eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
709 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مَحـــرَمــــانه (secret_ir)
عالمی که به تنهایی کشف حجاب را چند سال به تأخیر انداخت سالروز درگذشت فقیه مجاهد به مناسبت عید نوروز سال ۱۳۰۷ شمسی ، زنان خویش را سربرهنه به زیارت حضرت معصومه (س) فرستاد. تا زمینه را برای سراسری آماده کرده و واکنش مردم و علما را هم ببیند و آزمایش کند. شیخ محمد تقی بافقی که در حرم حضور داشت ، فورا واکنش نشان داد و پس از امتناع خانواده پالانی از پوشاندن بدن، آنها را از حرم مطهر بیرون نمود. موضوع را به شخص شاه اطلاع دادند و او خیلی زود خودش را به قم رساند. شیخ را زیر مشت و لگد گرفت و از او پرسید که چرا مانع حضور زنانش شده است؟ شیخ گفت : هر مسلمانی که قرآن را خوانده باشد می داند که حجاب الزامی است. شاه پرسید : چرا حجاب الزامیست؟ مرحوم بافقی گفت : چون مانع از نگاه حرام است و نگاه حرام ، مقدمه زنا می باشد.... شاه دستور داد چند زن بدکاره را حاضر کنند و چند تن از سربازان در حضور شیخ با آنها زنا نمایند .... با این وجود، شجاعت آیت الله بافقی در باعث شد که طرح انگلیسی برهنگی زنان ایران ، چند سال عقب بیفتد. آیت الله بافقی تبعید شد و مرغ جانش در سال ۱۳۲۵ به عالم ملکوت پر کشید.🕊 🌷مغفرت خداوند بر او🤲 📚منبع : کتاب خاطرات سیاسی مرحوم بهلول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مَحـــرَمــــانه (secret_ir)
⚫️🌹⚫️🌹⚫️🌹⚫️ بر مشامم مےرسد بوے عزاے فاطمه مےشوم آمادۀ گریه براے فاطمه هاتفـے از آسمان ها مےدهـد امشبـــ ندا فاطمیّه آمده، ماه عـزاے فاطمه فاطمیّه آمده اے فاطمیّون غیور خانۀ دل را ڪنید امشبـــ سراے فاطمه در عزایش بر تنم دارم لباس نوڪرے این لباس مشڪے ام باشد عطاے فاطمه من ڪجا و گریه در بزم عزاے او ڪجا؟ اشڪــ چشمانم بُوَد لطفـــ خداے فاطمه بر جراحاتـــ عمیق فاطمه مرهَم نهد هر ڪسے گریَد میان روضه هاے فاطمه هر ڪسے بر بام خانه پرچم زهـرا زند مےشود ایمن ز غم تحتـــ لواے فاطمه مِهر زهرا را خدا با طینتم ڪرده عَجین افتخارم این بُوَد هستم گداے فاطمه در قنوتـــ هر نمازم بر لبم دارم دعا باراِلها جان من گردد فـداے فاطمه یارے زهـرا نمودن با زبان استـــ و عمل اے ڪه هستـے در پے ڪسبـــ رضاے فاطمه مےرسد آواے هنوز از پشتـــ در ذکر تعجیل فرج باشد دعـاے فاطمه ڪے مےآیے تا بگیرے انتقام مادرتـــ؟ مـهــدے زهرا بیا، اے دلرباے فاطمه 🔅اللهم عجل لولیڪ الفرج🔅
🏴 خطبه توحیدی ▪️ خطبه «فدکیه» یک درس عمیق علمی می ‌خواهد، اینکه با مطالعه حلّ نمی ‌شود! خطبه‌ چند سطری دارد که «لا من شیء خلق الأشیاء»، مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کافی کم ‌صحبت است و فقط حدیث نقل می ‌کند، در آن جا چند جمله ‌ای دارد؛ می ‌گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد، هیچ کس نمی ‌تواند به اندازه علی «بأبی و أمی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می‌ دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می‌ کند که چرا من می ‌گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی» نمی‌ توانند مثل علی حرف بزنند،[1] شرح می ‌دهد که در این خطبه چه خبر است، مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می ‌کند، می‌ گوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد. ▫️ همان جمله ‌ای که مرحوم کلینی می ‌گوید مشکل اساسی را آن حلّ می‌کند و حلّ اساسی مشکل این جمله است، 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را در آغاز خطبه «فدکیه» ایراد کرد. حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می‌ گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می ‌گوید اگر همه جمع بشوند ـ همه جن و انس ـ همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی ‌توانند مثل این جمله علی (سلام الله علیه) حرف بزنند! ▫️ مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می ‌کند بر حرف کلینی صحّه می ‌گذارد و می ‌گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی ‌توانند، باید قید بیاورد که اگر پیغمبر اولواالعزم نباشد! چون از پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می‌ شود؟! اینها همین طور غریب است! مظلوم است! متروک است! این خطبه «فدکیه» باید درسی بشود، رسمی بشود، استاد تدریس بکند، شما فضلا یاد بگیرید، خلاصه‌ اش را آن مقداری که قابل انتقال به حوزه ‌های عمومی است، در منابر در غیر منابر، در روزنامه ‌ها برای مردم منتقل بکنید این می ‌شود ! ▪️ جناب شهریار را خدا رحمت کند! شاعر اهل بیت است، شاعر آیینی است، مورد علاقه است و برای اوطلب مغفرت می ‌کنیم؛ اما او باید بداند که این جمله ‌ای که گفته است بازگشت اساسی ‌اش به فاطمه است نه علی (سلام الله علیهما)! اینکه فرمود: به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب ٭٭٭ که علم کند به عالم شهدای کربلا را[3] درست است که اینها فرزندان علی هستند؛ اما از علی نبود، چون علی همسر دیگری داشت که محمد بن حنفیه آورد. درست است علی پدر است، اما چنین مادری می ‌خواهد. باید می‌ گفت «به جز از علی و فاطمه در عالم کیست که علم کند به عالم شهدای کربلا را». به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب، حق این است که «به جز از فاطمه که آرد پسری ابو العجائب که علم کند به عالم شهدای کربلا را». [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136. [2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج‏4، ص47. [3]. گزیده غزلیات (شهریار)، غزل شماره2. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ أَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️فاطمه را فاطمه گفته‌اند و این تسمیه اسراری دارد و همۀ آن اسرار از روایات بهره‌مند است: 1️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ. فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چرا كه از شر بریده و جدا است. این جمله اشاره به عصمت حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیۀ «اِنَّمَا یریدُ اللّهُ لِیذْهِبَ عَنَكُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیتِ‌ وَ یطَهِرَّكُمْ تَطْهِیراً»، دربارۀ ایشان است. 2️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی كه زن‌ها می‌بینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهراء مطهره بود، از نظر معنی،‌ طاهره از خون حیض، نفاس و استحاضه بود. 3️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ‌ عَنِ‌ الْخَلْقِ. فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینكه بریده شده از خلق بود. این تفسیر اشاره به مقام فنا و لقای حضرت زهرای مرضیه«ع» است. كسی كه در دل او هیچ‌ كس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است. 4️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ كُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا. فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت ایشان بریده شده‌اند و قدرت برشناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد كه به واسطۀ آن مقام، ‌اُم‌ابیها نامیده شده است. 5️⃣ سُمِیتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِی وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به شفاعت است. 🆔 @almazaheri