مرتضی صانعی
💢عربستان سعودی در مسیر تنشزدایی با محور مقاومت به رهبری ایران 🔹حرکت پرشتاب ریاض در مسیر احیای روا
✍ با سلام و احترام!
💠 مباحث مربوط به عربستان و نوع نگاه این کشور به جهان اسلام بویژه ایران در حوزه فرق و مذاهب اسلامی بسیار اهمیت دارد. نمونه آن را می توان در توافق امنیتی ایران و عربستان در این روزها دید که منطقه به سمت ارامش مذهبی در حال حرکت است و این آرامش چندان مورد پسند دشمنان اسلام نیست. به نظر می رسد عقلای دو کشور ایران و عربستان باید از فرصت بوجود آمده جهت جبران عقب ماندگی های چند ساله استفاده کنند. موضوع حرمین شریفین محوری ترین مساله ای است که در سایه صلح و آرامش می تواند به اتحاد جهان اسلام و محلی برای گفتگو تبدیل شود. لذا آنچه تحت این عنوان در کانال بارگزاری می شود ناظر به این مساله بین المذاهبی است .
🌐 مولوی بلال حسنی ندوی بهعنوان رئیس جدید «ندوةالعلماء» #هند تعیین شد
🔵پس از درگذشت مولوی سید محمدرابع ندوی، شورای مشورتی دارالعلوم #ندوةالعلماء هند، مولوی سید بلال عبدالحی حسنی ندوی را بهعنوان رئیس جدید این مرکز بزرگ علمی منصوب کرد.
🛑مولوی بلال حسنی ندوی، فرزند مولوی محمد حسنی ندوی و از شخصیتهای برجسته علمی در هندوستان است که در مجامع دینی و علمی این کشور از جایگاه ویژهای برخوردار است.
🟡مولوی سید محمدرابع حسنی ندوی، رئیس «هیأت احوال شخصیه مسلمانان هند»- بزرگترین تشکل مذهبی و اجتماعی مسلمانان این کشور- و رئیس دارالعلوم ندوةالعلماء، پنجشنبه (24 فروردین 1402/ 22 رمضانالمبارک 1444) در 93 سالگی در لکنو فوت کرد.
https://eitaa.com/joinchat/422969496C33bac8fd79
⚡️آن شب قدری که از کلیسا کهنه براتی آمد!!!!
🎆 امسال در برخی از کشورها، افراد با جستجوی «اعمال شب قدر» در گوگل در اولین نتیجه به وبسایتی مسیحی میرسیدند.
🔮 در این وبسایت با عنوان انجیل زنده که با پرداخت هزینه به تبلیغات گوگل نتیجه اول شده، سعی شده ارتباط میان «روح» در سوره قدر و روحالقدس در تعالیم مسیحی توضیح داده شود.
🎯 تبلیغات کلیکی گوگل - گوگل ادز- که بیشتر مورد استفاده کسبوکارهاست، در سالهای اخیر توسط گروههای مذهبی نیز برای جلب توجه جستجوگران دینی مورد استفاده قرار گرفته است.
💰بخش زیادی از این اقبال کلیساها، به خاطر تخفیف ده هزار دلاری ماهانه است که چند سالیست گوگل با همراهی بانیان مسیحی، به کلیساهای موفق در تبلیغات آنلاین آنها هدیه میکند.
https://eitaa.com/joinchat/422969496C33bac8fd79
44.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️برشهایی از زندگی ابراهیم الخولی سپر مستحکم الازهر در برابر سلفی گری و زبان گویای الازهر در برابر الحاد
🎥 پاسخ های قاطع ابراهیم الخولی (به نمایندگی از جامعه الازهر) با موضوع «حوار الادیان» به وفاء السلطان (روانشناس ضد اسلام سوری ساکن امریکا که پس از تغییر دین به مسیحیت؛ تنها عیسی را ناجی بشریت می دانست) از بهترین برنامه های اتجاه المعکوس (پرمخاطبترین برنامه مناظراتی شبکه الجزیره) تاکنون بوده است.
