eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
703 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مرگ گاه 🔸 همه ما یک حدّ خاصی داریم، هر کسی در هر رشته‌ای که باشد به هر حال یک مختصر بلد است و بقیه را بلد نیست، همه ما همین طور هستیم! اگر کسی خود را بشناسد و آنچه را که نمی‌ داند نگوید، هم در مسایل اجرایی هم در مسایل تقنینی، هم در مسایل قضایی، هم در مسایل تعلیمی و فرهنگی؛ آنچه را که ما نمی ‌دانیم، واقعاً بگوییم نمی ‌دانیم و اظهار نظر نکنیم. 🔸 در بخشی از فرمایشات حضرت امیر (سلام الله علیه) این است که فرمود آن‌ که نمی ‌داند ساکت باشد مشکل حل است؛ اما سرّ آن [حل نشدن] این است که همه حرف می ‌زنند و اظهار نظر می ‌کنند. ما باید بدانیم که واقعاً محدودیم، حدّمان مشخص است، خیلی از جاها نمی ‌دانیم و آن جا بگوییم که نمی ‌دانیم! فرمود شما این طورید که یک خط قرمز دارید، یک نقطه قرمز دارید و مدار بسته ‌اید، ولی من جلویم باز است، این خیلی حرف است! فرمود «مَنْ تَرَک قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»،[1] این از بیانات نورانی حضرت است در نهج ‌البلاغه؛ فرمود خیلی از ما باید بگوییم «لَا أَدْرِی» که خیلی از چیزها را نمی ‌دانیم، اگر کسی «لَا أَدْرِی» را ترک کرد، به آن مرگ ‌گاه او به هر حال سنگ و تیر می‌ آید. بعضی جاهاست که اگر به آنجا تیر یا سنگ آمده آدم نمی ‌میرد، مثلاً به پا یا به دست آدم [ضربه وارد شود] به هر حال مریض می ‌شود، ولی نمی ‌میرد؛ اما چند جای بدن است که وقتی سنگ یا تیر بیاید کشنده است، اینها را می ‌گویند «مقاتِل» یعنی محل قتل. فرمود اگر کسی این قول «لَا أَدْرِی» را ترک کند، آن خود را در هدف رسیدن تیر قرار داده، تیرها می ‌آید: «مَنْ تَرَک قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»، اما خود او بالصراحة اعلام کرد که «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْض‏»[2] من آن‌طور نیستم که بگویم نمی‌ دانم. آنچه در ذهن شماست مربوط به آسمان‌ ها و زمین از من بخواهید من جواب می ‌دهم، این چه علمی است و به کجا وصل است! ما به چنین آدمی محتاج هستیم. [1]. نهج البلاغه، (صبحی صالح)، حکمت85. [2]. نهج البلاغه، (صبحی صالح)، خطبه189. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/09/15 🆔 @a_javadiamoli_doross
بسم الله الرحمن الرحيم " و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه سلام و احترام بزرگواران 🌿 پویش ایثار تهیه بخاری 👉 ( و وسایل و موارد ضروری دیگر ) برای طلاب گرامی 🌻 از طریق نماز و روزه استیجاری 🌈 با شرایط و حالت های ذیل : 🔸 1 _ طلاب گرامی واجد شرایط / کل هزینه نماز و روزه استیجاری // و یا بخشی از آن را با اختیار و تمایل خود __ برای خرید بخاری جهت طلاب دیگر اهداء می کنند. ((( تمرین بیشتر ایثار که الحمدلله طلاب دارند و آمادگی بیشتر برای تبلیغ و .... در کشور خودشان و .... ))) 2_ طلاب واجد شرایطی که خودشان نیاز به بخاری دارند و برای تامین هزینه بخاری خودشان / نماز و روزه استیجاری را انجام می دهند . 3 _ موارد دیگر پیشنهادی شما بزرگواران بابت موارد مختلف ..... طلاب عزیز و محترمی که آمادگی دارند در این برنامه ها مشارکت داشته باشند به جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای محمدپور مراجعه نموده و یا با شماره تلفن 37110107 تماس بگیرند. ✅✅✅ در ضمن، تشکل هایی که در برنامه های خود، قصد دارند با انجام عبادات استیجاری، به دیگران در قالب پویش هایی همچون کمک مومنانه و ... خدمت رسانی نمایند، نیز می توانند از همین طریق، درخواست خود را اعلام کنند. 🛑 معاونت فرهنگی تربیتی 🛑
⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️🏴⚫️ در پی حمله ددمنشانه و تروریستی به دانشگاه کابل، صورت گرفت. ✔️همدردی گسترده ایرانیان با افغانستان غمزده ☑️ این مصیبت دردناک را به همه طلاب و فضلا و ملت مظلوم، مقاوم و شهیدپرور افغانستان تسلیت عرض مینماییم و برای شهدای این حادثه، علو درجات و برای بازماندگان، صبر و اجر مسئلت می کنیم. امیدواریم به مدد الهی، هر چه زودتر شاهد ریشه کن شدن تمامی عوامل ناامنی و فساد در این کشور باشیم. ⚫️ معاونت فرهنگی تربیتی ⚫️
