هدایت شده از سید رضی مرتضوی
Untitled 3_360p_4.mp3
3.31M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻
⚜ دوره سوم : اصول کافی
🔸 کتاب الایمان و الکفر
♦️قسمت پنجم ، باب فضل یقین
🔹 نشانه های یقین
🔸 عدم حسرت به از دست رفته ها
🔸 عدم تاسف بر وقایع و پیش آمدها
🔸 یقین به قضا و قدر الهی
🔸 وقت مرگ از قبل مشخص است
▪️سید رضی مرتضوی
✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را زنده می کند
هدایت شده از خبرگزاری بسیج
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هفته بسیج مبارک
روز شمار هفته بسیج
@Basijnewsir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از سید رضی مرتضوی
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۰»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
عَنْ رَسُول الله (ص): الْقِرَاءَةُ فِی الْمُصْحَفِ أَفْضَلُ مِنَ الْقِرَاءَةِ ظَاهِراً، مَنْ قَرَأَ کُلَّ یَوْمٍ مِائَةَ آیَةٍ فِی الْمُصْحَفِ بِتَرْتِیلٍ وَ خُشُوعٍ وَ سُکُونٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ بِمِقْدَارِ مَا یَعْمَلُهُ جَمِیعُ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَیْ آیَةٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ بِمِقْدَارِ مَا یَعْمَلُهُ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ.📚بحار ج۸۹ / ص۱۹
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند:
خواندن از روی قرآن، بهتر از خواندن از حفظ است، هرکس روزی صد آیه قرآن با ترتیل و تواضع و آرامش بخواند، خدا ثوابی مانند اعمال تمام اهل زمین را در نامه عملش مینویسد، و اگر دویست آیه را آنگونه بخواند، خدا ثواب اعمال اهل زمین و آسمان را برایش ثبت میکند.
💠 قرآن بخوانیم 💠
هدایت شده از چلچراغ بصیرت(گروه تربیت فرهنگی اجتماعی المصطفی)
🔰 امام خامنه ای:
بسیج، عبارت است از مجموعهای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آمادهبهکارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شدهاند. ۱۳۷۶/۰۹/۰۵
هفته بسیج گرامی باد🌷
•┈┈••✾••┈┈•
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
کانال رسمی گروه تربیت فرهنگی اجتماعی معاونت فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی
@chelcherag98
هدایت شده از سید رضی مرتضوی
🔰 یادداشتهایی در تفسیر موضوعی «۱۱»
💠 فسق چیست، فاسق کیست؟
✍ سید رضی مرتضوی
🔹برخی از واژگان ومفاهیم در قرآن به طرز حیرت انگیزی آمیختگی معنایی دارند که دقت در آنها راهگشای دست یابی به بسیاری از معارف کلامی و تفسیری است
🔹 مثلا مفاهیم«نفاق، فسق و فساد و اسراف»؛ نفاق و فسق در قرآن باهم مترادفند «ان المنافقین هم الفاسقون»(توبه/۶۷) و فساد یکی از مهمترین ثمرات فسق است «الفاسقین*الذین...یفسدون»(بقره/۲۷)، و «مفسدین» همان «مسرفین» هستند: «المسرفین*الذین یفسدون» (شعراء/۱۵۲)
🔹در نقطه مقابل هم «مومن» وجود دارد که در وادی دیگری سیر کرده و هرگز قابل قیاس با فاسق نیست «افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لا یستوون» (سجده/۱۸)
♦️ویژگی های فسق
🔸فسق، خصوصیات و لوازمی دارد که مورد تاکید فراوان آیات قرآن کریم قرار گرفته است، و شناخت آن برای هر مومنی ضروریست، برخی از این ویژگیها را در آیات زیر مرور میکنیم:
🔸فسق یکی از دلائل امتحانات و ابتلائات سخت است، «کذلک نبلوهم بما کانوا یفسقون» (اعراف/۱۶۳)؛ زیرا خدا از نقطه ای که میل به خروج از عبودیت وجود دارد، عبد را می آزماید.