🎞 برای مشاهده این مناظره به لینک ذیل مراجعه کنید.
https://www.youtube.com/watch?v=SL_wiUrSZaM
بسمه تعالی
✍ جملاتی ناب از امام خمینی ره در تمجید از مقام معظم رهبری
💠 روز ۲۹ فروردین سالروز ولادت با سعادت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مقام معظم رهبری حفظه الله است به این بهانه برخی از جملات حضرت امام خمینی رحمة الله علیه را که در تمجید از معظم له فرموده اند می آوریم.
«جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می کنید می دانم در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید روشنی می دهید.
ان شاءالله تعالی خداوند امثال جنابعالی را که جز خدمت به اسلام نظری ندارید در پناه خود حفظ فرماید» (صحیفه نور جلد ۲۰ صفحه۲۷۱)
💠 امام بعد از انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله به عنوان ریاست جمهوری در دوره اول ایشان فرمودند:
« خداوند متعال بر ما منت نهاد و افکار عمومی را برای انتخاب رئیس جمهوری متعهد و مبارز و در خط مستقیم اسلام و عالم به دین و سیاست هدایت فرمود.» (صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۱۷۹)
💠 امام بعد از انتخاب معظم له در دوره دوم ریاست جمهوری چنین فرمود:
«ملت ایران فردی شریف از سلاله پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهده کسی گذاشت که چهار سال در این جایگاه صادقانه و با تعهد و روشنبینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود و این پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود » (صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۲۲۱)
و یا فرمود:
«بحمدالله تعالی و با تاییدات خداوند متعال جل و علا و دعای خیر حضرت ولی الله الاعظم روحی لمقدمه الفداء چهار سال ریاست جمهوری با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد.» (صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۲۲۱)
💠 امام در حکم تنفیذ ریاست جمهوری در دوره اول ریاست جمهوری مقام معظم رهبری فرمودند:
«اینجانب به پیروی از ملت عظیمالشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقای سید علی خامنه ایده الله تعالی، رای ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم. ایشان به همان نحو که تاکنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف و متعهد به حکم قرآن کریم اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودهاند و از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند.» (صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۱۷۹)
💠 طبق نقل تعدادی از بزرگان که نگران خلأ رهبری پس از امام بوده اند امام فرمود: «خلأ رهبری پیش نمی آید و شما آدم دارید همین آقای خامنه ای»
🆔https://eitaa.com/joinchat/422969496C33bac8fd79
2.88M
🎙بیان احکام فطریه و پاسخ به برخی سوالات رایج در موضوع پرداخت فطریه توسط حجتالاسلام کریمی عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/joinchat/422969496C33bac8fd79
⚡️بازداشت الغنوشی و آینده اسلام سیاسی
✍به قلم: صابر گلعنبری
💠بازداشت راشد الغنوشی رهبر النهضه تونس معنایی فراتر از کشمکشهای داخلی این روزهای این کشور دارد. این بازداشت و همچنین آشتی دول عربی با دولت سوریه را میتوان سکانس آخر بازگشت سیاسی جهان عرب به ما قبل 2011 و بستن صفحه تحولات «بهار عربی» پنداشت که از تونس با خودسوزی محمد بوعزیزی شروع شد.
🔸حزب النهضه در واقع لیبرالترین قرائت اسلامی را دارد و این قرائت خود را در یک دهه اخیر در شیوه حکمرانی پس از کسب اکثریت پارلمان در چند دوره نشان داد. مثلا در جریان مناقشات قانون اساسی جدید تونس پس از انقلاب2011 پذیرفت که دین اسلام به عنوان منبع اصلی قانونگذاری درج نشود. کما این که با آزادی خرید و فروش شراب مشکلی نداشت و این در مصوبه پارلمان در سال 2012 که النهضه اکثریت آن را داشت، نمود یافت.
🔹این رفتارهای حکومتی النهضه که اعتراض بخشی از اسلامگرایان به ویژه سلفیها را در پی داشت، نه از سر مخالفت با احکام اسلامی بلکه از سر این باور بود که ورود حکومتی صرف به اجرای حدود و احکام الهی، نتیجه معکوس میدهد و خود غنوشی هم در آن زمان راهکار مقابله با فروش و شرب خمر را فعالیت و تحریم مدنی میدانست.
