99-06-05 mirbagheri.mp3
18.18M
⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️
🎧 استاد میرباقری | «سخنرانی» شب #هفتم محرم ۱۳۹۹، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
◀️ خصوصیات اصحاب امام حسین علیهالسلام
⚫️ معاونت فرهنگی تربیتی ⚫️
k-08 Eshgh khoonin.mp3
2.61M
🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#صوت
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه هشتم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
⚫️ معاونت فرهنگی تربیتی ⚫️
🏴 کربلایی شدن
در بیان:
✔️✔️آیت الله جوادی آملی مدظله
▪️ وجود مبارك سیدالشهداء، سخنرانی های آن حضرت خواه در مدینه خواه در مكه خواه در بین راه خواه در شب عاشورا خواه در روز عاشورا مربوط به جهان بشریت است. اگر در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ»[1] سخن از انسانیت است كه مرگ برای انسان زیور است؛ زیرا در فرهنگ قرآن انسان مرگ را می میراند، نه مرگ انسان را! انسان مسلّط بر زینت است، نه زینت مسلّط بر انسان! اگر تعبیر لطیف قرآن كریم این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[2] یعنی هر كسی ذائقِ مرگ است و مرگ مذوق اوست؛ همواره ذائق مذوق را هضم میكند، نه بالعكس! لذا در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ».
▪️ فرمود مردم وطنی دارند، این وطنِ خاكی است؛ اما آن وطن اصلی كه وطن روح ماست نه وطن پیكر ما «لقاء الله» است. انسان از جایی كه آمده باید به همانجا برگردد، وطن اصلی انسان جایی است كه از آن جا آمده و این جا رهگذری است و مسافرخانه است و مَمرّ است نه مقرّ! اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾[3] و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش «لقاء الله» است؛ بازگشت به «لقاء الله» بازگشت به وطن اصلی است؛ لذا در خطبه های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا»[4] یعنی كسی كه خوب ادراك كند وطن او «لقاء الله» است و خود را توطین كند، یعنی به وطن برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند این باید كربلایی بشود! پس نهضت سالار شهیدان آن است كه هر مسافری را به مقصد برساند هر كسی را به وطنش آشنا كند، وطن مألوف همه ما هم «لقاء الله» است.
▪️ مطلب دیگر آن است كه انسان فاصله بین نفس و بدن را كه به نام مرگ است باید مغتنم بشمارد، این یك سرمایه است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم این فاصله رخ میدهد، چه بهتر كه این را برای رسیدن به وطن صرف كنیم؛ لذا در آن خطبه مكه فرمود: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا»؛ یعنی کسی که خونِ قلبش را, حیات خودش را در راه رسیدن به وطن صرف می كند این باید كربلایی بشود و همراه ما بیاید كربلا, بنابراین اگر كسی بخواهد از این سرمایه اصیل بهره صحیح ببرد راهش راهِ نهضت سالار شهیدان است.
[1] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61.
[2] . سوره آل عمران، آیهٴ 185؛ سوره انبیاء، آیهٴ 35؛ سوره عنکبوت، آیه 57.
[3] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72.
[4] . اللهوف, ص61.
#محرم
#وطن_اصلی
#مسلط_بر_زینت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش شعر عاشورایی
تاریخ: 1391/10/13
⚫️ معاونت فرهنگی تربیتی ⚫️
99-06-06(aameli).mp3
13.07M
⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️
🔊 سخنرانی
👤 #استاد _عاملی
📚 موضوع: سفر معنوی و همراهی با شعارهای کربلا
🗓 پنج شنبه ششم شهریور ۱۳۹۹
⚫️ معاونت فرهنگی تربیتی ⚫️
هدایت شده از سید رضی مرتضوی
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳قتیل العبرة🔳 قسمت هفتم🔳
◾️آثار و برکات اشک بر سیدالشهداء◾️
▪️سیدرضی زکی زاده مرتضوی▪️
@sokhanetarikh
✅ #ویژه نامه
سایت سخن تاریخ فرا رسیدن ایام تاسوعا را به تمامی عزاداران حسینی تسلیت عرض نموده و به همین مناسبت اقدام به تهیه ویژه نامه حضرت ابوالفضل (ع) نموده که عناوین برخی مطالب آن به شرح ذیل می باشد:
مقالات گروه:
وفاداری، مهم ترین درس حضرت عباس (ع) است
کتاب شناسی حضرت ابالفضل العباس (ع)
سه محور مهم زندگی حضرت ام البنین (س)
مطالب دیگر:
جستاری در نقد حضور اعقاب حضرت عباس (ع) در شبه قاره هند
حرم حضرت عباس (ع) در گذر تاریخ
معرفی، نقد و بررسی کتاب مکین الاساس فی احوال مولانا ابی الفضل العباس
گزارش و مصاحبه:
حضرت عباس (ع) اسوه غیرت دینی بود
مقام و جایگاه سردار کربلا
حکمت نامگذاری حضرت عباس (ع)
معرفی کتاب:
النبراسُ الأنور في العبّاس الأكبر
العباس ابوالفضل ابن امیرالمومنین علیه السلام سماته و سیرته
چشم در چشم فرات؛ بررسی زندگانی و نقش الگویی حضرت عباس
برای مشاهده ویژه نامه به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/633821
السلام علیک یا اباعبدالله
ماجرای شنیدنی ملاقات مرحوم شیخ حسین کبیر (ره) با حضرت آیت الله کشمیری (ره) و گریهٔ امام زمان (عج) در مصیبت علی اکبر علیه السلام👇
ابوالشهید حاج شیخ حسین کبیر ره می فرمودند: مدتها آرزوی ملاقات با آیت الله کشمیری را داشتم ولی به دلایلی امکان این ملاقات فراهم نشده بود تا آنکه تنها پسرم در سن ۱۸سالگی بشهادت رسید و داغش داغونم کرد!
در همان ایام بود که از آیت الله کشمیری پیغام آوردند که: «حالا به آقای کبیر بگوئید تشریف بیاورند»!
گرچه حال و روز خوشی نداشتم ولی نمیتوانستم چنین فرصت ارزشمندی را که مدت مدیدی منتظرش بودم بی پاسخ بگذارم.
بنا بر این با همان حال خدمتشان مشرف شدم و ایشان فرمودند: «آقای کبیر! حالا فهمیدی داغ جوان یعنی چه!
یک عمر روضهٔ علی اکبر میخوانی اما حالا بهتر داغ دل امام حسین علیه السلام را میفهمی حالا با حالی که داری میخوام یک روضهٔ علی اکبر برام بخوانی!
کبیر می گوید: با وجود آنکه حال روضه خواندن نداشتم ، ولی امتثال امر کردم و یک روضهٔ علی اکبر خواندم ولی خیلی کوتاه و مختصر.
اواخر روضه بود که حضرت آیت
کشمیری به شکل ناگهانی منقلب شدند و گریهٔ شدیدی آغاز کردند!
روضه را تمام کردم ولی این مرد الهی همچنان گریه می کرد و من دقایقی سر به زیر انداخته و ساکت بودم تا آنکه ایشان بعد از دقایقی آرام شدند و اشکهایشان را پاک کردند.
بنده به ایشان عرض کردم: ببخشید حضرت آیت الله، من که حال مناسبی نداشتم و نتوانستم به نحو شایسته عرض ادب کنم با این وجود، چه چیزی باعث این انقلاب ناگهانی شما شد؟!
آیت الله کشمیری فرمودند: «آقای کبیر به جدم رسول الله قسم دو بار مشاهده کردم وجود مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنافداه) در همین گوشهٔ اتاق نشسته اند و بر مصائب حضرت علی اکبر امام حسین (علیهما السلام) اشک می ریزند!»
أعظم الله أجرک یا بقیة الله.