✴️چگونه به هم دیگه تسلیت بگیم روز عاشورا؟
🔸سأل الراوي الامام الباقر عليه السلام:
فكَيْفَ يُعَزِّي بَعْضُهُمْ بَعْضاً ؟
فقال عليه السلام:يَقُولُونَ عَظَّمَ اَللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ اَلطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ اَلْإِمَامِ اَلْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ.
🔰راوی از امام باقر علیه السلام سوال کرد:اگر بعضى خواهند برخى ديگر را تسليت بدهند[بمصیبت امام حسین علیه السلام] چگونه و چه بگويند؟
امام باقر علیه السلام فرمود: میگویند خداوند متعال اجرها و ثوابهاى عزادار بودن ما را براى امام حسين عليه السّلام زياد گردانده و ما و شما را در ركاب ولىّ آن حضرت، حضرت امام مهدى قائم آل محمّد صلوات اللّٰه عليهم اجمعين از طلبكنندگان خون آن جناب قرار دهد.
📚کامل الزيارات،ابن قولویه قمی، ص۱۷۵. #محرم_۱۴۴۶
https://eitaa.com/mr13_72
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عاشورای یزیدیان
🔻جبههٔ شر همیشه در یک لباس نیست. گاهی میرود در مقابل حسین علیهالسلام و پاکترین بندگان خدا را به شهادت میرساند؛ گاهی اما لباس «خودی» میپوشد و با ردای خیر شرارت میکند و حتی ادعای عزاداری برای حسین میکند. شرورها خوب میدانند کِی و کجا چگونه شرارت کنند.
🔻آنچه تماشا میکنید نمایی شگفت از شرارت به سبک منافقین است؛ خیمهٔ عزای اباعبدالله در اردوگاه جنایتپیشگان! تماشای این ویدیوهای کمتر دیدهشده برای شناخت عمیقتر از نفاق امروز به کار میآید.
https://eitaa.com/mr13_72
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖ شدت ظلم و مصیبت بر اهل البیت علیهمالسلام😭😭😭
🛑وَ اَللَّهِ لَوْ أَنَّ اَلنَّبِيَّ تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي قِتَالِنَا كَمَا تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي اَلْوِصَايَةِ بِنَا لَمَا زَادُوا عَلَى مَا فَعَلُوا بِنَا
🔰 امام سجاد علیه السلام:
به خدا قسم اگر پیامبر خدا آن طور که به این مردم دربارهٔ ما سفارش کرده بود، راجع به قتل ما سفارش میکرد اینان بیش از این ظلمی که الان به ما کردند نمیتوانستند بیشتر ظلم کنند.
📚:اللهوف ج۱ ص۱۹۶
https://eitaa.com/mr13_72
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقتل خوانی
📕 جای بلندی نشسته ای
مقتل حضرت سیدالشهداء (صلواتاللهعلیه)
به نقل آیت الله جوادی آملی
https://eitaa.com/mr13_72
1_12581167010.pdf
586.7K
تاریخنگاری عاشورا
✍ رسول جعفریان
https://eitaa.com/mr13_72
◾️ از زیباییهای رفتاری امام سجاد علیهالسلام:
احساس امنیت و آرامش اطرافیان
روى أن علي بن الحسين عليهماالسلام أنّه دعا مملوكه مرتين فلم يجبه ثم أجابه في الثالثة فقال له: يا بنيّ أما سمعت صوتي؟ قال: بلى. قال: فما بالك لم تجبني؟ قال: أمنتك. قال: الحمد لله الذي جعل مملوكي يأمنني.
📚 الارشاد (للمفید)، ج۲، ص۱۴۷
روزی حضرت امام سجاد علیهالسلام غلامشان را دو مرتبه صدا زدند، ولی او جواب نداد؛ سپس در بار سوم که صدا زدند و جواب داد، حضرت به او فرمودند: پسرم! صدای مرا نشنیدی؟ گفت: چرا شنیدم! فرمودند: پس چرا جواب ندادی؟! گفت: چون از شما نمیترسم و میدانم در امانم!
حضرت فرمودند: سپاس خداوندی که حال غلامم را طوری قرار داد که از من نمیترسد و احساس امنیت میکند!
https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیتالله شبیری زنجانی: مراقب باشید روشهای انحرافی، مانند رفتار صوفیانه وارد عزاداری نشود
✔️عزاداری برای امام حسین (ع) و سایر آن بزرگوارانی كه در كربلا به شهادت رسیدند از عالی ترین عبادات است كه در شكل گیری اعتقادات مردم تأثیر زیادی دارد لذا باید به گونه ای عمل شود كه مرضی حضرات معصومین(ع) باشد. نحوه عزاداری در زمانها و مكانهای مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین میشود و لذا با گذشت بیش از هزارسال شاهد شور بیشتر در عزاداریها هستیم ولی باید توجه داشت كه نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست و حتی گاهی رگه هایی از رفتارهای صوفیانه در عزاداریها دیده میشود، این خیلی بد است كه انسان طریقهای را كه ما میدانیم مرضی خدای متعال و حضرت رسول(ص) نیست در عزاداری دنبال كند، عزاداری در درجه اولِ عبادات است و طریقه آن باید مرضی الهی باشد.
https://eitaa.com/mr13_72
🔻 پيرامون ( كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا )
🔸 عبارت ( کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا ) علي رغم شهرت و معروفيتي كه دارد اما روايت و يا سخن معصوم (ع) نیست و در هیچ یک از منابع روایی وجود ندارد.
📌 بر اساس برخي پژوهشها ظاهرا عبارت فوق بر گرفته از شعري از عبدالحسين اعصم أست.
وي كه از محبين و ارادتمندان حضرت سيدالشهداء بوده در ضمن قصيده اي در رثاي امام حسين (ع) گفته است:
( کان کل مکان کربلا لدنی عینی زمان یوم عاشورا )
ناگفته معلوم أست که این شعر، هرگز به معنای امکان مقایسۀ فجایع دردناک و مصيبت بزرگ عاشورا با ساير وقايع و حوادث ديگر نيست.
زيرا قطعا مصائبی که در عاشوراي ٦١ هجري بر امام حسین (ع) گذشت، با هيچ مورد ديگري قابل مقایسه نبوده و روز عاشورا در میان سایر روزها و مناسبتهای غمبار، ویژگیهای منحصر به فردی دارد.
📌 علاوه اينكه عبارت ( كل يوم عاشورا ) با متن رواياتي ديگر در تعارض است.
از جمله
١- شيخ صدوق در امالي از مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل كرده كه امام مجتبي (ع) خطاب به امام حسين (ع) فرموده باشند: ( لا يوم كيومك يا اباعبدالله) يعني هرگز روزي چون روز تو (عاشورا) نباشد.
٢- ايضا صدوق در خبر ديگري از امام سجاد (ع) نقل مي كند كه فرمودند: لا يوم كيوم الحسين (ع).
يعني هرگز روزي مانند روز حسين (عاشورا) نيست.
٣- همچنين علامه حلي از احمد بن يحيي البلاذري (متوفاي ٢٧٩ ق) و صاحب كتاب انساب الاشراف نقل مي كند كه عبدالله بن عمر پس از واقعه عاشورا در نامه اي به يزيد نوشت: لا يوم كيوم قتل الحسين.
يعني هرگز روزي مانند روز شهادت حسين عليه السلام(عاشورا) نباشد.
با اين همه اما با كمال تعجب برخي عبارت ( كلّ یوم عاشورا و كلّ ارض كربلا) را بدون اينكه دلیل و يا سند و مأخذى داشته باشد به امام صادق(ع) نسبت داده اند و برخي نيز پا را فراتر گذاشته و عبارات ديگري همچون ( كل شهر محرم و كل فصل عزا ) را نيز به آن ضميمه كرده اند غافل از اينكه اصل اين عبارت برگرفته از شعر يك شاعر است و هرگز روايت و سخن معصوم نيست.
📚 رجوع كنيد به :
١- الامالي - شيخ صدوق - ص ١٧٧.
٢- الامالي - شيخ صدوق - ص ٥٤٧.
٣- نهج الحق و كشف الصدق - علامه حلي - ص ۳۵۶
https://eitaa.com/mr13_72
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حرم امام حسین (علیهالسلام) در زمان رژیم صدام
https://eitaa.com/mr13_72
✅ «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
🔷 به ياد دارم که در اوايل طلبگي در جلسات مرحوم آيت الله احمدي ميانجي، ايشان با استفاده از عبارات حزن انگيز مقتل، روضه مي خواندند و معمولاً روضه هاي ايشان تغييري نمي کرد؛ اما هر بار از مخاطبان به شدت اشک مي گرفت. در واقع، نفس گرم و اخلاص، باعث مي شد تا روضه ها هميشه تازگي داشته باشد و گاه صرفا با شنيدن يک مصراع کوتاه و يا حتي شنيدن نام حسين (عليه السلام) اشکها جاري شود. ديگر اينکه پيشترها، روضه «مکشوف» نمي خواندند؛ يعني جزئيات وحشي گري ها و دَريدن ها و بُريدن ها را نمي گفتند. اما اکنون متأسفانه ذائقة عزاداران اين گونه نيست؛ هم بايد روضه ها جديد باشد و هم مشکوف(!).
🔹متأسفانه ذاکران و واعظان منطبق با تغيير ذائقه عزاداران، هر ساله مطالبي را با عناوين «زبان حال»، «برداشت» و...، به فهرست ذکر مصيبتها ميافزايند. درست است که مخاطبان في الحال، همراهي مي کنند و مي گريند؛ اما پس از خروج از مجلس، برايشان سؤال پيش مي آيد که اين روضه ها از کجا هر سال نو و دگرگون مي شود؟! مشکل مضاعف آن جاست که گاه برخي روضه ها ناهمخواناند و با تأمل و گاه مطالعه و پرس و جوي مخاطب، اعتماد او به روضه ها؛ بلکه به اصل ماجراي عاشورا از دست مي رود!
🔹حال از زاويه ديگر به مسأله بنگريم:
مُشتي آدم بي دين و معاند با انواع سخنان به ظاهر علمي، در فضاي بي در و پيکر مجازي، انبوهي از شبهات را سرازير مي کنند و يک سخن بينهايت خطرناکشان اين است: «حادثة عاشورا اسطوره است»؛ يعني نهايتا اگر حادثة اي هم وجود داشته، در طول زمان شاخ و برگ يافته و بزرگ شده است(!). آن وقت، اين وسط متأسفانه اضافه کردن هر سالة روضه ها و ذکر مصيبت ها و زبان حال ها، عملاً دارد خوراک و بهانه براي همين سخن به شدت خطرناک و ويرانگر فراهم مي کند.
به راستي، براي حادثه عاشورا خطري بزرگ تر از اين هست که گفته شود، «اسطوره» (داستان) است؟! در حالي که اين حادثه، با جزئيات فراوان در معتبرترين منابع تاريخي ثبت و ضبط شده؛ و بي ترديد از «تاريخي ترين» حوادث روزگار است.
🔸ما بايد: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
و نيز بايد: در مجالس، مسئولانه حاضر شويم و از نقل مطالب و ذکر مصيبت هاي بي پايه و سست، بازخواست کنيم...
#آسيبشناسي_عزاداري
✍️ حامد منتظری مقدم
https://eitaa.com/mr13_72