🔸این نگرش طیف لیبرال اخوان المسلمین معطوف به این قرائت نوگرایانه است که اجرای شریعت اسلامی در مقام حکومتی را نباید با اجرای احکام و حدود دینی دنبال کرد؛ بلکه این مهم به باور آنها باید از طریق تحقق مقاصد دین در مفاهیمی کلیدی چون عدالت و مساوات و آزادی پیگیری شود. از این رو، اسلام حکومتی مدنظر این طیف «مقاصدی» است نه «احکامی».
🔸با این حال حتی مشارکت این دست از اسلامگرایان در قدرت نیز تحمل نشد. از این جهت، بازداشت غنوشی و بستن دفاتر النهضه را میتوان نه تنها پایان "بهار عربی" بلکه حضور اسلامگرایی عربی سنی در قدرت قلمداد کرد که پس از شروع این "بهار" به عنوان تشکیلاتیترین احزاب در جایگاه آلترناتیوی برای نظامهای سکولار دیکتاتور، در چند کشور قدرت را به دست گرفتند؛ اما دیری نپایید که در نتیجه کودتاهای دولتهای پنهان و ارتش از قدرت حذف و کنار گذاشته شدند.
این وضعیت جدید و بهای سنگین، رفته رفته جریان اسلامگرای اخوانی را به ناچار در برابر پرسشها، نقد درونی و بازنگری در ماهیت و شکل کنشورزی سیاسی خود قرار داد و به احتمال زیاد بازداشت الغنوشی و سرنوشت النهضه بر سرعت این بازنگری بیفزاید.
🔹مهمترین اشتباه اخوانیها به گفته عبدالله بنکیران دبیر کل حزب عدالت و توسعه مغرب "تلاش برای رسیدن به قدرت" بود. همین مساله آنها را از فرایند تغییر پلکانی که از دههها قبل تعریف کرده بودند، دور کرد. این فرایند مبنی بر تلاش برای تغییر از پایین به بالا از فرد و خانواده و سپس جامعه تا نظام قدرت بود؛ اما خواسته یا ناخواسته در نتیجه تشدید کنشگری معطوف به رسیدن به قدرت در دو دهه اخیر به تغییر از بالا به پایین متمایل شدند.
اما اشتباه دیگر این جریان نداشتن برنامه در عرصههای حکمرانی از جمله سیاسی و اقتصادی بود. آنها پس از رسیدن به قدرت در مواجهه با انباشتی از بحرانها در نتیجه دههها سلطه دیکتاتوری سکولار مواجه شدند؛ بدون این که برنامه مدونی برای مقابله با این چالشها داشته باشند؛ حتی برای نوع و ماهیت حکومت و رابطه دین و قدرت نیز به جمعبندی خاصی نرسیده بودند.
🔸البته این بدان معنا نیست که طرفهای سکولار رقیب برنامهای داشته و یا دارند، خیر! اساسا وضعیت بغرنج کنونی از مصر گرفته تا تونس محصول بیبرنامگی، خودکامگی و حکمرانی ناموفق آنهاست. اشتباه دیگر نداشتن شناختی عمیق از پیچیدگی امر سیاست و سیاستهای منطقهای و بینالمللی و نقش متغیر اسرائیلی در آن بود که اگر این شناخت وجود داشت بیمحابا در سایه بحرانهای پیچیده داخلی به استقبال قدرت در هنگامهای نمیرفتند که مقبولیت منطقهای و بینالمللی نیز ندارد؛ مقبولیتی که رقبای سکولار غیر دموکرات از آن برخوردار بوده و به پشتوانه آن و کانونهای داخلی قدرت از جمله ارتش دوباره به قدرت بازگشتند.
🔹اگر اسلامگرایان و دیگر جریانهای آزادیخواه سکولار و چپِ مخالف نظامهای دیکتاتوری عربی به این درک نرسند که بدون حداقلهای توسعه سیاسی نمیتوان صرفا از طریق مشارکت و یا تصاحب قدرت تغییری ایجاد کرد، وضع بر همین منوال خواهد بود. اگر همچنان که زمزمه آن امروز در طیفی از اسلامگرایان عرب شنیده میشود، تلاشی که برای رسیدن به قدرت و مشارکت در آن شد، صرف توسعه سیاسی و مدنیت میشد، وضع امروز به گونه دیگری بود.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir