🏴 تسلیت باد ایام شمسی ارتحال آیت الله حاج شیخ عباس قمی(ره)، صاحب مفاتیح الجنان، عالم مشروعه خواه و از اصحاب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)./(ارتحال ۱بهمن ۱۳۱۹ ش)
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
💠 کلام شیخ عباس قمی(ره) درباره شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره):🔰
خاتمه کار شیخ به "شهادت" گذشت. او را به دار آویخته و به قتل رساندند. سال رحلتش به حروف ابجد مطابق با "الشهید فضل الله" است. در مصیبت فقدانش، قلوب مؤمنین را اندوهی بزرگ فرا گرفت. لکن قتل شخصیتی که در حال دفاع از حریم دین، اطاعت پروردگار، و پیمودن راه ستم ناپذیران ظلم ستیز و بلند همتان تعالی جو و وارسته، به شهادت رسد، اندوهی ندارد، بلکه بایستی از مرگ آن کس متأسف بود که بصیرتش در زندگی کم، و نامش نیز پس از مرگ فراموش میشود/تنهای شکیبا ص ۴۹۹
✍️ محدث قمی در شب سه شنبه ۲۲ ذیالحجه سال ۱۳۵۹ق و در سن ۶۵ سالگی در نجف درگذشت. آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) در حرم امیرالمؤمنین(ع) بر او نماز خواند و پیکرش در کنار استادش محدث بزرگ میرزا حسین محدث نوری(صاحب مستدرک الوسائل و دایی و پدر همسر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) در حرم مطهر به خاک سپرده شد.
⏪ شرح مختصری از زندگینامه شیخ عباس قمی(ره)👇
https://www.yjc.ir/00Qstx
📗برنامه مفاتيح الجنان مبین موبایل - دانلود | کافه بازار👇
https://cafebazaar.ir/app/com.mobinmobile
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
حدیث سی و یک.mp3
6.19M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹حدیث سیویکم: بازپرسی در قیامت
#درس_اخلاق #چهل_حدیث
🆔 @almazaheri
🌈همایش بین المللی قرآنی🌈
"چالش های ارتباط با قرآن و راهکارهای تدبر در قرآن"
سخنرانان محترم
حجه الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی (رئیس مجتمع قرآن و حدیث)
حجه الاسلام و المسلمین آقای علی صبوحی (مدیر موسسه تدبر در کلام وحی)
زمان: چهارشنبه، 8 بهمن ماه 1399
زمان: 10 تا 12
مکان : تالار شهید صدر(ره)، مجتمع جامع امام خمینی (ره)
توجه:
• ثبت نام برای کلاسهای زیر نیز انجام خواهد شد:
الف) دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
ب) دوره تربیت مربی تدبر در کلام وحی
• لطفا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی شرکت کنید.
تشکل بین المللی" معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام"
با همکاری مجتمع قرآن و حدیث و موسسه تدبر در کلام وحی
هدایت شده از چلچراغ بصیرت(گروه تربیت فرهنگی اجتماعی المصطفی)
سلسله مسابقات بصیرتی گروه تربیت فرهنگی اجتماعی المصطفی
با موضوع: در جستجوی بصیرت با محوریت مطالب ارایه شده در کانال چلچراغ بصیرت به آدرس:
https://eitaa.com/chelcherag98
شرایط مسابقه:
1) تعداد سوالات 20 عدد به صورت تستی و تشریحی می باشد.
2) اتمام مهلت پاسخگویی تا 16/11/1399 ساعت 12 ظهر می باشد.
3) شرکت کنندگان بایستی مطالب کانال را مطالعه و با دقت کامل به سوالات جواب دهند.
4) سوالات تستی به صورت چهار گزینه ای ارایه خواهد شد.
5) به 30 نفر از کسانی که به تمامی سوالات، پاسخ صحیح ارایه کرده باشند جوایز نقدی اهدا می گردد.
6) اگر تعداد ممتازین بیشتر از 30 نفر باشد نفرات برتر به قید قرعه انتخاب خواهند شد.
7) شرکت¬کنندگان بایستی به سایت معاونت فرهنگی تربیتی: https://b2n.ir/335287 مراجعه کرده و پاسخ سوالات را در سایت ارایه نمایند.
*📌«حکایتی زیبا از یکی از افسران ارتش»*
📢تابستان 1363 در شاهرود هنگام *آموزش سربازان* در صحرا، با *مادري به همراه دو دخترش* برخورد كردم كه در حال درو كردن گندمهايشان بودند
*🔹فرماندهي گروهان*، ستوان آسيايي به من گفت: مسلم بیا *سربازان* دو گروهان را جمع كنيم و برويم *گندمهاي* آن پيرزن را *درو* كنيم.
✊به او گفتم: چه بهتر از اين! شما برويد گروهان خود را بياوريد تا با آن پيرزن صحبت كنم. جلو رفتم
پس از سلام و خسته نباشيد گفتم: مادر شما به همراه دختر انتان از مزرعه بيرون برويد تا *به كمک سربازان گندمهايتان را درو* كنيم. شما فقط محدودهي زمين خودتان را به ما نشان دهيد و ديگر كاري نداشته باشيد
🎙️پيرزن پس از *تشكر* و قدرداني گفت: پس من ميروم *براي كارگران حضرت فاطمهي زهرا*(سلام الله عليها) مقداري هندوانه بیاورم
⌚ما از ساعت 9 الي 11/30 صبح توسط *پانصد سرباز* تمام گندمها را درو كرديم.بعد از اتمام كار، سربازان مشغول خوردن هندوانه شدند. من هم از اين فرصت استفاده كردم
🔸و رفتم كنار پيرزن، به او گفتم: *مادر چرا* صبح گفتید ميروم تا *براي كارگران حضرت فاطمه(س) هندوانه* بياورم. شما به چه منظور اين عبارت را استفاده كرديد⁉️
☀️گفت : ديشب *حضرت فاطمهي* زهرا(سلام الله عليها) به *خوابم* آمد و گفت: چرا كارگر نميگيري تا گندم هايت را درو كند ديگر از تو گذشته اين كارهاي طاقتفرسا را انجام دهي؟
👈من هم به آن حضرت عرض كردم: اي *بانو* تو كه ميداني تنها *پسر و مرد خانواده* ما به *شهادت* رسيده است و درآمدمان نيز كفاف هزينه ی كارگر را نميدهد، پس مجبوريم خودمان اين كار را انجام دهيم
☀️بانو فرمودند: *غصه نخور*! فردا *كارگران* از راه خواهند رسيد. بعد از اين جمله از خواب پريدم
📌امروز هم كه شما اين *پيشنهاد* را داديد، فهميدم اين سربازان، *همان كارگران حضرت* ميباشند. پس وظيفهي خود ديدم از آنها پذيرايي كنم
*💧بعد از عنوان اين مطلب، ناخودآگاه قطرات اشك از چشمانم سرازير شد و گفتم: سلام بر تو اي دخت گرامي پيامبر(سلام الله عليها) فدايت شوم كه ما را به كارگري خود قابل دانستي*
راوی : سرگرد مسلم جوادي منش
منبع: كتاب نبرد ميمك، احمد حسينا، مركز اسناد انقلاب اسلامي
*درود خدا بر بانوی دو عالم*
*جان عالم بفدایت💚*
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 جمع ظاهر و باطن
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) هم بین ظاهر و بین باطن جمع كرد، هم ما را به این كار تشویق كرد! برخی ها #علم_زده اند، به همان بحث های علمی و تجربی اكتفا می كنند و می گویند دعا چیست؟ معاذ الله صدقه چیست؟ صله رحم چیست؟ توسل چیست؟ این یك #تفریطی است. برخی ها گرفتار #افراط اند؛ بدون اینكه از مسائل تجربی و علوم استفاده كنند، به همان صدقه و صله رحم و امثال ذلك بسنده می كنند.
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) بین غیب و شهادت، بین ظاهر و باطن را جمع كرد فرمود: ما یك دستوری داریم كه خودمان را عمداً در معرض خطر نیندازیم و یك دستوری هم داریم كه برابر غیب باید #توكل كنیم، #توسل كنیم، بسیاری از چیزها را نمیدانیم که كار را باید به علیم بسپاریم و مانند آن. [به فرزندان خود فرمود] شما خودتان را عمداً در معرض خطر نیندازید! در دروازه ورودی كه ایست بازرسی است، یازده نفری با این قیافه ناشناس وارد بشوید بالأخره متهم میشوید! تا بازرسی كنند و جستجو كنند و بفهمند شما بیگناهید، در سال قحطی و گرانی مدت ها طول می كشد؛ لذا ﴿لاَ تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ﴾،[1] این یك امر پیش بینی ظاهری است كه خردمندانه این كار را كرد. بعد فرمود به اینكه كار اساسی به دست دیگری است! باید توكل بكنیم و ماهم توكل می كنیم. این جمع بین تجربه و تجرید، جمع بین غیب و شهادت، جمع بین #علم_و_توسل، #علم_و_توكل و مانند آن است.
🔹 این چنین نیست که كسی بگوید من دارو می خورم چه كار دارم اثر بكند یا نه، دعا یعنی چه یا ـ معاذ الله ـ صله رحم یعنی چه؟ بالأخره اگر بیماری بخواهد خوب بشود، حداقل پنج مرحله دارد كه هیچ كدام در اختیار او نیست؛ به كدام طبیب مراجعه كند در بین این همه اطبا كه اشتباه نكند؟ باید فكرش راهنمایی بشود به یك طبیبی كه حاذق است و متخصص در این رشته است. خب چه كسی عهده دار عدم اشتباه و سهو و نسیان طبیب است؟ ده ها بار ممكن است یك طبیب اشتباه بكند. چه كسی فكر طبیب را به تشخیص واقعی بیماری #هدایت می كند؟ این یك راهنمایی دیگری میخواهد. بعد از تشخیص بیماری، چه كسی فكر طبیب را به تشخیص داروی معالج #هدایت میكند؟ طبیب در تشخیص بیماری اشتباه نكرده، لكن در تشخیص داروی معالج ممكن است یك كسی گرفتار جهل سهو و مانند آن بشود، پس یك #راهنما میخواهد. بعد از اینكه این سه مقطع درست شد، حالا به كدام داروخانه برویم كه آنها حواسشان جمع باشد و داروها را اشتباهی نپیچند؟! مگر اتفاق نیفتاد؟ در خیلی از موارد داروخانه دارو را اشتباهی پیچیده است. بعد از اینكه این مقطع چهارم هم تمام شد، در خیلی از موارد آن پرستار دارو را اشتباهی می دهد یا علل و عواملی پیش میآید كه مشكلی دارد در موقع عمل كردن یا بر فرض او به موقع دارو را رساند، این مزاج را باید پذیرای تأثیر آن دارو قرار بدهد! خب اگر ما علماً و عملاً، از شمال و جنوب، از شرق و غرب به جهل و سهو و نسیان محدود بودیم بالأخره باید به كسی مراجعه كنیم كه حل مشكلات را بلد است، این می شود توسل!
🔹 اگر بگوییم كه ما با دعا و توسل مسئله را حل می كنیم، این برخلاف نظام است! خود ذات اقدس الهی اسباب قرار داد علل قرار داد داروها را آفرید گفت بروید تحقیق كنید اسرار الهی و آیات الهی با همین علم مشخص می شود، شما هرچه عالمتر بشوید اسرار الهی را بهتر درك می كنید! بنابراین #جمع_بین_غیب_و_شهادت این است كه صدقه و توسل و توكل و امثال ذلك در جای خود، مراجعه به مسائل علمی و طبی و امثال ذلك هم در جای خود؛ لذا هر دو قسمت را وجود مبارك یعقوب انجام دادند.
[1] . سوره یوسف، آیه 67.
#افراط_و_تفریط
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 56
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_doross