44.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️برشهایی از زندگی ابراهیم الخولی سپر مستحکم الازهر در برابر سلفی گری و زبان گویای الازهر در برابر الحاد
🎥 پاسخ های قاطع ابراهیم الخولی (به نمایندگی از جامعه الازهر) با موضوع «حوار الادیان» به وفاء السلطان (روانشناس ضد اسلام سوری ساکن امریکا که پس از تغییر دین به مسیحیت؛ تنها عیسی را ناجی بشریت می دانست) از بهترین برنامه های اتجاه المعکوس (پرمخاطبترین برنامه مناظراتی شبکه الجزیره) تاکنون بوده است.
🎞 برای مشاهده این مناظره به لینک ذیل مراجعه کنید.
https://www.youtube.com/watch?v=SL_wiUrSZaM
بسمه تعالی
✍ جملاتی ناب از امام خمینی ره در تمجید از مقام معظم رهبری
💠 روز ۲۹ فروردین سالروز ولادت با سعادت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مقام معظم رهبری حفظه الله است به این بهانه برخی از جملات حضرت امام خمینی رحمة الله علیه را که در تمجید از معظم له فرموده اند می آوریم.
«جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می کنید می دانم در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید روشنی می دهید.
ان شاءالله تعالی خداوند امثال جنابعالی را که جز خدمت به اسلام نظری ندارید در پناه خود حفظ فرماید» (صحیفه نور جلد ۲۰ صفحه۲۷۱)
💠 امام بعد از انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله به عنوان ریاست جمهوری در دوره اول ایشان فرمودند:
« خداوند متعال بر ما منت نهاد و افکار عمومی را برای انتخاب رئیس جمهوری متعهد و مبارز و در خط مستقیم اسلام و عالم به دین و سیاست هدایت فرمود.» (صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۱۷۹)
💠 امام بعد از انتخاب معظم له در دوره دوم ریاست جمهوری چنین فرمود:
«ملت ایران فردی شریف از سلاله پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهده کسی گذاشت که چهار سال در این جایگاه صادقانه و با تعهد و روشنبینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود و این پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود » (صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۲۲۱)
و یا فرمود:
«بحمدالله تعالی و با تاییدات خداوند متعال جل و علا و دعای خیر حضرت ولی الله الاعظم روحی لمقدمه الفداء چهار سال ریاست جمهوری با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد.» (صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۲۲۱)
💠 امام در حکم تنفیذ ریاست جمهوری در دوره اول ریاست جمهوری مقام معظم رهبری فرمودند:
«اینجانب به پیروی از ملت عظیمالشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقای سید علی خامنه ایده الله تعالی، رای ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم. ایشان به همان نحو که تاکنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف و متعهد به حکم قرآن کریم اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودهاند و از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند.» (صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۱۷۹)
💠 طبق نقل تعدادی از بزرگان که نگران خلأ رهبری پس از امام بوده اند امام فرمود: «خلأ رهبری پیش نمی آید و شما آدم دارید همین آقای خامنه ای»
🆔https://eitaa.com/joinchat/422969496C33bac8fd79
2.88M
🎙بیان احکام فطریه و پاسخ به برخی سوالات رایج در موضوع پرداخت فطریه توسط حجتالاسلام کریمی عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/joinchat/422969496C33bac8fd79
⚡️بازداشت الغنوشی و آینده اسلام سیاسی
✍به قلم: صابر گلعنبری
💠بازداشت راشد الغنوشی رهبر النهضه تونس معنایی فراتر از کشمکشهای داخلی این روزهای این کشور دارد. این بازداشت و همچنین آشتی دول عربی با دولت سوریه را میتوان سکانس آخر بازگشت سیاسی جهان عرب به ما قبل 2011 و بستن صفحه تحولات «بهار عربی» پنداشت که از تونس با خودسوزی محمد بوعزیزی شروع شد.
🔸حزب النهضه در واقع لیبرالترین قرائت اسلامی را دارد و این قرائت خود را در یک دهه اخیر در شیوه حکمرانی پس از کسب اکثریت پارلمان در چند دوره نشان داد. مثلا در جریان مناقشات قانون اساسی جدید تونس پس از انقلاب2011 پذیرفت که دین اسلام به عنوان منبع اصلی قانونگذاری درج نشود. کما این که با آزادی خرید و فروش شراب مشکلی نداشت و این در مصوبه پارلمان در سال 2012 که النهضه اکثریت آن را داشت، نمود یافت.
🔹این رفتارهای حکومتی النهضه که اعتراض بخشی از اسلامگرایان به ویژه سلفیها را در پی داشت، نه از سر مخالفت با احکام اسلامی بلکه از سر این باور بود که ورود حکومتی صرف به اجرای حدود و احکام الهی، نتیجه معکوس میدهد و خود غنوشی هم در آن زمان راهکار مقابله با فروش و شرب خمر را فعالیت و تحریم مدنی میدانست.
🔸این نگرش طیف لیبرال اخوان المسلمین معطوف به این قرائت نوگرایانه است که اجرای شریعت اسلامی در مقام حکومتی را نباید با اجرای احکام و حدود دینی دنبال کرد؛ بلکه این مهم به باور آنها باید از طریق تحقق مقاصد دین در مفاهیمی کلیدی چون عدالت و مساوات و آزادی پیگیری شود. از این رو، اسلام حکومتی مدنظر این طیف «مقاصدی» است نه «احکامی».
🔸با این حال حتی مشارکت این دست از اسلامگرایان در قدرت نیز تحمل نشد. از این جهت، بازداشت غنوشی و بستن دفاتر النهضه را میتوان نه تنها پایان "بهار عربی" بلکه حضور اسلامگرایی عربی سنی در قدرت قلمداد کرد که پس از شروع این "بهار" به عنوان تشکیلاتیترین احزاب در جایگاه آلترناتیوی برای نظامهای سکولار دیکتاتور، در چند کشور قدرت را به دست گرفتند؛ اما دیری نپایید که در نتیجه کودتاهای دولتهای پنهان و ارتش از قدرت حذف و کنار گذاشته شدند.
این وضعیت جدید و بهای سنگین، رفته رفته جریان اسلامگرای اخوانی را به ناچار در برابر پرسشها، نقد درونی و بازنگری در ماهیت و شکل کنشورزی سیاسی خود قرار داد و به احتمال زیاد بازداشت الغنوشی و سرنوشت النهضه بر سرعت این بازنگری بیفزاید.
🔹مهمترین اشتباه اخوانیها به گفته عبدالله بنکیران دبیر کل حزب عدالت و توسعه مغرب "تلاش برای رسیدن به قدرت" بود. همین مساله آنها را از فرایند تغییر پلکانی که از دههها قبل تعریف کرده بودند، دور کرد. این فرایند مبنی بر تلاش برای تغییر از پایین به بالا از فرد و خانواده و سپس جامعه تا نظام قدرت بود؛ اما خواسته یا ناخواسته در نتیجه تشدید کنشگری معطوف به رسیدن به قدرت در دو دهه اخیر به تغییر از بالا به پایین متمایل شدند.
اما اشتباه دیگر این جریان نداشتن برنامه در عرصههای حکمرانی از جمله سیاسی و اقتصادی بود. آنها پس از رسیدن به قدرت در مواجهه با انباشتی از بحرانها در نتیجه دههها سلطه دیکتاتوری سکولار مواجه شدند؛ بدون این که برنامه مدونی برای مقابله با این چالشها داشته باشند؛ حتی برای نوع و ماهیت حکومت و رابطه دین و قدرت نیز به جمعبندی خاصی نرسیده بودند.
🔸البته این بدان معنا نیست که طرفهای سکولار رقیب برنامهای داشته و یا دارند، خیر! اساسا وضعیت بغرنج کنونی از مصر گرفته تا تونس محصول بیبرنامگی، خودکامگی و حکمرانی ناموفق آنهاست. اشتباه دیگر نداشتن شناختی عمیق از پیچیدگی امر سیاست و سیاستهای منطقهای و بینالمللی و نقش متغیر اسرائیلی در آن بود که اگر این شناخت وجود داشت بیمحابا در سایه بحرانهای پیچیده داخلی به استقبال قدرت در هنگامهای نمیرفتند که مقبولیت منطقهای و بینالمللی نیز ندارد؛ مقبولیتی که رقبای سکولار غیر دموکرات از آن برخوردار بوده و به پشتوانه آن و کانونهای داخلی قدرت از جمله ارتش دوباره به قدرت بازگشتند.
🔹اگر اسلامگرایان و دیگر جریانهای آزادیخواه سکولار و چپِ مخالف نظامهای دیکتاتوری عربی به این درک نرسند که بدون حداقلهای توسعه سیاسی نمیتوان صرفا از طریق مشارکت و یا تصاحب قدرت تغییری ایجاد کرد، وضع بر همین منوال خواهد بود. اگر همچنان که زمزمه آن امروز در طیفی از اسلامگرایان عرب شنیده میشود، تلاشی که برای رسیدن به قدرت و مشارکت در آن شد، صرف توسعه سیاسی و مدنیت میشد، وضع امروز به گونه دیگری بود.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ماجرای جالب و شگفتانگیز «کِلی گلاسون» بانوی آمریکایی-کانادایی که میخواست با دین تائوئیسم آشنا بشه اما از مذهب اهل بیت (علیهم السلام) سر در آورد.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
⚡️گزارش میدانی از جشن عید فطر در دوران طالبان
🔹دادگاه عالی افغانستان روز جمعه اول اردیبهشت/ثور را روز عید فطر اعلام کرد و نماز عید فطر، به امامت شیخ عبدالحکیم حقانی قاضیالقضات حکومت طالبان در ارگ برگزار شد.
🔸در نماز عید فطر، جمعی از رهبران طالبان مانند ملا عبدالغنی برادر، امیرخان متقی و ذبیحالله مجاهد حضور داشتند؛ اما غیبت برخی از مقامات بلند پایه طالبان از جمله ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرا، سراجالدین حقانی و ملا یعقوب مشهود بود.
🔹نماز دیگری نیز در کاخ سپیدار به امامت شهابالدین دلاور برگزار شد که در آن برخی دیپلماتهای کشورهای مسلمان نیز حضور داشتند.
🔸برخی از مقامات بلند پایه طالبان نیز به قندهار سفر کردند و عید را در کنار رهبر طالبان تجلیل کردند. رهبر طالبان در این مراسم اظهاراتی داشت که بازتاب گسترده داشتند. ملا هبتالله آخوندزاده مردم را به تبعیت از نظام اسلامی فراخواند و گفت که اهمیتی ندهید که دیگران در قبال اجرای شریعت چه میگویند.
بر اساس عرف سیاسی جا افتاده در فرهنگ سیاسی افغانستان، معمولا رئیس دولت در روزهای عید نوروز، فطر و قربان، خط مشی کلان سیاست کشور را در امور مهم داخلی و خارجی به ملت ابلاغ میکند و یکی از دستآوردها و تصمیمهای کلان ملی را بعنوان کارکرد و تلاش دولت در خدمتگذاری به ملت، به اطلاع مردم میرساند.
با این ذهنیت، انتظار مردم افغانستان این بود که ملا هبتالله آخوندزاده رهبر طالبان نسبت به مسئله جنگ و صلح و آشتی ملی و همچنین نسبت به بازگشایی مدارس و آغاز آموزش دختران، به مردم افغانستان، نویدی بدهد ولی در بیانیه و سخنرانی وی در نماز عید فطر نسبت به «آموزش دختران» و همچنین «صلح و آشتی با مخالفان»، هیچ نکتهای وجود نداشت.
🔹در حالی که پس از انتشار بیانیه عیدانه رهبر طالبان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرد که پس از بیانیه رسمی ملاهبتالله آخوندزاده رهبر طالبان، از انتشار بیانیههای دیگر توسط مقامات بلندپایه دولت طالبان خودداری شود ولی با آن هم، سراجالدین حقانی رهبر شبکه حقانی پیام تبریکی صادر کرد و ملا یعقوب رهبر طالبان نیز به صورت پخش زنده تلویزیونی، پیام تبریکی خود را به ملت افغانستان ارائه کرد.
🔸طبق اعلام رسمی حکومت طالبان، روزهای رسمی عید فطر سه روز در نظر گرفته شده است. در دو روز اول عید که این گزارش تهیه شد، نیروهای امنیتی طالبان مقررات امنیتی را به صورت جدی اعمال کردند. گشتهای سیار امنیتی در شهر کابل پایتخت افغانستان در روزهای عید افزایش چشمگیری داشت و در سایر شهرها و مناطق افغانستان نیز، در روزهای عید حادثهای امنیتی مهمی رخ نداد.
🔹با توجه به برخورد نیروهای امنیتی طالبان در روزهای عید امسال، میتوان گفت که شیوه برخورد طالبان با شهروندان نسبت به سال گذشته تاحدودی بهتر شده است. هر چند که درباره خشونت پلیس در برخی از ولایتها از جمله ولایت دایکندی گزارشهایی منتشر شده است که دلیل آن عدم هماهنگی شیعیان در اعلام عید فطر بوده است.
🔸حکومت طالبان در ماه رمضان امسال توانست با اعمال نظارت بر بازارهای افغانستان تا حدودی نرخ مواد غذایی را کنترل کند. علاوه بر آن، حکومت طالبان موفق شد که در ماه رمضان امسال نرخ ارز را نیز تا حد قابل توجهی مهار کند. این سیاست مالی و اقتصادی طالبان باعث شد که نرخ مواد غذایی نسبت به ماههای گذشته کاهش پیدا کند. به تبع آن، هزینههای روزهای عید نیز برای مردم افغانستان نسبت به سال گذشته مناسبتر بود و قدرت خرید برای مردم جهت تجلیل از روزهای عید، تاحدودی مساعد گردید.
به نظر میرسد که کنترل قیمتها، تأمین امنیت، صلح و آرامش نسبی باعث گردیدند که مردم افغانستان مخصوصا در کابل پایتخت افغانستان به صورت پر شوری از عید فطر امسال تجلیل کنند. تقریبا در تمام مناطق و نواحی شهر کابل در روز دوم عید، ازدحام و رفت آمد شهروندان برای تجلیل از عید، بسیار گسترده و چشمگیر بود.
🆔 منبع: خبر تازه افغانستان
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
💢محور سنی- شیعه علیه اسراییل
🔹مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اخیرا در گزارشی اعلام کرد که بعد از توافق ایران و عربستان شاهد شکلگیری یک محور جدید سنی-شیعی علیه اسرائیل در منطقه خواهیم بود.
🔹تحولات منطقه از ابتدای سال 2023 به سمت و سویی پیش رفت که شاید تا حد زیادی قبال پیشبینی نبود و دست کم انتظار نمیرفت این تحولات به سرعت انجام پذیرد. توافقی که ایران و عربستان در بیش از یک ماه گذشته برای ازسرگیری روابط امضا کردند، زمینهساز تغییرات دیگری در پروندههای مختلف و نیز مناسبات منطقهای بود.
🔹درست است که احیای مناسبات دیپلماتیک تهران و ریاض اساسا ماهیتی دوجانبه دارد و هم ایران و هم عربستان تاکید کردهاند که نمیتوان توافق میان دو طرف را به سایر پروندههای منطقه همچون روند سیاسی لبنان یا جنگ یمن و ... مرتبط کرد. اما واقعیت آن است که این توافق به شکل غیرمستقیم سایر امور و پروندههای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده و فضای مناسب و بازتری برای رسیدگی به آنها فراهم کرده است.
🔹نمونه بارز در این زمینه پرونده جنگ یمن است که انتظار میرود در پی گامهای جدی که به ویژه عربستان با آزاد کردن اسرای یمنی برداشته، شاهد پایان این جنگ ویرانگر بعد از 9 سال باشیم. کسانی که با امور منطقه و به ویژه مسئله مناقشات یمن آشنایی داشته باشند به خوبی میدانند که مداخلات غرب و آمریکا و به ویژه کارشکنی دولت ایالات متحده یکی از عوامل اصلی طولانی شدن جنگ فاجعهبار یمن بوده و حتی واشنگتن با فرستادن پی در پی نمایندگان خود به یمن و عربستان هنوز هم در تلاش برای جلوگیری از به بار نشستن مذاکرات صلح میان ریاض و صنعاست.
🔹این بار طرف یمنی و سعودی با میانجیگری یک طرف منطقهای یعنی عمان پای میز مذاکره رفته و به دور از مداخلات خارجی غربی-آمریکایی چشماندازی برای آتشبس دائمی ترسیم کردهاند که انتظار میرود نتایج مثبتی داشته باشد. اما یکی دیگر از پروندههای اصلی منطقه که در دوره اخیر مورد توجه قرار گرفته، پرونده سوریه است.
🔹سوریه که از زمان آغاز بحران تروریسم در این کشور در سال 2011 با تحریم همه جانبه کشورهای عربی تحت فشارهای آمریکا، بیش از یک دهه در جهان عرب منزوی شده و تقریبا هیچ متحدی جز ایران در منطقه نداشت، اکنون در کانون توجه کشورهای عربی قرار گرفته و این کشورها یکی پس از دیگری در حال عادی سازی مناسبات خود با دمشق بعد از یک دهه هستند.
🔹درحالی که کشورهای عربی آفریقا و حوزه خلیج فارس به جز قطر و مغرب آشکارا تمایل خود را برای احیای مناسبات دیپلماتیک با سوریه اعلام کردهاند، عربستان به عنوان سردمدار کشورهای عربی در منطقه که تصمیمات سایر کشورها تا حد زیادی با تبعیت از این کشور اتخاذ میشود، گامی جدی برای ازسرگیری مناسبات با دمشق بعد از 12 سال برداشته است.
🔹چند روز قبل «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به فاصله کمتر از یک هفته از سفر «فیصل المقداد» همتای سوری خود به ریاض، در سفری رسمی وارد دمشق شده و با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد؛ گامی که بسیاری آن را در چارچوب سیاست جدید عربستان بعد از توافق با ایران برای گسترش روابط خارجی بر مبنای دوری از مداخلات خارجی میدانند.
🔹درحال حاضر در جهان عرب تنها مغرب و قطر مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند و سایر کشورهای عربی معتقدند توجیهی برای بیرون ماندن دمشق از این اتحادیه وجود ندارد. بنابراین چرخش عربستان که زمانی یکی از بزرگترین حامیان تغییر نظام سوریه بود، به سمت دولت بشار اسد، روند بازگشت دمشق به جایگاه اصلی خود در جهان عرب را تسریع میکند./سایت الف
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
هدایت شده از حسینی کیا
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حق روشن می شود گرچه دیر
ببینید این عالم منصف سنی در مورد شیعیان چه می گوید
low.mp3
21.34M
🎧 بشنوید. بسیار مهم! واقعا شنیدنی است.
@msanei_ir
صوت کامل مناظره پرفسور مسعود درخشان و دکتر موسی غنینژاد
موضوع: تاملی در باب نظام اقتصادی ایران
◽️ دوشنبه ۴ اردیبهشت ١٤٠١
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir