرين«ع» که فرموده‌اند فاطمه اسوه و سرمشق برای همۀ ماست،‌ مخصوصاً سرمشق در زمان ظهور است. 🔸معنای دوّم، یعنی فاطمه را فاطمه گفته‌اند برای اينکه آيۀ تطهير دربارۀ ایشان نازل شده است و از هر پليدی منزّه و پاک است. آيۀ تطهير نزد پيامبر اکرم«ص» خيلی اهميّت دارد؛ لذا آن را دوست داشتند و چند مرتبه نازل شده است. 🔸معنای سوم اینکه فاطمه را فاطمه گفته‌اند برای اينکه آن خون‌هايی که زن‌ها می‌بينند، ايشان نديد. معنای سوّم هم معنای خوبی است، اما مصداق معنای دوّم است و مصداق همان آيۀ تطهير است. 🔹آيۀ تطهير می‌گويد: حضرت زهرا«ع» آلودگی و نقص و عيب، چه در ظاهر و چه در باطن نداشت. از نظر علم،‌ علم ماکان و مايکون و ما هو کائن داشت و ذرّه‌ای جهل در زهرا نبود. 🔹آيۀ تطهير می‌گوید چيزی پيدا نمی‌کنيد که زهرا نداند. ذرّه‌ای نقص در ایشان نبود. چيزی پيدا کنيم که برای کسی نقص باشد چه در زن و چه در مرد، در حضرت زهرا«ع» نبود. چيزی پيدا کنيم که حضاضتی پيش مردم داشته باشد، در ایشان نبود. و بالاخره از نظر ظاهر و از نظر باطن، پاک و طاهر و مطهر بود. 🔸معنای ديگر، این است که فاطمه را فاطمه گفته‌اند برای اينکه شيعۀ او به جهنّم نمی‌رود. مسلّم است اگر کسی به راستی پیرو و شيعۀ حضرت زهرا«ع» باشد، جهنّم برایش معنا ندارد. 🔹در روز قيامت سعۀ وجودی اميرالمؤمنين محشر را می‌گيرد و مهر ولايت به پيشانی شيعه می‌زنند و او را به لب حوض کوثر می‌آورند و حوض کوثر حقيقت زهراست. وقتی آوردند در حوض کوثر، در آنجا به دست ولايت و گاهی به دست زهرا يا به دست اميرالمؤمنين يا به دست يکی از ائمۀ طاهرين، آبی می‌نوشد که حقيقت زهراست. 🔹حضرت زهرا سه حرکت دارد. قوس صعودي، قوس نزولی و قوس اولش در ازل که تجلی خداست. حضرت زهرا«ع» يک قوس نزولی دارد و اينکه آمد در دنيا و هيجده سال عالم را تکان داد و هيجده سال علم و قدرت خدا را فهماند. بعد هم قوس ديگری به نام قوس صعودی است. 🔹«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» یعنی حوض کوثر پيدا شد و شيعه از حوض کوثر به دست حضرت زهرا«ع» و به دست فرزندان و شوهر ایشان می‌نوشد. انسان اگر بي‌سواد باشد، ‌باسواد می‌شود و اگر عيبی داشته باشد، بی‌عيب می‌شود و اگر مرضی داشته باشد، سالم می‌شود و بالاخره يک انسان کامل می‌شود و برای اين انسان کامل، محشر پنجاه هزار سال، برایش يک لحظه است و به دنبال اهل‌بيت«ع» به بهشت می‌رود. 🔹حضرت زهرا«ع» کسی است که نمی‌دانيم حقيقت آن چيست، اما می‌دانيم يک حقيقت و يک واقعيّت است و پروردگار عالم اينقدر به ما درک داده که من بگويم و شما بشنويد و درک کنيد و لذت ببريد. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/670459 🆔 @almazaheri
هدایت شده از تبیین مدیا
🔰یک تحلیل از زاویه ای دیگر 🔸بمناسبت سالروز شهادت حاج قاسم 🔹قسمت اول ما معمولاً عادت داریم تاریخ را از آن سویی که اتفاق افتاده بنگریم و قضاوت کنیم و نه آن سمتی که اتفاق نیافتاده است. یعنی در تبیین و تحلیل مسائل، تنها شرایطی را که در آن هستیم میبینیم و نه شرایطی را که ممکن بود در آن قرار داشته باشیم. فی المثل کمتر کسی به تحلیل این موضوع میپردازد که اگر با شکست گفتمان عدالت طلبی الحادی (مارکسیسم)، گفتمان عدالت طلبی الهی (انقلاب اسلامی) به عنوان رقیب جدید لیبرالیسم ظهور نکرده بود آیا دولت های لیبرال همچنان خود را ملزم به گرفتن ژست های بشردوستانه می دیدند یا اینکه به دلیل نبود یک چالشگر جدی ایدئولوژیک، سر بر عصیان برداشته و به تاریخ سراسر استعمار و استثمار خویش باز می گشتند؟ همچنین کمتر کسی به تحلیل این موضوع می پردازد که اگر انقلاب اسلامی ظهور نکرده بود، آیا اسراییل همچنان همین موجودیت کوچکی بود که هر روز برای برانگیختن عواطف والدین غربی خود، در برابر ایران مظلوم نمایی می کند یا اینکه نه، به اژدهای هفت سری بدل شده بود که رؤیای نیل تا فرات خویش را محقق کرده و بر سرنوشت ملت های غرب آسیا مسلط شده است؟ به گواهی اسناد، قرار بود پایان پروژه "جنگ علیه تروریسم"، آغاز "قرن آمریکایی" باشد. آمریکایی ها آن ماجرای سهمگین 11 سپتامبر را صحنهسازی نکرده بودند که بیایند چندین تریلیون دلار در عراق و افغانستان دود کنند و مفتضحانه از منطقه غرب آسیا خارج شوند. به اذعان بسیاری از اندیشمندان روابط بین الملل آمریکایی از جمله "جان مرشایمر" و "استفان والت"، ایالات متحده می خواست برپایه نظریه "صلح دموکراتیک"، تمامی کشورهای مخالف خود را زیر پرچم لیبرالیسم آورده و یک جهان یکدست و باب طبع برای خویش بسازد. بیایید برای لحظه ای، جهان را از آن سری که اتفاق نیافتاده بنگریم. آمریکایی که اکنون هژمون جهان است و در رقابت با ایدئولوژی رقیب، دائماً دم از آزادی و حقوق بشر میزند، میلیون ها انسان را تا کنون در سراسر جهان به خاک و خون کشیده است. اگر این کشور میتوانست به سمت جایگاه امپراتوری بر جهان حرکت کند و رقیب ایدئولوژیکی برای خویش نبیند، به نظر شما با جهان چه می کرد!؟ کمتر کسی است که نداند فقط یک قلم از اهداف پروژه "جنگ علیه تروریسم"، طرح "خاورمیانه بزرگ" بود. خاورمیانه ای که همه کشورهای بزرگ آن از جمله ایران به چند کشور کوچکتر تجزیه می شدند تا زین پس رقیب قدرتمندی جلوی بلندپروازی های اسراییل را نگیرد و احتمالا هروقت صهیونیسم جهانی اراده کرد بتواند کل این منطقه را به طرفه العینی ببلعد. اجازه دهید عینی تر به مسائل نگاه کنیم. لااقل یک دهه به عقب برگردید، فرض کنید آمریکا پس از اشغال افغانستان و عراق، جایگاه خود را مستحکم کرده و بدون هیچ چالشگری این دو کشور را در مشت خود گرفته است. اسراییل هم پس از حمله سال 2006 به جنوب لبنان، بر سرنوشت این کشور مسلط شده است. به عبارتی فقط می ماند ایران و سوریه، آن هم هر دو در محاصره! فکر می کنید پس از آن چه اتفاقی می افتاد!؟ آمریکا و اسراییل دولت هایی دموکراتیک تشکیل می دادند و با سلام و صلوات، کشورهای منطقه را ترک می کردند یا آنکه برای الحاق ایران و سوریه به تصرفات خویش و تحقق طرح "خاورمیانه بزرگ" دست به کار می شدند!؟ همان طرحی که کاندولیزا رایس، وزیرخارجه وقت آمریکا، حمله اسراییل به جنوب لبنان را درد زایمان آن خوانده بود! فکر می کنید پس از تولد و بلوغ این نوزاد یعنی پس از آنکه خاورمیانه به عنوان قلب جهان، در چنگال ابرقدرت می افتاد، آمریکا به روسیه و هند و چین اجازه می داد به عنوان رقبای جدیدش ظهور کرده و جهان را به سمت یک نظم چندقطبی رهنمون سازند!؟ اجازه می داد روسیه ناوگان نظامی اش را در مدیترانه مستقر کند و هند و چین با خیال آسوده، واردات انرژی و صادرات کالاهایشان را ادامه داده و اقتصادشان را فربه تر کنند!؟ بعید به نظر می رسد آمریکایی که ما میشناسیم چان مناعت طبعی داشته باشد که به فرصت امپراتوری بر جهان و گسترش حوزه اقتدار خویش، نه بگوید. ما نمی دانیم این نظم چندقطبی که با افول ایالات متحده در حال ظهور است، چقدر می تواند منافع کشورهایی همانند ایران را تأمین کند ولی اینقدر می دانیم در جهانی که امپراتورش آمریکا و استثمارگرش صهیونیسم نژادپرست باشد، نفعی برای ملت های دیگر وجود ندارد. اکنون که رؤیایی آمریکایی برقراری چنین امپراتوری نابود شده است سؤال این است که قهرمانان نجات جهان از چنین کابوسی چه کسانی هستند؟ چه کسانی جلوی تکرار سرنوشت فلسطینیان را برای دیگر ملل آزاده جهان گرفتند؟ چه کسانی با تغییر مسیر تاریخ جلوی یک فاجعه تاریخی را گرفتند؟