هدایت شده از قرآن و حدیث المصطفی
🔻 قرآنی و حدیثی المصطفی: 🔶 رشته تفسیر قرآن مهر 👤 مخاطبان: دانش آموزان، طلاب، کارکنان، استادان المصطفی در مقاطع کاردانی و کارشناسی 📎دریافت منبع با حجم 3M : http://quran.miu.ac.ir/uploads/تفسیر_مهر8.pdf 📌 محدوده آزمون چهارم: سوره های ذاریات، طور، نجم، قمر، رحمن و واقعه ⌛️ فقط افرادی که قبلاً ثبت نام نموده اند، مجاز به شرکت در آزمون هستند ⌛️زمان شرکت در آزمون چهارم تا 30 آبان 🔻شرکت در آزمون: http://quran.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=135&pageid=53830 🏆جوایر رتبه های برتر: 🥇نفر اول: 7.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با درس تفسیر مقدماتی 🥈نفر دوم:6.500.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با درس تفسیر مقدماتی 🥉نفر سوم: 6.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با درس تفسیر مقدماتی 🏅نفر چهارم: 5.500.000 ریال+جایگزینی نمره با درس تفسیر مقدماتی 🏅نفر پنجم: 5.000.000 ریال+جایگزینی نمره با درس تفسیر مقدماتی 🏅نفر ششم تا بیستم: جایگزینی نمره با درس تفسیر مقدماتی 🎖سایر جوایز: 15 هدیه به مبلغ 700.000 ریال به قید قرعه ✍️ توضیح آزمون: 10 سؤال تستی و بدون نمره منفی 🌷فرصت را از دست ندهید 🆔 @Quran_MIU
هدایت شده از قرآن و حدیث المصطفی
🔻 قرآنی و حدیثی المصطفی: 🔶 رشته کلام ناب 👤 مخاطبان: دانش آموزان، طلاب، کارکنان، استادان المصطفی در مقاطع کاردانی و کارشناسی 📎دریافت منبع با حجم 7M : http://quran.miu.ac.ir/uploads/کلام_ناب_4.pdf 📌 محدوده آزمون چهارم: ازدعای 45 تادعای 54صحیفه سجادیه ⌛️ فقط افرادی که قبلاً ثبت نام نموده اند، مجاز به شرکت در آزمون هستند ⌛️زمان شرکت در آزمون چهارم تا 30 آبان 🔻شرکت در آزمون: http://quran.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=135&pageid=53831 🏆جوایر رتبه های برتر: 🥇نفر اول: 7.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با درس آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🥈نفر دوم:6.500.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با درس آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🥉نفر سوم: 6.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با درس آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🏅نفر چهارم: 5.500.000 ریال+جایگزینی نمره با درس آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🏅نفر پنجم: 5.000.000 ریال+جایگزینی نمره با درس آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🏅نفر ششم تا بیستم: جایگزینی نمره با درس آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🎖سایر جوایز: 15 هدیه به مبلغ 700.000 ریال به قید قرعه ✍️ توضیح آزمون: 10 سؤال تستی و بدون نمره منفی 🌷فرصت را از دست ندهید 🆔 @Quran_MIU
هدایت شده از قرآن و حدیث المصطفی
🔻 قرآنی و حدیثی المصطفی: 🔶 رشته تفسیر تسنیم 👤 مخاطبان: طلاب، کارکنان، استادان المصطفی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری 📎دریافت منبع با حجم 2M : http://quran.miu.ac.ir/uploads/تفسیر_تسنیم1.pdf 📌 محدوده آزمون چهارم: از آیه 6 تا پایان سوره حمد ⌛️ فقط افرادی که قبلاً ثبت نام نموده اند، مجاز به شرکت در آزمون هستند ⌛️زمان شرکت در آزمون چهارم تا 30 آبان 🔻شرکت در آزمون: http://quran.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=135&pageid=53874 🏆جوایر رتبه های برتر: 🥇نفر اول: 8.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی با 2 واحد درسی مرتبط 🥈نفر دوم:7.500.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی با 2 واحد درسی مرتبط 🥉نفر سوم: 7.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی با 2 واحد درسی مرتبط 🏅نفر چهارم: 6.500.000 ریال+ جایگزینی با 2 واحد درسی مرتبط 🏅نفر پنجم: 6.000.000 ریال+ جایگزینی با 2 واحد درسی مرتبط 🏅نفر ششم تا بیستم: جایگزینی با 2 واحد درسی مرتبط 🎖سایر جوایز: 15 هدیه به مبلغ 700.000 ریال به قید قرعه ✍️ توضیح آزمون: 10 سؤال تستی و بدون نمره منفی 🌷فرصت را از دست ندهید 🆔 @Quran_MIU
هدایت شده از قرآن و حدیث المصطفی
🔻 قرآنی و حدیثی المصطفی: 🔶 رشته اصول کافی 👤 مخاطبان: طلاب، کارکنان، استادان المصطفی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری 📎دریافت منبع با حجم 4M : http://quran.miu.ac.ir/uploads/اصول_کافی_2.pdf 📌 محدوده آزمون سوم: از باب موالید للأئمة(ع) تا باب فی معرفتهم أولیاءهم و التفویض إلیهم (از صفحه 493 تا صفحه 668) ⌛️ فقط افرادی که قبلاً ثبت نام نموده اند، مجاز به شرکت در آزمون هستند ⌛️زمان شرکت در آزمون چهارم تا 30 آبان 🔻شرکت در آزمون: http://quran.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=135&pageid=53832 🏆جوایر رتبه های برتر: 🥇نفر اول: 8.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با 2 واحد درسی مرتبط 🥈نفر دوم:7.500.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با 2 واحد درسی مرتبط 🥉نفر سوم: 7.000.000 ریال+سفر عتبات+جایگزینی نمره با 2 واحد درسی مرتبط 🏅نفر چهارم: 6.500.000 ریال+ جایگزینی نمره با 2 واحد درسی مرتبط 🏅نفر پنجم: 6.000.000 ریال+ جایگزینی نمره با 2 واحد درسی مرتبط 🏅نفر ششم تا بیستم: جایگزینی نمره با 2 واحد درسی مرتبط 🎖سایر جوایز: 15 هدیه به مبلغ 700.000 ریال به قید قرعه ✍️ توضیح آزمون: 10 سؤال تستی و بدون نمره منفی 🌷فرصت را از دست ندهید 🆔 @Quran_MIU
🔰 یادداشتهایی در تفسیر موضوعی (۹) 💠 وظیفه شناسی . قسمت اول ✍ سید رضی مرتضوی 🔹 مهمترین نکته در حرکت به سوی خدا و کسب رضای الهی، «وظیفه شناسی» و عمل کردن بر اساس وظایف است؛ گرچه حقیقت ثابت است و تغییر نمی کند، اما وظائف نسبت به همه یکسان نیست؛ گاهی «یک عمل» می تواند در عین آنکه نسبت به شخصی واجب است، نسبت به شخص دوم حرام و نسبت به شخص سومی مباح باشد؛ این تفاوت، اهمیت «وظیفه شناسی» و عدم تبعیت کورکورانه و بدون تحلیل را روشن می سازد؛ مثلا شکی نیست که نماز بهترین اعمال و ستون دین است، ولی اگر کسی در حال غرق شدن باشد، حتی اگر فرصت نماز، رو به اتمام باشد، باید نماز را رها کرده و به نجات غریق شتافت؛ و نماز خواندن در این زمان، حتی اگر با شرائط و مقدمات و آداب فراوان همراه باشد، نه تنها مقبول نیست، بلکه حرام بوده و گناه هم دارد. 🔹 قرآن کریم در سوره کهف می فرماید: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا ؟ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» «آیا میخواهید بدانید زیان کارترین انسان از نظر عمل چه کسی است؟ کسی که تلاش فراوانش به هدر می رود ولی خودش فکر میکند خوب عمل می کند و «کارش درست است»؛ در روایتی از وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام، کسانی که در مخالفت با ایشان از سپاهش خارج شده و سپس در «نهروان» در برابر آنحضرت صف آرائی کردند مصداق آیه دانسته شده اند؛ بسیاری از آنها حافظان قرآن و در ظاهر اهل تلاش و مجاهده و پیکار و نماز و عبادت بوده و پیشانی شان از سجده های طولانی پینه داشت؛ اما قرآن آنان را «زیانکارترین» خوانده است؛ آنها گمان می کردند «کارشان درست است» . 🔹 خداوند متعال، زحمات و تلاشهای گروه «زیان کارترین ها» را نفی و انکار نکرده است، بله، آنها زحمت می کشند و فعالیت دارند، ولی نکته مهم اینست که آنچه باید را انجام نمی دهند، بلکه در راه آنچه دلشان میخواهد در حرکتند و همین نکته آنها را از وادی سعادت خارج و متصف به «زیانکارترین» نموده است؛ جالب آنکه خودشان هم گمان می کنند «کارشان درست است»؛ و چقدر دردناک است که زحمات و تلاشهای انسانی که در یک مرحله تنبلی و تن پروری را از خود دور کرده، بخاطر عدم توجه به وظیفه، بر باد رود و به تعبیر قرآن «أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ ۖ لَا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلَىٰ شَيْءٍ» کارهایشان مانند خاکهایی است که در روزی طوفانی، در معرض تندباد قرار گرفته باشد، چیزی در دستشان نخواهد ماند؛ و به تعبیری دیگر «مَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا ۖ لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا» آنها مانند سنگی هستند که بر روی آن مشتی خاک باشد، مسلم است که با وزش بادی، تمام خاکها در هوا پراکنده شده و هیچ چیزی باقی نخواهد ماند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا