eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
709 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من دیگر روی فرش، سجده نمی‌کنم! ♻️♻️خاطره ای بسیار جالب♻️♻️ چند سال قبل دکتر قرضاوی- که هنوز از جاده وحدت اسلامی منحرف نشده بود- به ایران آمد. من و عده‌ای از دوستان در هتل به دیدن ایشان رفتیم. برخی هستند که تا یک سُنّی را می‌بینند، سریع می‌روند روی بحث خلافت و امامت و صیغه و ... و یک دعوایی راه می‌افتد که به هیچ جایی هم نمی‌رسند. بنده به عکس، با روی باز با ایشان مواجه شدم و گفتم: من کتاب‌های شما را خواندم، به نظرم بهترین کتاب شما «فقه الزکاة» است. خیلی برایش جالب بود. به دوستانش رو کرد و گفت: من صبح تا حالا دارم درباره فقه الزکاة برای شما صحبت می کنم ولی هیچ کدام اطلاع ندارید، اما ایشان که شیعه و ایرانی هست، از کتاب های من خبر دارد. نظر من هم همین است که کتاب فقه الزکاة از کتاب های دیگر من بهتر است. قرضاوی در این کتاب از فقه امام جعفر صادق «ع» هم استفاده کرده است. این باعث شد که ایشان بیفتد روی دنده حق جویی. ابتدا مسئله خمس را مطرح کرد و من دلایل فقه شیعه را در این رابطه مطرح کردم. خیلی مودبانه گوش کرد. بحث ادامه پیدا کرد تا به نماز مغرب رسیدیم. نماز مغرب را خواندیم. چون در آن جا مُهر نبود، من یک دستمال کاغذی پیدا کردم و به جای مُهر استفاده کردم! ایشان گفت: فلسفه این که شما روی فرش، سجده نمی‌کنید، چیست؟ گفتم: روایتی داریم در کتاب «وسائل الشیعه»- عمداً آدرس دادم که رجوع کند- که شخصی خدمت امام صادق «ع» آمد و پرسید: پیشانی را بر چه چیزهایی می‌توان گذاشت و بر چه چیزهایی نمی‌توان گذاشت؟حضرت «ع» پاسخ دادند: بر همه چیز می‌توان پیشانی گذاشت به جز دو چیز، یکی ماکولات است و دیگری ملبوسات. شخص می‌پرسد: چرا نمی‌توان بر خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها سجده کرد؟ حضرت «ع» جواب می‌دهند: چون اهل دنیا بنده خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها هستند و شخص نمازگزار که برای حق تعالی عبادت می‌کند، صحیح نیست که پیشانی خود را بر معبودِ دنیاپرستان بگذارد!  این روایت را که گفتم، ایشان خیلی خوشحال شد، گفت: این که عینِ توحیدِ خالص است، چطور شما شیعه ها را به خاطر مُهر گذاشتن، مشرک می‌نامند؟! من وقتی به قطر رفتم در شبکه الجزیره این موضوع را مطرح می‌کنم. جالب است بحث ما تا نماز عشا طول کشید و من دیدم که ایشان هم یک دستمال کاغذی گذاشت و گفت: من دیگر روی فرش سجده نمی‌کنم! دوستان ما گفتند تا وقتی که قرضاوی در ایران بود، ما ندیدیم که بر روی فرش، سجده کند. وقتی هم به قطر رفت در شبکه الجزیره این موضوع را مطرح، و از دیدگاه شیعه حمایت کرد! الوحده، گفتگو با دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مخاطب الهی 🔸 «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ‏ قَلْباً وعاء [وَعَی‏] الْقُرْآنَ»؛[1] وعاء یعنی ظرف، قلبی كه واعی قرآن باشد خدا آن دل را عذاب نمی ‌كند، الآن هم وَعی به معنای معنا می‌ شود. ظرف وحی شدن باعث می ‌شود كه این ظرف حكم مظروف را پیدا كند، البته به مقدار خود با مظروف مرتبط خواهد شد یا می ‌شود؛ لذا از گزند عذاب الهی مصون است كه «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ‏ قَلْباً وعاء [وَعَى‏] الْقُرْآنَ». 🔸 عزیزان نوسال و قلبشان صاف است، اینها «حدیث العهد»[2] هستند. این نوسالان عزیز ما، این فرزندها و نوه‌ های ما اینها باید بدانند دلشان مثل آینه شفاف است، این مطلب اول. مطلب دوم آن است كه شفاف بودن و آینه بودن نیمی از راه است، عمده آن است كه ما بدانیم آینه را به كدام سمت نگه بداریم. شما عزیزان نوسالان، دبستانی ها، مقطع راهنمایی ها و دبیرستانی ها از دختران و پسران تجربه كردید، یك آینه شفاف بگیرید بروید در باغ وحش به این گرگ و گراز نشان بدهید، این آینه هست، شفاف هست و نشان می‌ دهد اما هر چه نشان می‌ دهد یا گرگ است یا گراز، قلب یك نوسال آینه است، اما به تعبیر مرحوم استاد الهی قمشه ‌ای ! «آینه شو تا بردت سوی دوست کوی دوست»[3] عمده آن است كه انسان بفهمد آینه را به كدام طرف نگه بدارد. الآن جریان تهاجم و شبیخون فرهنگی هست، هر چه در قبال این آینه قرار بگیرد همان را نشان می ‌دهد، خدای ناكرده بدآموزی ها را ببیند جذب می‌ شود، عادت های زشت را ببیند همان را نشان می ‌دهد. ▫️ پس اولیای مدرسه و منزل، پدران و مادران و دست اندركاران مجله ‌ها و رسانه‌ های گروهی اینها باید دو كار بكنند: یكی اینكه نگذارند این غبارآلود بشود و غبار اغیار را بزدایند، یك؛ ثانیاً اینكه بدانند و بتوانند راهنمایی كنند كه این آینه به كدام سمت قرار بگیرد. همین نوسالان عزیز وقتی آینه را به طرف آفتاب نگه داشتند می ‌بینند آفتاب در او می ‌تابد و اگر باغ وحش رفتند یا گرگ بود یا گراز درنده دیگر مار و عقرب بود همان ها را نشان می ‌دهد. 🔸 مطلب دیگر آن است كه این عزیزان ما یعنی این نوسالان اینها باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می‌ گوید! این ‌چنین نیست كه اینها چون مكلف نشده ‌اند و بالغ نشدند خدا با آنها سخن نمی‌ گوید، این‌طور نیست. هر جا هست، پیام خداست. اگر كودكی در حدّ شیرخوارگی است یا بازی كودكانه دوره دو ـ سه ساله و اینهاست كه اهل اندیشه نیست، این مشمول خطاب نیست؛ اما همین كه چیز می ‌فهمد و ممیز شد نه بالغ، اهل ادراك شد که می ‌فهمد چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است این مخاطب خداست! ▫️ ذات اقدس الهی چندین خطاب دارد، از نازل‌ ترین و عمومی‌ ترین خطاب تا خصوصی ‌ترین خطاب؛ هم ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[4] دارد، هم ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[5] دارد، هم ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[6] دارد، هم ﴿یا أُوْلِی الالبَابِ﴾[7] و ﴿یا أُولِی الأَبْصَارِ﴾[8] و امثال ذلك دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ﴾ دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾، پنج ـ شش قسم است و آن ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾[9] آن مخصوص خاتم انبیا (علیهم آلاف التحیة والثناء) است، آن ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّیباتِ﴾[10] از آن همه انبیاست، این ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[11] از آن مؤمنین است، آن ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[12] از آن موحدان از یهودی ها و مسیحی ها و مانند آن اس،ت آن ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[13] برای توده مردم است، هر كه باشد او می‌ تواند بفهمد. [1]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص41. [2]. مبتدی، نوآموز، تازه ‌كار. [3]. دیوان حکیم الهی قمشه ای، غزل ۸۰ (غزل مشتاق کوی دوست)، ص۵۲۵. [4]. سوره بقره، آیه 21. [5]. سوره آل‌عمران، آیه 64. [6]. سوره بقره، آیه 104. [7]. سوره بقره، آیه 179. [8]. سوره حشر، آیه 2. [9]. سوره مائده، آیه 67. [10]. سوره مائده، آیه 41. [11]. سوره بقره، آیه 104. [12]. سوره آل‌عمران، آیه 64. [13]. سوره بقره، آیه 21. 📚 مصاحبه پیرامون جوانان تاریخ: 1377/06/23 🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از  سید رضی مرتضوی
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۱» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ عَنْ رَسُول الله (ص): عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آیِ الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِیلَ لَهُ ارْقَأْ وَ اقْرَأْ لِکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَکُونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةٌ. .📚بحار ج۸۹ / ص ۲۱ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند: مقامات بهشت، به تعداد آیه های قرآن است، وقتی کسی که با قرآن همنشین بوده وارد بهشت می شود، به او می گویند بخوان و بالا برو، که هر آیه ای ، درجه و مقامی تو را ترفیع می بخشد، آنجاست که مقام حافظ قرآن از همه بالاتر خواهد بود . 💠 قرآن بخوانیم 💠
هدایت شده از  سید رضی مرتضوی
Untitled 3_360p.mp3
2.62M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 ⚜ دوره سوم : اصول کافی 🔸 کتاب الایمان و الکفر ♦️قسمت ششم ، باب فضل یقین 🔹 محتوای گنج داستان خضر ع 🔸 کسی که یقین به مرگ دارد خوشی غافلانه نمیکند 🔸 کسی که یقین به قدر دارد بر رفته ها محزون نمی شود 🔸کسی که بی وفایی دنیا را می بیند به آن تکیه نمی کند 🔸 کسی که عقل دارد خدا را متهم نمی کند 🔸 گمان به کندی خدا در رزق دادن، باطل است ▪️سید رضی مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را زنده می کند
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | نگران و دعاگوی ملت افغانستان هستیم 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ملّت افغان توانستند به کمک دین خدا و توکّل به خدا، دشمن را از کشور بیرون کنند، [اما بعد آن] اختلاف داخلى افتاد. ما خیلى نگرانیم؛ خیلى دعا می‌کنیم که خداوند ان‏شاءالله [شما را] نجات بدهد از این وضعیّت؛ و استقرار و ثبات و امنیّت بدهد به ملّت افغانستان. ۷۴/۲/۴ ▫ بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره دوستی ملت ایران و افغانستان 💻 @khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | افغان‌ها، نزدیک‌تر از خویشاوند برای ملت ایران هستند 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ما با همه‌ی کشورهاى مسلمان احساس خویشاوندى میکنیم، امّا قضیّه‏‌ى شما افغان‌‎ها، قضیّه‏‌ى دیگرى است؛ بحث خویشاوندى هم نیست، بحث هم‏‌خانگى است از همه جهت. خداوند ان‏شاءالله شماها را محفوظ بدارد و شماها را از این وضعى که بر کشورتان سایه افکنده، نجات بدهد. ۷۴/۲/۴ ▫ بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره دوستی ملت ایران و افغانستان 💻 @khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴انا لله و انا الیه راجعون حجت الاسلام و المسلمین استاد راستگو دارفانی را وداع گفت. ایشان که الحق و الإنصاف از بهترین‌ مبلغان دینی خصوصاً در حوزه کودکان و نوجوانان بودند عمر خود را در این راه صرف نموده و در این راه هنرمندانه و با بیان بسیار شیرین در تفهیم مطالب مختلف دینی به کودکان و نوجوانان اهتمام ورزیده بودند. روحش شاد و یادش گرامی