eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
703 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 علم منافق 🔹 فرمود بعضی از دشمن ‌ها را شما می‌ شناسید، بعضی از دشمن ‌ها را شما نمی ‌شناسید، خب وقتی نمی ‌شناسید چگونه با او بجنگید؟ ﴿تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ﴾ كه ﴿لاَتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یعْلَمُهُمْ﴾. بخش‌ های فراوانی در كتب تفسیر درباره است چند قول در ضمن این جمله ﴿لاَتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یعْلَمُهُمْ﴾ هست یكی از آن اقوال همین مسئله منافقین است. فرمود منافقین دشمن شما هستند، در میان شما هستند و شما اینها را نمی ‌شناسید. از آن طرف به ما فرمودند: «جَاهِدُوا أَهْوَاءَكُمْ‏ كَمَا تُجَاهِدُونَ‏ أَعْدَاءَكُمْ»؛[1] اهوی ما هم كه دشمنان ما هستند چند گروه ‌اند، یك چیزهایی هستند كه ما آنها را می ‌شناسیم یك سلسله خواسته‌ ها و هواهای درونی ‌اند كه ما هستند ما آنها را نمی‌ شناسیم. 🔹 ما در درونمان داریم، منتها خیال می ‌كنیم این رفیق ماست، دوست ماست. این «مَن عَرَفَ نَفسَه»[2] خیلی بار علمی را به همراه دارد! فرمود بعضی از اوصاف درون شما ظاهراً به میل شما كار می ‌كنند، ولی باطناً علیه شما هستند؛ اینها علمِ منافق‌ اند، اینها كمالِ منافق ‌اند، اینها قدرت منافق ‌اند، اینها وهم و خیال منافق اند، اینها شهوت و غضب منافق ‌اند شما اینها را نمی ‌شناسید. چقدر انسان باید تلاش و كوشش بكند از درون، چقدر باید گوش بدهد به بیرون كه چگونه آنها راهنمایی می ‌كنند كه كدام خواسته از خواسته‌ های درونی ما منافق است و ما آن را نمی ‌شناسیم. ما داریم و نمی ‌شناسیم؛ یعنی بعضی از خیالات ما، بعضی از علم ‌های ما، بعضی از تحصیلات ما منافق هستند علیه ما هستند! خب آن علمی كه باعث است، باعث است، باعث است و باعث كذا و كذاست این حقیقتاً دشمن ماست و ظاهراً كمال ماست؛ یعنی خودش را نشان می‌ دهد كه ما این مدرك را گرفتیم ،ظاهراً دوست ماست ولی باطناً برای ما چاه می ‌كَند. این در بیان نورانی حضرت امیر هست كه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ ینْفَعُهُ»[3] خب آن علمی كه آدم را نكند یك است. [1] . بحارالأنوار، ج65، ص370؛ شرح نهج‌البلاغه (ابن‌ابی‌الحدید)، ج20، ص314. [2] . مصباح الشریعة، ص 13؛ متشابه القرآن، ج 1، ص 44. [3] . نهج‌البلاغه، حكمت 107. 📚 .درس اخلاق تاریخ: 1392/09/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیلی ناگهانی بر صورت مکرون! چوب خدا صدا ندارد 🔹هنگام خوش و بش کردن مکرون با رای‌دهندگان در منطقه Drome، فردی سیلی محکمی را به گوش وی زد. 🔹محافظان به سرعت وی را بازداشت کردند. ▫️مکرون پیش‌تر در ماجرای اهانت به ساحت مقدس رسول الله(ص) ماهیت خبیث خود را رو کرده بود. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط مستقیم با ریاست محترم مجتمع
💠 اهل نجات 🔹 چند گروه هستند: آنها كه هستند، حرف صِدق آوردند، فِعل صدق آوردند: ﴿جاءَ بِالصِّدْقِ﴾؛ چقدر این كتاب شیرین است! نفرمود، كسی كه در دنیا كار خوب كند، كسی كه در دنیا ایمان بیاورد، در هیچ جای قرآن شما نمی بینید كه «مَن فَعل الحَسنة»؛ نه خیر! انسان باید آن عُرضه را داشته باشد كه بتواند این كار را به همراه ببرد. ﴿جاءَ بِالصِّدْقِ﴾؛ ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛ یعنی این دو روز در دست او نقد باشد، اگر یك كار خوبی كرد، بعد این وسطها ریخت؛ مثلاً كرد، یا انجام داد، یا پیدا كرد، بعد كجروی نمود و به عاقبت بد دچار شد، این دیگر ﴿جاءَ بِالصِّدْقِ﴾ نیست، این «فَعَل الصِّدق». آن قدر باید صادق باشد و این كار خوب را با كرده باشد كه در دست او باشد! 