🔸فسق، دلیل مهم نزول عذاب های استیصالی است، گوئی معیار استحقاق عذاب، فرورفتن جامعه در «فسق» است: «ففسقوا فیها فحق علیها القول فدمرناها تدمیرا» (اسراء/۱۶)؛ در آیات فراوان دیگری نیز، نزول عذاب به تحقق فسق گره خورده است: «اخذنا الذین ظلموا بعذاب بئیس بما کانوا یفسقون»(اعراف/۱۶۵)
🔸«فسق» موجب عدم ایمان است، فاسق هیچ وقت به خدا ایمان نخواهد آورد: «کذلک حقت کلمه ربک علی الذین فسقوا انهم لا یومنون»(یونس/۳۳)
🔸فسق موجب هلاکت است، بلکه بهتر است بگوئیم تنها فاسقین هلاک می شوند: «فهل یُهلک الا القوم الفاسقون»(احقاف/۳۵) چنانکه «مسرفین» که روی دیگر«فاسقین» هستند نیز از هالکین هستند: «و اهلکنا المسرفین»(انبیاء/۹)
🔸فسق، موجب انقطاع از خداست، پروردگار مهربان، هیچگاه از فاسق راضی نمی شود: «فان الله لا یرضی عن القوم الفاسقین»(توبه/۹۶)؛ او را هدایت نمی کند: «والله لا یهدی القوم الفاسقین»(مائده/۱۰۸) و او را در جهنم خواهد سوزانید: «واما الذین فسقوا فماواهم النار»(سجده/۲۰) چنانکه با مسرف نیز چنین خواهد کرد:«ان المسرفین هم اصحاب النار»(غافر/۴۳) و حتی دعای پیامبرش را درباره آنها قبول نمی کند: «ان تستغفر لهم سبعین مره فلن یغفر الله لهم... القوم الفاسقین»(توبه/۸۰)؛ و هیچ عملی از آنها نمی پذیرد: «قل انفقوا طوعا او کرها لن یتقبل منکم انکم کنتم قوما فاسقین»(توبه/۵۳)
🔸«فسق» وسعت جمعیتی زیادی داشته و دارد، بیشتر اهل کتاب فاسقند: «اهل الکتاب...اکثرهم الفاسقون»(آل عمران/۱۱۰)؛ بلکه بیشتر امتهای گذشته فاسق بوده اند: «کثیر منهم فاسقون»(حدید/۲۶) و بلکه اصلا بیشتر همه مردم فاسقند: «ان کثیرا من الناس لفاسقون»(مائده/۴۹) .
♦️خصوصیات فاسق
🔸کفر و گمراهی: «فاسق» همیشه در گمراهی است، حتی اگر قرآن برایش خوانده شود، بجای هدایت شدن، گمراه تر می شود: «یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا و ما یضل به الا الفاسقین»(بقره/۲۶) و با آیات روشن خدا بیشتر در کفر فرو می رود: «و لقد انزلنا الیک آیات بینات و ما یکفر بها الفاسقون»(بقره/۹۹)؛ و نسبت به نعمتهای خدا نیز کفر می ورزد: «من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون»(نور/۵۵)
🔸عهد شکنی: «فاسق»، نسبت به هیچ عهدی، حتی پیمانی که با خدا بسته، استوار نیست، و به راحتی پیمان محکم الهی را زیرپا میگذارد: «فمن تولی بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون» (آل عمران/۸۲)
🔸لجبازی با خدا:«من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون»(مائده/۴۷)
🔸دنیا پرستی:«قل ان کان آبائکم و ابنائکم...احب الیکم من الله ... القوم الفاسقین»(توبه/۲۴)
🔸ظلم پذیری:«فاستخف قومه فاطاعوه انهم کانوا قوما فاسقین»(زخرف/۵۴)
🔸فراموشی خدا: «الذین نسوا الله ... اولئک هم الفاسقون»(حشر/۱۹)
♦️وظیفه مومنین در برابر فاسقان
🔸قطع ارتباط: «لاتصل علی احد منهم مات ابدا و لا تقم علی قبره انهم ...فاسقون»(توبه/۸۴)
🔸عدم قبول شهادت: «لا تقبلوا لهم شهاده ابدا و اولئک هم الفاسقون»(نور/۴)
🔸عدم قبول خبر: «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا»(حجرات/۶)
🔸بغض و کینه: «کره الیکم الکفر و الفسوق و العصیان»(حجرات/۷)
🔸جدائی: «فافرق بیننا و بین القوم الفاسقین»(مائده/۲۵)
🔸عدم ترحم: «فلا تاس علی القوم الفاسقین»(مائده/۲۶)
♦️فاسق کیست؟
بر اساس روایات اهل بیت، اساس فسق، دشمنی با اهل بیت وخروج از وادی محبت آن ذوات مقدس است، و فاسقین دشمنان و قاتلان اهل بیت هستند مثلاً در روایتی از امام صادق ع آمده است: «الْفاسِقِينَ الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ في على وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ يعني من صلة أمير المؤمنين و الأئمة».
من دیگر روی فرش، سجده نمیکنم!
♻️♻️خاطره ای بسیار جالب♻️♻️
چند سال قبل دکتر قرضاوی- که هنوز از جاده وحدت اسلامی منحرف نشده بود- به ایران آمد. من و عدهای از دوستان در هتل به دیدن ایشان رفتیم.
برخی هستند که تا یک سُنّی را میبینند، سریع میروند روی بحث خلافت و امامت و صیغه و ... و یک دعوایی راه میافتد که به هیچ جایی هم نمیرسند. بنده به عکس، با روی باز با ایشان مواجه شدم و گفتم:
من کتابهای شما را خواندم، به نظرم بهترین کتاب شما «فقه الزکاة» است. خیلی برایش جالب بود. به دوستانش رو کرد و گفت:
من صبح تا حالا دارم درباره فقه الزکاة برای شما صحبت می کنم ولی هیچ کدام اطلاع ندارید، اما ایشان که شیعه و ایرانی هست، از کتاب های من خبر دارد. نظر من هم همین است که کتاب فقه الزکاة از کتاب های دیگر من بهتر است. قرضاوی در این کتاب از فقه امام جعفر صادق «ع» هم استفاده کرده است.
این باعث شد که ایشان بیفتد روی دنده حق جویی. ابتدا مسئله خمس را مطرح کرد و من دلایل فقه شیعه را در این رابطه مطرح کردم. خیلی مودبانه گوش کرد. بحث ادامه پیدا کرد تا به نماز مغرب رسیدیم. نماز مغرب را خواندیم. چون در آن جا مُهر نبود، من یک دستمال کاغذی پیدا کردم و به جای مُهر استفاده کردم!
ایشان گفت:
فلسفه این که شما روی فرش، سجده نمیکنید، چیست؟ گفتم:
روایتی داریم در کتاب «وسائل الشیعه»- عمداً آدرس دادم که رجوع کند- که شخصی خدمت امام صادق «ع» آمد و پرسید:
پیشانی را بر چه چیزهایی میتوان گذاشت و بر چه چیزهایی نمیتوان گذاشت؟حضرت «ع» پاسخ دادند:
بر همه چیز میتوان پیشانی گذاشت به جز دو چیز، یکی ماکولات است و دیگری ملبوسات. شخص میپرسد:
چرا نمیتوان بر خوردنیها و پوشیدنیها سجده کرد؟ حضرت «ع» جواب میدهند:
چون اهل دنیا بنده خوردنیها و پوشیدنیها هستند و شخص نمازگزار که برای حق تعالی عبادت میکند، صحیح نیست که پیشانی خود را بر معبودِ دنیاپرستان بگذارد!
این روایت را که گفتم، ایشان خیلی خوشحال شد، گفت:
این که عینِ توحیدِ خالص است، چطور شما شیعه ها را به خاطر مُهر گذاشتن، مشرک مینامند؟! من وقتی به قطر رفتم در شبکه الجزیره این موضوع را مطرح میکنم.
جالب است بحث ما تا نماز عشا طول کشید و من دیدم که ایشان هم یک دستمال کاغذی گذاشت و گفت:
من دیگر روی فرش سجده نمیکنم!
دوستان ما گفتند تا وقتی که قرضاوی در ایران بود، ما ندیدیم که بر روی فرش، سجده کند. وقتی هم به قطر رفت در شبکه الجزیره این موضوع را مطرح، و از دیدگاه شیعه حمایت کرد!
الوحده، گفتگو با دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مخاطب الهی
🔸 «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ قَلْباً وعاء [وَعَی] الْقُرْآنَ»؛[1] وعاء یعنی ظرف، قلبی كه واعی قرآن باشد خدا آن دل را عذاب نمی كند، الآن هم وَعی به معنای #شعور معنا می شود. ظرف وحی شدن باعث می شود كه این ظرف حكم مظروف را پیدا كند، البته به مقدار خود با مظروف مرتبط خواهد شد یا #متحد می شود؛ لذا از گزند عذاب الهی مصون است كه «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ قَلْباً وعاء [وَعَى] الْقُرْآنَ».
🔸 عزیزان نوسال و #نوجوان قلبشان صاف است، اینها «حدیث العهد»[2] هستند. این نوسالان عزیز ما، این فرزندها و نوه های ما اینها باید بدانند دلشان مثل آینه شفاف است، این مطلب اول. مطلب دوم آن است كه شفاف بودن و آینه بودن نیمی از راه است، عمده آن است كه ما بدانیم آینه را به كدام سمت نگه بداریم. شما عزیزان نوسالان، دبستانی ها، مقطع راهنمایی ها و دبیرستانی ها از دختران و پسران تجربه كردید، یك آینه شفاف بگیرید بروید در باغ وحش به این گرگ و گراز نشان بدهید، این آینه هست، شفاف هست و نشان می دهد اما هر چه نشان می دهد یا گرگ است یا گراز، قلب یك نوسال آینه است، اما به تعبیر مرحوم استاد الهی قمشه ای #آینه_شو! «آینه شو تا بردت سوی دوست کوی دوست»[3] عمده آن است كه انسان بفهمد آینه را به كدام طرف نگه بدارد. الآن جریان تهاجم و شبیخون فرهنگی هست، هر چه در قبال این آینه قرار بگیرد همان را نشان می دهد، خدای ناكرده بدآموزی ها را ببیند جذب می شود، عادت های زشت را ببیند همان را نشان می دهد.
▫️ پس اولیای مدرسه و منزل، پدران و مادران و دست اندركاران مجله ها و رسانه های گروهی اینها باید دو كار بكنند: یكی اینكه نگذارند این #آینه غبارآلود بشود و غبار اغیار را بزدایند، یك؛ ثانیاً اینكه بدانند و بتوانند راهنمایی كنند كه این آینه به كدام سمت قرار بگیرد. همین نوسالان عزیز وقتی آینه را به طرف آفتاب نگه داشتند می بینند آفتاب در او می تابد و اگر باغ وحش رفتند یا گرگ بود یا گراز درنده دیگر مار و عقرب بود همان ها را نشان می دهد.
🔸 مطلب دیگر آن است كه این عزیزان ما یعنی این نوسالان اینها باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می گوید! این چنین نیست كه اینها چون مكلف نشده اند و بالغ نشدند خدا با آنها سخن نمی گوید، اینطور نیست. هر جا #ادراك هست، پیام خداست. اگر كودكی در حدّ شیرخوارگی است یا بازی كودكانه دوره دو ـ سه ساله و اینهاست كه اهل اندیشه نیست، این مشمول خطاب نیست؛ اما همین كه چیز می فهمد و ممیز شد نه بالغ، اهل ادراك شد که می فهمد چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است این مخاطب خداست!
▫️ ذات اقدس الهی چندین خطاب دارد، از نازل ترین و عمومی ترین خطاب تا خصوصی ترین خطاب؛ هم ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[4] دارد، هم ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[5] دارد، هم ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[6] دارد، هم ﴿یا أُوْلِی الالبَابِ﴾[7] و ﴿یا أُولِی الأَبْصَارِ﴾[8] و امثال ذلك دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ﴾ دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾، پنج ـ شش قسم است و آن ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾[9] آن مخصوص خاتم انبیا (علیهم آلاف التحیة والثناء) است، آن ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّیباتِ﴾[10] از آن همه انبیاست، این ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[11] از آن مؤمنین است، آن ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[12] از آن موحدان از یهودی ها و مسیحی ها و مانند آن اس،ت آن ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[13] برای توده مردم است، هر كه #ناس باشد او می تواند بفهمد.
[1]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص41.
[2]. مبتدی، نوآموز، تازه كار.
[3]. دیوان حکیم الهی قمشه ای، غزل ۸۰ (غزل مشتاق کوی دوست)، ص۵۲۵.
[4]. سوره بقره، آیه 21.
[5]. سوره آلعمران، آیه 64.
[6]. سوره بقره، آیه 104.
[7]. سوره بقره، آیه 179.
[8]. سوره حشر، آیه 2.
[9]. سوره مائده، آیه 67.
[10]. سوره مائده، آیه 41.
[11]. سوره بقره، آیه 104.
[12]. سوره آلعمران، آیه 64.
[13]. سوره بقره، آیه 21.
#روز_جهانی_کودک
#شعور_قرآنی
#آینه_وجود
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مصاحبه پیرامون جوانان
تاریخ: 1377/06/23
🆔 @a_javadiamoli_doross