هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 وارثان زمین
🔹 فرمود ما در تورات گفتیم در زبور گفتیم در كتاب های انبیا گفتیم بالأخره زمین صاحبی دارد ﴿وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ﴾ این اصل كلی را كه چه؟ ﴿أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ﴾ در سوره مباركه «قصص» هم گذشت ﴿وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ﴾[1] این ﴿نُرِیدُ﴾ را به صورت فعل متكلّم مع الغیر با فعل مضارع یاد كرده كه مفید استمرار است؛ یعنی ما همیشه این كار را می كنیم یك چند صباحی به یك عدّه #مهلت می دهیم بعد بساط آنها را جمع می كنیم در سوره مباركه «اعراف» نمونه هایی از این گذشت در سوره «اعراف» آیه 137 به این صورت است ﴿وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ كَانُوا یسْتَضْعَفُونَ﴾ سالیان متمادی اینها مستضعف بودند یعنی #مستضعف_فی_الأرض بودند آنجا كه دارد ﴿وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ﴾[2] گفتند اینجا مفهوم دارد، برای اینكه اینها جزء عظیم های سماوات و ملكوت بودند منتها فی الأرض مستضعف بودند؛ نظیر آن روایت نورانی كه مرحوم كلینی نقل كرد كه اگر كسی برای #رضای_خدا عالِم بشود، برای رضای خدا به علمش عمل بكند، برای رضای خدا علمِ آموخته را به دیگری منتقل كند «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه» این «لله» به عنوان مفعول واسطه به نحو تنازع به هر سه میخورد یعنی «تعلّم لله، عَمِل لله، علّم لله» چنین كسی «دُعِی فی مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظیما»[3] این می شود #آیت_الله_العظما، بقیه دیگر حرف است!
🔹 فرمود میخواهی آیت الله عظما بشوی برای #رضای_خدا درس بخوان، برای رضای خدا عمل بكن، برای رضای خدا به مستمعینت در مسجد برسان آیت الله عظمای نزد فرشتگانی، این است كه ارزش دارد، در ادامه دیگر بقیه است. فرمود: ﴿كَانُوا یسْتَضْعَفُونَ﴾ سالیان متمادی اینها مستضعف بودند ما چه كار كردیم ﴿وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ كَانُوا یسْتَضْعَفُونَ﴾ چه كار كردیم چه به آنها ارث دادیم؟ آنها از ما ارث بردند، چه چیزی را؟ ﴿مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا﴾، حالا مشرق و مغرب كلّ زمین این درباره وقایع گوناگون تاریخ است یا مشارق و مغارب همان منطقه خاورمیانه یا بخش خاصّی از مصر اگر مربوط به خصوص بنی اسرائیل باشد ﴿وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَی عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ یصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا یعْرِشُونَ﴾[4] آنها را تَدمیر كردیم به هلاكت رساندیم. بنابراین ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾[5] معنایش این نیست كه در پایان جمعبندی كه بخواهیم بكنیم در قیامت ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾ عالم دنیا هم حسابی دارد، نظمی دارد، كتابی دارد در هر مقطع تاریخی پایانش به سود مردان باتقواست. در اینجا هم فرمود برای #امت_اسلامی ما این را رقم زدیم ﴿وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ﴾.
🔹 به مناسبت های فراوانی در ذیل آیات آمده در سوره مباركه «حدید» كه ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾[6] گفتند این زمین مُرده است زمینی كه #عدل_مهدوی در آن نیست مُرده است، فرمود ما این زمین را زنده می كنیم فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾ یعنی به ظهور حضرت[7] ﴿أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا﴾ آنجا روایت است[8] یكی دوتا و دهتا نیست البته معنایش تطبیقِ مصداقی است نه تفسیرِ مفهومی كه منحصر باشد تطبیقِ مصداقی اش این است كه بارزترین مصداق با #ظهور حضرت زمین روشن می شود با #عدل_و_داد مردم روشن می شود با علم و عمل اینجا هم فرمود ما نوشتیم و تنظیم كردیم و این كار شدنی است كه زمین را وجود مبارك حضرت از ما ارث می برد نه از دیگری ﴿أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ﴾ و این نوشته ماست یعنی تنها اینچنین نیست كه ما به شما بگوییم در قرآن بگوییم این طور نیست در تورات همین حرف بود در زبور همین حرف بود.