🔹 در صحنه قیامت نمی ‌گویند تو در دنیا كار خوبی كردی، می ‌گویند چه آوردی؟! خدا نفرمود، اگر كسی در دنیا كار خوب بكند، ما ده برابر می ‌دهیم، فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ كسی در دست او باشد؛ حالا اگر كسی قبلاً كار خوب كرد، بعد آمد و شد و اوضاع را به هم زد، به او پاداش نمی ‌دهند: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛ در آن آیات دیگر هم هست؛ ﴿وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ﴾ هم در این آیه هست، اینها باید در دستش باشد، باید كاملاً این را حفظ كند. همان طور که اگر كسی گوهری دارد آن را حفظ می ‌كند، این را می کند، چون حفظ می‌كند در صحنه قیامت در دست او است. فرمود: ﴿وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ﴾ نجات پیدا می ‌كند؛ «صَدَّقَ بِالصِّدق»؛ یعنی كسانی كه تصدیق می ‌كنند، ایمان به حرف انبیا و ائمه (علیهم السلام) می ‌آورند، اینها هستند و كسی كه دروغ گفته است، گفت ـ معاذ الله ـ خدا چیزی نازل نكرده: ﴿ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ﴾[1] و آنچه را انبیا آوردند، انبیا را تكذیب كرده است هم كاذب است، هم مكذِّب، جایگاه او در دوزخ است. [1] . سوره یس، آیه15. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 28 تاریخ: 1393/09/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محمد فضل الهی
بسمه تعالی از امام صادق(ع) نقل شده که ایشان فرمودند: «روزی رسول خدا(ص) در بین جمعی از اصحاب خود، دو بار فرمودند: خدایا دیدار برادرانم را نصیبم کن. اصحابی که گِرد حضرت بودند، گفتند: ای رسول خدا! آیا ما برادران شما نیستیم؟! حضرت فرمودند: خیر، شما یاران من هستید؛ و برادران من قومی هستند که در آخرالزمان به من ایمان می آورند، در حالی که مرا ندیده اند. خدا اسامی آن ها و پدران آن ها را قبل از آن که آن ها را از صلب پدرانشان و رحم مادرانشان خارج نماید، به من آموخته است. آن ها کسانی هستند که پایداری شان بر دین خود، از راه رونده بر خار مغیلان و از نگه دارنده ی آتش سوزان در دست بیشتر است. آن ها در ظلمات، چراغ های هدایت اند و خداوند آن ها را از هر فتنه ای در زمین پر از ظلمت، نجات می دهد.». ([1])[1]. ابی جعفر محمدبن الحسن الصفّار القّمّی، بصائر الدرجات فی فضایل آل محمد(ص)، ص 104.
هدایت شده از محمد فضل الهی
عصر غیبت، عصر آزمایش این گونه است که عصر غیبت، عصر امتحان و آزمایش است. عصری است که در آن گوهرهای پنهان با انواع امتحانات الهی آشکار می شوند. عبدالرحمان بن سیابه از امام صادق(ع) نقل کرد که ایشان فرمودند: «چگونه خواهد بود، حالتان وقتی که بی امام هادی و راهنما شوید؟ بعضی از بعضی دیگر تبری می جویند، در آن زمان است که از یکدیگر جدا شده، پالایش و غربال می شوید، و در آن هنگام تمیزون (متمایز) می شوید». و این، مرحله ی نخست است که اشاره دارد به مرحله ی جدا شدن خبیث از طیب. و مرحله ی دوم، «تمحصون» (پالایش می شوید)؛ مانند پالایش سنگ معدن، مثل طلایی که ذوب می کنند و سپس به آن موادی می افزایند تا ناخالصی هایش جدا شود و مرحله سوم، «تغربلون» (غربال می شوید)؛ مانند غربال کردن گندم، برای جدا کردن گندم های تلخ و ضعیف که از غربال به پایین می افتند. در روایتی از شیخ طوسی است، که وقتی امام(ع) به این جا رسیدند، آن را سه بار تکرار فرمودند: «لایکون فرجُنا حتّی تُغَربَلوا، ثم تغربلوا، ثم تغربلوا [یقولها ثلاثاًَ]، حتی یَذْهَبَ الله تعالی ألکَدِر و یَبْقی اَلصَّفْو؛ فرج ما نخواهد رسید؛ مگر آن که غربال شوید و غربال شوید و غربال شوید، تا جایی که خداوند متعال، آلودگان را از پاکان جدا نماید». غربال مؤمنان در نزدیکی زمان ظهور، سه بار اتفاق خواهد افتاد.([2])شیخ طوسی، الغیبة،
هدایت شده از محمد فضل الهی
و مرحله غربال، سخت ترین این مراحل است. این همان راه و مسیری است که رسول خدا(ص) در امت خود انتظار آن را دارد. و این همان تکامل است که خدای متعال با قوانین و سنت های خود در آزمایش امت ها، انبیا و امامان قرار داده است، تا درخت بشریت در سایه ی دولت عدل الهی به ثمر بنشیند. این از اسرار غیبت است که خدای متعال برای خاتم امامان، از عترت پیامبر(ص) تقدیر نموده است. این همان (امام) غایبی است که خداوند، او را مظهر غیب و شهادت خود قرار داده است. او در غیبت خود، مظهر غیب الغیوب است و وقتی که ظهور نماید، خداوند او را مظهر شهادت (احقاق کننده ی هر حقی و باطل کننده ی هر باطلی) قرار می دهد. این چه قدرتی است که خداوند به او عطا می کند، و به وسیله ی او هر حقی را احقاق می کند، و هر باطلی را باطل می نماید.([3])