☀️۶۸) علقمه مىگويد: از امام صادق عليه السّلام درباره كسى كه شهادت او قبول مىشود،يا نمىشود، پرسيدم.
امام فرمود: اى علقمه! هركه بر فطرت اسلام باشد، شهادت دادن او پذيرفته مىشود.
گفتم آيا شهادت گناهکاران هم پذيرفته مىشود؟
امام فرمود: اگر شهادت گناهكارى قبول نشود، بايد جز شهادت پيامبران و جانشينان آنان پذيرفته نشود زیرا كه تنها آنان – و نه بقیه مردم – معصوماند. پس هركسى را كه با چشم خود نديدهاى كه گناه كند يا اين كه دو تن به گناه او شهادت داده باشند، پس او در زمره کسانی است که اهل عدالت و [تحت] ستاریت [الهی] میباشد و شهادت او قبول است، هرچند كه نزد خودش گناهکار باشد. و کسی که چنین شخصی را بر اساس چیزی که در مورد غیبت قرار دهد، از ولایت خداوند عز و جل خارج شده و به ولایت شيطان وارد شده است.
و پدرم از پدران خود برايم روايت كرد كه رسول الله ص فرمودند: کسی که از مومنی در خصوص چیزی که در وی هست غیبت کند خداوند هرگز در بهشت بین آن دو جمع نخواهد کرد؛ و کسی که مومنی را با بیان چیزی که در او نیست مورد غیبت قرار دهد پیوند عصمت میان آن دو بریده شود و غیبتکننده در آتش جهنم جاودان خواهد بود و چه بدجایگاهی است...
📚الأمالي( للصدوق)، ص102-103؛
📚قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي)، ص203
حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ صَالِحٍ عَنْ عَلْقَمَةَ قَالَ:
قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ قُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَمَّنْ تُقْبَلُ شَهَادَتُهُ وَ مَنْ لَا تُقْبَلُ؟
فَقَالَ: يَا عَلْقَمَةُ كُلُّ مَنْ كَانَ عَلَى فِطْرَةِ الْإِسْلَامِ جَازَتْ شَهَادَتُهُ.
قَالَ فَقُلْتُ لَهُ: تُقْبَلُ شَهَادَةُ مُقْتَرِفٍ لِلذُّنُوبِ؟
فَقَالَ: يَا عَلْقَمَةُ لَوْ لَمْ تُقْبَلْ شَهَادَةُ الْمُقْتَرِفِينَ لِلذُّنُوبِ لَمَا قُبِلَتْ إِلَّا شَهَادَاتُ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَوْصِيَاءِ لِأَنَّهُمْ هُمُ الْمَعْصُومُونَ دُونَ سَائِرِ الْخَلْقِ فَمَنْ لَمْ تَرَهُ بِعَيْنِكَ يَرْتَكِبُ ذَنْباً أَوْ لَمْ يَشْهَدْ عَلَيْهِ بِذَلِكَ شَاهِدَانِ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْعَدَالَةِ وَ السَّتْرِ وَ شَهَادَتُهُ مَقْبُولَةٌ وَ إِنْ كَانَ فِي نَفْسِهِ مُذْنِباً؛ وَ مَنِ اغْتَابَهُ بِمَا فِيهِ فَهُوَ خَارِجٌ عَنْ وَلَايَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ دَاخِلٌ فِي وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ؛
وَ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَال:َ مَنِ اغْتَابَ مُؤْمِناً بِمَا فِيهِ لَمْ يَجْمَعِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا فِي الْجَنَّةِ أَبَداً وَ مَنِ اغْتَابَ مُؤْمِناً بِمَا لَيْسَ فِيهِ انْقَطَعَتِ الْعِصْمَةُ بَيْنَهُمَا وَ كَانَ الْمُغْتَابُ فِي النَّارِ خالِداً فِيها وَ بِئْسَ الْمَصِير...
(بقیه این حدیث قبلا در جلسه ۵۵۷ حدیث۲
https://yekaye.ir/al-ahzab-33-69/
و نیز در جلسه ۹۰۷ حدیث۲
https://yekaye.ir/ale-imran-3-184/
گذشت)
@yekaye
.
♻️ جمله «از اموات به نیکی یاد کنید» فلسفه معاویه است!
🔰 حمید رسایی: بعد از انتشار یادداشتهای قبل درباره هاشمی رفسنجانی (eitaa.com/rasaee/7152)، عدهای با استناد به جمله مشهور اذکروا موتاکم بالخیر، تلاش میکنند تا پس از مرگ چهرهها و شخصیتهایی که محبوب دلشان است، باب هرگونه نقدی نسبت به اقدامات آنها را ببندند، در حالی که از نگاه مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی و علامه شهید مرتضی مطهری، این روایت جعلی و این نحوه برخورد با اموات بویژه کسانی که در امور جامعه اسلامی تأثیرگذار بودهاند، غلط و برنامهریزی شده است. بدیهی است که این سخن به معنای آن نیست که بدی اموات را جار بزنیم بلکه منظور این است که اگر رفتار و سخن غلط فردی، موجب انحراف در جامعه و به غلط افتادن برخی افراد شده، باید آن را بیان کرد و به نقدش پرداخت و البته در نقد هم نباید از جاده انصاف و عدالت خارج شد. طبعا رعایت این نکته، مرده و زنده ندارد.