[1]. سوره قصص، آیه 5.
[2]. سوره قصص، آیه 5.
[3]. الکافی، ج 1، ص 35.
[4]. سوره اعراف، آیه 137.
[5]. سوره اعراف، آیه 128؛ سوره هود، آیه 49؛ سوره قصص، آیه 83.
[6]. سوره حدید، آیه 17.
[7]. کمال الدین، ج 2، ص 668.
[8]. الارشاد (شیخ مفید)، ج 2، ص 381.
#عدل_مهدوی
#مستضعف_در_زمین
#حیات_زمین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انبیاء جلسه 61
تاریخ: 1389/10/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼"جهان با شتاب به سمت ظهور در حرکت است"🌼
✅ در انتظار منجی بشریت (۶۴)🌹☘️ عید جمعه، روز امید و انتظار مبارک باد🌿
✍️ عَن عَلي بِنِ مُوسَى الرّضا (علیه السلام): «ما أحسَنَ الصَّبرُ وَانتِظارُ الفَرَجِ، أمَا سَمِعتَ قَولَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ:
{وَارتَقِبُوا إِنِّي مَعَکُم رَقِیبٌ}
{فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَکُم مِنَ المُنتَظِرِینَ}
فَعَلَیکُم بِالصَّبرِ فَإنَّهُ إنَّمَا یَجيءُ الفَرَجُ عَلَی الیَأسِ، فَقَد کانَ الَّذینَ مِن قَبلِکُم أصبَرَ مِنکُم.»
منبع:
[شیخ صدوق، کمال الدین، صفحه ۶۴۵، حدیث ۵]
❇️ شیخ صدوق به سندش از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل میکند که فرمود:
«چقدر نیکوست صبر و انتظار فرج، آیا نشنیدهای گفتار خداوند عزّ و جلّ را که فرمود:
(شما انتظار بکشید، من هم در انتظارم.) و (پس شما منتظر باشید، من هم با شما انتظار میکشم.)
پس بر شما باد به صبر؛ زیرا فرج بعد از یأس و ناامیدی است. بهراستی کسانیکه قبل از شما زندگی میکردند از شما صبورتر بودند.»
"شعر انتظار"
هزار پرده هم اُفتد، اگر به رخسارت
به چشمِ کس نَبُوَد، بازتاب دیدارت
به شوقِ گرمیِ دستانت آمدم، خورشید
بیا و بار بده ذره را به دربارت
به سایهسار بهشتِ خدا چه حاجتمان
بس است بر سرمان، سایهسار دیوارت
هزار یوسفِ مصری، کلافِ حُسن به کف
نشستهاند به صف، در میانِ بازارت
برو سفر به سلامت، که هر کجا هستی
امامِ آخرِ دنیا، خدا نگهدارت
برو ولی به کجا؟ چشمِ ماست خانهی تو
بیا، دوباره گرفته دلم بهانهی تو.
"امامِ آخرِ دنیا، خدا نگهدارت"
👈 یادآوری:
اینک ١١١٣ سال از غیبت کبرای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) میگذرد و اکنون پنجاه و شش هزار و دویست و بیست جمعه استکه جهان در انتظار منجی عالم بشریت بسر میبرد.
شاید این جمعه بیاید، شاید...! (۱۴۰۰/۴/۱۱)
برای سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
{وَارتَقِبُوا إِنِّي مَعَکُم رَقِیبٌ}
سوره هود، آیه ٩٣
{فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَکُم مِنَ المُنتَظِرِینَ}
سوره های: اعراف، آیه ۷۱؛ یونس، آیه های ۲۰ و ۱۰۲
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا امام زمان عج را داریم غصه نداریم
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
🔷12تیرماه
1️⃣ سالروز وفات و بزرگداشت «علامه شيخ عبدالحسين اميني»(1349ش)
2️⃣ سالروز سقوط هواپيماي مسافربري ايران توسط آمريكا(1367ش)
━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🌹 eitaa.com/tabyinir 🌹