آیت الله مجتبی تهرانی میفرماید: «من دنبال مطلبی بودم و فکر میکنم این قضیه (اذکروا موتاکم بالخیر) برای بعد از معاویه است، وقتی که او مُرد، یک سری مسائل رو شد، یک سری رو بود، روتر شد. کارهایی که کرده بود، جنایاتی که کرده بود، رو شد و ظاهراً بعد از این مسائل بود که این مطلب مطرح شد: «اذکروا موتاکم بالخیر» من این را از کلک های بنیامیه می دانم. حالا که مرده است خوبی هایش را بگو، بدیهایش را نگو. میخواهم بگویم چه طور اینها برنامهریزی شده در جامعه پیش می رفتند. (درس اخلاق آیتالله مجتبی تهرانی 6 بهمن 90 / www.mojtaba-tehrani.ir)
علامه شهید مرتضی مطهری بیان میکردند: «در میان ما معروف است، میگوییم: اذکروا موتاکم بالخیر (همان جمله "به آرامش گذشته تعلق دارند")،... اسم این حرف را باید بگذاریم #فلسفه_معاویهای که هر ... که رفت، بگوییم پروندهاش بسته شد. چرا بسته شد؟! اتفاقا باید پرونده آنها باز باشد، یعنی افرادی که در سرنوشت آینده مؤثرند، باید جامعه پرونده آنها را باز نگهدارد.» (کتاب فلسفه تاریخ، ج1، ص205/ http://bit.ly/2jorqxN)
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
🔴 یخ در بهشت 😍😍
زیباتر از همیشه شود شهر مشهدت
وقتی سفید میشود از برف، گُنبدت
🔥 @Moohem
حضرت آیت الله بهاالدینی می فرمودند:
مکتب اسلام و معارفش، همه برای این است که تو ساخته شوی. اگر تو ساخته شوی، همه چیز ساخته می شود. اگر تو خراب باشی، همه چیز خراب می شود. کاری کنید که خرابی ها را اصلاح کنید، نمی خواهد آباد کنید. جلوی خرابی ها را بگیرد./ منبع نردبان آسمان ص 239
تذکرة الاولیاء
@tezkar
👁 کنترل نگاه
بسیاری کنترل چشم از نگاه به نامحرم را فقط مخصوص آقایان میدانند و فکر میکنند خانمها از این قاعده مستثنا هستند .
در حالیکه گناهان شهوانی معمولا با یک نگاه حرام آغاز میشود، لذا برای سلامت روحی روانی فرد و جامعه و حفظ کانون خانواده، کنترل نگاه هم بر مرد و هم بر زن ، لازم است.
🔹خداوند در سوره نور میفرماید:
به مردان باایمان بگو : چشمهای خود را فرو گیرند و ... ۱
به زنان باایمان بگو : چشمهای خود را فرو گیرند و ... ۲
۱. سوره نور ، آیه ۳۰
۲. سوره نور ، آیه ۳۱
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
احکام آنلاین📚
╭┅─────────┅╮
@ahkam_online110
╰┅─────────┅╯
#خاطرات_و_حکایات 9⃣5⃣
🌴 توصیه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی رحمت الله علیه 🌴
🌱 مرحوم آیت الله اصفهانی رابطهی مستقیمی با حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و اجداد کرام خود داشت و بعد از فوت فرزند شهیدش که خواست از امر ریاست و زعامت کناره گیرد و درب منزل به روی خودی و بیگانه ببندد، توقیع شریفی از ناحیهی حضرت ولیعصر ( روحی له الفداء ) به وسیله مرحوم ثقة الاسلام و المسلمین زین العلماء الصالحین حاج شیخ محمد کوفی شوشتری می آید که :«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ. يا سيد ابوالحسن أرخِص نفسك و اجلس في دهليز بيتك و لا تُرخِ سترك نحن ننصرك إن شاء الله. المهدي.»
یعنی خود را راحت در اختیار مردم قرار بده و محل نشستن خود را در درگاهی خانه قرار بده و پرده خانه خود را ننداز وحاجت های مردم را برآور ما تو را یاری می کنیم
پس چنان بسط ید نمود که دولت کبیر انگلستان و دولت های دیگر را متحیر ساخت و صیت و صوت جلال و زعامتش به تمام جهان رسید و در نهم ذیالحجه ۱۳۶۵ قمری در کاظمین از دنیا رفت و چنان شور و هیجان در مردم ایران و تمام بلاد شیعیان افتاد که سابقه و لاحقه نداشت.
* گنجینه دانشمندان، ج ۱، ص ۲۲۲
📚کتاب#از_داستانها_باید_آموخت/ص ۱۰۱
🖊اثر استاد ادیبی لاریجانی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani